Lämmityskattiloiden hinnat

teuvo

Olen vähän hämmästellyt markkinoilla olevien lämmityskattiloiden hintoja. Suorastaan tuntuu ryöstöltä.

Tutkailin vähän ja suppeasti hintahaarukkaa muualta euroopasta näin netin välityksellä. Olemmehan yhtä suurta yhteisöä!

Vertailukohdaksi valitsin Atmos DC40GS -kattilan, koska valmistaja on melko suuri euroopan mittakaavassakin. Kattilahan valmistetaan Tsekeissä ja on käänteispalotyyppinen. Kyseisellä tehtaalla tuntuu olevan ikää ja perinteitä kaasutuspolttolaitteista ihan häkäpöntöstä lähtien. Suomessahan kyseistä kattilaa myy omalla nimellään Rica. Kattilahan on Tsekkiläistä suunnittelua, eikä sillä oikeastaan ole mitään tekemistä Rican muiden tuoteiden kanssa.

Sitten hintoihin. Saa korjata, sillä virheitä voi olla. Hinnat bruttohintoja.

Suomi n.4300€
Saksa n.3510€ http://www.blixs.de/haushalt_wohnen,atmos,trocken
Hollanti n.3150€
Unkari n.2700€ http://www.szakszer.hu
Latvia n.2580€ http://www.euroshops.lv/_eng/index.php?searchstring=Atmos&x=16&y=15
Tsekit n.2080€ http://www.internet-obchod.cz/?str=detail-produktu&open=4&product=10202850600725003
Slovakia n.1930€ http://www.deltastav.sk/dokumenty/cena atmos.html

Mikäli tälläiseen kattilaan alkaisi kallistua, niin herää väkisinkin ajatus pakumatkailusta keskieurooppaan... Tuliaisiksi yksi lämmityskattila ja loppukuorma olutta... Sais suomikattilan hinnalla kustannettua loman ja muut tuliaiset.

Tuolla Tsekeissä tuntuu olevan aika paljon verkkokauppoja, joista lämmityskattiloita voi löytää. Tietenkin sitä myydään muuallakin, mutta verkkokaupoissa on avoimesti hinnat esillä. Eikä tuo Latviakaan kaukana ole. Riikaan on lyhyt matka. Tuodaanhan niitä turkkilaisten myymiä käytettyjä autojakin Saksasta. Kummassa on isompi riski?

10

8347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maahantuonti kannattaa

      Vielä parmpi kun hakee samalla reisulla pakun ja rakennustarvikkeita.

      Tietysti voisi alkaa itse maahantuojaksi, Jos saisi edes 500€ kattilasta, niin eihän niitä tarvisi montaa sataa vuodessa toimittaa.

      • rahaan

        Voisit polkasta hinnat kunnolla alas. Loppuisi Veeran, Raukoran, Karitermin ym. ahdinko ja kattilavalmistus loppuisi Suomesta kokonaan.

        Jämä näytti jo mallia...


      • .....

        Kotimaasta tosiaan löytyy aivan hyviä vaihtoehtoja, joten suosikaamme kotimaista. Jos jonkun ulkomisen kattilan maahantuonti vaikkapa loppuu, on sitä mukavaa alkaa hakea varaosia. Varaosia jokainen kattila tarvitsee, kun pelataan korkeilla lämpötiloilla. Arinan osat ovat todella kovilla ja viimeistään 3-4 vuoden päästä pitää kuluvia osia vaihtaa.


      • teuvo
        ..... kirjoitti:

        Kotimaasta tosiaan löytyy aivan hyviä vaihtoehtoja, joten suosikaamme kotimaista. Jos jonkun ulkomisen kattilan maahantuonti vaikkapa loppuu, on sitä mukavaa alkaa hakea varaosia. Varaosia jokainen kattila tarvitsee, kun pelataan korkeilla lämpötiloilla. Arinan osat ovat todella kovilla ja viimeistään 3-4 vuoden päästä pitää kuluvia osia vaihtaa.

        kyllä löytyy varaosia, koska kattilat ovat samoja. Ammattimaisella maahantuojalla on velvoite toimittaa varaosia, vaikkakin tuotteen maahantuonti olisi lopetettu. Muistaakseni velvoite löytyy tuotevastuu- tai kuluttajasuojalaista (direktiivi?). Kattilaan liimataan Suomessa pari tarraa lisää ja kerrotaan sisäänostohinta 2,5:llä tuotevastuun kattamiseksi. Sinänsä asia on OK. Yrittäjällä on vapaus hinnoitella tuotteensa. Minulla on kuluttajan asemassa vapaus ostaa sieltä mistä haluan. Jos Ricalta ei kohtuuhintaan osia löydy, niin nopeiten saa suoraan Euroopasta.

        Minä ainakin ajan saksalaisella ajoneuvolla, joka on tuotu Suomeen ohi merkkiorganisaation. Merkkiliikkeen tiskiltä olen kaiken saanut, mitä olen halunnutkin.

        Tässä nimenomaisessa tapauksessa kattilan hankkimista Suomesta ei voi perustella varaosapolitiikalla.

        Eksoottiset puunpolttolaitokset ovat sitten asia erikseen. Jokainen voi itse arvioida riskinsä.


    • TosiAsiaMies

      Eipä tarvi edes hakea itse, vaan rekkarahdilla vaan tulemaan. Maksaa alle satasen rahdit.

      Rahti ulkomailta on yllättävän edullista rekkarahtina. Kuormalavalle vaan kattila ja tulemaan rekalla. Tulee noin viikossa, toimitettuna osoitteeseesi.

    • kukkaan

      kukaan tietoinen puolan kattiloiden hinnoista laadusta?katselin itse jotain pelletti hiili sydeemiä.kattila ja n.500l siilo kiinni kyljessä automatiikalla.maljapoltin pesässä,suht jämäkät kaira ja vaihteet.hinta muistaakseni 1500€ koko paketti.teho jotain 20-30kw huiteil

    • 90 km Hesasta

      Eli Tallinn
      Paikalliset LVI liikkeet myyvät samaa kattilaa, hintaa en enää muista

      • kokemusta on

        Kolme vuotta sitten hain tsekkikattilan Tallinasta, edullinen hinta, eikä kovin vaivalloista.
        Menisin jos tarvitsisin Toru-Jyriin, löytyy nettisivutkin.


    • puulämmittäjä

      Olen tehnyt saman havainnon Orlan/Termax kattiloiden suhteen. Ruotsissa näitä kattiloita myydään jonkinlaisina ”halpatuonti” kattiloina noin puolet halvemmalla kuin ruotsalaiset kattilat.
      Orlan 60 kW maksaa Ruotsissa noin 26 000 Sek, mikä euroissa tekee noin 2400 verot, eli noin 2900. Jos ei vaivaudu sitä itse hakemaan, niin kuljetusliike veloittanee noin 200 kuljetuksesta.
      Eli avoimen kaupan Euroopassa kattilan hinta pihalle tuotuna pitäisi liikkua siinä 3000 euron paikkeilla, kaikki muu on rosvousta.

    • olaovi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4823
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      33
      1490
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1141
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1106
    Aihe