Lasketaanko myyntitoittovero miten tapauksessani:
olen ostanut entisen mieheni kanssa tontin (siis kaiketikin pitää sanoa kiinteistö?), josta aikoinaan maksoimme XXXXXX markkaa.
Sitten tuli ero ja tontti jäi minulle.
Osituksessa tontille ei määritelty markka-arvoa, vaan se jäi minulle tyyliin ota sinä tuo, minä otan tämän.
Nyt olen harkitsemassa myyntiä ja mietin miten myyntivoittovero lasketaan, alkuperäisestä hinnasta vai laskeeko verottaja jonkun oman arvion tontin arvosta?
Koko osto- ja myyntirumbasta on nyt kulunut jo yli 10 vuotta.
Jokainen tieto kullanarvoinen.
myyntivoittoveron laskuperuste
tietämätönnä
2
376
Vastaukset
- putte
Hankintahinta katsotaan ositussaantoa edeltävästä saannosta, eli siitä summasta, jolla sen aikoinaan ostitte.
Vaihtoehtoisesti (todennäköisempi vaihtoehto) voit käyttää hankintameno-olettamaa, joka on 40% myyntihinnasta.
Valinta on sinun. - LKV
Täältä löydät selkeät vastaukset:
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=655;258944
Jos tontin arvo on merkittävästi noussut, käytä hankintameno-olettamaa. Verovelvollinen saa käyttää hankintamenona todellista tai olettamaa sen mukaan, kumpi on verovelvollisen kannalta edullisempi vaihtoehto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1294529Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k733268- 1021540
- 881385
- 96917
- 80806
Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6
Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka19788- 42720
Tämän palstan naiseksi esittäytyvät
Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?112699- 44642