AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / trileptalin sivuvaikutukset

trileptalin sivuvaikutukset

12 Vastausta 2 358 Lukukertaa
Millaisia sivuvaikutuksia teille on tullut trileptalin käytöstä? Onko kenellekkään tullut esimerkiksi pigmenttihäiriöitä tai muita iho-ongelmia? Itselleni tuli "pigmenttiviikset". Olisiko jollain neuvoja, miten niistä pääsisi eroon? Voiteet ei ainakaan tunnu auttavan.

Lainausta...

Lääkelaitoksen sivulta:

"Potilaat, joille tulee ihoreaktioita Trileptalista, tulee nopeasti tutkia ja Trileptal lopettaa heti, paitsi jos ihottuma ei selvästi liity lääkkeeseen. Jos lääke lopetetaan, tulee harkita Trileptalin korvaamista jollakin toisella antiepileptisellä lääkityksellä kohtausten estämiseksi. Trileptalia ei tule aloittaa uudelleen potilailla, jotka lopettivat lääkehoidon yliherkkyysreaktioiden takia (ks. kohta 4.3.)".

Täältä voit lukea lisää:

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/5/335695.shtml

Nämä ainakin mainitaan "Nokkosihottuma eli urtikaria"
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00458&p_haku=Nokkosihottuma%20eli%20urtikaria

"Anafylaksia"
http://www.allergia.com/index.phtml?s=753

"Angioedeema"
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=angioedeema&p_artikkeli=ltt00202

Itselleni ei onneksi ole tullut mitään
iho-oireilua tai vastaavaa.

Suosittelen keskustelemaan neuron
kanssa asiasta ja olethan tietysti
muistanut mainita, jos syöt muitakin
lääkevalmisteita sillä yhteensopivuus
on tarkistettava neurolta.

myös aloittajalle...

Ton ekan linkin kertoma pitää ainakin mun kohdalla pitkälti paikkansa. Trileptal on kolmesta lääkkeestäni eniten haittavaikutuksia tuova.

Ihottumaa en kylläkään tuosta lääkkeestä saa, finnejä vaan. Ne eivät tule sipseistä, suklaasta tms., koska en oikeastaan niitä syö. Naama on kuitenkin aivan karseen näkönen. Viime kesänä iski hetkeksi nokkosrokkoa, mutta en tiedä mistä se johtui, meni ohi Zyrtecillä.

Pahimpia vaikutuksia ovat esim. natriumin alhaisuus (pitää syödä lisää suolaista jne.), lihoaminen (heikohko aineenvaihdunta), käsien vapina... Niitä on lisääkin, mutta monet ovat hetkellisiä. Joskus esim. näen kahtena, mikä ei ole kivoimmasta päästä. Tuo natrium-homma on aika tärkeää huomioida, koska se aiheuttaa kaikenlaista huimaamista ja varsinkin alkoholia nauttiessa alhainen natrium-taso on todella paha.

Samanlaista

Ja tuon ihon huonontumisen voi havaita selvästi, koska lääkettä olen syönyt vasta n. vuoden eikä näin kolmekymppisenä taida murrosikäoireistakaan olla kyse..samoin oon huomannut tuon aineenvaihdunnan hidastumisen. Viime viikolla sain verikoetulokset ja nyt oli mullakin viimeisimmän noston myötä tippunut natrium alarajalle ja mä kyllä suolaan ruokaani ihan kyllästymiseen asti ja pistelen rakeita suuhun jos vähänkin siltä tuntuu. Voin vain kuvitella millaista on, jos ei pidä suolaisesta ruoasta. Toivottavasti ei tarvitse mennä Na-tabuihin. Josko nämä jotenkin kuitenkin selättäisi koska lääkkeiden vaihto ei innosta.

lääkkeen vaihdosta

Jos lääkettä vaihtaa, alkaako siitä uusi vuoden jakso, joka pitää olla kohtaukseton jotta voi saada autolla ajoluvan takaisin? Eikö se yleensä ole niin, että jos vuoteen ei tule kohtauksia, on mahdollista että lääkäri peruu ajokiellon?

En usko

että siitä alkaisi uusi vuoden kausi mutta en varmaksikaan tiedä. Luulisi, että kohtauksettomuus on se tekijä. Mä kammoan lääkevaihtoja, koska silloin on kohtaus iskenyt (toisen kohdalla pieni, toisen iso) ja sivuoireiden kanssa menee aikansa, kunnes elämä palaa siedettäväksi, jos lääke sattuu sopimaan.

Noinhan se ajokieltoasia pitäisi mennä. Itselläni ei ole autoa eikä vielä vuotta kohtauksetonta aikaa, joten ei ole luvasta vielä ollut puhetta.
käsien vapina,huimaus ja itsemurha ajatukset,ite käyttäny koht 4 vuotta.lääkärie mukaa normaalia
Veren natriumtasoon ei vaikuta syömämme ruoan sisältämä suolamäärä, joten jos lääkkeen käytön johdosta natriumtaso laskee, ei sitä noin vaan "lääkitä" vetämällä purkillista suolaa. Syön trileptalia ja omaa natriumarvoani on tarkkailtu.

Itse en ole saanut lääkkeestä mitään sivuvaikutuksia, lukuunottamatta lääkkeen käytön alkaessa pari viikkoa kestänyttä, päivisin pari tuntia jatkuvaa väsymystä. Kun kroppa ehti tottua lääkkeeseen, ei muita ongelmia ole ollut.

kaikenlaista pientä kiusaa

ko.lääkkeestä on ilmennyt
..hilsettä..päänahankutinaa (muuta selitystä asialle ei ole löytynyt kuin ko.lääke)
..väsymystä(liittyy yleensä natriumin alhaisuuteen - mulla ei tarvii olla kun viitearvojan alarajalla kun tunnen itseni puoli kuolleeksi.Paras lääke tähän on se,että juo silloin tällöin natriumillista kivennäisvettä.)
..huimausta..huonoa oloa..(viime mainitut yleensä 1-1½ tuntia lääkkeenoton jälkeen,menee ohi vartissa)

alussa oli mitä merkillisempiä tuntemuksia,mutta oireet ovat tosi paljon lieventyneet - päänahkaongelmia lukuunottamatta
Teerettären teksti osuu minuun. Lääkäri joskus tajusi kuunnella, ettei nosta tästä ylemmäs enää tuota lääkettä. Kahtena en ole ehkä siitä syystä enää sitten nähnyt. Kädet tärisee, verenpaineessa tuntuu tuo suolapuutos joskus...
Tänään sain reseptin trileptian 300mg, koska minulla epäillään epilepsiaa,
Onko tästä kyseisestä lääkkestä enemmän haittaa vai hyötyä minulle?
Hyponatremia, kilpirauhasen vajaatoiminta ja tokkura. Onneksi nykyinen neurologi ymmärsi vähentää kohtauksetttomien vuosien jälkeen, niin tokkura loppui.
 /   /  /  / trileptalin sivuvaikutukset

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta