Pistää vihaksi Kelan päätös

argh-!

Sain lääkäriltä 3 viikkoa sairaslomaa jatkuvan migreenin takia. Hain sairauspäivärahaa kelalta ja päätös oli seuraava: "...tavallisena työnänne on pidetty puutarhurin työtä. Migreenikotauksia ei voida pitää hyväksynä syynä työkyvyttömyydelle."

Ei varmasti ole kokenut migreeniä tämä kelan päätöksen tekijä! Minulla on vähintään 5 kohtausta viikossa, jolloin joudun petipotilaaksi. Silmiä ei voi kauaa pitää auki kun valot pahentaa kipua. Kohtaus kestää aina koko päivän enkä silloin sängystä nouse kuin vessassa käymään. Ja tämän kelan virkailijan mielestä pystyn kyykkimään pusikoissa hautausmaalla vaikka minulla on migreeni!

Tiedän, että migreeniä ei pidetä sairautena eikä sen vuoksi pääse esim. sairaseläkkeelle, mutta silti raivostuttaa kun migreenin kipua ei ymmärretä. Kun on migreeni päällä ni se tekee täysin työkyvyttömäksi. Pitäisiköhän pyytää virkailija mun kotona käymään seuraavan migreenikohtauksen aikana niin näkisi mitä migreeni tekee ihmiselle...

11

2668

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuori eläkeläinen

Miksei pääse sairaseläkkeelle jos migreeni aiheuttaa päivittäistä jatkuvaa työkatkosta ?.Mitenkähän työnantajat pystyvät pitämään töissä Ky tapauksessa.Kelan päätöksistä pitää tehdä monesti muutama valituskierros että saa "hyväksytyn" päätöksen.

• pääse

eläkkeelle=)

• tietää jotain....

Miten sinun migreeniäsi on hoidettu?

Neurologi on ainoa oikea lääkäri migreenin hoitoon.

Oletko kokeillut vaihtoehtohoitoja esim. akupunktiota?

Oletko kokeillut jättää yleisimmin migreenikohtauksen laukausevat ruoat ja muut ärsykkeet pois?

• aloitaja-----

joo kaikki hoidot ja lääkkeet on kokeiltu. estolääkkeet, täsmälääkkeet, kortisoni, akupunktio jne, jne.. ja käyn neurologian erikoislääkärillä. ainut on botox mitä ei olla kokeiltu, koska minulla ei ole varaa siihen.ei mitään mahdollisuutta...

Migreenihän ei ole kelaihmisten mielestä oikea sairaus. Olen seurannut paljon keskusteluja eikä kukaan ole päässyt pelkän migreeni takia sairauseläkkeelle. Jos on päässyt eläkkeelle ni on ollut migreenin lisäksi masennusta tai muuta mielen sairausksia.

• missä päin..
        aloitaja----- kirjoitti:

joo kaikki hoidot ja lääkkeet on kokeiltu. estolääkkeet, täsmälääkkeet, kortisoni, akupunktio jne, jne.. ja käyn neurologian erikoislääkärillä. ainut on botox mitä ei olla kokeiltu, koska minulla ei ole varaa siihen.ei mitään mahdollisuutta...

Migreenihän ei ole kelaihmisten mielestä oikea sairaus. Olen seurannut paljon keskusteluja eikä kukaan ole päässyt pelkän migreeni takia sairauseläkkeelle. Jos on päässyt eläkkeelle ni on ollut migreenin lisäksi masennusta tai muuta mielen sairausksia.

asut? Mä olen nyt pitkällä sairaslomalla migin vuoksi, koska en pysy edes seisaallani kivun aikana.
        Tiedän sen kamalan pam, pam, tuskan, mikä tulee pienestäkin liikkeestä ja sinä olet puutarhuri jonka on kumarreltava ja liikuttava koko ajan??

Valita johonkin päätöksestä! Sinulle "helvetti" kuuluu saikku.
        Migreeni on yksi invalisoivimmista sairauksista ja siihen on saatava apua!!

Mulla botoxit pahensi asiaa, joten vaikka olen kotona saikulla niin menen tippaan, jos kohtaus ei täsmillä hellitä.
        Saan mielestäni hyvää hoitoa julkisella puolella neurologian polilta, mutta sitä on osattava vaatia. En epäile ettet sinä osaisi, mutta jos saikkua ei anneta edes lääkärin tokarilla, niin kohta kaikki ihmiset ovat pysyvästi työkyvyttömiä?

Suututtaa puolestasi niin että tulee kohta kohtaus???
        Voimia ja valita ratkaisusta.
        Kela ei ole jumala!

• Pohjalaistyttö

Kyllä migreeni hyväksytään Kelassa sairauspoissaolon syyksi. Hakekaa pätevältä neurologilta sairauslomaa. Sain myös eläkepäätösen migrenistäni lisänä vaikeat allergiat. Älkää antako periksi tehkää kanteluita kelan pääöksistä.
      Migreeniptilaita kohdellaan edelleeen huonosti suomalaisissa sairaaloissa varsinkin Etelä Pohjanmaalla on vanhanaikaisia neurologeja mm sairaaloissa. Parasta mennä Helsinkiin tai Turun päänsärkykeskukseen hakemaan apua.
      Käytän tippaa jossa cortisonia 4-8 mg plus Morfiininkaltaista kipulääkettä plus Ondancetron pahoinvointiini. Auttaa n 7-14 vrk.
      Lisäksi niskan puudutus kirugilla tai neurologilla Cortisonilla ja bicain puudutteella .Auttaa jännittyneisiin lihaksiin jotka laukaisevat ankaria päänsärkyjä. Fysikaaliset hoidot nykytitämysellä migreenikoilta on kiellety. Myös lämpötyynyjen käyttö hierojilla pahentaa migeeniä entisestään. Neurologini on maailman arvostetuimpia migreenintukijoita tällä hetkellä. Vain hän uskalsi kirjoittaa eläkepaperit heti ja pysyi lausuntojensa takana hakuprosessin ajan. Muiden neurologien paperit tuli bumerangina takaisin kelasta.Tuuli ja kylmä pakkasilma pahentaa samaten liika aurinko.
      Myös lentokoneessa jo voi migreeni iskeä mutta useimmitem vasta lennon jälkeen n. 3-8 tunnin kuluttua,siihekin löytyy apua jos on pakko lentää.
      Itse en lennä mihinkän migreenin takia koska en kestä enäälentomigreeeniä. Lisääkin tietoa on olen sairastanut migreeniä vuosikymmeniä kolunnut parhaat neurologit ja migreeni se vain kahlitsee edelleen.Migreenikipu voi olla pahimpia kipuja mitä ihmisellä on.Migreeni voi aiheuttaa aivoverenvuodon tai aivohalvauksen jos sen annetaan jatkua vuorokausitolkulla kotona maaten. Hae aina apua pitkittyneisiin kohtauksiin. Veli kuoli 18 vuotiaana migreeenin aiheuttamaan valtimopullistuman puhkeamiseen.Lääkärit vain vähättelivät kovia pitkittyneitä päänsärkyjä. Olimme lähdössä ulkomaille saamaan apua mutta hän kuoli edellisenä päivänä vain 18 vuotiaana.

• aloittaja--------------

ainakin tiedän, että joku voi saada migreenin takia eläkepaperit. Olen seurannut vuosia keskusteluja netissä eikä kukaan ole pelkän migreenin takia saanut eläkettä. Siksi menin tietäväisenä väittämään ettei eläkkeelle pääse.

Kiitos kun korjasit Pohjalaistyttö!

Monet on päässy eläkkeele kun migreenin lisäksi on ollut masennusta.

Minä koin ihmeparanemisen kun aloitettiin Topimax. Päivittäisestä migreenistä viikoittaiseen kohtaukseen. Onko sinulla kokeiltu? (mutta sinulla on eri oieita kylläkin)

Pelottaa ajatella, että jonakin päivänä tipun pilveltä täältä taivaasta ja kumahdan migreeni helvettiin...

• ''''

Mistä olet kuullut tuon, että migreenikoilta olisi fysikaaliset hoidot kielletty? Mihin tämä tieto perustuu? Kuuluuko noihin fysikaalisin hoitoihin myös tavallinen hierontakin?

• moltikipu

Olen jäänyt eläkehakemusten rumbaan. Kärsinyt 35 v. kroonisesta migreenistä. Vaihtanut ammattia, kokeiltu kaikenmaailman lääkkeet ja hoidot. Etelä-Pohjanmaalla asustelen minäkin, neurologit on käyty läpi ja he ovat kirjoittaneet eläkepaperit. Vaan minkäs teet, kun Kuntien eläkevakuutus hylkää?
        Vinkkejä please!

• vastaaja...
        '''' kirjoitti:

Mistä olet kuullut tuon, että migreenikoilta olisi fysikaaliset hoidot kielletty? Mihin tämä tieto perustuu? Kuuluuko noihin fysikaalisin hoitoihin myös tavallinen hierontakin?

en siis tuo pohjalaistyttö. Mulla kaikki lämmin tai kuuma laukaisee heti kohtauksen. Siksi kielletty on lämpöhoidot ja saunassa en ole käynyt vuosiin.
        Hieronta laukaisee myös kovan säryn ja hermoratahieronta oli pahin. Lymfahoidosta sain apua hetkellisesti.

Mulle auttaa onneksi pienikin määrä Zomigia ja estolääkkeistä on kaikki lähes kokeiltu, tuloksetta.
        Tai, sain Selokenista hyvän vasteen, mutta menetin yöunet ja aloin depressoitua joten se oli pakko lopettaa.

Jaksamista kaikille migreenikoille!

• Nanó W

Allekirjoittakaa!

http://www.adressit.com/migreenilaakkeet

Maxalt Rapitab ja Zomig Nasal ovat tärkeitä migreenilääkkeitä monelle suomalaiselle.

18 tablettia Maxalt Rapitab:ia maksaa 144 euroa, josta Kela on vuodesta 1998 lähtien korvannut 60 euroa. 1 tammikuuta 2011 lähtien Kela tulee poistamaan korvauksen Maxalt Rapitab ja Zomig Nasal migrenilääkkeiltä. Jopa puoli miljoonaa suomalaista kärsii migreenistä, ja kymmenet tuhannet suomalaiset tarvitsevat Maxalt Rapitab voidakseen elää normaalia elämää. Korvauksen poistaminen on selvästi syrjintää ja tämä tulee johtamaan suuriin rahallisiin ongelmiin migreenikroonikoille. Näitä lääkkeitä ei voi korvata halvemmilla.

Tällä adressilla haluamme osoittaa tyytymättlmyytemme ja toivottavasti saamaan vastuulliset harkitsemaan uudestaan. Migreeniä ei vapaehtoisesti valita, se on sairaus ja sitä pitäisi myös käsitellä sen mukaisesti! Migreenikroonikoillakin on oikeus korvaukseen lääkkeistään!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      23
      5035
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4036
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      74
      3612
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2688
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2463
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2348
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      72
      2146
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2117
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1654
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1505
    Aihe