Minulla lapsuus ja nuoruus sujui koulukiusattuna. Kotona isäni käytti alkoholia perussuomalaiseen malliin "normaalisti" melkein joka viikonloppu. Itselläni alkoholi tuli kuvioihin 15-vuotiaana ja siitä hetkestä alkaen rakastin tuota ainetta ja sen tuomaa vapauden tunnetta. Rakastin niin vahvasti, että se rakkaus melkein tappoi minut.
Peruskoulun jälkeen menin ammattikouluun, koska siinä vaiheessa minusta ei omasta mielestäni muualle ollut. Ammattikoulu jäi kesken ja sen jälkeen tein satunnaisesti töitä ja nautin elämästä alkoholin voimalla. Rakastuin ja menin naimisiin ja se tapahtuma piti minut selvänä 3 vuotta, mutta kerran holisti, aina holisti. Aloin kokeilla jälleen muutamia saunakaljoja ja siitä alkoi hitaasi kiihtyvä vauhti, joka pystähtyi vasta reilu 2 vuotta sitten.
No mitä kaikkea tuo vapauden tunne toi tullessaan. Konkurssin, avio-eron, lukuisia itsemurhayrityksiä jne. muutamia mainitakseni.
Jos hieman käyn tässä läpi tuota tapahtumaketjua, niin tiivistettynä se kulkee suurin piirtein tähän tapaan. 10 vuotta sitten aloitin siis uudelleen alkoholin käytön muutaman saunakaljan muodossa ja hitaasti tilanne kehittyi siihen, että sauna oli joka ilta lämmin. Tuohon aikaan minulla oli ex-siippani kanssa yritys ja ihme sinällään kaljotteluni ei juurikaan vaikuttanut tulleeseen konkurssiin, vaan eniten se vaikutti suhteeseeni ja ei ollut ihme, että heti konkan jälkeen seurasikin avio-ero. Elämän muutosta ei tuonut edes samana vuonna tapahtunut läheisen ihmisen menetys, vaan katkeroiduin vain enemmän. Erottuamme minulla oli tunne, että nythän olenkin oman elämäni herra, saan mennä ja tehdä mitä haluaisin. No hauskuutta riitti n. vuoden päivät. Join päivittäin ja säälin itseäni. Käytin hyväkseni läheisiäni, manipuloin, valehtelin ja pummin rahaa, sitä kun ei liiemmälti ollut (päivittäinen juhlinta, kun kuluttaa melkoisia summia). Tästä seurasi koko ajan kasvava itseinho ja luonnollisesti pää sekaisin oli "helppoa" yrittää tappaa itsensä. Oravanpyörä olikin valmis. Join jatkuvasti ja söin samalla lääkkeitä (lääkärin määräyksestä, olinhan masentunut kaikesta tapahtuneesta) ja otin yliannoksia.
Säännöllinen kuvio olikin, että vedin pään sekaisin, päälle purkillinen rauhottavia ja sen jälkeen soittamaan apua. Häpeä kasvoi kasvamistaan. Olin jatkuvasti päivystyksessä ja sen jälkeen hetken hoidettavana piirillä. Ihmiset vain olivat voimattomia, koska itse en löytänyt toivoa elämästäni. Sitten erään yliannostuksen jälkeen olin muutaman päivän teholla nukutettuna ja sen vuoksi päädyin lääkevieroitukseen. Vieroituksista vain ei löytynyt sen pysyvämpää apua, vaan siviiliin päästyäni hetken päästä tilanne oli sama, jos ei hieman aina pahempikin.
Samoihin aikoihin tapasin nykyisen vaimoni ja rakastuin tulisesti. Valitettavasti kunigas-alkoholi oli vain vieläkin suurempi rakkaus. Vaimoni seurasi voimattomana vierestä jatkuvaa juomistani ja tasaisin väliajoin tapahtunutta itsetuhoisuuttani. Meille syntyi poika ja se tapahtuma piti minut irti pullosta n.1,5 vuotta (lääkkeitä meni senkin edestä), kunnes jälleen kokeilin kohtuukäyttöä. Seurauksena viillellyt ranteet. Elämä jatkui yskähdellen, välillä meni paremmin ja välillä huonommin. Suhteemme oli kuitenkin se ainut asia, joka edes hieman piti minut kiinni elämässä. Meille alettiin odottaa toista lasta ja se odotusaika sisälsi vaimoni kohdalla turvakodissa olemista, samalla kun minä ajoin 3 promillen humalassa moottoritiellä pylvääseen. Tuohon aikaan söin säännollisesti niin rauhoittavia-, masennus-, uni-, kuin kipulääkkeitä (n.30kpl/vrk). Tämä taas aiheutti laittomien lääkkeiden hankkimista, reseptiväärennöksiä jne. Onneksi eräs lääkärini pakotti minut vieroitukseen, jossa minulta pikku hiljaa vähentäen lopetettiin pahimmat riippuvuutta aiheuttavat lääkkeet (rauhoittavat ja unilääkkeet).
Alkoholin käyttö ei vain ottanut vähentyäkseen, vaan toisen poikani syntyessä vietin varpajaisia, jotka päättyivät sillalta koskeen hyppäämiseen. Tuo tapahtuma olikin oikeastaan ensimmäinen, jossa mietin mitä minulla olisi menetettävänä, jos kuolisin ja siitä alkoikin ehkä kytevä halu avun vastaanottamiseen. Kuitenkin tämänkin jälkeen taphtui vielä "kohtuukäytön" kokeilua, joka sisälsi ulko-ovesta nyrkeillä läpi menemistä ja sairaalareissuja.
Tilanne meni lopulta siihen, että -06 alkuvuodesta perheestämme oli tehty useampia lastensuojelu-ilmoituksia ja uhkana oli huostaanotto. Vaihtoehdoksi tarjottiin Minnesota mallia olevaa päihde-/perhekuntoutusta ja lähdin mukaan siinä toivossa, ettei perheemme hajoaisi. Aluksi en ollut valmis luopumaan kaljoistani, saati lopusta lääkityksestäni, mutta muutaman viikon jälkeen huomasin olevani tilanteessa, jossa ottasin joko apua vastaan tai lähtisin tuhoamaan itseni yksin.
Tuo valinta osoittautuikin sitten sellaiseksi, joka muutti koko elämäni. Olimme 3 kuukautta perheenä kuntoutuksessa ja tänä aikana pääsin eroon lääkkeistäni ja sain purettua mennyttä elämää. Kuntoutukseen kuului osana vierailut AA-ryhmässä ja sieltä löytyikin apu raittiin elämän ylläpitämiseen. Aluksi olin kyllä ennakkoluuloinen, kuten varmaan kaikki ihmiset tuon asian yhteydessä. Mietin ensimmäisellä kerrallani ryhmässä, että mikähän "lahko" tämäkin on olevinaan? Onneksi ajan myöten ennakkoluulot ovat karisseet ja olen alkanut sisäistää ryhmän tarkoitusta. Ensimmäisen puoli vuotta kylläkin kävin säännöllisesti kaksi kertaa viikossa ryhmässä sen vuoksi, etten menettäisi vaimoani ja lapsia. Mutta sen jälkeen aloin käymään ryhmässä itseni vuoksi ja aloin tutustumaan siihen, mitä tuo paikka voi tarjota raittiutta hakevalle ihmiselle.
AA-ryhmässä olen oppinut puhumaan omista asioistani rehellisesti ja 12 askeleen-ohjelman ja oman AA-kummin avulla olen saanut tutkailla omaa mennyttä elämääni ja käydä läpi erilaisia tapahtumia elämästäni ja löytänyt todellisia syitä siihen, miksi minusta on tullut sellainen ihminen, kuin tällä hetkellä olen. AA-ryhmässä käyminen on auttanut minua myös tutkimaan rehellisesti elämääni ja riippuvaisuuksiani. Tästä johtuen myönsin myös pitkään elämääni lisää ongelmia tuoneen peliongelmani ja hain siihen apua reilu vuosi sitten, AA:n kaltaisesta ryhmästä GA:sta, joka on suunnattu peliriippuvaisille. Eli nyt olen oppinut kohtaamaan elämäni ja ongelmani ilman, että pakenen niitä mihinkään.
No nyt on tullut rakennettua elämää uusiksi täysin raittiina vajaa 3 vuotta ja ilman pelaamatta reilu vuosi. Tämä aika on ollut kaikkineen vaiherikasta. Aluksi oltuani n. 4 kuukautta raittiina, isäni kuoli viinan ja piilereiden vaikutuksen alaisena tapahtuneeseen kolariin rekan kanssa. Tuo tapahtuma pysäytti elämäni hetkeksi ja aloin miettiä kuinka lähellä sama kohtalo oli itselläni ollut muutama vuosi aikasemmin. Toisaalta tuo tapahtuma sai minussa aikaan sen, että aloin miettiä elämääni uudestaan ja siitä seurasikin opiskelupaikan etsiminen ja nyt viime maaliskuussa sain itselleni elämäni ensimmäisen ammatin ja tällä hetkellä opiskelut jatkuvat amk:ssa, tarkoituksena olisi opiskella tulevat 4 vuotta.
Suhde vaimoni kanssa on kokonaan uudistunut. Kiitos AA- ja Al anon-ryhmien, joissa olemme säännöllisesti kulkeneet. Vaimoni on saanut apua siinä, kuin minäkin ja nyt meille syntyi reilu kuukausi sitten tytär hieman eri tunnelmissa, kuin aikaisemmin.
Olen kirjoitellut säännöllisen epäsäännöllisesti toipumiskokemuksiani kesäkuusta lähtien osoitteessa: http://toinen-mahdollisuus.blogspot.com/
Tervetuloa tutustumaan..
Erään raitistuneen alkoholistin tarina
21
2967
Vastaukset
- Oolofi
Pisti ajattelemaan omaakin tilannettani.
- mukavaa
että olet pitkien, kiemuraisten ja kovien kärsimystesi kautta päässyt kuiville. En itse juo alkoholia, en tarvitse mitään keinotekoisia piristeitä "elämänlaatua" kohottamaan. Läheisten juomista olen joutunut katselemaan, ja se jatkuu edelleen. Elikkä sitä on tullut katseltua jo kohta 50 vuotta, pinestä tytöstä lähtien on kuningas-alkoholi ollut seurana. Koskaan en ole läheisilleni saarnannut, tai haukkunut heidän juomistaan. Hyvällä olen yrittänyt, puhumalla jne, mutta eipä ole muutosta tullut. Sama kierre jatkuu....Pitkän ja mielenkiintoisen elämäntarinan jaksoit kirjoittaa. Kiitos siitä ja hyvää jatkoa elämääsi.
- Mari juo ja tuo
Kaalepin puoliso on ruvennut käymään Al-anon ryhmissä.
- Kimmo
Mari juo ja tuo kirjoitti:
Kaalepin puoliso on ruvennut käymään Al-anon ryhmissä.
Minun puoliso on käynyt Al-anon ryhmissä saman aikaa kuin minä, eli kohta kuuden vuoden ajan. Meillä perhe ei varmaan olisi pysynyt kasassa, ilman että molemmat hoitavat itseään. Kuitenkin niin suuresta muutoksesta raitistumisessa on entiseen juovaan elämään verrattuna kysymys.
- hienopäätös
Teit oikean päätöksen. Itsekkin olen alkoholistiperheestä, mutta en siksi ole tahtontut ikinä pullon tarttua. Sillä jos kerran siihen tartun niin voin saman tien tappaa itteni sillä silloin elämä olisi tuhossa.
Olen tukenut lähiomaisiani alkoholin suhteen elämäni ja vihdoin sain tuon väärinkäyttäjät katkaisuun muutamaksi kuukaudeksi tänä vuonna ja tilanne on alkanut parantua. Alkoholi ei ole jumala, se on saatana. Ihminen ei juo pullosta vaan pullo juo ihmisestä. - Kimmo
Raitis elämä kantaa, päivään kerrallaan edelleen. Paljon on elämässä tapahtunut, mutta raittiuden myötä nuo tapahtumat ovat pääsääntöisesti positiivisia. Toisaalta olen joutunut myös kohtaamaan todellisen voimattomuuden alkoholismisairauteen nähden, kun läheisin ystäväni joi itsensä hengiltä, mutta vaikka menetys olikin rankka, se oli minulle esimerkkinä siitä, miten minulle käy, jos palaan entiseen elämäntapaan. Onneksi minulla ei ole tarvetta paeta enää itseäni tänään, vaan olen saanut opetella luottamaan toisiin ihmisiin ja sitä kautta saanut käsiteltyä menneisyyteni siten, että se on tänään repussa matkaeväänä, eikä taakkana kuten ennen.
Opinnot soljuvat pikku hiljaa eteenpäin. Parin viikon päästä olisi paketoituna viiden ja puolen vuoden edestä koulua. Jäljellä olisi enää lopputyöm valmiiksi kirjoittaminen sekä keväällä odottava viimeinen työharjoittelu.
Selvisin kuiville viime syksynä velkajärjestelystä, joten puhtaalta pöydältä siinäkin mielessä tässä elämää rakennetaan. Meillä perheessä on tällä hetkellä viisi koululaista, yksi eskarilainen ja yksi päiväkotilainen, joten ylimääräistä aikaa ei juuri ole, mutta silti olen löytänyt taas kuntoilun, joten fyysisen kunnon ylläpidosta on tullut kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen todella tärkeä osa elämää.
Kaikki on mahdollista, kun teen oman osuuteni asioissa, enkä enää juokse elämää karkuun päihteisiin, vaan elän päivän kerrallaan kohdaten elämän sellaisena kuin se minulle annetaan.
Kirjoittelen edelleen elämästäni osoitteessa: http://toinen-mahdollisuus.blogspot.com/ Joten tervetuloa tutustumaan. - Titi Tyy
Niinpä niin. Niin totta, että viinasammion pohjalla on alkoholistin käytävä. On oltava varma, ettei sinne ole yhtäkään tippaa jäänyt.
Stooreista puheenollen, suosittelen lämpimästi myös ns. Sinistä kirjaa "Nimettömät alkoholistit". Siinä on kymmeniä, toinen toistaan upeampia toipumistarinoita.
Itse olen suuresti tykännyt myös Bill Wilssonin elämänkerrasta "Anna sanan kiertää". Mitenkä pienet sattumat (vai onko sattumia olemassakaan) saivatkaan aikaan sen, että pörssimeklari Bill tapasi tri Bobin - ja AA sai alkunsa näiden kahden alkoholistin kohtaamisesta.
Hieno teos on myös "Tri Bob ja hänen aikalaisensa".
Jahas, sittenpä tästä käväisemään blogissasi. - Kimmo
Kiitos vierailusta Titi Tyy!
Kyllä se ainakin allekirjoittaneen tuli juotua niin, ettei vaihtoehtoina ollut kuin pohjan läpi meneminen tai oikean aidon nöyryyden haparoiden etsinnän aloittaminen.
Tänään etsin tuota nöyryyttä, ennen kuin palaan entiseen. - Kimmo
Tämä Joulunaika tuo minulle mieleen kuusi vuotta sitten tapahtuneen, viimeisen sekoiluni. Tänään elän siitä kiitollisessa tilanteessa, etten enää juuri pode syyllisyyttä tapahtuneista, mutta silti muistikuvat tuohon kyseiseen ajankohtaan ovat porautuneet sen verran syvälle sieluuni, etten niitä unohda.
Vietimme tuohon aikaan uusioperheen Joulua, eikä aaton tapahtumissa sinällään ollut mitään poikkeavaa. Sen sijaan Joulupäivän tapahtumat ovat sellaisia, joita näin Joulun aikaan palaan miettimään. Aloin juoda päivällä, päätyen melkoiseen kaatokänniin illalle. Seurauksena tuosta se, että vaimoni ei jaksanut horinoitani kuunnella, vaan päädyin ulko-oven väärälle puolelle. Olin sen verran sekavassa mielentilassa, että samassa huomasin lyöväni nyrkeilläni muutaman kerran oven lämpölasia, mennen ovesta läpi helisten.
Säikähdin tapahtunutta itsekkin, lähtien verta valuvana hortoilemaan pitkin kylää. Menin sekoilemaan erään kaverini kämpille, kaverin ollessa Joulun vietossa sukulaisissa, sotkien kämpän totaalisen yltäpäätä verellä. Tämän jälkeen onnekseni eksyin erään tuttavani luo, joka soitti ambulanssin. Päädyin ties kuinka monennen kerran paikkailtavaksi päivystykseen. Käsiini tikattiin n. parikymmentä tikkiä, enkä ikinä unohda tuota kauheaa kolotusta, johon seuraavana aamuna ruhtinaallisessa krapulassa heräsin. Pahempaa kuin nuo fyysiset kivut, oli kuitenkin nähdä vaimoni ja lasten murheelliset ilmeet, kun kotiuduin reissultani, enkä varmaan koskaan tule unohtamaan noita pienten ihmisten surun ja pelon sekaisia ilmeitä.
Luojalle kiitos, olen saanut uuden mahdollisuuden elämässä. Saaden käsitellä tämän ja loputtoman monta muuta surullista toilailuani noilta huuruisilta vuosiltani. Tänään valmistaudumme viettämään Joulua, samaisen porukan kanssa hieman erilaisissa tunnelmissa, joskin komppanian muonavahvuus on kasvanut yhdellä 3-vuotiaalla Rinssessalla.
Kuusi vuotta sitten, eli täysin toivottomana, riippuvuuksien orjuudessa, ajatellen etten koskaan selviäisi tuolta pimeydestä takaisin päivänvaloon. Tänään sensijaan elän tuossa päivänvalossa, pyrkien muistamaan tuon pimeän ajanjakson, saaden siten jokaiseen päivään loputtoman monta erilaista, pientä kiitollisuuden aihetta. Vaikka aikaa tuosta pimeydestä on kulunut kuusi vuotta, silti tämä päivä on se tärkein. Jos en tänään pidä huolta siitä, etten sorru entiseen, ei noilla raittiilla vuosilla sen jälkeen juurikaan ole painoarvoa.
Joulu on itselleni rauhoittumisen aikaa. Kun tuon ajan saa vielä jakaa rakastamiensa ihmisten ympäröimänä, ilman minkäänlaista syyllisyyden tai häpeän taakkaa, tulee muistaneeksi sen, kuinka ihmeellistä tämä elämä onkaan. Niin hyvässä kuin pahassa.
Näillä miettein, oikein rauhallista ja siunattua Joulua rakkaat kohtalotoverini. Pidetään lähimmäisistämme huolta. - Kimmo
Päivitystä tähän hetkeen. Yhdeksän vuotta sitten elin jatkuvassa sekakäyttöhelvetissä. Pyrkien eläkkeelle, vaikken ollut tuohon ikään mennessä tehnyt oikeita töitä juuri nimeksikään. Kävin työkykykartoituksessa puolen vuoden ajan. Kaikki testit osoittivat minun olevan kaikin puolin sopiva siirtymään työkyvyttömyyseläkkeelle. Viimeisenä tutkimuksena minulle tuolloin tehtiin psykologiset testit. Tähän kohtaan vielä mainittakoon, että seuraava raapusteluni ei ole millään tavalla tarkoitettu prassailuksi, vaan kertomukseksi siitä, mitä alkoholisti ajattelee ja mitä raittius elämään voi tuoda tullessaan. Siis takaisin tuohon testiin. Menin tuonne psykologin haastateltavaksi, napaten vielä odotusaulassa muutaman napin varalta, niin paljon tuonne menoa tuolloin pelkäsin. Kuten pelkäsin kaikkea, kaikkia. No testissä teetettiin sitten pitkä liuta erilaisia tehtäviä. Olin jotekin ihmeissäni siitä, kuinka nuo tehtävät herättivät minussa kauan uinuneen kiinnostuksen. Ratkoin tehtäviä koko ajan enemmän innostuessani. Lopuksi keskustelin tuon psykologin kanssa pitkään, saaden häneltä sellaisen arvion, että olen ollut tuohon ikään alisuoriutuja elämässäni. Minulle yllätyksenä hän sanoin minulla olevan pääkoppaa opiskella vaikka ammattikorkeakoulu tasolla. Tuossa hetkessä vasta innostuinkin. Lähtiessäni tuolta testistä, otin heti yhteyttä lähiseudun ammattikorkeaan, samalla vaimolleni innoissani kertoen minusta tulevan opiskelija. No kuinkas sitten kävikään. Tuolla selvisi, etten juuri ollut kartalla asioista, vaan minulla tulisi olla ensin hankittuna ammatillinen koulutus, ennen kuin voisin edes hakea tuonne kouluun. Mikä pettymys. 'Kaikki minulle heti' -ajatusmallini koki melkoisen kolauksen. Kirosin elämän epäoikeudenmukaisuutta, saaden jälleen uuden, painavan syyn tuhota itseni. Elämä oli kuitenkin suunnitellut kohdallani toisin.
Kolme vuotta tuosta testistä, lähdimme päihdekuntoutukseen. Kuntoutuksessa kirjoittelin ajatuksiani päiväkirjamuodossa koko kuntoutuksen ajan. Jossain kohtaa kuntoutusta, mietin hieman tulevaisuuttani. Kirjoitin mahdollisuudesta aloittaa opiskelu. Kaikki olisi kiinni vain siitä, että saisin raittiudesta kiinni. Seuraavana tapahtunut isäni kuolema pysäytti minut, liikauttaen sisintäni siinä määrin, että päätin tehdä mitä tahansa, etten kokisi samaa kohtaloa.
Kaksi kuukautta isän kuolemasta aloitin datanomi opinnot. Aloittaessani nuo opinnot, olin niin epävarma itsestäni, etten uskonut selviäväni edes ensimmäisestä infotilaisuudesta, saati koko opiskelusta. Itse asiassa en selvinnyt tuosta infosta, vaan pakitin sinne menon koulun ovella, ollessani totaalisen paniikissa. Kauhean pettymyksen vallassa kiertelin kaupungilla keräten rohkeutta soittaa koululle, etten päässyt paikalle. Soitin ja luulin kouluni olevan ohi, mutta vastuukouluttajani sen sijaan toivotti minut seuraavalle päivää tervetulleeksi aloittamaan opiskelut. Sata ja tuhat kertaa taistelin paniikin tunnetta vastaan, välillä voittaen, välillä häviten taistelun. Silti kuin ihmeen kautta sain tuon koulun päätökseen loistavin arvosanoin. Kaikki siitä, että edelleen hain hyväksyntää, nyt arvosanoilla. Kiitos suorittamisen, muutamaa vuotta aikaisemmin kokemani ahaa-elämys voisi toteutua. Hain valmistuttuani ammattikorkeaan, päästen sisälle. Vielä valintakokeisiin mennessäni pelkäsin niin kauheasti, että pyysin tuohon aikaan tutustumaani henkilöä lähtemään mukaan automatkalle, että uskaltaisin tuonne valintakokeeseen mennä. Hän tuli hakemaan minut aamu kuudelta ja niinhän minä pääsin tuonne kouluun.
Tuosta automatkasta on näinä päivinä kulunut nelisen vuotta. Olen kohdannut äärettömän monta tilannetta, joissa olin valmis antamaan pelolle periksi, välillä antaenkin. Kaikesta huolimatta, olen saanut käytyä tuon koulun kunnialla siihen vaiheeseen, että eilen oli viimeinen koulupäivä, siihen kuuluvan seminaariesityksen pitoineen. Tähän todettakoon vielä se, että ennen tämän koulun aloittamista, lueskelin eräänä iltana nukkumaan mennessäni tämän koulutuksen opintosuunnitelmaa, naurahtaen vaimolleni monta kertaa, mitenhän tässä käyneekään. No tuo seminaari silmään osuessani tuolloin aiheutti sen, että sanoin vaimolleni turhaan aloittavani tätä koulua, enhän ikinä voisi astella ihmisten eteen puhumaan, olen niin pelokas. Rakas vaimoni puhui tuolloin viisaita, kuten hänellä tapana on, todeten etten nyt ole tuota seminaaria menossa tekemään, vaan vasta neljän vuoden kuluttua. Nyt tuo neljä vuotta on päivä kerrallaan kulunut ja eilen oli tämä pelkäämäni seminaari. No pelkäsinkö tuota, en. Miksen? Opetellessani kuluneen kuusi vuotta elämään hetken kerrallaan, olen oppinut siihen, että lähtiessäni oikeilla motiiveilla liikkeelle, kaikki asiat järjestyy, eikä minun tarvitse huolehtia etukäteen yhtään. Siksi toisekseen, olen kuluneen neljän vuoden aikana kohdannut niin monta tilannetta, jossa olen voittanut pelkoni, ettei minulla sen vuoksi ole mitään hävettävää. Lisäksi olen oppinut myös sen, että näennäisessä epäonnistumisessa on mahdollisuus kasvuun.- t. voipytty
Onnittelut saavutuksestasi!
Raittius on muuttanut rajusti minunkin elämääni, parempaan suuntaan luonnollisesti. - Kimmo
t. voipytty kirjoitti:
Onnittelut saavutuksestasi!
Raittius on muuttanut rajusti minunkin elämääni, parempaan suuntaan luonnollisesti.Raitis elämä kantaa, päivän kerrallaan. Niin kauan kuin alkoholisti on raittiina, kaikki hyvä on mahdollista tapahtua hänen elämässään.
- Päivä kerrallaan!
Loispummikuivahuikkalainen oli sen verran humalassa, että oli sanonut kuljettajalle väärän osoitteen, eikä siinä vielä kaikki, sillä humalainen pummi oli paskonut ja kussut taksin verhoilut täysin piloille. Päätimme sitten kavereiden kanssa antaa loispummiAA-laiselle kunnon opetuksen, joten hakkasimme hänet kunnolla, sekä virtsasimme hänen päälleen, sitten vielä työnsimme isoa löylykauhaa sen persereikään. Eipä hänestä ollut vastusta, vaikka kyllä hän yrittikin puolustaa itseään heikoilla alkoholistin/pummin voimillaan.
Lopetettuamme ilonpidon heitimme loispummialkoholistin taksin takakonttiin ja sanoimme kuljettajalle, että vie pummin mahdollisimman kauaksi täältä. Parin tunnin päästä sitten soitin "taksisuharille" ja hän sanoi, että työtön loispummi oli muutaman kerran "vahingossa" tippunut sadan kilometrin tuntinopeudesta maantielle. Viimeisellä kerralla hän vielä peruutti paskakasan yli ja jätti loisen tielle kuolemaan. No, näinkin hauskasti voi käydä. Sain tosi hyvät naurut yhdessä ystävieni kanssa.- Kimmo
Entäpä jos tämä tarinasi loispummikuivahuikkanen onkin allekirjoittanut? Entäpä jos tuosta tapauksesta päiviystyksessä herättyäni, katsoin peiliin, samalla havahtuen pohtimaan elämääni. Kysyen itseltäni olenko niin arvoton, että minua voidaan kohdella kuin roskaa.
Entäpä jos lähdinkin tietoisesti muuttamaan suuntaa elämässäni. Entäpä jos todella on niin, että sinun paha olosi purkautuu täysin käsittämättömänä vihana täysin sinulle tuntemattomien ihmisten kaltoin kohtelemisena. Entäpä jos tuo tyylisi purkaa itsevihasi, ajaa sinut tilanteeseen, jossa henkihieverissä makaat maassa, saatuasi puukosta tai pyssystä. Siinä maatessasi tuskissasi minä iltalenkilläni satun kohdalle, ja sinun rukoillessasi apua, katson sinua, peilaten sinusta entisen minäni, samalla miettimättä edes sekunnin murto-osaa soittaen sinulle apua?
Entäpä jos tänään, tälle aamua voin todeta onnellisena, ymmärtäväni sinua ja pahaa oloasi, koska itse olen voinut yhtälailla pahoin? Entä jos minä loispummikuivahuikkanen, olenkin juuri se sinun elämääsi ratkaisevasti vaikuttava ihminen?
Sait "ystäviesi" kanssa hyvät naurut, mutta minä sain uuden elämän. Entä jos.. - Seitsemän vuotta
Kimmo kirjoitti:
Entäpä jos tämä tarinasi loispummikuivahuikkanen onkin allekirjoittanut? Entäpä jos tuosta tapauksesta päiviystyksessä herättyäni, katsoin peiliin, samalla havahtuen pohtimaan elämääni. Kysyen itseltäni olenko niin arvoton, että minua voidaan kohdella kuin roskaa.
Entäpä jos lähdinkin tietoisesti muuttamaan suuntaa elämässäni. Entäpä jos todella on niin, että sinun paha olosi purkautuu täysin käsittämättömänä vihana täysin sinulle tuntemattomien ihmisten kaltoin kohtelemisena. Entäpä jos tuo tyylisi purkaa itsevihasi, ajaa sinut tilanteeseen, jossa henkihieverissä makaat maassa, saatuasi puukosta tai pyssystä. Siinä maatessasi tuskissasi minä iltalenkilläni satun kohdalle, ja sinun rukoillessasi apua, katson sinua, peilaten sinusta entisen minäni, samalla miettimättä edes sekunnin murto-osaa soittaen sinulle apua?
Entäpä jos tänään, tälle aamua voin todeta onnellisena, ymmärtäväni sinua ja pahaa oloasi, koska itse olen voinut yhtälailla pahoin? Entä jos minä loispummikuivahuikkanen, olenkin juuri se sinun elämääsi ratkaisevasti vaikuttava ihminen?
Sait "ystäviesi" kanssa hyvät naurut, mutta minä sain uuden elämän. Entä jos..Päivälleen seitsemän vuotta sitten heräsin viimeiseen krapulaani. Edessä oli lähtö päihdekuntoutukseen, enkä tuossa hetkessä, edes villeimmissä unissani osannut kuvitella luopuvani päihteistä.
Pitkä matka on tullut kuljettua tuosta hetkestä tähän päivään. Päivään, jossa edelleen kaikki hyvä rakentuu päihteettömyyden ympärille. Monta hyvää ihmistä olen matkallani saanut kohdata. Parasta kaikessa kuitenkin on se, että matka jatkuu.
Monta ihmistä on tuolla ajanjaksolla siirtynyt lähipiiristäni ajasta ikuisuuteen. Raittiuden myötä olen oppinut kohtaamaan sekä hyväksymään surun ja menetykset osana elämään. Ihmeellistä tänään on myös se, että rinnallani edelleen matkaseurana taivaltaa ihminen, jota ilman en olisi tässä. Lämpimät kiitokset rakkaalle vaimolleni sekä teille rakkaat kanssamatkaajat täällä.
Annetaan hyvän kiertää.
- hellureirillaa
Heipä hei minä taas en rapulassakaan herännyt mutta jotenkin alkoi tuntua että tuo alkon kulutus olis muuttumassa jokapäiväiseksi ainakin kesäisin ,erokin oli vireillä joten päätin vain lopettaa juomisen etten alkais juovuksissa riitelemään ero asioista.siitä on nyt kohta vuosi toukokuussa .en ole pisaraakaan alkoa juonut sen jälkeen vaikka en edes ajatellut kokonaan lopettavani terveyteni on ilmeisesti kohentunut ja muutenkin elämän asenne muuttunut nykyisin ajattelen myös alkoholin eräänlaisena huumeena ja sitähän se on .minunkin tuttavapiirissäni on paljon 50-60vuotiaita jotka ovat alkoholin takia kuopattu tai menettäneet terveytensä.
- Reliar
Alkoholisteilla on aina miten minä selviydyin ja miten minun on käynyt. Ajatelkaahan perkele muita ihmisiä jotka on kärsinyt enemmän teistä kuin te olette kärsineet riippuvuuksistanne. Teillä on varmasti ollut rankkaa mutta rankempaa on ollut läheisillänne. Voisitte kertoa miten he ovat selvinneet teistä ja jaksavat vielä jatkaa kanssanne!
- Pankin asiakas
Monelle alkoholistin läheiselle meistä alkoholisteista selviäminen on onnistunut turvautumalla Al-Anonin antamaan apuun.
Onko läheiselläsi alkoholiongelma? - Al-Anon - Vertaistukea ...
www.al-anon.fi/
Alkoholistien perheille ja ystäville tarkoitettu toipumisohjelma.
- feikin feikkikö..
"Reliar"mun yksi ja merkittävä raittiina olon syy on se mikä ihmishirviö olin rakkailleni juodessani.en enää halua tuottaa pettymyksiä.olen sanonut ettei tekojani tarvitse antaa anteeksi koskaan.totuus on että voin aloittaa juomisen koska vaan,siksi menen päivä kerrallaan toivoen loppuelämän raittiutta.alkoholismi ei ole vain yksilön kärsimys koskaan.
- feikin feikkikö..
Tiedän aiheuttaneeni peruuttamattomia asioita joita läheiseni joutuvat käsittelemään tunnetasolla loppuelämänsä.onneksi pystymme rehellisesti puhumaan.
- feikin feikkikö..
Vaikka mulla diagosoitu alkoholismi niin ketään en juomisista syytä,itse sen kurkkuuni kaadoin.tämä on kavala sairaus.mulle vanhemmat ja asialliset toipuvat alkoholistit kehoittaneet olemaan armollinen itselleni eikä liikaa ruoskia tehdyistä asioista vaan mentävä eteen päin.siinäpä kysymys mikä on riittävä ruoskinta?on paljon asioita mitä en ikinä anna itselleni anteeksi.varsinkin kun syytömiä ongelmiini sotkin.luulen oppineeni kovan kautta ihmisten aidon arvon.millä oikeudella pilasin muiden elämiä?ei ollut syytä joten lopetin käytön enkä ole katunut.nyt tuen läheisiäni ja haluan pysyä raittiina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama555287Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä784273Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve873799Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.742760Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1632621Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta712450Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?282405Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl812228- 1531881
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko421606