Hyvä ystäväni (ollaan tunnettu jo yli 10 vuotta) on erittäin uskonnollinen henkilö. Tullut uskoon jokunen vuosi sitten. Olen yrittänyt keskustella hänen kanssaan homoseksuaalisuudesta ja yrittänyt saada omaa kantaani (olen lesbo) esille. Kertoa siitä, miltä tuntui tulla ulos kaapista ja kaikkesta muusta asiaan liittyvästä. Hän kyllä kuuntelee, mutta siihen homma jääkin. Hän ei kysy kihlattunu kuulumisista, ei mistään meidän yhteisistä asioista ja nyt on alkanut ankarasti arvostelemaan elämäntyyliäni. Ei voi hyväksyä elämäntapaani. Kerroin hänelle lesboudestani jo neljä vuotta sitten, joten aikaa sulatteluun olisi pitänyt olla riitämiin. Kannattaako häntä edes yrittää saada ymmärtämään? Miksi sietäisin tälläistä käytöstä ystävältäni?
Neuvoja
17
883
Vastaukset
- Eräs homo.
Kannattaako häntä edes yrittää saada ymmärtämään?
-Ei kannata. Sinä olet kertaalleen asiat selittänyt ja se saa riittää.
Miksi sietäisin tälläistä käytöstä ystävältäni?
-Ei todellakaan kannata sietää.Tuollainen käytös ei kuulu ystävyyteen, eikä hänellä ole käytöstapoja puhumattakaan kyvystä asettua toisen ihmisen asemaan. Sinuna pistäisin välit poikki. Sulla ei ole mitään syytä eikä velvollisuutta kuunnella törkeyksiä. Älä missään tapauksessa enää kuuntele tuollaisia!- taas yksi Ä liikaa
ja vielä knoppisanassa.
- Eräs homo.
taas yksi Ä liikaa kirjoitti:
ja vielä knoppisanassa.
kirjoittamaan. Olen tällä kielitaidolla selvinnyt peruskoulusta ja kahdesta ammatillisesta tutkinnosta, joten opettelen mielummin jotain muuta kuin äidinkieltä.
- mitään millään kielellä, ettet
Eräs homo. kirjoitti:
kirjoittamaan. Olen tällä kielitaidolla selvinnyt peruskoulusta ja kahdesta ammatillisesta tutkinnosta, joten opettelen mielummin jotain muuta kuin äidinkieltä.
jää rysän päältä kiinni pöksyt kintuissa.
- NiFa1
Fundamentalisteilla on hyvin jyrkkä käsitys, miten asioiden tulisi olla ja niitä on melkein mahdoton muuttaa. Samoin kun sun on mahdoton muuttaa yhtäkkiä itsesi heteroksi. Kyllä 2 ihmistä, joilla on täysin erilainen elämänkatsomus, voi olla tekemisissä mutta luja ystävyys voi olla hankalaa. Toisaalta, jos ystävyyden saa toimimaan tästä huolimatta, se on järjetön voimavara molemmille; Kaksi täysin erilaista elämänkatsomusta joista voitaisiin keskustella asiallisesti. Huhhuh.
- on luopio, eikä se muuksi muu-
tu, vaikka koko kasan voissa paistais.
- ystäväksesi?
Eihän hänen mielipiteillään pitäisi ollamerkitystä. Kyllähän hyvät ystävät ovat monessa kohden keskenään eri mieltä. Ei hänen uskonsa tarvitse olla esteenä ystävyydellä. Mieti siis itse sisimmässäsi oletteko te todella ystäviä vai ette.
- Eräs homo.
Kyllähän hyvät ystävät ovat monessa kohden keskenään eri mieltä.
Mielipietitä saa olla erilaisia. Ystävyyteen kuuluu kuitenkin se, että toista ihmistä kunnioitetaan ja arvostetaan. Ystävä saa olla sellainen kun on, oma itsensä, eikä sitä pidä arvostella. Jokainen on yksilöllinen ja ihmiset ovat erilaisia.On suurta tyhmyyttä arvostella ja koittaa pakottaa toinen ihminen omia mielipiteitään vastaavaksi.
Tunnen itsekin hyvin erilaisia ihmisiä. En koskaan arvostele, vaikka ovatkin erilaisia. Heillä on oikeus olla sellaisia kuin ovat, eikä minun tehtävä ole tuomita. Kaikkien ei tarvitse valita tai elää siten kuten itse teen. Siitä tosin suutun että toista ihmistä arvostellaan esim uskonnon, seksuaalisuuden yms perusteella. Sellainen on huonoa ja rakkaudetonta käytöstä. - Eräs homo.
eri mieltä ja tuomita toinen ihminen. Alkuperäisen uskisystävä tekee juuri jälkimmäistä.
- samaa
mieltä. Ystävyys voi kestää todella suuriakin erimielisyyksiä, jos kumpikin välittää toisistaan. Minullakin on samanlainen ystävä, mutta minä olen hyväksynyt sen, ettei hän tule hyväksymään minun homoseksuaalisuuttani ja hän sen, etten tule hänen toiveestaan muuttumaan.
- mielipiteeni
Minä olen uskova mies. Itselläni on sama kanta kuin ystävälläsi, ja ymmärrän jotenkin tosi hyvin, että on varmana vaikeaa. Tai kahden vastakkaisen näkemyksen sovittaminen yhteen voi olla todella vaikeaa.
Ehkä voisit jutella ystäväsi kanssa asiasta. Voisit sanoa, mikä sinua loukkaa ja sen, että toivoisit voivasi olla edelleen ystävä hänen kanssaan.
Mietin, että en olisi itse valmis luopumaan uskovana ihmisenä näkökulmastani. En voisi sanoa, ettei homous minun mielestäni olisi synti. Sillä se olisi sama asia kuin kieltäisin haluavani kuunnella Jumalaa, ja kieltäytyisin kunnioittamasta Raamattua Jumalan sanana.
En silti näe syytä, etteikö ystäväsi voisi kunnioittaa sinua ihmisenä ja myös rakastaa sinua todella paljon ystävänä.
Itse kyllä olen sanonut ihmisille, mitä ajattelen, jos joku asia on synti mielestäni (tai ylipäätään vääriin). Sitten sen jälkeen jos ihmiset haluavat jatkaa sitä rataa niin jatkavat, haluan osoittaa heille kunnioitusta muuten, vaikken niitä asioita hyväksyisi.- kaivannut
Olemme keskustelleet asiasta jollain tasolla. Hän sanoo samaa, eli pitää homoseksuaalisuutta syntinä ja kun kieltää sen sekä samalla Raamatun sanat, on kuin kieltäisi Jumalan. Hän sanoo kaikkien ihmisten olevan syntisiä, myös itse myöntää tekevänsä syntiä joka päivä.
Mietin, mikä tekee homoseksuaalisuudesta niin anteeksiantamattoman synnin?
Ihminen, joka ei pysty hyväksymään minua (ja samalla rakastamaani ihmistä) sellaisena kuin olen, ei mielestäni ansaitse ystävyyttäni. En halua meittiä kertoessani hänelle asioitani, kuinka hän sisimmässään halveksii elämäntyyliäni. Vaikka hyvin tietää, etten tule muuttumaan. - julma jumaluus
kaivannut kirjoitti:
Olemme keskustelleet asiasta jollain tasolla. Hän sanoo samaa, eli pitää homoseksuaalisuutta syntinä ja kun kieltää sen sekä samalla Raamatun sanat, on kuin kieltäisi Jumalan. Hän sanoo kaikkien ihmisten olevan syntisiä, myös itse myöntää tekevänsä syntiä joka päivä.
Ihminen, joka ei pysty hyväksymään minua (ja samalla rakastamaani ihmistä) sellaisena kuin olen, ei mielestäni ansaitse ystävyyttäni. En halua meittiä kertoessani hänelle asioitani, kuinka hän sisimmässään halveksii elämäntyyliäni. Vaikka hyvin tietää, etten tule muuttumaan.Ikävä kyllä, mutta törmäämme homoseksuaaleina aina ja yhä uudestaan samaan seinään: ihmiset, jotka väittävät rakastavansa jumalaa, halveksivat homoja.
Eikö silloin olekin hassua, että papit ja piispat ovat sukupuoltavaihtavan kirkkoherran puolella, mutta uskontoryhmittymänä samaiset henkilöt väittävät homoseksuaalisuuden olevan syntistä?
Onko siis syntistä olla jotain muuta, kuin kirkollisessa toiminnassa mukana oleva seksuaalisesti toisinajattelija?
Uskovaiset ystäväsi eivät tule muuttumaan. He odottavat sinun tekevän niin. Silloin he tulevat hyväksymään sinut sellaisena, kuin he haluavat sinun olevan.
Jälleen yksi homoseksuaali, joka hyväksyisi ystävänsä erilaisen uskonnollisen katseen, mutta joka tulee itse hyljätyksi aidon olemuksensa takia. - ittenäni
julma jumaluus kirjoitti:
Ikävä kyllä, mutta törmäämme homoseksuaaleina aina ja yhä uudestaan samaan seinään: ihmiset, jotka väittävät rakastavansa jumalaa, halveksivat homoja.
Eikö silloin olekin hassua, että papit ja piispat ovat sukupuoltavaihtavan kirkkoherran puolella, mutta uskontoryhmittymänä samaiset henkilöt väittävät homoseksuaalisuuden olevan syntistä?
Onko siis syntistä olla jotain muuta, kuin kirkollisessa toiminnassa mukana oleva seksuaalisesti toisinajattelija?
Uskovaiset ystäväsi eivät tule muuttumaan. He odottavat sinun tekevän niin. Silloin he tulevat hyväksymään sinut sellaisena, kuin he haluavat sinun olevan.
Jälleen yksi homoseksuaali, joka hyväksyisi ystävänsä erilaisen uskonnollisen katseen, mutta joka tulee itse hyljätyksi aidon olemuksensa takia.olen monta kertaa aatellut, että mikä tässä maailmassa mättää? Mulla itellä oli paikka, kun poika kysy multa, (äiti, mitä niin pahaa voin tehdä, että hylkäät mut?). Mietin hetken, ei tullut sellasta asiaa eteen.Ja mulla itellä on ainakin sellanen korkeampi jumala, joka ottaa mun itsenikin sellasena kun oon, en tarvii siihen mitään jonkun instituutin julistamaa sanomaa. Kirkko, tää suomalainen, on mun mielestä aika lailla tekopyhä. Mutta mun mielestä ihminen on ihminen, omalla laillaan.
- koska ajattelet
ittenäni kirjoitti:
olen monta kertaa aatellut, että mikä tässä maailmassa mättää? Mulla itellä oli paikka, kun poika kysy multa, (äiti, mitä niin pahaa voin tehdä, että hylkäät mut?). Mietin hetken, ei tullut sellasta asiaa eteen.Ja mulla itellä on ainakin sellanen korkeampi jumala, joka ottaa mun itsenikin sellasena kun oon, en tarvii siihen mitään jonkun instituutin julistamaa sanomaa. Kirkko, tää suomalainen, on mun mielestä aika lailla tekopyhä. Mutta mun mielestä ihminen on ihminen, omalla laillaan.
Kirkot ja uskomukset ovat joka maassa tekopyhiä tavallaan, ei suomalainen kirkko ole sen hullua hurskaampi.
Olen ajatellut itsekin, ettei ihminen yksin ole niin oikovalmis hylkäämään omaa lastaan. Kun uskonto tulee kuvioihin mukaan, alkaa se "äidin/isänrakkaus" häviämään ja tilalle tulevat syytökset ja odotukset jostain muusta. Mikä ihmeen jumala se sellainen olisikaan, joka vaatisi äidin/isän eroavan lapsestaan, hylkäämään hänet esimerkiksi seksuaalisen poikkeavuutensa tähden? Harvempi lapsi olisi silloinkaan valmis hylkäämään vanhempiaan, jos heidän heterosuhteensa kääntyisivät homoseksuaaliseksi.
Vaatiiko jumala vanhemman hylkäämään lapsensa, mutta siinäkin tapauksessa,lapsen kunnioittamaan vanhempaansa?
Hyvä, jos sinulla on sisäinen rauhasi, "sellainen korkeampi jumala", joka kantaa sinua eteenpäin. - kauan uskoin
suurempaan jumalaan. Mutta onko sun mielestä hyväksyttävämpää antaa ihmisten tappaa toisiaan uskonnon varjolla? Niinkuin tapahtuu kaiken aikaa? Mun mielestä kahden ihmisen rakkaus on paljon parempaa kuin toisen tappaminen. Uskonnon varjolla on tehty kaikki kauheimmat teot. Jokaisella on se oma jumala, ja jos oot tosi uskovainen, eiköhän se raamatun Jeesuskin sanonut, synnitön heittäköön sen ensimmäisen kiven?
- Eräs homo.
kaivannut kirjoitti:
Ihminen, joka ei pysty hyväksymään minua (ja samalla rakastamaani ihmistä) sellaisena kuin olen, ei mielestäni ansaitse ystävyyttäni. En halua meittiä kertoessani hänelle asioitani, kuinka hän sisimmässään halveksii elämäntyyliäni. Vaikka hyvin tietää, etten tule muuttumaan.Hän sanoo samaa, eli pitää homoseksuaalisuutta syntinä ja kun kieltää sen sekä samalla Raamatun sanat, on kuin kieltäisi Jumalan.
-Sähän voit sanoa siihen, että se on hänen totuutensa. Hän voi kyllä siihen itse uskoa, mutta ei painostaa muita. Et tarvitse hänen uskomuksiaan asiasta. Sinulla on omat ajattelutapasi ja pidät siitä kiinni minkä henkilökohtaisesti omassatunnossasi oikeaksi uskot ja koet. Sulla on myös oikeus omaan uskoosi ja ajattelutapaasi, eikä sitä toinen ole minusta oikeutettu arvostelemaan. Et ole viemässä hänen uskoaan, mutta saat vaatia että sinulla on myös oikeus omaan.
Ihminen, joka ei pysty hyväksymään minua (ja samalla rakastamaani ihmistä) sellaisena kuin olen, ei mielestäni ansaitse ystävyyttäni.
-Ei minustakaan. Vaikka ystävät eivät olisikaan kaikesta samaa mieltä, niin missään tapauksessa toisen ihmisen jatkuva ja avoin arvostelu ei ystävyyteen kuulu! On väärin lietsoa negatiivisuutta ja mielipahaa. Ajattelisi omalle kohdallensa vastaavaa. Nämä on sun omaan henkilökohtaiseen elämään liittyviä asioita, eikä kuulu sille arvosteltavaksi. Ja sulla on ihan täysi oikeus olla hyväksymättä kyseistä käytöstä ilman syyllisyydentunteita.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama204978Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä633996Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve723574Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732668Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472443Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta592328Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl632113Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272067- 1241528
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko361495