Lasten päivähoidosta

------------

Heippa!

Minun olisi tarkoitus laittaa lapseni päiväkotiin ensin keväänä tai syksynä. Hän täyttää kevättalvella vuoden ja olisinkin nyt kiinnostunut kuulemaan kokemuksia eri päiväkodeista. En millään tahtoisi laittaa lastani vielä hoitoon, mutta muutakaan vaihtoehtoa taloudellisen tilanteemme ja oman työurani kannalta ei tässä elämäntilanteessa ole :(

Tarkoituksena olisi hakea hoitopaikkaa, joka olisi lapsen kannalta paras mahdollinen (mitäpä muutakaan :)) Hoitajien motivoituneisuus hommaan on kaiken a ja o. Olisi myös mukavaa, että itse päiväkotirakennus ja pihapiiri olisivat lämminhenkisiä ja virikkeellisiä, kodinomaisuus on plussaa. Ryhmäperhepäivähoitokaan ei ole poissuljettu vaihtoehto. (Yhden hoitajan vastuulla toimivaan perhepäivähoitoon en tahdo lastani laittaa, sillä niistä on minulla itselläni sekä monilla tutuilla huonoja kokemuksia.)

Kertokaa siis ihmeessä hyviä ja huonoja kokemuksia eri hoitopaikoista Porissa. Sen tiedän, että kiven alla tuntuu noin ylipäänsä kaikki hoitopaikat Porissa olevan eikä siten ole mitenkään taattua, että saa hoitopaikan lapselleen sieltä, mistä haluaa. Mutta olen tällä hetkellä niin tietämätön Porin päiväkotien "maineesta", että haluaisin saada jotain vihiä siitä, mihin nyt ei ainakaan kannata hakea ja mihin taas suosittelisitte minun hakevan (ja joo ymmärrän, että jokaisella on mielipiteensä, toinen tykkää äidistä ja toinen siskosta... mutta kertokaa silti :))

Päivähoidon sijainnilla ei ole niinkään väliä, kunhan ei nyt ihan Meri-Porissa sijaitse :)

26

7053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lasten puolesta

      Itsenäisyydenkadulla on kiva ryhmis (Sporttivekarat) Talo on vanha, mutta muuten mukava ja kodinomainen paikka.

      • ---------------

        olette Päärnäisten tai Liinaharjan päiväkodista? Entäpä Herralahden tai Tuulentuvan päiväkodit?
        Tuo Sporttivekarat-ryhmis kuulostaa ihan kivalta:) Voiskohan sinne mennä tutustumaan ilman että on hakenut/välttämättä aikoo hakea just kyseiseen hoitopaikkaan?


      • minä vain

        kuulin kanssa kiitettävää juttua sporttivekaroista..juuri sopiva tuon ikäselle lapselle..hoitajilla on aikaa lapsille kun taas päiväkodissa on monta tuon ikästä ja ei ole aikaa itse lapselle..jos olisi mahdollisuus laittaisin heti lapseni hoitoon juuri tuonne paikkaan.


      • äiti vaan
        minä vain kirjoitti:

        kuulin kanssa kiitettävää juttua sporttivekaroista..juuri sopiva tuon ikäselle lapselle..hoitajilla on aikaa lapsille kun taas päiväkodissa on monta tuon ikästä ja ei ole aikaa itse lapselle..jos olisi mahdollisuus laittaisin heti lapseni hoitoon juuri tuonne paikkaan.

        tuolta löytyy lisää tietoa: www.sporttivekarat.com, eiköhän sinne voi mennä tutustumaan, vaikka ei mitään sopimuksia tekisikään heti.


    • vaunumies69

      Ihan hieno miettiä, mikä olisi se paras paikka lapsen hoidolle.

      Tosiasia vain on, että paikoista on valtava pula. Aika harva voi "valita" hoitopaikkaa lapselleen, vaan siihen on tyytyminen, minkä saa.

      Periaatteessa vanhempien asuinpaikka määrittää sen, mille alueelle lapsi pääsee hoitoon. Toki poikkeuksiakin on, mutta esi. Pohjois-Porin lapset sijoitetaan yleeensä oman alueen päiväkotiin. Ja oma alue ei ole välttämättä Ruosniemi, vaikka Ruosniemessä asuisikin vaan se voi olla vaikka Pohjatuuli Porkassa (josta omat kokemukset vallan mainioita)

      Mutta tsemppiä päivähoidon hakuun!

    • Spedeeee

      Miksi teit lapsen? Etkö jaksa olla lapsesi kanssa?

    • 512

      Päärnäinen. Mutta jos allergiataustaa, en suosittele. Lapsi meni mielellään sinne, ja henkilökunta oli minustakin ammattitaitoista ja ystävällistä - myös silloin kun keskusteltiin "vaikeista" asioista. Pelastusarmeijan päiväkoti (jos vuorotöitä) on myös hyvä paikka. Muuta kokemusta ei ole, vain muilta kuultuja juttuja.
      Ryhmikset pakkaavat väistelemään sääntöjä, mm. lapsia/hoitaja voi olla enemmän kuin päiväkodissa. Tämä ei silti tarkoita, että ne olisivat huonompia kuin päiväkodit, mutta joitakin asioita siellä .

      • 512

        jäi tuo loppu vähän kesken..
        -mutta joitakin asioita siellä voidaan tehdä venyttämällä sääntöjä.


      • Ryhmisläinen

        Ryhmiksessä on kylläkin laskettu yhdelle hoitajalle vähemmän lapsia kuin päiväkodissa! Ryhmiksessä on 4/hoitaja kun taas päiväkodissa 7/hoitaja. Eikä siellä mitään sääntöjä venytetä! ovat ihan valvonnan alaisia niinkuin päiväkoditkin!


    • sijainen-08

      Kannattaa tosiaan pistää hyvissä ajoin paperit vetämään jos haluaa tiettyyn päiväkotiin/ ryhmikseen. Porissa tällä hetkellä huutava pula hoitopaikoista ja jonossa useita kymmeniä lapsia eri alueiden hoitopaikkoihin.

      Ei voi kehua / haukkua eri hoitopaikkoja, toisella osastolla voi olla hyvä ilmapiiri ja toisella taas ei, vaikka samassa talosta olisi kyse. Se riippuu niin paljon osaston henkilökunnasta. Itse olen kiertänyt vuosia Porin päiväkoteja/ ryhmiksiä sijaisen ominaisuudessa.

      Voni pistää eri koko määriä; Perhepäivähoitajalla normaalisti saa olla 4 lasta, eli pieni ryhmä ja kodinomaista toimintaa. Päiväkodissa pienten puolella(alle 3v) yleensä 3 hoitajaa ja 12 lasta. Ryhmiksessä on isot ja pienet samassa tilassa, mutta kodin omaisempaa kuin päiväkodissa.

      Jos kerrot tarkemmin missä päin asut, voin kertoa lisää sen alueen lähipäiväkodeista, jos itsellä/ kavereilla kokemusta.

    • ole varaa

      olla noudattamatta säääntöjä ja lapsilukumääriä.kaupungin perhepäivähoidonohjaaja valvoo toimintaa mm. pistokäynneillä.sääntöjen mukaan mennään.

      • ----------------

        Kiitos kommenteista :)

        Asumme tällä hetkellä Itä-Porin suunnalla, mutta tarkoitus olisi jossain vaiheessa alkaa etsiä omakotitaloa/tonttia esim. just Länsi-Porin suunnalta. Laitoin edelliseen viestiini, ettei päivähoidon sijainnilla ole väliä, koska oma tuleva työni on alkuunsa melko pitkälti sijaistamista ja työpaikat sijaitsevat ympäri Poria. Tuo Päärnäinen on melkein keskellä kaupunkia ja se tosiaan vaikutti mukavalta paikalta, kun siellä kävin hakemassa päivähoitohakemukset. Liinaharja tuntui taas kotisivujensa puolesta kivalta paikalta.

        Tuulentupa sijaitsee tällä hetkellä meitä lähinnä, tai no, ehkä myös Herralahden päiväkoti on myös yhtä lähellä. (Tai no :), jos totta puhutaan, kaikista lähinnä on Väinölän päiväkoti, mutta sinne en halua lastani laittaa. Ei vaikuttanut yhtään viihtyisältä paikalta, kun siellä poikkesin kyselemässä tietoa ja vastaanottokin oli mitä oli.) Tuolla Herralahdessakin oli aika nyrpeä vastaanotto... Sellanen "Voi v*ttu, älä nyt muksuas meidän harteille tuo, ei meillä ole siihen resursseja!" :(

        Olen siis tosiaan muutamassa paikassa käynyt katsastamassa tilanteen ja "tunnelman", mutta eipä niistä pikavisiiteistä oikeastaan mitään irti saa. Ainoastaan ensivaikutelman. Enkä kehtaa keskellä kiireistä työpäivää ängetä hoitajia "tenttailemaankaan". Pitävät minua kuitenkin ylihysteerisenä ja sen jälkeen tekevät kaikkensa, ettei lapseni pääse heidän päiväkotiinsa hoitoon. (Jos edes asiaan voivat vaikuttaa jotenkin)

        Mutta siis kertokaa lisää, jos vaan osaatte jotain sanoa :)


      • ---------------
        ---------------- kirjoitti:

        Kiitos kommenteista :)

        Asumme tällä hetkellä Itä-Porin suunnalla, mutta tarkoitus olisi jossain vaiheessa alkaa etsiä omakotitaloa/tonttia esim. just Länsi-Porin suunnalta. Laitoin edelliseen viestiini, ettei päivähoidon sijainnilla ole väliä, koska oma tuleva työni on alkuunsa melko pitkälti sijaistamista ja työpaikat sijaitsevat ympäri Poria. Tuo Päärnäinen on melkein keskellä kaupunkia ja se tosiaan vaikutti mukavalta paikalta, kun siellä kävin hakemassa päivähoitohakemukset. Liinaharja tuntui taas kotisivujensa puolesta kivalta paikalta.

        Tuulentupa sijaitsee tällä hetkellä meitä lähinnä, tai no, ehkä myös Herralahden päiväkoti on myös yhtä lähellä. (Tai no :), jos totta puhutaan, kaikista lähinnä on Väinölän päiväkoti, mutta sinne en halua lastani laittaa. Ei vaikuttanut yhtään viihtyisältä paikalta, kun siellä poikkesin kyselemässä tietoa ja vastaanottokin oli mitä oli.) Tuolla Herralahdessakin oli aika nyrpeä vastaanotto... Sellanen "Voi v*ttu, älä nyt muksuas meidän harteille tuo, ei meillä ole siihen resursseja!" :(

        Olen siis tosiaan muutamassa paikassa käynyt katsastamassa tilanteen ja "tunnelman", mutta eipä niistä pikavisiiteistä oikeastaan mitään irti saa. Ainoastaan ensivaikutelman. Enkä kehtaa keskellä kiireistä työpäivää ängetä hoitajia "tenttailemaankaan". Pitävät minua kuitenkin ylihysteerisenä ja sen jälkeen tekevät kaikkensa, ettei lapseni pääse heidän päiväkotiinsa hoitoon. (Jos edes asiaan voivat vaikuttaa jotenkin)

        Mutta siis kertokaa lisää, jos vaan osaatte jotain sanoa :)

        Miksei Päärnäisiin, jos allergiataustaa? Jäi äsken kysymys kirjoittamatta... Niin ja kerro vain niitä muiltakin kuultuja juttuja omien kokemusten lisäksi :)


      • -----------------
        --------------- kirjoitti:

        Miksei Päärnäisiin, jos allergiataustaa? Jäi äsken kysymys kirjoittamatta... Niin ja kerro vain niitä muiltakin kuultuja juttuja omien kokemusten lisäksi :)

        Juu kerro ihmeessä kokemuksia :)


    • minä vaan...

      ryhmiksissä ei tietääkseni "kierrellä" sääntöjä sen enempää kuin päiväkodissa. myös yksityisiä päiväkoteja ja ryhmiksiä valvotaan ja määräyksiä noudatetaan..päiväkodissa ryhmät ovat hieman isommat kuin ryhmiksissä ja hoito on kodinomaisempaa.

    • -Isukki-

      Meidän lapset on siellä ja olen tyytyväinen :) Käyvät välillä jopa luistelemassa tekojäällä, mikä ei tietenkään koske aivan nuorimmaisia hoidossa olevia. Muutenkin on hyvä että oppivat liikkumaan ym. jo pienestä pitäen. On puolapuut, pallomeren tapainen juttu, liukumäki, sählymaali ym. ym. Siellä pitäisi olla myös vapaita paikkoja tällä hetkellä kun ovat ottaneet ainakin yhden hoitajan lisää. Suosittelen lämpimästi!
      www.sporttivekarat.com

      • aapeli123

        pelastusarmeijan päiväkoti on hyvä paikka, mutta kuten edellä jo todettiinkin sinä saat hoitopaikan juuri sieltä mistä se sinulle annetaan.


    • :)

      Tämä on aika vanha keskustelu, mutta kirjotanpas kuitenkin että Länsi-Porissa toimii nykyään yksityinen ryhmis, ryhmis Satulinna... :)

    • Perhepäivähoito 10+

      Minulla on erinomaisia kokemuksia kunnallisesta perhepäivähoidosta Pohjois-Porin alueelta. Minulla on yhteensa 4 lasta ja yksi ollut päiväkodissa ja kolme muuta perhepäivähoidossa.
      Lapseni viihtyivät ehdottoman hyvin perhepäivähoidossa ja he touhusivat kaikkea kivaa ja hoitaja opetti heille kaikkia maan ja taivaan väliltä.
      perhepäivähoitaja opetti kirjaimet, numerot, värit, muodot, viikonpäivät, kuukaudet. Lapseni oppivat lukemaan ja laskemaan, sekä piirtämään hienoja kuvia.
      Hoitajan pihassa oli paljon liikunallista aktiviteettiä.
      Ruoka oli itse valmistettua ja hoitaja mm. käytti suomalaista lihaa.

      • lapset huostaan

        "Minulla on erinomaisia kokemuksia kunnallisesta perhepäivähoidosta Pohjois-Porin alueelta. Minulla on yhteensa 4 lasta ja yksi ollut päiväkodissa ja kolme muuta perhepäivähoidossa.
        Lapseni viihtyivät ehdottoman hyvin perhepäivähoidossa ja he touhusivat kaikkea kivaa ja hoitaja opetti heille kaikkia maan ja taivaan väliltä.
        perhepäivähoitaja opetti kirjaimet, numerot, värit, muodot, viikonpäivät, kuukaudet. Lapseni oppivat lukemaan ja laskemaan, sekä piirtämään hienoja kuvia.
        Hoitajan pihassa oli paljon liikunallista aktiviteettiä.
        Ruoka oli itse valmistettua ja hoitaja mm. käytti suomalaista lihaa."

        Upeaa.Perhepäivähoidon täti teki siis kaiken jonka SINUN pitäisi itse tehdä.Eli opettaa lapsiasi ja syöttää terveellistä ruokaa.Mahdat olla nyt ylpeä vanhempi kun et ole itse nostanut sormeasikaan lastesi oppimisen hyväksi..


    • Mahtaako hevillä löytyä päivähoitopaikkoja kun on katsos niin, että yksinhuoltajaäitien mielenterveysongelmat ovat ilmeisesti edelleen nousussa, eivätkä kykene lapsistaan huolehtimaan vaikka kotona laiskana makaavatkin. Tällaiset äidit ovat etusijalla päivähoitoasioissa. Eipä tarvitse kuin jaksaa olla vaan ja napsia lääkkeitä, kodinhoitajat huolehtivat siivoukset ja muut kotityöt ja samalla tietysti sossutädit toimivat puolestapuhujina lasten erottamiseksi isistään.

      • rock ja pop

        En usko että hevillä löytyy, googlella saattaa löytyä jotain.


      • Paras hoitopaikka

        Ainakin vanhemmat perehpäivähoitajat ovat työhönsä sitoutuneita ja hyviä lasten kanssa. Perhepäivähoidossa on kotiruokaa, jota arvostan, toisinkuin teollista ruokaa.
        Myös pienissä ryhmissä tartuntataudit eivät jyllää samoin tavoin kuin isommissa ryhmissä, mikä on isoasia, kun työstä ei voi olla jatkuvasti pois.
        He käyvät päivittäin lasten kanssa leikkipuistoissa ja omat lapseni ovat viihtyneet siellä varsin hyvin.


    • Kylmä jääpuikko

      ja ura lapsen kehityksen edelle, miten voi lapsen ja vanhemman välille syntyä toimiva vuorovaikutussuhde kun lapsen kanssa ei vietä aikaa.

      Lapsen voisi samantien sijoittaa jollekin parille jota korvaushoidot eivät ole auttaneet, uraohjuksen luona ei ainakaan ole lapsella hyvä.

    • meriannan

      Millainen tilanne on Noormarkussa tällä hetkellä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe