JÄÄTELÖKIOSKIIN??

jätskityttö

Hei! Miten pääsen kesätöihin jäätelökioskin myyjäksi? Olen aikaisempia nettikeskusteluja luettuani ymmärtänyt että kioskit on yksityisten omistajien pyörittämiä, pitääkö tämä paikkansa? Valiolla ei taida nykyään enää olla kioskeja ja Ingmanin sivuilta en löytänyt työpaikkailmoituksia.. mistä löydän numeroita/yhteystietoja?? Myös jätskimyyjien omat kokemukset ja esim. palkat ja työajat kiinnostavat. Kiitos jo etukäteen vastauksista! :)

30

27557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aaank

      Olin töissä jäätelökioskilla kesällä -07. Sain paikan kaverini kautta (siellä vuorottelimme). Työaika oli 4-6 tuntia per päivä ja palkka oli muistaakseni joku 6-7 euroa tunnilta.

      • minäolentyhmä

        missä päin sellanen jäde paikka olis? :)) kuulosti ihan kivalt :D pääsiskö siihen töihin 13 vuotias??


    • sulle linkki
      • jätskityttö

        Kiitosta vaan linkistä mutta se tais koskea lähinnä pääkaupunkiseutua?? Olisi kiva tietää miten päästä yhteyteen niiden kioskien omistajien kanssa, niitä kioskeja on kutenkin koko Suomi ripoteltu täyteen. Jos odotan kunnes kioskit avautuvat kesän korvilla ja kyselen paikan päältä hommia niin olen tn. auttamattomasti myöhässä kesätöiden suhteen. Joskus mol:n sivuilla olen nähnyt jonkun yksittäisen jäätelömyyjäilmoituksen jollakin pikkupaikkakunnalla... Olenko missannut jotain oleellista, miten niihin kioskeihin värvätään työläisiä vai puskaradioko sen hoitaa?? Jos kukaan osaa auttaa niin kiitän ja kumarran! :)


    • seurata

      Mitään yhtä vastausta tähän ei varmasti ole koska kioskit ovat tosiaan usein yksityisten yritysten tai urheiluseurojen sekä järjestöjen vastuulla.
      Mol sivuja kannattaa seurata tarkkaan. Sielä saattaa löytää tietoa helmi-huhtikuun aikana avoimista paikoista. Sieltä itsekkin löysin paikan vuosi sitten. Voi niitä ehkä olla myös paikallislehdissä.
      Työ oli "kaksivuorotyötä" ja vähän vaihteli kelin ja päivien mukaan 2-7 tunnin välillä ma-su aikana. Palkka oli reilu 5€/tunti.

      • tuollainen palkka

        "Palkka oli reilu 5€/tunti. "

        Varmaankin kivikaudella. Nykyisin työehtosopimuksen minimipalkat ovat huomattavasti suuremmat. Toki voi löytyä pieniä yksityisiä kioskeja, jotka sitten rikkovat lakia.


      • myös...
        tuollainen palkka kirjoitti:

        "Palkka oli reilu 5€/tunti. "

        Varmaankin kivikaudella. Nykyisin työehtosopimuksen minimipalkat ovat huomattavasti suuremmat. Toki voi löytyä pieniä yksityisiä kioskeja, jotka sitten rikkovat lakia.

        Ei se palkkataso ole mikään päätähuimaava noissa huvipuistoissakaan. Liksa jotakin reilu 6 euroa täysikäisillä ja sitten alaikäinen saa vielä siitä vähemmän jotakin reilu 5 ja puol euroa. Ne on ihan taulukkopalkkoja.


      • Kesätyönetsijä
        myös... kirjoitti:

        Ei se palkkataso ole mikään päätähuimaava noissa huvipuistoissakaan. Liksa jotakin reilu 6 euroa täysikäisillä ja sitten alaikäinen saa vielä siitä vähemmän jotakin reilu 5 ja puol euroa. Ne on ihan taulukkopalkkoja.

        Saako alaikäiset ihan oikeasti mennä töihin huvipuistoon :O


      • kiellä
        Kesätyönetsijä kirjoitti:

        Saako alaikäiset ihan oikeasti mennä töihin huvipuistoon :O

        Ei kai mikään sinäänsä sitä estä mutta taitaa olla kuitenkin niin etteivät ainakaan suurimmat ja tunnetuimmat huvipuistot ota töihin kuin 18 täyttäneitä.


      • Sodinenne
        kiellä kirjoitti:

        Ei kai mikään sinäänsä sitä estä mutta taitaa olla kuitenkin niin etteivät ainakaan suurimmat ja tunnetuimmat huvipuistot ota töihin kuin 18 täyttäneitä.

        Linnanmäelle kyllä pääsee 16-18 v heitteleen mattoja vekkulassa :D


      • 2342412341
        tuollainen palkka kirjoitti:

        "Palkka oli reilu 5€/tunti. "

        Varmaankin kivikaudella. Nykyisin työehtosopimuksen minimipalkat ovat huomattavasti suuremmat. Toki voi löytyä pieniä yksityisiä kioskeja, jotka sitten rikkovat lakia.

        Voi olla! Olin jäätelökioskilla töissä ja palkka noin 5,6 euroa /tunti. Eli varmaan se pienin mahdollinen mitä lain puitteissa saa antaa. Ja oli 2000 -luvun puolella tämä.

        Päivät olivat raskaita, 4-9h kerralla ja ikäväähän se oli istua yksin kuumassa kioskissa ilman juttuseuraa 9h putkeen. Omat eväät aina mukana ja vessassa sai tietysti piipahtaa.

        Oli kamalin ja henkisesti raskain kesätyö ikinä. Lisäksi ensimmäinen työ missä olin ollut, joten työnteosta jäi ikävä maku suuhun. Lisäksi sain jatkuvasti väheksymistä osakseni vanhemmilta työntekijöiltä.

        Kesän jälkeen olin henkisesti ihan rikki ja laihtunut pari kiloa. Työtodistustakin sain tivata lähes kaksi (!) vuotta. No, työnantaja ei ollut paras mahdollinen..

        Ja olen / olin suhteellisen ujo tyttö joten asiakaspalvelu ei ollut minun juttuni.


      • Anonyymi
        tuollainen palkka kirjoitti:

        "Palkka oli reilu 5€/tunti. "

        Varmaankin kivikaudella. Nykyisin työehtosopimuksen minimipalkat ovat huomattavasti suuremmat. Toki voi löytyä pieniä yksityisiä kioskeja, jotka sitten rikkovat lakia.

        olet hauska


    • 18.1.09

      oli työåaikkoja sivuilla ilmoitus haetaan jätskimyyjiä, siis Tampereen seutu

      • Nimetön

        oon ollu jäätelökiskalla yhen kesän
        toista kertaa en mee

        jännetuppitulehdukseen kannattaa varautua

        asiakkaat valittaa kalliista hinnoista ja jäätelöpallojen pienuudesta


    • huoh

      Joo en menis toista kertaa, toissa kesänen saa riittää!
      Työaika: 8-15 tai 14-10
      Palkka: olematon kun menin kaupungin kautta
      Jos sattuu olemaan tosi lämmin päivä ja työskentelet rannalla voit olla varma et hilut loppuu, paperi loppuu, vesi loppuu(meidän piti tuoda kioskille vettä kahviosta) ja kaiken lisäks jäätelö loppuu! Ei ollu kivaa hommaa ku kaikki vaan valitti, oli kiire ja sormet oli aivan ruvella jätelöpakettien reunoista, jotka on pirun terävät!

      • äähpyh

        En kyllä mene enää toista kertaa itsekkään kiskalle..! Oli kyllä sen verran ailahtelevat työajat että työaika heitteli välillä 6-9 tuntia. palkka oli 4e/tunti.


    • Njusja

      Olin itse viime kesän jäätelötyttönä. Sain paikan työvoimatoimistosta, palkka oli n. 6.50 euroa tunnilta ilta- ja viikonloppulisät. Itsessään työ oli ihan mukavaa, ja työtoverit olivat mukavia, eikä pomot koko aikaa hengittänyt niskaan... Käsi kyllä meni, ja kiireisinä päivinä en ehtinyt istumaan moneen tuntiin. Ostin puolivälissä kesää käsituen, mikä oli erittäinkin järkevää. Mitään ihan kamalaa se ei voinut olla, sillä menen sinne taas ensi kesänä. Toki ihmiset tekivät valituksia, mutta useimmat olivat jäätelöä ostaessaan niin hyvällä tuulella, etteivät järjestäneet isompia kohtauksia. Ihan kokemisen arvoista!

    • wallawalla.

      Mie oon nytten toista kesää jo valion kioskilla jäätelönmyyjänä. Paikan sain ystävyyssuhteiden kautta, koska kiska yksityisellä omistajalla. Palkka on mielestäni ihan ok, 7.5 euroa tunnilta sunnuntai ja iltalisät. Työaika riippuu ihan viikonpäivästä, viikolla n.6 h ja viikonloppuna 7-9 h. Olen nyt 15- vuotias, joten aloitin työn 14- vuotiaana. Itsellenikin tuli viime kesänä ranteen kanssa hieman ongelmia mutta kyllä rannetuki on tähän asti auttanut.

      Yleensä ainakin jäätelökioskeilla lukee kioskin yrittäjä firman/ seuran nimi. Sinne voi varmaan itsekkin ottaa yhteyttä. Ja ainakin kioskin myyjänä tapaa paljon ihmisiä! = )

    • Utelias-Aatu

      Miten hait töitä? Löytyiskö valion sivuilta kesätyö-hakemusta, vai miten? :D

    • anniina90

      Muutama vuosi sitten olin pari kesää yksityisen ylläpitämällä Valion jäätelökioskilla töissä. Työpaikan löysin lehti-ilmoituksen perusteella, soitin ja seuraavana päivänä pääsin haastatteluun. Ekana kesänä palkka 8e, toisena 9e/h, sunnuntaina tuplat. Työvuorot vaihteli klo 10-21 välillä vähän ilmojen ja oman jaksamisenkin mukaan, normaalisti n. 6h, mutta välillä oli parituntisia tai tuplavuoroisia päiviä. Yleensä kiskalla tuli oltua yksin, alkuun ja tapahtuma/sesonkipäivinä hommia tehtiin parin kanssa.

      Ensimmäisenä kesänä käsi tuli kyllä nopeasti kipeäksi ja rannetuelle tuli käyttöä, mutta sen kanssa homma sujui ihan kivuttomasti. Pakastinten lämpötilan tarkkailu oli erityisen tärkeää, jotta jäätelö pysyi mukavana käsitellä, ei liian kovana tai pehmeänä. Muutaman päivän muistan, jolloin taukoa ei ehtinyt ollenkaan pitämään, kerran jouduin vetämään luukun kiinni jonon edestä ja tuli vähän ilkeää palautetta. Ihmiset välillä valittivat korkeista hinnoista, mutta se nyt kuuluu ihan suomalaiseen perusluonteeseen eikä sitä pidä ottaa henkilökohtaisesti, kun se ei itseen mitenkään liity.

      Tää homma on ennen kaikkea asennekysymys! Jos asennoituu positiivisesti, sitä työkin tulee olemaan. Itse pidin tästä työstä tosi paljon, ja mulla on paljon mukavia muistoja. Kun itse hymyilee, on kiva ja kohtelias, se tarttuu väkisinkin asiakkaisiin, jotka harvemmin muutenkaan on kovin kärttyisällä tuulella. Työssä parasta oli se että sai haistella ulkoilmaa kaikki päivät, ja tutuiksi tulleet kanta-asiakkaat joita pystyi ilahduttamaan sillä että pyöräytti vakkaripallon jo ennen tilausta. :)

      Jäätelönmyynti on kokemuspohjallani yksi mukavimmista asiakaspalvelumuodoista (heti mansikanmyynnin jälkeen), joten kannattaa kokeilla! Jos ei tunnu omalta, ehkä asiakaspalvelutyö ei ole sua varten. Silmät auki ilmoitusten suhteen! Myös googleen hakusanat jäätelökioski oma kaupunki varmasti tuottaa tulosta, rohkeasti vaan löytyneille yrittäjille soittelemaan! :)

    • 123123

      Helsingin alueella Pingviini-kioskien (entinen valiojäätelö) haku on tammi-helmikuussa, Nestle ilmoittaa muistaakseni monsterit. net tai uranus.fi sivustolla.

      Olen myynyt jäätelöä muutaman kesän ja palkkani on yli 11 euroa tunnilta. Työstä on oppinut nauttimaan vuosi vuodelta enemmän. Jos on ollut yhden kesän töissä ja se ei ollut "IHAN KAMALAA" niin kannattaa ehdottomasti mennä toiseksi kesäksi vielä! Jäätelönmyynnissäkin voi tulla paremmaksi ja kokemus karttuu. Seuraavana kesänä työstä voi alkaa jo tosissaan nauttia, kun energiaa ei kulu perusasioiden jännittämiseen ja sen sellaiseen. Minä muistan kun ensimmäistä kertaa möin jätskiä, keskityin koko kesän vain siihen että sain edes pallon tehtyä. Nykyään saan keskittyä asiakkaisiin ja olen päässyt kouluttamaan uusia työntekijöitä. Ja palkka nousee 3 vuoden välein. Kannattaa valita työnantaja joka maksaa TES:n mukaan.


      Työ vaatii reippautta, iloisuutta, hyvää fyysistä kuntoa ja ahkeruutta. Kioskilla on paljon tekemistä. Ujolle ihmiselle jäätelökioskityö voi olla hyvä tapa päästä peloista, kun asiakkaille on kiva jutella. Mutta siinä pitää olla sitten ahkera, sillä moni yrittäjä on varmasti tarkka siitä millaista imagoa myyjät tuovat. Energinen ja iloinen myy parhaiten.

      Työ on ollut mieluisinta mitä olen koskaan tehnyt, missä muussa työssä jokainen asiakas on iloinen ja hyvällä tuulella? :)

    • Purkka pallo

      Pääseekö jäätelökiskalle töihin 14-vuotias? :)

      • Tytsy kiskalta

        Ainahan voi yrittää, ite olin 14vuotias (tosin täyttämässä heti samassa kuussa kun alotin niin 15...), ja mulla oli suhteita sinne kioskiin.. Aina voi yrittää, mut uskon että valitettavasti paikat menee luultavasti vanhemmille :/


    • jätskiiiii

      Voi kauhee kaikilla vaan hirveitä kokemuksia! Omalla kokemuksella voin sanoa että oikeastaan ihan kaikki riippuu työnantajasta. Kerronpas omistani:

      Eka kertaa olin töissä 14-vuotiaana, jolloin työ oli tosiaan ihan kamalaa. Jouduin tekemään viisi viikkoa putkeen töitä joka ainut päivä kellon ympäri. Palkka oli 6€, enkä sen ikäisenä hoksannut ajatella sen pienuutta, sainhan ihan isot rahat käteen kun paiskin niin vittuna töitä. Työsopimusta ei ikinä kirjoitettu useista pyynnöistä huolimatta enkä koskaan saanut työtodistusta vaikka lupailtiin. Olin ihan raato sen kesän jälkeen ja laihduin varmaan 5 kiloa kun en ehtinyt syödä, kun taukoja ei ollut ja asiakkaita kävi tauotta.

      Mutta nyt olen tehnyt eri työnantajalla töitä jo 4 kesää ja toimii. Palkka alkoi muistaakseni 8€ ja on nyt noussut kahteentoista euroon tunnissa. Olen vastuuasemassa ja saan pitkälti vaikuttaa moniin asioihin, vastuuta on mutta myös vapautta. Jätskityö on hyvällä ilmalla yllättävän raskasta (ulkopuoliset ei arvaakaan!) mutta siihen tottuu kokemuksen myötä, nykyään menee jo ihan automatiikalla ja voi ajatella asiakaspalvellessaan ihan muita asioita. Ainut paska puoli on se, ettei sateella ole töitä jolloin koko viikon vuorot voi mennä sivu suun ja sitten köyhäillään... Eli palkkaa kantsii aina laittaa säästöön kun on hyviä ilmoja et saa vuokran maksettua.

      Eli jos työ tuntuu paskalta, ei välttämättä tarvitse vaihtaa alaa, työnantajan vaihto voi riittää :)

    • Asiasta tietävä

      Pitäähän sinun saada palkka myös sadepäiviltä. Eihän yrittäjän riski ole sinulla, vaan kioskin vuokraajalla. Tästähän on ollut kirjoituksia joka puolelle.

    • monsteraalexx

      En suosittele! Olen itse juuri tämön kesän jäätelökiskalla töissä. Työaika 12-20 8 tuntia siis. Työpäivät sään mukaan joten aina pitää varautua töihin. Ei vapaita kuin vaa huonon sään aikaan. Taukoja ainoastaan ku ei ole asiakkaita tai kun käy vessassa. Tällä hetkellä teen 10 päivää perkkäin töitä ja 50h tällä viikolla tehny. Väsy on kova ja vapaita ei myönnetä paitsi nyt sain yhden päivän kun isäni soitti työnantajalle ja sanoivat että mitäs menoa minulla on vaikka syy on se että haluan vaan nukkua. Olen 17.v eli vielä alaikäinen. Palkka on 7.50e tunti ja yksin tössä olen joten kiirettä pitää.

    • Jädetyttö

      Minä rakastan jäätelötyttönä olemista! Saan puhua ihmisten kanssa. Työpäiväni vaihtelee 4-7tuntiin ja palkkaa saan 5e/tunti 5% myydyistä tuotosta. Ja ikää löytyy minulta siis 14. Yli neljän ja puolen tunnin päivinä oli puolen tunnin tauko. Vessa käynnit oli ainoita ongelmia mutta jouduin käymään koko kesän aikana kerran vessassa ja tänään olen tältä kesältä viimeistä päivää töissä. Ensi vuonnakin olen samassa työssä! :) Suosittelen!

      • ---

        paska palkka kyl


    • Jädemyyjä

      Itse olen ensi kesänä menossa kolmatta kesää jäätelökioskille töihin ja ihan paras duuni ikinä ! Oon jo täysi-ikäinen, joten ns. "oikeakin" kesäduuni löytyy jo, mutta kioskityö on niin hauskaa, että haluan ihan itse tehdä sitä siinä ohella.
      Itse oon tuplakioskissa töissä, eli meitä on aina vähintään kaksi töissä, kiirepäivinä saattaa olla jopa viisi ! Siellä ei siis koskaan, edes sadepäivinä, tule tylsää, koska aina on kaveri jolle jutella. Meidän kioski on ison kaupungin ihan parhaassa spotissa, joten harvoin on kyllä tilanteita kun ehtii hirveesti rupatella. Työtunnit on yleensä 4-7h vuorosta riippuen ja vuoroja on kesäisin kuusi päivässä, eli jengi vaihtuu tiuhaan. Työkaverit mahdollistavat tauot ja vessaankin pääsee aina kun on tarve. Palkka meillä ainakin kasvaa aina mitä useamman kesän on ollut, mutta aloituspalkka on 6,8e muistaakseni - eli ei loistava, mutta alaikäiselle ihan ok ensimmäisen kesätyön palkka. Työvuoroja on yleensä n. 4-6 viikossa, riippuu aika paljon omista menoistakin. :) Vapaita saa tosi helposti, kun 12:sta työkaverista on aina yleensä joku valmis vaihtamaan !
      Jännetupentulehdus tulee jos ei osaa duuniansa, se on vaan siitä touchista kiinni. ;) Ekana kesänä tuli vapun korvilla kiireissä vähän ranne kipeäksi, mutta tosi nopeasti oppi sen oikeen tekniikan, ja ei mitään ongelmia !

      Eli ihan paras työ siis, suosittelen ! Harva tulee vihaisena ostamaan jäätelöä, joten asiakkaat ovat melkein aina hymyileväisiä. :) Toki niitä valittajiakin on aina silloin tällöin, mutta niitä nyt on kaikkialla.
      Töiden haun kohdalla kannattaa olla tarkkana ja selailla ilmoituksia ja nettisivuja. Kioskeihin työntekijät palkataan yleensä jo yllättävän aikaisin, helmi-maaliskuussa. Itse pääsin laittamalla kioskin omistajalle suoraan spostia. :) Onnea työnhakuun kaikille !

    • Anonyymi

      itse olen tämän kesän ollut ensimmäistä kertaa kioskilla töissä. saatiin koppi joukkueelle (7tyttöä) ja ollaan siis itse yrittäjinä siinä. me hoidetaan pallon pyöritys sun muut ja vanhemmat sitten paperiasiat. työaika on normipäivinä 4h mutta se toki vähän vaihtelee, ja päivässä 3 vuoroa paitsi sunnuntaisin 2 ja kun on koulua niin koulun jälkeen 1. palkka siis määräytyy kesän tuoton mukaan, jaetaan tehtyjen tuntien mukaan eli käytännössä tasan. tästä kesästä on tulossa noin 2000-3000e per tyttö. alkuun jännitti tosi paljon olla töissä kun ihan uus juttu ja muutenkin eka kesätyö ikinä (oon siis 14v tän vuoden puolella 15) mut nyt kun homma sujuu työ on kyllä tosi mukavaa ja hyvää työkokemusta! luultavasti pidetään myös ensi kesänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe