Toimeentulotuki +pikavipit

...

Onko teillä kokemuksia toimeentulotuen saamisesta, niin että tuella katkaistaisiin pikavippikierre? Onko kukaan saanut sosiaalitantoilta rahaa pikavippien maksamiseen? Jostain luin, että pikavipit katsotaan tuloiksi ja tästä syystä tukea ei annettaisi.
Nyt kaipaisin erityisesti kokemuksia Hämeenlinnan sosiaalitoimiston toimintatavoista, mutta myös muut kelpaa.

Mulla on velkaa 2000e. Tilillä 200e. Opintotuki 423e. Vuokra 664e sähkö, netti.. Opintolaina on otettu ja käytetty.

29

6254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja niiden saanti

      katsotaan tuloksi. Poikeuksiakin on, mutta omalla kohdalla on ollut näin. Jos sossu näkee, että ne on maksettu takaisin, niin sillon se ei ole tuloa. Nyt ku on luottotiedot menny ja jne, niin sossukin saattaa avittaa rahallisesti. (3 kertaa kävin velkaneuvojalla, ja mitään hyötyä siitä ei ollut).Niin,tuli tässä oltua töissäkin, mutta niin pieni liksa, ettei vouti ottanut mitään. Opetus on se, että nämä vipit on helvetistä, mutta itseä saa syyttää. Itsepähän ne otin. (Ja mä olen Porista.)

      • ...

        Mut mikäs järki siinä on, kun sossujen pitäis poikkasta velkakierre ja se velkakierrehän on päällä just vippien takia ja sen takia en pysty niitä takasin maksamaan. Ööö.. oon kujalla.
        Antaakohan ne sitten mitään avustusta?


      • aiheuttu
        ... kirjoitti:

        Mut mikäs järki siinä on, kun sossujen pitäis poikkasta velkakierre ja se velkakierrehän on päällä just vippien takia ja sen takia en pysty niitä takasin maksamaan. Ööö.. oon kujalla.
        Antaakohan ne sitten mitään avustusta?

        vippikierre. Siihen sossu ei auta yhtään. Tämähän se "hauskaa" onkin, että sossu antaa sosiaalista luottoa, jos sulla on maksuvaraa maksaa se takas.Aika nurinkurista toimintaa.Köyhän pitäs saada sosiaaliluottoa, mutta jos olet tarpeeksi köyhä, niin et saa.Ihmeellistä, mutta totta.Itsellä oli noin 50:stä eurosta kiinni.Jos olis ollut 50:tä euroa nettotuloissa enempi, niin olisin saanut sos.luottoa, mutta ei, niin ei.Täytyy olla "rikas" köyhä.


      • taitaakin sitte

        olla idiootteja...


      • yksjokaeivippaa

        Mun mielestä on oikein, että sossu ei anna rahaa pikavippeihin jne. Miettikää nyt mikä pikavippibuumi tulisi, jos sossu olisi joku raha-automaatti niiden maksamiseen. Joka pikavipin ottaa ilman että on oikeasti mahdollisuus sen maksamiseen, on todella todella tyhmä. Niistä on isoon ääneen varoitetu jo varmaan yli 10 vuotta elei enemmänkin.


    • rahajooseppi

      Ei tipu fattasta rahaa, jos on typeryyttään sortunut johonkin niin järjettömään kuin pikavippeihin.

    • duunia saathan

      ansaita noin 500 euroa/kk kun opiskelet. Ja yritä sopia pikavippifirmojen kanssa vähän maksuaikaa. Kesäks sitten kokopäiväduunia. Eiköhän sllä tavalla saa vipit pois. Fatasta tuskin tippuu mitään, kun sulla on jo opintotuki ja laina mikä lasketaan tuloiksi.

      • 82

        vinguta visaa, soskuun ei oikeesti tarttee viiä tulojasa ne näkee sen kelalla, onhan se tyhmää kertoo velat. jos tilillä nostat loput rahat pois ja vingutat -50snt,-50snt,-50snt -50snt ettei tilillä näy ku tilin saldo 0e ja sitte viet soskuun nettipankista otetun mis tosiaan näkyy noin ja sanoo, että ei muuta saanu niin minkä ne sille voi. minä oon aina nostanu pika vippejä ja sanonu et mun tiliasioinnit ei teille kuulu ja hyvin ovat myöntäneet tai sitte käyny pankista vaan lapun paljonko on tilillä rahaa mut ei muuta ja allekirjoituksen ja leiman. mut sitä ne ei tarttee nähä mist oot saanu kuussa rahaa ja minkä verran jos ne näkee kelan tiedot


    • ex vippailija

      toimeentulotuella elelen kun karenssi on. voi vaihdella paikkakunnittain, mutta eivät pikavippejä katsoneet tuloiksi. Velkaneuvojalle kehoittivat varaamaan ajan ja lopettamaan vippien oton.
      Suurin osa saadusta toimeentulotuesta meneekin vippien maksamiseen ja sossuntantat sen ovat hyväksyneet,kun ei ole valituksia kuulunut.
      Kannattaa toki käydä juttelemassa sossutanttojen kanssa tilanteesta, itselläni oli ennakkoluuloja sossuun menon suhteen. Vitkuttelin yli kuukauden karenssin saatua ja elelin pikavipeillä ja toivoin töitä löytyvän. Ei löytynyt ja viimein varasin sossuun ajan. Sossuntantat olivatkin asiallisia joten moittimista ei ollut.
      Tsemppiä sinulle !

      • *ittuuntunut

        Mulla nyt kyllä kiehahti ihan totaalisesti!

        Siis ihan tosissanneko te perkele luulette, että yhteiskunta teidän "vippikierteenne" katkaisee...kuka sen voi taata, että se siihen katkeaisi?
        Maksattaisitte velkanne valtiolla/veronmaksajilla ja alkaisitte ottamaan lisää vippejä!

        Mene töihin, siinä neuvo ja elä varojesi mukaan!


      • masamalinen
        *ittuuntunut kirjoitti:

        Mulla nyt kyllä kiehahti ihan totaalisesti!

        Siis ihan tosissanneko te perkele luulette, että yhteiskunta teidän "vippikierteenne" katkaisee...kuka sen voi taata, että se siihen katkeaisi?
        Maksattaisitte velkanne valtiolla/veronmaksajilla ja alkaisitte ottamaan lisää vippejä!

        Mene töihin, siinä neuvo ja elä varojesi mukaan!

        Jos on pakko ottaa niin ottakaa vippi mutta muistakaa et se pitää maksaa myös back. Otin Ite Nanolainasta mutta vaan 50€ et varmasti saan sen maksettua. Vähän luulen et moni ei tota mieti vaan haluu sirtyy heti isompiin lainoihin sen kummemmin miettimättä. Ja mun mielestä silloin saa syyttä ylivelkaantumisesta vaan itteensä.


    • lollolle

      itse sain toimeentulotukea harkinnanvaraisesti vaikka vippejä on käytetty, osa maksettu takaisin, osa ei.

    • nanonao piip piip

      Mut hei, eiks toi nanonaina ole sen tuomon tekstarirahastuspulju?

    • pikavippikierre

      Olen pikavippikierteessä maksan joka kuussa lähes parinsadan edestä niitä laskuja, sitte joudun loppukuussa ottaa niitä lisää. Sossu alko vähentelee niitä summia multa. Eräs kuukaus otti multa niin että sain tilille joku 100 € ja sen hetkiset laskut oli 150 € Sit kysyin sossulta mitä voin tehä ni se sano että voin ottaa 300 € lisää vippiä että sitä ei vähennetä. Eli tein aika pahan konkurssin. jos ei oo tuloa niinku velka ei todellakaan ole ni ei pitäis vähentää!!!!!

      • 5+13

        Eivätkö pikavippifirmat tutki yhtään tiliotteitasi? Taloustilanteesi on kaoottinen eikä sinulle saisi lain mukaan myöntää enää uutta lainaa.


      • 1+13
        5+13 kirjoitti:

        Eivätkö pikavippifirmat tutki yhtään tiliotteitasi? Taloustilanteesi on kaoottinen eikä sinulle saisi lain mukaan myöntää enää uutta lainaa.

        Nimenomaan, pikavippiparonit rikkovat lakia todella törkeästi edelleen. Eivät tarkista asiakkaidensa taloudellista tilannetta ollenkaan, vaan myöntävät luottoa täysin maksukyvyttömille. Ei muuta kuin kerro mikä paikka näin tekee, niin voidaan ilmoittaa se eteenpäin.


    • Pikavippikierre, olet ilmeisesti työtön kun kerran sossun asiakaskin. Ja ilmeisen paha vippikierre juuri nyt päällä. Tosiasia on että tuosta suosta et enää nouse vaan jossain vaiheessa luottotietomerkintä rapsahtaa. Sitten loppuu nuo vippailut siltä osin. En tiedä mitä tukia saat mutta ihan itsesi kannalta anna kaikkien valua ulosottoon. Pienistä tuloista ei kyllä enää voi vippejä maksella. Tärkeimpiä maksuja
      jotka kuitenkin tulisi ajoissa hoitaa on asumiskustannukset. Loput rahat käyttäisin ruokaan yms. UO sitten aikanaan päättää mitä sinulta väkisin ottaa, jos ottaa mitään.
      Kyllä noi vippiparonit pärjää vaikka et niitä vippejä maksaisikaan.

    • swhu

      kyllä vituttaa ku kaikki sanoo et töihin et niillä saat vipit maksettua. kyllä kyllä kyllä töihin menisin jos vittu huolitaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Oleppa hyvä ja

        Mene töihin!


    • Runkkari1

      500.000 työtöntä täällä menossa töihin. Joita ei ole.

      • bvfjjbjbjbjbj

        Vain kaikkein aktiivisimmille löytyy töitä, eipä juuri muille.


    • kieree

      Karenssi yrittämisestä, olisi pitänyt vain maata kotona eikä yrittää mitään kurssia suorittaa, tajusin kurssin puolessa välin ettei homma ole minulle ja lopetin sen, noh karenssin sain, jotenka 800€ vippiä että saa ruokaa ja maksettua laskut. Vuokran sossu lupasi maksaa mutta ei penninjeniä enempää. Nyt onkin kierre päällä ja pahenee vain. Joulu tulee eikä varaa ostaa lahjoja, kelan tukia ei tarvi odotella koska 0 sopimuksen työtunnit viivästyttää maksua. Ei tästä tule yhtään mitään

      • Jellalelal

        Niin, nyt sitten kaikki mahdolliset vipit ja muut nostoon. Sitten yhteiskunnan ulkopuolelle B-luokan kansalaiseksi taistelemaan masennusta vastaan. Näin sitä syrjäytymistä ehkäistään.


      • Äiteemummeli

        Diakoniasta apua? Käy kysymässä.


      • Selviytyjää

        Ei kai ne firmat voi erikseen kaikkien tilitapahtumia käydä läpi. Jos luottotiedot ok niin lainaa yleensä saa. Jos alkaa tuntuu siltä että vippaukset lähtee käsistä niin olkaa yhteydessä sinne lainaajaan, moniin voi ite pyytää kiellon ettei lainoja enää myönnetä. Mulla se katkas kierteen ja vaikka nyt saa jonku aikaa tosissaa kitkutella et saan noi velat maksettuu ni ainakaa ei pääse enää kasvattaa velan määrää ja maksuhäiriömerkintää ei tuu.


    • olut.maistuu

      Olut.utto

    • duhuofjoirojifoji

      "Onko kukaan saanut sosiaalitantoilta rahaa pikavippien maksamiseen? Jostain luin, että pikavipit katsotaan tuloiksi ja tästä syystä tukea ei annettaisi. "

      Kelan tuoreiden ohjeiden mukaan pikavippejä ei katsota tuloksi eikä niiden takaisinmaksua menoksi.

    • 64364664646464

      Olin pitkään pikavippikierteessä (siis vuosia) ja makselin niitä, opintotuesta ja opintolainasta ja sitten kun nämä oli loppu ja koulu vielä keskeen niin hain lääkäriltä 300 pv saikkua ja yleisen asumistuen ja toimeentulotuen niin ylläri tienasin näin 1000 € / kk ja sossusta tuli aina ohjeet, että jos pikavippejä ei maksa takaisin niin toimeentulotukea aletaan leikata, koska vipit katsotaan silloin tuloiksi. Sitten pääsin töihin ja otin kulutusluottoja yli 100 % vuosikorolla monta tonnia (varmaan joku 7500 €) ja esim. Get Capitaalista tuli sitten yli 600 € / kk lyhennykset ja mukaan lukien muiden otettujen luottojen yhteenlaskutut kk-lyhennykset oli sitä luokkaa, että niitä ei edes töissä käymällä pystynyt maksamaan. Joten maksoin sitten 12000 € taksin kertasummana kun tuli perintö. Että voi saatana. Olin kyllä velkaneuvojalla se totes että tilanne on toivoton, koska en saa näillä spekseillä edes 12000 € lainaa oikesta pankista takuusäätöin takamana. Koska Get Capital kiskoo korkoa kokoan lissää ja lissää ja takuusäätiön käsittely kestä bout 3-vuotta jolloin Get Capitalin takia olisi ollut joku 50000 € lainaa.

      • 13444444

        Get Capital oli muuten 108 % vuosikorolla toimiva kulutusluottofirma. Ja ne eivät tarkisteneet muuta kuin luottotietoni eikä että puhunko edes totta että olen töissä ja sieltä ei edes tullut mitään maksusuunitelma että minkä suuruinen lasku pitää maksaa minäkin kk ja sitä, että kuinka pitkä on maksuaika 2000 € lainalle. Get Capital ei saisi mielestäni toimia näin. No nyt ei saa enää mistään pikavippiä eikä kulutusluottoja ryöstöfirmoista kun olen ne kaikki kiertänyt ja sopparit irtisanottu minun SOTU-numerolla joten jos mulla on edes enää luottotiedot kunnossa joka 5-vuotta poissa maksuhäiriöstä jos niitä on vain yksi ja jos on useampi niin sitten 7-vuotta. Ei ole hajuakaan onki luottikset ees kunnossa enää.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe