AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  / Jakohihnan vaihto

Kysely Suomi24:n ominaisuuksista

Vaikuta Suomi24:n tulevaisuuteen kertomalla minkälaisia ominaisuuksia Suomi24:ssä voisi olla.
Vastaa kyselyyn »

Jakohihnan vaihto

24 Vastausta 6 996 Lukukertaa
välein on vaan melkoinen kustannuserä(satoja euroja). Mm. tuossa uudessa C5:ssä on sellainen investointi tehtävä muutaman vuoden välein. Kumma miten toiset valmistajat siirtyy vähitellen ketjuun vaan ei sitikka vieläkään.

Näin se on

Vaihto tulee eteen 100.000:n välein. Minulla se tehtiin viime syksynä. Huollolle tuli hintaa vajaa 400 euroa, osineen ja öljynvaihtoineen. Ei siinä ammattimiehen nokka kauaa tuhise, kun hihna vaihtuu. Taas mennään muutama vuosi eteenpäin.

On minulla ollut ketjukoneitakin. Valitettavasti nekään eivät ole ikuisia. Laahaava kiristin on niissäkin kuluva osa, ja kerran on vaihdettu venynyt ketju ja kuluneet rattaat. Se vasta kalliiksi tulikin.

Harvemmin

Ainakin 1.6 HDI -koneessa vaihtoväli 200.000 km (no, Ford suosittelee samalle koneelle 180.000 km mutta kuitenkin).

sitikan ja muiden ranskisten kone

on kehityksestä noin 10v jäljessä,tehoton,juoppo ja heikkolaatunen.

Ihanko

Ihanko itse keksit, vai kertoiko joku? Pikkaisen jos saisi faktaa väitteen tueksi. Mutu ei oikein kelpaa.

miksi

moottoreita sitten muut merkit käyttävät???
Oon muuten samaa mieltä.

Oma C5:nen 2.0HDi kulutti seka-ajossa noin 7,5 litraa sadalla missä mun mielestä on dieselille 2litraa liikaa. Lisäks jakohihna katkesi noin 60tkm kohdalla vaihdosta (eilen kävin juuri kurkkaamassa pellinalle ja toteamassa vahingot).

100 000 km tai 10 vuotta

Bensamoottorin hihna vaihdetaan 100 000 km tai 10 vuoden välein. Itse ajan 15 000 - 20 000 km vuodessa, siitä voi laskea, että kuinka usein se tulee vaihdettavaksi.

jakohihna

100000 km tai 10 vuotta-niinhän se veho sanoo,mutta
10 v. tuntuu hurjalta-onko joku ajanut niin kauan
samalla hihnalla.itsellä xantiassa vm.2000 nyt 5 v
vaihdosta ja 80000 km (autolla ajettu 180000) ja meinaan
vaihdattaa huollon yhteydessä.

Hurjaa se onkin.

nuo 100.000 tai 10v tuntuu kyllä tosi hurjalta.
Tämmöisen selityksen olen kuullut, että tuossa ei ole otettu huomioon pohojalaasta talvea. Ns kylmissä maissa pakkaskäynnistykset ja aluksi kylmällä myllyllä ajaminen käy hihnan päälle.
50000 ja 5v niin ollaan kuulemma kutakuinkin varmalla pohjalla. Itse vaihdatin 50000 jälkeen.
Hihna, kiristimet ja vesipumppu töineen 520 Erkkiä. Tulee noin 1 sentti/kilometri kustannuksia. Katkennut hihna tulee taatusti kalliimmaksi.

Miekin ihmettelen, miksi noihin hihnoihin yleensä on menty. Itsellä kerran hihna katkennut 100:n vauhdissa. Sillä kertaa oli kone sellaista mallia, jossa se kestää katketa. Nykyinen 16v ei taida ihan niin helppo tapaus olla.

xsara 00

nyt tuli hätä mittarissa 108000 eikä ole hihnaa vaihdettu.

Accordilla 140tkm

sama hihna ei mitään ongelmaa mutta se onkin eri tasolla laadussa
heh

jakohihna

minä luulin,että automerkit/citroen otsikon alla
keskustellaan citroenista, eikä accordeista ym.
ruostuvista japanilaisista kovista kotteroista....

sama

140 tkm ja vaihto, ja kestää se 200tkm. Hondalla civi testattu 350 tkm ilman hihnan vaihtoa sitten paska levis. No ei tullut paljon korjaus kustannuksia.

diesel

oli ajettu 280tkm ja me ajoimme 220tkm ilman jakopään eli about 500tkm ennen kun meni vaihtoon et silleen, siis auto vaan ei jakopää

hihnan

Oli 2 Xantiaa, jakopään remppa tehtiin 80 000 km välein. Kilometrejä tuli 20 000 - 50 000 km vuodessa. Nykyiseen C5:een tehtiin jakopään remppa ensimmäisen kerran 100 000 km huollossa, autolla ikää 3,5 vuotta.

Ketju

Jos haikailee ketjukoneen perään niin voi käydä katsomassa opelclubin sivuilta 2.2 koneen ketjuongelmista...

Meinaatko,

epäonnistuisi ketjumoottorin teossa automaattisesti vähintään yhtä pahoin, kuin Opel? Eli etsitään muista merkeistä se kaikkein pahiten epäonnistunut ja kerrotaan vielä varmuuden vuoksi vikojen määrä piillä niin saadaan sitruuna.

Edellinen kirjoittaja (Ketju kestää?) yleistää yhden moottorimallin ongelmat siten, että ainakaan citroënin omistajien ei kannata haikailla ketjukoneen perään. Vähintään samat Opelin ongelmat tulisi myös sitruunaan, mikäli käytettäisiin ketjua. Kirjoittajan luotto sitikan tuotekehitystä kohtaan taitaa olla aikalailla nollilla. Ovatko tähän astiset kokemukset olleet karuja, vai mistä moinen epäluottamus johtuu?

Itse valitsisin ilman muuta ketjun, mikäli uutta autoa tilatessa olisi mahdollista valita, ottaako moottorin ketjulla vai hihnalla. Merkin valinnalla tähän voi tietysti vaikuttaa ja kyllä se ketju plussapisteitä tuo, mikäli sellaista käytetään.

Mulla ollut

saksalaisessa autossa jo yli 31 vuotta ja onpahan kestänyt vaihtamatta.

Ketju

Sitä lähinnä vaan meinasin et ei ne ketjukoneetkaan mitään ikilikkujia oo..Ainakaan jos katsotaan juurikin tota opelin 2.2 konetta.On ollu käytössä -01 vuodesta asti ja ketjuongelmia ollut siitä asti..Vaikka kone on nykyään "uudempi" versio.Vagilla on tainnu olla myös jotain ongelmia FSI koneen kanssa.?En tarkoittanut että sitikka ei pystyisi tekemään kestävää ketjukonetta.

Kyllä niitä ketjujakin...

Kyllä niitä ketjujakin joutuu uusimaan, mutta ketju yleensä juoruaa itse vaihtotarpeesta metelöimällä, ulvomalla tai rallattamalla.
Hihnan pirullisuus on se kerralla katki ja venttiilit uusiksi. Jos vielä diisselistä napsahtaa hihna, niin saattaapi koko mylly mennä uusiksi. Tieän ainakin yhden BX:n diisselin jossa koneen aukaisun jälkeen koko auto suoraan paaliin.
Hihna poikki ja korjauskelvoton kone.

citroen xsara 1.8L bensa

Hajotaako hihnan katkeaminen citroen xsaran 1.8l bensakoneen. vm.2000, vai pysähtyykö vain matkanteko siihen.

Kyllä voi

Kyllä se 1,8 on ei-vapaasti pyörivä eli tulee hihnan katketessa iso remontti. Paitsi jos on ihan käsittämätön jeesustuuri, niin teoriassa voi pysähtyä siten että männät ja venttiilit eivät kohtaa.

Että eipä kannata suotta riskeerata vaan vaihtaa samalla hihnan lisäksi kiristinpyörät ja vesipumppu.

Osaava vaihtaa ne itse, mutta jos ei ennen ole tehnyt tai ollut mukana tekemässä, niin ei muuta kuin pajalle vaan. Niin kuin joku sanoi, niin eipä tuo paljon kustanna per kilometri.

Ja onhan muuten uusi Psa:n 1,6 jo ketjukone. Ihan vaan sillä muistutan, kun täällä muutamat ihmettelevät, että eikö löydy konsernista muka ketjukoneita.

Ja voin itse kertoa (löytyy samasta taloudesta sekä Avensis että Xantia), että ei se ketjukaan ole aina huoleton. Alkoi edellisessä autossani Corollassa ketjun kotelo vuotaa öljyä. Takuuseen toki vaihtoivat tiivisteen ihan mukisematta.

Toyotan

onkin maankuulu siitä että eivät muksise turhista vaan vaihtavat jopa oma-aloitteisesti vialliset osat toisin kuin esim. eräässä toisessa valtamerkissä.

Citroen Xsara 1.8L

Kiitos vastauksesta! Tilasin ajan jakoremmin vaihtoon heti.
 /   /  /  /  / Jakohihnan vaihto

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta