Minulla on kolme viime elokuuss1a ostettua mongolian gerbiilia joista neljäs kuoli viime viikolla. Eli siis hyvin nuorena. Mielestäni olen hoitanut niitä hyvin ja edelliset kääpiöhamsterinikin elivät ylivanhoiksi. Mutta asiani koskee enemmänkin uutta gerbiilia. Haluaisin neljännen gerbiilin ja se taas johtuu siitä että mielestäni neljä gerbiiliä on optimimäärä minulle ja häkilleni ja pidän muutenkin että vipeltäjiä olisi neljä. Mietin vaan että miten tutustuttaminen onnistuu kolmelle vanhalle gerbiililleni ja haluaisin siitä tietoa ja muiden kokemuksia. kiitos jo etukäteen!
uusi gerbiili?
20
923
Vastaukset
- gerbiilit niille, jotka...
..niitä osaa hoitaa, ilman, että kuolla kupshtavat jo ennen syntymäänsä. Tollasille muksuille ei sais ees antaa lemmikkejä, saati sitten neljää kappaletta! Aina ensin pitää ajatella gerbiilien parasta ja paras on, ettet hanki niitä enää lisää, koska totuttaminen on vaikeaa kaltaisillesi kakaroille muutenkin. Se, että sinä haluat ei ole mikään syy. Gerbiilit ensin ja sitten sun mielipiteesi. Sorry nyt vaan.
- :-)
Määrittele kakara. Henkilöhän voi olla vaikka neljänkymmenen. Sun juttus vaan on tosi pimee. kyllä niitä nuoria eläimiä kuolee ihan kokeneillakin kasvattajilla.
- samuli_^
Jos mielestäsi 18 vuotias on pikku kakara niin selvä se sitten ja voisin melkein väittää olevani parempi hoitaja kuin sinä. Nämä gerbiilit eivät suinkaan ole ensimmäisiä lemmikejäni ja edelliset kääpiöhamsterini elivät yli vuoden pidempään kuin keskimäärin ne elävät, joten voisitko olla hiljaa jos ei ole asiallista sanottavaa!
- Nuori yksilö olisi hyvä ostaa
Jos hankit nuoren gerbiilin. Vaikka kuusiviikkoisen, niin totuta ne vieraalla maaperällä ja katso miten suhtautuvat. Itse saanut kaikki gerbiilit totutettua toisiinsa. Ensin hieman tappelevat, mutta aina ovat jo seuraavana päivänä olleet ylimmät ystävykset.
- Cimma
MIKÄ TEITÄ VAIVAA. Jos sinulla olisi tiivis kaverinelikko ja yksi muuttaisi pois - hommaisitteko heti tilalle uuden kaverin jotta nelikko on taas koossa? Opettele elämään että sinulla on nyt kolme gerbiiliäni. Itseltäni kuoli yksi ja en tod. ota uutta gerbua kolmikoksi.
- gerbiilien kasvattaja.........
Cimma kirjoitti:
MIKÄ TEITÄ VAIVAA. Jos sinulla olisi tiivis kaverinelikko ja yksi muuttaisi pois - hommaisitteko heti tilalle uuden kaverin jotta nelikko on taas koossa? Opettele elämään että sinulla on nyt kolme gerbiiliäni. Itseltäni kuoli yksi ja en tod. ota uutta gerbua kolmikoksi.
Gerbiilit kyllä tottuvat toisiinsa.
- .....
Voiko kolmea gerbiiliä pitä vanhassa 50 l akvaariossa? kiitos jos vastaatte
- Gebu80
gerbiilien kasvattaja......... kirjoitti:
Gerbiilit kyllä tottuvat toisiinsa.
Vaikka jollakin olisi 15 gerbiiliä laumassa ja haluaisi ottaa yhden lisää sen takia että "16 tuntuu sopivalta määrältä", niin siitä vaan totuttamaan vai? :D
- gerbbumamma
..... kirjoitti:
Voiko kolmea gerbiiliä pitä vanhassa 50 l akvaariossa? kiitos jos vastaatte
50 l akvaario on pieni jopa kahdelle gerbiilille saatikka kolmelle. Netistä saa parilla kympillä isoja käytettyjä akvaarioita. Olisko susta kiva viettää koko elämäs 18 neliön kopissa kahden kaverin kanssa?
- Gebu80
Ei ole mitään järkeä hankkia neljättä gerbiiliä valmiiseen laumaan vain koska itse haluat, etenkin kun ovat vanhoja ja heitä on sentään kolme, mikä on ihan sopiva määrä. Kannattaa ajatella asiaa ennen kaikkea gerbiilien kannalta; ne viihtyvät varmasti hyvin kolmestaan, ilman että vakiintunutta laumaa "häiritään" tulokkaalla. Ja mitä vähemmän gerbiilejä on tietyn kokoisessa häkissä (tai terraario sen kyllä pitäisi olla), niin sen parempi, niin on enemmän tilaa per nenu. Että koita vaan oppia elämään sen kolmikon kanssa :)
- kasvattaja.............
Jos tää oli mulle, niin ei ole mitään vanhaa laumaa, koska minun gerbiilit ovat kaikki nuoria ja vasta totutan niitä kaikkia yhteen ja mitä enemmän gerbiilejä, niin sitä parempi, eli jätti terraariossa voi aivan hyvin laittaa viisi, koska ei ole mitää vanhaa laumaa. Olen totuttanut kaikki kerralla yhteen.
- Gebu80
kasvattaja............. kirjoitti:
Jos tää oli mulle, niin ei ole mitään vanhaa laumaa, koska minun gerbiilit ovat kaikki nuoria ja vasta totutan niitä kaikkia yhteen ja mitä enemmän gerbiilejä, niin sitä parempi, eli jätti terraariossa voi aivan hyvin laittaa viisi, koska ei ole mitää vanhaa laumaa. Olen totuttanut kaikki kerralla yhteen.
...viestin aloittaja eli Samuli (ainakin painoin aloittajaviestin vastaa-nappia), kirjoitit ihan selvästi "kolmelle vanhalle gerbiililleni".
- Nipsu0003
Mulla on neljä gerbiiliä ja viime aikoina on ollut ongelmia niiden kanssa.
Ensin yks niistä alko jahdata toista ja puri sitä.Me erotettiin ne sitte kaks ja kaks kumpaankin terraarioon.Sitte yhtenä päivänä kun me vaihdettiin puruja,se sama gerbiili alko jahdata sitä toista gerbiiliä jonka kanssa asu nyt.
No.erotettiin nekin ja nyt ne on sit ihan yksin omissa terraarioissa.Meillä oli aluks yks terraario ja yhtäkkiä niitä oli kolme!Nyt me yritetään totuttaa ne taas toisiinsa et ne ei kuolis yksinäisyyteen.Olisko jollain jotain vinkkejä miten voitaisiin saada ne taas yhteen terraarioon?Jos on niin voisko siitä kirjottaa.Kirjotan tänne ekaa kertaa.Mietin tässä vähän aikaa sitten et ei se´oo kuitenkaan koko ajan pelkkää lystiä kun on lemmikki.Meijän gerbsut on kuitenkin maailman rakkaimpia gerbiileitä.
Kiitti,jos jollain on jotain vinkkejä totuttamiseen ja kirjottaa! - PepsiMimoMindy
Hei, minulla oli 2gerbiiliä toinen jouduttiin lopettamaan äitienpäivänä syövän takia. No minulla siis on vielä Cindyn sisko Mindy elossa ja kuukausi sitten sain kaksi uutta gerbiiliä... Pikkuiset gerbut tulivat vahingossa, serkkuni ystävä oli saanut ne joululahjaksi eikä voinut pitää niitä. No kaikki 3gerbuani ovat olleet totutuksessa 2viikkoa Mindy toisella puolella ja pikkuset toisella (verkkototutusta käytän) olen vaihdellut puolia kyllä. Niin yritän tänään kaikkia kolmea yhteen, antakaa vinkkejä siihen yhteen laittamiseen ;)
- neuvoooi
Hyvä tuohon malliin, voit koittaa viikon päästä tuleeko toimeen mutta sun täytyy vahtia ainaki 2-3h
ne voi ensin näyttää että tulee toimeen vaikka oikeasti ei tulisi joten ole kokoajan "silmät auki" n. 2-3h
jos ei tule toimeen pidät vaikka seuraavat 2kk samassa totutusverkolla, niin jos ei vielläkään niin sitten kannattaa myydä tai ostaa toinen kaveri. (jos ei tule kenenkään kanssa toimeen niin yksineläjäksi)
- kikkii
Täällä olisi 2 gerbiili poikasta synt.24.10.2011 eli n. 2kk ikäisiä.
poikaset olivat vahinko poikue kun luulin ostaneeni kaksi naarasta mutta toinen osoittautui urokseksi.minulla ei ole kuin kaksi terraa ja toisessa ovat poikaset ja toisessa isä ja äiti väliseinän kanssa pitäisi saada ne eri terroihin.
jos kiinnostaa ottaisitko mahdollisimman nopeasti yhteyttä
[email protected]
Päivi
ps. asun keravalla ahjossa.- xgerbiilix
Jos vanha gerbiili kuolee niin miten helposti kyseisen gerbiilin kaveri tottuu uuteen ystävään jos ostaa nuoren yksilön??
- xxxxxxxxxxxxx
xgerbiilix kirjoitti:
Jos vanha gerbiili kuolee niin miten helposti kyseisen gerbiilin kaveri tottuu uuteen ystävään jos ostaa nuoren yksilön??
Ihan helposti kunhan totutat huolella. :D
- XxXxXGXxXxX
Muista totutuksessa tarkkailla gerbiilien reagoimista toisiinsa. Jos vanha/uusi gerbiili hyökkii verkkoa vasten niin kannattaa unohtaa koko juttu, silloin yleensä toinen (hyökkijä) haluaa pästä tappelemaan. MUTTA! Vaikka toinen aluksi hyökkisi voit katsoa päivän jatkuuko hyökkiminen, jos jatkuu unohda jos ei enää ole hyökkimistä niin jatka! Tietoa totutuksesta löydät keskusteluista ja SGY:n sivuilta.. :) Ja muutens jotkut väittävät ''ämpäri-totutuksen'' tehonneen mutta pliis älä koita sitä ikinä, sillä minusta se on ainakin liian raakaa gerbiileitä kohtaan. Suoraan sanoen ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ!
- PepsiMimoMindy
Niin siis XxXxXGXxXxX on sama kun PepsiMimoMindy n.merkki :D! JA OSTA KAKSI GERBIILIÄ JOS KOITAT SAADA VANHALLE GERBULLE KAVERIN/KAVEREITA!!!!! Jos ostat vain yhden joudut oravanpyörään, sillä vanhan kuollessa toinen gerbu tarvitsee tietenkin kaverin ja jos silloinkin ostat yheden niin sama homma jatkuu kauan. Itse sain siis kaksi gerbiiliä. Ja muuten se totutus meni loistavasti itselläni :) Gerbiilit eivät edes oikeastaan välittäneet toisistaan vaan menivät heti tekemään omia hommiaan ja pian jo nukuttiin yhdessä :)
Gerbuni/menneet gerbuni
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama255059Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä644061Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve753625Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732698Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472483Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602358Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl782173Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272127- 1351664
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371525