muuntaa väärin

urgent - hätä

hei, käytän xp-konetta. Aikaisemmin käytin oo 2.01 ja se toimi hienosti. Tänään latasin uuden oo 3.01 eikä se tunnista vanhoja tekstejä lainkaan, (joita olisi pitänyt muokata), vaan muuntaa ne word padiksi ja samalla heittää kiinan kieltä sekaan. Ääkköset ovat joko luettelomerkkejä, laatikoita tai kiinaa. Samoin koneen näytön tarkkuuden se heittää välillä pieneksi ja siis ikonit ja tekstit ovat jättisuuria. Mitä tehdä?
Mistä saisi vielä vanhan version? Tyhmyyksissäni tietysti jo ehdin tuhota sen liian aikaisin :-(
Toivon nopeasti tietoa miten selvitä ko.ongelmasta!

9

608

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viestissäsi ei mainittu, mihin tiedostomuotoon vanhan asiakirjat ovat talletettu.

Joka tapauksessa versiossa 3.01 käytetään uudempaa ODF 1.2 -tiedostomuotoa, kun 2.01:ssä käytetään ODF 1.1 -muotoa (muistaakseni). Uusimmissa versioissa tuon tiedostomuotoversion saa valittua Asetukset - Lataus ja tallennus - Yleistä -lehdeltä. Tapauksessasi version ODF 1.0/1.1 käytön ei pitäisi ainakaan pahentaa tilannettasi.

Huomautan, etten itse ole törmännyt vastaavaan tilanteeseen, joten y.o. ohje on veikkaus.

• urgent - hätä

hei, käytin juuri tuota edellistä versiota 1.1. Nyt konetta avatessa todellakin näytönkin suuruus on 640X480 ja pitäisi olla kuten ennenkin 1440x900. Asetusta en saa millään pysymään seuraavaan avauskertaan asti.
        Samoin kaikki Outlookissa viestin mukana tulleet doc-dokkarit kääntyvät avatessa wordpadiksi ja muuttavat kaiken siansaksaksi. Hermot jo menee. Apua.

• Täältä pitäisi löytyä kaikki vanhatkin versiot:
      ftp://ftp.funet.fi/pub/misc/openoffice/localized/finnish/stable/

Uusin versio on muuten 3.1.

Nyt vasta selvisi minulle, ettei kyse ollutkaan standardeista OpenOffice.orgin ODF-tiedostoista, vaan Microsoftin .doc -tiedostoista (tai RTF?). Edelliset ohjeet eivät sitten taida sinua juurikaan auttaa. Riippuen asetuksista käyttäjä joko näkee tai ei näe tiedostopäätettä. Sen tiedon välittäminen olisi toki eduksi neuvoa kysyessä.

Jossakin vanhemmassa ketjussa on tietoa asennuksen poistosta ja uudelleenasennuksta.

• viti-iita

Täällä menee myös hermot! Vanhempi versio toimi ihan hyvin yhteen word tiedostojen kanssa, mutta kun latasin uuden (3.0 ja 3.1) Niin heitti kaikki aiemmin toimineet word tiedostot word padeiksi ja samalla lailla sekaisin kuin keskustelun avaajalla. Aiemmin myös tallensin usein doc muotoon, nekin ovat nyt sekaisin, vaikka ovat oo:lla tehtyjä... kaikki word tiedostot, joita itse yritän avata, aukeavat sekaisina padeina, oo ilmoittaa, ettei voi muuntaa. Onko tosiaan ainoa ratkaisu asentaa vanha versio, jotta toimii yhteen wordin kanssa? Mietin vaan, miten siinä tapuksessa käy uudella vesiolla tehdyille asiakirjoille, eivät varmaankaan sitten aukea enää? Jos lataisin vanhemman version, niin mistä näen, vaiko mistään, mikä se oli joka aiemmin pelitti? Eikö tän uuden pitänyt entistä paremmin sopia yhteen wordin kanssa, outoa... Apua tavan tallaajalle, kiitos!

• viti-iita kirjoitti:

Täällä menee myös hermot! Vanhempi versio toimi ihan hyvin yhteen word tiedostojen kanssa, mutta kun latasin uuden (3.0 ja 3.1) Niin heitti kaikki aiemmin toimineet word tiedostot word padeiksi ja samalla lailla sekaisin kuin keskustelun avaajalla. Aiemmin myös tallensin usein doc muotoon, nekin ovat nyt sekaisin, vaikka ovat oo:lla tehtyjä... kaikki word tiedostot, joita itse yritän avata, aukeavat sekaisina padeina, oo ilmoittaa, ettei voi muuntaa. Onko tosiaan ainoa ratkaisu asentaa vanha versio, jotta toimii yhteen wordin kanssa? Mietin vaan, miten siinä tapuksessa käy uudella vesiolla tehdyille asiakirjoille, eivät varmaankaan sitten aukea enää? Jos lataisin vanhemman version, niin mistä näen, vaiko mistään, mikä se oli joka aiemmin pelitti? Eikö tän uuden pitänyt entistä paremmin sopia yhteen wordin kanssa, outoa... Apua tavan tallaajalle, kiitos!

Onko ongelmat sekä muiden tekemissä, että itse aiemmin tehdyissä tiedostoissa? Muiden tekemistä saat tästä esimerkin:
        http://www.mvnet.fi/index.php?osio=Tietokoneet&sivu=Tee_PDF-tiedostoja_ilmaiseksi#esimtied
        Linkitetyllä sivulla on linkki, josta voi ladata word_esim.doc -nimisen tiedoston.

Itselläni (suomenkielinen OO.o 3.1) mainittu esimerkkitiedosto avautuu nähdäkseni normaalisti.

Varmuuskopiointi ohjelman omaa tiedostomuotoa käyttäen ei tietenkään pahentaisi asiaa, vaan eipä se nyt enää autakkaan kuin tästä eteenpäin.

• viti-iita
        tuttumies kirjoitti:

Onko ongelmat sekä muiden tekemissä, että itse aiemmin tehdyissä tiedostoissa? Muiden tekemistä saat tästä esimerkin:
        http://www.mvnet.fi/index.php?osio=Tietokoneet&sivu=Tee_PDF-tiedostoja_ilmaiseksi#esimtied
        Linkitetyllä sivulla on linkki, josta voi ladata word_esim.doc -nimisen tiedoston.

Itselläni (suomenkielinen OO.o 3.1) mainittu esimerkkitiedosto avautuu nähdäkseni normaalisti.

Varmuuskopiointi ohjelman omaa tiedostomuotoa käyttäen ei tietenkään pahentaisi asiaa, vaan eipä se nyt enää autakkaan kuin tästä eteenpäin.

Kaikki doc tiedostot ilmestyvät mun koneelle padeina, myöskin tuo esimerkki. Ilmoittaa, että grafiikka muunninta ei voi ladata.
        sama homma jos nyt tallennan jotain doc muotoon, niin se ei enää aukea OOssa vaan muuttuu Padiksi.
        Olen kokeillut ladata OO uusimman uudelleenkin, siltävaralta, että siinä kohtaa ois mennyt jotain pieleen, ei auttanut =/

• viti-iita kirjoitti:

Kaikki doc tiedostot ilmestyvät mun koneelle padeina, myöskin tuo esimerkki. Ilmoittaa, että grafiikka muunninta ei voi ladata.
        sama homma jos nyt tallennan jotain doc muotoon, niin se ei enää aukea OOssa vaan muuttuu Padiksi.
        Olen kokeillut ladata OO uusimman uudelleenkin, siltävaralta, että siinä kohtaa ois mennyt jotain pieleen, ei auttanut =/

Toimii siis sinulla eri tavoin kuin minulla. Eipä osaa oikein neuvoakaan. Mistähän olet OO.o 3.1 ladannut? Itse olen ladannut muistaakseni täältä:
        http://fi.openoffice.org/index.html

Tässä jotain uudelleenasennuksesta ongelmien sattuessa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8098597/38490868

• viti-iita
        tuttumies kirjoitti:

Toimii siis sinulla eri tavoin kuin minulla. Eipä osaa oikein neuvoakaan. Mistähän olet OO.o 3.1 ladannut? Itse olen ladannut muistaakseni täältä:
        http://fi.openoffice.org/index.html

Tässä jotain uudelleenasennuksesta ongelmien sattuessa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8098597/38490868

Täytyy tässä nyt ilmeisesti paljastaa koko tietämättömyytensä, mutta olisko se vanha versio/ tai uusi ennen uudelleen asennusta, pitänyt jotenkin itse osata poistaa koneelta? Ajattelin sen hoituvan kuten muutkin päivitykset, eli ne poistuvat uutta versiota asennettaessa? Ja jollei näin ole, niin onko mun kone sitten tupaten täynnä kaikenmaailman sovellusten ja ohjelmien vanhoja versioita =O

ja sitten ihan lastentarha tasolle: Nyt jos siis oo:n poistan, niin käykö se tuolta lisää/poista sovellus? Ja lisääksi program filesista kaikki mikä viittaa oo:hon? meillä ei ole eri käyttäjiä koneella.

• viti-iita kirjoitti:

Täytyy tässä nyt ilmeisesti paljastaa koko tietämättömyytensä, mutta olisko se vanha versio/ tai uusi ennen uudelleen asennusta, pitänyt jotenkin itse osata poistaa koneelta? Ajattelin sen hoituvan kuten muutkin päivitykset, eli ne poistuvat uutta versiota asennettaessa? Ja jollei näin ole, niin onko mun kone sitten tupaten täynnä kaikenmaailman sovellusten ja ohjelmien vanhoja versioita =O

ja sitten ihan lastentarha tasolle: Nyt jos siis oo:n poistan, niin käykö se tuolta lisää/poista sovellus? Ja lisääksi program filesista kaikki mikä viittaa oo:hon? meillä ei ole eri käyttäjiä koneella.

viti-iita:[...mutta olisko se vanha versio/ tai uusi ennen uudelleen asennusta, pitänyt jotenkin itse osata poistaa koneelta? ]
        Säännön = ohjeen mukaan ei tarvitse. Vanhoja versioita ei jää koneelle. Poikkeuksista on puhe, kun siivotaan käsityönä.

viti-iita:[Nyt jos siis oo:n poistan, niin käykö se tuolta lisää/poista sovellus? ]
        No näin minä olen poistanut ja se kaiketi ohjeen mukainen tapa toimia. Muu on sitten jo sitä poikkeustilanteen vaatimaa siivousta. Kun ei pysty varmasti sanomaan, missä kohtaa vika on, mutta mahdollisesti asetus- yms. tiedostoissa, joita on jäänyt massamuistiin, niin kaikkien poisto todennäköisesti poistaa esim. asetusvriheenkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      35
      5176
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      67
      4165
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      78
      3716
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2738
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      162
      2576
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      65
      2412
    7. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      28
      2275
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      79
      2209
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      138
      1735
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1568
    Aihe