CVT-Jazz täristää

Handeman

Vuosimallin 2005 CVT-automaatilla varustettu Jazz (kilometrejä ajettu reilut 50 tuhatta) on parin viime kuukauden aikana alkanut täristää kun lähtee liikkeelle pysähdyksestä. Tärinää kestää ehkä sekunnin tai pari, sitten on meno taas tasaista. Veto ei lopu tärinän aikana. Peruuttaessa tai vauhtia hiljentäessä tärinää ei tule. Auton takuu on mennyt umpeen noin vuosi sitten.

Googlauksen perusteella kyse on CVT-voimansiirron viasta, johon mahdollisesti auttaisi vaihteistoöljyjen vaihto.

Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta ja siitä miten Vehon huolto on asian hoitanut?

16

5801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jazz 2005 CVT

      Muistan kuulleeni, että Honda on laajentanut takuun 5-vuoteen tuon CVT-vaihteiston osalta joten kipin kapin korjaamolle. Itse vika saattaa olla ns. liikkeellelähtökytkimessä, joka kait on ihan oma modulaarinen yksikkö CVT-vaihteiston yhteydessä. Se menee varmaankin vaihtoon tässä tapauksessa.

    • täristi

      Omani 2005 CVT täristi samaan tapaa n. 40000 km kohdalla. Vaihteiston huuhtelu ja uudet öljyt auttoivat. Veholla tehtiin. Itse maksoin. Eipä ollut tietoa tästä laajennetusta takuusta koskien CVT-vaiheistoa. Huhuako?

      • Handeman

        Kiitos vastauksista. Auttoiko tuo vaihteiston huuhtelu uudet öljyt siten, että ongelma poistui pysyvästi, vai tuliko tärinä myöhemmin takaisin?


      • jazz 2003

        Mulla täristi viime syksynä, jolloni autolla oli ajettu noin 90tkm ja ikää takana tarkalleen 5v 9kk.

        CVT:n laajennettu takuu on muistaakseni 100tkm ja 7v asti, kumpi tulee eka vastaan.


      • täristi
        Handeman kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Auttoiko tuo vaihteiston huuhtelu uudet öljyt siten, että ongelma poistui pysyvästi, vai tuliko tärinä myöhemmin takaisin?

        Enpä osaa sanoa poistuiko pysyvästi, koska vaihdoin auton n. 50000 km kohdalla elämän tilanteen muuttuessa suurempaan.
        Voin kyllä arvailla, että korjauskeinon luonteesta johtuen sama vika toistuu.


      • Jazzisti
        jazz 2003 kirjoitti:

        Mulla täristi viime syksynä, jolloni autolla oli ajettu noin 90tkm ja ikää takana tarkalleen 5v 9kk.

        CVT:n laajennettu takuu on muistaakseni 100tkm ja 7v asti, kumpi tulee eka vastaan.

        Minun Jazz (vm 2003, 86tkm,CVT) on alkanut myös täristää edellä kuvatulla tavalla liikkeelle lähdettäessä. Hoiditko auton kuntoon Veholla tai jossain muualla ? Mitä tehtiin ja mitä maksoi vai saitko kaiken takuuseen ?


    • 03, 50tkm

      Eka öljynvaihto meni hieman pitkäksi, muistaakseni 60 tkm tai 5 vuotta. Meillä meni tuo aika vuodella yli ja alkoi myös täristämään lähdössä.

      Magneetti vaihtoi öljyt ja tärinä katosi. Nyt vaihdan öljyt suositusta useammin tästä eteenpäin. Ehkäpä 3 v tai 30 tkm voisi olla sopiva.

    • eipähätäillä

      Honda pitää laadukkaasti huolta asiakkaistaan. Eli sinne vaan yhteys, varmaan hoitavat asian kuntoon paikallisen liikkeen kautta. Veikkaan että kannattaa ottaa yhteys suoraan keskitettyyn huoltovaraamoon (ostaessa kait oli vain Veho?) ja hoitavat sieltä eteenpäin.

      Tsekkaa onko alustanumerollasi takaisin kutusua tai päivitystä hondan runkonumerolla suoraan honda.fi sivuilta.

      • JAZZ 2005

        Rupesi oma Jazz CVT -05 /56000km vähitellen täristämään ja kävin nämä jutut luettuani Pitäjänmäen Vehon huollossa. Totesin, että tarttis varmaan laatikkoon vaihdattaa öljyt kun täristää, niin totesivat että "et sä mitään öljyjä siihen vaihdata, me tilataan CVT-vaihteiston korjauspaketti tehtaalta ja vaihdetaan se takuuna ja loppuu tärinät". Eikä tosiaan maksa mitään.

        Että semmosta, helvetin hyvä homma ja tuli hyvä fiilis tuosta. Harvemmin sitä lähtee korjaamolta suu messingillä kun on käynyt reklamoimassa mahdollisesta automaattivaihteiston viasta, mutta näinkin voi näköjään käydä. Muutenkin tuolla on homma toiminut joka kerta tosi hyvin ja auton saa vuosihuoltoonkin vaikka seuraavaksi päiväksi kun alkaa puhelimella aikaa varaamaan.


      • Jazz 2005 / 35tkm
        JAZZ 2005 kirjoitti:

        Rupesi oma Jazz CVT -05 /56000km vähitellen täristämään ja kävin nämä jutut luettuani Pitäjänmäen Vehon huollossa. Totesin, että tarttis varmaan laatikkoon vaihdattaa öljyt kun täristää, niin totesivat että "et sä mitään öljyjä siihen vaihdata, me tilataan CVT-vaihteiston korjauspaketti tehtaalta ja vaihdetaan se takuuna ja loppuu tärinät". Eikä tosiaan maksa mitään.

        Että semmosta, helvetin hyvä homma ja tuli hyvä fiilis tuosta. Harvemmin sitä lähtee korjaamolta suu messingillä kun on käynyt reklamoimassa mahdollisesta automaattivaihteiston viasta, mutta näinkin voi näköjään käydä. Muutenkin tuolla on homma toiminut joka kerta tosi hyvin ja auton saa vuosihuoltoonkin vaikka seuraavaksi päiväksi kun alkaa puhelimella aikaa varaamaan.

        Juu samanmoista vikaa on omassakin kotterossani ollut kuukauden verran. Pitääpä soittaa heti paikalliselle hondamyyjälle. Pidetään peukkuja, että menis takuisiin :)


      • xzdfh
        Jazz 2005 / 35tkm kirjoitti:

        Juu samanmoista vikaa on omassakin kotterossani ollut kuukauden verran. Pitääpä soittaa heti paikalliselle hondamyyjälle. Pidetään peukkuja, että menis takuisiin :)

        Joo, takuuseen pitää mennä kun kerran tuolla Pitskussakin menee ihan autokorjaamon aloitteesta. Nyt on vaihdelaatikko korjattu ja pelittää mainiosti.


    • jovama 15

      Meillä on Jazz vm 2008. veto alkoi nykimään noin vuosi sitten eli 10/2013
      käytin auton huollossa Tampereen käyttöautossa, vika poistui, palaten vuoden kuluttua.
      ajettu tällävälin noin 6000 km kaikkiaan n.70 000km.

      Veho kertoi kysyttyäni, että eka kerta oli liian myöhään, olis pitänyt tehdä 4-vuoden
      kuluessa. (käyttöohjeissa ei ole mainintaa)
      Käyttöauto kertoi öljynvaihtovälin olevan 20 000km
      kukaan ei ole maininnut sanaakaan po.takuista.
      soitin juuri Kiviniityn Auto.ym-huoltoon,Vammalaan. vaihtotyön.huuhteluineen olevan n.150€ öljyt ym.tarvikkeet n. 100€ !!!!!!!!!!!!

      • asrxdtcyfugtyhio

        Omituista.
        Vastaavaan hybridiin Jazz tai Insight, maksaa cvt-vaihteiston öljynvaihto Veholla 65€ huollon yhteydessä.
        Hondan omat insinöörit ovat todenneet, että nuo öljyt kannattaa (ei ole pakko varsinkaan japanissa jossa autot romutetaan alle 10v iässä) vaihtaa vähintään 40tkm/2vuoden välein.


    • Tiedostakiitokllinen

      Mihin öljyä lisätään??? Huoltokirjassa kehotetaan lisäämään öljy cvt vaihteistoon, mutta ei kerrtota missä lisäyskorkki on! E 400 sivuiseen kirjaan ole mahtunut. behon kulolto ei vastaa puhelimeen.

      • honta.jazz

        Eiköhän sitä voi lorottaa ihan siitä mittatikun aukosta eli miten siitä saa kaadettua niin on asia erikseen. Hommaa pätkä letku ja siihen sopiva suppilo.

        Mun hondaan joka on vm.2005:
        Teetettiin takuukorjauksena 2007 aikana jonkin osan vaihto laatikkoon. Sen jälkeen on mennyt 60tkm ja 9 vuotta ilman murheita. Eli jokin osa ei kestä luultavasti raskaita liikkeelle lähtöjä kovin kauaa, jos nyt mikään auto kestää en tiedä. Mutta väärin mitoitettu välitys teettää sitä että liikkeelle lähtö on liian raskas voimansiirrolle jollon jossain luistaa ja kuluu, tai ei ajoissa anna tai ei ole ollenkaan sopivaa välitystä nopeaan kiihdytykseen vaan se kuluttaa ennen aikojaan voimansiirtoa. Käyttäkää siis autoanne kuin silkki hanskoin niin se kestää yleensä, kaikki saa rikki.

        Tiedä sitten tästä jazz laadusta vanhemmiten, nyt on alkanut tulla kalliita vikoja.
        Toki kun ne nyt korjauttaa niin kaippa ne taas kestänee mutta kuitenkin, näillä vähäisillä kilometreillä ei ehkä voi kehua jazz enää mitenkään kovin luotettavaksi.
        Tosin, tasan vain yksi vika siis mikä estänyt ajamisen, se laatikko vika 50tkm kohdalla. Eihän jazz kovin paljon ajettuina näy vaihtoautoissakaan, tekniikka taitaa vähän pettää tai ei haluta enää korjattaa, joka siis loppujenlopuksi niin siis tulee karua faktaa siitä että mikä kannattaa ja mikä ei. YLEENSÄ kannattaa vika korjauttaa kuin että lähtee vaihtamaan autoa.


      • honta.jazz

        Tuli vielä mieleen että joskus paljon ajetun taksin kuski kirjoitti että mihin pitkä auton kestävyys perustui, miljoona kilometriä samalla lootalla ja koneella:
        Huolla ajoissa ja sitten se että hän ajoi taajamassa ainakin aina sillä s-moodilla eli sport, joka siis antaa aina sen sopivan pienen vaihteen kiihdyttämisiin jolloin laatikko ei rasitu sen takia että kone vääntää mutta laatikko ei kerkiä mukaan kuin luistaen.

        Tuskin merkittävää eroa polttoaineen kulutukseen tulee jos jazz ajaa s-moodilla, on kierrokset silloin sopivemmat kiihdytykseen. Liian alhaisilla kierrokselle kun murjoo niin mikään laatikko ei ole mukana heti vaan pitää tasoittaa/luistaa että voimansiirto kerkiää mukaan.

        Manuaali lootassa jos tehokkaalla koneella murjoo hitaassa nopeudessa 3 välitys päällä kovaan kiihdytykseen niin tulee hetki jolloin joko kone hyytyy tai voimansiirto joustaa, jompi kumpi luistaa ja antaa perikse tai muutoin on radikaalimmat vaihtoehdot eli voimansiirto hajoaa tai auto sammuu. Mutta sen verran voimansiirto joustaa ja ohjaus käskee että antaa pienempää pykälää. Mutta entäs kun lähdetään paikaltaan liian usein liian raskaalla kaasujalalla niin taas tullaan edellä olevaan kirjoitukseen, jostain joustetaan tai hajoaa/tai kuluu ennen aikojaan loppuun.

        Eihän ns kone ja voimaansiirto kulu missään autossa yleensä loppuun ennen 500tkm. Kaikki ei vaan ole niin hyviä eli jos ei kuski haista yhtään puutetta tekniikassa niin voi sanoa että vähän kuskin vika jos tekniikka ei kestä jossain kohdin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe