Mitä tavaroita sossulta voi pyytää ensi-asuntoon?

?.......

Mitä tavaroita sossu voi kustantaa ensi-asuntoon muuttavalle. Kokemuksia?

Astioita, paistinpannu, lamppu, verhot, vuodevaatteita, ruokailutuoleja, pyykkiteline? mitä muuta?

39

4620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soster

      Jos olet työtön tms.muuten varaton voit saada fattasta maksusitoumuksen ensiasunnon välttämättömiin hankintoihin.Tietenkin elämän tilanteesi kokonaisuutena sekä paikkakunta vaikuttaa.nyt on oltava hyvät perusteet tänäpäivänä jos natsaa.

      • kyllä ihmettelen

        Tätä palstaa kun lukee niin tuntuu että ihmiset pitää selviönä että sossu on paikka mihin vaan mennään ja haetaan rahaa. Ihan kuin se olisi joku itsestään selvyys että jokainen saa sieltä rahaa.
        Eikä kuitenkin ole niin että sosiaalituki on se viimeinen turva mitä ihmisessä on kun ei muuten pärjää.

        Joskus aikoinaan kun itse olin nuori, kun saatiin asunto, koluttiin tuttujen kellarit ja sieltä saatiin huonekaluja ja astioita, kaikki tarvittava. Sitten pikkuhiljaa vuosien myötä sitä omaa kotia rakennettiin.

        Nykyään nuoret vaan tykkää että hommataan asunto, mielellään vielä sossun avustuksella, sitten haetaan sossusta rahaa huonekaluihin ym, sitten eletään sossun maksamalla vuokralla ja toimeentulotuella.

        Ymmärrän kyllä että on ihmisiä ja tapauksia missä on täysin ymmärrettävää että sos.toimsto auttaa itsenäisen elämän alkuun, mutta ne tapaukset on kyllä aika harvassa.
        Se tuntuu vaan olevan ajan henki, että kaikkien on saatava kaikki ja heti!


      • ihmettelen myös
        kyllä ihmettelen kirjoitti:

        Tätä palstaa kun lukee niin tuntuu että ihmiset pitää selviönä että sossu on paikka mihin vaan mennään ja haetaan rahaa. Ihan kuin se olisi joku itsestään selvyys että jokainen saa sieltä rahaa.
        Eikä kuitenkin ole niin että sosiaalituki on se viimeinen turva mitä ihmisessä on kun ei muuten pärjää.

        Joskus aikoinaan kun itse olin nuori, kun saatiin asunto, koluttiin tuttujen kellarit ja sieltä saatiin huonekaluja ja astioita, kaikki tarvittava. Sitten pikkuhiljaa vuosien myötä sitä omaa kotia rakennettiin.

        Nykyään nuoret vaan tykkää että hommataan asunto, mielellään vielä sossun avustuksella, sitten haetaan sossusta rahaa huonekaluihin ym, sitten eletään sossun maksamalla vuokralla ja toimeentulotuella.

        Ymmärrän kyllä että on ihmisiä ja tapauksia missä on täysin ymmärrettävää että sos.toimsto auttaa itsenäisen elämän alkuun, mutta ne tapaukset on kyllä aika harvassa.
        Se tuntuu vaan olevan ajan henki, että kaikkien on saatava kaikki ja heti!

        Ihan kuin toi sossu olis jokin raha-automaatti mistä haetaan vaan rahaa. Ei mikään ihme, ettei työtä haluta tehdä ja etenkin nuorten kannattaa tehdä vaikka niitä hanttihommiakin. Muuten tottuu vuosien varrella, ettei todellakaan tartte mitään tehdä kun sossu maksaa.


      • never sossuun tottunut
        ihmettelen myös kirjoitti:

        Ihan kuin toi sossu olis jokin raha-automaatti mistä haetaan vaan rahaa. Ei mikään ihme, ettei työtä haluta tehdä ja etenkin nuorten kannattaa tehdä vaikka niitä hanttihommiakin. Muuten tottuu vuosien varrella, ettei todellakaan tartte mitään tehdä kun sossu maksaa.

        sitten kovastikin omakohtaista kokemusta tuosta sossun tuille tottumisesta. Luulisi kyllä, ettei niin kuppasiin hilloihin mitä sossu tarjoilee asiakkailleen, voi terve ihminen millään tottua.


      • "minä itse"
        kyllä ihmettelen kirjoitti:

        Tätä palstaa kun lukee niin tuntuu että ihmiset pitää selviönä että sossu on paikka mihin vaan mennään ja haetaan rahaa. Ihan kuin se olisi joku itsestään selvyys että jokainen saa sieltä rahaa.
        Eikä kuitenkin ole niin että sosiaalituki on se viimeinen turva mitä ihmisessä on kun ei muuten pärjää.

        Joskus aikoinaan kun itse olin nuori, kun saatiin asunto, koluttiin tuttujen kellarit ja sieltä saatiin huonekaluja ja astioita, kaikki tarvittava. Sitten pikkuhiljaa vuosien myötä sitä omaa kotia rakennettiin.

        Nykyään nuoret vaan tykkää että hommataan asunto, mielellään vielä sossun avustuksella, sitten haetaan sossusta rahaa huonekaluihin ym, sitten eletään sossun maksamalla vuokralla ja toimeentulotuella.

        Ymmärrän kyllä että on ihmisiä ja tapauksia missä on täysin ymmärrettävää että sos.toimsto auttaa itsenäisen elämän alkuun, mutta ne tapaukset on kyllä aika harvassa.
        Se tuntuu vaan olevan ajan henki, että kaikkien on saatava kaikki ja heti!

        Kun minä olin nuori ja menin töihin 70-luvulla töihin sekä perustin perheen, aloin omilla palkkarahoillani laittamaan omaa kotiani. Eihän ne tulot suuria olleet, mutta vähän kerrallaan sitä sai aina jotain laitettua. Ensin hankittiin kaikkein välttämättömin. ensimmäinen kodinkone oli pyykkikone. Vasta myöhemmin hankittiin telkkari jne. Mutta pääasia oli, että omilla rahoilla itse hankittua oli tavarat. Ei siihen aikaan mikän sossu tosin olisi mitään rahoja antanutkaan hankintoihin, mutta ei kyllä mieleen tullut, että jonkun muun pitäisi kustantaa elämän välttämättömyydet, huolimatta siitä, että palkat olivat tuohon aikaan melko pienet.

        Olen oppinut jo nuoresta saakka oppinut tietyn pärjäämisen logiikan. Eletään tulojen mukaan eikä aleta hankkimaan enempää kuin on varaa. Ja ennen kaikkea, yritetään pärjätä itse omilla varoilla eikä odoteta, että yhteiskunta alkaa heti hyysäämään. Sossun toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto, eikä ihmisen elämä tule kaksinen olemaan, jos heti alusta lähtien totutaan siihen, että sossu kustantaa kaiken. Kannattaa kokeilla termiä "minä itse". Tässä asiassa se on sallittua.


      • jos
        "minä itse" kirjoitti:

        Kun minä olin nuori ja menin töihin 70-luvulla töihin sekä perustin perheen, aloin omilla palkkarahoillani laittamaan omaa kotiani. Eihän ne tulot suuria olleet, mutta vähän kerrallaan sitä sai aina jotain laitettua. Ensin hankittiin kaikkein välttämättömin. ensimmäinen kodinkone oli pyykkikone. Vasta myöhemmin hankittiin telkkari jne. Mutta pääasia oli, että omilla rahoilla itse hankittua oli tavarat. Ei siihen aikaan mikän sossu tosin olisi mitään rahoja antanutkaan hankintoihin, mutta ei kyllä mieleen tullut, että jonkun muun pitäisi kustantaa elämän välttämättömyydet, huolimatta siitä, että palkat olivat tuohon aikaan melko pienet.

        Olen oppinut jo nuoresta saakka oppinut tietyn pärjäämisen logiikan. Eletään tulojen mukaan eikä aleta hankkimaan enempää kuin on varaa. Ja ennen kaikkea, yritetään pärjätä itse omilla varoilla eikä odoteta, että yhteiskunta alkaa heti hyysäämään. Sossun toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto, eikä ihmisen elämä tule kaksinen olemaan, jos heti alusta lähtien totutaan siihen, että sossu kustantaa kaiken. Kannattaa kokeilla termiä "minä itse". Tässä asiassa se on sallittua.

        Mitäpä jos alkuperäinen kyselijä ei vaikka pysty käymään töissä sairauden tai muun esteen takia? Miksi täällä niin kovasti tuomitaan kun ei tiedetä koko tarinaa.

        ps. 1070-luvulla töitä riitti jokaisella, nykyään tilanne on hieman toinen. Ennen oli kaikki niin hyvin!


      • joka itsensä ylentää
        "minä itse" kirjoitti:

        Kun minä olin nuori ja menin töihin 70-luvulla töihin sekä perustin perheen, aloin omilla palkkarahoillani laittamaan omaa kotiani. Eihän ne tulot suuria olleet, mutta vähän kerrallaan sitä sai aina jotain laitettua. Ensin hankittiin kaikkein välttämättömin. ensimmäinen kodinkone oli pyykkikone. Vasta myöhemmin hankittiin telkkari jne. Mutta pääasia oli, että omilla rahoilla itse hankittua oli tavarat. Ei siihen aikaan mikän sossu tosin olisi mitään rahoja antanutkaan hankintoihin, mutta ei kyllä mieleen tullut, että jonkun muun pitäisi kustantaa elämän välttämättömyydet, huolimatta siitä, että palkat olivat tuohon aikaan melko pienet.

        Olen oppinut jo nuoresta saakka oppinut tietyn pärjäämisen logiikan. Eletään tulojen mukaan eikä aleta hankkimaan enempää kuin on varaa. Ja ennen kaikkea, yritetään pärjätä itse omilla varoilla eikä odoteta, että yhteiskunta alkaa heti hyysäämään. Sossun toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto, eikä ihmisen elämä tule kaksinen olemaan, jos heti alusta lähtien totutaan siihen, että sossu kustantaa kaiken. Kannattaa kokeilla termiä "minä itse". Tässä asiassa se on sallittua.

        niin olet varmaankin palauttanut valtiolle nostamasi kela-tukiaiset lapsilisistä ja opintotuista lähtien viimeistä euroa myöten? Entäs se ilmainen kahvitarjoilu, jota olet juuri saamamme tiedon mukaan, muikea ilme kasvoillasi julkeasti siemaillut jo 1970-luvulta lähtien nimeltä mainitsemattomissa lähimarketeissa? Kuinka työmoraalia rappeuttavaa!

        Ilmainen raha ja tavara, silloinkin kun se tulee todellakin tarpeeseen, kaikki kynnelle kykenemättömätkin hyysäämiseen totuttaa, saati sitten terveitä ja työkykyisiä. Oi aikoja, oi tapoja!


      • Lissuk.ka
        joka itsensä ylentää kirjoitti:

        niin olet varmaankin palauttanut valtiolle nostamasi kela-tukiaiset lapsilisistä ja opintotuista lähtien viimeistä euroa myöten? Entäs se ilmainen kahvitarjoilu, jota olet juuri saamamme tiedon mukaan, muikea ilme kasvoillasi julkeasti siemaillut jo 1970-luvulta lähtien nimeltä mainitsemattomissa lähimarketeissa? Kuinka työmoraalia rappeuttavaa!

        Ilmainen raha ja tavara, silloinkin kun se tulee todellakin tarpeeseen, kaikki kynnelle kykenemättömätkin hyysäämiseen totuttaa, saati sitten terveitä ja työkykyisiä. Oi aikoja, oi tapoja!

        Olen toimeentulotuella itse nyt ja asunut samassa kämpässä 10 vuotta. Ajattelin heittää lähes kaiken tavaran pihalle tvtä myöten ja sitten..

        Uusi asunto on yksiö saunalla ja parvekkeella. Alhaalla pesutupa. Tietokone toimii kodin viihdekeskuksena digitvtä myöten ja sitten vain tarvitaan sänky ja jonkin verran astioita jne. Mikroaaltouuni ja sitten perusromppeet onkin kasassa kämpässä.

        Tarkoitan tällä että aika vähällä tavaralla ihminen tulee toimeen ja kaiken voi ostaa kun säästää.

        Olen vuosien aikana nostanut vain perusosan jne. enkä ole vongannut rahaa mihinkään extraan. Olisin varmasti saanut tiettyihin hankintoihin rahaa. Olen ajatellut että pyytäkööt ne joilla todellinen tarve on.

        Esim. vanha sänky hajosi ja siinä meni selkä kipeäksi. Olisin kenties voinut ruinata uuden sängyn tt-tuesta mutta korjasin sängyn itse "insinööritaidolla" ja kun siihen löysin kierrätyspisteestä ilmaisen päällyskaankaankin niin se on nyt yhtä hyvä kuin uusi ja maksoi 0 euroa korjaus.

        Minusta köyhienkin pitäisi olla aktiivisia ja toimeliaita. Omaa tilannetta voi parantaa ihan itse ilman sossun apuakin. Esim. tavaroita saa ilmaiseksi tai lähes puoli-ilmaiseksi tutuilta tai kirppareilta.


      • Lissuk.ka kirjoitti:

        Olen toimeentulotuella itse nyt ja asunut samassa kämpässä 10 vuotta. Ajattelin heittää lähes kaiken tavaran pihalle tvtä myöten ja sitten..

        Uusi asunto on yksiö saunalla ja parvekkeella. Alhaalla pesutupa. Tietokone toimii kodin viihdekeskuksena digitvtä myöten ja sitten vain tarvitaan sänky ja jonkin verran astioita jne. Mikroaaltouuni ja sitten perusromppeet onkin kasassa kämpässä.

        Tarkoitan tällä että aika vähällä tavaralla ihminen tulee toimeen ja kaiken voi ostaa kun säästää.

        Olen vuosien aikana nostanut vain perusosan jne. enkä ole vongannut rahaa mihinkään extraan. Olisin varmasti saanut tiettyihin hankintoihin rahaa. Olen ajatellut että pyytäkööt ne joilla todellinen tarve on.

        Esim. vanha sänky hajosi ja siinä meni selkä kipeäksi. Olisin kenties voinut ruinata uuden sängyn tt-tuesta mutta korjasin sängyn itse "insinööritaidolla" ja kun siihen löysin kierrätyspisteestä ilmaisen päällyskaankaankin niin se on nyt yhtä hyvä kuin uusi ja maksoi 0 euroa korjaus.

        Minusta köyhienkin pitäisi olla aktiivisia ja toimeliaita. Omaa tilannetta voi parantaa ihan itse ilman sossun apuakin. Esim. tavaroita saa ilmaiseksi tai lähes puoli-ilmaiseksi tutuilta tai kirppareilta.

        tapa hankkia omaisuutta, jota ei heti pysty kustantamaan. Kokemuksesta tiedän, että toimeentulotuen varassa eläväkin pystyy jonkin verran säästämään. Ainoa ongelma on pelko siitä, että sossu jossain vaiheessa rupeaa katsomaan säästöt omaisuudeksi, jota hän edellyttää asiakkaan käyttävän elämiseen toimeentulotuen sijaan.
        No, tietysti jokainen voi säästää pankin sijasta sukanvarteen varsinkin, kun korot ovat minimaaliset ja pankkitilin kulut saattavat jopa nakertaa säästöjä. (En luottaisi säästötilienkään pysyvään kuluttomuuteen...) Sukanvartta ei mikään etuuskerbedos tulle kopeloimaan. Rosmo saattaa toki säästöille hiipiä mutta kenties epätodennäköisemmin kuin säästötilit tutkimaan oikeutettu viranomainen.
        Ongelmana tässä on se, että kukaan toimeentulotukiasioista neuvova henkilö ei tunnu osaavan sanoa, montako euroa säästötilillä saa olla niin, ettei se missään vaiheessa vaikuta säästeliään toimeentulotukeen.
        Säästämisen ja toimeentulotuen välisestä yhteydestä esitän lisäesimerkkinä tilanteen, jossa pienituloinen kaapii kokoon säästöjä kustantaakseen niillä edes osan vaikkapa terveydenhoitomenoista, joihin saisi harkinnanvaraista toimeentulotukea. Pähkäilen, myöntääkö sosiaalityöntekijä kyseistä tukea tällaisessa tilanteessa vai päinvastoin edellyttää, että em. säästötkin pitää käyttää ns. välttämättömiin elinkustannuksiin.


      • Lissuk.ka
        piruitte kirjoitti:

        tapa hankkia omaisuutta, jota ei heti pysty kustantamaan. Kokemuksesta tiedän, että toimeentulotuen varassa eläväkin pystyy jonkin verran säästämään. Ainoa ongelma on pelko siitä, että sossu jossain vaiheessa rupeaa katsomaan säästöt omaisuudeksi, jota hän edellyttää asiakkaan käyttävän elämiseen toimeentulotuen sijaan.
        No, tietysti jokainen voi säästää pankin sijasta sukanvarteen varsinkin, kun korot ovat minimaaliset ja pankkitilin kulut saattavat jopa nakertaa säästöjä. (En luottaisi säästötilienkään pysyvään kuluttomuuteen...) Sukanvartta ei mikään etuuskerbedos tulle kopeloimaan. Rosmo saattaa toki säästöille hiipiä mutta kenties epätodennäköisemmin kuin säästötilit tutkimaan oikeutettu viranomainen.
        Ongelmana tässä on se, että kukaan toimeentulotukiasioista neuvova henkilö ei tunnu osaavan sanoa, montako euroa säästötilillä saa olla niin, ettei se missään vaiheessa vaikuta säästeliään toimeentulotukeen.
        Säästämisen ja toimeentulotuen välisestä yhteydestä esitän lisäesimerkkinä tilanteen, jossa pienituloinen kaapii kokoon säästöjä kustantaakseen niillä edes osan vaikkapa terveydenhoitomenoista, joihin saisi harkinnanvaraista toimeentulotukea. Pähkäilen, myöntääkö sosiaalityöntekijä kyseistä tukea tällaisessa tilanteessa vai päinvastoin edellyttää, että em. säästötkin pitää käyttää ns. välttämättömiin elinkustannuksiin.

        "tapa hankkia omaisuutta, jota ei heti pysty kustantamaan. Kokemuksesta tiedän, että toimeentulotuen varassa eläväkin pystyy jonkin verran säästämään."

        Olen itse säästänyt jonkin verran vaikka olenkin vain toimeentulotuella. Idea on yksinkertainen: jos saat "käyttörahaa" päiväksi esim. 13 euroa niin laitat euron kaksi säästöön. Pitkässä juoksussa rahaa kertyy.

        Koska omassa kunnassa päätökset venyy niin säästin tilille vuokran omaosuutta vastaavan määrän (asumistuen jlk). Eli jos päätökset viivästyy niin voin seur. kk vuokran maksaa varmasti kuitenkin. Oma logiikka meneekin: ensin vuokra sitten ruoka sitten kaikki muu..

        Jos toimeentulotuen saaja säästäisi rahaa ja se näkyisi tilillä sitä ei pitäisi katsoa tuloksi. Näin varmaan lain mukaan pitäisikin menetellä.


      • laskuja
        Lissuk.ka kirjoitti:

        "tapa hankkia omaisuutta, jota ei heti pysty kustantamaan. Kokemuksesta tiedän, että toimeentulotuen varassa eläväkin pystyy jonkin verran säästämään."

        Olen itse säästänyt jonkin verran vaikka olenkin vain toimeentulotuella. Idea on yksinkertainen: jos saat "käyttörahaa" päiväksi esim. 13 euroa niin laitat euron kaksi säästöön. Pitkässä juoksussa rahaa kertyy.

        Koska omassa kunnassa päätökset venyy niin säästin tilille vuokran omaosuutta vastaavan määrän (asumistuen jlk). Eli jos päätökset viivästyy niin voin seur. kk vuokran maksaa varmasti kuitenkin. Oma logiikka meneekin: ensin vuokra sitten ruoka sitten kaikki muu..

        Jos toimeentulotuen saaja säästäisi rahaa ja se näkyisi tilillä sitä ei pitäisi katsoa tuloksi. Näin varmaan lain mukaan pitäisikin menetellä.

        Eikö sulla ole laskuja ollenkaan jos pystyt määrittämään 13 euroa päiväksi?! Kyllä mulla menee ensin yli satanen laskuihin (esim. vuokra) joten päiväbudjetti on lähempänä 8 euroa. Säästä siitä sitten kaksi euroa vielä.


      • Lissuk.ka kirjoitti:

        "tapa hankkia omaisuutta, jota ei heti pysty kustantamaan. Kokemuksesta tiedän, että toimeentulotuen varassa eläväkin pystyy jonkin verran säästämään."

        Olen itse säästänyt jonkin verran vaikka olenkin vain toimeentulotuella. Idea on yksinkertainen: jos saat "käyttörahaa" päiväksi esim. 13 euroa niin laitat euron kaksi säästöön. Pitkässä juoksussa rahaa kertyy.

        Koska omassa kunnassa päätökset venyy niin säästin tilille vuokran omaosuutta vastaavan määrän (asumistuen jlk). Eli jos päätökset viivästyy niin voin seur. kk vuokran maksaa varmasti kuitenkin. Oma logiikka meneekin: ensin vuokra sitten ruoka sitten kaikki muu..

        Jos toimeentulotuen saaja säästäisi rahaa ja se näkyisi tilillä sitä ei pitäisi katsoa tuloksi. Näin varmaan lain mukaan pitäisikin menetellä.

        maksamasi vuokran myöhemmin toimeentulotukena vai oliko sossu sitä mieltä, ettet tarvitse tukea kyseiseen vuokraan, koska rahat ovat jo löytyneet omalta tililtäsi? Toisaalta, sossu maksaa (muistaakseni) monet toimeentulotuen lisäosin katettavat laskut vasta asiakkaan esitettyä tositteen suoritetusta maksusta - eli nuo rahat onkin pitänyt asiakkaalla olla etukäteen ... ja olenpa itsekin tainnut saada sossusta vuokrarahat tililleni nimenomaan maksutositetta vastaan.

        Ehkä olen vain liian epäluuloinen kuvitellessani, että sosiaalityöntekijä voi etenkin säästöpaineiden alaisena työskennellessään pyrkiä laskemaan toimeentulotukiasiakkaansa tuloiksi sitäkin, mitä ei pitäisi...


      • uushomo
        "minä itse" kirjoitti:

        Kun minä olin nuori ja menin töihin 70-luvulla töihin sekä perustin perheen, aloin omilla palkkarahoillani laittamaan omaa kotiani. Eihän ne tulot suuria olleet, mutta vähän kerrallaan sitä sai aina jotain laitettua. Ensin hankittiin kaikkein välttämättömin. ensimmäinen kodinkone oli pyykkikone. Vasta myöhemmin hankittiin telkkari jne. Mutta pääasia oli, että omilla rahoilla itse hankittua oli tavarat. Ei siihen aikaan mikän sossu tosin olisi mitään rahoja antanutkaan hankintoihin, mutta ei kyllä mieleen tullut, että jonkun muun pitäisi kustantaa elämän välttämättömyydet, huolimatta siitä, että palkat olivat tuohon aikaan melko pienet.

        Olen oppinut jo nuoresta saakka oppinut tietyn pärjäämisen logiikan. Eletään tulojen mukaan eikä aleta hankkimaan enempää kuin on varaa. Ja ennen kaikkea, yritetään pärjätä itse omilla varoilla eikä odoteta, että yhteiskunta alkaa heti hyysäämään. Sossun toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto, eikä ihmisen elämä tule kaksinen olemaan, jos heti alusta lähtien totutaan siihen, että sossu kustantaa kaiken. Kannattaa kokeilla termiä "minä itse". Tässä asiassa se on sallittua.

        lopetin lukemisen "...70-luvulla..." kohdassa


      • middle-aged myself
        "minä itse" kirjoitti:

        Kun minä olin nuori ja menin töihin 70-luvulla töihin sekä perustin perheen, aloin omilla palkkarahoillani laittamaan omaa kotiani. Eihän ne tulot suuria olleet, mutta vähän kerrallaan sitä sai aina jotain laitettua. Ensin hankittiin kaikkein välttämättömin. ensimmäinen kodinkone oli pyykkikone. Vasta myöhemmin hankittiin telkkari jne. Mutta pääasia oli, että omilla rahoilla itse hankittua oli tavarat. Ei siihen aikaan mikän sossu tosin olisi mitään rahoja antanutkaan hankintoihin, mutta ei kyllä mieleen tullut, että jonkun muun pitäisi kustantaa elämän välttämättömyydet, huolimatta siitä, että palkat olivat tuohon aikaan melko pienet.

        Olen oppinut jo nuoresta saakka oppinut tietyn pärjäämisen logiikan. Eletään tulojen mukaan eikä aleta hankkimaan enempää kuin on varaa. Ja ennen kaikkea, yritetään pärjätä itse omilla varoilla eikä odoteta, että yhteiskunta alkaa heti hyysäämään. Sossun toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto, eikä ihmisen elämä tule kaksinen olemaan, jos heti alusta lähtien totutaan siihen, että sossu kustantaa kaiken. Kannattaa kokeilla termiä "minä itse". Tässä asiassa se on sallittua.

        Kateusko sinua vaivaa vai mikä?

        Kuvitteletko, että nuorten työttömyysprosentti oli nykyistä tasoa silloin, kun sinä olit, omien sanojesi mukaan, nuori?

        Sossusta ei kukaan "hae" rahaa. Tiliotteet ja muut paperit tuijotetaan kuule kovin tarkkaan, ja rahaa tulee se vähä mikä tulee vain niille, joilla on oikeasti vaikeaa. Nuorilla köyhillä on oikeus viimesijaiseen tukimuotoon siinä missä muillakin köyhillä. Sinun täytyy vain koettaa kestää se.


      • köyhä ja kipeä
        laskuja kirjoitti:

        Eikö sulla ole laskuja ollenkaan jos pystyt määrittämään 13 euroa päiväksi?! Kyllä mulla menee ensin yli satanen laskuihin (esim. vuokra) joten päiväbudjetti on lähempänä 8 euroa. Säästä siitä sitten kaksi euroa vielä.

        ruokaan ,hygieniatarvikkeisiin, lääkkeisiin ym. Koettu on.


      • 33+33
        "minä itse" kirjoitti:

        Kun minä olin nuori ja menin töihin 70-luvulla töihin sekä perustin perheen, aloin omilla palkkarahoillani laittamaan omaa kotiani. Eihän ne tulot suuria olleet, mutta vähän kerrallaan sitä sai aina jotain laitettua. Ensin hankittiin kaikkein välttämättömin. ensimmäinen kodinkone oli pyykkikone. Vasta myöhemmin hankittiin telkkari jne. Mutta pääasia oli, että omilla rahoilla itse hankittua oli tavarat. Ei siihen aikaan mikän sossu tosin olisi mitään rahoja antanutkaan hankintoihin, mutta ei kyllä mieleen tullut, että jonkun muun pitäisi kustantaa elämän välttämättömyydet, huolimatta siitä, että palkat olivat tuohon aikaan melko pienet.

        Olen oppinut jo nuoresta saakka oppinut tietyn pärjäämisen logiikan. Eletään tulojen mukaan eikä aleta hankkimaan enempää kuin on varaa. Ja ennen kaikkea, yritetään pärjätä itse omilla varoilla eikä odoteta, että yhteiskunta alkaa heti hyysäämään. Sossun toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto, eikä ihmisen elämä tule kaksinen olemaan, jos heti alusta lähtien totutaan siihen, että sossu kustantaa kaiken. Kannattaa kokeilla termiä "minä itse". Tässä asiassa se on sallittua.

        Minäkin sillon 30luvulla tein niskalimassa töitä ilmaseksi perhana!TYHMÄ KUN OLIN!


      • Anonyymi
        kyllä ihmettelen kirjoitti:

        Tätä palstaa kun lukee niin tuntuu että ihmiset pitää selviönä että sossu on paikka mihin vaan mennään ja haetaan rahaa. Ihan kuin se olisi joku itsestään selvyys että jokainen saa sieltä rahaa.
        Eikä kuitenkin ole niin että sosiaalituki on se viimeinen turva mitä ihmisessä on kun ei muuten pärjää.

        Joskus aikoinaan kun itse olin nuori, kun saatiin asunto, koluttiin tuttujen kellarit ja sieltä saatiin huonekaluja ja astioita, kaikki tarvittava. Sitten pikkuhiljaa vuosien myötä sitä omaa kotia rakennettiin.

        Nykyään nuoret vaan tykkää että hommataan asunto, mielellään vielä sossun avustuksella, sitten haetaan sossusta rahaa huonekaluihin ym, sitten eletään sossun maksamalla vuokralla ja toimeentulotuella.

        Ymmärrän kyllä että on ihmisiä ja tapauksia missä on täysin ymmärrettävää että sos.toimsto auttaa itsenäisen elämän alkuun, mutta ne tapaukset on kyllä aika harvassa.
        Se tuntuu vaan olevan ajan henki, että kaikkien on saatava kaikki ja heti!

        Miksi ei kun kerran sossusta saa pyytämällä.


    • Maksamaan

      Jos pitää sossusta hakea vemppeet ja kalut ei pitäisi muuttaa lainkaan. Ei sossua ole tarkoitettu ensi-asunnon tavaroiden maksajaksi. Sitten kun omillasi pystyt vempeleet kustantamaan kuten muutkin ihmiset, on aika muuttaa omilleen.

      • jos

        Että jos kotona ryypätään ja hakataan niin jäät kotiin, koska ei sossusta saa pyytää mitään.


      • kiitollinenjjjjs

        anteks nyt vaan mut sossusta voi kuka vaan hakee ensiavustuksen ensimmäiseen asuntoonsa joka on 400e vaikka sitten kävisitkin töissä!!!! sehän on vaan hyvä asia että ei tarvitse montaavuotta säästää alaikäisenä jotta saisi edes muutaman sastian ennen kuin muuttaa..

        me mieheni kanssa saimme sen 400 euroa ja sillä saatiin sitten aivan uusi sänky ostettua yhteiseen kotiimme ja minusta se oli hienoa että kotoa pois muuttaville tarottiin tä'lläinen mahdollisuus


      • Anonyymi

        Ehkä henkilöllä on tilanne jossa mutaa vuokralle ensi asuntonsa.Esim.Kotiolot ymm Jota ei tällä laulele .Joten paras on tilata aika sosialivrastoon Nuorten eli alle 27 vuotiaiden sosialityöntekijälle. Soitaessa aikaa sinne varmaan kertovat mitä papereita mukaasi otat ja näytät faktat ei rahaa.Saat vain 1 vuoteen.patjan ,peiton ,tyynyn.Niihin 2 lakana.2 pussi lakanaa,2 tynylinaa. 2 pyhe käsille ja 2 kylpypyyhe. 1 pienen pöydän, 2 tuolia.Halvimat verhot työpajalta.Sama on perusastiat kaikkia 2 kappaletta.Ei tipu vedenkeitin,ei kahvinkeitin,ei teevee.


      • Anonyymi
        kiitollinenjjjjs kirjoitti:

        anteks nyt vaan mut sossusta voi kuka vaan hakee ensiavustuksen ensimmäiseen asuntoonsa joka on 400e vaikka sitten kävisitkin töissä!!!! sehän on vaan hyvä asia että ei tarvitse montaavuotta säästää alaikäisenä jotta saisi edes muutaman sastian ennen kuin muuttaa..

        me mieheni kanssa saimme sen 400 euroa ja sillä saatiin sitten aivan uusi sänky ostettua yhteiseen kotiimme ja minusta se oli hienoa että kotoa pois muuttaville tarottiin tä'lläinen mahdollisuus

        Helsinkikö? Kyllä ne tuo työpajoilla tehdyt materialit,vuoteet tai ikeasta ne tilaneet.Itse ei rahaa näe. Vai onko asiat mutttuneet 2023?


    • voi toki

      mitä vaan ja riippuu tietysti myös siitä, kuka pyytää, mutta saattaa saada pienen maksusitoumuksen kierrätyskeskukseen välttämättömiin huonekaluihin, ei muuta, näin ainakin niissä tapauksissa, joita olen sivusta seurannut. Nuo luettelemasi tavarat kuuluvat sitten vain määrättyjen henkilöiden saamisiin...

    • ceedeepee

      Ei mitään, mene töihin niinkuin muutkin. Voi v...u "mitä sossu kustantaa".

    • Sossu ei ole sitä varten

      Palkalla ostetaan tuo tarvikkeet kuten tapana kuuluu. Jos ei ole varaa muuttaa ja ostaa omillaan ei ole tarvetta edes muuttaa. Täällä joku kirjoitti, että nykyajan nuoriso olettaa ilman muuta, että kaikki annetaan ilmaiseksi nenän eteen. Vielä 10-15 vuotta sitten ei moinen tullut mieleenkään, vaan huonekalut sun muut ostettiin sitä mukaan kun siihen varaa löytyi omista tuloista tai saatiin ystäviltä, sukulaisilta jne. Hiukka vihaks vetää nykyajan meininki. Töihin ei mennä eikä edes haluta ja pitäisi se HD tasoinen televisiokin saada ja 600 euron pesukonekin vielä ilmaiseksi. Jos ei ole varaa kustantaa omia menoja, miksi sossun pitäisi????? Ei pidä ja hyvä niin.

      • Lissuk.ka

        Tuttu nainen joka on vähän kevytjalkainen jne. meni yhteen erään jannun kanssa ja muuttikin sen luo, myi kaikki omat tavaransa pois. Oli toimeentulotuella. Sitten parin viikon päästä ero tulikin ja hän meni tietysti sos.toimistoon pyytämään apua. Hän sai kodin perustamiseen kunnon tuet. Hän väitti että jopa televisioonkin hän sai rahaa.


      • Lissuk.ka kirjoitti:

        Tuttu nainen joka on vähän kevytjalkainen jne. meni yhteen erään jannun kanssa ja muuttikin sen luo, myi kaikki omat tavaransa pois. Oli toimeentulotuella. Sitten parin viikon päästä ero tulikin ja hän meni tietysti sos.toimistoon pyytämään apua. Hän sai kodin perustamiseen kunnon tuet. Hän väitti että jopa televisioonkin hän sai rahaa.

        Heidän väittämänsä eivät silti aina ole tosia. Kodin perustamiseen voi vähävarainen saada sosiaalitoimistosta avustusta mutta otaksun, että avustuksen saa tavarana tai ostokorttina tiettyyn liikkeeseen, jos tämä menettely vain on mahdollista tuen hakijan asuinkunnassa. Silkkaa rahaa hakija saattaa saada perusosan verran, jos häntä ei tueta muutoin esimerkiksi työttömyysturvin tai opintotuin. Rahana maksetun tuen käytöstä hakija voi itse päättää ja siis valita, ostaako hän television vai päivittäistavaroita.


      • rdesasdfgyhgf
        piruitte kirjoitti:

        Heidän väittämänsä eivät silti aina ole tosia. Kodin perustamiseen voi vähävarainen saada sosiaalitoimistosta avustusta mutta otaksun, että avustuksen saa tavarana tai ostokorttina tiettyyn liikkeeseen, jos tämä menettely vain on mahdollista tuen hakijan asuinkunnassa. Silkkaa rahaa hakija saattaa saada perusosan verran, jos häntä ei tueta muutoin esimerkiksi työttömyysturvin tai opintotuin. Rahana maksetun tuen käytöstä hakija voi itse päättää ja siis valita, ostaako hän television vai päivittäistavaroita.

        Sain Helsingissä n. 150e rahaa huonekaluihin, keittiökamoihin yms..Silmälasitkin voi pyytää.


      • eläkeläinen+köyhä
        rdesasdfgyhgf kirjoitti:

        Sain Helsingissä n. 150e rahaa huonekaluihin, keittiökamoihin yms..Silmälasitkin voi pyytää.

        Voi herranjestas! Miten ihmeessä joillekin annetaan rahaa ja joillekin ei mitään. Itse en ole koskaan saanut latin latia, silloinkaan kun elelin pelkällä työmarkkinatuella. Kysyin kerran josko saisi sänkyyn patjan, kun ei kirppareilta löytynyt mitään ja olisi muutenkin arveluttavaa ottaa jonkun vanhaa patjaa, vaikka muut kamat kyllä kelpaakin. Ei tippunut sossusta yhtään rahaa, vain ilmoitus, että pitäisi säästää itse. Mistä?

        Kun jäin eläkkeelle, kysyin olisiko mahdollista saada pesukonetta, kun vanha kirpparikone hajosi ja minulla on sairaus, joka on vienyt lihaksista voimat. Ei kuulemma käy, kun ei ole pieniä lapsia! Eläke ei kuitenkaan riittänyt pesukoneen ostoon, kun kansan- ja työeläke yhteensä oli tuolloin n. 750 e ja vuokra ja sähkökin piti jollain maksaa ostaa jotain pientä purtavaakin.

        En voi ymmärtää, miten näitä huonekaluja oikein onnistuu joku saamaan. Minulle kelpaisi ihan vanhatkin.


      • 5v työmarkkinatuella
        eläkeläinen+köyhä kirjoitti:

        Voi herranjestas! Miten ihmeessä joillekin annetaan rahaa ja joillekin ei mitään. Itse en ole koskaan saanut latin latia, silloinkaan kun elelin pelkällä työmarkkinatuella. Kysyin kerran josko saisi sänkyyn patjan, kun ei kirppareilta löytynyt mitään ja olisi muutenkin arveluttavaa ottaa jonkun vanhaa patjaa, vaikka muut kamat kyllä kelpaakin. Ei tippunut sossusta yhtään rahaa, vain ilmoitus, että pitäisi säästää itse. Mistä?

        Kun jäin eläkkeelle, kysyin olisiko mahdollista saada pesukonetta, kun vanha kirpparikone hajosi ja minulla on sairaus, joka on vienyt lihaksista voimat. Ei kuulemma käy, kun ei ole pieniä lapsia! Eläke ei kuitenkaan riittänyt pesukoneen ostoon, kun kansan- ja työeläke yhteensä oli tuolloin n. 750 e ja vuokra ja sähkökin piti jollain maksaa ostaa jotain pientä purtavaakin.

        En voi ymmärtää, miten näitä huonekaluja oikein onnistuu joku saamaan. Minulle kelpaisi ihan vanhatkin.

        Ihan höpö juttuja ettei ole eläkeläisellä tai työttömällä varaa ostaa sänkyä/patjaa. Itse olen elänyt työmarkkinatuella reilut 5 vuotta ja sinä aikana olen NetAnttilasta ostanut tietokoneen ja pesukoneen. Pesukonetta lyhensin 24 euroa kuussa 11 kk ajan ja tietokonetta 48 euroa myös 11 kk ajan, en samaan aikaan tietenkään. Patjat maksaa vähän toista sataa eli noin 15 euroa kuussa eli ihan turha väittää ettei sitä 15 euroa pysty lyhentää kuukaudessa. Olen jopa saanut työmarkkinatuesta säästöön joka kk 20 euroa parin vuoden ajan ja nyt olisi tarkoitus lähteä viikoksi etelään niillä säästöillä.


    • 19

      Minä miehenä vuonna 1996 sain uuteen vuokra-asuntooni toimeentulotukena kalustusrahaa 300 markkaa sänkyyn, keittiön pöytään ja tuoliin.

      Ja hyvinhän kalusto on toiminut. Eikä ole ollut turhaa vaivaa siivouksen yhteydessä sohvista ja sum muista kalustoista.

      Kiitos vaan tuonaikaisten sossutätien.

    • naapurin hampuusi

      tyttäreni kanssa ensiasuntoomme erääseen Helsingin lähiöön,sain maksusitoumuksen Pakilan työkeskukseen-josta sain itselleni ja lapselle sängyt patjoineen-sekä ruokapöydän,pari tuolia ja kirjahyllyn.
      Vuodevaatteitakin olisi saannut kaupungin tekstiilityökeskuksesta.
      Astioihin saatiin 50eur sitoumus Ikeaan,jolla ostimme paistinpannun,veitsisetin,4 mukia,2 lautasta,2kulhoa,taikinakulhon,paketin juomalaseja,setin paistinlastoja, kasarin ja pyykkikorin.
      Haarukat ja veitset ostin kirpparilta.
      Sohva minulla oli vanhasta kämpästä(kuten myös tietokone),jalkalampun ja kirjoituspöydän sain vanhempien kellarista.Mikroaaltouuni tuli käytettynä kaverien työmaaruokalasta.
      Liinavaatekaapin,jakkaroita,korituolin,lapsen huoneen pöydän,kukkaruukkuja,kukkapöydän olen dyykannut roskalavoilta ja taloyhtiöiden roskiksista.Televisioon säästin puolet itse,ja isäni maksoi loput 300eur(olen oksettava porho?? =) )Pesukonetta meillä ei aluksi ollut,vaikka kestovaippailtiin,mutta pesutupa oli ilmainen-ja vastapäisessä talossa.
      Se Pakilan työkeskus myy myös halvalla kaupungin poistokalusteita,päiväkodeista,kouluista,laitoksista..lasten pikkutuolit 4eur/kpl ja punainen Jukka-merkkinen nukensänky 3 eur,vanhoja pulpetteja 10-20eur.

      Jos siis vain on suinkin mahdollista,kannattaa koluta roskalavoja,taloyhtiöisden roskiksia kuunvaihteessa-jengi muuttaa silloin,ja heittää kaikenlaista muka tarpeetonta veke..Kirppareillakin-ainakin stadin Fidat alkaa olla aika riistohinnat-varsinkin jos tarttet kotiinkuljetuksen kamoillesi.
      Huuto.Netissä ehkä satunnaisesti voi löytää jtk,jos joku rahakkaampi ei lähde kilpailemaan kanssasi.
      Emmaus on vielä aika edullinen,samaiten kierrätyskeskus,ja samaiten Myllypuron Liikuntamyllyssä oleva käytettyjen huonekalujaen myymälä.
      Sori tää pitkä ja Helsinki-painoitteinen sepustus.
      Toi AP:n otsikko oli kait sitten aika provosoiva,mutta tuskin kukaan lähtee sossusta kotiteattereita ja upouusia nahkasohvia hakemaan...?Niinkuin jotkut vanhat ja viisaat luulee.

      • sroht

        Mutta mehän emme olekaan samalla viivalla.


    • minävain_

      Kaverini asuu kruununhaassa ja sossu maksaa sen vuokran, joka on hänen osuudestaan kimppakämpässä siis 490€. Öö itse asun vuokralla kaukana keskustassa ja opiskelen 5pvä/vko ja teen töitä 2pvä/vko. On kyllä todellakin lyhytnäköistä sossun toiminta yhteiskunnallisesti tulevaisuutta ajatellen. Nii no itse en kyllä kestäisi päiviä toimettomana että...

    • :D

      Haarukka pitäisi saada ja grillitikku jos hyvin perustelee!

    • Anonyymi

      ESKOO LOPETUS!!!

    • Anonyymi

      JHL LOPETUS!!!

    • Anonyymi

      Moniosaajat ulkomailta saavat aivan kaiken uutena ja syntyperäinen Suomalainen dyykkää roskiksesta tai kierrätyskeskuksesta. Kyllä Suomi on demokratia ja kaikki ovat tasa-arvoisia...

    • Anonyymi

      Ei sossu mitään kustanna. Kela maksaa toimeentulotukea tai työttömyysturvaa. Kirppikseltä saa huonekalut ja vaikka mitä melkein ilmaiseksi. Itse pitää ostaa sillä rahalla mitä on Kelasta saanut. Käytännössä ensin patja lattialle ja vähän kattiloita, tuoli ja pöytä. Siitä se lähtee. Ihmettelen jos yhä vielä joku luulee sossusta jotakin tuollaista. Aloittaja varmaan provosoi joitakin vanhuksia eläkkeillään. - Jaa, aloitus olikin 16 vuotta vanha.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe