Voihan vento

ei voi seisoa

sateella tai kostealla kelillä 6 tuntia pitempään:)!!! Ei meinaa käynnistyä millään saa pumpata kaasua ja pitää pohjassa ja sit liputtaa....viimein hörähtää käyntiin!!!
Vikaa ei löydy...on tutkittu ja vaihdettu erinäistä osaa. Käytetty kosteuden estoa ja niin poispäin.
Töihin lähtö kosteella säällä epävarmaa kerkiääkö vai ei. Joutuis yöllä heräämään ja ajamaan rundia et moottori kuumuis ni aamul lähtis käyntiin. Kokeiltu on sekin!
Kyseessä -97 1.8 vento jol ajettu 260 tuhatta kilsaa.
Mikä neuvoksi??
Auto ollut mulla noin 3 vuotta ja muutoin toiminut moitteettomasti pienten remppojen jälkeen sekä tietty normi huoltojen.

17

4098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veento

      Meidän 94- mallissa oli vastaava vika. Sai startata varmaan 15 min ennenkuin käynnistyi. Ehdin vaihtaa tulpat, puolan ja virranjakajan kannen pyörijän kun arvailin mikä voisi olla vialla. Lopulla muistin että kaverin isä oli muinoin Volsulla oikeana korjaajana ja sain vinkin että kannattaa vaihtaa lämpötila anturi.
      Hinta oli Motonetissä muistaakseni n. 17 egeä ja sen pystyi vaihtamaan liittimen ja anturin sokan irroittamalla suurin piirtein ilman työkaluja (jos kone on kuuma niin anturin aukosta kyllä tulee vettä paineella...).
      Paikka anturille on 1.8 mopomallissa suurin piirtein keskellä konehuonetta siinä jäähdytysvesi letkun päällä.
      Voin kertoa että oli hieman mystinen fiilis kun oli sellaisen reilun peukalonpään kokoisen "passiivi" komponentin vaihtanut autoon ja se hörähti käyntiin normaalisti heti ensimmäisellä yrityksellä.
      Anturi ilmeisesti ohjaa juuri moottorin bensan ruiskutusta koneen ollessa kylmä...

      • SIERRA2.0IS

        Vai ettei käynnisty.Jos kysymyksessä on Ruisku kone.vika todennäköisesti on moottorin ohjausyksikön lämpötila anturissa.Voit asian varmentaa,laittamalla moottorilämmittemen päälle n.1.5t jos käynnistyy asia selvä,vika lämpötila-anturissa.Sijaitsee lähellä ruiskua ylhäällä vesiletkussa.Helppo itse vaihtaa,moottori kylmänä,hieman täytyy vettä vähentää,vaikkapa alavesiletkun kautta tai käyhän se tietysti niinkin,että irroitat vain lämpötila-anturin,mutta sitten vesi lorisee vähän mihin sattuu.Anturi on vain yhdellä vedettävällä sokalla kiinni.HOKSAAT KYLLÄ KUN KATOT KONEPELLINALLE.MERKKILIIKKEESSÄ OSA MAKSAA NOIN 30e


      • Voiko olla näin??
        SIERRA2.0IS kirjoitti:

        Vai ettei käynnisty.Jos kysymyksessä on Ruisku kone.vika todennäköisesti on moottorin ohjausyksikön lämpötila anturissa.Voit asian varmentaa,laittamalla moottorilämmittemen päälle n.1.5t jos käynnistyy asia selvä,vika lämpötila-anturissa.Sijaitsee lähellä ruiskua ylhäällä vesiletkussa.Helppo itse vaihtaa,moottori kylmänä,hieman täytyy vettä vähentää,vaikkapa alavesiletkun kautta tai käyhän se tietysti niinkin,että irroitat vain lämpötila-anturin,mutta sitten vesi lorisee vähän mihin sattuu.Anturi on vain yhdellä vedettävällä sokalla kiinni.HOKSAAT KYLLÄ KUN KATOT KONEPELLINALLE.MERKKILIIKKEESSÄ OSA MAKSAA NOIN 30e

        On vaihdettu osaa jos toistakin ja sama ongelma jatkuuuuuuu...ON käytetty jopa merkkikorkaamol eli LAAKKOSELLA ja vento käynnisty ekasta startista vaik oli seisonu kosteessa yli 12 tuntia!! Auta armias kun kotona seisoo 8 tuntia nin nilkka kipeenä kaasupolkimen liputuksesta ja ranne startauksesta!!
        Lähtee vento koht manaan mail jos vikaa ei löydy!!


      • tämän
        SIERRA2.0IS kirjoitti:

        Vai ettei käynnisty.Jos kysymyksessä on Ruisku kone.vika todennäköisesti on moottorin ohjausyksikön lämpötila anturissa.Voit asian varmentaa,laittamalla moottorilämmittemen päälle n.1.5t jos käynnistyy asia selvä,vika lämpötila-anturissa.Sijaitsee lähellä ruiskua ylhäällä vesiletkussa.Helppo itse vaihtaa,moottori kylmänä,hieman täytyy vettä vähentää,vaikkapa alavesiletkun kautta tai käyhän se tietysti niinkin,että irroitat vain lämpötila-anturin,mutta sitten vesi lorisee vähän mihin sattuu.Anturi on vain yhdellä vedettävällä sokalla kiinni.HOKSAAT KYLLÄ KUN KATOT KONEPELLINALLE.MERKKILIIKKEESSÄ OSA MAKSAA NOIN 30e

        osan vaihto...MUTTA eipä toimi edelleen. Kiitos avusta:)


      • Tietoa
        Voiko olla näin?? kirjoitti:

        On vaihdettu osaa jos toistakin ja sama ongelma jatkuuuuuuu...ON käytetty jopa merkkikorkaamol eli LAAKKOSELLA ja vento käynnisty ekasta startista vaik oli seisonu kosteessa yli 12 tuntia!! Auta armias kun kotona seisoo 8 tuntia nin nilkka kipeenä kaasupolkimen liputuksesta ja ranne startauksesta!!
        Lähtee vento koht manaan mail jos vikaa ei löydy!!

        Jalka pois kaasupolkimelta kun käynnistät ruiskumoottoria.


      • on ruiskussa
        Tietoa kirjoitti:

        Jalka pois kaasupolkimelta kun käynnistät ruiskumoottoria.

        ..ei ole jalka ollut kaasupolkimella käynnistettäessä!!...ja vika jatkuu edeleen ei auta enää töpselis pito. Kuivat kelit niin ei ongelmia:)! mutta vähänkin kostea keli
        niin auto ei vaan suostu lähtemään kuin ehkä kun yhdellä akun latauksella...koska joskus käy niin että akku tyhjenee startates!


      • Tietoa
        on ruiskussa kirjoitti:

        ..ei ole jalka ollut kaasupolkimella käynnistettäessä!!...ja vika jatkuu edeleen ei auta enää töpselis pito. Kuivat kelit niin ei ongelmia:)! mutta vähänkin kostea keli
        niin auto ei vaan suostu lähtemään kuin ehkä kun yhdellä akun latauksella...koska joskus käy niin että akku tyhjenee startates!

        Sanot että ei ole jalka kaasulla startatessa, mitä sitten on tuo kaasu pohjassa ja lipsutella nilkka kipeenä ? ? ? Ruiskumoottoria käynnistettäessä kaasupolkimeen EI kosketa ennen käynnistystä eikä starttauksen aikana, vanhat kaasarivehkeet oli erijuttu. Samahan tuo kyllä on mitä teet mutta valita jossain muualla. Ventolla on ajettu 300tkm eikä mitään ongelmia käynnistyksessä eikä muutenkaan. Toinen auto on vaihtunut monta kertaa(opel, toyota, nissan) vento jatkaa vielä pitkään.


      • ja apua ongelmaan täältä
        Tietoa kirjoitti:

        Sanot että ei ole jalka kaasulla startatessa, mitä sitten on tuo kaasu pohjassa ja lipsutella nilkka kipeenä ? ? ? Ruiskumoottoria käynnistettäessä kaasupolkimeen EI kosketa ennen käynnistystä eikä starttauksen aikana, vanhat kaasarivehkeet oli erijuttu. Samahan tuo kyllä on mitä teet mutta valita jossain muualla. Ventolla on ajettu 300tkm eikä mitään ongelmia käynnistyksessä eikä muutenkaan. Toinen auto on vaihtunut monta kertaa(opel, toyota, nissan) vento jatkaa vielä pitkään.

        haen viisaammilta kun merkkikorjaamollakaan ei vikaa löydetty. Sait ehkä väärän käsityksen kirjoituksestani. Tarkoitan sitä että jalka on pois kaasulta startatessa ja niin ei lähde ruiskuvento käyntiin...aivan turha yrittää...mutta sitten kun ja jos kaasua liputtaa ja starttaa niin saattaa jopa lähteäkkin.
        En nyt aivan pösilö ole sentään...ehkä en osaa kirjoittaa oikein mitä tarkoitan.
        Nyt kun kelit olleet kuivat niin vento on käynnistynyt aivan moitteettomasti vaikka seisonutkin 8 tuntia! Neljä Wolkkaria ollut ja kaikki olleet ok. ja jos on jotain vikaa ollut niin on saanu korjattuakin!! Tässä autos on nyt niin mystinen vika ettei se vaan tunnu löytyvän???????..MUTTA VIKA ON TODELLA INHOTTAVA!!!


    • meinasi hermo mennä

      Vento -96 2.0 Ei käynnistynyt millään konstilla paitsi kun oli hinattu merkkikorjaamolle. Vika vaivasi kaksi vuotta. Merkkiliikkeissä ei oltu kuultukaan moisesta viasta. Tosiasiassa vika ilmeisen yleinen. Saksassa keskustelusivuilla vika tiedettiin, vaan ei kerrottu mikä viaan aiheuttaa.
      Lopulta vika saatiin kooderiin, kun löytyi riittävän fiksu säkömies VW- "lento" Vantaalla. Käyntinopeusanturi viallinen. Jossain kampiakselin hihnapyörän tienoilla kuulemma. Helppo vaihtaa. Kallis. Vika poistui, eikä ole toistunut pariin vuoteen. Kysiestä asentajaa lukuunottamatta VW konserni voi hypätä suohon. Eivät viitsi paneutua asiaan ja ovat ilmeisesti ainoat jotka eivät ole kuulleet viasta. Vika on ilmeisen yleinen.

      • tää mummu

        on pitäny 15 minsaa ventoo lämmityksessä niin on viel ainakin lähteny kaikkien korjauskeikkojen jälkeen käyntiin. Saa nyt nähdä kuinka pitkään näillä eväillä mennään! Mitähän tuo anturin vaihto maksoi?


      • Vento 95
        tää mummu kirjoitti:

        on pitäny 15 minsaa ventoo lämmityksessä niin on viel ainakin lähteny kaikkien korjauskeikkojen jälkeen käyntiin. Saa nyt nähdä kuinka pitkään näillä eväillä mennään! Mitähän tuo anturin vaihto maksoi?

        Mulla on -95 Vento ja samoista ongelmista kärsin kuin viestiketjun muut kirjoittajat. Muutama kuukausi sitten tuntui siltä, että käynnistyminen on huonoa kylmällä, mutta nyt lämpöanturin vaihtamisen jälkeen käynnistysongelmia on ollut harvemmin ja useimmiten kostealla kelillä. En ole vaihtanut virranjakajaa tai muutakaan sähköpuolen osaa vielä, mutta täytynee lähteä järjestelmällisesti vaihtelemaan.

        Tuntuu vähän oudolta, että käynitnopeusanturi vois olla vastaus tähän vikaan, vai puhutaankohan me samasta viasta.

        Tänäkin aamuna auto käynnisty parhaiten siten, että painaa kaasupolkimen pohjaan ja pitää pohjassa starttauksen lopettamisenkin jälkeen. Starttaamisen lopettamisen jälkeen kone yleensä vähän hörähtää ja näin kun tekee pari kertaa, niin yleensä lähtee kosteallakin. Tämän jälkeen haisee vain melko paljon bensalle. Minusta minunkin autossa pitäs olla ykspisteruisku, mutta en tiedä.


      • bora 00
        Vento 95 kirjoitti:

        Mulla on -95 Vento ja samoista ongelmista kärsin kuin viestiketjun muut kirjoittajat. Muutama kuukausi sitten tuntui siltä, että käynnistyminen on huonoa kylmällä, mutta nyt lämpöanturin vaihtamisen jälkeen käynnistysongelmia on ollut harvemmin ja useimmiten kostealla kelillä. En ole vaihtanut virranjakajaa tai muutakaan sähköpuolen osaa vielä, mutta täytynee lähteä järjestelmällisesti vaihtelemaan.

        Tuntuu vähän oudolta, että käynitnopeusanturi vois olla vastaus tähän vikaan, vai puhutaankohan me samasta viasta.

        Tänäkin aamuna auto käynnisty parhaiten siten, että painaa kaasupolkimen pohjaan ja pitää pohjassa starttauksen lopettamisenkin jälkeen. Starttaamisen lopettamisen jälkeen kone yleensä vähän hörähtää ja näin kun tekee pari kertaa, niin yleensä lähtee kosteallakin. Tämän jälkeen haisee vain melko paljon bensalle. Minusta minunkin autossa pitäs olla ykspisteruisku, mutta en tiedä.

        moottorin nopeusanturi lienee viallinen!!


    • pioddhb

      Vaihda puola.
      Takaan että toimii.

    • Vento ei toimi

      Minulla volkswagen vento -95 2.0 nelipiste ruisku ei lähde käyntiin.
      Seuraavat osat vaihdettu:
      -bensapumppu
      -bensapumpun rele
      -puola
      -tulpat ja johdot
      -virtalukonpohja

      Mutta mikään ei tunnu auttavan.

      Missä vika ?

    • rehtori666666

      Kannattaa kokeilla puolan vaihtoa... ei välttämättä silmäkään havaitse pientä hiushalkeamaa puolan kuoressa. kaveril oli sama vika golffis et ei lähteny kostealla käyntiin mut puolan vaihdolla korjaantu ongelma..

    • Venton puolaviat

      Lisään tänne että noi saksmannien tarvikepuolan ohjausyksilöt kestää 40 000 - 80 000Km, puolaan prässätty ja tarvikeosana 30-60euroo mutta merkkimallit voi maksaa 120 euron tuntumaan .. Kestääkö nekään miten kauan ... Mutta moottorin tyyppivika numero 1 kun käynnistymisestä puhutaan ja suuressa osin murtumien aiheuttamia vuotovirtoja mutta mullakin meni puolaan ympätty ohjainyksikkö vaikka se on päällepäin siisti niin kipinää ei indikaattori siitä enää löydä, ei vaan ole avattavissa eikä korjattavissa vaan osta uus teknologia on tullu autoihinkin laman jälkeen. Yksi paska puolijohde riittää pitää tehtaan tyytyväisenä kaupan käyntiin.
      Vähä ku SAMSUNGIN telkkarit ja ASUKSEN näytönohjaimet .. Nalliosia integroituna kauppaa edistämään, nyt on keksineet vielä nää polymeerielkot mitä ei saa rahallakaan kaupasta.

    • Kohta vainaa vento

      Mulla on -94 1.8l vento kylmänä käynnistyy hyvin, mutta kun lämpenee rupee hakeen kierroksia hirmuisesti. Sitten kun käynnistää ei meinaa lähteä käyntiin millään. Osiakin on vaihdettu jo mittavasti. Kyllästyttää jo, onko apuja?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe