Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Novita kopioi taas : me lehti ja baktus huivi

Pettynyt ex-asiakas

Jo on kyllä Novitalla pokkaa!

Uusimmassa Me- lehdessä on Novita kopioinut Baktus-huivin ohjeen ja nimen ja laittanut sen omiin nimiinsä. Todella törkeää toimintaa.

Mitäpä mieltä olette, mua ainakin hävettää kertoa ulkomaalaisille tutuille että meidän ainoa kansallinen lankatehdas varastaa jatkuvasti maailmalta malleja ja myy niitä sitten omissa nimissään eteenpäin täällä.

Nyt ei voi kyllä Novitakaan enää väittää kyseessä olevan vahingon vaan aivan selvä ja törkeä tahallinen teko.

43

9241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • langat sekaisin

      Googlettamalla yritin katsella tuota Baktus-huivia. Ohjetta (suomen kielistä) en äkkiseltään löytänyt, mutta kiinnostukseni heräsi kuitenkin.

      Miten tuo Baktus poikkeaa sellaisesta perushuivista, jollaisia olemme tottuneet neulomaan jo aikoja sitten (minä reilut kolmekymmentä vuotta sitten)? Siis sellaista, jota ensin levennetään toiselta sivultaan eli lisätään silmukka neuleen toiseen reunaan joka viidennellä, kuudennella tai seitsemännellä kerroksella (muitakin versioita löytyy) ja sitten vastaavasti kavennetaan samoin, joten saadaan aikaan miedosti levenevä ja kapeneva "kolmio"huivi. Ja neuleena se kaikkein helpoin "aina oikein" tai pitsineuleena joka neljännellä kerroksella "kaksi yhteen, langankierto".

      Onko Baktuksessa jokin perinteisestä neulehuivista poikkeava tekotapa? Nuo huivit, joita olen vuosien saatossa tehnyt olen mieltänyt versioiksi joistain ikivanhoista perinteisistä kansanmalleista, joille ei voi nimetä varsinaista "keksijää" tai mallisuojan omistavaa ihmistä/hänen perillisiään.

      • edelleen pettynyt

        Niin, mallin originaliteetista voidaan toki saivarrella.

        Sensijaan siinä ei ole tippaakaan saivartelun mahdollista että Novita on kopioinut mallin nimeä myöten muualle toisen ihmisen nimissä. Kertoo Novitan moraalista aika paljon tämä.

        Monet eivät ole netissä eivätkä tiedä mistä malli on kotoisin. Heille Novitan huijaus menee täydestä. Netissä olijoille välttämättä ei. Novita kai kuvittelee ettei meillä netissä olijoilla ole mitään keinoa tuoda tätä asiaa laajemman yleisön tietoon. Ehkäpä ei, mutta ainakin itse aijon seuraavaan tekijänoikeusohjelmaan radiossa soittaa tämän tiimoilta.


      • asa.

      • käsitöillä kituja
        asa. kirjoitti:

        http://www.flickr.com/photos/norwayneedles/2963651011/in/set-72057594095697804/

        Tämä ymmärtääkseni on mallisuojattu(?)

        että kyseinen malli on oikeasti mallisuojattu?
        copyrightmerkin voi kuja hyvänsä lykätä tekeleidensä perään.
        Ja melko simppeliltä tuo tekele vaikutti, jo moneen kertaan keksityltä.

        Ihan joka mimmi ei tekeleitään mallisuojaa, sillä se maksaa rahaa, eikä ihan vähääkään.
        Niin, valitettavasti. Itse teen ammatikseni töitä, jotka kovin mielelläni mallisuojaisin, mutta minulla ei yksinkertaisesti ole siihen varaa.
        Ei voi muuta kuin toivoa, että saisin pitää ideani omanani.

        Se on minusta ihan jees, että ihmiset tekevät itselleen käyttäen ideoitani, mutta se maistuu melko karvaalta, jos niitä ruvetaan kopioimaan ansiomielessä.


    • Eihän tässä

      mitään uutta ole! Samaa Novita on harrastanut kautta aikojen: Novitan parasta osaamista on toisten mallien kopiointi ja kirkkain silmin antaa kuluttajien olettaa niiden olevan heidän omaa suunnitteluaan.

      Toinen metka juttu on tämä käsite 'kansallisesta lankatehtaasta'. Kannattaa kyseenalaistaa Novitan lankojen kotimaisuus ja olla erittäinkin kriittinen sen suhteen. Itse olen käynyt kaukaisessa maassa lankatehtaalla, jossa valmistettiin Novitan Finla-kalalankaa. Se oli helposti tunnistettavissa, sillä se myöskin vyötettiin samaisessa tehtaassa. Ettei nyt jäisi sellaista mielikuvaa, että vain Novita syyllistyisi teettämään lankansa kolmansissa maissa, niin kyllä siellä samalla tehtaalla valmistettiin lankaa mm. DMC:lle, Svarta Fåretille ja Gjestalille sekä monelle, monelle muulle alan toimijalle. Alkaa pikku hiljaa varmastikin valkenemaan yhdelle sun toiselle, miksi nykyään eri 'valmistajien' langat muistuttavat niin kovasti toisiaan...

      • sitroen.

        Samaa se on muillakin aloilla. Nokialla tehtiin jo 1963 autonrenkaita, joissa luki "Avon Made in Ireland", Pekemalla pakattiin heidä tekemäänsä muoviraetta omien lisäksi Shellin, Esson, USI Europen ja täysin blankkoihin säkkeihin.
        Työkaverit osti aikanaan Saloran videonauhurit kotimaisuuden takia. Takana luki "Mitsubishi Japan".
        Minä ostin Nokia-merkkisen tietokonemonitorin tosi kalliilla, kun se menestyi loistavasti testeissä. Myöhemmin kuulin, että kuvaputki tuli Hitachilta, joka oli häntäpään menestyjiä. Vielä myöhemmin kuulin, että koko elektroniikka oli tuontikamaa. Lieneekö kotelokaan ollut kotimainen?


      • Näin sitä
        sitroen. kirjoitti:

        Samaa se on muillakin aloilla. Nokialla tehtiin jo 1963 autonrenkaita, joissa luki "Avon Made in Ireland", Pekemalla pakattiin heidä tekemäänsä muoviraetta omien lisäksi Shellin, Esson, USI Europen ja täysin blankkoihin säkkeihin.
        Työkaverit osti aikanaan Saloran videonauhurit kotimaisuuden takia. Takana luki "Mitsubishi Japan".
        Minä ostin Nokia-merkkisen tietokonemonitorin tosi kalliilla, kun se menestyi loistavasti testeissä. Myöhemmin kuulin, että kuvaputki tuli Hitachilta, joka oli häntäpään menestyjiä. Vielä myöhemmin kuulin, että koko elektroniikka oli tuontikamaa. Lieneekö kotelokaan ollut kotimainen?

        viedään kuluttajaa kiskalle! Kotimaisuusimago luodaan tutulla tuotemerkillä, ja oma moka, jos ei huomaa pienellä printattua valmistusmaamerkintää. Mutta entäpä sitten nämä tapaukset, joissa ei ole mitään merkintää alkuperäisestä valmistusmaasta, ainoastaan sinivalkoisena suomalaisuutta huutava vyöte kerän ympärillä?


    • ihmettelen isosti

      Hauskaa on kyllä Novitan mahtivalta. Ravelryssä moderaattori sulki ketjun aiheesta jotta ei vain Novitasta puhuttaisi mitään pahaa. Yhdestä blogista hävisi pitkä kirjoitus aiheesta. Toisessa blogissa ei oltu uskallettu edes käyttää Novitan nimeä kirjoituksessa...

      Isoilla on isojen säännöt, selvästi.

      • Ihan mä vaan

      • asiaa seuranneena

        Ravelryn keskustelu lukittiin käsittääkseni siksi, että siinä puhuttiin Novitan boikotoinnista ja kanssaneulojien kannustaminen sellaiseen ei kuulu sinne. Tekijänoikeusasiat ovat usein vallan riitaisia keskusteluja, vaikka tuota keskustelua hyvässä hengessä käytiinkin. En usko, että Novita on maksanut moderaattorille ketjun sulkemisesta vaan se on tehty Ravelryn sääntöjen puitteissa.

        Se, ettei blogeissa heti puhuttu asiasta oikeilla nimillä taas johtuu siitä, ettei netissäkään kannata julkaista luuloja yrityksen toiminnasta. Hetihän ei ollut tarkkaa tietoa miten ohje lehteen oli päätynyt. Tuskin kukaan bloggaaja haluaa oikeuteen kirjoituksistaan. Minä en ole törmännyt kadonneisiin blogiteksteihin. En siis usko, että Novita maksaa ketään hiljaiseksi.

        Luettuani sen Ravelryn ketjun kaikkien osapuolten vastauksineen olen erittäin surullinen. Olen surullinen alkuperäisen ohjeen ylöskirjoittajan puolesta, ei varmaan tunnu hyvältä. Mutta erityisen surullinen olen näiden kahden suomalaisosapuolen käytöksestä, eikö kummallekaan tullut mieleen, ettei ole eettisesti kovin kestävää pyytää kirjoittamaan ohjetta valmiista neuleesta. Olen iloinen, etten ole tilannut Novitan lehteä enkä juurikaan osta heidän lankojaan. Kävin allekirjoittamassa adressin ja toivon sen johtavan johonkin. Jään myös mielenkiinnolla seuraamaan, mitä netissä suosittua ohjetta Novita (tai joku lehti) seuraavaksi pitää kopioimisen arvoisena.


      • Ravelry ei muka novi
        asiaa seuranneena kirjoitti:

        Ravelryn keskustelu lukittiin käsittääkseni siksi, että siinä puhuttiin Novitan boikotoinnista ja kanssaneulojien kannustaminen sellaiseen ei kuulu sinne. Tekijänoikeusasiat ovat usein vallan riitaisia keskusteluja, vaikka tuota keskustelua hyvässä hengessä käytiinkin. En usko, että Novita on maksanut moderaattorille ketjun sulkemisesta vaan se on tehty Ravelryn sääntöjen puitteissa.

        Se, ettei blogeissa heti puhuttu asiasta oikeilla nimillä taas johtuu siitä, ettei netissäkään kannata julkaista luuloja yrityksen toiminnasta. Hetihän ei ollut tarkkaa tietoa miten ohje lehteen oli päätynyt. Tuskin kukaan bloggaaja haluaa oikeuteen kirjoituksistaan. Minä en ole törmännyt kadonneisiin blogiteksteihin. En siis usko, että Novita maksaa ketään hiljaiseksi.

        Luettuani sen Ravelryn ketjun kaikkien osapuolten vastauksineen olen erittäin surullinen. Olen surullinen alkuperäisen ohjeen ylöskirjoittajan puolesta, ei varmaan tunnu hyvältä. Mutta erityisen surullinen olen näiden kahden suomalaisosapuolen käytöksestä, eikö kummallekaan tullut mieleen, ettei ole eettisesti kovin kestävää pyytää kirjoittamaan ohjetta valmiista neuleesta. Olen iloinen, etten ole tilannut Novitan lehteä enkä juurikaan osta heidän lankojaan. Kävin allekirjoittamassa adressin ja toivon sen johtavan johonkin. Jään myös mielenkiinnolla seuraamaan, mitä netissä suosittua ohjetta Novita (tai joku lehti) seuraavaksi pitää kopioimisen arvoisena.

        No, olen eri mieltä tosta ravelrystä. Onhan se toki kätsyä kun Novitalla on työntekijiöitä foorumilla valvomassa etuaan, senkin ryhmä moderaattoreista ainakin yksi on Novitan mallineuloja joten on selvää mistä käsky on tullut.


      • asiaa seuranneena
        Ravelry ei muka novi kirjoitti:

        No, olen eri mieltä tosta ravelrystä. Onhan se toki kätsyä kun Novitalla on työntekijiöitä foorumilla valvomassa etuaan, senkin ryhmä moderaattoreista ainakin yksi on Novitan mallineuloja joten on selvää mistä käsky on tullut.

        Kyllä minäkin ensin mietin, että mikä sen jutun taustalla on, mutta en sitten kehitellyt salaliittoteorioita. Tiedän moderaattoreiden taustat, mutta en silti jaksa uskoa, että Novita heidät on vaientanut. Ehkäpä he ovat miettineet, etteivät halua sotkea (sallimalla keskustelun) itseään ja Ravelryä juttuun, josta saattaa tulla suurempi kuin niistä aikaisemmista tapauksista. Moderaattoreilla on suuri vastuu siitä millaista keskustelua sallitaan.

        Ketjussahan ei varsinaisesti puhuttu asiakaspalvelusta, mutta niin selvä boikotointi ja adressin keruu eivät ehkä kuulu Ravelryyn. On hyvä, että keskustelua käydään myös avoimilla foorumeilla.

        Mallineulojat eivät kai varsinaisesti ole Novitalla kuukausipalkkaisesti töissä vaan saavat korvauksen (käsittääkseni usein lankana) tehdyistä neuleista. En kuitenkaan pidä mahdottomana etteikö Novitan vakituiseen henkilökuntaan kuuluviakin voisi olla Ravelryssä ja melko varmasti heitä siellä onkin. Olisi tietenkin mukavaa, että he esittäytyisivät ja kertoisivat kytköksistään.


      • Ihan vaan huomautan
        asiaa seuranneena kirjoitti:

        Kyllä minäkin ensin mietin, että mikä sen jutun taustalla on, mutta en sitten kehitellyt salaliittoteorioita. Tiedän moderaattoreiden taustat, mutta en silti jaksa uskoa, että Novita heidät on vaientanut. Ehkäpä he ovat miettineet, etteivät halua sotkea (sallimalla keskustelun) itseään ja Ravelryä juttuun, josta saattaa tulla suurempi kuin niistä aikaisemmista tapauksista. Moderaattoreilla on suuri vastuu siitä millaista keskustelua sallitaan.

        Ketjussahan ei varsinaisesti puhuttu asiakaspalvelusta, mutta niin selvä boikotointi ja adressin keruu eivät ehkä kuulu Ravelryyn. On hyvä, että keskustelua käydään myös avoimilla foorumeilla.

        Mallineulojat eivät kai varsinaisesti ole Novitalla kuukausipalkkaisesti töissä vaan saavat korvauksen (käsittääkseni usein lankana) tehdyistä neuleista. En kuitenkaan pidä mahdottomana etteikö Novitan vakituiseen henkilökuntaan kuuluviakin voisi olla Ravelryssä ja melko varmasti heitä siellä onkin. Olisi tietenkin mukavaa, että he esittäytyisivät ja kertoisivat kytköksistään.

        Novitan on ihan turha väittää ettei heillä ole työsuhteessa olevia henkilöitä netissä esmes. Ravelryssä ja blogeissa. Finnish knitters-ryhmän jäsenenäkin on ainakin seitsemän. Joten herätkää te jotka kuvittelette, ettei Novita muka tietäisi missä mennään!


      • K
        Ihan vaan huomautan kirjoitti:

        Novitan on ihan turha väittää ettei heillä ole työsuhteessa olevia henkilöitä netissä esmes. Ravelryssä ja blogeissa. Finnish knitters-ryhmän jäsenenäkin on ainakin seitsemän. Joten herätkää te jotka kuvittelette, ettei Novita muka tietäisi missä mennään!

        Mitenkäs nuo pirkanmaan langat? Ovatko ne kotimaisia vai? Mitä konepes. lankaa suosittelette lapasiin ja sukkiin?


      • sukankutoja
        K kirjoitti:

        Mitenkäs nuo pirkanmaan langat? Ovatko ne kotimaisia vai? Mitä konepes. lankaa suosittelette lapasiin ja sukkiin?

        Novitan langoista "kotimaisia" ts. Suomessa kehrättyjä (ja osittain värjättyjäkin) taitavat olla Nalle, 7 Veljestä ja Isoveli, villa tuodaan ulkomailta. Pirkanmaan kotityön lankojen kotimaisuusasteesta minulla ei ole mitään tietoa, sitä kannattaa kysyä heiltä suoraan.

        Sukkalangoiksi suosittelisin esim. Gjestalin Jannea ja Maijaa, Sandnesgarnin Sisua, Regian, Opalin, Onlinen jne. sukkalankoja. Lapasiin ja pipoihin käy myös Sandnesin Smart, joka on täyttä villaa.

        Kotimaisten lampaiden villasta tehtyjä lankoja saa mm. Pirtin Kehräämöltä.


      • Muuten ihan
        Ihan mä vaan kirjoitti:

        on täällä ja sen voi allekirjoittaa kaikki halukkaat.

        http://www.adressit.com/novita-toiveet

        asiallinen adressi, mutta silmääni sattui 'käsityöntekijöiden toive neuloa suomalaisesta villasta tuotetuista langoista'. Eipä taitaisi raaka-ainetta riittää kovinkaan pitenkään. Valitettava tosiasia on myöskin se, että laadullisesti suomalainen villa ei käy ihan kaikkien lankojen valmistukseen, joten siinä tapauksessa markkinoilla olevat valikoimat supistuisivat reippaasti.

        Se, että valmistajan pitäisi antaa tietoa raakamateriaalien alkuperästä, on nykypäivää ja minimivelvollisuus kuluttajia kohtaan. Olen itse alan toimija, ja meille on itsestäänselvyys, että otamme selvää maahantuomiemme tuotteiden alkuperästä ja sen tiedon myös mielellämme jaamme asiakkaittemme kanssa. Taidamme olla pikkuisen pedantteja tämän asian suhteen, sillä emme edes ryhdy kauppasuhteeseen tavarantoimittajan kanssa ennen kuin olemme henk.kohtaisesti käyneet paikan päällä omin silmin toteamassa, että ketjun missään vaiheessa ei tapahdu mitään eettisesti epäilyttävää. Tämä on v'älillä tiennyt matkoja lähes tiettömien taipaleiden taakse, mutta olemmepa saaneet varmuuden tuotteidemme alkuperästä.


      • nohuhhuhg
        Ravelry ei muka novi kirjoitti:

        No, olen eri mieltä tosta ravelrystä. Onhan se toki kätsyä kun Novitalla on työntekijiöitä foorumilla valvomassa etuaan, senkin ryhmä moderaattoreista ainakin yksi on Novitan mallineuloja joten on selvää mistä käsky on tullut.

        Hirveetä selittelyä ravelryssä siitä, että se suljettu ketju yllättäen olisi muka community quidelinesin vastainen. Jännä juttu että Novitan työntekijöiden valvomalla foorumilla koetaan että Novitan langan laadusta, asiakaspalvelusta ja tekijänoikeuspolitiikasta keskustelu rikkoo yhtäkkiä pelisääntöjä kun aiemmin vastaavat ketjut muista firmoista on sallittu.

        Vaikea uskoa ettei firmalla olisi ollut tässä sormia pelissä...


      • jäsen myös
        nohuhhuhg kirjoitti:

        Hirveetä selittelyä ravelryssä siitä, että se suljettu ketju yllättäen olisi muka community quidelinesin vastainen. Jännä juttu että Novitan työntekijöiden valvomalla foorumilla koetaan että Novitan langan laadusta, asiakaspalvelusta ja tekijänoikeuspolitiikasta keskustelu rikkoo yhtäkkiä pelisääntöjä kun aiemmin vastaavat ketjut muista firmoista on sallittu.

        Vaikea uskoa ettei firmalla olisi ollut tässä sormia pelissä...

        Sinulla on nyt jotain moderaattoreita vastaan, sillä ihan oikeasti boikotti ja siihen kehottaminen ovat Ravelryn sääntöjä vastaan. MIksi et voi keskustella siellä omalla nimimerkilläsi vaan kirjoittelet tänne? Ole rohkea ja tule kertomaan mielipiteesi sinne.

        Mistä yrityksestä on sallittu boikotti keskustelua Finnish Knitters-ryhmässä? Annatko esimerkkejä niin tiedän. Olen ollut ryhmän jäsen jo pari vuotta, enkä ole huomannut moisia keskusteluja.


      • Vaan eipä
        sukankutoja kirjoitti:

        Novitan langoista "kotimaisia" ts. Suomessa kehrättyjä (ja osittain värjättyjäkin) taitavat olla Nalle, 7 Veljestä ja Isoveli, villa tuodaan ulkomailta. Pirkanmaan kotityön lankojen kotimaisuusasteesta minulla ei ole mitään tietoa, sitä kannattaa kysyä heiltä suoraan.

        Sukkalangoiksi suosittelisin esim. Gjestalin Jannea ja Maijaa, Sandnesgarnin Sisua, Regian, Opalin, Onlinen jne. sukkalankoja. Lapasiin ja pipoihin käy myös Sandnesin Smart, joka on täyttä villaa.

        Kotimaisten lampaiden villasta tehtyjä lankoja saa mm. Pirtin Kehräämöltä.

        ole enää noiden 'norjalaisvalmistajienkaan' langat sitä mitä olivat aikaisemmin. Olisi mielenkiintoista päästä sinnekin tehdasvierailulle - sitä ei tiedä miten pitkälle pääsisi käymään! Italiassa vastaus oli, että tehtaalle on liian pitkä matka, sinne ei ennätä käväisemään - tämä siis Biellan alueella, jonne Italian langanvalmistus oli aikaisemmin keskittynyt. Nykyään tuotantolaitokset ovat siellä kylmillään, ja langat kehrätään aivan jossain muuaalla.

        Ne harvat eurooppalaiset toiminnassa olevat kehräämöt (en laske tähän ryhmään pienkehräämöitä, joiden tuotanto on enempi marginaalista), eivät enää juurikaan harjoita kehruutoimintaa, ne jotka ennättivät hankkimaan kalliit värjäyslinjat, ostavat raakalankaa ja värjäävät itse, kerivät langat, vyöttävät ne ja pakkaavat. Korkeiden tuotantokustannusten Euroopasta on lankojen kehruu ulkoistettu jo aikaa sitten!


      • en halua silmätikuks
        jäsen myös kirjoitti:

        Sinulla on nyt jotain moderaattoreita vastaan, sillä ihan oikeasti boikotti ja siihen kehottaminen ovat Ravelryn sääntöjä vastaan. MIksi et voi keskustella siellä omalla nimimerkilläsi vaan kirjoittelet tänne? Ole rohkea ja tule kertomaan mielipiteesi sinne.

        Mistä yrityksestä on sallittu boikotti keskustelua Finnish Knitters-ryhmässä? Annatko esimerkkejä niin tiedän. Olen ollut ryhmän jäsen jo pari vuotta, enkä ole huomannut moisia keskusteluja.

        Minulla ei sinäänsä ole mitään moderaattoreita vastaan, sensijaan on mielestäni selvä että tässä kohtaa kyse oli selvästi ihan jostain muusta kun Ravelryn pelisäännöistä. Ketjusta ei löydy mitään sellaista, joka edes viittaisi siihen, että käyttäjiä olisi varotettu tms. Se ainoa boikotista puhuva viesti oli useita sivuja ennen kuin ketju suljettiin...

        On sitäpaitsi aivan turha ruveta jossain ravelryssä puimaan asiaa kun ao. foorumilla on useita novitan työntekijöitä kehumassa novitan ihkulankoja. Ravelryssä sitäpaitsi joutuu tämän valtaklikin silmätikuksi kovin helposti jollei suostu olemaan kaikesta aina samaa mieltä näiden tiettyjen persoonien kanssa.


      • silmukka pakenee
        Ihan mä vaan kirjoitti:

        on täällä ja sen voi allekirjoittaa kaikki halukkaat.

        http://www.adressit.com/novita-toiveet

        tuollainen adressi on ok, mutta olen jotensakin samalla aaltopituudella nimim: Muuten ihan, kanssa.
        Raaka-aineista voisi pulaa tulla ja sitten alkaakin kitinä " kun ei mitään kivaa saada". Ja sitä kitinää harrastaisin myös itse.
        Olen myös siitä aiemmin mainitsemani nimimerkin kanssa samaa mieltä, että onhan nykyään tuotteen alkuperästä tiedotettava!
        Ihan näin käsityöläisenä minusta on ihanaa, kun on myös sitä valinnanvaraa ja voi toteuttaa erilaisia neuleita eri tarkoituksiin. Minulla se asiakaskunta päättää, mitä he itse haluavat tilata ja millaiseen neuleeseen haluavat itsensä pukea! Minulla pitää olla vaihtoehtoja niin lankojen suhteen kuin myös mallienkin suhteen.


      • poppari
        asiaa seuranneena kirjoitti:

        Ravelryn keskustelu lukittiin käsittääkseni siksi, että siinä puhuttiin Novitan boikotoinnista ja kanssaneulojien kannustaminen sellaiseen ei kuulu sinne. Tekijänoikeusasiat ovat usein vallan riitaisia keskusteluja, vaikka tuota keskustelua hyvässä hengessä käytiinkin. En usko, että Novita on maksanut moderaattorille ketjun sulkemisesta vaan se on tehty Ravelryn sääntöjen puitteissa.

        Se, ettei blogeissa heti puhuttu asiasta oikeilla nimillä taas johtuu siitä, ettei netissäkään kannata julkaista luuloja yrityksen toiminnasta. Hetihän ei ollut tarkkaa tietoa miten ohje lehteen oli päätynyt. Tuskin kukaan bloggaaja haluaa oikeuteen kirjoituksistaan. Minä en ole törmännyt kadonneisiin blogiteksteihin. En siis usko, että Novita maksaa ketään hiljaiseksi.

        Luettuani sen Ravelryn ketjun kaikkien osapuolten vastauksineen olen erittäin surullinen. Olen surullinen alkuperäisen ohjeen ylöskirjoittajan puolesta, ei varmaan tunnu hyvältä. Mutta erityisen surullinen olen näiden kahden suomalaisosapuolen käytöksestä, eikö kummallekaan tullut mieleen, ettei ole eettisesti kovin kestävää pyytää kirjoittamaan ohjetta valmiista neuleesta. Olen iloinen, etten ole tilannut Novitan lehteä enkä juurikaan osta heidän lankojaan. Kävin allekirjoittamassa adressin ja toivon sen johtavan johonkin. Jään myös mielenkiinnolla seuraamaan, mitä netissä suosittua ohjetta Novita (tai joku lehti) seuraavaksi pitää kopioimisen arvoisena.

        Onkos Ravelryssä suomeksi tuota "sääntökirjaa"? Jos joku ei olekaan sisäistänyt täysin väärän kielistä sanomaa.


      • piiri pieni pyörii
        en halua silmätikuks kirjoitti:

        Minulla ei sinäänsä ole mitään moderaattoreita vastaan, sensijaan on mielestäni selvä että tässä kohtaa kyse oli selvästi ihan jostain muusta kun Ravelryn pelisäännöistä. Ketjusta ei löydy mitään sellaista, joka edes viittaisi siihen, että käyttäjiä olisi varotettu tms. Se ainoa boikotista puhuva viesti oli useita sivuja ennen kuin ketju suljettiin...

        On sitäpaitsi aivan turha ruveta jossain ravelryssä puimaan asiaa kun ao. foorumilla on useita novitan työntekijöitä kehumassa novitan ihkulankoja. Ravelryssä sitäpaitsi joutuu tämän valtaklikin silmätikuksi kovin helposti jollei suostu olemaan kaikesta aina samaa mieltä näiden tiettyjen persoonien kanssa.

        "Ravelryssä sitäpaitsi joutuu tämän valtaklikin silmätikuksi kovin helposti jollei suostu olemaan kaikesta aina samaa mieltä näiden tiettyjen persoonien kanssa."
        -Kiva nähdä että joku muukin on huomannut tuon, luulin että olen ainoa joka noin ajattelee. Olen tullut siihen tulokseen etten kotimaisilla foorumeilla juuri kirjoittele, ei oikein innostaa se touhu siellä. Pitäköön pienen piirinsä.


      • = )
        K kirjoitti:

        Mitenkäs nuo pirkanmaan langat? Ovatko ne kotimaisia vai? Mitä konepes. lankaa suosittelette lapasiin ja sukkiin?

        Virroilla toimii ainakin Virtain Villa-yritys, jonka langat ovat kotimaisia. Yrityksen langat ovat ainakin muutamaan sukkakirjaan päässyt lankasuosituksiin! Yritys tekee myös huovutusvillaa ja hahtuvalankaa.


      • Pettynyt ravelryssä
        Ravelry ei muka novi kirjoitti:

        No, olen eri mieltä tosta ravelrystä. Onhan se toki kätsyä kun Novitalla on työntekijiöitä foorumilla valvomassa etuaan, senkin ryhmä moderaattoreista ainakin yksi on Novitan mallineuloja joten on selvää mistä käsky on tullut.

        Nyt ao. palstalla on ketju jossa täysin samoin keskustellaan englantilaisesta kaupasta mutta mode oikein erikseen kävi kertomassa että joojoo, tottakai saa olla tämä haukkumaboikottiketju täällä.

        Eli ilmiselvästi vaikuttaa se, onko Novitan työntekijät puikoissa ja haukutaanko Novitaa.

        Eipä mul sit muuta.


      • Tää on
        Pettynyt ravelryssä kirjoitti:

        Nyt ao. palstalla on ketju jossa täysin samoin keskustellaan englantilaisesta kaupasta mutta mode oikein erikseen kävi kertomassa että joojoo, tottakai saa olla tämä haukkumaboikottiketju täällä.

        Eli ilmiselvästi vaikuttaa se, onko Novitan työntekijät puikoissa ja haukutaanko Novitaa.

        Eipä mul sit muuta.

        yks niitä elämän ikäviä tosiasioita: Toiset vaan ovat tasa-arvoisempia kuin toiset!

        Itse olen jo aikaa sitten päätynyt boikotoimaan Novitaa muutamastakin eri syystä: 1) Huonolaatuiset langat 2) Mallien härski kopionti (eikä tämä nyt tosiaankaan tarkoita ainoastaan joidenkin perinnemallien omimista Novitan nimiin) 3) Kuluttajien älykkyyden aliarviointi mitä tulee kotimaisuusasioihin.

        Onneksi markkinoilla on tarjottavana muitakin vaihtoehtoja kuin Novita, ja jokainen valistunut kuluttaja on vapaa valitsemaan, mitä yritystä ja sen politiikkaa haluaa ostoillaan tukea.


    • lukuhärä

      Eikös ohjeen otsakkeessa mainita että malli on Norjalaisten blogien kestosuosikki. Eli mielestäni tämä lause poistaa sen että Novita "omisi" mallin itselleen. Tekijän nimi mainitaan, eli hän on kutonut mallikappaleen joka on kuvattu lehteen.

    • = )

      No, ehkä kyseisen lehden toimittaja on ollut yhteydessä Novitaan ja se on luonut omille langoillensa baktus-huivin mallin...Toki en kuvittele, että kyseinen huivi on Novitan keksimä...ja käyhän jutussa ilmi, että se on norjalaisten suosikki ja nyt sitten levittäytynyt Suomeen. Kivana yksityiskohtana olisi voinut kertoa, että nimi tulee norjalaisesta lastenkirjasta, jossa esiintyy hammaspeikko nimeltä Baktus...

      Itse olen nähnyt lukuisia baktushuivia ja tuo novitan-malli ei todellakaan ole ainoa tapa huivintekoon...esim. sen voi aloittaa tuosta keskeltä kärjestä...Voisi sanoa, että malleja löytyy joka lähtöön ja mielikuvitus tuo lisää..

      Tosin Novitalle antaisin kritiikkiä. esim. kun ostin Nalle Marjaretki-lankaa, niin vyyhdissä luki, että netistä löytyy kyseiselle langalle sukkaohjeet...hah haa eipäs löytynytkään!!

      • lnieminen

        ei ny mee perille kaikki jutut ja jos vaa osaa kommentoittis.Mitäs jos tossa huivissa onki jotain erillaista siihen alkuperäseen verrattuna? ja noi aineet o sitte kanssa jotenkin erit ( langat sun muut)? Siis tarkotan ihan sitä että toi alkuperänen suojattu versio olis tehty ihan jostai eri langastakin? ja sitte tohon foorumijuttuun. Ihan turha siellä o kinata. Jos siinä mallissa o jotai häikkää nii kait sitte se joka o sen
        suojannukkin niin laittaa vaikka oikeuteen. Eiks se marimekkoki toiminu nii. Sinne firmaa vaan ilmotus että o tämmönen liikkeellä. Kyll ne sitte Novitalta kysyy ett mitä tuli tehtyä. ja miks noi modet sitt katkasis noi jutut jos ei ketää loukattas jtuilla, jos on epäselvä homma nii kait sitä vois jutella? Vai ei?


      • samaa asiaa vaan
        lnieminen kirjoitti:

        ei ny mee perille kaikki jutut ja jos vaa osaa kommentoittis.Mitäs jos tossa huivissa onki jotain erillaista siihen alkuperäseen verrattuna? ja noi aineet o sitte kanssa jotenkin erit ( langat sun muut)? Siis tarkotan ihan sitä että toi alkuperänen suojattu versio olis tehty ihan jostai eri langastakin? ja sitte tohon foorumijuttuun. Ihan turha siellä o kinata. Jos siinä mallissa o jotai häikkää nii kait sitte se joka o sen
        suojannukkin niin laittaa vaikka oikeuteen. Eiks se marimekkoki toiminu nii. Sinne firmaa vaan ilmotus että o tämmönen liikkeellä. Kyll ne sitte Novitalta kysyy ett mitä tuli tehtyä. ja miks noi modet sitt katkasis noi jutut jos ei ketää loukattas jtuilla, jos on epäselvä homma nii kait sitä vois jutella? Vai ei?

        Täälläkin tätä vielä jauhetaan. Voi helvetin kuustoista! Eiks se nyt siellä jo riittänyt ja sitten ihmetellään kun tämäkin ketju on kohta poikki!
        Ihan sama mikä sen ketjun sulki ja saadaanko tällä jauhamisella mitään asiassa aikaiseksi. Pitäs hei varmaan tehdä jotain? haloo... eik tää oikeesti mee nyt ihan saman vatkaamiseksi!


      • Sara K.S
        samaa asiaa vaan kirjoitti:

        Täälläkin tätä vielä jauhetaan. Voi helvetin kuustoista! Eiks se nyt siellä jo riittänyt ja sitten ihmetellään kun tämäkin ketju on kohta poikki!
        Ihan sama mikä sen ketjun sulki ja saadaanko tällä jauhamisella mitään asiassa aikaiseksi. Pitäs hei varmaan tehdä jotain? haloo... eik tää oikeesti mee nyt ihan saman vatkaamiseksi!

        Jauhaminen ei auta...


    • harrastustoimintaa

      Käsittämätön haloo tästä on nyt noussut. Novita ei ole ainut eikä ensimmäinen joka kopioi ja omii toisten malleja. Näitä on varmasti myös harrastajissa. En kiellä etteikö olisi hyvä puuttua tekijänoikeuksiin, mutta viime vuosina olen pistänyt merkille että varsinkin käsitöitä harrastelevat suurentelevat asioita turhan paljon. Ja tuo ei liittynyt tähän Novita jupakkaan ,vaan yleisesti. Täysin uusia malleja on vaikea keksiä, muutoinhan niitä ilmeistyisi joka päivä.

    • neuloja.

      Onko muuten kelleen tullu mieleen, että Novita olis saattanu vaikka kysyä ohjeen alkuperäseltä kirjottajalta luvan julkasta ohje suomennettuna tiettyn lehteen?

      • 1 vaan

        Novita ole kysynyt ohjeen kirjoittajalta lupaa ennen kuin julkaisi oman ohjeensa Me-lehdessä. Asiaa on tiedusteltu ohjeen kirjoittajalta ja vastaus saatu.


      • mennään sinne
        1 vaan kirjoitti:

        Novita ole kysynyt ohjeen kirjoittajalta lupaa ennen kuin julkaisi oman ohjeensa Me-lehdessä. Asiaa on tiedusteltu ohjeen kirjoittajalta ja vastaus saatu.

        Kun väität, ettei Novita ole kysynyt kirjoittajalta lupaa ja asiaa on tiedusteltu. Niin kuka sitä asiaa asiaa on tiedustellut ja eikö asian vetäminen eteenpäin olisi tuon ohjeen kirjoittajan asia tai sitten sen tahon asia, jolle ohje on tehty ja annettu? En ole nyt jaksanut tuolla Novitan sivuilla ja kerhossa käydä katsomassa näitä juttuja. Mitäs täällä yämän asian soutaminen ja huopaaminen auttaa?
        Mennään sinne sivuille vaan miettimään uusiä ratkiriemukkaita neulemalleja !


      • Sen verran
        mennään sinne kirjoitti:

        Kun väität, ettei Novita ole kysynyt kirjoittajalta lupaa ja asiaa on tiedusteltu. Niin kuka sitä asiaa asiaa on tiedustellut ja eikö asian vetäminen eteenpäin olisi tuon ohjeen kirjoittajan asia tai sitten sen tahon asia, jolle ohje on tehty ja annettu? En ole nyt jaksanut tuolla Novitan sivuilla ja kerhossa käydä katsomassa näitä juttuja. Mitäs täällä yämän asian soutaminen ja huopaaminen auttaa?
        Mennään sinne sivuille vaan miettimään uusiä ratkiriemukkaita neulemalleja !

        kommenttia tuohon, että kun kysymyksessä on ulkomaalainen ohje joka julkaistaan niin pienellä kielialueella kuin suomi, niin ei alkuperäisen mallin suunnittelija ehkä koskaan olisi tullut tietämään väärinkäytöksestä.

        Ja siitä olen samaa mieltä kanssasi, että on tosiaankin mallin suunnittelijan asia, haluaako vetää asian tappiin asti. Yleensäkin nämä käsitöitä koskevat tekijänoikeuskiistat ovat erittäin hankalia.

        Omakohtainen kokemus: Olin suunnitellut puseromalliston suomalaiselle tukkuliikkeenä toimivalle yritykselle A. Yritys B:n sisääostaja ihastui mallistoon, ja halusi esitellä sen myymälänhoitajilleen. Hän sai yritys A:lta mallikappaleet mukaansa myymälänhoitajien kokoontumiseen, ja hups! hän kiikuttikin mallit Viroon ja kopio koko sarjan samantien tuotantoon.

        Tässä vaiheessa keskustelin asiasta juristituttavamme kanssa, joka sanoi, että toteennäyttö tämän kaltaisissa tapauksissa on erittäin hankalaa ja lopputulos on yleensä vain pitkä riitely oikeudessa molemmat osapuolet joutuvat turhaan maksamaan asianajajapalkkioita. Jokun Marimekon kaltaisen yrityksen tilanne on aivan toinen kuin yksittäisen free-lance suunnittelijan.


      • Iita-itsepäinen
        Sen verran kirjoitti:

        kommenttia tuohon, että kun kysymyksessä on ulkomaalainen ohje joka julkaistaan niin pienellä kielialueella kuin suomi, niin ei alkuperäisen mallin suunnittelija ehkä koskaan olisi tullut tietämään väärinkäytöksestä.

        Ja siitä olen samaa mieltä kanssasi, että on tosiaankin mallin suunnittelijan asia, haluaako vetää asian tappiin asti. Yleensäkin nämä käsitöitä koskevat tekijänoikeuskiistat ovat erittäin hankalia.

        Omakohtainen kokemus: Olin suunnitellut puseromalliston suomalaiselle tukkuliikkeenä toimivalle yritykselle A. Yritys B:n sisääostaja ihastui mallistoon, ja halusi esitellä sen myymälänhoitajilleen. Hän sai yritys A:lta mallikappaleet mukaansa myymälänhoitajien kokoontumiseen, ja hups! hän kiikuttikin mallit Viroon ja kopio koko sarjan samantien tuotantoon.

        Tässä vaiheessa keskustelin asiasta juristituttavamme kanssa, joka sanoi, että toteennäyttö tämän kaltaisissa tapauksissa on erittäin hankalaa ja lopputulos on yleensä vain pitkä riitely oikeudessa molemmat osapuolet joutuvat turhaan maksamaan asianajajapalkkioita. Jokun Marimekon kaltaisen yrityksen tilanne on aivan toinen kuin yksittäisen free-lance suunnittelijan.

        miettimään uusia ratkiriemukkaita neulemalleja. Siinä voisi olla samanlainen tilanne edessä kuin tuossa yläpuolella olevassa viestissä. Vaihtoehtoja on!


      • azvoin
        Iita-itsepäinen kirjoitti:

        miettimään uusia ratkiriemukkaita neulemalleja. Siinä voisi olla samanlainen tilanne edessä kuin tuossa yläpuolella olevassa viestissä. Vaihtoehtoja on!

        No eihän tuo huivi ole norjalaistenkaan alkuperäinen malli, samaa mallia on esillä mm. ruotsalaisissa neulekirjoissa 70-luvulta!! Joten norjalaisilla bloggaajat huijaa jos ne väittää itse sen keksineen. Nämä vaan samat mallit kiertää vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen, joku aina välillä heittää niille uuden nimen. Sitä paitsi eihän siinä lehdessä väitetty että huivin on suunnitellut Novita.


      • seniorineuloja
        azvoin kirjoitti:

        No eihän tuo huivi ole norjalaistenkaan alkuperäinen malli, samaa mallia on esillä mm. ruotsalaisissa neulekirjoissa 70-luvulta!! Joten norjalaisilla bloggaajat huijaa jos ne väittää itse sen keksineen. Nämä vaan samat mallit kiertää vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen, joku aina välillä heittää niille uuden nimen. Sitä paitsi eihän siinä lehdessä väitetty että huivin on suunnitellut Novita.

        Olen samaa mieltä, ei tuommoinen perusmalli voi olla kenenkään nimissä. MIstä näitä neulesuunnittelijoita nyt yhtä-äkkiä pukkaa. Ottaisivat ensin selville, etteivät ole keksineet vanhaa mallia vahingossa uudelleen. Siinä onkin sitä setvimistä kun plaraa kaikki maailman neulelehdet muutamalta vuosikymmeneltä läpi.


      • Miss X
        mennään sinne kirjoitti:

        Kun väität, ettei Novita ole kysynyt kirjoittajalta lupaa ja asiaa on tiedusteltu. Niin kuka sitä asiaa asiaa on tiedustellut ja eikö asian vetäminen eteenpäin olisi tuon ohjeen kirjoittajan asia tai sitten sen tahon asia, jolle ohje on tehty ja annettu? En ole nyt jaksanut tuolla Novitan sivuilla ja kerhossa käydä katsomassa näitä juttuja. Mitäs täällä yämän asian soutaminen ja huopaaminen auttaa?
        Mennään sinne sivuille vaan miettimään uusiä ratkiriemukkaita neulemalleja !

        Mennään joukolla keskustelemaan Novitan Neulomoon kaalimadoista;DDD


    • voihan baktus

      Alkuperäisellä kirjoittajalla taitaa olla jotain synnynnäistä Novita-kaunaa, eikä huomannut, että ohjeen ”alustus” alkaa: ”Poikittain neulottu baktus-huivi on norjalaisten neuleblogien suosikkeja.” Minä olen törmännyt tähän ohjeeseen jo kesällä suomalaisissakin neuleblogeissa. Missään tuossa Me-lehden ohjeessa ei sanota, että Novita olisi tuo baktus-huivin mallin keksinyt. Mutta ovat sovittaneet sen omille langoilleen.

      Tuskin tuolle huiville on mallisuojaa. En tiedä, kuka mallin on keksinyt, mutta ennen Me-lehteä se on varmaan ollut maailmassa tuhansissa blogeissa. Itse miellän sen enemmän tekniikaksi ja tuon Me-lehden ohjeen Novitan sovitukseksi siitä.

      Yhteishyvän ruokalehdessä oli kerran karjalanpaistin ohje. Hmm. Jo on Yhteishyvällä pokkaa. Mistä lienevät sen ohjeen ottaneet ja laittaneet oman koekeittiönsä nimiin?

    • pohdiskeleva neuloja

      Onko kukaan huomannut ettei meneillään olevasta myssy"kampanjan" (myssyjä heille joilta lähtee hiukset) myssyohjeesta kukaan ole nostanut äläkkää? Ihan mielenkiinnosta olen sitä seurannut ennen kuin kommentoin asiaa. Sama malli löytyy vanhoista virkkauskirjoista, no ainakin yhdestä. Huomasin sen kerran kirjastossa käydessäni. Eikös tuon myssyohjeen kirjoittaja syyllisty tekijänoikeusrikkomukseen julkaistessaan ohjeen blogissaan. Vai onko eriasia kun kyseessä on yksityinen henkilö?
      Minulle on se ja sama kuka ohjeen julkaisee missäkin, ehkä toivoisin vain mainintaa missä muuallakin ohje on.

      Ja ihan selvennyksen vuoksi, en tarkoita kirjoituksellani sitä etteikö ohjeita saisi julkaista tai olisin jotenkin katkera asiasta. Kunhan mietiskelin. Toivottavasti tekin.

      • sissin silmukat

        Mäkään en oo nähny kenenkään kirjottavan negat. tosta mallista. Joks aletaan mellakoimaan? :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1847
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1575
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 63
      1415
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      93
      1336
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe