ainakin, mikäli on uskominen Helsingin Sanomien viime sunnuntain ensimmäistä pääkirjoitusta, joka alkaa virkkeellä; "Suomenruotsalaisten keskuudessa leviää hämmennys, epäusko ja katkeruus". Vuonna 1863 suomen kieli sai virallisen kielen aseman keisarin käskykirjeellä ja silloin alkoi ruotsinkielisten neliraajajarrutus kaikkea suomenkielisyyttä kohtaan; hallintoa, koulutusta, virkapaikkoja, talouselämää, jne. Se onnistui uskomattoman hyvin aina 1930-luvulle, jolloin suomalaisuus ja suomen kieli olivat saamassa sille kuuluvan aseman maamme ainoana virallisena pääkielenä. Myönteisen kehityksen katkaisi toinen maailmasota, kylmä sota ja Neuvostoliiton painostus YYA-sopimuksella. Tätä ahdinkoa käyttivät härskisti hyväkseen suomenruotsalaiset Ruotsin avustuksella, ja peruskouluun runnottiin pakkoruotsi ja korkeakouluihin virkamiespakkoruotsi.
Vuonna 1999 suomenruotsalaiset saivat vaatimansa kielilakikomitean ja siihen enemmistöedustuksen yhdessä Ruotsin hallituksen ministerin kanssa. Tuloksena oli aivan absurdi vuoden 2003 kielilaki. Hieman aiemmin Neuvostoliitto oli romahtanut, YYA-sopimus irtisanottu ja Suomesta tullut EU:n jäsen. RKP:n porsastelut alkoivat herättää oikeutettua närää suomalaisten keskuudessa, ja vuonna 2004 tapahtui läpimurto, joka johtaa pakkoruotsin juurimiseen ja sen jälkeen Suomen viralliseen yksikielisyyteen.
HS on nähnyt tilanteen ihan oikein; "Monet kielivähemmistöön kuuluvat katsovat, että heidän perustuslaillisia oikeuksiaan loukataan Suomessa yhä julkeammin", mutta tulkinnut sen väärin - perustuslaissa on perustavaa laatua oleva optinen harha, jossa kuvitellaan 5 %:lle kuuluvan 50 % kaikesta yhteisestä hyvästä. Se ei ole toiminut eikä tule koskaan toimimaan.
HS jatkaa: "Luettelo kielivähemmistön näkökantojen sivuuttamisesta on pitkä ja koostuu niin isoista hallinnollisista ratkaisuista kuin yksittäisistäkin päätöksistä." Mielenkiintoista, että lehti puhuu kielivähemmistöstä yksikössä, vaikka meillä erilaisia kielivähemmistöjä on jo lähes 200! Mutta vain yhden vähemmistön asioista puhutaan - jopa niin, että suomenruotsalaisia nimitetään ilman lisämääreitä vain kielivähemmistöksi. Mutta suomenruotsalaisetpa eivät kuulemma ole kielivähemmistö! He eivät missään nimessä ole myöskään suomalaisia, vaikka seuraavassa lauseessa vakuuttavat olevansa suomalaisia. Ota nyt tuostakin selvää!
Propagandasotaan on valjastettu myös entinen presidentti ja nykyinen rauhannobelisti Martti Ahtisaari. Hänkin on todennut, miten asiat oikeasti ovat, vaikka yrittää syöttää suomalaisille ruotsinkielipajunköyttä.
Ahtisaari aloittaa näin: "Olen vuosien varrella seurannut ja käynyt keskustelua ruotsin kielen asemasta Suomessa, ja minua huolestuttaa YHÄ KIELTEISEMPI suhtautuminen toiseen kotimaiseen kieleemme. Vaikka Suomi on yhä muodollisesti kaksikielinen maa, KÄYTÄNNÖSSÄ olemme mielestäni JO LUOPUNEET kaksikielisyydestä." Juuri näin. Mutta miksi "yhä kielteisempi"? Jokin syy siihen täytyy olla.
Hesari voi valjastaa vaikka kuinka monta entistä ja nykyistä mahtimiestä kiskomaan keinotekoisen kaksikielisyyden vankkureita, mutta se ei enää pysäytä kehitystä. Miksi ei? Koska suomalaiset nuoret ovat päättäneet toisin.
Suomenruotsalaiset ovat ihan itse hoitaneet homman
102
1322
Vastaukset
- Nisse vsa
Tuon ajankohtaisen kakkosen ohjelman jossa joku Espoon kaupungin ruåtsinkielinen "kymppi"ja joku opettaja kävivät todella kuumina-nythän sielläpäin on loukattu jotain pyhää ja nämä paremman väen pennut joutuisivat metsäsuomalaisten kakaroiden sekaan.Näitä lobbaajia riittää ja ikävä kyllä suomenkielisten joukossa nuoleskelijoita,nämä yhdessä saavat tämän mielettömyyden jatkumaan.Eipä ole "isojen puolueiden"pomoillakaan munaa ottaa asiaa esille että saataisin piste tälle hulluudelle.
No mie poika jatkan edelleen närpiön tomattien boikottia ja kaikille sukurutsareille terveissii vaa turuust-fy fan moukat.- tytutytuyyu
Että hurrit on AIHEESTA huolissaan ruotsinkielestä.
Se on Talan ansiota. Että on saatu jo konkreettisia tuloksia, kielpolitiikassa ja hurrien perseetkuralle.
Tästä on hyvä jatkaa loppuun asti. - rautaako
"nythän sielläpäin on loukattu jotain pyhää ja nämä paremman väen pennut joutuisivat metsäsuomalaisten kakaroiden sekaan."
Eikö Nokian johtajien Westendhuviloissa maijailevat lapset saakkan enään ostaa itsensä eliittkouluihin tai iteslleen kotiopettajia? Joutuuko ne suokkalaisten räkänokkien kanssa yhteen? Sehän olisi hirveetä. Barrikaadeille mars! - stadin kundi
tytutytuyyu kirjoitti:
Että hurrit on AIHEESTA huolissaan ruotsinkielestä.
Se on Talan ansiota. Että on saatu jo konkreettisia tuloksia, kielpolitiikassa ja hurrien perseetkuralle.
Tästä on hyvä jatkaa loppuun asti.kun Tala kehuu itseään.
- Börje och jag
"Jostakin kumman syystä ruotsinkieliset 95-prosenttisesti puhuvat loistavasti suomea."
Börje Sjöblom rakennuslautakunnan rkp-jäsen Vaasa - rautaako?
"Vuonna 1863 suomen kieli sai virallisen kielen aseman keisarin käskykirjeellä ja silloin alkoi ruotsinkielisten neliraajajarrutus kaikkea suomenkielisyyttä kohtaan"
Paitsi että ne jotka ensin ajoivat keisarin manifestia, sitten kovalla työllä toteutti kaiken siihen littyvän ja tekivät suurtyön kielen, kultuurin ja koulutuksen eteen olivat enimmäkseen hurreja. Että sellainen neliraajajarrutus tällä kertaa. Hiukan jarrutusta kaipasi kaikista fanaattisimmat, eli fennomaanit, jotka pakottivat itsensä ja perheensä vaihtamaan äidinkieltään suomeksi ja kielsivät itsensä ja perheensä puhumasta ruotsia, ja lisäksi suhtautui jyrkästi ja konfliktihakuisesti vähemmän fanaattisesti isänmaallisuuten ja suomenmielisyyteen suhtautuneisin hurreihin.
Onneksi joiden kin hurrien fennomaaninen fanatismi saatiin aisoihin.
"Se onnistui uskomattoman hyvin aina 1930-luvulle, jolloin suomalaisuus ja suomen kieli olivat saamassa sille kuuluvan aseman maamme ainoana virallisena pääkielenä."
Niin fennomaanisten fanaattikkojen jarruttaminen onnistui. Sitten syntyi sota jonka juuret olivat osittain siinä että moinen jyrkkä ja sulkeutuva äärikansanmielisyys oli voittanut taistelun mm. Saksassa ja Italiassa. Sellaisestahan ei hyvää voi koskaan seurata.
Sen jälkeen onkin ollut hijaista eikä typeriä kielisotia ole tarvinnut enään käydä.
" "Monet kielivähemmistöön kuuluvat katsovat, että heidän perustuslaillisia oikeuksiaan loukataan Suomessa yhä julkeammin", mutta tulkinnut sen väärin - perustuslaissa on perustavaa laatua oleva optinen harha, jossa kuvitellaan 5 %:lle kuuluvan 50 % kaikesta yhteisestä hyvästä. Se ei ole toiminut eikä tule koskaan toimimaan."
Olkoot harha tai ei (eli siis ei) niin laki on laki. Minulle on uutta se että puolet kaikista verovaroista menisi hurreille. Tuo kaipaa hiukan tarkennusta, koska sehän olisi röäikeä vääryys. Toisaalta olen sitä mieltä että minulle kuuluu sama kuin HT:lle. Mutta tiedän toki ettöä pienen vähemmistön edustajana en voi odottaa näin tapahtuvan. Tulen aina saamaan vähemmän. Tyydyn siihen. Mutta en soisi epätasaarvon tästä edelleen kasvavan.
"HS jatkaa: "Luettelo kielivähemmistön näkökantojen sivuuttamisesta on pitkä ja koostuu niin isoista hallinnollisista ratkaisuista kuin yksittäisistäkin päätöksistä." Mielenkiintoista, että lehti puhuu kielivähemmistöstä yksikössä, vaikka meillä erilaisia kielivähemmistöjä on jo lähes 200!"
Voisko syynä olla se että juuri tämä kielivähemmistö olikin jutun aihe? Voisko? Kenties? Siis juuri se tabuaihe josta sinun mielestä lehdet ei koskaan kirjoita ja mistä syystä olet vuosia syyttänyt HS voitelurahojen vastaanottamisesta ja ruotsalaisomistuksesta.
"Mutta suomenruotsalaisetpa eivät kuulemma ole kielivähemmistö! He eivät missään nimessä ole myöskään suomalaisia, vaikka seuraavassa lauseessa vakuuttavat olevansa suomalaisia. Ota nyt tuostakin selvää!"
Jos valehtelisist itsellesi vähän vähemmän niin tuokin asia selvisisi sinulle hetkessä. Etkä tarvitssisi palata aiheeseen päivittäin.
"Propagandasotaan on valjastettu myös entinen presidentti ja nykyinen rauhannobelisti Martti Ahtisaari."
Kuka on valjastanut? Sinä olet valjastanut häntä siihen enemmän kuin minä. Paljon enemmän. Miksi?
""Olen vuosien varrella seurannut ja käynyt keskustelua ruotsin kielen asemasta Suomessa, ja minua huolestuttaa YHÄ KIELTEISEMPI suhtautuminen toiseen kotimaiseen kieleemme."
Huolestuttaako? Miksi et ole näyttänyt sitä puolta koskaan meille lukijoille, vaan vain sitä syvä vihaa ja inhoa kaikkine IHRAisine teeseineen jotka omien sanojesi mukaan iskostui sinuun jo lapsena. No ei hätää. Tuo kielteinen suhtautuminen on kyllä ihan omassa päässäsi. Me muut emme näe asian niin. Ehkä sinun pitäisi hoitaa itseäsi välillä.
"Hesari voi valjastaa vaikka kuinka monta entistä ja nykyistä mahtimiestä kiskomaan keinotekoisen kaksikielisyyden vankkureita, mutta se ei enää pysäytä kehitystä. Miksi ei? Koska suomalaiset nuoret ovat päättäneet toisin."
Näin on. Ne ovatkin innostuneet ihan oikeasta kaksikielisyydestämme. Etkä sinä taas mahda sille mitään, vaikka kymmenkertaistasit spammailusi määrää. Harmittaako?Kannattaisi svekojen lukea hieman paremmin omaa historiaansa, jotta tajuaisivat, miksi "suomenruotsalaisten keskuudessa leviää hämmennys, epäusko ja katkeruus." (HS 25.10.2009 pääkirjoitus). Suomalaisten mitta on nyt tullut täyteen. Internet mahdollisti Rkp:n ja suomenruotsalaisuuden ikävän menneisyyden tuomisen kansan tietoisuuteen - erityisesti nuorille.
Tämän kirjoitti presidentti Martti Ahtisaari (en minä): Olen vuosien varrella seurannut ja käynyt keskustelua ruotsin kielen asemasta Suomessa, ja minua huolestuttaa YHÄ KIELTEISEMPI suhtautuminen toiseen kotimaiseen kieleemme." Svekoilu on muuttanut suomalaisten suhtautumisen ruotsin kieleen yhä kielteisemmäksi. Ja mikä pahinta, se on alkanut vaikuttaa suhtautumiseen ruotsinkielisiin.
Ylioppilastutkinto oli vedenjakaja ja se kertoo kaiken ruotsin kirjoittajien osuuden muutoksena vain muutamassa vuodessa: 100-68-51-24 sekä -10 % ja -3,3 %. Sitä tarkoitan, kun sanon suomalaisten nuorten päättäneen toisin. Kuunnelkaa Radio Vegan hätäistunto kieltenopetuksesta (kirjoitettuna täällä toisessa ketjussa). Paniikki on siellä kova, eikä minua harmita yhtään. Kansanedustaja Nylander kertoo Vegassa, miten eduskunnan tuntijakotyöryhmä ei häntä kuuntele. Siellä muhii seuraava "hämmennys, epäusko ja katkeruus". Ja niitä tulee nyt jatkuvasti lisää - ihan kaikilla yhteiskuntapolitiikan saroilla. Rkp ja suomenruotsalaiset vetivät ahneuksissaan jousen liian kireälle - nyt se iskee omiin sormiin.- ei tala
heikki_tala kirjoitti:
Kannattaisi svekojen lukea hieman paremmin omaa historiaansa, jotta tajuaisivat, miksi "suomenruotsalaisten keskuudessa leviää hämmennys, epäusko ja katkeruus." (HS 25.10.2009 pääkirjoitus). Suomalaisten mitta on nyt tullut täyteen. Internet mahdollisti Rkp:n ja suomenruotsalaisuuden ikävän menneisyyden tuomisen kansan tietoisuuteen - erityisesti nuorille.
Tämän kirjoitti presidentti Martti Ahtisaari (en minä): Olen vuosien varrella seurannut ja käynyt keskustelua ruotsin kielen asemasta Suomessa, ja minua huolestuttaa YHÄ KIELTEISEMPI suhtautuminen toiseen kotimaiseen kieleemme." Svekoilu on muuttanut suomalaisten suhtautumisen ruotsin kieleen yhä kielteisemmäksi. Ja mikä pahinta, se on alkanut vaikuttaa suhtautumiseen ruotsinkielisiin.
Ylioppilastutkinto oli vedenjakaja ja se kertoo kaiken ruotsin kirjoittajien osuuden muutoksena vain muutamassa vuodessa: 100-68-51-24 sekä -10 % ja -3,3 %. Sitä tarkoitan, kun sanon suomalaisten nuorten päättäneen toisin. Kuunnelkaa Radio Vegan hätäistunto kieltenopetuksesta (kirjoitettuna täällä toisessa ketjussa). Paniikki on siellä kova, eikä minua harmita yhtään. Kansanedustaja Nylander kertoo Vegassa, miten eduskunnan tuntijakotyöryhmä ei häntä kuuntele. Siellä muhii seuraava "hämmennys, epäusko ja katkeruus". Ja niitä tulee nyt jatkuvasti lisää - ihan kaikilla yhteiskuntapolitiikan saroilla. Rkp ja suomenruotsalaiset vetivät ahneuksissaan jousen liian kireälle - nyt se iskee omiin sormiin."Melkein kaikilla suomalaisilla on ainakin yksi kokemus ruotsista: koulujen pakkoruotsi. Sillä ei ole mitään vaikutusta käytännön ruotsin kielen taitoon, kuten helposti voidaan todeta liikkumalla tämän päivän Suomessa. Sen sosioekonominen merkitys on vain murto-osa siitä mitä se oli esim. 50 vuotta sitten. Pakkoruotsi on vaativaa sille, jolla ei ole siihen kiinnostusta eikä näe ympäristössään motivaatiota oppia sitä, mikä pätee suomalaisten enemmistöön.
Tähän pakkoruotsiin suomenruotsalainen poliittinen establishmet on sitoutunut tiukasti ... Tämä takertuminen pakkoruotsiin on mielestäni oire jostain muusta. Pieni suomenruotsalainen establishment näyttää elävän kuplassa, jossa heidän käsityksensä siitä mikä tapahtuu yhteiskunnassa on vääristynyt. Suuri osa energiasta menee vaivalloiseen taisteluun omasta statuksesta.Selvin oire tästä on epätoivoinen kiinnipitäminen ajatuksesta, että Suomessa on kaksi teoreettisesti ja käytännöllisesti tasa-arvoista kansanryhmää ja kaksi kansalliskieltä. Miksi suomalaiset (finnarna) pitemmän päälle suostuisivat tähän, jos se merkitsee heille haittoja, kun he omin silmin näkevät, että ruotsin rooli sekä omassa maassa että kansainvälisessä politiikassa ja taloudessa koko ajan vähenee?
Ajatus kahdesta tasa-arvoisesta kieliryhmästä, joista toinen on hyvin suuri ja toinen hyvin pieni, on tullut tiensä päähän. Tarvitsemme identiteettimme uudelleen määrittelyn vähemmistöidentiteetiksi ja suomenruotsalaisen politiikan sopeuttamisen vähemmistöpolitiikaksi, jolla - tarvittaessa kompromissittomasti - puolustamme sellaista joka on välttämätöntä kulttuuriselle ja kielelliselle henkiinjäämisellemme. Vanhoista tottumuksista ja abstrakteista ihanteista, jotka syntyivät silloin kun suomenruotsalaisten rahat hallitsivat suurta osaa maan taloutta, meillä on tuskin mitään apua saatavissa. Sen sijaan on kansainvälisesti käypiä periaatteita vähemmistöjen suojelusta, joista ehkä saamme tukea. Itse meidän ei pidä puuttua suomenkielisten kielipoliittisiin päätöksiin niin kaúan kuin ne eivät johda vähemmistön sortoon.
Ongelma on se, että koko suomenruotsalainen poliittinen establishment vaikuttaa olevan lukkiutunut vanhaan malliin, joka tekee ruotsinkielisistä päättäjistä yhtä tärkeitä ja arvostettuja kuin suomenkielisistä kollegoista - niin kauan kuin he pitävät suunsa kiinni suomenruotsalaisille elintärkeistä kysymyksistä. Taloudellisia resursseja, joita suomenruotsalaisilla on, pitäisi käyttää radikaalisti uusien poliittisten vähemmistöstrategioiden työstämiseen. Mutta kuka sen tekee? Se edellyttäisi, että tänään tärkeillä paikoilla istuvat kiireesti päivittävät kivettyneet vakaumuksensa."
--------------
Michel Ekman viittaa HBL:n kannaotossaan 24.10.2009 ensin ruotsinkielisellä taholla yleiseen käsitykseen, että ruotsinkielisten hankalan tilanteen pääsyinä ovat suomenkielisten tietämättömyys heistä ja verkossa esiiyntyvä massiivinen "vihapropaganda". Hän epäilee onko tässä koko totuus. - rautaako?
heikki_tala kirjoitti:
Kannattaisi svekojen lukea hieman paremmin omaa historiaansa, jotta tajuaisivat, miksi "suomenruotsalaisten keskuudessa leviää hämmennys, epäusko ja katkeruus." (HS 25.10.2009 pääkirjoitus). Suomalaisten mitta on nyt tullut täyteen. Internet mahdollisti Rkp:n ja suomenruotsalaisuuden ikävän menneisyyden tuomisen kansan tietoisuuteen - erityisesti nuorille.
Ylioppilastutkinto oli vedenjakaja ja se kertoo kaiken ruotsin kirjoittajien osuuden muutoksena vain muutamassa vuodessa: 100-68-51-24 sekä -10 % ja -3,3 %. Sitä tarkoitan, kun sanon suomalaisten nuorten päättäneen toisin. Kuunnelkaa Radio Vegan hätäistunto kieltenopetuksesta (kirjoitettuna täällä toisessa ketjussa). Paniikki on siellä kova, eikä minua harmita yhtään. Kansanedustaja Nylander kertoo Vegassa, miten eduskunnan tuntijakotyöryhmä ei häntä kuuntele. Siellä muhii seuraava "hämmennys, epäusko ja katkeruus". Ja niitä tulee nyt jatkuvasti lisää - ihan kaikilla yhteiskuntapolitiikan saroilla. Rkp ja suomenruotsalaiset vetivät ahneuksissaan jousen liian kireälle - nyt se iskee omiin sormiin.Tämä on tyypillistä Talaa. Otsikossa hän väittää löytäneen jonkun virheen edellisestä, mutta tekstinsä on samma ikivanhaa pammailua ja täysin asian vierestä.
Ei sanallakaan puutu siihen mikä oli hänen mielestään mennyt sekaisin. Mutta me tiedämme syyn siihenkin.
"Tämän kirjoitti presidentti Martti Ahtisaari (en minä): Olen vuosien varrella..."
No minun kritiikkini ei kohdistunut Ahtisaaren sanomisiin vaan sinun väitteisiin että joku olisi valajastanut hänet. Minä väitän että siinä tapauksessa sinä olet IHRAilullasi valjastanut hänet oikaisemaan höpöttelyäsi mahdollisia vaikutuksa. Ahtisaari ei ole perehtynyt sinuun niinkuin me, siksi hän ei ehkä tulkitse tilannetta kuten me. Eli olet tehnyt itsesi täysin merkityksettömäksi. Etkö koskaan tullut ajatelleeksi että asiallisella käyttäytymisellä tuo SL:n kaappaus hurrivastaiseen kamppailuun olisi voinut toimia? Kultaisen mahdollisuutenne menetitte synnyttämääsi törkyspammivaltamereen.
Olet mielestäni marginalisoinut projektinne ja puuhamiehenne pelkäksi myötähäpeän kohteeksi, ja aidon modernin suomalaisuuden häpeäpilkuksi. SL on lopullisesti menetetty. Se ei sinun jälkeesi enään toivu - sitä ei tule olemaan. Miten aijot korvata sen kansallemme? - rautaako?
ei tala kirjoitti:
"Melkein kaikilla suomalaisilla on ainakin yksi kokemus ruotsista: koulujen pakkoruotsi. Sillä ei ole mitään vaikutusta käytännön ruotsin kielen taitoon, kuten helposti voidaan todeta liikkumalla tämän päivän Suomessa. Sen sosioekonominen merkitys on vain murto-osa siitä mitä se oli esim. 50 vuotta sitten. Pakkoruotsi on vaativaa sille, jolla ei ole siihen kiinnostusta eikä näe ympäristössään motivaatiota oppia sitä, mikä pätee suomalaisten enemmistöön.
Tähän pakkoruotsiin suomenruotsalainen poliittinen establishmet on sitoutunut tiukasti ... Tämä takertuminen pakkoruotsiin on mielestäni oire jostain muusta. Pieni suomenruotsalainen establishment näyttää elävän kuplassa, jossa heidän käsityksensä siitä mikä tapahtuu yhteiskunnassa on vääristynyt. Suuri osa energiasta menee vaivalloiseen taisteluun omasta statuksesta.Selvin oire tästä on epätoivoinen kiinnipitäminen ajatuksesta, että Suomessa on kaksi teoreettisesti ja käytännöllisesti tasa-arvoista kansanryhmää ja kaksi kansalliskieltä. Miksi suomalaiset (finnarna) pitemmän päälle suostuisivat tähän, jos se merkitsee heille haittoja, kun he omin silmin näkevät, että ruotsin rooli sekä omassa maassa että kansainvälisessä politiikassa ja taloudessa koko ajan vähenee?
Ajatus kahdesta tasa-arvoisesta kieliryhmästä, joista toinen on hyvin suuri ja toinen hyvin pieni, on tullut tiensä päähän. Tarvitsemme identiteettimme uudelleen määrittelyn vähemmistöidentiteetiksi ja suomenruotsalaisen politiikan sopeuttamisen vähemmistöpolitiikaksi, jolla - tarvittaessa kompromissittomasti - puolustamme sellaista joka on välttämätöntä kulttuuriselle ja kielelliselle henkiinjäämisellemme. Vanhoista tottumuksista ja abstrakteista ihanteista, jotka syntyivät silloin kun suomenruotsalaisten rahat hallitsivat suurta osaa maan taloutta, meillä on tuskin mitään apua saatavissa. Sen sijaan on kansainvälisesti käypiä periaatteita vähemmistöjen suojelusta, joista ehkä saamme tukea. Itse meidän ei pidä puuttua suomenkielisten kielipoliittisiin päätöksiin niin kaúan kuin ne eivät johda vähemmistön sortoon.
Ongelma on se, että koko suomenruotsalainen poliittinen establishment vaikuttaa olevan lukkiutunut vanhaan malliin, joka tekee ruotsinkielisistä päättäjistä yhtä tärkeitä ja arvostettuja kuin suomenkielisistä kollegoista - niin kauan kuin he pitävät suunsa kiinni suomenruotsalaisille elintärkeistä kysymyksistä. Taloudellisia resursseja, joita suomenruotsalaisilla on, pitäisi käyttää radikaalisti uusien poliittisten vähemmistöstrategioiden työstämiseen. Mutta kuka sen tekee? Se edellyttäisi, että tänään tärkeillä paikoilla istuvat kiireesti päivittävät kivettyneet vakaumuksensa."
--------------
Michel Ekman viittaa HBL:n kannaotossaan 24.10.2009 ensin ruotsinkielisellä taholla yleiseen käsitykseen, että ruotsinkielisten hankalan tilanteen pääsyinä ovat suomenkielisten tietämättömyys heistä ja verkossa esiiyntyvä massiivinen "vihapropaganda". Hän epäilee onko tässä koko totuus.Tekstihän ei tihku asiavirheitä ja vihaa. Teksti perustelee kantansa ja kirjoittaja tietää jotain vähemmistön oloista ja suhtautumisista. Teksti ei ole ollut netissä tuhat kertaa aikaisemmin, eli ei ole spammia.
Ja tuonkin ärrkoopeen kannalta hyvin kriittisen mielipiteen kirjoittaja pitää nettispammailua "vihapropagandana". - kimmosasi
ei tala kirjoitti:
"Melkein kaikilla suomalaisilla on ainakin yksi kokemus ruotsista: koulujen pakkoruotsi. Sillä ei ole mitään vaikutusta käytännön ruotsin kielen taitoon, kuten helposti voidaan todeta liikkumalla tämän päivän Suomessa. Sen sosioekonominen merkitys on vain murto-osa siitä mitä se oli esim. 50 vuotta sitten. Pakkoruotsi on vaativaa sille, jolla ei ole siihen kiinnostusta eikä näe ympäristössään motivaatiota oppia sitä, mikä pätee suomalaisten enemmistöön.
--------------
Michel Ekman viittaa HBL:n kannaotossaan 24.10.2009 ensin ruotsinkielisellä taholla yleiseen käsitykseen, että ruotsinkielisten hankalan tilanteen pääsyinä ovat suomenkielisten tietämättömyys heistä ja verkossa esiiyntyvä massiivinen "vihapropaganda". Hän epäilee onko tässä koko totuus.Asioista voi siis puhua itsekriittisestikin.
rautaako? kirjoitti:
Tämä on tyypillistä Talaa. Otsikossa hän väittää löytäneen jonkun virheen edellisestä, mutta tekstinsä on samma ikivanhaa pammailua ja täysin asian vierestä.
Ei sanallakaan puutu siihen mikä oli hänen mielestään mennyt sekaisin. Mutta me tiedämme syyn siihenkin.
"Tämän kirjoitti presidentti Martti Ahtisaari (en minä): Olen vuosien varrella..."
No minun kritiikkini ei kohdistunut Ahtisaaren sanomisiin vaan sinun väitteisiin että joku olisi valajastanut hänet. Minä väitän että siinä tapauksessa sinä olet IHRAilullasi valjastanut hänet oikaisemaan höpöttelyäsi mahdollisia vaikutuksa. Ahtisaari ei ole perehtynyt sinuun niinkuin me, siksi hän ei ehkä tulkitse tilannetta kuten me. Eli olet tehnyt itsesi täysin merkityksettömäksi. Etkö koskaan tullut ajatelleeksi että asiallisella käyttäytymisellä tuo SL:n kaappaus hurrivastaiseen kamppailuun olisi voinut toimia? Kultaisen mahdollisuutenne menetitte synnyttämääsi törkyspammivaltamereen.
Olet mielestäni marginalisoinut projektinne ja puuhamiehenne pelkäksi myötähäpeän kohteeksi, ja aidon modernin suomalaisuuden häpeäpilkuksi. SL on lopullisesti menetetty. Se ei sinun jälkeesi enään toivu - sitä ei tule olemaan. Miten aijot korvata sen kansallemme?tässä keskustelussa, vaan se, mitä valtakunnan monopolisanomalehti kirjoittaa ruotsinkielisestä vähemmistöstä. Ja sillä ei todellakaan ole merkitystä, mitä Suomalaisuuden Liitolle tapahtuu nyt ja tulevaisuudessa. Työ on tehty ja lumipalloefekti toimii jo omalla painollaan. On vain niin mukava kertoa siitä täällä netissä.
Toisaalta tuo valtava herja- ja solvauskampanja henkilöäni kohtaan kertoo kyllä vallan muuta, kuin että kirjoituksillani ei olisi mitään merkitystä. Niillä on ollut uskomaton merkitys. Siitä voit lukea HBL:ssa, VBL:ssa, ruotsinkielisen YLE:n nettisivuilla, jne. Kaikissa minut mainitaan nimellä - enää ei vaieta, koska minusta on tullut pakkoruotsin vastaisuuden ikoni. Yhä useammin SL ja HT mainitaan myös tulevan virallisen yksikielisyyden edelläkävijänä. On pakko ottaa kantaa ihan pääkirjoituksissa asti ja esimerkiksi VBL on siinä ottanut esiin fasistikortin. Niin avuttomaksi on suomenruotsalaisuus vajonnut - ei ole asia-argumentteja eikä ruotsinkielinen rahakaan enää toimi.- Tyttö.
heikki_tala kirjoitti:
tässä keskustelussa, vaan se, mitä valtakunnan monopolisanomalehti kirjoittaa ruotsinkielisestä vähemmistöstä. Ja sillä ei todellakaan ole merkitystä, mitä Suomalaisuuden Liitolle tapahtuu nyt ja tulevaisuudessa. Työ on tehty ja lumipalloefekti toimii jo omalla painollaan. On vain niin mukava kertoa siitä täällä netissä.
Toisaalta tuo valtava herja- ja solvauskampanja henkilöäni kohtaan kertoo kyllä vallan muuta, kuin että kirjoituksillani ei olisi mitään merkitystä. Niillä on ollut uskomaton merkitys. Siitä voit lukea HBL:ssa, VBL:ssa, ruotsinkielisen YLE:n nettisivuilla, jne. Kaikissa minut mainitaan nimellä - enää ei vaieta, koska minusta on tullut pakkoruotsin vastaisuuden ikoni. Yhä useammin SL ja HT mainitaan myös tulevan virallisen yksikielisyyden edelläkävijänä. On pakko ottaa kantaa ihan pääkirjoituksissa asti ja esimerkiksi VBL on siinä ottanut esiin fasistikortin. Niin avuttomaksi on suomenruotsalaisuus vajonnut - ei ole asia-argumentteja eikä ruotsinkielinen rahakaan enää toimi.Että Tala on pakkoruotsin vastaisuuden IKONI.
Tässä ajassa jossa Suomenkieli on muuttumassa ainoaksi viralliseksi kieleksi, Tala on ollut merkittävävin tähän oikeudenmukaiseen muutokseen vaikuttanuy yksittäinen henkilö.
Jonkinlainen jälki Talasta jää varmasti historian kirjoihin. Tyttö. kirjoitti:
Että Tala on pakkoruotsin vastaisuuden IKONI.
Tässä ajassa jossa Suomenkieli on muuttumassa ainoaksi viralliseksi kieleksi, Tala on ollut merkittävävin tähän oikeudenmukaiseen muutokseen vaikuttanuy yksittäinen henkilö.
Jonkinlainen jälki Talasta jää varmasti historian kirjoihin."Jonkinlainen jälki Talasta jää varmasti historian kirjoihin."
Ainakin jää historiankirjoihin vuoden 2007 eduskuntavaalien reilulla 300 äänellä Suomen väkirikkaimmassa vaalipiirissä - se kertookin hänen ja ajatustensa kannatuksen tasosta paljon. Jos Tala olisi aktiiviaikanaan keskittynyt itse asiaan. olisi maamme kielipolitiikassa jotain näkyvää voinut tapahtuakin. Sensijaan hän näyttää jäävän ainakin muutamaksi vuodeksi eteenkinpäin peruskouluikäisten nettifennojen jonkinlaiseksi kummisetähahmoksi hurrivihoineen. Lisäksi hänet tullaan muistamaan perinteikkään Suomalaisuuden Liiton alennustilan (mm. valtionavun katoaminen) yhdeksi taustahahmoksi.- Tyttö.
frey kirjoitti:
"Jonkinlainen jälki Talasta jää varmasti historian kirjoihin."
Ainakin jää historiankirjoihin vuoden 2007 eduskuntavaalien reilulla 300 äänellä Suomen väkirikkaimmassa vaalipiirissä - se kertookin hänen ja ajatustensa kannatuksen tasosta paljon. Jos Tala olisi aktiiviaikanaan keskittynyt itse asiaan. olisi maamme kielipolitiikassa jotain näkyvää voinut tapahtuakin. Sensijaan hän näyttää jäävän ainakin muutamaksi vuodeksi eteenkinpäin peruskouluikäisten nettifennojen jonkinlaiseksi kummisetähahmoksi hurrivihoineen. Lisäksi hänet tullaan muistamaan perinteikkään Suomalaisuuden Liiton alennustilan (mm. valtionavun katoaminen) yhdeksi taustahahmoksi.Johon ansiot valitaan.
Kenen muun ansiota tämä nykynen pakkoruotsin vastaisuus on ?
Ja jos se johtaa yksikieliseen Suomeen, Talan merkitya vaan kasvaa. Tyttö. kirjoitti:
Johon ansiot valitaan.
Ja jos se johtaa yksikieliseen Suomeen, Talan merkitya vaan kasvaa.on ollut niin kauan kuin on ollut pakollinen toinen kotimainen maamme kouluissa. Ei Tala ole sitä mihinkään lisännyt. Tottakai vuosien saatossa yhä useampi on ruotsinsa reputtanut tai siitä muuten traumoja saanut - ennenvanhaan ennen peruskouluja kun vain kansan fiksumpi puolisko joutui sitä oppikoulussa opiskelemaan.
- outoa touhua
frey kirjoitti:
on ollut niin kauan kuin on ollut pakollinen toinen kotimainen maamme kouluissa. Ei Tala ole sitä mihinkään lisännyt. Tottakai vuosien saatossa yhä useampi on ruotsinsa reputtanut tai siitä muuten traumoja saanut - ennenvanhaan ennen peruskouluja kun vain kansan fiksumpi puolisko joutui sitä oppikoulussa opiskelemaan.
joutunut vaan SAIMME opiskella
myös ruotsia.
Siitä on ollut suuri hyöty elämässä,
sekä työn että huvin kannalta.
Kyllä talalla taitaa olla omakohtaisia
traumoja Ruotsia ja ruotsia kohtaan.
Joko hän ei aikanaan selvinnyt työssä
Ruotsissa tai ei oppinut koskaan kieltä, joten jäi ilman
sosiaalista kanssakäymistä.
Nyt sitten purkaa sitä katkeruuttaan täällä
keskustelupalstoilla, aivan kuin ruotsalaiset
olisivat "pilanneet" hänen elämänsä. outoa touhua kirjoitti:
joutunut vaan SAIMME opiskella
myös ruotsia.
Siitä on ollut suuri hyöty elämässä,
sekä työn että huvin kannalta.
Kyllä talalla taitaa olla omakohtaisia
traumoja Ruotsia ja ruotsia kohtaan.
Joko hän ei aikanaan selvinnyt työssä
Ruotsissa tai ei oppinut koskaan kieltä, joten jäi ilman
sosiaalista kanssakäymistä.
Nyt sitten purkaa sitä katkeruuttaan täällä
keskustelupalstoilla, aivan kuin ruotsalaiset
olisivat "pilanneet" hänen elämänsä.Tala on omien sanojensa mukana viettänyt hammaslääkäriuransa alussa muutaman vuoden Ruotsissa. Voimme vain arvailla mitä siellä sattui ja tapahtui.
- pakkoruotsi pois!
heikki_tala kirjoitti:
tässä keskustelussa, vaan se, mitä valtakunnan monopolisanomalehti kirjoittaa ruotsinkielisestä vähemmistöstä. Ja sillä ei todellakaan ole merkitystä, mitä Suomalaisuuden Liitolle tapahtuu nyt ja tulevaisuudessa. Työ on tehty ja lumipalloefekti toimii jo omalla painollaan. On vain niin mukava kertoa siitä täällä netissä.
Toisaalta tuo valtava herja- ja solvauskampanja henkilöäni kohtaan kertoo kyllä vallan muuta, kuin että kirjoituksillani ei olisi mitään merkitystä. Niillä on ollut uskomaton merkitys. Siitä voit lukea HBL:ssa, VBL:ssa, ruotsinkielisen YLE:n nettisivuilla, jne. Kaikissa minut mainitaan nimellä - enää ei vaieta, koska minusta on tullut pakkoruotsin vastaisuuden ikoni. Yhä useammin SL ja HT mainitaan myös tulevan virallisen yksikielisyyden edelläkävijänä. On pakko ottaa kantaa ihan pääkirjoituksissa asti ja esimerkiksi VBL on siinä ottanut esiin fasistikortin. Niin avuttomaksi on suomenruotsalaisuus vajonnut - ei ole asia-argumentteja eikä ruotsinkielinen rahakaan enää toimi.Svekojen fasistikortin heiluttelu vahvistaa näin svekojen freudenthal-ajatusten jatkuvaa elämistä svekojen toiminnassa.
Herrakansa-ajatukset nostavat päätään, voimalla. - utelias odottaja
Tyttö. kirjoitti:
Johon ansiot valitaan.
Ja jos se johtaa yksikieliseen Suomeen, Talan merkitya vaan kasvaa.Sinähän, Tala kerroit kirjoittavasi
Suomen historian uusiksi.
Jokos se kohta on valmis, kun minäkin
haluaisin vielä ehtiä sen lukemaan,
ennen kuin "aikani" loppuu. Oletan että,
Suomen historiaa tutkineena, saan siitä
monet naurut vielä vanhalla iälläni.
Odotan mielenkiinnolla. frey kirjoitti:
Tala on omien sanojensa mukana viettänyt hammaslääkäriuransa alussa muutaman vuoden Ruotsissa. Voimme vain arvailla mitä siellä sattui ja tapahtui.
Örebron maakäräjien Lindesbergin kansanhammashoidon klinikalla. Se oli yksi urani tärkeimpiä ja antoisimpia vuosia. Se vei minut Ruotsin sosiaalihallituksen johtavien hammaslääkärien 6 viikon kurssille, joka edelleen antoi minulle mahdollisuuden lääkintöhallituksen ylilääkärin virkaan. Siitä edelleen Michiganin yliopistoon, jonka loppututkinto avasi tien YK:n maailman terveysjärjestön tehtäviin, jotka jatkuvat edelleen.
Lääkintöhallitusuran jälkeen sain kutsun Pohjoismaiden terveydenhuoltokorkeakoulun kurssinjohtajaksi 4 vuodeksi 1992-95. Tunnen Ruotsin ja ruotsalaiset perin pohjin - ihan mukavia, vaikkakin suhtautuvat suomalaisiin perinteisen rotuopillisesti.
Minulla on ollut tilaisuus tutustua Ruotsiin 1960-luvun lopulla ja uudelleen 1992-95, joten voitte vain arvailla, mitä siellä sattui ja tapahtui. ;-)
Hyvin antoisia vuosia sekä ammatillisesti että sosiaalisesti. Ja ennen kaikkea syvällinen tuntemus Ruotsista ja ruotsalaisista. Enemmän kuin lääkäri määrää!- Näin se vaan ON
heikki_tala kirjoitti:
Örebron maakäräjien Lindesbergin kansanhammashoidon klinikalla. Se oli yksi urani tärkeimpiä ja antoisimpia vuosia. Se vei minut Ruotsin sosiaalihallituksen johtavien hammaslääkärien 6 viikon kurssille, joka edelleen antoi minulle mahdollisuuden lääkintöhallituksen ylilääkärin virkaan. Siitä edelleen Michiganin yliopistoon, jonka loppututkinto avasi tien YK:n maailman terveysjärjestön tehtäviin, jotka jatkuvat edelleen.
Lääkintöhallitusuran jälkeen sain kutsun Pohjoismaiden terveydenhuoltokorkeakoulun kurssinjohtajaksi 4 vuodeksi 1992-95. Tunnen Ruotsin ja ruotsalaiset perin pohjin - ihan mukavia, vaikkakin suhtautuvat suomalaisiin perinteisen rotuopillisesti.
Minulla on ollut tilaisuus tutustua Ruotsiin 1960-luvun lopulla ja uudelleen 1992-95, joten voitte vain arvailla, mitä siellä sattui ja tapahtui. ;-)
Hyvin antoisia vuosia sekä ammatillisesti että sosiaalisesti. Ja ennen kaikkea syvällinen tuntemus Ruotsista ja ruotsalaisista. Enemmän kuin lääkäri määrää!Kyllä et tunne ruotsalaisia, jos tuollaista väität.
Ruotsalaiset arvostavat suomalaisia niin työntekijöinä,
työkavereina kuin ystävinäkin ja vieläpä tasa-arvoisemmin
kuin suomalaiset toisiaan.
Siispä älä yritä pelotella nuorisoamme noilla
traumattisilla kuvitelmillasi. heikki_tala kirjoitti:
Hyvin antoisia vuosia sekä ammatillisesti että sosiaalisesti. Ja ennen kaikkea syvällinen tuntemus Ruotsista ja ruotsalaisista. Enemmän kuin lääkäri määrää!"...syvällinen tuntemus Ruotsista ja ruotsalaisista. Enemmän kuin lääkäri määrää! "
Eli myönnät, että kokemksesi eivät olleet yksinomaan positiivisia. Sinua jäivät tietyt asiat selvästi kalvamaan, kuten mainitsemasi ruotsalaisten "rotuopillinen" suhtautuminen suomalaisiin. Tiedän aivan hyvin - jopa omien sukulaisteni kautta - että suhtautuminen suomalaisiin ei 70-luvun Ruotsissa ollut kovinkaan ymmärtävää, puhumattakaan 60-luvusta.
Olet kuitenkin ainakin aikaisemmin mm. pilkannut ja vähätellyt suomenruotsalaisia soteveteraaneja eri nettifoorumeilla. On monia suomalaisia - niin suomen- kuin ruotsinkielisiäkin, jotka eivät sitä sinulle anna koskaan anteeksi. Onko mitään alhaisempaa kuin isänmaamme itsenäisyyden turvanneiden sotaveteraanien häpäisy.- Tyttö.
frey kirjoitti:
on ollut niin kauan kuin on ollut pakollinen toinen kotimainen maamme kouluissa. Ei Tala ole sitä mihinkään lisännyt. Tottakai vuosien saatossa yhä useampi on ruotsinsa reputtanut tai siitä muuten traumoja saanut - ennenvanhaan ennen peruskouluja kun vain kansan fiksumpi puolisko joutui sitä oppikoulussa opiskelemaan.
pakkoruotsin vastaisuutta, Se oli tehotonta sooloilua.
Tala toi kielikeskusteluun factat. joilla voidaan kumota kaikki hurrien höpinät.
Siinä ero. Tala toi kielikeskusteluun vallankumouksen ja on saanut kansan raivoihinsa vaatimaan pakkoruotsia pois ja Suomea yksikieliseksi.
Tieto on bensiiniä kielikeskustelun liekkeihin. - Tyttö.
utelias odottaja kirjoitti:
Sinähän, Tala kerroit kirjoittavasi
Suomen historian uusiksi.
Jokos se kohta on valmis, kun minäkin
haluaisin vielä ehtiä sen lukemaan,
ennen kuin "aikani" loppuu. Oletan että,
Suomen historiaa tutkineena, saan siitä
monet naurut vielä vanhalla iälläni.
Odotan mielenkiinnolla.Vääristelleet Suomen historiasta, pitää siivota pois.
Me haluamme tietää totuuden Suomen historiasta.
Mikä siinä hurria naurattaa ? - yyuy
Tyttö. kirjoitti:
Vääristelleet Suomen historiasta, pitää siivota pois.
Mikä siinä hurria naurattaa ?Ei ole muuta selitystä
Ja lääkitystä pitää lisätä - mike ja kump.
Tyttö. kirjoitti:
Tala toi kielikeskusteluun factat. joilla voidaan kumota kaikki hurrien höpinät.
Siinä ero. Tala toi kielikeskusteluun vallankumouksen ja on saanut kansan raivoihinsa vaatimaan pakkoruotsia pois ja Suomea yksikieliseksi.
Tieto on bensiiniä kielikeskustelun liekkeihin.Urotöistä kielivapauden puolesta
- HAHA.
pakkoruotsi pois! kirjoitti:
Svekojen fasistikortin heiluttelu vahvistaa näin svekojen freudenthal-ajatusten jatkuvaa elämistä svekojen toiminnassa.
Herrakansa-ajatukset nostavat päätään, voimalla.pakkomatematiikka ei ole sama asia kuin pakkoruotsi.
Hurrin vastaus Heikille on hirveä raivari ja natsittelu :D - näin on.
HAHA. kirjoitti:
pakkomatematiikka ei ole sama asia kuin pakkoruotsi.
Hurrin vastaus Heikille on hirveä raivari ja natsittelu :DHeikki Talan faktoja vastaan.
- Tyttö.
näin on. kirjoitti:
Heikki Talan faktoja vastaan.
Pelkkää panettelua asiallisen keskustelun sijasta ja asian johdattelua pois aiheesta
Nuo säälttävät hurri pellet - Dr Froid
heikki_tala kirjoitti:
Toisaalta tuo valtava herja- ja solvauskampanja henkilöäni kohtaan kertoo kyllä vallan muuta, kuin että kirjoituksillani ei olisi mitään merkitystä. Niillä on ollut uskomaton merkitys. Siitä voit lukea HBL:ssa, VBL:ssa, ruotsinkielisen YLE:n nettisivuilla, jne. Kaikissa minut mainitaan nimellä - enää ei vaieta, koska minusta on tullut pakkoruotsin vastaisuuden ikoni. Yhä useammin SL ja HT mainitaan myös tulevan virallisen yksikielisyyden edelläkävijänä. On pakko ottaa kantaa ihan pääkirjoituksissa asti ja esimerkiksi VBL on siinä ottanut esiin fasistikortin. Niin avuttomaksi on suomenruotsalaisuus vajonnut - ei ole asia-argumentteja eikä ruotsinkielinen rahakaan enää toimi."Narsisti saa olemassaolonsa tunnun, kokemuksensa omasta olemassaolostaan, ja oman arvonsa ulkopuoleltaan. Hän kaivaa muista Narsistista Lähdettä - ihailua, huomiota, peilausta ja pelkoa. Heidän reaktionsa kohentavat hänen tulipesäänsä. Poista Narsistinen Lähde - ja narsisti hajoaa kappaleiksi ja hävittää itse itsensä. Kun häntä ei huomata, hän kokee itsensä tyhjäksi ja arvottomaksi. Narsistin on PAKKO huijata itsensä uskomaan, että hän on koko ajan muiden ihmisten huomion, aikomusten, suunnitelmien, tunteiden ja juonittelujen aikaansaaja ja kohde. Narsisti kohtaa koruttomat vaihtoehdot - joko olet maailman pysyvä keskus (tai tulet sellaiseksi), tai lakkaat kokonaan olemasta."
Tämä jatkuva pakkomielle omasta keskuksesta, omasta paikasta pyörän napana - johtaa kummalliseen maailmankuvaan (viitekehykseen). Se johtaa vakaumukseen, että hän on muiden ihmisten käyttäytymisen, puheiden ja jopa ajatusten keskipiste. Henkilö joka kärsii tällä tavalla vääristyneestä maailmankuvasta, kuvittelee olevansa kaikkien jatkuvan mielenkiinnon kohde.
"Kerskaileva ja valheellinen elämäntarina - Narsisti kerskailee lakkaamatta. Hänen puheensa mausteina ovat jatkuvasti "minä", "minun", "minä itse" ja "minulle". Hän kuvaa itsensä älykkäänä, rikkaana, vaatimattomana, intuitiivisena tai luovana - mutta aina kohtuuttomasti, liioitellusti ja vaikeasti uskottavana.
Narsistin elämäntarina kuulostaa tavattoman rikkaalta ja monimutkaiselta. Ja hänen saavutuksensa - yhteismitattomia hänen ikänsä, kasvatuksensa ja maineensa kanssa. Silti hänen todellinen olemuksensa on ilmeisesti ja todistettavasti ristiriidassa hänen väitteidensä kanssa. Narsisti valehtelee hyvin usein ja hänen fantasiansa ovat helposti havaittavia. Hän tipauttelee aina sopivia nimiä ja tarkoitukseen sopivia muiden ihmisten kokemuksia ja saavutuksia."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/journal41.html - Tyttö.
Dr Froid kirjoitti:
"Narsisti saa olemassaolonsa tunnun, kokemuksensa omasta olemassaolostaan, ja oman arvonsa ulkopuoleltaan. Hän kaivaa muista Narsistista Lähdettä - ihailua, huomiota, peilausta ja pelkoa. Heidän reaktionsa kohentavat hänen tulipesäänsä. Poista Narsistinen Lähde - ja narsisti hajoaa kappaleiksi ja hävittää itse itsensä. Kun häntä ei huomata, hän kokee itsensä tyhjäksi ja arvottomaksi. Narsistin on PAKKO huijata itsensä uskomaan, että hän on koko ajan muiden ihmisten huomion, aikomusten, suunnitelmien, tunteiden ja juonittelujen aikaansaaja ja kohde. Narsisti kohtaa koruttomat vaihtoehdot - joko olet maailman pysyvä keskus (tai tulet sellaiseksi), tai lakkaat kokonaan olemasta."
Tämä jatkuva pakkomielle omasta keskuksesta, omasta paikasta pyörän napana - johtaa kummalliseen maailmankuvaan (viitekehykseen). Se johtaa vakaumukseen, että hän on muiden ihmisten käyttäytymisen, puheiden ja jopa ajatusten keskipiste. Henkilö joka kärsii tällä tavalla vääristyneestä maailmankuvasta, kuvittelee olevansa kaikkien jatkuvan mielenkiinnon kohde.
"Kerskaileva ja valheellinen elämäntarina - Narsisti kerskailee lakkaamatta. Hänen puheensa mausteina ovat jatkuvasti "minä", "minun", "minä itse" ja "minulle". Hän kuvaa itsensä älykkäänä, rikkaana, vaatimattomana, intuitiivisena tai luovana - mutta aina kohtuuttomasti, liioitellusti ja vaikeasti uskottavana.
Narsistin elämäntarina kuulostaa tavattoman rikkaalta ja monimutkaiselta. Ja hänen saavutuksensa - yhteismitattomia hänen ikänsä, kasvatuksensa ja maineensa kanssa. Silti hänen todellinen olemuksensa on ilmeisesti ja todistettavasti ristiriidassa hänen väitteidensä kanssa. Narsisti valehtelee hyvin usein ja hänen fantasiansa ovat helposti havaittavia. Hän tipauttelee aina sopivia nimiä ja tarkoitukseen sopivia muiden ihmisten kokemuksia ja saavutuksia."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/journal41.htmlJos on ansioita, mitä esitellä hurreille. bätre folk väki se vasta pullistee kuin apina lauma. Toivat ja perustivat sitä ja tätä, ilman heitä oltas kuulemma vieä puussa. Tuon pahempia narsisteja ei ole kävele maapaolla kuin hurrit.
Vai SL:n johtajan pitäs ryömiä kuin hyypiö hurrien edessä ja pyytää saada puhua ruotsia heidän kanssaan kuin itsetuntonsa menettänyt Halonen ahvenanmaalla.
Ei ikinä. - =
Tyttö. kirjoitti:
Jos on ansioita, mitä esitellä hurreille. bätre folk väki se vasta pullistee kuin apina lauma. Toivat ja perustivat sitä ja tätä, ilman heitä oltas kuulemma vieä puussa. Tuon pahempia narsisteja ei ole kävele maapaolla kuin hurrit.
Vai SL:n johtajan pitäs ryömiä kuin hyypiö hurrien edessä ja pyytää saada puhua ruotsia heidän kanssaan kuin itsetuntonsa menettänyt Halonen ahvenanmaalla.
Ei ikinä.että joku ryömii SL:njohtajan edessä.
- Tyttö.
= kirjoitti:
että joku ryömii SL:njohtajan edessä.
Mitkä sen perustelut on ?
siihenhän olet rähmällään - suomenkielinen
Tyttö. kirjoitti:
Mitkä sen perustelut on ?
siihenhän olet rähmälläänettekä:
- haukkuisi toisianne kuin kakarat
- kehuisi itseänne tutkinnoillanne
niin keskustelua voisi oikeasti syntyä.
Mikä teitä oikein vaivaa? Aikuiset (?) ihmiset. - uteliaana odottelija
Tyttö. kirjoitti:
Mikä siinä hurria naurattaa ?Joko tuo muistiharhasi on niin pitkällä,että luulet
jo olevasi tyttö?
Hurrien nauramisesta en tiedä, mutta minusta
ei Suomen historiassa ole paljon naurun aihetta, ainakaan
sotiemme ajoilta. (Paitsi, jos lukee rintamamiesten päiväkirjoja,
saa välillä melko mukavat naurut niiden "suurien" sotaherrojen
käyttäytymisestä rintamalla todellisuudessa, verrattuna heidän antamiinsa
haastatteluihin tietopuolista kirjallisuutta varten.)
Otappa siihen kirjaasi mukaan myös ne asiat sotavankien
kohtelusta, oikein totuudenmukaisesti. Ruotsalaisten huolehtimista
sotalapsista sekä Ruotsista tulleista vaate- ja ruokalähetyksistä
suomalaisille. Samoin evakoiden
kohtelu täällä Suomessa. Silloin saa nuoremmatkin
todellisemman kuvan näistä "lähimmäisenrakkaista fennomaaneista". - rautaako?
Tyttö. kirjoitti:
Johon ansiot valitaan.
Ja jos se johtaa yksikieliseen Suomeen, Talan merkitya vaan kasvaa.Mistä pakkoruotsinvastaisuudesta te puhutte? Siitä täällä netissä vellosvasta vihaan perustuvasta, vai siitä käytännön kielten opiskelun kiinnostuksen vähemnemisestä kun "bad english" yleiskieli valloitta maailman?
Yksikieliseksi maaksi muuttuminen kai on sen tapaista köyhtymistä jota kukaan ei kaipaa. En minä kaipaa yksikielisesti ruotsinkielistä Suomea, ja hyvin harva suomenkielinen kaipaa yksikielisesti suomenkielistä maata. Ja kukaan kai ei kaipaa yksikielsiesti venäjän- tai englannikielistä maata.
Talan kaipaamiset eivät perustu rakentavaan yhteiskuntanäkemykseen vaan johonkin henkilökohtaiseen ongelmaan tai kasvatukseen.
1930 luvulla oli valloillaan erittäin kapeaalainen ja poissulkeva kansallisidentiteetin ihannointi. Suomessa takerruttiin "tuhatvuotiseen suomalaiseen sankarikulttrin" sepitykseen, ja hurrit uhkana ja ulkopuolisina. Sillo9j on saattanut käydä niin että vanhemmat indoktrinoivat lapsensa samanlaiseen vastakkaisasetteluun ja hurrien panetteluun. Vasta maailmansota tappoi tuonkaltaiset inhottavuudet Suomesta ja monesta muusta maasta. Sota opetti meille taas kerran että pienessä maassa on pidettävä yhtä eikä ketään saa menettää. Noista ajoista jäi jäljelle vain hurrivitseinä pidettäviä hassutuksia ("pappa betalar", svenskatalande bättre folk" jne.). - rautaako?
heikki_tala kirjoitti:
Hyvin antoisia vuosia sekä ammatillisesti että sosiaalisesti. Ja ennen kaikkea syvällinen tuntemus Ruotsista ja ruotsalaisista. Enemmän kuin lääkäri määrää!"Ja ennen kaikkea syvällinen tuntemus Ruotsista ja ruotsalaisista. Enemmän kuin lääkäri määrää! "
Kwerro ihmeessä lisää, kosk noista suurin osa meistä tietää vähemmän kuin sinä. Muutenkin aiheen vaihto olisi paikallaan koskla Suomesta ja suomalaisuudesta et tiedä mitään, ja kaikki "tietosi" hurreista ja suomenruotsalaisuudesta ovat lähinnä myötähäpeän aiheita.
Eli kerro lisää Ruotsista ja ruotsalaisuudesta. Ovatko ne kaikki neitimäisiä meikkaavia laumaeläimiä? - rautaako?
Tyttö. kirjoitti:
Mikä siinä hurria naurattaa ?Tehän siivootte tolkuttomalla innolla vuodesta toiseen. Eikö luulisi kohta tulevan valmista?
"Me haluamme tietää totuuden Suomen historiasta."
No tee kuten muut nettifennot: sepitä itsellesi sopiva totuus ja elä sen kanssa virtuaalimaailmassasi.
"Mikä siinä hurria naurattaa ? "
Minusta kohtalosi on surullinen, mutta minkäs teet? - rautaako?
Tyttö. kirjoitti:
Tieto on bensiiniä kielikeskustelun liekkeihin."Tala toi kielikeskusteluun factat. joilla voidaan kumota kaikki hurrien höpinät."
Say no moore!
Btw voisiko tyttö mainita edes muutama tuollainen "Talan facta" (määrietelmällinenkin mahdottomuus), niin ammutaan se heti alas. Noin tuhannenn kerran. Edes yksi.
Ei tala tuo mitään faktoja tai perusteluja. Hän julistaa, ja sinä toope uskot. Uskotko joulupukkiin myös? suomenkielinen kirjoitti:
ettekä:
- haukkuisi toisianne kuin kakarat
- kehuisi itseänne tutkinnoillanne
niin keskustelua voisi oikeasti syntyä.
Mikä teitä oikein vaivaa? Aikuiset (?) ihmiset.Suomenruotsalaiset ovat ihan itse hoitaneet homman ainakin, mikäli on uskominen Helsingin Sanomien viime sunnuntain ensimmäistä pääkirjoitusta, joka alkaa virkkeellä; "Suomenruotsalaisten keskuudessa leviää hämmennys, epäusko ja katkeruus". Ja miksi emmem uskoisi.
Vuonna 1863 suomen kieli sai virallisen kielen aseman keisarin käskykirjeellä ja silloin alkoi ruotsinkielisten neliraajajarrutus kaikkea suomenkielisyyttä kohtaan; hallintoa, koulutusta, virkapaikkoja, talouselämää, jne. Se onnistui uskomattoman hyvin aina 1930-luvulle, jolloin suomalaisuus ja suomen kieli olivat saamassa sille kuuluvan aseman maamme ainoana virallisena pääkielenä. Myönteisen kehityksen katkaisi toinen maailmasota, kylmä sota ja Neuvostoliiton painostus YYA-sopimuksella. Tätä ahdinkoa käyttivät härskisti hyväkseen suomenruotsalaiset Ruotsin avustuksella, ja peruskouluun runnottiin pakkoruotsi ja korkeakouluihin virkamiespakkoruotsi.
Vuonna 1999 suomenruotsalaiset saivat vaatimansa kielilakikomitean ja siihen enemmistöedustuksen yhdessä Ruotsin hallituksen ministerin kanssa. Tuloksena oli aivan absurdi vuoden 2003 kielilaki. Hieman aiemmin Neuvostoliitto oli romahtanut, YYA-sopimus irtisanottu ja Suomesta tullut EU:n jäsen. RKP:n porsastelut alkoivat herättää oikeutettua närää suomalaisten keskuudessa, ja vuonna 2004 tapahtui läpimurto, joka johtaa pakkoruotsin juurimiseen ja sen jälkeen Suomen viralliseen yksikielisyyteen.
HS on nähnyt tilanteen ihan oikein; "Monet kielivähemmistöön kuuluvat katsovat, että heidän perustuslaillisia oikeuksiaan loukataan Suomessa yhä julkeammin", mutta tulkinnut sen väärin - perustuslaissa on perustavaa laatua oleva optinen harha, jossa kuvitellaan 5 %:lle kuuluvan 50 % kaikesta yhteisestä hyvästä. Se ei ole toiminut eikä tule koskaan toimimaan.
HS jatkaa: "Luettelo kielivähemmistön näkökantojen sivuuttamisesta on pitkä ja koostuu niin isoista hallinnollisista ratkaisuista kuin yksittäisistäkin päätöksistä." Mielenkiintoista, että lehti puhuu kielivähemmistöstä yksikössä, vaikka meillä erilaisia kielivähemmistöjä on jo lähes 200! Mutta vain yhden vähemmistön asioista puhutaan - jopa niin, että suomenruotsalaisia nimitetään ilman lisämääreitä vain kielivähemmistöksi. Mutta suomenruotsalaisetpa eivät kuulemma ole kielivähemmistö! He eivät missään nimessä ole myöskään suomalaisia, vaikka seuraavassa lauseessa vakuuttavat olevansa suomalaisia. Ota nyt tuostakin selvää!
Propagandasotaan on valjastettu myös entinen presidentti ja nykyinen rauhannobelisti Martti Ahtisaari. Hänkin on todennut, miten asiat oikeasti ovat, vaikka yrittää syöttää suomalaisille ruotsinkielipajunköyttä.
Ahtisaari aloittaa näin: "Olen vuosien varrella seurannut ja käynyt keskustelua ruotsin kielen asemasta Suomessa, ja minua huolestuttaa YHÄ KIELTEISEMPI suhtautuminen toiseen kotimaiseen kieleemme. Vaikka Suomi on yhä muodollisesti kaksikielinen maa, KÄYTÄNNÖSSÄ olemme mielestäni JO LUOPUNEET kaksikielisyydestä." Juuri näin. Mutta miksi "yhä kielteisempi"? Jokin syy siihen täytyy olla.
Hesari voi valjastaa vaikka kuinka monta entistä ja nykyistä mahtimiestä kiskomaan keinotekoisen kaksikielisyyden vankkureita, mutta se ei enää pysäytä kehitystä. Miksi ei? Koska suomalaiset nuoret ovat päättäneet toisin.- rautaako?
heikki_tala kirjoitti:
Suomenruotsalaiset ovat ihan itse hoitaneet homman ainakin, mikäli on uskominen Helsingin Sanomien viime sunnuntain ensimmäistä pääkirjoitusta, joka alkaa virkkeellä; "Suomenruotsalaisten keskuudessa leviää hämmennys, epäusko ja katkeruus". Ja miksi emmem uskoisi.
Vuonna 1863 suomen kieli sai virallisen kielen aseman keisarin käskykirjeellä ja silloin alkoi ruotsinkielisten neliraajajarrutus kaikkea suomenkielisyyttä kohtaan; hallintoa, koulutusta, virkapaikkoja, talouselämää, jne. Se onnistui uskomattoman hyvin aina 1930-luvulle, jolloin suomalaisuus ja suomen kieli olivat saamassa sille kuuluvan aseman maamme ainoana virallisena pääkielenä. Myönteisen kehityksen katkaisi toinen maailmasota, kylmä sota ja Neuvostoliiton painostus YYA-sopimuksella. Tätä ahdinkoa käyttivät härskisti hyväkseen suomenruotsalaiset Ruotsin avustuksella, ja peruskouluun runnottiin pakkoruotsi ja korkeakouluihin virkamiespakkoruotsi.
Hesari voi valjastaa vaikka kuinka monta entistä ja nykyistä mahtimiestä kiskomaan keinotekoisen kaksikielisyyden vankkureita, mutta se ei enää pysäytä kehitystä. Miksi ei? Koska suomalaiset nuoret ovat päättäneet toisin.Montakohan kertaa Talaa on bannattu eri kanavilta syyllistyttyään spammailuun? Muitakin syitä on siis ollut, mutta nyt kyse on vain spammailu?
Tämäkin tekstipätkä on copypastattu jo muutaman kerran pelkästään tälle kabavalle. Oletettavasti myös muutamalle toiselle. Sellainenhan on netikettisääntöjen vastaista eli aika IHRAista keskustelupalstalla. rautaako? kirjoitti:
Montakohan kertaa Talaa on bannattu eri kanavilta syyllistyttyään spammailuun? Muitakin syitä on siis ollut, mutta nyt kyse on vain spammailu?
Tämäkin tekstipätkä on copypastattu jo muutaman kerran pelkästään tälle kabavalle. Oletettavasti myös muutamalle toiselle. Sellainenhan on netikettisääntöjen vastaista eli aika IHRAista keskustelupalstalla.tämän ketjun aloitusviestin, koska häiriköt olivat viemässä "keskustelua" sivuraiteille.
- Vaihdemies
heikki_tala kirjoitti:
tämän ketjun aloitusviestin, koska häiriköt olivat viemässä "keskustelua" sivuraiteille.
Eiväthän ne penteleet ole vaan vaatineet perusteluja ? Johan se vähemmästäkin menee sivuraiteille.
- Tyttö.
rautaako? kirjoitti:
Mistä pakkoruotsinvastaisuudesta te puhutte? Siitä täällä netissä vellosvasta vihaan perustuvasta, vai siitä käytännön kielten opiskelun kiinnostuksen vähemnemisestä kun "bad english" yleiskieli valloitta maailman?
Yksikieliseksi maaksi muuttuminen kai on sen tapaista köyhtymistä jota kukaan ei kaipaa. En minä kaipaa yksikielisesti ruotsinkielistä Suomea, ja hyvin harva suomenkielinen kaipaa yksikielisesti suomenkielistä maata. Ja kukaan kai ei kaipaa yksikielsiesti venäjän- tai englannikielistä maata.
Talan kaipaamiset eivät perustu rakentavaan yhteiskuntanäkemykseen vaan johonkin henkilökohtaiseen ongelmaan tai kasvatukseen.
1930 luvulla oli valloillaan erittäin kapeaalainen ja poissulkeva kansallisidentiteetin ihannointi. Suomessa takerruttiin "tuhatvuotiseen suomalaiseen sankarikulttrin" sepitykseen, ja hurrit uhkana ja ulkopuolisina. Sillo9j on saattanut käydä niin että vanhemmat indoktrinoivat lapsensa samanlaiseen vastakkaisasetteluun ja hurrien panetteluun. Vasta maailmansota tappoi tuonkaltaiset inhottavuudet Suomesta ja monesta muusta maasta. Sota opetti meille taas kerran että pienessä maassa on pidettävä yhtä eikä ketään saa menettää. Noista ajoista jäi jäljelle vain hurrivitseinä pidettäviä hassutuksia ("pappa betalar", svenskatalande bättre folk" jne.).Mitä eroa noilla pakkoruotsin vastaisuuksien syillä on lähteepä se
Yhteiskunnallisesti rakentavasta , tai henkilökohtaisesta vihasta. ? Molemmat ovat ymmärtäneet pakkoruotsin epäkohdaksi, joka pitää korjata
Muutos halu syntyy kun epäkohta suututtaa ihmiset.
Vai tarkotatko, rakentavalla keskustelua ympäri pyöreätä lässytä, jonka tarkoitus ei ole johtaa mihinkään tulokseen. - Tyttö.
Tyttö. kirjoitti:
Mitä eroa noilla pakkoruotsin vastaisuuksien syillä on lähteepä se
Yhteiskunnallisesti rakentavasta , tai henkilökohtaisesta vihasta. ? Molemmat ovat ymmärtäneet pakkoruotsin epäkohdaksi, joka pitää korjata
Vai tarkotatko, rakentavalla keskustelua ympäri pyöreätä lässytä, jonka tarkoitus ei ole johtaa mihinkään tulokseen.Jota hurri media käy Ja joka on säilyttävää ja yhtä tyhjän kanssa.
- Tyttö.
rautaako? kirjoitti:
"Ja ennen kaikkea syvällinen tuntemus Ruotsista ja ruotsalaisista. Enemmän kuin lääkäri määrää! "
Kwerro ihmeessä lisää, kosk noista suurin osa meistä tietää vähemmän kuin sinä. Muutenkin aiheen vaihto olisi paikallaan koskla Suomesta ja suomalaisuudesta et tiedä mitään, ja kaikki "tietosi" hurreista ja suomenruotsalaisuudesta ovat lähinnä myötähäpeän aiheita.
Eli kerro lisää Ruotsista ja ruotsalaisuudesta. Ovatko ne kaikki neitimäisiä meikkaavia laumaeläimiä?Ja runsaat Tv-ohjelmat, eivät mistään muusta puhukaan kuin ruotsista. ruotsi, ruotsi, ruotsi. pelkkää ruotsi intoilua joka tuutti täynnä. Jopa kissan puuhun kiipeäminen ruotsissa on Suomessa pääuutinen. Ei varmasti mikäään asia ole jäänyt ruotsalaisuudessa Suomalaisille tuntemattomaksi. Siitä pitää myös suomen hurri media huolen. Sekä pakkoruotsi tunnit Suomenkielisissä kouluissa.
Mitä ruotsi informaatiota meiltä vielä tämän median ruotsalaisuuden pakkosyötön jälkeen voi olla jäänyt tietämättä ?
Mutta tunnetaanko ruotsissa SUOMI ?
Kylläpä nyt hurri mokasi itsensä pahasti :D - Tyttö.
Tyttö. kirjoitti:
Ja runsaat Tv-ohjelmat, eivät mistään muusta puhukaan kuin ruotsista. ruotsi, ruotsi, ruotsi. pelkkää ruotsi intoilua joka tuutti täynnä. Jopa kissan puuhun kiipeäminen ruotsissa on Suomessa pääuutinen. Ei varmasti mikäään asia ole jäänyt ruotsalaisuudessa Suomalaisille tuntemattomaksi. Siitä pitää myös suomen hurri media huolen. Sekä pakkoruotsi tunnit Suomenkielisissä kouluissa.
Mitä ruotsi informaatiota meiltä vielä tämän median ruotsalaisuuden pakkosyötön jälkeen voi olla jäänyt tietämättä ?
Kylläpä nyt hurri mokasi itsensä pahasti :DRuotsista ja kuulemma sivistyskin tullut sieltä.
Talan tuskin tarvitsee tämän jälkeen kertoa hurrille ruotsalaisuuden syvintä olemusta.
Jos tyhmä hurri ei ole löytänyt tuosta ruotsi rummutus määrästä itse ruotsalaisuuden syvintä olemusta se on hurrin oma syy.
SEKÄ MYÖNTEISET ETTÄ RUOTSALAISUUDEN KIELTEISET PUOLET. - Ole S U O M A L A I
Tyttö. kirjoitti:
Ja runsaat Tv-ohjelmat, eivät mistään muusta puhukaan kuin ruotsista. ruotsi, ruotsi, ruotsi. pelkkää ruotsi intoilua joka tuutti täynnä. Jopa kissan puuhun kiipeäminen ruotsissa on Suomessa pääuutinen. Ei varmasti mikäään asia ole jäänyt ruotsalaisuudessa Suomalaisille tuntemattomaksi. Siitä pitää myös suomen hurri media huolen. Sekä pakkoruotsi tunnit Suomenkielisissä kouluissa.
Kylläpä nyt hurri mokasi itsensä pahasti :DMutta syyhän on ihan "fennomaaneissa". Miksi ette opiskele
ruotsia ja tee Suomea tunnetuksi. Niinhän ruotsalaisetkin
ovat, fiksumpina, tehneet. Opettelevat suomen ja tekevät Ruotsia tunnetuksi
teille reppanoillekin.
Maamme omat ruotsinkieliset ovat kyllä yrittäneet kaikkensa,
että Suomi tunnettaisiin maailmalla. Synti vain, että vielä
tänäpäivänäkin löytyy muutamia "toisi fennoja", jotka eivät
oivalla maamme parasta ja yrittävät sabotoida kaikkea, joka
liittyy historiaamme ja kulttuurimme. Ainoa "perinne", jota he tekevät
tunnetuksi maailmalla, on se "koskenkorva-helapää" kulttuuri.
Miten maata ja sen elämää voidaan kehittää, ellei tunneta
ja tunnusteta edes omia juuriaan? - Ytrew Q.
rautaako? kirjoitti:
"Tala toi kielikeskusteluun factat. joilla voidaan kumota kaikki hurrien höpinät."
Say no moore!
Btw voisiko tyttö mainita edes muutama tuollainen "Talan facta" (määrietelmällinenkin mahdottomuus), niin ammutaan se heti alas. Noin tuhannenn kerran. Edes yksi.
Ei tala tuo mitään faktoja tai perusteluja. Hän julistaa, ja sinä toope uskot. Uskotko joulupukkiin myös?Internet-keskusteluissa on voitu tuoda esiin erilaisia näkökantoja ilman, että niitä on voitu tukahduttaa auktoriteettipuheenvuoroilla tai eri mieltä olevien painostuksella. Tala on ymmärtänyt tämän ja tuonut asioita esiin ja pitänyt keskustelua vireillä. Osa hänen mielipiteistään on saanut laajaa kannatusta, ja nettikeskustelut ovat alkaneet vaikuttaa myös poliitikkojen mielipiteisiin.
Talan ansiosta tiedämme kielivalinnoista enemmän kuin lehtikirjoituksissa puhutaan. Niissä asetetaan "pakkoruotsin" vaihtoehdoksi "pakkovenäjä" ajatuksella että valinnat sittenkin kallistuisivat ruotsin puoelle. Kielivalintoja pohtinut toimikunta taas suosittelee vapaata valintaa ruotsin, saksan, venäjän ja ranskan välillä. Tätä vapautta Tala on tuonut esiin, ja hyvä niin.
Suomenruotsalaiseen käyttäytymismallin mukaisesti epämieluisat asiat leimataan kateuden tai vihan ilmaisuiksi tai katkeroituneen ihmisen kiukutteluksi. Tuollainen osoittaa, että asiaperusteluja ei silloin ole.
Tala on usein sanonut että ruotsin kieli aiheuttaa yhteiskunnalle kustannuksia. Oikeuskansleri Jonkka on vastikään todennut, että perustuslain mukaan ruotsinkielisten oikeudet muka menevät taloudellisten ja hallinnollisten näkökohtien edelle. Talan politiikkana on saada aikaan perustuslain muutos. Siihen hänellä on perustuslain mukainen oikeus. Tala on ehdottanut ruotsille alueellisen vähemmistökielen asemaa, mitä ehdotusta kannattaisi harkita viileän asiallisesti eikä tyrmätä suoralta kädeltä. Saattaa olla, että maahanmuuttajien lisääntyessä aika ajaa ehdotuksen ohi.
Jo lopuksi: vallitsevan tavan mukaan joku varmaan väittää tätäkin kirjoitusta Heikki Talan kirjoittamaksi. En häntä tunne, mutta käytän nimimerkkiä etten itse joutuisi asiattoman kirjoittelun kohteeksi. - Tyttö.
Ole S U O M A L A I kirjoitti:
Mutta syyhän on ihan "fennomaaneissa". Miksi ette opiskele
ruotsia ja tee Suomea tunnetuksi. Niinhän ruotsalaisetkin
ovat, fiksumpina, tehneet. Opettelevat suomen ja tekevät Ruotsia tunnetuksi
teille reppanoillekin.
Maamme omat ruotsinkieliset ovat kyllä yrittäneet kaikkensa,
että Suomi tunnettaisiin maailmalla. Synti vain, että vielä
tänäpäivänäkin löytyy muutamia "toisi fennoja", jotka eivät
oivalla maamme parasta ja yrittävät sabotoida kaikkea, joka
liittyy historiaamme ja kulttuurimme. Ainoa "perinne", jota he tekevät
tunnetuksi maailmalla, on se "koskenkorva-helapää" kulttuuri.
Miten maata ja sen elämää voidaan kehittää, ellei tunneta
ja tunnusteta edes omia juuriaan?Suomea tunnetuksi kun ruotsalainen media ei halua kertoa Suomesta mitään ?
Siihen se tyssää. - Tyttö.
Tyttö. kirjoitti:
Suomea tunnetuksi kun ruotsalainen media ei halua kertoa Suomesta mitään ?
Siihen se tyssää.On täynnä valheita Suomesta, niistä on huomautettu, Turhaan.
- Ole SUOMALAINEN
Tyttö. kirjoitti:
Suomea tunnetuksi kun ruotsalainen media ei halua kertoa Suomesta mitään ?
Siihen se tyssää.Mietippä sitä, tai parempi, jos kysyt joltain fiksummaltasi.
- Tyttö.
rautaako? kirjoitti:
"Tala toi kielikeskusteluun factat. joilla voidaan kumota kaikki hurrien höpinät."
Say no moore!
Ei tala tuo mitään faktoja tai perusteluja. Hän julistaa, ja sinä toope uskot. Uskotko joulupukkiin myös?Pakkoruotsista. Nunsalan soutajat. Ynm
Pakkoruotsin perustelu uteluun ei hurreilta saa vastausta. Koska se syntyi lehmän kauppoina. Ei sille ole mitään järkevää perustelua. - Tyttö.
Ole SUOMALAINEN kirjoitti:
Mietippä sitä, tai parempi, jos kysyt joltain fiksummaltasi.
Suomen hurrien.
- Tyttö.
Tyttö. kirjoitti:
Suomen hurrien.
Suomea ? Mitempä Suomesta voi kertoa ruotsalaisille
- Ole SUOMALAINEN
Tyttö. kirjoitti:
Suomen hurrien.
Ainahan Heikki-tyttö syyttää muita omasta
laiskuudestaan oppia tai tehdä jotain järkevää.
Ps. Etkö muuten usein ole väittänyt asuneesi, jopa
työskelleesi, Ruotsissa. Miksi silloin et käyttänyt tilaisuutta
hyväksesi ja tehnyt Suomea tunnetuksi? Niin mä ainakin tein
ja ruotsalaiset olivat hyvinkin kiinnostuneita asiasta. - Tyttö.
Ainahan Heikki-tyttö syyttää muita omasta
laiskuudestaan oppia tai tehdä jotain järkevää.
Ps. Etkö muuten usein ole väittänyt asuneesi, jopa
työskelleesi, Ruotsissa. Miksi silloin et käyttänyt tilaisuutta
hyväksesi ja tehnyt Suomea tunnetuksi? Niin mä ainakin tein
ja ruotsalaiset olivat hyvinkin kiinnostuneita asiasta.Päätellen ruotsalaisten Suomi tietoudesta. hurrit ovat kielitaitoisina epäonnistunneet täydellisesti Suomi kuvan luomisessa ruotsissa.
Teitä on siellä satoja tuhansia. - Tyttö.
Tyttö. kirjoitti:
Päätellen ruotsalaisten Suomi tietoudesta. hurrit ovat kielitaitoisina epäonnistunneet täydellisesti Suomi kuvan luomisessa ruotsissa.
Teitä on siellä satoja tuhansia.Hehkulampun vaihtamiseen
- Tyttö.
rautaako? kirjoitti:
Tehän siivootte tolkuttomalla innolla vuodesta toiseen. Eikö luulisi kohta tulevan valmista?
"Me haluamme tietää totuuden Suomen historiasta."
No tee kuten muut nettifennot: sepitä itsellesi sopiva totuus ja elä sen kanssa virtuaalimaailmassasi.
"Mikä siinä hurria naurattaa ? "
Minusta kohtalosi on surullinen, mutta minkäs teet?Historian kirjoituksesta, joka oe ollut pelkkää hyssyttelyä. Ja asioitten salailua.
- ffgfdg
Tyttö. kirjoitti:
Historian kirjoituksesta, joka oe ollut pelkkää hyssyttelyä. Ja asioitten salailua.
Paljon valkoisia länttejä. Väärin kirjoitettua historiaa.
- Ole SUOMALAINEN
Tyttö. kirjoitti:
Päätellen ruotsalaisten Suomi tietoudesta. hurrit ovat kielitaitoisina epäonnistunneet täydellisesti Suomi kuvan luomisessa ruotsissa.
Teitä on siellä satoja tuhansia.niinkuin aina teet, jos totuuksia julkaisee.
Miksi ruotsinkielistemme pitäisi yksin Suomea
mainostaa maailmalla? - Tyttö.
niinkuin aina teet, jos totuuksia julkaisee.
Miksi ruotsinkielistemme pitäisi yksin Suomea
mainostaa maailmalla?Se tehtävä kuuluu teille, Nutta ei näytä kelpaavan hurreille. Te ette nähtävästi halua tehdä suomen hyväksi mitään.
Se vapauttaa meidät suomenkieliset tekemään itseämme tunnetuksi muualla maailmassa. Kun te hurrit keskitytte ruotsiin. - Toinen tyttö Vantaal
Tyttö. kirjoitti:
Se tehtävä kuuluu teille, Nutta ei näytä kelpaavan hurreille. Te ette nähtävästi halua tehdä suomen hyväksi mitään.
Se vapauttaa meidät suomenkieliset tekemään itseämme tunnetuksi muualla maailmassa. Kun te hurrit keskitytte ruotsiin.Suomeen ja Svenska.nu projektit ynm, On hurrien tekosia.
Mutta mitään vastaavaa hurrit ei yritä ruotsissa suomen hyväksi.
Tämmösiä luikureita nämä ruotsinkieliset ovat. - rautaako?
heikki_tala kirjoitti:
tämän ketjun aloitusviestin, koska häiriköt olivat viemässä "keskustelua" sivuraiteille.
Miksi spammailet vaikka tiedät sen olevan netiketin vastaista?
Koko keskustelu on ollut sivuraiteilla siitä päivästä lähtien kun sinä sitä ryhdyit spammaamaan sen täyteen oireilunlievitysjulistuksiasi. mutta jos sillä on ollut terapeuttinen vaikutus sinulle niin ehkä netikettirikos ja naurunalaiseksi tuleminen on pieni hinta. Sen osaat vain sinä arvioida, mutta tekojesi perusteella näin näyttäisi olevan - Tyttö.
rautaako? kirjoitti:
Miksi spammailet vaikka tiedät sen olevan netiketin vastaista?
Koko keskustelu on ollut sivuraiteilla siitä päivästä lähtien kun sinä sitä ryhdyit spammaamaan sen täyteen oireilunlievitysjulistuksiasi. mutta jos sillä on ollut terapeuttinen vaikutus sinulle niin ehkä netikettirikos ja naurunalaiseksi tuleminen on pieni hinta. Sen osaat vain sinä arvioida, mutta tekojesi perusteella näin näyttäisi olevanTalan avaukseen asiallisesti, etkä spammata
Tyttö. kirjoitti:
Talan avaukseen asiallisesti, etkä spammata
He ovat tähän asti tottuneet saamaan läpi kaikki hulluimmatkin vaatimuksensa. Nyt kun siihen on tullut osittain stoppi, niin "suomenruotsalaisten keskuudessa leviää hämmennys, epäusko ja katkeruus" (HS pääkirjoitus 25.10.2009). Ja tämä on vasta alkua.
- kiintiöpaikat pois!
heikki_tala kirjoitti:
He ovat tähän asti tottuneet saamaan läpi kaikki hulluimmatkin vaatimuksensa. Nyt kun siihen on tullut osittain stoppi, niin "suomenruotsalaisten keskuudessa leviää hämmennys, epäusko ja katkeruus" (HS pääkirjoitus 25.10.2009). Ja tämä on vasta alkua.
Pisa tutkimukset ovat olleet ihan oikeassa: surujen henkisten kykyjen taso on selvästi ja oleellisesti alhaisempi kuin suomenkielisten vastaavat kyvyt.
Ilmankos surut tarvitsevat kiintiöpaikkoja - muuten tyhmät eivät pääsisi sisälle mihinkään kouluihin.
Mutta tähän on tultava muutos: Suomi tarvitsee ja ansaitsee vain parhaimmat yksilöt korkeakoulutettaviksi. kiintiöpaikat pois! kirjoitti:
Pisa tutkimukset ovat olleet ihan oikeassa: surujen henkisten kykyjen taso on selvästi ja oleellisesti alhaisempi kuin suomenkielisten vastaavat kyvyt.
Ilmankos surut tarvitsevat kiintiöpaikkoja - muuten tyhmät eivät pääsisi sisälle mihinkään kouluihin.
Mutta tähän on tultava muutos: Suomi tarvitsee ja ansaitsee vain parhaimmat yksilöt korkeakoulutettaviksi.Suomessa on menossa nyt ruotsin kielen ylimitoitetun aseman korjausliike. Hesarin pääkirjoituksen mukaan se on aiheuttanut ilmiön, missä "suomenruotsalaisten keskuudessa leviää hämmennys, epäusko ja katkeruus". Syyttä tai syystä, mutta todellisuus alkaa nyt valjeta tälle tähän asti maailman hemmotelluimmalle kielivähemmistölle. Jonkka jankkaa ja Sasi sösii, mutta todellisuus vie kohti virallista yksikielisyyttä. Sen sanoo jo järkikin ja vilkaisu naapurimaihin ja muihin Itämeren rantavaltioihin - kaikissa vain enemmistön kieli on virallinen.
- saluuna
rautaako? kirjoitti:
Montakohan kertaa Talaa on bannattu eri kanavilta syyllistyttyään spammailuun? Muitakin syitä on siis ollut, mutta nyt kyse on vain spammailu?
Tämäkin tekstipätkä on copypastattu jo muutaman kerran pelkästään tälle kabavalle. Oletettavasti myös muutamalle toiselle. Sellainenhan on netikettisääntöjen vastaista eli aika IHRAista keskustelupalstalla.Suomenruotsalainen tapa on aina ollut, että kun kerrataan samaa asiaa monta kertaa niin se menee "perille" paremmin. Suomalainen yhteiskunta on vieläkin hyvin epätasa-arvoinen mitä tulee tiedonsaantiin joten ei ole muuten kuin oikein, että asioita kerrataan silloin tällöin. Suomi on laaja ja harvaanasuttu maa joten tiedon leviäminen kaikkein syvimpiin saloihin voi viedä oman aikansa. Tietoyhteiskunta ei kaikilta osin ole vieläkään kaikkien ulottuvilla joten suomenruotsalaisten ja ruotsalaismielistelijöiden levittämien harhaluulojen pois kitkeminen tarvitsee "kertausta".
- hjhhhj
heikki_tala kirjoitti:
Suomessa on menossa nyt ruotsin kielen ylimitoitetun aseman korjausliike. Hesarin pääkirjoituksen mukaan se on aiheuttanut ilmiön, missä "suomenruotsalaisten keskuudessa leviää hämmennys, epäusko ja katkeruus". Syyttä tai syystä, mutta todellisuus alkaa nyt valjeta tälle tähän asti maailman hemmotelluimmalle kielivähemmistölle. Jonkka jankkaa ja Sasi sösii, mutta todellisuus vie kohti virallista yksikielisyyttä. Sen sanoo jo järkikin ja vilkaisu naapurimaihin ja muihin Itämeren rantavaltioihin - kaikissa vain enemmistön kieli on virallinen.
Valtion verotulot ovat pienentyneet. Meno leikkaukset ja veron korotukset tehty. mutta silti kaksikielisyyden ylläpitoon ei ole rahaa.
Olisi vitsien vitsi jos hurreja alettaisiin elättämään ulkolaisella velalla. frey kirjoitti:
"...syvällinen tuntemus Ruotsista ja ruotsalaisista. Enemmän kuin lääkäri määrää! "
Eli myönnät, että kokemksesi eivät olleet yksinomaan positiivisia. Sinua jäivät tietyt asiat selvästi kalvamaan, kuten mainitsemasi ruotsalaisten "rotuopillinen" suhtautuminen suomalaisiin. Tiedän aivan hyvin - jopa omien sukulaisteni kautta - että suhtautuminen suomalaisiin ei 70-luvun Ruotsissa ollut kovinkaan ymmärtävää, puhumattakaan 60-luvusta.
Olet kuitenkin ainakin aikaisemmin mm. pilkannut ja vähätellyt suomenruotsalaisia soteveteraaneja eri nettifoorumeilla. On monia suomalaisia - niin suomen- kuin ruotsinkielisiäkin, jotka eivät sitä sinulle anna koskaan anteeksi. Onko mitään alhaisempaa kuin isänmaamme itsenäisyyden turvanneiden sotaveteraanien häpäisy.En ole koskaan enkä missään pilkannut sotaveteraaneja - päin vastoin, olen aina kunnioittanut heitä ja heidän saavutustaan säilyttää Suomi maailmankartalla. Mutta, jos suomenruotsalaisia käpykaartilaisia aletaan pitää sotaveteraaneina, niin sanoudun siitä harrastuksesta jyrkästi irti. "Uumajan pataljoona" lihoi ruotsalaisten lihapatojen ääressä ja harjaili hampaitaan ruotsalaisten antamilla hammasharjoilla. Sodan päätettyä he palasivat Suomeen jaa vaativat muhkeat rahalliset korvaukset "käsrsimyksistään" fasisminvastaisessa taistelussa! Myös pääosin ruotsinkielisen 17. divisioonan "räikeä epäisänmaallisuus" kesällä 1944 on kirjattu tutkimuksissa - ei se ole minun kirjoittamaani. Luetteloa voisi jatkaa vielä pitkään - ja aina tutkimuksiin ja historiallisiin dokumentteihin tukeutuen. Löytyy "rauhaoppositiota", maanhankintalakia, kielirauhakomiteaa ja jos jonkinlaista suomenruotsalaista myyräntyötä.
Niinpä vielä nyt 2000-luvulla suomalaiset nuoret tutkimusten mukaan pitävät suomenruotsalaisia epäisänmaallisina, vaikka nämä väittävät hurraavansa Suomen maajoukkueille. ;-)
Ruotsalaisten suhtautuminen suomalaisiin ei ollut sen parempaa 1990-luvun puolivälissä kuin ennenkään. Olin näet Ruotsissa töissä 1992-95 välisenä aikana useampaan otteeseen ja keskustelin ruotsalaisten kanssa heidän tempauksistaan suomenkielisiä kansalaisia ja suomen kieltä kohtaan. Melkein heiltä itku pääsi, kun yrittävät selittää, etteivät he voi olla vastuussa mistään!
Kuninkaasta alkaen ruotsalaisten suhtautuminen suomenkielisiin, suomen kieleen ja Suomeen on pahasti vinoutunut. Se näkyy myös Ruotsin 2000-luvun oppikirjoissa erittäin ikävänä ja kaukana todellisuudesta.- Leevit
saluuna kirjoitti:
Suomenruotsalainen tapa on aina ollut, että kun kerrataan samaa asiaa monta kertaa niin se menee "perille" paremmin. Suomalainen yhteiskunta on vieläkin hyvin epätasa-arvoinen mitä tulee tiedonsaantiin joten ei ole muuten kuin oikein, että asioita kerrataan silloin tällöin. Suomi on laaja ja harvaanasuttu maa joten tiedon leviäminen kaikkein syvimpiin saloihin voi viedä oman aikansa. Tietoyhteiskunta ei kaikilta osin ole vieläkään kaikkien ulottuvilla joten suomenruotsalaisten ja ruotsalaismielistelijöiden levittämien harhaluulojen pois kitkeminen tarvitsee "kertausta".
Yleensä ihminen ottaa kun hänelle annetaan jotakin arvokkaaksi koettua.
Jos asenteet ovat ristiriidassa, niin sopua ei synny muuten kuin pakon edessä.
Ruotsinkieliset, eivätkä muutkaan etuoikeuksia saaneet, luovu vapaaehtoisesti eduistaan - Vaihtotase
hjhhhj kirjoitti:
Valtion verotulot ovat pienentyneet. Meno leikkaukset ja veron korotukset tehty. mutta silti kaksikielisyyden ylläpitoon ei ole rahaa.
Olisi vitsien vitsi jos hurreja alettaisiin elättämään ulkolaisella velalla."Valtion verotulot ovat pienentyneet. Meno leikkaukset ja veron korotukset tehty. mutta silti kaksikielisyyden ylläpitoon ei ole rahaa."
>> RKP:n kanta on: Rahaa PITÄÄ löytyä, muusta ei ole väliä.
Olisi vitsien vitsi jos hurreja alettaisiin elättämään ulkolaisella velalla.
>> Tämähän on TOSI, velkaa on otettu rutosti ja lisää otetaan. Iso osa tuosta velasta on rutsinkielen ja -kielisten ylläpito! - dfgseg
Tyttö. kirjoitti:
Mitä eroa noilla pakkoruotsin vastaisuuksien syillä on lähteepä se
Vai tarkotatko, rakentavalla keskustelua ympäri pyöreätä lässytä, jonka tarkoitus ei ole johtaa mihinkään tulokseen.on se, kun todetaan, että kielipolitiikkaa kritisoivat pelkästään asennevammaiset hurrivihaajat.
Niin, aivan varmasti hurrivihaajatkin kritisoivat pakkoruotsia ja muita ylilyöntejä, mutta heidän motiivinsa on väärä. Se taas ei saa estää kriittistä ja avointa keskustelua kielipolitiikasta. rautaako? kirjoitti:
Mistä pakkoruotsinvastaisuudesta te puhutte? Siitä täällä netissä vellosvasta vihaan perustuvasta, vai siitä käytännön kielten opiskelun kiinnostuksen vähemnemisestä kun "bad english" yleiskieli valloitta maailman?
1930 luvulla oli valloillaan erittäin kapeaalainen ja poissulkeva kansallisidentiteetin ihannointi. Suomessa takerruttiin "tuhatvuotiseen suomalaiseen sankarikulttrin" sepitykseen, ja hurrit uhkana ja ulkopuolisina. Sillo9j on saattanut käydä niin että vanhemmat indoktrinoivat lapsensa samanlaiseen vastakkaisasetteluun ja hurrien panetteluun. Vasta maailmansota tappoi tuonkaltaiset inhottavuudet Suomesta ja monesta muusta maasta. Sota opetti meille taas kerran että pienessä maassa on pidettävä yhtä eikä ketään saa menettää. Noista ajoista jäi jäljelle vain hurrivitseinä pidettäviä hassutuksia ("pappa betalar", svenskatalande bättre folk" jne.).samanlaista köyhyyttä kuin on Ruotsissa - yksi virallinen kieli ja se on enemmistön kieli. Tai Tanska ja muut Pohjoismaat - vain enemmistön kieli on virallinen. Tahi Saksa, Puola, Liettua, Latvia, Viro ja Venäjä - ainoastaan enemmistön kieli on virallinen.
Suomalaisia on huijattu vuosisatoja uskomaan "onhan maamme kaskikielinen" mantraan, mutta nyt se on yllättävä nopeasti muuttumassa. Pakkoruotsia vastustaa enemmistö kansalaisista ja yhä useampi on alkanut vaatia järkevää virallista yksikielisyyttä. Juuri sen vuoksi tätä nettikeskustelua käydään - ja sen on nyt Hesarikin todennut ihan pääkirjoituksessa. Kuten senkin, että "suomenruotsalaisten keskuudessa leviää hämmennys, epäusko ja katkeruus" - eikä ihme, sillä etuoikeuksien menettäminen tekee kipeää. Eivät nämä ole mitään hassutuksia; "pappa betalar", svenskatalande bättre folk", vaan edelleen elävää todellisuutta, jota vasta on hieman pinnalta raapaistu.
Lukekaapa "Koneen ruhtinas - Pekka Herlin", niin saatte lisää todistusaineistoa suomenruotsalaisuuden likaisuudesta ja ylimielisyydestä.heikki_tala kirjoitti:
En ole koskaan enkä missään pilkannut sotaveteraaneja - päin vastoin, olen aina kunnioittanut heitä ja heidän saavutustaan säilyttää Suomi maailmankartalla. Mutta, jos suomenruotsalaisia käpykaartilaisia aletaan pitää sotaveteraaneina, niin sanoudun siitä harrastuksesta jyrkästi irti. "Uumajan pataljoona" lihoi ruotsalaisten lihapatojen ääressä ja harjaili hampaitaan ruotsalaisten antamilla hammasharjoilla. Sodan päätettyä he palasivat Suomeen jaa vaativat muhkeat rahalliset korvaukset "käsrsimyksistään" fasisminvastaisessa taistelussa! Myös pääosin ruotsinkielisen 17. divisioonan "räikeä epäisänmaallisuus" kesällä 1944 on kirjattu tutkimuksissa - ei se ole minun kirjoittamaani. Luetteloa voisi jatkaa vielä pitkään - ja aina tutkimuksiin ja historiallisiin dokumentteihin tukeutuen. Löytyy "rauhaoppositiota", maanhankintalakia, kielirauhakomiteaa ja jos jonkinlaista suomenruotsalaista myyräntyötä.
Niinpä vielä nyt 2000-luvulla suomalaiset nuoret tutkimusten mukaan pitävät suomenruotsalaisia epäisänmaallisina, vaikka nämä väittävät hurraavansa Suomen maajoukkueille. ;-)
Ruotsalaisten suhtautuminen suomalaisiin ei ollut sen parempaa 1990-luvun puolivälissä kuin ennenkään. Olin näet Ruotsissa töissä 1992-95 välisenä aikana useampaan otteeseen ja keskustelin ruotsalaisten kanssa heidän tempauksistaan suomenkielisiä kansalaisia ja suomen kieltä kohtaan. Melkein heiltä itku pääsi, kun yrittävät selittää, etteivät he voi olla vastuussa mistään!
Kuninkaasta alkaen ruotsalaisten suhtautuminen suomenkielisiin, suomen kieleen ja Suomeen on pahasti vinoutunut. Se näkyy myös Ruotsin 2000-luvun oppikirjoissa erittäin ikävänä ja kaukana todellisuudesta.nimittäin se, että suomenruotsalaiset ovat suomalaisia siinä kuin suomenkielisetkin. Käpykaartilaisuutta ja muunkinlaista filunkia esiintyi viime sotien aikana aivan koko väestön keskuudessa. Ei ole missään osoitettu, että ruotsinkieliset olisivat näihin tekoihin syyllistyneet jotenkin tilastollisesti suomenkielisiä enemmän. Se, että et kerro mitä samanaikaisesti tapahtui muualla maassa vaikkapa suomenkielisten parissa, on aivan suoraan suomenruotsalaisten sotaveteraanien häpäisyä. Noukit vain yksittäisiä historiankertomuksia tukeaksesi omia vinoutuneitä käsityksiäsi surujen epäisänmaallisuudesta. Heikki, olet pateettinen. Aivan sama koskee kaikkia muitakin ns. faktojasi suruista ja ruotsalaisista. Ei kukaan väitä etteikö historiassa olisi sattunut yhtä jos toista - mutta se heittäköön ensimmäisen kiven, joka itse on synnitön. Ja Heikkihän kyllä heittää kuten kaikki tiedämme :(
heikki_tala kirjoitti:
samanlaista köyhyyttä kuin on Ruotsissa - yksi virallinen kieli ja se on enemmistön kieli. Tai Tanska ja muut Pohjoismaat - vain enemmistön kieli on virallinen. Tahi Saksa, Puola, Liettua, Latvia, Viro ja Venäjä - ainoastaan enemmistön kieli on virallinen.
Suomalaisia on huijattu vuosisatoja uskomaan "onhan maamme kaskikielinen" mantraan, mutta nyt se on yllättävä nopeasti muuttumassa. Pakkoruotsia vastustaa enemmistö kansalaisista ja yhä useampi on alkanut vaatia järkevää virallista yksikielisyyttä. Juuri sen vuoksi tätä nettikeskustelua käydään - ja sen on nyt Hesarikin todennut ihan pääkirjoituksessa. Kuten senkin, että "suomenruotsalaisten keskuudessa leviää hämmennys, epäusko ja katkeruus" - eikä ihme, sillä etuoikeuksien menettäminen tekee kipeää. Eivät nämä ole mitään hassutuksia; "pappa betalar", svenskatalande bättre folk", vaan edelleen elävää todellisuutta, jota vasta on hieman pinnalta raapaistu.
Lukekaapa "Koneen ruhtinas - Pekka Herlin", niin saatte lisää todistusaineistoa suomenruotsalaisuuden likaisuudesta ja ylimielisyydestä.On väitetty slaavilainen perinteen olevan sellainen, että jos jollain on jotain, niin itse tulee rikkaammaksi kun otetaan se "ylimääräinen" siltä pois. Taidat tarkoittaa juuri tällaista slaavilaista rikastumista, mitä toverit Lenin ja Stalin jo aikoinaan harjoittivat.
Itse kuitenkin uskoisin suurimman osan suomalaisistakin olevan tänäpäivänä enemmän perinteisemmän länsimaisen rikastumiskäsitteen takana - eli jos toisella on asiat paremmin kuin itsellä, niin pyritään hankkimaan itselle samanalaiset etuudet/rikkaudet. Tässä kyseisessä tapauksessa (Suomen viralliset kielet) tosin olemme jo samanlaisessa asemassa ruotsinkielisten kanssa, joten ei paljoa intohimoja aiheuta. Ja senhän näkee vaikkapa eduskunnassamme.- Väinö.
frey kirjoitti:
On väitetty slaavilainen perinteen olevan sellainen, että jos jollain on jotain, niin itse tulee rikkaammaksi kun otetaan se "ylimääräinen" siltä pois. Taidat tarkoittaa juuri tällaista slaavilaista rikastumista, mitä toverit Lenin ja Stalin jo aikoinaan harjoittivat.
Itse kuitenkin uskoisin suurimman osan suomalaisistakin olevan tänäpäivänä enemmän perinteisemmän länsimaisen rikastumiskäsitteen takana - eli jos toisella on asiat paremmin kuin itsellä, niin pyritään hankkimaan itselle samanalaiset etuudet/rikkaudet. Tässä kyseisessä tapauksessa (Suomen viralliset kielet) tosin olemme jo samanlaisessa asemassa ruotsinkielisten kanssa, joten ei paljoa intohimoja aiheuta. Ja senhän näkee vaikkapa eduskunnassamme.Sveko otti esille vuorostaan vanhan kateus-argumentin. Hohhoijaa!
Niinhän sosialismiakin jotkut typerykset ovat pyrkineeet selittämään kateudella(en ole sosialisti).
Etuoikeuksien vastustaminen ja tasa-arvon ajaminen ei perustu kateuteen, vaan yksinkertaisesti oikeudenmukaisuuden aatteeseen tai oikeastaan tajuun.
Vahingollinen kateus lähtee samanlaisista lähtökohdista. Se ei päde tilanteeseen, jossa toiselle on luotu paremmat lähtökohdat.
Luepa Frey Fransesco Alberonin Kateus-tutkielman, niin ymmärrät asian. - Tapio.Rautalapio
Väinö. kirjoitti:
Sveko otti esille vuorostaan vanhan kateus-argumentin. Hohhoijaa!
Niinhän sosialismiakin jotkut typerykset ovat pyrkineeet selittämään kateudella(en ole sosialisti).
Etuoikeuksien vastustaminen ja tasa-arvon ajaminen ei perustu kateuteen, vaan yksinkertaisesti oikeudenmukaisuuden aatteeseen tai oikeastaan tajuun.
Vahingollinen kateus lähtee samanlaisista lähtökohdista. Se ei päde tilanteeseen, jossa toiselle on luotu paremmat lähtökohdat.
Luepa Frey Fransesco Alberonin Kateus-tutkielman, niin ymmärrät asian."Sveko otti esille vuorostaan vanhan kateus-argumentin. Hohhoijaa!
Niinhän sosialismiakin jotkut typerykset ovat pyrkineeet selittämään kateudella(en ole sosialisti)."
Toki netti fennoilun ja sosialismin kannattamisen välillä on muitakin yhtymäkohtia kuin kateus, mutta hyvä, että olet huomannut tuonkin. - pakkoruotsitus loppu
heikki_tala kirjoitti:
Suomessa on menossa nyt ruotsin kielen ylimitoitetun aseman korjausliike. Hesarin pääkirjoituksen mukaan se on aiheuttanut ilmiön, missä "suomenruotsalaisten keskuudessa leviää hämmennys, epäusko ja katkeruus". Syyttä tai syystä, mutta todellisuus alkaa nyt valjeta tälle tähän asti maailman hemmotelluimmalle kielivähemmistölle. Jonkka jankkaa ja Sasi sösii, mutta todellisuus vie kohti virallista yksikielisyyttä. Sen sanoo jo järkikin ja vilkaisu naapurimaihin ja muihin Itämeren rantavaltioihin - kaikissa vain enemmistön kieli on virallinen.
Niinpä niin. Surut ei meinaa millään uskoa, että suomenkieliset ovat viimeinkin saaneet tarpeekseen tästä ylimielisestä ja alati valittavasta porukasta, jonka ylimitoitettuja etuoikeuksia ei enää haluta verovaroin kustantaa.
Pakkoruotsitus on nyt vaan kaput! Loppu! Finito! Se siitä, ja sillä hyvä. - Väinö.
Tapio.Rautalapio kirjoitti:
"Sveko otti esille vuorostaan vanhan kateus-argumentin. Hohhoijaa!
Niinhän sosialismiakin jotkut typerykset ovat pyrkineeet selittämään kateudella(en ole sosialisti)."
Toki netti fennoilun ja sosialismin kannattamisen välillä on muitakin yhtymäkohtia kuin kateus, mutta hyvä, että olet huomannut tuonkin.Missä on Lapio luurannut? Multinikkinä vai huudellut?
Avasit oiken tyypillisellä tavallasi eli käsittämätön kommentti.
Ensinnnäkin. En puhunut sanaakan mistään fennoilusta. Toiseksi sanoin nimenomaan(kuten Alberoni), että sosialismi ei perustu kateuteen.
Eli taas meni täysin pieleen. Onneksi olkoon.
Lapio on ruostunut... Leevit kirjoitti:
Yleensä ihminen ottaa kun hänelle annetaan jotakin arvokkaaksi koettua.
Jos asenteet ovat ristiriidassa, niin sopua ei synny muuten kuin pakon edessä.
Ruotsinkieliset, eivätkä muutkaan etuoikeuksia saaneet, luovu vapaaehtoisesti eduistaanon alkanut vaivata ihan politiikan huipullakin. Ihan julkisesti ovat sanoneet, että Ruotsin pitäisi pyytää anteeksi törkeyksiään suomenkielisään kohtaan. No, Bildt on tietenkin tyrmännyt sen - ei Ruotsi pyydä anteeksi, koska on sikaillut niin paljon ja moniin suuntiin!
Suomenruotsalaiset sen sijaan tekevät edelleen kaiken mahdollisen syrjiäkseen suomenkielisiä - niin sanoo suomenruotsalainen kansanedustaja!
Nyt kuitenkin on uusi tilanne, ja siitä voitte lukea viime sunnuntain Helsingin Sanomien ylimmässä pääkirjoituksessa. Vahvistusta löydätte nobelistipresidentti Ahtisaaren kirjoituksista HBL:ssä ja HS:ssa; "Suomi on jo luopunut kaksikielisyydestä!"
Hesari antoi myös tunnustusta meille nettifennoille - ja todella syystä. Nimenomaan tämä jo vuosia jatkunut nettikirjoittelu on vauhdittanut sitä lumipalloefektiä, joka käynnistyi Suomen Lukiolaisten Liiton joukkovoimannäytöllä 16.3.2004.
Olemme matkalla kohti kielivapautta ja valtakunnallisesti virallista yksikielisyyttä - ihan Ruotsin malliin! :-)- LA Puntila
frey kirjoitti:
nimittäin se, että suomenruotsalaiset ovat suomalaisia siinä kuin suomenkielisetkin. Käpykaartilaisuutta ja muunkinlaista filunkia esiintyi viime sotien aikana aivan koko väestön keskuudessa. Ei ole missään osoitettu, että ruotsinkieliset olisivat näihin tekoihin syyllistyneet jotenkin tilastollisesti suomenkielisiä enemmän. Se, että et kerro mitä samanaikaisesti tapahtui muualla maassa vaikkapa suomenkielisten parissa, on aivan suoraan suomenruotsalaisten sotaveteraanien häpäisyä. Noukit vain yksittäisiä historiankertomuksia tukeaksesi omia vinoutuneitä käsityksiäsi surujen epäisänmaallisuudesta. Heikki, olet pateettinen. Aivan sama koskee kaikkia muitakin ns. faktojasi suruista ja ruotsalaisista. Ei kukaan väitä etteikö historiassa olisi sattunut yhtä jos toista - mutta se heittäköön ensimmäisen kiven, joka itse on synnitön. Ja Heikkihän kyllä heittää kuten kaikki tiedämme :(
Frey:
suomenruotsalaiset ovat suomalaisia siinä kuin suomenkielisetkin
On suomalaisia ja ruotsalaisia. Näistä kahdesta vain suomalaiset ovat suomalaisia, ruotsalaiset eivät ole suomalaisia. On mahdollista että on ruotsinkielinen suomalainen, silloin ei voi olla suomenruotsalainen, sillä ruotsalainen ei ole suomalainen. Tämä on ihan yksinkertaista. Dr Froid kirjoitti:
"Narsisti saa olemassaolonsa tunnun, kokemuksensa omasta olemassaolostaan, ja oman arvonsa ulkopuoleltaan. Hän kaivaa muista Narsistista Lähdettä - ihailua, huomiota, peilausta ja pelkoa. Heidän reaktionsa kohentavat hänen tulipesäänsä. Poista Narsistinen Lähde - ja narsisti hajoaa kappaleiksi ja hävittää itse itsensä. Kun häntä ei huomata, hän kokee itsensä tyhjäksi ja arvottomaksi. Narsistin on PAKKO huijata itsensä uskomaan, että hän on koko ajan muiden ihmisten huomion, aikomusten, suunnitelmien, tunteiden ja juonittelujen aikaansaaja ja kohde. Narsisti kohtaa koruttomat vaihtoehdot - joko olet maailman pysyvä keskus (tai tulet sellaiseksi), tai lakkaat kokonaan olemasta."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/journal41.htmlolen osallistunut jo muutaman vuoden ajan kielipoliittiseen nettikeskusteluun, niin nyt ovat myös kieltenopetuksen ammattilaiset tulleet mukaan Jyväskylän yliopiston kieliverkoston välityksellä. Kieli-ihmiset sanovat nyt jo ihan suoraan, että pakkoruotsi on kaiken järkevän kieltenopetuksen tulppa.
Me olemme sen Suomalaisuuden Liitossa tajunneet jo ainakin vuodesta 1988 - siis yli 20 vuotta sitten. Liiton teettämät mielipidetutkimukset 1990-2007 ovat myös yksiselitteisesti osoittaneet, että pakkoruotsilla ei ole suomalaisten enemmistön kannatusta.
Onkin aivan erinomaisen hienoa, että kieltenopettajat ovat alkaneet osallistua nettikeskusteluun.- Uumajan prigadööri
frey kirjoitti:
nimittäin se, että suomenruotsalaiset ovat suomalaisia siinä kuin suomenkielisetkin. Käpykaartilaisuutta ja muunkinlaista filunkia esiintyi viime sotien aikana aivan koko väestön keskuudessa. Ei ole missään osoitettu, että ruotsinkieliset olisivat näihin tekoihin syyllistyneet jotenkin tilastollisesti suomenkielisiä enemmän. Se, että et kerro mitä samanaikaisesti tapahtui muualla maassa vaikkapa suomenkielisten parissa, on aivan suoraan suomenruotsalaisten sotaveteraanien häpäisyä. Noukit vain yksittäisiä historiankertomuksia tukeaksesi omia vinoutuneitä käsityksiäsi surujen epäisänmaallisuudesta. Heikki, olet pateettinen. Aivan sama koskee kaikkia muitakin ns. faktojasi suruista ja ruotsalaisista. Ei kukaan väitä etteikö historiassa olisi sattunut yhtä jos toista - mutta se heittäköön ensimmäisen kiven, joka itse on synnitön. Ja Heikkihän kyllä heittää kuten kaikki tiedämme :(
>>Ei ole missään osoitettu, että ruotsinkieliset olisivat näihin tekoihin syyllistyneet jotenkin tilastollisesti suomenkielisiä enemmän.
- Sexti-1
Uumajan prigadööri kirjoitti:
>>Ei ole missään osoitettu, että ruotsinkieliset olisivat näihin tekoihin syyllistyneet jotenkin tilastollisesti suomenkielisiä enemmän.
Ei se totuus muutu etulinjan edessä eikä takana!
Käpykaartilaisuus ja Munsalalaisuus kaikkine lieveilmiöineen kertoo meille kaikille TOTUUDEN suomenruotsalaisten isänmaallisuudesta tai pikemminkin EPÄISÄNMAALLISUUDESTAAN tosi paikan tullen! He luikkivat karkuun jos vain suinkin pääsevät ja vaikka toiseen maahan, Ruotsiin, kaikkein kriittisimmällä hetkellä!
Termi MUNSALALAISUUS on tunnettu sotahistoriassa ja varsinkin Pohjanmaalla, sen syntyseuduilla, mutta sitä on koitettu pitää piilossa ja vaieta asia historian unholaan.
MUNSALALAISUUS tarkoittaa siis kansakunnan hädän hetkellä tapahtuvaa pahinta mahdollista isänmaan pettämistä eli karkaamista toiseen maahan samanaikaisesti kun toiset taistelevat ja kaatuvat isänmaansa puolesta!
Pohjanmaan Suomenruotsalaisille tästä tuli ikuinen häpeä!
Mitenkähän ne juhlivat itsenäisyyspäivää?
Varmaankin liputtavat "Sinikeltaistaan"
Katsoppas tarkasti mikä on Uudenmaan prikaatin lipussa esiintyvä "kreivillinen taikakalu"... Värit on kuin Ruotsin lipussa... Sehän on aivan selvästi VENE!
Lipussa on Uudenmaan Prikaatin kreivillinen ase päämotiivina.
http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uudpr/historia_fana1.jpg
Ruotsinkielisiä suomalaisia oli siihen aikaan vähän enemmän kuin nyt. Sotilaista heitä yksi divisioona ja muutamia pienempiä yhtymiä ja erillisiä pataljoonia sekä tykistön osastoja, mutta niiden osuus esim. AMMUTUISTA SOTILASKARKUREISTA OLI 10% LUOKKAA! Ja tämä kohdistui VAIN ja PELKÄSTÄÄN jalkaväkeen!
Siis JR13 ja JR61 (Sexti ettan = Etuilijan edessä ollut rykmentti!)
Ruotsinkielisiä joukko-osastoja oli paljonkin, eritoten tykistöä. 17.D oli kuitenkin ainoa ruotsinkielinen isompi joukko-osasto, siis ihan divisioona kaikkine tukiyhtymineen eli tykistöineen yms. Toki ruotsinkielisiä tai suomenruotsalaisia oli kaikissa aselajeissa, ilma- ja merivoimissa ja nimenomaisesti tykistössä, mutta jalkaväkijoukoista 17.D taisi olla ainoa yksikkö, jossa oli ruotsinkielisiä nimenomaan siis Jatkosodassa.
Nämä teloitustuomiothan kohdistuivat 1941-1944 pelkästään ja vain jalkaväkijoukkoihin.
JR13 ja JR61 muodostivat sen rungon täydennettynä erillispataljoonalla, olikohan se juuri tuo ErP 27.
http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uudpr/historia_minnes_fi.dsp
Uudenmaan prikaati ja Uudenmaan prikaatin kilta on pystyttänyt tämän muistomerkin 1976, niiden ruotsinkielisten joukko-osastojen muistoksi jotka taistelivat talvi- ja jatkosodassa.
Talvisota 1939-1940
Jalkaväki
Kenttätykistö
JR 9, RsPsto 1, JR 10, RsPsto 2, II/1.Pr, RsPsto 3, III/JR 61, RsPsto 4, ErP 18, RsPsto 5, ErP 20, RsPsto 6, PPP 8, 1.ErRsPtri, 1.PPK, 3.ErRsPtri, 2.PPK
Jatkosota 1941-1945
JR 13, JärjPsto 1, JR 24, JärjPsto 4, JR 55, 10.ErJärPtri, JR 61, RsPsto 2, ErP 1, RsPsto 3, ErP 18, RsPsto 4, ErP 27, RsPsto 13, LinP 18, RsPsto 17, 27.KrhK, RsPsto 18, 59.TykK, RsPsto 21, SyvLinPsto 18, KvPsto 18, SyvLinPsto 1 Sexti-1 kirjoitti:
Ei se totuus muutu etulinjan edessä eikä takana!
Käpykaartilaisuus ja Munsalalaisuus kaikkine lieveilmiöineen kertoo meille kaikille TOTUUDEN suomenruotsalaisten isänmaallisuudesta tai pikemminkin EPÄISÄNMAALLISUUDESTAAN tosi paikan tullen! He luikkivat karkuun jos vain suinkin pääsevät ja vaikka toiseen maahan, Ruotsiin, kaikkein kriittisimmällä hetkellä!
Termi MUNSALALAISUUS on tunnettu sotahistoriassa ja varsinkin Pohjanmaalla, sen syntyseuduilla, mutta sitä on koitettu pitää piilossa ja vaieta asia historian unholaan.
MUNSALALAISUUS tarkoittaa siis kansakunnan hädän hetkellä tapahtuvaa pahinta mahdollista isänmaan pettämistä eli karkaamista toiseen maahan samanaikaisesti kun toiset taistelevat ja kaatuvat isänmaansa puolesta!
Pohjanmaan Suomenruotsalaisille tästä tuli ikuinen häpeä!
Mitenkähän ne juhlivat itsenäisyyspäivää?
Varmaankin liputtavat "Sinikeltaistaan"
Katsoppas tarkasti mikä on Uudenmaan prikaatin lipussa esiintyvä "kreivillinen taikakalu"... Värit on kuin Ruotsin lipussa... Sehän on aivan selvästi VENE!
Lipussa on Uudenmaan Prikaatin kreivillinen ase päämotiivina.
http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uudpr/historia_fana1.jpg
Ruotsinkielisiä suomalaisia oli siihen aikaan vähän enemmän kuin nyt. Sotilaista heitä yksi divisioona ja muutamia pienempiä yhtymiä ja erillisiä pataljoonia sekä tykistön osastoja, mutta niiden osuus esim. AMMUTUISTA SOTILASKARKUREISTA OLI 10% LUOKKAA! Ja tämä kohdistui VAIN ja PELKÄSTÄÄN jalkaväkeen!
Siis JR13 ja JR61 (Sexti ettan = Etuilijan edessä ollut rykmentti!)
Ruotsinkielisiä joukko-osastoja oli paljonkin, eritoten tykistöä. 17.D oli kuitenkin ainoa ruotsinkielinen isompi joukko-osasto, siis ihan divisioona kaikkine tukiyhtymineen eli tykistöineen yms. Toki ruotsinkielisiä tai suomenruotsalaisia oli kaikissa aselajeissa, ilma- ja merivoimissa ja nimenomaisesti tykistössä, mutta jalkaväkijoukoista 17.D taisi olla ainoa yksikkö, jossa oli ruotsinkielisiä nimenomaan siis Jatkosodassa.
Nämä teloitustuomiothan kohdistuivat 1941-1944 pelkästään ja vain jalkaväkijoukkoihin.
JR13 ja JR61 muodostivat sen rungon täydennettynä erillispataljoonalla, olikohan se juuri tuo ErP 27.
http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uudpr/historia_minnes_fi.dsp
Uudenmaan prikaati ja Uudenmaan prikaatin kilta on pystyttänyt tämän muistomerkin 1976, niiden ruotsinkielisten joukko-osastojen muistoksi jotka taistelivat talvi- ja jatkosodassa.
Talvisota 1939-1940
Jalkaväki
Kenttätykistö
JR 9, RsPsto 1, JR 10, RsPsto 2, II/1.Pr, RsPsto 3, III/JR 61, RsPsto 4, ErP 18, RsPsto 5, ErP 20, RsPsto 6, PPP 8, 1.ErRsPtri, 1.PPK, 3.ErRsPtri, 2.PPK
Jatkosota 1941-1945
JR 13, JärjPsto 1, JR 24, JärjPsto 4, JR 55, 10.ErJärPtri, JR 61, RsPsto 2, ErP 1, RsPsto 3, ErP 18, RsPsto 4, ErP 27, RsPsto 13, LinP 18, RsPsto 17, 27.KrhK, RsPsto 18, 59.TykK, RsPsto 21, SyvLinPsto 18, KvPsto 18, SyvLinPsto 1Ensinnäkin suomenruotsalaisten osuus oli viime sotiemme aikana n. 10% väestöstä. Ei ole sen paremmin H Tala kuin nettifennotkaan pystyneet missään osoittamaan, että suomenruotsalaisia käpykaartilaisia tai munsalalaisia - puhumatakaan sotien aikana karkuruudesta teloitettujen määrästä olisi ollut yli 10% suomenruotsalaisia.
Metsäkaartilaisista j akäpykaartilaisista voi lueskella vaikka täällä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mets%C3%A4kaarti
Lukekaapa vaikkapa tuo teksti otsino "Elämä karkurina" alla
"Metsäkaartilaisten suuria ryhmiä tiedetään liikkuneen Hämeenkyrössä, Jurvassa, Kittilässä, Kolarissa, Korpilahdella, Maskussa, Multialla, Rautavaaralla, Ruovedellä ja Valtimolla.[4]...."
Kysynpä vaan kuinkahan moni noista paikkakunnista on ruotsinkielinen?- Nalkittaja
frey kirjoitti:
Ensinnäkin suomenruotsalaisten osuus oli viime sotiemme aikana n. 10% väestöstä. Ei ole sen paremmin H Tala kuin nettifennotkaan pystyneet missään osoittamaan, että suomenruotsalaisia käpykaartilaisia tai munsalalaisia - puhumatakaan sotien aikana karkuruudesta teloitettujen määrästä olisi ollut yli 10% suomenruotsalaisia.
Metsäkaartilaisista j akäpykaartilaisista voi lueskella vaikka täällä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mets%C3%A4kaarti
Lukekaapa vaikkapa tuo teksti otsino "Elämä karkurina" alla
"Metsäkaartilaisten suuria ryhmiä tiedetään liikkuneen Hämeenkyrössä, Jurvassa, Kittilässä, Kolarissa, Korpilahdella, Maskussa, Multialla, Rautavaaralla, Ruovedellä ja Valtimolla.[4]...."
Kysynpä vaan kuinkahan moni noista paikkakunnista on ruotsinkielinen?"pystyneet missään osoittamaan, että suomenruotsalaisia käpykaartilaisia tai munsalalaisia - puhumatakaan sotien aikana karkuruudesta teloitettujen määrästä olisi ollut yli 10% suomenruotsalaisia."
Frey jäi kiinni valehtelusta , vieläpä oikein kunnolla!
Eikös ne Munsalalaiset olleet järestään suomenruotsalaisia? Vieläpä jotkut oikein soutumestareita seuraavassa sukupolvessa kuten se Manauskin... kehui vielä itse sukujuurillaan.
Jos 1944 kesällä niitä karkureita teloitettiin kaikkiaan se 47 ja muutama Mustasaaren vänrikki siihen päälle, ja noista oli vaikkapa se 5 suomenruotsalaista, niin eikö se tee jo yli 10% kokonaismäärästä? Onhan Tarkin Viipurin tapahtumia käsittelevässä kirjassa, Taistelu Viipurista ,olevassa päiväkäskyssä mainittu jo 4 suomenruotsalaista teloitettua ihan nimiltäkin. Niistä 3 kohdalla on Narc.Fi -sivuilta löytyvässää sotasurmatietokannassa heidän äidinkieleksikin mainittu ruotsi.
Minne tämän unohdit?
Metsäkaarti : Kolarin metsäkaartin jatkosota ja rauha / Markku Tasala, Oulu: Pohjoinen, 2000 (Jyväskylä: Gummerus)
Ruotsinkielisiä oli sotaa paossa UUMAJASSA noin 600 sotilaskarkuriksi luokiteltavaa miestä. 800 ja siitä 3/4 osaa tekee 600. Siis ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta olevia miehiä ja ruotsinkielisiltä rannikkoseuduilta!
Kyllä puheet Munsalan soutukerhosta eivät ole tuulesta tempaistuja vaan ihan täyttä totta!
Samaisesta kirjasta sivulta 207:
Ruotsiin paenneiden sotilaskarkureiden lukumäärä kohosi noin 800:aan vuoden 1944 alusta Lapin sodan päättymiseen saakka huhtikuussa 1945. Kolme neljäsosaa (3/4) heistä oli kotoisin Pohjanmaan ruotsinkielisiltä alueelta. Nalkittaja kirjoitti:
"pystyneet missään osoittamaan, että suomenruotsalaisia käpykaartilaisia tai munsalalaisia - puhumatakaan sotien aikana karkuruudesta teloitettujen määrästä olisi ollut yli 10% suomenruotsalaisia."
Frey jäi kiinni valehtelusta , vieläpä oikein kunnolla!
Eikös ne Munsalalaiset olleet järestään suomenruotsalaisia? Vieläpä jotkut oikein soutumestareita seuraavassa sukupolvessa kuten se Manauskin... kehui vielä itse sukujuurillaan.
Jos 1944 kesällä niitä karkureita teloitettiin kaikkiaan se 47 ja muutama Mustasaaren vänrikki siihen päälle, ja noista oli vaikkapa se 5 suomenruotsalaista, niin eikö se tee jo yli 10% kokonaismäärästä? Onhan Tarkin Viipurin tapahtumia käsittelevässä kirjassa, Taistelu Viipurista ,olevassa päiväkäskyssä mainittu jo 4 suomenruotsalaista teloitettua ihan nimiltäkin. Niistä 3 kohdalla on Narc.Fi -sivuilta löytyvässää sotasurmatietokannassa heidän äidinkieleksikin mainittu ruotsi.
Minne tämän unohdit?
Metsäkaarti : Kolarin metsäkaartin jatkosota ja rauha / Markku Tasala, Oulu: Pohjoinen, 2000 (Jyväskylä: Gummerus)
Ruotsinkielisiä oli sotaa paossa UUMAJASSA noin 600 sotilaskarkuriksi luokiteltavaa miestä. 800 ja siitä 3/4 osaa tekee 600. Siis ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta olevia miehiä ja ruotsinkielisiltä rannikkoseuduilta!
Kyllä puheet Munsalan soutukerhosta eivät ole tuulesta tempaistuja vaan ihan täyttä totta!
Samaisesta kirjasta sivulta 207:
Ruotsiin paenneiden sotilaskarkureiden lukumäärä kohosi noin 800:aan vuoden 1944 alusta Lapin sodan päättymiseen saakka huhtikuussa 1945. Kolme neljäsosaa (3/4) heistä oli kotoisin Pohjanmaan ruotsinkielisiltä alueelta....ja pahasti. Ei pystynyt osoittamaan taaskaan yhtään mitään.
Luepa vaikka siitä edellisen tekstin wiki-lähteestä tämä:
"Jatkosodan alkaessa 1500 miestä jäi saapumatta asepalvelukseen. Jatkosodan ja Lapin sodan aikana sotilastuomioistuimet käsittelivät yhteensä 32186 karkuruustapausta."
Jos Munsalassa oli 600 ruotsinkielistä, niin miten siitä saadaan yli 10% tapauksista? Ei tietenkään mitenkään. Nalkittaja luulee ilmeisesti, että Suomen kaikki karkurit lähtivät Ruotsiin ja niistä siis todistettavasti tuo 3/4 ruotsinkielisiltä alueilta ja se sitten todistaa jotain - entäs ne muut 31600 tapausta? Samoin tuo viittaus johinkin 3:een ruotsinkieliseen Viipurissa, ei vieläkään ylity 10% ja muutoinkin teloitettujen äidinkielen vertailu ei edes olisi kovin järkevää, koska ne tapahtuivat sattumanvaraisesti miten sattuivat jäämään kiinni ja millä rintamalohkolla sattuivat olemaan. Ainoa oikea vertailuluku on tuo 32186 tuomioistuimissa tuomittua . Säälittävää, Nalkittaja.- kielivapaus tulee!
heikki_tala kirjoitti:
olen osallistunut jo muutaman vuoden ajan kielipoliittiseen nettikeskusteluun, niin nyt ovat myös kieltenopetuksen ammattilaiset tulleet mukaan Jyväskylän yliopiston kieliverkoston välityksellä. Kieli-ihmiset sanovat nyt jo ihan suoraan, että pakkoruotsi on kaiken järkevän kieltenopetuksen tulppa.
Me olemme sen Suomalaisuuden Liitossa tajunneet jo ainakin vuodesta 1988 - siis yli 20 vuotta sitten. Liiton teettämät mielipidetutkimukset 1990-2007 ovat myös yksiselitteisesti osoittaneet, että pakkoruotsilla ei ole suomalaisten enemmistön kannatusta.
Onkin aivan erinomaisen hienoa, että kieltenopettajat ovat alkaneet osallistua nettikeskusteluun.Ihmiset uskaltavat viimeinkin sanoa ääneen, että pakkoruotsissa ei ole mitään mieltä ja että pakkoruotsista on päästävä eroon.
kielivapaus tulee! kirjoitti:
Ihmiset uskaltavat viimeinkin sanoa ääneen, että pakkoruotsissa ei ole mitään mieltä ja että pakkoruotsista on päästävä eroon.
näyttää olleen liikaa Suomi24 RKP-palstalle. En sitä tosin ihmettele, sillä se on liian totta. Kielikeskustelu on nyt tosissaan riehahtanut suomenruotsalaisessa mediassa. Radio Vega jauhaa jo yötä päivää "hemlig agendastaan" suomenruotsalaisuutta vastaan.
Erittäin merkittävä signaali on, että Sveriges Radio on aktivoitunut siihen mittaan, että nyt jälleen Suomalaisuuden Liiton mielipide halutaan kuulla. Lisää 15.11., jos SR:n alustava aikataulu ohjelman ulos tulolle pitää.pakkoruotsitus loppu kirjoitti:
Niinpä niin. Surut ei meinaa millään uskoa, että suomenkieliset ovat viimeinkin saaneet tarpeekseen tästä ylimielisestä ja alati valittavasta porukasta, jonka ylimitoitettuja etuoikeuksia ei enää haluta verovaroin kustantaa.
Pakkoruotsitus on nyt vaan kaput! Loppu! Finito! Se siitä, ja sillä hyvä.Pakkoruotsitus on tulossa tiensä päähän.
- Eirynasse
frey kirjoitti:
...ja pahasti. Ei pystynyt osoittamaan taaskaan yhtään mitään.
Luepa vaikka siitä edellisen tekstin wiki-lähteestä tämä:
"Jatkosodan alkaessa 1500 miestä jäi saapumatta asepalvelukseen. Jatkosodan ja Lapin sodan aikana sotilastuomioistuimet käsittelivät yhteensä 32186 karkuruustapausta."
Jos Munsalassa oli 600 ruotsinkielistä, niin miten siitä saadaan yli 10% tapauksista? Ei tietenkään mitenkään. Nalkittaja luulee ilmeisesti, että Suomen kaikki karkurit lähtivät Ruotsiin ja niistä siis todistettavasti tuo 3/4 ruotsinkielisiltä alueilta ja se sitten todistaa jotain - entäs ne muut 31600 tapausta? Samoin tuo viittaus johinkin 3:een ruotsinkieliseen Viipurissa, ei vieläkään ylity 10% ja muutoinkin teloitettujen äidinkielen vertailu ei edes olisi kovin järkevää, koska ne tapahtuivat sattumanvaraisesti miten sattuivat jäämään kiinni ja millä rintamalohkolla sattuivat olemaan. Ainoa oikea vertailuluku on tuo 32186 tuomioistuimissa tuomittua . Säälittävää, Nalkittaja.Niin se vaan on, että Suomi ulottuisi tänä päivänä Uralille asti, elleivät vitun hurrit niin kuin C.G.E. Mannerheim, Adolf Ehrnrooth, Rudolf Walden, Erik Heinrichs, Ruben Lagus, Jarl Lundqvist, Gustaf Erik "Eka" Magnusson, Hasse Wind, ym. ym. olisi pelkurimaisella petturuudellaan munanneet koko hommaa.
- Turha toivo, Heikki
heikki_tala kirjoitti:
Pakkoruotsitus on tulossa tiensä päähän.
että pakkoruotsi jatkuu.
Turha luullakaan, että päättäjät kaiken maailman rasististen nettihörhöjen propagandaa kuuntelisivat.
Näkeehän sen jo eduskunnan äänestyksistä SuoLin valtionavuista.
- tässä ois
Olen itsekkin nuori joka VALITETTAVASTI joutuu opiskelemaan ruotsia;mutta minua tuollainen sössötys ei kiinntosta ruotsi kyllä voitaisiin laittaa vapaaehtoiseksi. koska ne jotka eivät sitä halua niin eivät sitä halua koittaisivat jo ymmärtää että se ruotsi ei kiinnosta. on perusteltu että ruotsia opiskeltaisiin koska suomi on joskus ollut ruotsin vallan alla,mutta siitä on noin 200 vuotta toisaalta suomihan oli jopa alle sata vuotta sitten venäjän vallan alla miksei sitten venäjä ole pakollinen kieli. mutta tämä on suomi puhumme suomea niin kuin suomalaisten kuuluu. opetelkoon ranta ruotsalaiset puhumaan suomea emmekä me ruotsia. toinen syy on se että sanotaan että ruotsi on käytetty kieli EU:ssa mutta sitä ei itse asiassa puhu kuin alle 1% joten pakkoroutsi vapaa ehtoiseksi. saamekin on suomen yksi valtakielistä senkin voisi laittaa vapaa ehtoiseksi kouluihin ei pidä unohtaa sitä. mutta minä puollustan SUOMEN kielen asemaa ja toivottavasti tekin.
- Näin on näreet,
rantasvedut ei voi mitään.
Hyvä osoitus tilanteesta on, että Sveriges Radio lähetti toimittajansa haastattelemaan Suomalaisuuden Liittoa. Samaan tapaan Ruotsin TV:n toimittaja tuli pikavauhtia Suomeen 17.3.2004, kun edellispäivänä yli 40.000 lukiolaista oli järjestänyt valtakunnallisen joukkovoimannäytön ylioppilastutkinnon valinnanvapauden puolesta. SVT:n toimittaja tuli silloinkin Suomalaisuuden Liiton puheenjohtajaa kuulemaan.
Nyt syynä on mm. Helsingin Sanomien pääkirjoituksen aiheuttama täysin odotusten vastainen reaktio. Samoin kävi presidentti Ahtisaaren vieraskynälle HS:ssa. Perussuomalaisten nuoret antoivat Vaasassa 10.10.2009 (Aleksis Kiven päivänä) julkilausuman, missä vaaditaan siirtymistä valtakunnalliseen viralliseen yksikielisyyteen. Nyt pakkoruotsin poistovaatimus on levinnyt muiden puolueiden nuorisojärjestöihin.
Näin se etenee - kuin lumipallo ikään olisi vierimässä yhä vain jyrkempää rinnettä alas.- Löytyy areenasta
heikki_tala kirjoitti:
Hyvä osoitus tilanteesta on, että Sveriges Radio lähetti toimittajansa haastattelemaan Suomalaisuuden Liittoa. Samaan tapaan Ruotsin TV:n toimittaja tuli pikavauhtia Suomeen 17.3.2004, kun edellispäivänä yli 40.000 lukiolaista oli järjestänyt valtakunnallisen joukkovoimannäytön ylioppilastutkinnon valinnanvapauden puolesta. SVT:n toimittaja tuli silloinkin Suomalaisuuden Liiton puheenjohtajaa kuulemaan.
Nyt syynä on mm. Helsingin Sanomien pääkirjoituksen aiheuttama täysin odotusten vastainen reaktio. Samoin kävi presidentti Ahtisaaren vieraskynälle HS:ssa. Perussuomalaisten nuoret antoivat Vaasassa 10.10.2009 (Aleksis Kiven päivänä) julkilausuman, missä vaaditaan siirtymistä valtakunnalliseen viralliseen yksikielisyyteen. Nyt pakkoruotsin poistovaatimus on levinnyt muiden puolueiden nuorisojärjestöihin.
Näin se etenee - kuin lumipallo ikään olisi vierimässä yhä vain jyrkempää rinnettä alas.Richard Järnefelt taas oli eilen Radio X3M keskusteluohjelmassa ja puhui siellä koko ajan SUOMEA:
Sitä minä pidän oikeana kaksikielisyytenä; toimittaja kysyi ruotsiksi ja Järnefelt vastasi suomeksi. - Bootsschuppen
heikki_tala kirjoitti:
Näin se etenee - kuin lumipallo ikään olisi vierimässä yhä vain jyrkempää rinnettä alas.nettifennoista hörhöin.
- ytero
Bootsschuppen kirjoitti:
nettifennoista hörhöin.
Sitä mukaa kun vitutus pahenee.
ytero kirjoitti:
Sitä mukaa kun vitutus pahenee.
rkp-ministeri Wallinin osittaiseen torjuntavoittoon. Mutta oli upea muistutus pakkoruotsin kuolevaisuudelle tuo keskiviikkoinen lottoarvonta ilman ainuttakaan ruotsin sanaa. Nyt urheilu- ja kulttuuriministri Stefan Wallin oli jyrähtänyt Veikkaukselle ja ruotsi palautettiin osittain ja takerrellen lauantailottoon ja -jokeriin. "Kuk kväl" jäi kuitenkin sanomatta, jotta Stefalla olisi tekemistä alkavallakin viikolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti25645623Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!4411359Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy22110961Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump389775Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla908618Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2776664Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen
Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti23325Perussuomalaisiin minä luotan
Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.132594Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA
, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle22583Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys442350