Maksaako sossu takuuvuokran?

minä18

Oon 18 vuotias opiskelijatyttö ja asun tällä hetkellä toisten nurkissa ja muutto omille vuokrakämppään olisi luultavasti tammikuussa, joten saisinko sossusta mitään apua takuuvuokran maksamisessa? Ainoat tuloni ovat vain opintotuki 221e opintolaina 300e ja sitten saan asumislisää kelalta 201e jonka saan vasta kun asun vuokralla, joten ei ole rahaa niin paljon säästössä, että saisin maksettua kalusteiden lisäksi takuuvuokran. Tilanteeni on hankala, koska vanhempani asuvat eri paikkakunnalla missä opiskelen ja olen joutunut asumaan erään sukulaiseni luona ilman kunnollista omaa huonetta ja rauhaa.

32

9110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4344

      Ja Millaista vuokraa olet ajatellut pystyväsi maksamaan?

      Jos vuokranantaja pyytää kuukauden takuuvuokraa, niin luusisi sinun se pystyvän maksamaan (vaikka 400e).

      Puhut kalusteista, toki nekin ovat tärkeitä. Mutta kannattaisiko keskittyä takuuvuokraan ja vuokraan.
      Kalusteita ehdit ostamaan kirppiksiltä ja tuomaan kotoasia kunhan kerkeät ja olet saanut säästettyä rahaa.

      En sano mitään sosiaalitoimesta. Maksele omistasi vain se takuuvuokra.

      • Suomi kiva

        Mene vain sossu ja ne anto rahaa nyt. minä saada takuuvuokra huonekalu ja pesuin-konet ja tv ja kaikki vain yhdalla maksulapulla. nyt mina hakea auto-lapulla, koska liikkua vaikea ylöjarvi.


      • ei näin
        Suomi kiva kirjoitti:

        Mene vain sossu ja ne anto rahaa nyt. minä saada takuuvuokra huonekalu ja pesuin-konet ja tv ja kaikki vain yhdalla maksulapulla. nyt mina hakea auto-lapulla, koska liikkua vaikea ylöjarvi.

        "Mene vain sossu ja ne anto rahaa nyt. minä saada takuuvuokra huonekalu ja pesuin-konet ja tv ja kaikki vain yhdalla maksulapulla. nyt mina hakea auto-lapulla, koska liikkua vaikea ylöjarvi."

        Toivottavasti tää oli vitsi. Meinaan aika väärin mun mielestä että meiän suomalaisten verorahoilla rahotetaan jotkut helvetin pesukoneet, telkkarit ja autot ihmisille jotka ei edes yritä tulla toimeen omillaan.


      • ????????
        ei näin kirjoitti:

        "Mene vain sossu ja ne anto rahaa nyt. minä saada takuuvuokra huonekalu ja pesuin-konet ja tv ja kaikki vain yhdalla maksulapulla. nyt mina hakea auto-lapulla, koska liikkua vaikea ylöjarvi."

        Toivottavasti tää oli vitsi. Meinaan aika väärin mun mielestä että meiän suomalaisten verorahoilla rahotetaan jotkut helvetin pesukoneet, telkkarit ja autot ihmisille jotka ei edes yritä tulla toimeen omillaan.

        Millä perusteella sinä väität, ettei esimerkiksi edeltävä kirjoittaja yritä tulla toimeen omillaan? Taidat olla vaan pahimman luokan rasisti.


      • Hei haloo
        ???????? kirjoitti:

        Millä perusteella sinä väität, ettei esimerkiksi edeltävä kirjoittaja yritä tulla toimeen omillaan? Taidat olla vaan pahimman luokan rasisti.

        Ei se ole rasisti, jonka mielestä sekä valkoihoisten että värillisten pitää molempen tulla omillaan toimeen.


      • Sarcastaball
        ei näin kirjoitti:

        "Mene vain sossu ja ne anto rahaa nyt. minä saada takuuvuokra huonekalu ja pesuin-konet ja tv ja kaikki vain yhdalla maksulapulla. nyt mina hakea auto-lapulla, koska liikkua vaikea ylöjarvi."

        Toivottavasti tää oli vitsi. Meinaan aika väärin mun mielestä että meiän suomalaisten verorahoilla rahotetaan jotkut helvetin pesukoneet, telkkarit ja autot ihmisille jotka ei edes yritä tulla toimeen omillaan.

        Ei tietenkään se ollut vitsi, vaan oikeasti jonkun ulkomaalaisen kirjoittama juttu. Tiedäthän kuinka ulkomaalaiset tykkäävät hengailla suomi24:ssä :)


    • eräs vaan

      Sossu ei maksa kenenkään takuuvuokria (joka säännössä voi olla jokunen poikkeus). Sen sijaan, jos kriteerit täytyvät sossulta voi saada vuokran vakuuden eli sossu sitoutuu maksamaan vuokranantajalle takuuvuokraa vastaavan summan, jos sinä jätät vuokran maksamatta tai tuhoat asuntoa ennen poismuuttoa. Vastaavasti sossu perii sitten tarvittassa nämä kulut sinulta. Ainakin kunnat hyväksyy nämä sosuun vuokran vakuulaput takuuvuokran vaihtoehdoksi, samoin monet isot asunnnonvuokraajat (sato jne.), yksityiset sen sijaan useinkaan ei.

      Myös yksityinen voi olla vuokran takaajana kunnan tapaan. Eli suostuisivatko vanhempasi takaamaan vuokrasi. Homma onnistuu, jos heillä on säännölliset tulot ja luottotiedot kunnossa. Ylensä ainakin kunnat ja isot vuokranvälitäjät kelpuuttavat yksityiset takaajat.

      Yleensä opiskelijoille tarjotaan ensisijaisesti paikkaa asuntolasta, jos paikkakunnalla sellainen on. Usein esim. ammattikoulun asuntolaan otetaan myös lukiota käyviä tai toisin päin, jos tilaa on. Näissä takuuvuokra on kohtuullisempi kuin vuokra-asunnoissa (usein ns avainpantti suuruusluokkaa 100 euroa). Eihän asunola mikään unelmakämppä ole, mutta siellä on kuitenkin oma huone ja sen verran omaa rauhaa.

      • minä18

        En saa asuntolaa enkä saa piskelija-asuntoa tempereelta, koska jonot ova liian suuret. Vanhemmillani ei ole antaa kovinkaan paljoa rahaa minulle. Hankala tilanne, koska nykyisessä paikassa jossa asun toivoisivat että muuttaisin pian omaan kämppään. Katson treen kähikunnista asuntoa jossa vuokrat 1-2h on noin 250-400€. Sainkin juuri tietoa että eräälle ystävälleni sossu maksoi takuuvuokran, mutta luultavasti joutuu maksamaan takaisin joko muutettuua pois asunnosta tai osissa.


      • taidat olla loinen
        minä18 kirjoitti:

        En saa asuntolaa enkä saa piskelija-asuntoa tempereelta, koska jonot ova liian suuret. Vanhemmillani ei ole antaa kovinkaan paljoa rahaa minulle. Hankala tilanne, koska nykyisessä paikassa jossa asun toivoisivat että muuttaisin pian omaan kämppään. Katson treen kähikunnista asuntoa jossa vuokrat 1-2h on noin 250-400€. Sainkin juuri tietoa että eräälle ystävälleni sossu maksoi takuuvuokran, mutta luultavasti joutuu maksamaan takaisin joko muutettuua pois asunnosta tai osissa.

        Miksi sossun pitäisi maksaa sun takuu vuokra? Mene vaikka siivoojaksi ja tienaa itse omat takuu rahasi. Kannattaa ensi kasvaa aikuiseksi, joka kykenee pitämään myös taloudellisesti huolta itsestään. Jos ei ole rahaa on parempi asua äidin luona, niin ne muutkin tekee. Seuraavaklsi olet pyytämässä sossusta rahaa ruokaan kun ei ole itsellä. ÄLY HOI.
        asuisin minäkin hienommin, mutta kun olen ihan itse itseni ja lapseni elättänyt enkä ikinä sossun luukulla käynyt.


      • ertu24
        taidat olla loinen kirjoitti:

        Miksi sossun pitäisi maksaa sun takuu vuokra? Mene vaikka siivoojaksi ja tienaa itse omat takuu rahasi. Kannattaa ensi kasvaa aikuiseksi, joka kykenee pitämään myös taloudellisesti huolta itsestään. Jos ei ole rahaa on parempi asua äidin luona, niin ne muutkin tekee. Seuraavaklsi olet pyytämässä sossusta rahaa ruokaan kun ei ole itsellä. ÄLY HOI.
        asuisin minäkin hienommin, mutta kun olen ihan itse itseni ja lapseni elättänyt enkä ikinä sossun luukulla käynyt.

        en tajua taas tätä suomalaisten negatiivisuutta. kirjoittajan aloittaja sanoi että vanhemmat asuvat eri paikkakunnalla kuin opiskelupaikka ja nykyinen väliaikanen asumispaikkassa toivotaan jo hänen lähtevän!


      • köyhäopiskelija
        ertu24 kirjoitti:

        en tajua taas tätä suomalaisten negatiivisuutta. kirjoittajan aloittaja sanoi että vanhemmat asuvat eri paikkakunnalla kuin opiskelupaikka ja nykyinen väliaikanen asumispaikkassa toivotaan jo hänen lähtevän!

        Itse mietin just samaa, maksaako sossu takuuvuokran tai antaako jotain avustusta jos muutan vuokra-asuntoon eikä mulla ole tuloja (olen 20v. opiskelija). Opintotuki ja asumislisä menee siis vuokran maksamiseen. Minun tapauksessa vaikutti niin monimutkaiselta sanoa suoraan saisinko mitään avustusta, joten sain kutsun sossun toimistoon ja siellä sovitaan sitten asiat. Ehkä sinunkin kannattaisi varata aika sinne ja käydä juttelemassa. Mä en tosin saa opintolainaa (tai siis en ole halunnut hakea sitä), ja ensisijaisesti myönnetään opintolaina ja vasta jos senkin jälkeen on hankalaa tms. niin saa muita avustuksia. Mutta se on niin monimutkaista hommaa kuten kelankin kanssa asiointi, että kannattaa käydä siellä paikan päällä juttelemassa :)

        Niin ja nuista kalusteista vielä. Kannattaa ensin kysellä sukulaisilta ja kavereilta onko heillä ylimääräisiä vanhoja pöytiä/sohvia ym. Ensiasunnon ei vielä tarvitse olla niin loistokas. Sitten kun olet työelämässä voit alkaa hankkia mieleisiäsi mattoja, verhoja, kaappeja ja sellaista :)


      • *********
        minä18 kirjoitti:

        En saa asuntolaa enkä saa piskelija-asuntoa tempereelta, koska jonot ova liian suuret. Vanhemmillani ei ole antaa kovinkaan paljoa rahaa minulle. Hankala tilanne, koska nykyisessä paikassa jossa asun toivoisivat että muuttaisin pian omaan kämppään. Katson treen kähikunnista asuntoa jossa vuokrat 1-2h on noin 250-400€. Sainkin juuri tietoa että eräälle ystävälleni sossu maksoi takuuvuokran, mutta luultavasti joutuu maksamaan takaisin joko muutettuua pois asunnosta tai osissa.

        ei edes pitäisi hankkia lapsia. Jos ei lapselleen löydy 1kk vuokran suuruista summaa antaa, niin käsittämätöntä. Opiskelija-asuntoja saa, jos ottaa TOASiin yhteyttä ja kertoo asiansa, että ottaa minkä tahansa asunnon vastaan. Yksiötä et saa, mutta solun saat. Itse söisin vaikka tonnikalaa ja makaronia, että saisin sen asunnon. Jos 250-400 € on liikaa, niin ei ole mahdollisuuksia muuttaa vuokra-asuntoon.

        221€ opintolaina 300€ asumislisää kelalta 201€ pitäisi riittää soluasumiseen, ellei ole kova käyttämään rahaa. Muutenhan vanhemmiltasi varmaan löytyy se raha, jos olet.

        Täysin vastuutonta sysätä omia kustannuksiasi yhteiskunnan maksettaviksi. Sosiaalipummi on sana joka kuvaa tätä ajattelutapaa.


      • äly hoi
        taidat olla loinen kirjoitti:

        Miksi sossun pitäisi maksaa sun takuu vuokra? Mene vaikka siivoojaksi ja tienaa itse omat takuu rahasi. Kannattaa ensi kasvaa aikuiseksi, joka kykenee pitämään myös taloudellisesti huolta itsestään. Jos ei ole rahaa on parempi asua äidin luona, niin ne muutkin tekee. Seuraavaklsi olet pyytämässä sossusta rahaa ruokaan kun ei ole itsellä. ÄLY HOI.
        asuisin minäkin hienommin, mutta kun olen ihan itse itseni ja lapseni elättänyt enkä ikinä sossun luukulla käynyt.

        Luuletko olevas joku täydellinen elättäjä?! Tollabe pelle ei tiedä mistään mitää. Pyyhit varmaa lastes pe#%@# viel täysikäsenäki.


      • 12936jriojporejg09q3
        taidat olla loinen kirjoitti:

        Miksi sossun pitäisi maksaa sun takuu vuokra? Mene vaikka siivoojaksi ja tienaa itse omat takuu rahasi. Kannattaa ensi kasvaa aikuiseksi, joka kykenee pitämään myös taloudellisesti huolta itsestään. Jos ei ole rahaa on parempi asua äidin luona, niin ne muutkin tekee. Seuraavaklsi olet pyytämässä sossusta rahaa ruokaan kun ei ole itsellä. ÄLY HOI.
        asuisin minäkin hienommin, mutta kun olen ihan itse itseni ja lapseni elättänyt enkä ikinä sossun luukulla käynyt.

        katkera vanha paska. painu vittuun paska kommenteinesi, ketään ei kiinnosta. mitäs oot kakaroita hankkinu ÄLY HOI kukaan jolla on aivot päässä ei sitä tee...


    • kaverikas

      Hei dudet menkää jonnekkin muualle moralisoimaan ja vastatkaa kysymykseen.

      Sossu ei todenäköisesti varsinaisesti maksa takuuvuokraa, mutta voi antaa sellasen takuulapun. Sossu siis maksaa vuokranantajalle, jos sie teet tuhoja siellä kämpällä tai jätät vuokrat maksamatta. Toki se sitten perii niitä siulta. Kannattaa soitella sinne ja kysellä, mitä kaikkia tietoja ne siulta tarttee. Usein vuokrasopimuksen ainakin ja siun tuloista jotakin selvitystä jne.

      • Kokemusta on

        Minä sain juuri kuukauden takuuvuokran maksusitoumuksena harkinnavaraisena tukena.
        Ei ole rahaa, vaan sitoumus siihen, että paperi muuttuu rahaksi, jos jotain "käy".
        Mun maksusitoumus on vuoden voimassa, mutta päättyy välittömästi jos rahatilanne muuttuu parempaan suuntaan, muussa tapauksessa on voimassa sen 12 kk.

        Ja paperin arvo laukeaa, kun 12 kk on kulunut. Vielä en ole niin pitkällä, että tietäisin, onko minun talletettava kuukauden takuuvuokra jonnekin tilille.. Katsotaan asiaa 6 - 8 kk:n kuluttua :)


    • tiina r.

      mitä sä kalusteilla heti teet?
      onko välttämättömyys?

      ootko ajatellut töitä tehdä?

      paljon ovat rahaa antaneet sulle täysi ikäiselle terveelle. saisivat patistaa työntekoon jo.

    • fuckofffinnishppl

      Ootteks te helvetin suomalaiset miettineet,että ehkä hän ei saa töitä,vaikka niin kovasti haluaisikin/etsikin ! Itsekin olen muuttamassa,ja anteeksi nyt vain,mutta meille ei olla ikinä maksettu mitään,eikä olla edes sinne sossuille menty pyytämään. Nyt minä joudun mennä,koska opiskelun takia on pakko muuttaa !!
      Ja en ole töitä saanut,voin näyttää teille kaikki mun työhakemukset jos niin kovasti haluatte !! Niin että,turpaa kiinni. Me kaikki kuitenkin maksamme veroa,huolimatta siitä menetkö sossulle vai et. Ei se ole teiltä pois !!

    • halojaa

      Mistä tuloista maksat veroa, jos saat avustusta sosiaalitoimistosta? Pimitätkö jotain viranomaisilta? Toimeentulotuki on tarkoitettu viimesijaiseksi toimeentulomuodoksi hädässä oleville ihmisille, ei nuorille, jotka haluavat muuttaa pois kotoa ilman mitään tuloja.

      Juttele oppilaitoksesi kanssa ensin, yleensä niissä on neuvojia tai oppilaskuntien sosiaalisihteereitä, jotka auttavat näissä asioissa. Yliopistot järjestävät hätämajoitusta esim. jumppasaleissa, varmaan muutkin opiskelijayhteisöt auttavat vastaavasti.

      Tai vuokraa soluasunto muiden nuorten kanssa. Ennen vanhaan yliopisto-opiskelijatkin asuivat alivuokralaishuoneissa, eikä missään omissa asunnoissa. Jos samassa huoneessa asuu 2 henkilöä, pääsee vielä halvemmalla. Niin asuvat mm. korkeakouluopiskelijat amerikkalaisissa yliopistokampuksissa.

      • haloo halooo!

        Haloo!

        Ihmiset haluavat vastauksen KYSYMYKSEENSÄ... ei haukkumisia.

        ja ei se tarkoita, että jos tarvitsen takuuvuokraan rahaa, että ei ole koskaan tehnyt töitä, tai että ei tulisi tekemään töitä opiskelujen ohella!
        takuuvuokra summa sattaa nykyään olla melko suuri jopa yli 1000€.. mistäs revit sellaisen summan jos saat vastauksen kouluun yht'äkkiä ja vanhempasi tulot ovat jo laskelmoitu mihin menevät ennen, kun ne ovat edes tulleet..!?

        Itse olen aina ollut töissä ja paikkakuntaa vaihdettuani en ole heti töitä löytänyt, silloin tarvitsee siis hakea apua sieltä mihin ITSEKKIN PISTÄN RAHAA, kun siihen mahdollisuus on. vai onko se väärin sinun mielestä?!

        kaikki eiväs siis syntyneet kultalusikka perseessä/ ei ole välttämättä niin hyvää tuuria kun esim. minulla että max 2kk sisällä olen tähän mennessä aina löytänyt töitä..
        kaikilla ystävilläni esim. ei ole ollut yhtä hyvää tuuria!


    • hohhoijakkaa

      Kyllä maksaa sossu takuuvuokran jos olet nuin pienillä tuloilla.
      Mulle ja kaikille mun tutuille jotka on työttömänä on aina maksettu takuuvuokra se tavallaan kuuluu maksaa pienituloisille jos on asunnoton..
      yleesä sieltä saa vielä muuttoavustusta ainaki jos toiselle paikkakunnalle muutat ite sain kerran muuttoavustusta 500 euroa ja toisen kerran 200 euroa ja takuut maksettu

    • mamma betalar

      Ei kun ne on sun vanhemmat, jotka maksaa takuuvuokran. Nehan on sut tähän maailmaan pykänny. Ei vanhempien velvollisuudet lopu, kun lapsi on 18 v

      • pullamössöt

        Loppuuhan urpo!!! Mun vanehmmilta tosin loppu vastuu jo paljon ennen, kun täytin edes sen 18. Menivät perk eleet kuolemaan ennen, kuin olin täysi-ikäinen. Mutta kyllä vastuu loppuu viimeistään kun lapsi on 18v. Se on sitten toinen juttu, jos äiti haluaa hyysätä pentuaan ja maksella tämän laskut vaikka hautaan saakka.

        Minä suosittelen kuitenkin, että nämä pullamössö nuoret tuupataan töihin, sen sijaan, että äiti maksaa joka jumalan jutun ja antaa vähän extraakin. Näin näistä nuorista tulisi edes joskus jotakin.

        Jos nuorella ei ole duunia, niin kelalta saa opintutukea ja opintolainaa ja sossuta loput. Sitä vartenhan nämä avustukset meillä ovat. Kun nuoren koulut on käyty, niin pääsee töihin ja maksaa veroina yhteiskunnalle takaisin. Kaikki voittaa!!!

        Sossun rahoilla ei kuitekaan, mitään desing sisustusta osteta, eikä ole tarviskaan!!! Parempaa ehtii ostaa sitten, kun siihen on varaa. Mutta tänä päivänä nuorien saatava kaikki mulle heti ja just nyt!!

        Itse elin ensimmäiset vuodet hyvinkin askeettisesti. Nykyisin kuitenkin 157 neliön omakotitalossa ja voin kertoa, että kärvistely aikoinaan kannatti, osaa tänään arvostaa asioita paremmin. Voin myös kertoa että, kun omat pojat joskus päättävät lähteä kokeilemaan omia siipiään ,niin ovat asian kanssa omillaan. Olen molemmille luvannut maksaa ajokortit, mutta asuntoasioissa en tule auttamaan.


    • veka2

      Minä olla somali,olla uus auto ja monta lasta,lisää tule sossu maksa kaiki minun elämä,olla bmv sosú maksa vakutus ja minun somali matkat hake 3 uusi vaimo.

    • Sisustus on halpaa

      Välttämättömiä huonekaluja tarvitset aluksi muutaman lampun, patjan ja sekä verhot (riippuen tietty hiukan, mihin asunnon ikkuna on, mutta yleensä ne tarvitaan). Matot ja tuoli eivät ole yhtä tärkeitä, mutta matot estävät kaikua ja tuolilta yltää yläkaappeihin. Yritä saada nämä kaikki sukulaisten vanhoista romuista. Esim. verhoja on hyvät valikoimat myös kirpputoreilla. Matoiksi käy hyvin räsymatot. Jos ostat kattolampun, kannattaa ostaa johto erikseen rautakaupasta ja hankkia varjostin kirppikseltä, sukulaisilta tai joku halpa uutena kaupasta (esim. riisipaperinen). Patjan saa uutena viidelläkympillä jo ihan tarpeeksi hyvän.

      Muut huonekalut voit hankkia sitten vähitellen kirppikseltä, sukulaisilta ym. Tai voi käydä niin, että viihdyt paremmin japanilaistyylisessä sisustuksessa. :)

    • Onnea yritykseen

      Paljolti riippuu missä olet nyt virallisesti kirjoilla.
      Omasta kotikunnastasi haet muuttoavustuksen.
      Uudesta asuinkuntasi sosiaalitoimistosta selvität loput.
      Olet mielestäni oikeutettu jonkinlaiseen apuun.
      Oman kuntasi sosiaalitoimisto on velvollinen korvaamaan sinulle tarpeelliset tavarat elämän aloittamiseen muualla mikäli sinulla siihen ei ole varaa.
      Mikäli jotain aiot saada niin melkoista kovapäisyyttä se vaatii ja valituksiakin ehkä.
      Helppoa se ei tule olemaan ellet sitten kuulu johonkin vähemmistöön.

    • Herää päättäjä

      Kyllä suomalisia duunareita sieppaa kun tekee 12 tunnin työpäiviä kuusi päivää viikossa että pääsee joskus kotiin lapsia laskemaan ja näkee miten tavaraa kannetaan "ulkomaalaisten" koteihin vaikka eivät päivääkään työtä tee. Rasistin kohteena ovat nykyään suomaliset ja se on kaksinverroin katkeraa omassa maassa. Olen työskennellyt ulkomailla enkä ole päivääkään ollut siellä työttömänä eikä se olisi ollut edes mahdolllista. Joku tässä eu lainsäädännössä mättää vai mättääkö suomalaisten päättäjien päässä. Ei ole koskaan hyvää politiikkaa sorsia oman maan kansalaisa. Se jos mikä herättää kielteisiä tunteita maahanmuuttajia kohtaan, joten se ei ole kenenkään etu. Tasa-arvo myös suomalisille. Se mikä annetaan kodinperustajille on myös anettava suomen nuorisolle "kodittomia maahanmuuttajia hekin ovat" ja on paljon köyhiä vanhempia jotka laskevat saavatko maitopurkin kerran viikossa. Ei siinä voi lapsen kotia rahottaa eikä kuulukkaan niin kauan kun ulkomaaliaset saavat täyden varustuksen. Jotkut vanhemmat antavat kaiken eikä heillä ole enää koskaan rahaa hankkia edes huonekaluja saatikka kodinkoneita. Miksi esi-isät antoivat henkensä jos oman maan nuorilta viedään tulevaisuudentoivo ja heitä smputetaan yli oman kestokyvyn kun pitäisi valaa uskoa huomiseen.

    • Sossu Virkailija

      Sossu maksaa ihan mitä vaan pyydät.

      • -Kerberos-

        Ketju on täynnä persuja vajakkeja. No, eihän muunlaisia persuja olekaan.


    • aetwr94

      sossu maksoi muuttaessa minulle pölymimurin ja keittiöön astiat. :D sängyn ja sohvan sain ilmaiseksi (piti kuitenkin hakea paikanpäältä) käytettynä tori.fi - sivustolta ja tietokoneen syttärilahjaks.
      Kyllä näillä pärjää ja elelee.
      Sossun maksamassa asunnossa mulla on saunakin ja lasitettu parveke, kun vuokra oli niin pieni että oli ok niille :D

    • nainen 37 v.

      Muutin pois kotoa kun olin 20 vuotias.Perheeni ei ole varakas,mutta äiti auttoi minua sen verran että sain muutettua vuokralle.Olen elänyt lähes koko aikuisikäni Kelan etuuksilla.Olen saanut myös toimeentuloatukea kun olin työtön.Olen asunut nyt vuokralla 17 vuotta.Nykyään ei vissiin vanhemmat auta lapsiaan,niin kuin mun äiti auttoi mua 17 vuotta sitten alkuun.Pitää vaan osata säästää.Mainittakoon että olen työkyvyttömyyseläkkeellä,joten pitää ajatella mihin sen rahan pistää menee.

      • koklaa tätä

        Värjää naama kenkäplankilla mustaks tai vetäse burgha päähän, niin fattasta saat ihan kaiken, kodinkoneista huonekaluihin ja vuokrankin maksavat. Muista myös kysellä harraste rahaa, näitä jaetaan mustille harkinnanvaraisesti, mutta reippaalla kädellä. Fatta maksaa myös kerran vuodessa lomamatkan "koti" maahan, tosin kannattaa varata reippaasti aurinkovoidetta mukaan, Somaliassa on meinaan melko kuuma.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe