Haluaisin ostaa parin hehtaarin maapalan omiin ja neljän aikuisen lapsen nimiin. Mitä pitäisi tietää ja mistä saan tietoa, miten toimia. Tontti on hintaluokkaa 10-20 000. Lapsellehan saa lahjoittaa verottomasti jotain kaksi tuhattako euroa per kolme vuotta. Jos tontin verotusarvo olisi vaikkapa 16.000 ja omistaisimme sen niin, että puolet minun nimissäni ja loput 8000 jaettuna neljän lapsen kesken, niin lapsilta ei kai menisi veroa osuuksistaan. Tiedättekö?
Voinko ostaa maapalan lapsien nimiin
3
460
Vastaukset
- rr
eikös se ole 3999 kun saa kolmen vuoden välein antaa, eli voit tuon ostaa siitä vaan "lähes" 4 lapsen nimiin.
niin olen tehnytkin, mutta toivottavasti maatila ei tuota, se voi häiritä jos lapsesi on työtön, tms.
jos eroaa, voi mennä osa vieraalle, aina ei kaikki paperit toimi käytännössä niin kuin kirjoittaa ja toivoo.
mitä sitten jos joku haluaa myydä, et kai ainoita rahojasi aijo sitoa, onko teillä varmasti hyvä sopu, sen alkaa näkemään vasta kun ovat kaikki yli kolmekymppisiä.
mutta aivan hyvä ajatus, niin itsekin olen tehnyt jo kolmekymmentä vuotta, oma asuntokin on määräosin lahjoitettu jo täysin, on kerrostaloasunto, ei mene lahjoituksessa mitään kuluja.- 24 kiittää
Kiios vastauksestasi. Paikka ei tuota mitään, toimii perheen vapaa-ajan paikkana. Pitää vielä miettiä, millä tavalla voi suojata että ei mahdollisessa avioerotapauksessa menisi puolisolle. Voi kai sen maksaa rahana, uskoisin. Otan vielä selvää siitä, voisiko antaa tietyn kokoiset määräalat.
- Selevä homma
Tontin ostohinnasta menee varainsiirtoveroa 4 %, jonka ostaja maksaa omatoimisesti. Verotusarvo on eri asia ja sitä käytetään vain kiinteistöveron määrittämiseen.
Jos ostat tontin ensin itse kokonaan ja sitten lahjakirjoilla lahjoitat osan lapsillesi, voit lahjakirjaan laittaa merkinnän, että lasten puolisoilla ei ole avio-oikeutta lahjaan. Varainsiirtoveron maksat itse kokonaan.
Oman osuutesi voit suojata oman avioerosi varalta avioehdolla ja kuoleman varalta testamenttaamalla sen lapsillesi.
Verotta voi lahjoittaa 3999 € kolmessa vuodessa, joten lahjaveroa lapset eivät maksa. Varainsiirtoveron hekin joutuvat maksamaan omista osuuksistaan lahjaksi saadessaan, se maksetaan aina kun omistaja muuttuu. Tämän tuplaveron voi välttää sillä, että lahjoitat heille ensin rahan ja kaikki ostavat oman osuutensa suoraan itse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama837381Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1136072Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1424216Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2252906Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?362850Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.782846Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta852560Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl902298- 1862199
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko431686