Kuinka moni teistä käyttää alkoholia raskausaikana? Itse saatan juoda saunaoluen tai kaksi pari kertaa viikossa. Edellisessä raskaudessa myös samalla tavalla ja nyt 4-vuotias terve tyttölapsi! en usko että noin vähäinen määrä alkoholia viikossa vaikuttaa millään lailla sikiöön,tosin en pahoinvoinnin vuoksi käyttänyt alkoholia ensimmäiseen kolmeen kuukauteen yhtään. ps.täysin raittiit älkää edes vaivautuko kommentoimaan!!!
raskaus ja alkoholi
7
297
Vastaukset
- Pampulainen
En osaa sanoa, onko tosta määrästä haittaa. Itse en ole juonut yhtään, koska koko alkoholin haju ällöttää! Kysy neuvolasta, mitä mieltä ne asiasta on...kyllähän kuulemma hiukan voi ottaa, mut se "turvallisen" raja on kovin häilyvä.
- ...
en uskoisi haittaa olevan tuosta..sairaanhoitaja tuttavani kanssa puhuttiin joskus, niin se sattui mainitsemaan että kyllähän italialaisetkin juo sen viinilasillisen illallisella.. ja vielä yleensä jokapäivä. eikä niillä tietääkseni sairaampia lapsia ole kuin muualla..
jotenkin omaan päähän syöpynyt ajatus että alkoholi ei kuulu raskauteen, mutta en myöskään ala tuomitsemaan tuollaisesta määrästä.
- päättelyni
eikös noihin alkoholiannosten määrään vaikuta myös odottajan paino,aattelin vaan että esim. 60 kiloisen odottajan verenalkoholipitoisuus nousee huomattavasti korkeammalla kuin vaikka 90 kiloisen!
- jospa raitistuisi :)
ettei siitä oikein varmaa tietoa ole, mikä se sikiöön vaikuttava alkoholimäärä on. Toki tuota yhtä saunaolutta pidetään ihan sallittavana ja hyväksyttävänä. Itse raskausaikana joskus saunan jälkeen saatoin hörpyn mieheni olusesta maistaa, mutta siinä se sitten on ollut. Joskus alkoholitonta siideriä, sekin on ihan hyvää. Ei ole tehnyt juuri mielikään ja toisaalta olen aikanani ihan tarpeeksi viinaa maistellut. Juuri eilettäin katselin tuota humalaisten idioottia toimintaa ja tulin siihen tulokseen, että ei kyllä huvita enää itseään tuohon tilaan saattaakaan :)
- rivoriitta28
Kyllä olen ottanut raskausaikana, esim. festareilla ja illanistujaisissa. Ja ottamisella tarkoitan tosiaan sitä yhtä-kolmea annosta eikä joka viikko. Tiedän kyllä jo ammattini puolesta paljonko alkoholia on yksi annos.. Eikä huoleta että vaikuttaisi vauvaani, ei tosiaankaan noin pienet määrät.
- gdchnxdgnxdg
oon maistellu punaviiniä ruuan kanssa pari kertaa ja edellisessä raskaudessa pikkujouluissa join yhden siiderin. Ei oikeastaan oo tehny mieli. Se punkkulasikin on jääny yli puolilleen joka kerta kun muutaman maistiais hörpyn oon vaan ottanu. En taho että alkoholin vaikutus alkaa tuntua ja itellä se tuntuu tosi herkästi. Näinki pitkän tauon jälkeen oon kyllä lasillisesta hetken humalassa! Joten en siks juo.
- Sisely
Olen juonut muutaman kerran puolikkaan lasillisen punaviiniä, pari hyvin mietoa GT:tä ja 2.6%:sta lonkkua useammankin pullollisen. En kertaakaan yhtenä päivänä täyttä ravintola-annosta, siis pulloa keskiolutta, lasillista viiniä tai 4cl:ää väkevää. Yhteensä noin 15 kertaa, en ole pitänyt tarkkaa lukua. Ja olen vakuuttunut, ettei noilla määrillä ole merkitystä lapsen terveyden kannalta.
Ymmärrän heitäkin, jotka kieltäytyvät alkoholista kokonaan raskauden aikana, sillä turvallista määrää ei todellakaan tiedetä. Silti kannattaa muistaa, että esim. kypsät hedelmät ja ruisleipä sisältävät alkoholia, joten täysin nollalinjalla tuskin kukaan on. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama215003Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä634026Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve733593Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732688Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472453Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602338Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl632123Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272097- 1341623
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371505