Syy oli MINUN olin kykenemätön kantamaan vastuuta edes itsestäni siksi muutamia naisiani kärsi aikana ja katosi elämästäni!
Mutta kun raitistuin n 6 vuotta sitten tajusin vasta silloin mitä tarkoittaa vastuu omasta elämästä ja lähimmäisistä !
Tuon asian tajuaminen ja sen ajatuksen syveneminen mahdollistaa olla raittiina aina yhä uudestaan joka aamu ja ilta !
EN SYYTÄ KETÄÄN YLI 40 VUODEN TENUTUKSESTANI
28
655
Vastaukset
- ei oo
Olen elänyt juopon kanssa yli 20 vuotta. Hoitanut ja holhonnut, uskonut ja toivonut. Nostanut häntä ylöspäin.Menettänyt tavallaan oman elämäni mahdolliduudet kun vuodet ovat kuluneet juopon ehdoilla elämiseen. Nyt kaduttaa nuo hukkaan heitetyt vuodet vaikka ukkeli juoksee Aa:ssa ja lopetti juomisen.
Tyytyväinen ja iloinenhan minun pitäisi olla mutta mitä vielä. Minua nytkään ei ole olemassa muuta kuin piikana ja tarvittaessa.
Kun hän lopetti juomisen olin seitsemmännessä taivaassa että nythän elämä aukeaa risukasaan mutta niin ei käynytkään. Kaiken hyvän saa ex.rouva jolle tämä juomaton mies nyt sitten kelpaa. Puheluja tulee päivän mittaan jatkuvasti ja siellä käydään vierailulla salaa. Jos uskallan suutani avata silloin alkaa huuto että mä lähden juomaan jne.
Minua hän tarvitsee vielä koska ei selviä taloudellisesti velkojensa takia kun juomiseen meni niin helvetisti rahaa. Eihän niistä veloista sille eksälle varmaan ole kertonut.
Nyt alkaa mitta olla täynnä. Olen päättänyt lähteä ulos tästä helvetistä. Mulle on yksi lysti juoko vai eikö. Olen tavannut muitakin entisiä juoppoja. Ovat edelleen itsekkäitä, omaan napaansa tuijottajia. Eivät ota huomioon lähimmäisiään, käyttävät raa asti hyväkseen jos eivät muuten saa tahtoaan läpi, niin uhkailemalla että juodaan sitten kun muuten ei passaa.
Eli en jaksa roikkua enää löysässä hirressä. Silmulla voi alkaa kiristyä liikaa joten viisainta on lähteä. Jäljelle jää tietysti paha mieli. Autoin tavallaan yhden ihmisen siltojen alta kokreettisesti mutta toinen korjasi palkinnon.- raittiina edelleen
OIKEUDEN MUKAINEN KENELLEKKÄÄN !
nimim: " YMMÄRRÄN TUNTEESI " ---mutta en tiedä auttaako se sinua pätkääkään ? - kokenutitse
tavoitteesi. Toivottavasti et ole taannut ukkosi velkoja. Ei raittius muuta ihmistä noin vaan pyhimykseksi tai edes kunnon kansaliseksi. Sen pitää tehdä itse jotain muuttaakseen moraaliaan.
- juoruakka09
Juopon vaimoista tulee aika usein myös sairaita eli läheisriippuvaisia. Sinulle olisi hyväksi mennä al-anon-ryhmään, koska siellä huomaisit kuinka sairaalla tavalla itse käyttäydyt. Annat kohdella itseäsi huonosti, ja sitten vielä odotat siitä jotain palkintoa? Eli lyhyesti..osaatko sinä itse pitää ITSESTÄSI huolta? Ei oikein nimittäin vaikuta siltä.
Minulla oli juoppo mies, ja kaikki piti mennä hänen oikkujensa mukaan. Irrottautuminen vei vuosia. Oli ns. opeteltava mitä itse haluan. Uskomatonta kuinka vaikeaa se läheisriippuvaiselle on, kun aina se juoppo aiemmin oli sanonut miten olla.
Vuosien jälkeen olen oikein tyytyväinen elämääni. Exäni juo edelleen, ja järjestyksessä 5. avoliitto menossa. Olen onnellinen kun pääsin irti ajoissa eikä enää ole tosiaankaan ikävä.
Ei se sun ukkosi mikään "palkinto" ole. Aika paljon olet ihan turhaan siihen voimavaroja tuhlannut. Mietihän jospa itsekin alkaisit tehdä sitä mitä haluat? Jättäisit sen ukkosi kyttäämisen vähemmälle. Jos alkaa juoda niin sitten alkaa..sinuna keräisin kimpsuni ja suunnistaisin kohti vapaita tuulia ja uusia seikkailuja. - Kimssutkamssut
juoruakka09 kirjoitti:
Juopon vaimoista tulee aika usein myös sairaita eli läheisriippuvaisia. Sinulle olisi hyväksi mennä al-anon-ryhmään, koska siellä huomaisit kuinka sairaalla tavalla itse käyttäydyt. Annat kohdella itseäsi huonosti, ja sitten vielä odotat siitä jotain palkintoa? Eli lyhyesti..osaatko sinä itse pitää ITSESTÄSI huolta? Ei oikein nimittäin vaikuta siltä.
Minulla oli juoppo mies, ja kaikki piti mennä hänen oikkujensa mukaan. Irrottautuminen vei vuosia. Oli ns. opeteltava mitä itse haluan. Uskomatonta kuinka vaikeaa se läheisriippuvaiselle on, kun aina se juoppo aiemmin oli sanonut miten olla.
Vuosien jälkeen olen oikein tyytyväinen elämääni. Exäni juo edelleen, ja järjestyksessä 5. avoliitto menossa. Olen onnellinen kun pääsin irti ajoissa eikä enää ole tosiaankaan ikävä.
Ei se sun ukkosi mikään "palkinto" ole. Aika paljon olet ihan turhaan siihen voimavaroja tuhlannut. Mietihän jospa itsekin alkaisit tehdä sitä mitä haluat? Jättäisit sen ukkosi kyttäämisen vähemmälle. Jos alkaa juoda niin sitten alkaa..sinuna keräisin kimpsuni ja suunnistaisin kohti vapaita tuulia ja uusia seikkailuja.Kyllä sen itsekin tietää. Suututtaa vaan kun toinen on raitistumassa ja saan seurata samalla tavalla sivusta kuin juomistakin. Eli olin vaan sen hoitaja ja huoltaja en mitään muuta. En minä palkintoa odota vaan seesteistä elämää, elämää ilman viinaa ja pelkoa. Mutta en sellaista sivusta seuraajan ja huomiotta jättämisen elämää, olla kuin varjo nurkassa. Sitten kun tarvitaan niin tarvitaan ja taas potkaistaan nurkkaan. Olet ihan oikeassa. Pitää korjata kimssunsa ja kamssunsa ja lähteä vekeen. Kai se vaan ottaa niin raskaasti aivoon kun on itse ns. menettänyt kaiken ja ei ole enää nuori. Aloittaa tyhjätaskuna elämän ja maksanut menneistä vuosista kovan hinnan joka suhteessa.
- calmato
Kimssutkamssut kirjoitti:
Kyllä sen itsekin tietää. Suututtaa vaan kun toinen on raitistumassa ja saan seurata samalla tavalla sivusta kuin juomistakin. Eli olin vaan sen hoitaja ja huoltaja en mitään muuta. En minä palkintoa odota vaan seesteistä elämää, elämää ilman viinaa ja pelkoa. Mutta en sellaista sivusta seuraajan ja huomiotta jättämisen elämää, olla kuin varjo nurkassa. Sitten kun tarvitaan niin tarvitaan ja taas potkaistaan nurkkaan. Olet ihan oikeassa. Pitää korjata kimssunsa ja kamssunsa ja lähteä vekeen. Kai se vaan ottaa niin raskaasti aivoon kun on itse ns. menettänyt kaiken ja ei ole enää nuori. Aloittaa tyhjätaskuna elämän ja maksanut menneistä vuosista kovan hinnan joka suhteessa.
Valitettavasti alkoholisteissa on paljon narsisteja. Narsismista toipuminen lienee vielä vaikeampaa kuin alkoholismista. Ellei peräti mahdotonta.
Autat ehkä itseäsi, jos otat selvää paitsi alkoholismisairaudesta myös narsismista.
On ollut ainakin minulle tosi opettavaista, vaikka edes jälkikäteen. Osaa edes tulevassa toivottavasti katsoa eteensä paremmin, ei hullaannu narsistiin.
Raitis alkoholisti voi olla ihmisistä upeimpia, edellyttäen että hän hoitaa itseään ja tosiaan on toipumisen tiellä. Siihen toipumiseen kuuluu olennaisesti myös muiden ihmisten kunnioittaminen ja huomioon ottaminen sen entisen itsekeskeisen juovan elämän sijaan. - narsismista terveeks
raittiina edelleen kirjoitti:
OIKEUDEN MUKAINEN KENELLEKKÄÄN !
nimim: " YMMÄRRÄN TUNTEESI " ---mutta en tiedä auttaako se sinua pätkääkään ? - purateutti
Miksi kirjoitat tänne?
jos tilanne tuollainen, niin kuka tahansa lähtis, mutta et taida olla sittenkään varma, kun tilität asiaa täällä. Tee ratkaisu, mutta tee itsenäisesti.
- ex-tenukeppi
Raitistumisen jälkeenkin on tunnistettava ns VARTIOITUMATON HETKI !
Joka tarkoittaa sitä että ei ole olemassa enstisiä juoppoja , vaan on olemassa juoppoja jotka juo ja juoppoja jotka eivät juo !
Raja on häilyvä silloin kun VARTIOITUMATON - hetki koittaa !
Ole valpas niin voit elää täysipainoista elämää s airautesi kanssa !
Hyvää kevättä t: ex-tenukeppi.
( 9v raittiina ) - AMICO y55
AA- palaverit sopivat aika monelle,,, lähes jokaiselle... kannattaa ainakinkokeilla jos motivaatio lopettamiseen antaa tarvittavan potkun ! Kuten minulle !
Amico 4 v raittiina- Ei nappaa ei
"AA- palaverit sopivat aika monelle,,, lähes jokaiselle..."
Siinä taas tyypillinen mutu-tuntumalla heitetty mielipide, jota ei kannata kovin tosissaan ottaa. :) - aa- AUTTAA
Ei nappaa ei kirjoitti:
"AA- palaverit sopivat aika monelle,,, lähes jokaiselle..."
Siinä taas tyypillinen mutu-tuntumalla heitetty mielipide, jota ei kannata kovin tosissaan ottaa. :)Miksi ei voi ottaa ? toinen 9 v ja toinen 4 v raittiina EIKÄ SE TODISTA MITÄÄN ? hä ?
- AA:n todistajat
aa- AUTTAA kirjoitti:
Miksi ei voi ottaa ? toinen 9 v ja toinen 4 v raittiina EIKÄ SE TODISTA MITÄÄN ? hä ?
"toinen 9 v ja toinen 4 v raittiina EIKÄ SE TODISTA MITÄÄN ?"
Todistaa se ainakin sen, että teille molemmille alkoholismi on ollut oikeastaan hyvä juttu, koska se on mahdollistanut löytämään aa:n, jota voi yhdessä harrastaa päivä kerrallaan periaatteella. Mikä sen mukavampaa kuin muistella rakasta alkoholia koko loppuelämän ajan miellyttävässä toveriseurassa.
- Diakonin pojan tytär
Surullinen nousuhumala.....
Mä itken, kyyneleet jotka valuvat poskillani, eivät näy ikkunassa, vaikka taas sataa.
Ihan kuin kerjäisin, haluan olla yksin. Tavoitteeni yksinolosta, omassa pienessä maailmassani ilman viinan häivää, on kadotettujen nousu. Ajattelin laittaa itselleni orkidean, epäonnistuin siinä. Se tuoksui....
Miltä minä näytän? Olen kuin keski-ikäinen, olen vain 20-kymppinen. Mitähän isäni sanoisi? En mä siitä välittänyt, minulle sisaret olivat paljon tärkeämpiä. Joku idiootti oli ostanut minut a-klinikalle. Se oli hänen tapansa elää, It was her way to live her life. Olin niin pahoillani.... Hänestä, hänen puolestaan.... Mä en halunnut tukea hoitoa, elää ja jollain muulla, ja hyväksikäyttää. Tarina vieroitus-klinikoista oli niin surullinen, mun äitini ei ollut Alabaman hippi, mutta ne muut siinä ympäristössä, he olivat apua tarvitsevia juntteja. Heitä oli hyljeksitty jo kauan, he tekivät jo niin paljon pahaa. Mun äiti oli siisti, Monopolin yritysjohtaja, jolla oli monokkeli. Sekin vain parafreenisen pöllön, joka yritti elää kuin käki, pään kääntämää. Ei monopolissa saa kerjätä, ei edes lapsenkasvatusta.
Hei, sä joka perustat elämäsi peilaamiseen lapsenkasvatukselle! Voitko ottaa huomioon nimimerkkisi ja aiheuttamasi ulkonäöllisen riettauden? Ei, ei sä et koskaan kiinny kehenkään, mutta voi meitä on niin monta. Kuinka kaunis on maailma, kuinka kauas kasvaa kukasta elämä?
-Joo, mä saan kostaa, vastaat sä. Se ei ole meille tärkeää, se ei paina mulle mitään! Sä nolaat itses, sä olet vain pelkkää kerjäävää linnaa! Kuin onnen sädetikusta itseesi kasvanut puu, joka ei kohtaa, kurjan ilman nuolentaa. Sitähän sä kysyit multa? Miten meidän on toimittava suojataksemme omaisemme. Me olemme B-pisteesi uhreja, sun joka haluat tutustua....
Me haluamme olla täydellisiä. Meille ei käy kuinkaan, kunnes onneni on maa. Niin, he haluavat meitä kohdella. Kuin olisimme heidän, meidän juottoloidemme kuontaloita. Ihan leuhkaa, ja hän kopioi vain viuhkaa, vasta. Mä esitän leuhkaa, mutta hän vain sanoo: "Ei, en mä ole täydellinen." Usein hän aloittaa, virheellisesti, sadistisesti ja sairaasti kiduttaen: Kirkon omaispainostuskeskuksen.
-Joo, mä olen tosi kokenut siinä. Sun on ohjattava normaalius Monis Vertiksellesi. Miksi intiimi, aihe uusi tää, on kirkon näkemän siivittämää? Vaikka näkymätön on Jeesus Kristuksemme, ja onni tää, mitä evankeliumme, ei nää. Siitä lähtee vasta taival Allahin, kunnes kaikkeimpammme, on maailmemme, maamme rakkahin... Kuin kaikkeimpamme, on ihminen jokainen, ne päivien siivittämää, ja tuntien, Cumulus-pilvien, ja siten ajan siivittämää. Kuinka emme voikaan käydä raittuidesta Herraa kiittämään. Se ja hän, meidät julki tuo, kulkijamme nuo, eivät ota vastaan, Herran Jumalan, näin monimutkaista kansaa. Kun ärrän kierrämme ympäri orren, se meidät vie, ja paremminkin tie taas vie. Kuin kunnioituksesta, sä Via Dolorosaa peilaat, meiltä inhimilliteettiä, vain kokeilleet on riettaat. Oi sä niin kova, oi sä niin aito, kuin karsas on kohtelumme kaunoisa. Me emme ole kaunottaresi, olet liian itara! Kitsa, saita, kunnioitu ei ole kohtalomme, kunnes alati viemme, vain onnellisuutta ajan ja tien, ihmiskäsityksin etiäpäin päivää kuljemme....- Sairas-Sinde-82
Mun ongelma ei ole alkoholismi, mun tekee vähän mieli syödä...
- Ex-Doku
YKSINKERTAISTAKAA ONGELMANNE niin selviätte siitä !
Eli hitsatkaa v iinapullon korkki kiinni ja kas ! S E ON SIINÄ !
ja auringo alkaa paistamaan ja risukasanne muuttuu ruusutarhaksi !
( ei elämä ole pelkkää juhlaa,,,,se on myös ruusuilla tanssimista ) - p. lapio
Alkoholismi on synnynnäinen ja parantumaton sairaus.
Siihen auttaa usko korkeimpaan voimaan, jumalaan. Sekä käynti kerholla, koko loppuikänsä, päivä kerrallaan.
Mikä parasta, kerholta onkin sitten erikiva lähteä kokouksen jälkeen virkistävälle ohrapirtelölle, esson paariin, samanhenkisessä kerholais-seurassa!
http://www.youtube.com/watch?v=RdEZLfueE5k - ex-tenukeppi
(( heheheh ) KYPSYYS liittyy enemmän kokemuksiin ja niistä oppimiini asioihin kuin siihen , kuinka monta ohrapirtelöä minä olen tollojen kavereiden kanssa kussut Esson baarin eriöön )))))))))) heheheheh
- Nti marblen
HYVIN SANOTTU !
- WexfordP
Minä tunnen muutaman "entisen juopon" jotka eivät enää juo mutta ovat jatkuvassa kuivahumalassa.
He eivät ole raitistuneet oikeasti vaan sinnittelevät juomatta, käyvät "hoitamassa" itseään AA:ssa ja ovat olevinaan raittiita.
Oikeasti pinna on jatkuvasti niin perkeleen tiukilla ja joka asiassa ovat toisia kyttäämässä ja mestaroimassa. - ex-tenukeppi
poikkeus vahvistaa AINA säännöt.
Eihän aa- nyt voi PERSOONAA muuttaa eikä sen pidäkkään ! Jotkut on vain tiukkapipoisempia kuin toiset ! - F 1 JA 2
HYVÄ JUTTU onnea RAITTIUDELLE
- Kylmät kädet
Nyt on paha merrassa.
Yleensä syönti katkaisee tenutukseni ja siirryn nukkumaan. Näin ei käynyt tällä kertaa. Ei paljon lohduta, ettei kyseessä sittenkään ole aikuisiän diabetes. - Rajaseudun Rambo
Vain tosimiehet pystyy lopettamaan dokaamisen ! Oletko sinä tosimies ?
- sartza69
nimimerkki eioo/25.12.2009 - käytkö vielä täällä? kiinnostais todella tietää miten on mennyt ? tuo stoori oli vähän kun oisin ite viestin laittanut... jos kuulolla niin korvana täällä kuuntelen miten olet tilanteen ratkaissut :)
- Kylmät kädet
Ryypännyt vasta 3 ja puoli vuotta ja nyt kuntoni on jo todella huono. Täytyy olla melkoinen maratoonari, että vetää samanlaista putkea 40 vuotta.
- sartza69
joo ei meillä ainakaan 40 vuotta oo juotu kun mä oon syntynyt -69 ja isäntä samaa ikää. periaatteessa se on mulla noin mennyt kun eioolla. eli mä oon pitänyt kauheeta "jöötä" kotona ettei isäntä repsahda kokonaan ja tein sitä 15 vuotta. oon ollu ns. kontrolloiva veemäinen ämmä joka pistää rajoja tohon juomiseen.... tässä se on sitten vierähtänyt vuodet enkä oo itteäni yhtään ajatellut. töissä käyn ja siellä pärjään hyvin ja lopun edestä sitten yksin täällä tissuttelen kotona nykyään (opein tän tavan et kestäis ja jaksais nalkuttaa) nyt sitten isäntä näyttää löytäneen muunlaisen kun juomari-suunnan elämälleen, ei oo aa:ta ollut kun vittumainen ämmä on hoitanut tuon viran. isäntä löytänyt ns. terveet harrastukset ja mä täällä sitten ihmettelen omaa elämääni eli oon tuhlannut sen tollaseen...voi fuck...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama235025Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä634036Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve733603Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732688Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472463Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602348Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl692136Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272107- 1351644
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371505