Kuukautiset melkeen 3 viikkoa

Katuriina61

onkohan tässä vaihtarit tulossa ku menkat kestäny kohta 3 viikkoa, ikää 48. ei kyllä mitään muita oireita oo ollu. toki oon lääkäriin menossa piakkoin mutta aattelin kysästä että oiskohan jollain muulla ollu samanlaista tilannetta, ottaa päähän tuo jatkuva siteiden käyttö, murrr :)

44

25512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 50v

      Mulla oli ihan samoja oireita puoli vuotta sitten. Keltarauhashormoonit alkaa olla vähissä, silloin menkat ei meinaa loppua. Asia hoitui ainankin mulla keltarauhashormooni kuurilla.

      • Tummeli

        Itselläni myös vuoto kestää nyt kolmatta viikkoa (ikä 50 v) pitääkö tuota keltarauhashormoonia syödä jatkuvasti vai onko joku lyhyempi kuuri?


      • Nou hätä
        Tummeli kirjoitti:

        Itselläni myös vuoto kestää nyt kolmatta viikkoa (ikä 50 v) pitääkö tuota keltarauhashormoonia syödä jatkuvasti vai onko joku lyhyempi kuuri?

        ....pitkiin vuotoihin auttaa myös hormonikierukka ja siinä oleva keltarauhashormoni! Eli tuota kierukkaahan voi käyttää myös vuotohäiriöihin eikä vain ehkäisyyn. Itselläni oli jo noin 45-v pitkittyneitä vuotoja ja sain kierukan ja vuodot on aivan minimaaliset olleet siitä lähtien, olen nyt kohta 48 vee. Kannattaa kysyä gyneltä eikä pidä hermostua alun vuoto-ongelmista mitä tulee kun kierukan laittaa, ne menee kyllä ohi kun vaan kärsivällisesti odottaa!


      • Tummeli 50
        Nou hätä kirjoitti:

        ....pitkiin vuotoihin auttaa myös hormonikierukka ja siinä oleva keltarauhashormoni! Eli tuota kierukkaahan voi käyttää myös vuotohäiriöihin eikä vain ehkäisyyn. Itselläni oli jo noin 45-v pitkittyneitä vuotoja ja sain kierukan ja vuodot on aivan minimaaliset olleet siitä lähtien, olen nyt kohta 48 vee. Kannattaa kysyä gyneltä eikä pidä hermostua alun vuoto-ongelmista mitä tulee kun kierukan laittaa, ne menee kyllä ohi kun vaan kärsivällisesti odottaa!

        Minulle tehtiin kaavinta, kun olin vuotanut kolme viikkoa yhteen soittoon, heti vuoto tyrehtyi.
        Mietin vaan, että mitä jatkossa, jos ei halua hormoonikierukkaa, niin mikä on vaihtoehto, vai onko sitä?
        Voiko soijaisoflavonivalmisteet olla vaarallisia, olen käyttänyt niitä tähän asti ja niistä on ollut minusta hyötyä vaihdevuosioireisiin, mutta nyt alan epäröidä ovatko ne turvallisia?


      • Jadeliina
        Nou hätä kirjoitti:

        ....pitkiin vuotoihin auttaa myös hormonikierukka ja siinä oleva keltarauhashormoni! Eli tuota kierukkaahan voi käyttää myös vuotohäiriöihin eikä vain ehkäisyyn. Itselläni oli jo noin 45-v pitkittyneitä vuotoja ja sain kierukan ja vuodot on aivan minimaaliset olleet siitä lähtien, olen nyt kohta 48 vee. Kannattaa kysyä gyneltä eikä pidä hermostua alun vuoto-ongelmista mitä tulee kun kierukan laittaa, ne menee kyllä ohi kun vaan kärsivällisesti odottaa!

        Minulla kaksi vuotta hurjan runsaat kuukautiset, hormonikierukka ei ole auttanut riittävästi. Kuukautiset kestävät 2-3 viikkoa edelleen...


      • Oikeasti huolissaan!
        Nou hätä kirjoitti:

        ....pitkiin vuotoihin auttaa myös hormonikierukka ja siinä oleva keltarauhashormoni! Eli tuota kierukkaahan voi käyttää myös vuotohäiriöihin eikä vain ehkäisyyn. Itselläni oli jo noin 45-v pitkittyneitä vuotoja ja sain kierukan ja vuodot on aivan minimaaliset olleet siitä lähtien, olen nyt kohta 48 vee. Kannattaa kysyä gyneltä eikä pidä hermostua alun vuoto-ongelmista mitä tulee kun kierukan laittaa, ne menee kyllä ohi kun vaan kärsivällisesti odottaa!

        No minulla kävi kyllä aivan päinvastoin hormonikierukan kanssa. Kahdet kuukautiset laiton jälkeen ovat kestäneet n kaksi viikkoa. Olen 49-vuotias ja kuukautiset ovat kestäneet tähän saakka 4-5 päivää. Ja kun vielä tuleviin vaihevuosioireisiin ja kuukautisten loppumiseksi otin kierukan! Soitin polille pitikittyneistä kuukautisista. Kehoittivat odottamaan kolme kuukautta, tasoittuvatko. Kärsivällisyys alkaa loppua! Kierukka lähtee taatusti, jos ei kolmessa kuukaudessa mene ohi. Onko tämä nyt sitten arpapeliä, kenelle hormonikierukka sopii, kenelle ei? Olen nyt kuullut ja lukenut niin paljon vastaavanlaisista kokemuksista, etten suosittele hormonikierukkaa enää kenellekkään! Ja alkaa ärsyttää nämä onnekkaitten kommentit ja ylistykset kierukan sopivuudesta keskustelupalstoilla, joissa me muut raukat olemme huolissamme omien pitkittyneitten kuukautisten takia ja tukea saadaksemme.


      • Anonyymi
        Jadeliina kirjoitti:

        Minulla kaksi vuotta hurjan runsaat kuukautiset, hormonikierukka ei ole auttanut riittävästi. Kuukautiset kestävät 2-3 viikkoa edelleen...

        Siis huhuh, olen 24 vuotias ja minulla on kolmatta viikkoa menkat. Väitättekö tosissaan, että vaihdevuodet on jo löytänyt minut.


    • *dolfina
    • Tilda_

      Kyllä sun täytyy gynelle mennä, jos tilanne jatkuu. Mun vuotohäiriöiden syyksi paljastui kohdun polyyppi, joka päiväkirurgisena toimenpiteenä leikattiin veks. Samalla kaavittiin paksuuntunutta limakalvoa. Helppo toimenpide, pareaneminen sujui hetkessä.

      Vaihtareita edeltää just toi menkkojen epäsäännöllisyys, mutta myös polyypit, myoomat yms. jotka on hyvä sulkea pois. Muutoin vuotoihin on olemassa pilleireitä, jotka tasaa kiertoa. Mutta vain lekurissa se selviää.

    • Vuotaja

      Mulla alkoi viime elkokuussa runsas vuoto joka kesti neljä viikkoa. Tehtiin kaavinta, vuodon syy paksuuntunut limakalvo. Sain Primolut kuurin kolmen kierron ajan. Vuoto tasaanui pillereiden ajan verran.Joulukuussa sama juttu. Vuoto kamalaa, ja kesti kolme viikkoa , taas kaavintaan. Syy, paksuuntunut limakalvo. Taas Primolut kuuri, helmikuussa kontrolliin , ehkä laitetaan hormonikierukka ja keskustellaan myös muista mahdollisista toimenpiteistä. (Kohdunpoisto?) Ikää 50 vuotta,eikö noiden pitäisi jo luonnostaan loppua?

      • 48v nainen

        Hei!

        minulla nyt menossa 16pv. vuotoa, eikä ole edes vähenemään päin :/
        kuukautiset alkoivat 8.2 pikku tiputtelua, sitten muutaman päivän tauko ja täydellä teholla alkoivat sitten 11.2 ja siitä lähtien on vuotoa tullut aika runsaasti.
        Alavatsassa kipuilee hiukan. Tämä on ensimmäinen ns. vuotohäiriö, tähän saakka kuukautiset olleet säännölliset, nyt vaan ei sit meinaa loppua ollenkaan...grrrr...


      • 48 nainen
        48v nainen kirjoitti:

        Hei!

        minulla nyt menossa 16pv. vuotoa, eikä ole edes vähenemään päin :/
        kuukautiset alkoivat 8.2 pikku tiputtelua, sitten muutaman päivän tauko ja täydellä teholla alkoivat sitten 11.2 ja siitä lähtien on vuotoa tullut aika runsaasti.
        Alavatsassa kipuilee hiukan. Tämä on ensimmäinen ns. vuotohäiriö, tähän saakka kuukautiset olleet säännölliset, nyt vaan ei sit meinaa loppua ollenkaan...grrrr...

        siis nyt tuo runsaampi vuoto kestänyt 12pv. kuinkan kauan odottelette yleensä vuodon loppumista, ennen kuin hakeudutte lääkärin pakeille?

        ilmeiseti tämä on vaihdevuosiin kuuluva vuotohäiriö mullakin.
        Seuraanko vielä muutamat kuukautiset ja sitten vasta gynelle, jos ja kun tämä vuoto edes loppuu *suivaantunut* ....eli, kai tämä normaalia tähän ikään on??

        miten toiset olette tehneet?

        :)


      • samaa ollut
        48 nainen kirjoitti:

        siis nyt tuo runsaampi vuoto kestänyt 12pv. kuinkan kauan odottelette yleensä vuodon loppumista, ennen kuin hakeudutte lääkärin pakeille?

        ilmeiseti tämä on vaihdevuosiin kuuluva vuotohäiriö mullakin.
        Seuraanko vielä muutamat kuukautiset ja sitten vasta gynelle, jos ja kun tämä vuoto edes loppuu *suivaantunut* ....eli, kai tämä normaalia tähän ikään on??

        miten toiset olette tehneet?

        :)

        Kyllähän tuo vaihdevuosiin kuuluvaa on, mutta koskaan ei voi olla varma, siksipä kantsii mennä gynen vastaanotolle. Itselläni oli 52veenä parikin kertaa 15pv kestävää vuotoa, mutta loppuivat kylläkin itselleen. Kävin gynellä vuodon loppumisen jälkeen ultrassa, mutta mitään erikoista poikkeavaa ei löytynyt. Hemoglobiini menee herkästi huonoksi, jos vuoto jatkuu pitkään. Ilmeisesti estrogeeniä on enemmän jäljellä, kuin progesteronia, siksi menkat jäävät vähän niinkuin päälle useimmiten vaihdevuosissa. Gyne tietää nämä asiat parhaiten:)


      • 36v äippä
        samaa ollut kirjoitti:

        Kyllähän tuo vaihdevuosiin kuuluvaa on, mutta koskaan ei voi olla varma, siksipä kantsii mennä gynen vastaanotolle. Itselläni oli 52veenä parikin kertaa 15pv kestävää vuotoa, mutta loppuivat kylläkin itselleen. Kävin gynellä vuodon loppumisen jälkeen ultrassa, mutta mitään erikoista poikkeavaa ei löytynyt. Hemoglobiini menee herkästi huonoksi, jos vuoto jatkuu pitkään. Ilmeisesti estrogeeniä on enemmän jäljellä, kuin progesteronia, siksi menkat jäävät vähän niinkuin päälle useimmiten vaihdevuosissa. Gyne tietää nämä asiat parhaiten:)

        Olen 36-v ja lapsia 5. Itselläni alkoi pidentyneet ja erittäin runsaat vuodot noin 6kk sitten joihin hoidoksi määrättiin Primolut hoito paksuuntuneen limakalvon vuoksi.

        Nyt 6kk hoidon alkamisen jälkeen lääkäri epäilee vahvasti kohdun syöpää koska limakalvo ei ota ohentuakseen ja kohdun kudosnäytteessäkin limakalvon paksuuntumista havaittu 3kk sitten.

        Lääkärin mukaan limakalvon paksuuntuminen hoitamattomana muuttuu usein kohtusyöväksi joten jos teillä vastaavaa menkää äkkiä kokeisiin ja gynelle, mutta ilman panikointia. Hoitoa kun onneksi on saatavissa. Jopa 90% hoidettavissa.


    • tympääntynyt

      helpottaa lukea teidän juttuja, mutta se huolestuttaa että olen kohta 18 ja kuukautiseni ovat kestäneet noin 3 ja puoli viikkoa. Välillä runsaampaa ja välillä ei tule päivään mitään. Olen nyt viikon syönyt uusia pillereitä eikä ainakaan vielä ole muutosta näkynyt. Onko teillä vanhemmilla ja viisaammilla jotain mielipiteitä?

      • Äiti-ja hyvät kikat

        Tyytärelläni oli sama juttu ja anemiahan siitä kehittyi, kannattaa ainakin syödä rautaa jos menkat kestää pitkään ettei mene niin huonoksi veri kun tyttärelläni ehti mennä ja jos ei lopu niin gynelle, et vaihtaa pilleri merkkiä joskus sekin auttaa..Meillä auttoi jo pelkkä rauta kuuri kuin saatiin veri paremmaksi..


    • nainen 46vuotta

      Puolitoista viikkoa sitten oli normaalit kuukautiset ja nyt alkoi uudelleen.
      Ensin tiputtelemalla ja nyt toista päivää normaali valumalla.
      Ennen olleet suht säännölliset kuukautiset. Eli ei koskaan ennen minkäänlaisia välivuotoja.

      Mitään hikoiluja en kyllä ole havainnut, joten nyt mietityttää liekö sittenkään vaihtareihin liittyvää. Ja eikös vaihdevuosissa kuukautisten väli pikemminkin pitkity kuin lyhene?

      Ainoat oireet jotka sopisi vaihareihin ovat lisääntynyt ärtyneisyys ja mahan turvotus.
      Oikeastaan olisi helpotus nyt saada vielä niitä hikoilujakin, niin tietäisi mistä kysymys.

      Aion katsoa vielä vähän matkaa tilannetta ja mennä sitten suosiolla lääkäriin.

      • 1955:)

        Vaihtareissa on kaikenlaisia vuotohäiriöitä. Itselläni vuodot tulivat viimeisinä vuosina melkeinpä kellon tarkkaan 28pv välein, mitä ne ei välttämättä nuorena olletkaan. Ensin alkoi vuotoväli lyhentyä välillä 19pv ja sitten pari kertaa kuussakin. Seuraavaksi tuli pitkittyneitä vuotoja 3-4vko, mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt. Seuraava vaihe oli että alkoivat harventua, niin että välillä olivat pois 3kk ja sen jälkeen tulikin usein pitkittynyt vuoto. Vuotohäiriöt alkoivat 52v ja nyt olen 57 ja viime vuonna tuli vielä kahet normivuodot ja tänä vuonna on ollut yhdet. Nivelkipuja oli jo paljon ennen vuotohäiriöiden alkamista. Nykyään ei enää ole jalkasärkyä, oletan magnesiumin, D-vitamiinin ja kalciumin auttaneen siihen. Lievää hikoilua ja ärtyisyyttä viimeiset viisi vuotta.


      • nivelikko
        1955:) kirjoitti:

        Vaihtareissa on kaikenlaisia vuotohäiriöitä. Itselläni vuodot tulivat viimeisinä vuosina melkeinpä kellon tarkkaan 28pv välein, mitä ne ei välttämättä nuorena olletkaan. Ensin alkoi vuotoväli lyhentyä välillä 19pv ja sitten pari kertaa kuussakin. Seuraavaksi tuli pitkittyneitä vuotoja 3-4vko, mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt. Seuraava vaihe oli että alkoivat harventua, niin että välillä olivat pois 3kk ja sen jälkeen tulikin usein pitkittynyt vuoto. Vuotohäiriöt alkoivat 52v ja nyt olen 57 ja viime vuonna tuli vielä kahet normivuodot ja tänä vuonna on ollut yhdet. Nivelkipuja oli jo paljon ennen vuotohäiriöiden alkamista. Nykyään ei enää ole jalkasärkyä, oletan magnesiumin, D-vitamiinin ja kalciumin auttaneen siihen. Lievää hikoilua ja ärtyisyyttä viimeiset viisi vuotta.

        Miten nuo kivennäisaineet vaikuttavat? Minulla on monen moisia vaihdevuosi oireita, mutta juuri nuo kivennäiset aiheuttavat kovia rytmihäiriöitä. Minullakin on paljon nivelkipuja, mutta en ole osannut yhdistää vaihdevuosiin kun eri-ikäisillä sukulaisillani ja isälläni on ihan samanlaisia nivelvaivoja. Sormissa, polvissa, olkapäissä ja lonkissa. Ajattelin olevan ihan vaan perinnöllistä nivelten vaivaa.Kellään ei ole reumaa, mutta nivelrikosta puhutaan. Mitä lie?


    • elokuuuu- 12

      Mulla oli vuodenvaihteessa kanssa sellainen kolmen viikon vuotoputki. Kävin sitten pari kertaa gynellä, eikä mitään syytä siihen löytynyt. Ultrat ja papat ovat olleet ok. Sen jälkeen oli vielä toukokuulla niukat kolmen päivän vuodot, sen jälkeen ei ole taas kuulunut yhtään mitään. Tosin olen jo 50 v. ja hikoilupuuskia on ollut. Tuskin siitä haittaakaan on jos käy gynellä, kyllä siitä vähän maksaakin, että saa mielenrauhan.

    • Nainen 47v

      Minun normaali mensut oli viimeeksi toukokuun alkupäivinä. Tippa tuli 17.5 ja 26.6, sen jälkeen ei mitään.

      • Nainen 47

        Aamuyöllä heräsin migreeniin ja mieleen tuli jos nyt mensut alkaakin, muttei alkaneetkaan. Migreenin sain pois, mutta otan sitlti ibuprofeenin yöksi.


      • Kuttuuntunut

        Mulla voi olla muutama kuukausi väliä, ennenkuin tulee jotain ehkä yhden päivän. Välillä tulevat lyhyen ajan päästä uudestaan ja kestävät viikon. Muaei haittaa yhtään, että ovat poissa. Pysyisivätkin poissa. Ehkä toive toteutuu, kun täytän pian 42. Ei tartte montaa vuotta enää kärsiä. Mitään muuta oireita ei sitten olekaan. Aion pärjätä ilman hormonihoitoa, kun en halua mitään syöpää.


    • loppukiriä, luulisin

      Minulla oli pariinkin otteeseen kuukautiset, jotka kestivät karmeine vuotoineen ja kipuineen noin viisi viikkoa. Tilanne saatiin rauhoitettua, kun sain gynekologin kirjoittamalla reseptillä Femoston -kuurin kuukaudeksi. Melko pian kuitenkin kuukautiset loppuivat kokonaan 50 -vuotiaana. Eli lopun alkua...

    • neiti 66

      onko kenelläkään kokemuksia sellaisista vuotohäiriöistä,että pitenee kierto,ja toinen kierto lyhenee huomattavasti-ja kiertojen välissä on pientä tiputtelua tullut aikaajoin kierrospäivinä 13-16? onko tämä vakavaa? olen syntynyt -66 eli neiti 46v.vuosi sitten tehtiin kaikki tutkimukset.

    • Nainen 47v

      Mä en enää viitsi edes ihmetellä jos mensut sekoilee. Kyllä minä uskon jo, että hormoonit elää miten elää.

      Nyt alapääni vuotaa kuin saavista kaataamalla, sillä hormoonit antaa takaisin koska nykyään kesäisin - mensut ovat tuolla.

      Ihan itse päätin aloittaa Terolut-kuurin, koska mensut kesti 2 viikkoa, viikon tiputteli. Kesken kaiken Terolut-kuuria alkoi taas tiputtelemaan ja kuurin jälkeen on vuotoa riittänyt.

      • Nainen 47v

        Huh sentään, pakko oli ottaa 4 buranaa/ vrk - muutaman päivän. Tänään en enää ottanut yhtään lääkettä, koska pelkäsin että massu tulee kipeksi, no ylämassu tuli kipeeksi klo: 09 jälkeen.

        Kyllä huomaa, että vuoto on vähentynyt, vaikka eilen vielä tuli runsaasti. Toiseen tissiin käy kipeesti kun kävelen reippaasti.


    • Onnellinen 50v.

      Kysykääpä lämpö/kuumapallo-hoitoa ( esim. terv.keskuksen neuvolasta),minulle tehtiin päikissä ( päiväkirurginen osasto)kevyessä nukutuksessa tammikuussa kun tiputteli puolitoista vuotta melkein jatkuvasti, aikani hyppäsin gynellä jotka määräsi milloin mitäkin hormonia. Mainitsin asiasta ohimennen tutulle neuvolan tädille joka kertoi tästä vaihtoehdosta, sain työterveyshuollon kautta lähetteen toimenpiteeseen, 1 vrk sairaslomaaja kipu voimakkaan kuukautiskivun kaltaista johon auttaa särkylääke. Voi mikä ihanuus kun ei ole vieläkään vuotoa lainkaan ja toimenpide voidaan uusia tarvittaessa.

      • se onnellinen 50v.

        Ja ennen toimenpidettä otetaan kyllä kaikkim mahdolliset kokeet papa ym.


    • Piiras60

      Vaihdevuosioireisiin ei kuulu pitkät vuodot, vaan päinvastoin kuukautisvuoto vähenee sekä kuukautisväli. Se johtuu siitä, että hormonitaso alenee.

      Pitkät vuodot johtuvat lähes poikkeuksetta keltarauhashormonin puutteesta, jolloin ehdottomasti käynti terveyskeskuksessa tai gynekologilla on paikallaan.

      Myös vuotohäiriöt ovat tyypillisiä erilaisilla syövissä, ja jo sen takia kannattaa mennää lääkäriin pikemmiten, eikä vain ihmetellä ja kysellä asiaa keskustelupalstalla.

      Pitkistä ja runsaista vuodoista voi seurauksena olla myös hemoglobiininlasku, josta taas seuraa monenlaisia ongelmia, kuten hapenpuutetta, pyrötymisvaara, yleinen heikkous jne.

      • jospa viimein

        Näin minäkin olettaisin! Itsellä ikää 54 ja joka kuukausi tulee menkat kuin kiusallaki...nyt oli omituiset, siis toisena päivänä vuoto oli kova, ja sitten vaan tiputtelua loppuaika, josko alkaisi minullakin loppua kokonaan piakoin? Mutta jokainen on yksilö, äidilläni vuotoa oli vielä 56 vuotiaana??!!Eli varmaan perinnöllistäki tämä vaihtareitten alkamisikä.


      • Nainen 47v

        Niin, mutta esivaihtarit voi alkaa alle 40v. Minulla esivaihtarit alkoi suunnilleen 45 vuotiaana ja nyt olen kohta 48v

        Mulla on pitkiä taukoja ja kunnes mensut oikeesti tulee, niin vuoto voi kestää yli viikon jopa 2 viikkoa. Tosin muutaman päivän tiputtelee ja sen jälkeen runsaasti vuotaa ja sen jälkeen tiputtelee pitkään.

        Mulla oli keltarauhashormoonit runsaasti vähentyneet ja sain emätinpuikkoja. Pitäisi taas hakea, mutta ne on vaan niin kalliita vaikkakin reseptillä.


      • Nainen 47v
        Nainen 47v kirjoitti:

        Niin, mutta esivaihtarit voi alkaa alle 40v. Minulla esivaihtarit alkoi suunnilleen 45 vuotiaana ja nyt olen kohta 48v

        Mulla on pitkiä taukoja ja kunnes mensut oikeesti tulee, niin vuoto voi kestää yli viikon jopa 2 viikkoa. Tosin muutaman päivän tiputtelee ja sen jälkeen runsaasti vuotaa ja sen jälkeen tiputtelee pitkään.

        Mulla oli keltarauhashormoonit runsaasti vähentyneet ja sain emätinpuikkoja. Pitäisi taas hakea, mutta ne on vaan niin kalliita vaikkakin reseptillä.

        Juuri äsken tarkistin kalenterin ja huomasin, että tässä lokakuussa on ollut ilman mensuja. Tosin elokuussa mensut alkoi 20.8 ja sitä kesti yhteensä 13 päivää.
        Sitten tuli viikon tauko ja 9.9 alkoi tiputtamaan 3 päivää ja sitten alkoi taas kunnon mensut, 3 5 päivää.

        Nyt sitten on tauko menossa ja toivottavaa on ettei 24.11 tule mensut.


      • vanha nainen
        Nainen 47v kirjoitti:

        Juuri äsken tarkistin kalenterin ja huomasin, että tässä lokakuussa on ollut ilman mensuja. Tosin elokuussa mensut alkoi 20.8 ja sitä kesti yhteensä 13 päivää.
        Sitten tuli viikon tauko ja 9.9 alkoi tiputtamaan 3 päivää ja sitten alkoi taas kunnon mensut, 3 5 päivää.

        Nyt sitten on tauko menossa ja toivottavaa on ettei 24.11 tule mensut.

        Olisi kiva tietää onkohan mulla jo vaihtari olen kanssa 47 ja menkat myöhässä.Mulla on ollut melko normaalit mensut ja väli 28-30 päivää nyt ovat viikon myöhässä.Hikoilen kovasti ja olen aika ärtynyt ja muutenkin outo olo.


      • 49 v.

        Tarkastus on varmasti paikallaan, jos asiat kovasti askarruttaa. Ihmetelen vaan kommenttiasi, Piiras60, koska tässäkin ketjussa on kymmeniä n. 50 v. naisia, joilla on epätavallisen runsaita vuotoja. Minun lukemani/kuulemani mukaan on hyvinkin tavallista, että tässä iässä voi olla noita runsaita ja pitkiä vuotoja, myös minulla. Itse en ole vielä lääkäriin lähtenyt, kun tuntuvat olevan noinkin yleisiä.


      • ....

        En tiedä kuuluuko vaihtareihin, mutta sain hormoneja, Primolutia nimittäin kun vuoto kesti 3 viikkoa.
        Novofem auttoi muihin vaivoihin.
        Nuorena oli aina toinen kierto pitempi, pillerit normalisoivat.
        Olin 52, nyt 54 ja vuoto loppui vähän aikaa sitten.


      • 3+16
        49 v. kirjoitti:

        Tarkastus on varmasti paikallaan, jos asiat kovasti askarruttaa. Ihmetelen vaan kommenttiasi, Piiras60, koska tässäkin ketjussa on kymmeniä n. 50 v. naisia, joilla on epätavallisen runsaita vuotoja. Minun lukemani/kuulemani mukaan on hyvinkin tavallista, että tässä iässä voi olla noita runsaita ja pitkiä vuotoja, myös minulla. Itse en ole vielä lääkäriin lähtenyt, kun tuntuvat olevan noinkin yleisiä.

        Kuten joku jo tuolla sanoikin, kannattaa käydä gynekologilla pitkittyneiden vuotojen takia.

        Itselläni varsin runsaat ja pitkittyneet vuodot aiheutuivat kohdun sisäisestä myoomasta, joka poistettiin päiväkirurgisena toimenpiteenä n. vuosi sitten. Olin tuolloin 48 v.

        Toimenpiteen jälkeen vuodon määrä on vähentynyt huomattavasti, tiputtelu loppui kokonaan ja kuukautisten kesto lyheni ja kuukautisten väli piteni.

        Lisäksi täytenä yllärinä kuukautiskivut lakkasivat melkein kokonaan, vaikka minulla on aina ollut kivuliaat kuukautiset (aiemmin jouduin syömään 400-600 mg buranaa 2-3 pv, nyt lääkettä ei tarvitse ottaa lainkaan).

        Elo on nyt huomattavasti helpompaa. :)


    • sikke10

      Mulla alkoi vuoto 21pv. menkat piti alkaa 2.1
      Mulla on käytössä primolut n.
      Päivystykseen ei pääse,ei ole päivystys asia.
      Oliskohan kierukasta apua ku napit ei pidä vuotoa kurissa?

    • jatta202

      48v normaali mensut ..onko vielä mahdollisuus tulla raskana?

    • eulistoi

      Mulla oli puoli vuotta jo kuukautiset pois, mutta sitten eilen alkoi. Ja tänään on tuntunut siltä, ettei mikään side enää riitä. Lori-lori. Toivottavasti menevät äkkiä ohi. Olen 53 v ja kuukautiset ovat jo nelisen vuotta reistanneet, eli olleet pari kuukautta pois ja taas palanneet säännöllisiksi muutaman kierron ajaksi.

      Lääkäriin en haluaisi mennä. Olen jotenkin toiveikkaasti ajatellut, että josko selviäisin näistä kaikista oireista ja hikoamisista ihan ilman lekurin syyniä. Olen niitä jääräpäitä, jotka eivät millään menisi reppuaan vastaanotolle esittelemään.

      • menopaussiko

        kuin myös olin kolme vuotta sitten ultrassa kun alkoi kun tulpasta olisi vedetty ihan melkein sairaalaa vaativat menkat silloin ei pysty kun olemaan vessanpytyllä ku tulee myös kaameita klimppejä ja kuin pissaisi koko ajanku veri valuu,kestää noin 3 tuntii ,sit ne menkat tais kestää 8 viikkoa mut niukkoina,gyne sano et pari pientä myyomaa ei haittaa sano mulle että vaihdevuodet kolkuttaa,sen jälkee tuli muutamat normaalit ja sit puolen vuoden välein 3 ja tasan vuosi sitten oli viikon aikana kahdet ihan jäätävän järkyt soitin päivysrykseen yöllä kun en pysyny enää pystyssä sieltä vastattiin että pääsetkö autolla tai taksilla,tunsin itseni tyhmäksi ..suljin puhelimen ja nostin jalat ylös ja sit se rauhoittuikin ku ei varmaan enempää ollu mikä vuosi,muula alko perjantaina nyt v uoden tauon jälkeen taas mut nyt on kovat vatsakivut mut ei mitään hirveetä vuotoo kai sitä pitäs mennä taas gynelle mut ei huvittais ku luulen et joko myyoma kasvanut nopeammin tai joku endo tai polyyppi;((


      • lynni1
        menopaussiko kirjoitti:

        kuin myös olin kolme vuotta sitten ultrassa kun alkoi kun tulpasta olisi vedetty ihan melkein sairaalaa vaativat menkat silloin ei pysty kun olemaan vessanpytyllä ku tulee myös kaameita klimppejä ja kuin pissaisi koko ajanku veri valuu,kestää noin 3 tuntii ,sit ne menkat tais kestää 8 viikkoa mut niukkoina,gyne sano et pari pientä myyomaa ei haittaa sano mulle että vaihdevuodet kolkuttaa,sen jälkee tuli muutamat normaalit ja sit puolen vuoden välein 3 ja tasan vuosi sitten oli viikon aikana kahdet ihan jäätävän järkyt soitin päivysrykseen yöllä kun en pysyny enää pystyssä sieltä vastattiin että pääsetkö autolla tai taksilla,tunsin itseni tyhmäksi ..suljin puhelimen ja nostin jalat ylös ja sit se rauhoittuikin ku ei varmaan enempää ollu mikä vuosi,muula alko perjantaina nyt v uoden tauon jälkeen taas mut nyt on kovat vatsakivut mut ei mitään hirveetä vuotoo kai sitä pitäs mennä taas gynelle mut ei huvittais ku luulen et joko myyoma kasvanut nopeammin tai joku endo tai polyyppi;((

        Moi, olen 48 v. ja menkat alkoi 11 vuotiaana. Ne oli heti alusta kivuliaat mutta säännölliset 46 ikään asti. Sitten todettiin myooma noin 8 cm. Sit 47 v. loppui vuoto 7 kuukaudeksi ja luulin että nyt ne sit loppu, onneksi, ajattelin. Nyt alkoi vuodot uudelleen ja kestäneet noin 1 kk. Alavatsakipuja ja aina side housuissa. Varsinkin yöllä ja aamuisin vuoto on runsasta ja pissalla käydessä pytty on punaista täynnä. Alkaa tympiä ja olen tosi huolestunut. Onko nyt normaali vaihdevuosiaika vai mitä tekisin? Voihan hitto näitä naisten vaivoja!


    • Vihdoinhiljeneevuoto

      Itselläni ollut jo toista kertaa kolmatta vkoa olevat vuodot. Olen 49v. ja myomiakin 2. Cyclocapron on käytössä, ei tosin enää auta kovinkaan. Nyt olen kokeillut lisätä vihreitä kasviksia joissa k-vitaminia kuten lehtikaalia ja parsakaalia. Eli sehän hyydyttää verta ja jos siitä on puutetta toki sekin pitkittää kuukautisia keltarauhashormonin puutteesta. Mutta kokeilkaa nopea keittäminen/höyrytys, lehtikaalia ja parsakaalia, niin vuoto hyytyy jo tunneissa. Tai ainakin vähenee selvästi.

    • Anonyymi

      Miten te osaatte laskea kierron joilla on pitkittyneet kuukautiset?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe