Primolutista

Simpurat

Hei!
Montako tapletteia teille on määrätty kys ainetta päivässä lopettamaan pitkittynyt kuukautisvuoto ?
Ja monentenako päivänä yleensä olette ottaneet tapletit.
Minulla tulis maanantaina 15pv kun alkoivat nämä menkat kolmen kuukauden tauon jälkeen. Nyt ne ei vaan meinaa loppua ja kaapissa olisi noita tabuja vielä. Jouduin syömään noita yli kaksi vuotta sitten. Nyt en vain muista montako otin silloin et sain menkat loppumaan. Ja oliko se 10pv kun niitä otettiin.

9

2128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Simpurat

      Vai pitäiskö näitten vain antaa vuotaa niin kauan että loppuu??? Kun en oikein ole selvillä siitä et jatkaako nämä primolutit sitten vain edelleen näitä menkkoja kun niitähän nyt sitten pitäisi taas ainakin se kolme kuukautta syödä aina se tietty aika. Eli jos antaa vuotaa niin se on tätä luomua mutta jos syö keltarauhasta niin....... en tiedä mikä hyvä olisi.
      Vuosi sitten olen käynyt lääkärissä on tehty sisäultra ja tutkittu ja papa ja viime keväänä alakipujen takia otettu kaikenlaisia kokeita bakteeri yms ei niissäkään mitään. Välillä tuntuu että limakalvot on kuivat välillä taas että on ihan normaalia naisen elämää. Olen nyt eilen aloittanut rautakuurin sen nestemäisen luontaistuotekaupasta kun apteekin pillerit käy vatsaan.
      On vähän epätietoisuutta tuosta keltarauhaskuurista kun haluaisin jo näistä menkoista pois ja luulinkin jo päässeeni kun ei kolmeen kk tullut kuin vain vähän ruskehtavaa vuotoa.

      • *dolfina

        Mulle määrättiin kolme, mutta päätin ottaa kaksi ja kun siitäkin tuli sivuoireita (rytmihäiriöitä) niin aloin ottaa vaan yhden. Yksi oli siinä mielessä liian vähän että sillä annostuksella tuli läpivuota eli pientä tihkumista koko ajan. Yleensä varmaan määrätään kaksi, mutta mulla oli silloin poikkeuksellisen raju vuoto joka piti keskeyttää Primolutilla. Kyllä Primolut lopettaa vuotamisen kuurin ajaksi ja kuurin loputtua pitäisi sitten tulla sellainen "ryhdikäs" vuoto joka loppuu kun kaikki on tullut mitä on kertynyt. Gynet suosittelee näitä tyhjennyksiä mutta on ne sen verran ikäviä kuureja että varmaan muiltakin kuin multa ne on jääneet tekemättä jos ei ole ihan pakko. Kuuri on 10 päivää.


      • Simpurat
        *dolfina kirjoitti:

        Mulle määrättiin kolme, mutta päätin ottaa kaksi ja kun siitäkin tuli sivuoireita (rytmihäiriöitä) niin aloin ottaa vaan yhden. Yksi oli siinä mielessä liian vähän että sillä annostuksella tuli läpivuota eli pientä tihkumista koko ajan. Yleensä varmaan määrätään kaksi, mutta mulla oli silloin poikkeuksellisen raju vuoto joka piti keskeyttää Primolutilla. Kyllä Primolut lopettaa vuotamisen kuurin ajaksi ja kuurin loputtua pitäisi sitten tulla sellainen "ryhdikäs" vuoto joka loppuu kun kaikki on tullut mitä on kertynyt. Gynet suosittelee näitä tyhjennyksiä mutta on ne sen verran ikäviä kuureja että varmaan muiltakin kuin multa ne on jääneet tekemättä jos ei ole ihan pakko. Kuuri on 10 päivää.

        Tässä nyt mietinkin et mikä olisi paras vaihtoehto. Kerran yksi naisterv lääkäri sanoi kun kysyi muista lääkkeistä mitä käytän ja sanoin että primolut on yksi. Sanoi siihen että näköjään sinulla keinotekoisesti jatketaan noita menkkoja. En siinä tilanteessa älynnyt kysyä asiasta enempää.
        Onkohan se sitten gynen mielestä parempi että menkat jatkuvat pidempään. Kun eka kerralla sain näitä gyne sanoi että minulla on vielä estogreeniä jäljellä mutta keltarauhashormooni on pudonnut rajusti siitä nämä pitkittyneet vuodot sitten tulevat.
        Mitään kokeita ei silloin otettu hormoonin tasosta.
        Mitä hyötyä sitten näistä tyhjennysvuodoista oikein on. Paljon kysymyksiä.
        Kyllä tämä alkaa raastaa hermoja.


      • *dolfina
        Simpurat kirjoitti:

        Tässä nyt mietinkin et mikä olisi paras vaihtoehto. Kerran yksi naisterv lääkäri sanoi kun kysyi muista lääkkeistä mitä käytän ja sanoin että primolut on yksi. Sanoi siihen että näköjään sinulla keinotekoisesti jatketaan noita menkkoja. En siinä tilanteessa älynnyt kysyä asiasta enempää.
        Onkohan se sitten gynen mielestä parempi että menkat jatkuvat pidempään. Kun eka kerralla sain näitä gyne sanoi että minulla on vielä estogreeniä jäljellä mutta keltarauhashormooni on pudonnut rajusti siitä nämä pitkittyneet vuodot sitten tulevat.
        Mitään kokeita ei silloin otettu hormoonin tasosta.
        Mitä hyötyä sitten näistä tyhjennysvuodoista oikein on. Paljon kysymyksiä.
        Kyllä tämä alkaa raastaa hermoja.

        Kun kohtuun kertyy limakalvoa, joka ei vuoda pois, niin se on syöpäriski ja siksi gynet mielellään määrää näitä keltarauhashormoneja, "tyhjentäjähormoneja". Toisaalta nykyään tiedetään, että ainakin yhdessä lisäestrogeenin kanssa just Primolutin sisältämä progestiini on rintasyövän riskitekijä. Ne viimeiset kertymät siellä kohdussa kuivuu ihan luonnollisestikin ajan mittaan, mutta jos vuodot rassaa eli on epäsäännöllisiä liian runsaita vuotoja, jotka ei vaan tahdo päättyä, niin silloinhan jokainen on itsekin aika halukas hakemaan apua ja ottamaan näitä kuureja.


      • Simpurat
        *dolfina kirjoitti:

        Kun kohtuun kertyy limakalvoa, joka ei vuoda pois, niin se on syöpäriski ja siksi gynet mielellään määrää näitä keltarauhashormoneja, "tyhjentäjähormoneja". Toisaalta nykyään tiedetään, että ainakin yhdessä lisäestrogeenin kanssa just Primolutin sisältämä progestiini on rintasyövän riskitekijä. Ne viimeiset kertymät siellä kohdussa kuivuu ihan luonnollisestikin ajan mittaan, mutta jos vuodot rassaa eli on epäsäännöllisiä liian runsaita vuotoja, jotka ei vaan tahdo päättyä, niin silloinhan jokainen on itsekin aika halukas hakemaan apua ja ottamaan näitä kuureja.

        Kiitos vastauksista. Nyt olenkin paljon viisaampi tässä asiassa. Kiva kun täällä saa asiallisia vastauksia.
        Ei tämä kyllä kovin helppoa ole tämä taival. Vaikka kuinka yrittää suhtautua asiaan järkevästi ja maltillisesti niin jotenkin johtuen varmaan noista hormoonien heilumisista tuntuu välillä että tekee mieli hyppiä seinille.


    • räpsis

      Hei! Mulle on määrätty nyt Primolut 10mg 1 tabletti päivässä pitkittyneeseen vuotoon. Olen nyt ottanut 2 päivää ja vuoto on melkein loppunut, jess! Ennemmin syön noita primoluteja kuin vuodan monta viikkoa yhteen soittoon:(
      Nyt ajattelin että laitatan sen Mirena- kierukan niin sillä pääsisin vuodoista kokonaan, ainakin gynekologi suositteli sitä kovasti! Ja se auttaisi vaihdevuosioireisiinkin. Tähän asti on ollut kuparikierukka mutta se piti nyt poistaa vuotojen takia.
      Olen 48 vuotias ja noita vuotohäiriöitä on nyt ollut muutama kerta parin vuoden ajan. Välillä on pitkiäkin jaksoja ettei kuukautisia tule ollenkaan ja sitten kun tulee niin vuotaa monta viikkoa.

      • *dolfina

        Niin tosiaan Primolutia on eri vahvuuksia. Mulla on ollut ainoastaan tätä: Primolut N 5 mg


      • Simpurat
        *dolfina kirjoitti:

        Niin tosiaan Primolutia on eri vahvuuksia. Mulla on ollut ainoastaan tätä: Primolut N 5 mg

        Mulla kanssa näitä 5mg. Viimeksi nyt tammikuussa loppui kanssa jo seuraavaan taplettiin. Mutta sen jälkeen olikin aika reippaat ja hiton kivuliaat kuukautiset (tyhjennykset). Onko lääkäri ottanut teiltä mitään kokeita näissä vuotohäiriöissä? Muuta kuin vain sen sisäultran ja oletteko syöneet niitä primoja muuta kuin vain sen kerran kun on näitä pitkittyneitä vuotoja.


      • räpsis
        Simpurat kirjoitti:

        Mulla kanssa näitä 5mg. Viimeksi nyt tammikuussa loppui kanssa jo seuraavaan taplettiin. Mutta sen jälkeen olikin aika reippaat ja hiton kivuliaat kuukautiset (tyhjennykset). Onko lääkäri ottanut teiltä mitään kokeita näissä vuotohäiriöissä? Muuta kuin vain sen sisäultran ja oletteko syöneet niitä primoja muuta kuin vain sen kerran kun on näitä pitkittyneitä vuotoja.

        Multa otettiin nyt viimeksi Pipella-näyte koska ultrassa näkyi paksuuntunutta limakalvoa kohdussa. Tutkivat siitä ettei oo mitään pahanlaatuista kasvua siellä, nyt oottelen milloin tulee tulokset.
        En ole syönyt primoja muuten, noin kolme kertaa olen joutunut ottamaan sen 10 päivän kuurin näihin vuotohäiriöihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe