Olen usein funtsinut, että pitäisi kerätä laivoissa otettuja (merimiesten ottamia) valokuvia nettiin tehdylle sivustolle nähtäville. Kuvia voisi laittaa kaikki joilla kuvia on. Suotavaa olisikin, että kuvia olisi kaikilta halukkailta vanhoilta skönäreiltä tai heidän omaisiltaan.
Kuvissa voi olla henkilöitä, satamia, laivoja, mitä vaan mitä on tullut kuvattua. Kuvateksteissä kerrottais kuvasta tarkemmin, henkilöistä ja paikoista missä kuva on otettu ja milloin jne...
Ostettujen laivakuvien (kuvia myyviä firmojahan oli eri puolilla maailmaa jo kauan sitten) laittaminen on eri juttu, niissä voi olla tekijäoikeuksia ja tulla ongelmaa kuten jonkin aikaa sitten erään suomalaisen kuvayrityksen nipottelu heidän ottamiensa/myymiensä, jo vuosikymmeniä vanhojen kuvien esittämisestä.
Teknisesti homma tapahtuisi siten, että jokainen jolla on skanneri ja osaa käyttää sitä voi laittaa kuvat sähköisenä sivuston ylläpitäjälle tai postittaa paperikuvat hänelle skannattavaksi. Kuvien laitto sivustoon tapahtuisi sitten ylläpitäjän toimesta.
Kaikki homma olis maksutonta ja kuvista ei maksettaisi eikä niillä käytäisi muutakaan kauppaa.
Onko kiinnostusta asiaan? Laittakaapa kommentteja!
P.s.
Mulla alkaa kohtpuoliin pitkä vapaa ja voisin laittaa homman pystyyn, kokemusta kuvien käsittelystä ja nettisivustojen tekemisestä on sen verran, että homma onnistuu. Omia ja ystävien kuviakin löytyy -60 luvulta alkaen joitakin kymmeniä.
Vanhojen valukuvien sivusto?
46
2988
Vastaukset
Ajatus on mielenkiintoinen ja kannatettava. Itselläni on myös jonkun verran kuvia 60-luvulta lähtien ja osa hyvässä järjestyksessä. Onhan noilta purjelaiva-ajoiltakin saatu haalittua paljonkin kuvamateriaalia jälkipolvien ihmeteltäväksi. On jopa raaoilta pakkaskelissä kuvattua ainutlaatuista materiaalia.
- ex-timppa
Olen haeskellut kuvia liberty-laiva ryhmistä joita oli Amerikan joilla paljon.Silloin kun olin siellä en omistnut kameraa.Jos löytyy niin yhteyttä s-postilla
[email protected] - etsijättttt
ex-timppa kirjoitti:
Olen haeskellut kuvia liberty-laiva ryhmistä joita oli Amerikan joilla paljon.Silloin kun olin siellä en omistnut kameraa.Jos löytyy niin yhteyttä s-postilla
[email protected]tästä sivusta apua ensi hätään?
Fil:Liberty ship transport SS Carlos Carrillo off San Francisco, California, circa 1945-46.jpg - Wikipedia ex-timppa kirjoitti:
[email protected]Google haku: Liberty ships ja löytyy
ja täs yks kotimainen,
http://vode.iki.fi/photos/Jeremiah/index.html- librtyjä
ex-timppa kirjoitti:
[email protected] - hurlumheikki
etsijättttt kirjoitti:
tästä sivusta apua ensi hätään?
Fil:Liberty ship transport SS Carlos Carrillo off San Francisco, California, circa 1945-46.jpg - Wikipediahttp://www.fotoflite.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/BW663979.jpg
- PitkäPispala
Toihan olisi hyvä idea, itselläni on n 250 kuvaa jotka otin 1965-1971.
Alunperin kuvia oli n 1000 kpl mutta suurin osa on hävinnyt jonnekin.- 68?
löytysköhän asta bolagetin s/s atlas kiitos
- ånkabååt
68? kirjoitti:
löytysköhän asta bolagetin s/s atlas kiitos
- 68?
ånkabååt kirjoitti:
Kyllä sopii. kiitos Löytyskö pikkulaiva Cordelia X Marga ?
- ånkabååt
68? kirjoitti:
Kyllä sopii. kiitos Löytyskö pikkulaiva Cordelia X Marga ?
- 68?
ånkabååt kirjoitti:
ei nyt oikein ole sama. pienempi n. 4-500 ton. ykkösen kohalla monttutäkki.mutta löytyskö ruotsalainen RONE tai RHONE n. 700 ton ja yköse kohalla monttu.
- ånkabååt
68? kirjoitti:
ei nyt oikein ole sama. pienempi n. 4-500 ton. ykkösen kohalla monttutäkki.mutta löytyskö ruotsalainen RONE tai RHONE n. 700 ton ja yköse kohalla monttu.
onko tämä rone pieni tankkeri vai mikä
- ånkabååt
68? kirjoitti:
anna enemmän tietoa näista svenski paateista
http://www.aijaa.com/v.php?i=6058228.jpg - 68?
ånkabååt kirjoitti:
onko tämä rone pieni tankkeri vai mikä
semmonen perätuuppri. sellua ruotsista scotlantiin. vissin "iiriksen" lastia.
- 68?
ånkabååt kirjoitti:
http://www.aijaa.com/v.php?i=6058228.jpgjoo nyt passaa, tämä on hyvä. vieläkö löytäs ronen, niin ois kaikki, paitsi Otavaa ei ole mustana
- 68?
ånkabååt kirjoitti:
http://www.aijaa.com/v.php?i=6058228.jpgihan kun cordelia, vähä pitempi. ehkä 15-20m.
- ånkabååt
68? kirjoitti:
joo nyt passaa, tämä on hyvä. vieläkö löytäs ronen, niin ois kaikki, paitsi Otavaa ei ole mustana
mustana mut sopiiko sinun hakemaasi otavaan
http://kauppalaiva.nba.fi/image.php?id=71&lang=fi - ånkabååt
68? kirjoitti:
ihan kun cordelia, vähä pitempi. ehkä 15-20m.
miramarin mukaan löytyi 1961 rakennettu 500tn Rone olisiko se kyseinen alus tai sitten nimi on väärin
- 68?
ånkabååt kirjoitti:
mustana mut sopiiko sinun hakemaasi otavaan
http://kauppalaiva.nba.fi/image.php?id=71&lang=fiei ihan näin vanha. baltic floyd:in otava. ks. you tube .. karhu2 vmw
- 68?
ånkabååt kirjoitti:
miramarin mukaan löytyi 1961 rakennettu 500tn Rone olisiko se kyseinen alus tai sitten nimi on väärin
saispa kuvan,
- ånkabååt
68? kirjoitti:
saispa kuvan,
mikä oli varustamon nimi on aika vaikee alus haettavaksi...jos nimi on oikein...
- 68?
ånkabååt kirjoitti:
mikä oli varustamon nimi on aika vaikee alus haettavaksi...jos nimi on oikein...
varustamosta ei tietoa, tais olla kapun oma. vissin iiris puulaakin lasteja kuskas. minkähänlainen olis miramarilla, jos ois ?
- Seilori70
68? kirjoitti:
varustamosta ei tietoa, tais olla kapun oma. vissin iiris puulaakin lasteja kuskas. minkähänlainen olis miramarilla, jos ois ?
En löytänyt minäkään ko. alusta mistään rekisteristä. Baltic Lloydin Otavan löysin kyllä. Mutta en mustana. http://kauppalaiva.nba.fi/image.php?id=70&lang=fi
Ilmeisesti tarkoitit tätä Otavaa. - ånkabååt
68? kirjoitti:
ei ole miramarin sivuilla varustamon nimeä....muistatko tän kipparin nimee...voisi olla hyväkin vinkki...mikäli laivan nimi viittaa kapuun tai perheeseen..
- 68?
ånkabååt kirjoitti:
ei ole miramarin sivuilla varustamon nimeä....muistatko tän kipparin nimee...voisi olla hyväkin vinkki...mikäli laivan nimi viittaa kapuun tai perheeseen..
eipä tule mieleen, jätetään hautumaan. otava oli oikea, mutta kun pitäs olla musta. kiitos kumminkin.
- ånkabååt
68? kirjoitti:
ei ihan näin vanha. baltic floyd:in otava. ks. you tube .. karhu2 vmw
kuvan laatu vaatimaton
http://www.aijaa.com/v.php?i=6071410.jpg - ånkabååt
68? kirjoitti:
saispa kuvan,
- ånkabååt
68? kirjoitti:
ei ihan näin vanha. baltic floyd:in otava. ks. you tube .. karhu2 vmw
on vain väärä väritys
http://www.aijaa.com/v.php?i=7088495.jpg - 68
ånkabååt kirjoitti:
siinä oli oikea rone kiitos!
- Raste
jokunen kuva,että asia kiinnostaa,mahtava homma olis,tahtoo vuosien myötä kadota noita kuvia,hyvä homma olis.
- jenkki-junkki
löytyy
- koneoppilas
Kokeillaanpa hommaa. Värkkäsin jo iltapäivällä sivustoa ja skannasin joitakin omia kuvia mitä helposti löysin.
Laittakaapa kuvia sähköpostiini ja muutamalla sanalla/kuva evästettynä ja tietenkin omat yhteistietonne (ei julkaistavaksi, vaan yhteydenottoa varten). Laitan sitten niitä sivuille albumeittain ja kun saan esitystä kasaan laitan sähköpostiinne suoran linkin koesivuille ennen kuin laitetaanan sivut julkisesti esille.
Saapuneet kuvat voin tarvittaessa käsitelläkin kuvankäsittelyohjelmassa, samoin paperikuvia, dioja ja negatiivejakin voin ottaa vastaan ja skannata ja palauttaa sitten alkuperäiset.
Jos tulee kysyttävää tai ideoita niin laittakaa nekin sähköpostilla. Mulla on systeemi ajateltuna, mutta kehittelyä tarvitaan vielä joten kommentit ovat tervetulleita.
Sähköpostia minulle voi laittaa [email protected] osoitteeseen.
P.s. Hommaa on tarkoitus kokeilla reilussa merimieshengessä talkoovoimin. Jos sivut saadaan toimimaan niin jokainen kuvan lähettäjä omistaa ne edelleenkin voi päättää milloin kuvat poistetaan jne.- Tarkkuutta
Kippari keräsi porukan kamerat pois linjanylityksen jälkeisenä aamuna. Syynä oli oman morsmaikun tervattavana olo ja siitä otetut kuvat.
Eli oleppa tarkkana yksityisyyttä ei saa loukata. Tarkkuutta kirjoitti:
Kippari keräsi porukan kamerat pois linjanylityksen jälkeisenä aamuna. Syynä oli oman morsmaikun tervattavana olo ja siitä otetut kuvat.
Eli oleppa tarkkana yksityisyyttä ei saa loukata.Kukapa se haluaisi muiden kuvaavan oman silloisen kultansa tussun tervausta :-) Tuo jälkikäteen kameroiden poiskeruu sotii jo erimäisiä ihmisoikeuksia vastaan. Vaan asiasta toiseen, tuo henkilökuvien julkaisu netissä on askarruttanut monia täällä ja muilla saiteilla. Mietin vain, kuka pystyy kieltämään esim. jollain laivalla aikoinaan otetun miehistön ryhmäkuvan julkaisun netissä, jos henkilöitä ei kuvatekstissä erikseen nimetä. Soitto valvovalle viranomaiselle, "mä olen tuolla websitellä tuossa kuvassa seitsemäs vasemmalta ja en halua pärstäni esiintyvän netissä". Olisi mielenkiintoista nähdä jossain joku virallinen linjanveto tästä julkaisuasiasta. Puhun nyt kuvissa esiintyvistä henkilöistä, kuvaajallahan on copyright omiin otoksiinsa. Kuten yllä Altano-kirjoittaja mainitsi, webmasterilla pitää olla pallo hallussa kuva-aiheiden suhteen,a.k.a. moraali. Good luck.
- koneoppilas
Sparks kirjoitti:
Kukapa se haluaisi muiden kuvaavan oman silloisen kultansa tussun tervausta :-) Tuo jälkikäteen kameroiden poiskeruu sotii jo erimäisiä ihmisoikeuksia vastaan. Vaan asiasta toiseen, tuo henkilökuvien julkaisu netissä on askarruttanut monia täällä ja muilla saiteilla. Mietin vain, kuka pystyy kieltämään esim. jollain laivalla aikoinaan otetun miehistön ryhmäkuvan julkaisun netissä, jos henkilöitä ei kuvatekstissä erikseen nimetä. Soitto valvovalle viranomaiselle, "mä olen tuolla websitellä tuossa kuvassa seitsemäs vasemmalta ja en halua pärstäni esiintyvän netissä". Olisi mielenkiintoista nähdä jossain joku virallinen linjanveto tästä julkaisuasiasta. Puhun nyt kuvissa esiintyvistä henkilöistä, kuvaajallahan on copyright omiin otoksiinsa. Kuten yllä Altano-kirjoittaja mainitsi, webmasterilla pitää olla pallo hallussa kuva-aiheiden suhteen,a.k.a. moraali. Good luck.
Itse tutkin eilen tuota samaa asiaa googlettamalla.
Kuvaoikeus on kuvaajalla ja kuvien esittäminen ryhmäkuvina ja vastaavina ei ole yksityisyyttä loukkaavaa kunhan kuvatekstissä ei viitata mihinkään loukkaavaan tai vastaavaan. Kyseessä on vielä vanhat kuvat joista ei tämän päivän kasvoja tunnista omaisetkaan, ei se ole yksityisyyttä loukkaava.
Tarkoituksena ei myöskään julkaista kuvia sammuneista tai muuten alentavissa tilanteissa olevista henkilöistä, näitäkin minulla/minusta on. Reiluja kuvia reiluista miehistä ja naisista jos joukossa on.
Kohtpuoliin keskustellaan ensimmäisistä albumeista!!! Sivusto on teknisesti valmis ja siirto palvelimelle menossa. Testaan vielä sivujen toiminnan eri selaimilla ja sitten julkaisen osoitteen.
- selaaja
Katsokaapa mallia selkeästä laivojen valokuvasivustosta www.aanimeri.fi
Hyvä kuvien ryhmitys laivoittain, laivojen perustietoja ja tarinaa kuvien kohdilla!- :-)
Kösterin näköinen kaveri tuossa helikopterin edessä......
- :-)
:-) kirjoitti:
Kösterin näköinen kaveri tuossa helikopterin edessä......
Toistasataa valokuvaa Nilsun sailoreista.....pitäisköhän lähettää sinne äänimerelle? :)
- Ei ole D- kuvia
Minulla kuvia Enskeristä 1980 , en osaa lähettää sulle
- koneoppilas
Laita vaan paperikuvat kirjepostilla. Ohjeet löydt sivuilta: www.merimieskuvia.net
Terv. opis - Vaseliinilasti
koneoppilas kirjoitti:
Laita vaan paperikuvat kirjepostilla. Ohjeet löydt sivuilta: www.merimieskuvia.net
Terv. opisTuossa Joulu Jaavanmerellä 1980 ( Päälystömessi )
- kesä junkki
onko kelään kuvia esl äln laivoista arkadia vuosilta 74-83 malmi vuosaari arkku4 olis tärkein oli ensimmäinen laiva
- Google kääntäjä
Suomenna..
- v.... v......
Google kääntäjä kirjoitti:
Suomenna..
Mikä tökkii jos kaveri hakee kuvia laivoista m/s malmi m/t vuosaari ja
m/s arkadia (IV) oli neljäs arkadia niminen koli-juhta esl.llä
ja noi arkadiat nyt kulki arkku nimellä [ei vieläkä kirjakieltä)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama805489Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1014481Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1354073Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.782826Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2022822Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?322666Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta832524Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl882274- 1822093
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko431666