Koulukiusaamisesta puhutaan nykyään paljon, mutta onko tärkein kohderyhmä jäänyt tutkimatta? Itse olin ala-asteella joskus 70-luvulla ja olin musaluokalla keskuskoulussa Porvoossa lähtien kolmannesta luokasta. Mitä totesin siellä, oli, että ope oli minun pahin kiusaaja.
Lukioon mentyäni huomasin taas, että siellähän on kuiva enkunmaikka, joka oli pahin koulukiusaajani. Nyt on varmaan jo rypistynyt eläkkeelle, mutta kuitenkin.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Pitäisikö tätä tutkia vähän tarkemmin?
Opetko pahimpia koulukiusaajia?
8
318
Vastaukset
- oon huomannu
Jos kohdalle osuu kiusaamisesta nauttiva sadistiope, niin varmaan on kiusaajista pahin, koska opettajalla on valtaa.
Eniten minua ihmetyttää opettajien "kyvyttömyys" puuttua koulukiusaamiseen. Luulisi ammattikasvattajalla keinoja olevan.
Kyllä aikuinenkin kiusata osaa, se on työpaikoilla yllättävän yleistä. - -Kiinnostaa-
Haluaisin kysyä sinulta: Millaisessa asemassa sosioekonomisessa asemassa vanhempasi olivat? Entä politiikka? Tuliko jotenkin esille? Vai minkä uskot olevan kiusaamisen syynä?
- kiltti oppilas
Ei ollut poliittinen, ja ekonomia oli ihan hyvää keskitasoa. Uskon, että kyseessä oli vain henkilökemia. Mitään muuta ei ole tullut esille, enkä muuta keksi. En ollut kovin puhelias tms., joka ei sitten opettajiani miellyttänyt. Opetajien pitäisi kuitenkin mielestäni olla joustavia ja huomioon ottavia jo viranpuolesta. Ehkä kyseessä oli opet, jotka ei oikeen soveltunut opeiksi?
- Niin makaa kuin peta
kiltti oppilas kirjoitti:
Ei ollut poliittinen, ja ekonomia oli ihan hyvää keskitasoa. Uskon, että kyseessä oli vain henkilökemia. Mitään muuta ei ole tullut esille, enkä muuta keksi. En ollut kovin puhelias tms., joka ei sitten opettajiani miellyttänyt. Opetajien pitäisi kuitenkin mielestäni olla joustavia ja huomioon ottavia jo viranpuolesta. Ehkä kyseessä oli opet, jotka ei oikeen soveltunut opeiksi?
mahdollisimman monelle millanen ko. ope oli. Vai onko enää ope? Joka tapaksessa, kertominen mahd. monelle kannattaa. Enkä ei muille opeille. Asettuvat vian puolustamaan opea, joka sitä ei ansaitse. Mut muille kannattaa kertoa.
- puhuen
Niin makaa kuin peta kirjoitti:
mahdollisimman monelle millanen ko. ope oli. Vai onko enää ope? Joka tapaksessa, kertominen mahd. monelle kannattaa. Enkä ei muille opeille. Asettuvat vian puolustamaan opea, joka sitä ei ansaitse. Mut muille kannattaa kertoa.
Kiusaamisesta pitää kertoa aina. Aikuisille tai ystäville. Jokaisella on on joku. Toisten kanssa asioita voi purkaa ja löytää ratkaisuja. Yksin ei pidä yrittää pärjätä.
- ----
minulla on hyviä kokemuksia keskuskoulun opeista. Musan ope pyysi minua musaluokalle, mutten mennyt (tyhmä). Tosin on opet ehtineet 70-luvulta vaihtua 90-luvulle.
- kiltti oppilas
Silloin oli joku ukko jostain tohmajärveltä, joka ajoi rättisitikalla, oli siis aika erikoinen tapaus, ja eipä ollut myös soveltuva opettajaksikaan. silloin ei kait paljon opettajakoulutusta vaadittu vaan kuka tahansa pianon pimputtaja pääsi opettamaan. Valitettavaa, mutta totta. Toisaalta, eipä sitä näihin asioihin tarvitse edes koulutusta, siis olemaan reilu lapsille. Itsekin osaan sen ihan luonnostaan. Kaikki aikuiset sen osaavat jos haluavat. Joillakin on vain kiero mieli tai vikaa päässä.
- kyllä vain
kiltti oppilas kirjoitti:
Silloin oli joku ukko jostain tohmajärveltä, joka ajoi rättisitikalla, oli siis aika erikoinen tapaus, ja eipä ollut myös soveltuva opettajaksikaan. silloin ei kait paljon opettajakoulutusta vaadittu vaan kuka tahansa pianon pimputtaja pääsi opettamaan. Valitettavaa, mutta totta. Toisaalta, eipä sitä näihin asioihin tarvitse edes koulutusta, siis olemaan reilu lapsille. Itsekin osaan sen ihan luonnostaan. Kaikki aikuiset sen osaavat jos haluavat. Joillakin on vain kiero mieli tai vikaa päässä.
Itselläni oli aikoinaan erittäin ilkeä voimistelunopettaja, joka vihasi kaikkia, jotka eivät olleet niin kovin urheilullisia. Hän oli pisteliäs, suhtautui vähättelevästi ja suoranaiseksi kiusaamiseksikin voisi hänen käytöstään luennehtia. Siitä johtuu, etten vieläkään pidä liikunnasta millään tasolla, kun aina tuo hapanilmeinen, kireä ja ilkeä naisihminen mielessä, kun pitäisi lähteä liikuntaa harrastamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?372983Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n342218Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari452141Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa791999Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh541716Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr561454Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.
Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä151410Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http451279Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta1051164Puuma Martina iski nuoren miehen
Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian158876