Tontti on jo. Seuraavaksi tarttis saada sinne mökki. Haaveissa on tietynlainen ja vähän erikoinen, joten valmispaketeista ei ole hyötyä... Olen lukenut noita oppaita, joissa neuvotaan mitä kaikkea täytyy tehdä ja ottaa huomioon pientalon rakentamiseen ryhdyttäessä ja tuntuu, että ihan mahottoman sekanen soppa se on.
Onko mökinrakennuksessa yhtä paljon kiemuroita? Pääsuunnittelija, se ja tää muu suunnittelija (mökkiini tosin ei tule sähköjä eikä vettä) ja niin pois päin. Olen ollut siinä uskossa, että kun on rakennuslupa joillekin mökkipiirustuksille, sitä voi alkaa rakentaa vaikka issesseen, mutta onko se sittenkään näin... Ja mistä kaikesta mahtaa tulla kustannuksia materiaalien lisäksi? Tietenkin joku osaava tarvitaan rakentamaan itse mökkiä, muurari palkataan uunin tekoon, ja arkkitehdille on maksettu suunnittelusta. Kun ei ole oikein käsitystä millaisissa summissa liikutaan...
Rakennuksen aloituksen ajankohta on hamassa tulevaisuudessa, ainakin kolmen vuoden päässä. Haluaisin kuitenkin jo alkaa suunnitella mökkiä ja tutustua erilaisiin materiaali- ja toteutusvaihtoehtoihin rauhassa. Onko aivan tavatonta, että pyydän arkkitehtia suunnittelemaan kanssani mökin ilman, että hän on edes käynyt tontilla, jos hänellä on tiedossa maasto-olosuhteet?
Ja voiko projektin sitten jättää lepäämään, kunnes olen valmis aloittamaan rakentamisen ja hoidan itse lupahakemukset? Tietenkin olisi harmillista, jos piirustuksiin jouduttaisiinkin tekemään muutoksia... Mutta voihan muutokset tehdä kuka tahansa joka tietää miten? Vaikka palkkaamani rakennusmies?
Voinko palkata yhden henkilön sitten rakentamaan (minä avustajanaan) niin, että hän on vastuussa työmaalla, eikä tarvitse erikseen hommata muita henkilöitä ottamaan vastuuta siitä tai tästä?
Uusien määräysten mukaan jätevedet tulee puhdistaa haja-asutusalueillakin, mutta se tuskin pätee mökkiin, jossa ei ole edes juoksevaa vettä?
Olispa mukavaa, jos jollakulla olis antaa vähän neuvoja:)
Miten aloittaa mökinrakennusprojekti?
4
571
Vastaukset
- iy pui uoph pö u22
Olipas utelua:D Mutta olet oikeilla linjoilla, asioista pitää ottaa selvää.
Kaikista tärkeintä on luvat, rakennusoikeudet jne. Piirustukset pitää olla. Se ja sama, kuka ne on tehnyt, pääasia että on piirustukset. Piirtäminen tai suunnittelu ei ole mitään luvanvaraista työtä. Pääasia, että kuvat on.
Se, miten mökkisi rakennat on oma asiasi. Pääasia, että on oikein rakennettu. Rakennustarkastaja on se, joka hyväksyy pytingin. Valvojaksi kelpaa joku rakennusmestarin tapainen, se on käsittääkseni pakollinen. Eli timpuri itse ei voi valvoa itseään.
Tuo jätevesi asia selviää kunnasta. Kantovedelle ei tarvita massiivisimpia myytäviä systeemeitä, mutta jokin systeemi pitää olla, kun sauna nyt tulee kuitenkin. Hassua, järvivesi muutuu saasteeksi kun siihen lisää ruokalusikallisen mäntysuopaa... Puucee tai kemiallinen käymälä, pitäisi kelvata. Siitä kun taas ei ole erikseen direktiivejä, minne metikköön "kompostin" hautaa....
Kustannuksista nyt mahdoton sanoa mitään, kaikki tahtoo maksaa.
Suunnittele rauhassa, hyvä kun ei ole tappoaikataulua. Kannattaahan siinä ulkopuolista, vaikka arkkitehtia käyttää, tulee näkökulmia. Ja se kandee muistaa, että arkkitehtikin on duunari, sen pitää tehdä sellaista jälkeä, mitä asiakas tilaa. Ja tontillehan se pytinki tehdään, ei sitä voi konttorissa ajatella kokonaan. Ilmansuunnat, valaistus, maasto, puusto... Niin ja tietenkin paikka. Kaikkea kannattaa mieluummin miettiä rauhassa, kuin tekaista mökki väärään paikkaa ja väärinpäin. Kuvaa videolle paikka, sitä voi sitten rauhassa tutkailla kotonakin.
Meinaan vaan. Itellä on perintönä vanha ok- talo kesämökkinä. Kurjin paikka tontilla ja saunasiipi estää iltaauringon paistamasta sisälle. Lisäksi lauteet on siten, että ikkuna on selän takana...
Rakentaminen on kuitenkin ihan rutiinikamaa, kokoajanhan maassa on rakennustyömaita. Nuot kaikenmaailman lait ja määräykset tietenkin on olemassa. Lisäksi asioista tahtoo tulla hankalankuuloisia kun ihan kaikilla "ammattilaisilla" on ties mitkä sertifikaattinsa ja omat päähänpinttymänsä. Käytännössä mökin voi tehdä itse sokkelista vesikattoon. Ainoa, mihin on pakko palkata "ammattimies" on sähkötyöt, ne on luvanvaraisen mafian heiniä. Mutta kun ei tule sähköjä, yks HYVÄ timpuri riittää ihan kaikkeen. Niin, mun mökki tosiaan on vähän hullunkurinen tavallaan, mutta pirun hyvin tehty aikanaan. Sen teki yks vanhankansan kirvesmies, muistan hyvin, se oli seiskytluvun alussa. Teki mökin, muurasi leivinuunin, veti vesijohdot, laittoi laatat jne. Ainoastaan sähkämies oli erikseen. Eli koita ettiä jostain joku joka siis osaakin jotain, eikä van latoa hirttä toisen päälle oiirustusten mukaan ja jonkun pomottamana.
Kyllä siitä hyvä tulee.- 111111111
Rakennustarkastaja katsoo että mökki on tehty suunnitelmien mukaan. Mutta hän ei vastaa suunnitelmista. Esim jos olet suunnitellut ja rakentanut kattotuolit 50x20 tavarasta ja katto sortuu lumikuorman alla niin sinä olet vastuussa.
- ea etyety etyety
111111111 kirjoitti:
Rakennustarkastaja katsoo että mökki on tehty suunnitelmien mukaan. Mutta hän ei vastaa suunnitelmista. Esim jos olet suunnitellut ja rakentanut kattotuolit 50x20 tavarasta ja katto sortuu lumikuorman alla niin sinä olet vastuussa.
Rakennustarkastaja tosin valvoo käsittääkseni hyvän rakennustavan noudattamistakin. Eli ei anna tehdä mitään hölmöä. Mun mielestä aloittajalla on hyvä meininki, ei perse edellä puuhun, pitää selvitellä asiat ensin. Monilla on silleen, että van ostavat rahalla tontin ja tettävät mökkinsä. Ja käyvät sitten loppuikänsä käräjiä kaikkia projektiin osallistuneita vastaan korvauksia huutaen. Kun viime kädessä ihminen on itse vastuussa omista asioistaan.
Sattui sopevasti silmiin näistä kattoasioista yks juttu:
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/02/kiinteiston_omistajalla_vastuu_kattojen_lumivahingoista_1433025.html?origin=rss
Muuten, ei oikea ammattimies edes ala tekemään takstooleja rimasta. Siinä se ero "ammattimiehen" ja ammattimiehen välillä. - rgeggthg
Valvoja ja vastaava mestari ovat edelleen eri asia. V-a-s-t-a-a-v-a m-e-s-t-a-r-i on rakennushankkeessa(omakotitalo, mökki) pakollinen ja valvojan voi sitten palkata sinne ihmettelemään jos niin haluaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama355176Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä674165Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve783716Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732738Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1622576Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta652412Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?282275Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl792209- 1381735
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko401568