Salomon, Daavidin pojan, Israelin kuninkaan, sananlaskut.
Opettakoot ne viisautta, kasvattakoot ymmärtämään ymmärryksen sanat, johdattakoot hyvään tietoon,
oikeudentuntoon ja rehtiin mieleen.
Kokemattomat saakoot niistä viisautta, nuoret tietoa ja harkintaa.
Viisaskin viisastuu, kun kuulee niitä, järkeväkin saa opastusta, oppii mietelmiä ja vertauksia,
tajuaa viisaiden sanat, avaa arvoitukset.
Herran pelko on tiedon perusta, vain hullu halveksii viisautta ja opetusta.
Poikani, kuule isäsi neuvoja, älä väheksy äitisi opetusta ne ovat seppele hiuksillasi,
ketju kaulaasi koristamassa.
Älä suostu, poikani, synnintekijöiden
viekoituksiin, kun he sanovat: "Tule mukaan, mennään väijyksiin, käydään vaanimaan viattomia.
Niellään heidät elävältä, yhtenä suupalana, niin kuin hauta nielee terveen miehen.
Kaikenlaiset kalleudet odottavat meitä, ryöstösaalis täyttää kohta varastomme.
Saat heittää siitä kanssamme arpaa, meidän kukkaromme on yhteinen."
Heidän tielleen, poikani, älä lähde, pidä jalkasi poissa heidän poluiltaan,
sillä he rientävät pahaa kohti, kiiruhtavat vuodattamaan verta.
Ei lintu verkkoa näe, vaikka näkee sitä levitettävän.
Oman verensä he väijyessään vaarantavat, omaa tuhoaan etsivät vaaniessaan.
Sellainen on riistäjän tie. Joka sille lähtee, kulkee tuhoon.
Viisaus huutaa kaduilla, antaa toreilla puheensa kaikua,
meluisten katujen kulmissa se kutsuu, kuuluttaa asiansa markkinapaikoilla:
"Kuinka kauan te tyhmät hellitte tyhmyyttänne, pitkäänkö, kerskujat, kerskutte,
hullut vihaatte tietoa?
Kääntykää minun puoleeni, minä opetan teitä, saatan teidät tuntemaan opetukseni ja tietoni.
Minä kutsuin teitä, mutta te ette siitä
piitanneet,
minä uhkasin teitä, eikä kukaan kavahtanut.
Yhtäkään neuvoani ette ole ottaneet varteen,
opetukseni ei ole kelvannut teille.
Niinpä minä nauran, kun teidän käy huonosti, pilkkaan, kun tulee aika jota kauhistutte,
kun pelko tulee yllenne kuin rajuilma ja onnettomuus iskee tuulispäänä, kun osaksenne
tulee ahdinko ja vaiva.
Silloin te huudatte minua, mutta minä en vastaa, etsitte minua, ettekä löydä.
Te vihasitte tietoa, ette halunneet totella Herraa,
te vähät välititte, kun teitä neuvoin,
ette antaneet arvoa ohjeilleni.
Niinpä saatte syödä tekojenne hedelmät, niellä kurkun täydeltä juonianne.
Uppiniskaisuus on tyhmälle tuhoksi,
huolettomuuteensa hullu kuolee.
Mutta joka minua kuulee, on turvassa, hänen ei tarvitse pelätä mitään pahaa."
Salomon viisauksia
10
132
Vastaukset
- Sethos
Sananlaskut ovat muinaisegyptiläisen Amenemipien teoksesta plagioitu Raamattuun.
Lähteet, kodinsuuri tietosanakirja ja muinaisegyptiläinen kultuuri kirj.Rostislav Holthoer.
Huomautettakoon että Amenemipien teos on vanhempi kuin Raamattu.- elämä on!
Mutta jos Jumala todistaa joskus sinullekkin olevansa olemassa, tulet silloin muuttamaan mielipiteitäsi.
- Sethos
elämä on! kirjoitti:
Mutta jos Jumala todistaa joskus sinullekkin olevansa olemassa, tulet silloin muuttamaan mielipiteitäsi.
Salomon sananlaskut todistettavasti plagioitu vanhemmasta kirjasta,lakiemme mukaan plagiointi on rikos.
Rehellisyyteen en tarvitse juutalaisten enkä muidenkaan Jumaluutta.
Raamattua ei ole kirjoittanut Jumala eikä poika vaan ihmiset.
Ihmiset myöskin päättäneet mitä tarinoita ko. kirjaan sisältyy. - lopeta pilkkaamisesi
Sethos kirjoitti:
Salomon sananlaskut todistettavasti plagioitu vanhemmasta kirjasta,lakiemme mukaan plagiointi on rikos.
Rehellisyyteen en tarvitse juutalaisten enkä muidenkaan Jumaluutta.
Raamattua ei ole kirjoittanut Jumala eikä poika vaan ihmiset.
Ihmiset myöskin päättäneet mitä tarinoita ko. kirjaan sisältyy.Minä en pidä tekstiäsi viisaan kirjoituksena, vaan pilkkaat uskonasioita voimiesi takaa. Salomon sananlaskut ei ole kopioitu mistään alkuameeboiden kirjoista, vaan se ovat Salomon sananlaskuja!
- sananlaskuja
lopeta pilkkaamisesi kirjoitti:
Minä en pidä tekstiäsi viisaan kirjoituksena, vaan pilkkaat uskonasioita voimiesi takaa. Salomon sananlaskut ei ole kopioitu mistään alkuameeboiden kirjoista, vaan se ovat Salomon sananlaskuja!
Moukka ei yritäkään ymmärtää, silti hän tahtoo mielipiteensä julki.
Parempi köyhyys ja rehellinen elämä kuin tyhmyys ja totuuden vääristely.
Oma tyhmyys vie ihmisen harhaan, mutta silti hän on katkera Herralle. (Raamatusta) - Sethos
sananlaskuja kirjoitti:
Moukka ei yritäkään ymmärtää, silti hän tahtoo mielipiteensä julki.
Parempi köyhyys ja rehellinen elämä kuin tyhmyys ja totuuden vääristely.
Oma tyhmyys vie ihmisen harhaan, mutta silti hän on katkera Herralle. (Raamatusta)Historian tutkijoitako nimittelette moukiksi?
Raamattu ei kelpaa historian oppikirjaksi,ellette sattunut huomioimaan.
Uskomukset ja luulot eivät ole tiedon väärti.
Ko.asian voi tarkistaa useistalähteistä. - Jumala on.
Sethos kirjoitti:
Historian tutkijoitako nimittelette moukiksi?
Raamattu ei kelpaa historian oppikirjaksi,ellette sattunut huomioimaan.
Uskomukset ja luulot eivät ole tiedon väärti.
Ko.asian voi tarkistaa useistalähteistä.Monella kuitenkin on. Ja jos haluat itsellesikin uskoa, niin pyydä sitä Jumalalta, niin saat. En minä tiedä mikä kenellekkin riittää, enkä voi ruveta mielistelamään kaikkia, enkä niin tee. Raamatussa lukeva riittää, sieltä ne todisteet löytyvät jos viitsii etsiä. Kysyvä ei tieltä eksy. Joskus sokea kanakin voi löytää kultajyvän.
- kuten tässä lukee
Jumala on. kirjoitti:
Monella kuitenkin on. Ja jos haluat itsellesikin uskoa, niin pyydä sitä Jumalalta, niin saat. En minä tiedä mikä kenellekkin riittää, enkä voi ruveta mielistelamään kaikkia, enkä niin tee. Raamatussa lukeva riittää, sieltä ne todisteet löytyvät jos viitsii etsiä. Kysyvä ei tieltä eksy. Joskus sokea kanakin voi löytää kultajyvän.
Matkallaan kohti Jerusalemia Jeesus kulki Samarian ja Galilean rajaseudulla. Kun hän oli tulossa erääseen kylään, häntä vastaan tuli kymmenen spitaalista miestä. Nämä pysähtyivät matkan päähän ja huusivat: Jeesus, opettaja, armahda meitä! Nähdessään miehet Jeesus sanoi heille: Menkää näyttämään itsenne papeille. Mennessään he puhdistuivat. Huomattuaan parantuneensa yksi heistä kääntyi takaisin. Hän ylisti Jumalaa suureen ääneen, lankesi maahan Jeesuksen jalkojen juureen ja kiitti häntä. Tämä mies oli samarialainen. Jeesus kysyi: Eivätkö kaikki kymmenen puhdistuneet? Missä ne yhdeksän muuta ovat? Tämä muukalainenko on heistä ainoa, joka palasi ylistämään Jumalaa? Ja hän sanoi miehelle: Nouse ja mene. Uskosi on pelastanut sinut.
- Sethos
kuten tässä lukee kirjoitti:
Matkallaan kohti Jerusalemia Jeesus kulki Samarian ja Galilean rajaseudulla. Kun hän oli tulossa erääseen kylään, häntä vastaan tuli kymmenen spitaalista miestä. Nämä pysähtyivät matkan päähän ja huusivat: Jeesus, opettaja, armahda meitä! Nähdessään miehet Jeesus sanoi heille: Menkää näyttämään itsenne papeille. Mennessään he puhdistuivat. Huomattuaan parantuneensa yksi heistä kääntyi takaisin. Hän ylisti Jumalaa suureen ääneen, lankesi maahan Jeesuksen jalkojen juureen ja kiitti häntä. Tämä mies oli samarialainen. Jeesus kysyi: Eivätkö kaikki kymmenen puhdistuneet? Missä ne yhdeksän muuta ovat? Tämä muukalainenko on heistä ainoa, joka palasi ylistämään Jumalaa? Ja hän sanoi miehelle: Nouse ja mene. Uskosi on pelastanut sinut.
Kaikki millä ihminen itseään rasitaa auringonalla.
Ihmisellä ei ole mitään etua eläimiin nähden samaan paikkaan menevät molemmat.
Niin käy jumalattoman kuin uskovan.
Ei ole ihmisellä muuta kuin iloita lyhyinä elämänsäpäivinä. - Ubreal
Sethos kirjoitti:
Kaikki millä ihminen itseään rasitaa auringonalla.
Ihmisellä ei ole mitään etua eläimiin nähden samaan paikkaan menevät molemmat.
Niin käy jumalattoman kuin uskovan.
Ei ole ihmisellä muuta kuin iloita lyhyinä elämänsäpäivinä.Turhuuksien turhuus, uskovaiset valikoivat noita viisauksia.
Ihmisten ja eläinten samanlaineen kohtalo kuolemanjälkeen,ainoa Salomonin oma viisaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama355176Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä674165Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve783716Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732738Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1622576Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta652412Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?282275Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl792209- 1381735
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko401568