Hei,
Olisin ikinonnellinen jos joku vastaisi kysymyksiini.
1)hyväksyvätkö ortodoksit ehkäisyn avioliitossa (esim. kondomin, ehkäisypillerin)
2)hyväksyvätkö ortodoksit avioeron? Jos eroaa voiko päästä uudestaan naimisiin niin että saa uuden kirkon siunauksen?
3)millaisia sääntökuntia ortodokseilla esim. nunnille on?
4)kuinka ortodoksiseen kirkkoon liitytään? Onko esim. joku kurssi tai vastaava niin kuin katolisilla?
5)Onko patriarkoilla samaa valtaa kuin esim. paavilla?
Vastauksia
Kyselet paljon, mutta yritän jaksaa vastata : )1. Ortodokseilla ei ole selkeää kantaa ehkäisyvälineiden käytön puolesta tai vastaan. Yleisesti katsotaan, että tämä on ihmisen tahdonvapauteen liittyvä kysymys, josta yksittäistapauksissa voidaan keskustella asianomaisen rippi-isän kanssa. Seksuaalisuus on Jumalan lahja, joka on tarkoitettu paitsi suvunjatkamiseen, myös aviopuolisoiden keskinäisen ilon ja rakkauden lähteeksi.
2. Kirkon ihanne avioliiton sakramentista on, että se on ikuinen liitto. Avioeroja kuitenkin tapahtuu. Kirkon opetuksessa avioero on synti, ja kirkko tuomitsee synnin mutta armahtaa syntistä.
Kirkossa siunataan myös toiseen ja kolmanteenkin (ei enää neljänteen!) avioliittoon, mutta näissä tapauksissakin avioliiton sakramentin toimittaminen on yksinkertaisempi kuin ensimmäisellä kerralla.
3. Ortodoksisessa kirkossa ei ole erillisiä luostarisääntökuntia vaan kaikki munkit ja nunnat kuuluvat samaan "basileiolaiseen" sääntökuntaan.
Luostareissa noudatettavat säännöt perustuvat pohjimmiltaan Basileios Suuren 300-luvulla laatimaan luostarisääntöön ja tietenkin köyhyyden, kuuliaisuuden ja naimattomuuden lupaukseen.
4. Jos joku aikuisena huolellisen harkinnan jälkeen haluaa liittyä ortodoksiseen kirkkoon, hänen tulee olla selvillä kirkon opetuksen perusteista sekä käydä riittävästi jumalanpalveluksissa ymmärtääkseen mistä on kysymys. Tämä prosessi voi viedä useita vuosia, eikä kirkkoon siis liitytä hetken mielijohteesta. Seurakunnissa pidetään ns. katekumeeni- ja ortodoksiakerhoja kirkkoon liittymistä harkitseville, mutta pakollisia nämä eivät ole. Yksittäistapauksissa päätöksen kirkkoon liittämisestä tekee pappi. Itse liittäminen tapahtuu synnintunnustuksen, mirhavoitelun ja ehtoollisen sakramenttien osallisuuden kautta.
5. Patriarkat ovat oman kirkollisen alueensa ylimpiä hengellisiä johtajia, mutta heillä ei ole valtaa muiden patriarkaattien tai sellaisten paikalliskirkkojen asioissa, jotka eivät ko. patriarkaattiin kuulu. Toisin kuin paavilla, patriarkoilla ei ole lainkaan maallista tai poliittista valtaa. Ortodoksisessa maailmassa kukaan yksittäinen henkilö ei ole opillisesti ja hallinnollisesti muiden yläpuolella, vaan näistä asioista lopulliset ratkaisut tekee aina yleinen kirkolliskokous.
seksuaalisuus
Itse olen venäläisen ortodoksin kanssa naimisissa,ja hänen mukaansa seksuaalisuus on himo, ja sukupuoliyhteys vain suvun jatkamista varten. Joten itse olen joutunut olemaan selipaatissa
n.puolitoista vuotta; kunnes tein aviorikoksen
tämän asian takia. Niinhän paavali sanoi että
miehen ja naisen täytyy olla keskenään myös
seksuaalisesti yhteydessä että ei tapahtuisi näin
kuin minulla tapahtui. Kun tästä vaimoani jo
aikaisemmin varoitin, niin hän sanoi että te
protestantit ymmärrätte paavalin varoituksen
väärin. Meillä protestanteilla kun ei ole Pyhää
Henkeä, emmekä pelastu. Hänen mukaansa vain orto-
dokseilla on Pyhä Henki, ja vain venäjällä voi pe-
lastua. Vaikea elämä!
Voimia
Sinulle. Tuntuu että vaimosi on hurahtanut hieman väärille raiteille mitä ortodoksiuuteen tulee. Toisaalta ei ole myöskään ihan oikein syyttää vaimoa aviorikoksesta, tekohan oli sinun ja myös sinun vapaan tahdon tulosta, eikö niin?Muutama kommentti.
1. Avioliiton tarkoitus on rakkaus; sen esikuvan on Kristus ja Hänen kirkkonsa välinen rakkaussuhde. Tämä tulee selvästi esille avioliiton vihkitehkstistä. Seksuaalisuus kuuluu avioliittoon EIKÄ OLE SYNTI. Seksuaalisuus ei myöskään ole biologiaa vaan se on kahden ihmisen välisen rakkauden yksi ilmentymä. On Augustinuslaisen teologian seuratusta ettö seksuaalisuutta pidetään syntinä. Tämä ajattelu on ikävä kyllä hiipinyt myös ortodoksiseen ajatteluun.
2. Aika rohkeata puhetta vaimoltasi Pyhästä Hengestä.Ymmärtääkseni kenelläkään ei ole copy right-merkkiä Pyhään Henkeen. Ortodoksinen kirkko opettaa että P.H. toimii ja vaikuttaa Kirkossa, mutta esim. se tosiasia että kaste, joka on suoritettu toisessa kirkossa hyväksytään päteväksi, osoittaa että ort. kirkko hyväksyy sen tosiasian, että Kolminasuuden nimeen kastettu on kerran kastettu ja se riittää. Tämä siis, jos haluaa liittyä ortodoksiseen kirkkoon esim. luterilaisesta kirkosta. Tässä käöytetään ns. ekumenia-periaatetta.
3. On suorastaan groteskia ja harhaoopista väittää että vain Venäjällä voi pelastua. Ehkä tämä on vain suutuspäissään tehty heitto ja kannattaa ottaa sellaisena, sen verran absurdilta se tuntuu. On harhaoppista väittää jotain maata 'pyhemmäksi' kuin toista. Kristitty on aina vierassa maassa tässä maailmassa, oikea kotimaa on aina taivaallinen Jerusalem. Käsitys pyhästä Venäjästä on aika tavallinen ja ikävän sitkeässä se elää. Siihenhän kuuluu juuri se, ettei missään muualla ole oikeaa ortodoksiuutta kuin Venäjällä. Toisaalta tätä väitettä kyllä esittävät muutkin kuin venäläiset ortodoksit. Ortodoksinen kirkko on aina yksi, pyhä , katolinen (=yleinen, koko maailman kattava) ja apostolinen. Jokainen kirkko on osa yhtä kirkkoa. Tämä on olennainen asia, ei jokin maa joka on'pyhempi' kuin toinen. Tähän samaan ajatteluun kuuluu myös se, että Suomen ort. kirkkoa halveksitaan koska 'se ainoa oikea kirkko on siellä Venäjällä tai missä milloinkin'. Huom! Tämä ei tarkoita sitä, että kaikki ajattelisivat näin, mutta valitettavasti osa ajattelee juuri tällä tavoin.
Koeta jaksaa starets avioliitossasi.
'Kantakaa toistenne taakkoja, niin te toteutatte Kristuksen lain. ' Gal 6:2
Tai jos olisin avioliitossa vain seksin tai kumppanuuden vuoksi.Avioliittoon kaiketi mennään rakkaudesta.Niin tulisi olla seksinkin laita.
Minusta vaan avioliittoja nähneenä tuntuu siltä etten jaksaisi katsoa ketään epäkypsää mielenterveydeltään epävakaata tai muuten vaikea luonteista ihmistä lähelläni ja yksinoloon tottuneena omien tapojeni laiskana orjana tuntuu että viimeinkin olen vapaa olemaan se kuka olenkin.
Korvani harvemmin kuulee millainen naisena pitäisi olla tai ihmisenä.On vain se mitä olen ja minkä vuoksi itseäni siedän.Ei tarvitse yrittää täyttää toisen elämää tietyillä arvoilla eikä tietyllä olemuksella tai asemalla.Voin olla vapaa sellaisena kuin olen.Ei ole aikataulua milloin pitäisi tehdä tiettyjä asioita koska se sopii toiselle paremmin.Ei tarvitse kysyä lupaa voiko ostaa itselleen jotain ja mitä sitten ostaakin ei siitä tarvitse kuulla valitusta ja arvostelua.Yleensä ostakin vain jotain pientä ja halpaa jos jotain yleensä tarvitsee.
Voi suunnitella päivänsä ja iltansa ja viikonloppunsa mielensä mukaan.Voi ajatella miten haluaa ilman että kukaan puuttuu siihen.Tämä usein puuttuu avioliitosta.Tuntuu kuin avioliitto joskus ottaisi ihmisoikeudet pois.Tuntuisi paljon että avioliitto nykyisin on 2 narsistin liitto jossa taistellaan kumman tahto ja tarpeet voittavat.Avioliitto on kuin työpaikka toinen työ suoritus jonne menet tavallisen työpäiväsi jälkeen.Kuka tuollaista haluaisi.
Vai onko muka toisenlaisia avioliittoja?Vai olenko hedonistinen narsisti itse?