Miten pääsee terapiaan?

Mies, 36v

Olen lähes nelikymppinen mies ja alan näkemään, että alkoholinkäyttöni on aiheuttanut elämässäni suuria ongelmia. Ennen olen ollut sokea juomiselleni - olen pystynyt kuitenkin käymään töissä ja suoritunut työtehtävistäkin kohtalaisesti, välillä jopa erittäin hyvin. Tästä huolimatta elämäni on ollut jo vuosia lähes joka viikonloppu juomista ja jo vuosia niin, että molempina päivinä dokaan. Joskus jopa sunnuntainakin vielä, tosin olen pystynyt lopettamaan aina viimeistään klo 24, joten aamulla olen ollut aina edes jonkinlaisessa työkunnossa.

Haluan päästä eroon alkoholinkäytöstä kokonaan. AA-kerhoon en halua mennä, koska en halua sekoittaa mitään uskontoa siihen, että lopettaa juomisen. Ymmärrän, että lopulta päätös on minun. Olen päässyt aikoinaan eroon tupakasta (tupakan addiktio verrattavissa joidenkin arvioiden mukaan jopa heroiiniaddiktioon), joten se antaa tiettyä positiivista ajatusta sille että ehkä onnistun pääsemään alkoholistakin eroon jollain tavalla kunhan löydän oikeanlaista apua.

Minkälaista apua olisi minulle, joka käy kuitenkin normaali päivätyössä? Näen asian niin, että alkoholinkäyttöni johtuu muista ongelmistani elämässäni (minusta on tullut jotenkin sosiaalisesti rajoittunut) ja jonkinlainen terapia olisi kenties minulle sopivin hoitokeino, mutta en tiedä minkälaista terapiaa on olemassa ja miten sellaiseen hakeudutaan? Onko se kallista ja miten usein terapiassa käydään? Miten päivätyöni vaikuttaa terapiaan, onko päivätöissä käyvälle mahdollista käydä terapiassa?

28

771

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------>>

Eihän mielenterveyspotilaatkaan saa Suomessa tarvitsemaansa ja haluamaansa terapiaa, vaikka kuinka hakeutuisivat.
      Yksityisesti rahalla tietysti saa mitä vain.
      Kun tupakoinninkin pystyit lopettamaan, niin rotia ja tahtoa löytynee myös juomisen lopettamiseen.

Kysymys on mielestäni ensisijaisesti oman tietoisuuden tasosta ja motivaatiosta, eli mitä juominen itselle aiheuttaa, ja mitä ovat vaikeudet juomisen lopetettuaan.
      Ne ovat vain ohimeneviä hermostollisia mielialoja viskovia vieroitusoireita, joista mennään yli yksinkertaisesti - olemalla juomatta.

t.Kokemusta on

• normijuttu

saavutti muutama vuosi pisteen,jonka jälkeen ei omalle raitistumiselle voinut asettaa ehtoja.
      sulla niitä on ja niin on juomistakin jäljellä.juotava ei maailmasta lopu.sinä loput juomisesta.

uskontoja en ole sekoittanut omaan elämääni.jos joku sen avulla voi olla juomatta niin hyvähän se on.
      niin, aa oli mulle välttämätön-en muuten kirjoittelisi tässä.

juoppo on niin alkoholin lumoissa,että uskoo juomisen jotenkin vähenevän kunhan sitä vaan "vähentää".
      terapialla se vasta saadaankin hallintaan,kunhan ei tarvitse lopettaa kokonaan.sehän siinä pistää kyselemään "ammattiauttajien" apua. minua ei haittaa yhtään jos joku saa elämänsä kuntoon vaikka sillä tavalla tai ihan miten vaan. reaalimaailma on kuitenkin toinen kuin haaveet.

ihan tavallinen tarina ja tavallinen juoppo haaveineen olet.tarina kuitenkin jatkuu sulla kuten muillakin juopoilla tuossa vaiheessa.sitten kun olet valmis raittiuteen niin sitten on sen aika.
      oletko silloin hengissä vai et ? tilastoista voit tutkia,en arvaile.

asia on täysin sinusta itsestäsi kiinni, se oli oikea huomio.
      sulla vaan ei ole vielä tarpeeksi " asiaa " juonen tajuamiseen. eikä sitä voi sulle kertoa niin,että sinä tajuaisit tuossa vaiheessa. vai ymmärsitkö ?
      jos tajuat, niin olet se poikkeus joka elää legendana.kukaan vaan ei tiedä kuka ja missä.

apua sulle on olemassa sitten kun olet sen vastaan ottoon valmis ilman ehtoja,ei ennen.
      sitä ennen ehdit syytää rahasi viinan lisäksi ihan mihin vaan,kunhan se tekee sinusta kohtuukäyttäjän.

• ;;;;;

Mene A-klinikalle, siellä voit luottamuksellisesti keskustella siitä, millaista terapiaa tarvitset ja missä sitä saat. A-klinikalla tietysti käy paljon alkoholiongelmaisia terapiassa, olkoon sitten kyseessä juomisen vähentäminen tai lopettaminen. Samalla tulee hoidettua muutkin psyyken ongelmat kuin pelkkä juominen!

• ketjun aloittaja
        ;;;;; kirjoitti:

Mene A-klinikalle, siellä voit luottamuksellisesti keskustella siitä, millaista terapiaa tarvitset ja missä sitä saat. A-klinikalla tietysti käy paljon alkoholiongelmaisia terapiassa, olkoon sitten kyseessä juomisen vähentäminen tai lopettaminen. Samalla tulee hoidettua muutkin psyyken ongelmat kuin pelkkä juominen!

Kiitos paljon hyvältä vaikuttavasta neuvosta! Katsoin web-sivut ja tuo vaikuttaa sellaiselta minulle sopivalta vaihtoehdolta.

• -----------

Juominen aiheuttaa sosiaalista rajoittuneisuutta, lopettamalla mahdollistuu henkinen kehitys ilman terapiaakin, elämä selvinpäin on hyvää terapiaa, siihen täytyy olla vaan ensin valmis.

• Juha Pekka Turu

Hei
      Itse en saanut apua paikkakuntani A-klinikalta. Päinvastoin, raitistumisprosessini aikana omasta mielestäni A-klinikan tarjoama huonotuloksellinen ja omien käytännön ryyppykausien kokemuksesta en uskonut A-klinikan ohjeisiin. Hyvä niin. Laajemmin päihdeasioihin perehtyessäni ja itseopiskeluna (Suomessa ei ole laadukasta päihdealan opetusta) olen oppinut että äärimmäisen harvoin laista huolimatta ongelmajuoja saa apua. Apu voi olla sitä että tavataan 3 viikon välein 45 min niin kuin mulla. Ei se auttanut mulle. Alkoholismin sairauskäsityksen opin hoidossa. Ilman sitä oisin tehnyt itsemurhan. Alkoholismi on sairaus ja lain mukaan jokaisen kuuluu saada apua.
      Hoidon tarve on määriteltävä terveyskeskuksessa ja sieltä sossutädin kautta hyvään hoitoon, joko avo tai laitos. Jos menee A-klinikalle, ei voi vetää A-klinikkaa eikä TK:ta oikeuteen huonosta hoidosta, koska arviointia ei ole tehty perusterveydenhoidossa. Näin kimurantteja päihdehoitomme on. Yksityisiä klinikoita on mutta järkeviä sellaisia ei ole montaa. Minä nautin sellaisesta missä ei tarvinnut eikä saanut ottaa viinaa pillereillä. Nyt ymmärrän oman kokemuksen kautta miksi mikään pilleri ei auta päihdesairauden hoitoon. Ei kännissä voi olla terapiassa, tai ei siitä ainakaan kukaan hyödy. Lääkäreitä ei opeteta tässä asiassa, joten toivoisin tulevista lääkäreistä vaativimpia koulutuksen suhteen. Muissa pohjoismaissa homma osataan. Norjassa potilas menee lääkärin pakeille ja lääkäri kirjoittaa lähetteen. Valtio maksaa. Täällä en voi suositella kuin edellistä kaavaa mutta se kestää ja voi maksaa oman elämän viimeiseen kohtalokkaaseen retkahdukseen. Suosittelen elämän hinnoittelua 2750–5500€ euron verran hoitohinnasta yksityisellä. Lähetettä ei tarvitse.
      Alkoholismi on vakara neurobiologinen, kokonaisvaltainen sairaus ja kannustan kaikkia hyvään hoitoon. Se maksaa ittensä takaisin, ja lopulta huomasin ettei mun tarvinnutkaan luopua mistään. Menin avoimin mielin hoitoon.
      Tässä yksi lehtijuttu aiheesta
      http://www.lapinkansa.fi/cs/Satellite/Lappi/1194636167371/artikkeli/ alkoholismi on sairaus ja se periytyy .html

• valmiit ladut

ihan alkuun: oletko olkoholisti ?
      onko tarkoituksesi hoitaa omaa alkoholismia vai "jotain sinne päin viittaavaa" eli tyyliin ainahan parit saunakaljat voi ottaa,rankan päivän päälle hyvässä seurassa.
      tai jos ei nyt heti lähiaikoina niin sitten kun on oppinut kohtuukäytön terapiassa tai a-klinikalla?

a-klinikka on hyvä paikka käydä miettimässä omaa tilannetta.se kuuluu asiaan ja kehitykseen.
      voi sieltä saada lähetteenkin jämäkkään hoitoon,jos oma motivaatio on oikealla tasolla. siitä olikin jo yksi kirjoitus.

• Pipariminttu

En usko et raitistuminen on mahdollista niin kauan kuin on sitä mieltä, että alkoholinkäyttö johtuu muista ongelmista elämässä. Kun ne muut ongelmat eivät välttämättä katoa. Peiliin olisi katsottava ja todettava rehellisesti, mitä sieltä näkyy.

AA:lla ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Siellä käy myös ateisteja.

A-klinikalta saa apua, mutta siellä ei välttämättä ole tavoitteena täysraittius ja jos olet alkoholisti, sinulle i kohtuukäyttö tule enää onnistumaan. Sitä se kuitenkin A-klinikalla ehdottavat. Toki sieltä terapiaakin saa, mutta ei taida päivätyöläiselle onnistua. AA:sta löytyy parasta terapiaa, mitä voit saada, ilta-aikaan ja kaiken lisäksi ilmaiseksi.

• Abso Ana

Ei mulle ainakaan A-klinikalla ehdotettu kohtuukäytön opettelemista. Päinvastoin siellä sanottiin vaan se minkä olin jo itsekkin tiedostanut jo kauan ennen katkaisuhoitoon menoa, eli jos vielä jatkan viinan kanssa läträämistä, niin hyvin pian voin heittää hyvästit tälle maalliselle vaellukselle..Enkä tunne ketään juoppoa (alkoholistia) jolle kohtuukäyttöön siirtymistä olisi A-klinikalla suositeltu. (Taitaa tuo väite olla vaan jotain AA propagandaa.)
        Mua ei henk.koht. terapiat ja AA kiinnosta, koska toipumisen kannalta ei ole järkevää rypeä menneessä elämässä, vaan on elettävä tätä päivää je ehkä vähän myös suunnitella tulevaisuuta. :)

• tsot
        Abso Ana kirjoitti:

Ei mulle ainakaan A-klinikalla ehdotettu kohtuukäytön opettelemista. Päinvastoin siellä sanottiin vaan se minkä olin jo itsekkin tiedostanut jo kauan ennen katkaisuhoitoon menoa, eli jos vielä jatkan viinan kanssa läträämistä, niin hyvin pian voin heittää hyvästit tälle maalliselle vaellukselle..Enkä tunne ketään juoppoa (alkoholistia) jolle kohtuukäyttöön siirtymistä olisi A-klinikalla suositeltu. (Taitaa tuo väite olla vaan jotain AA propagandaa.)
        Mua ei henk.koht. terapiat ja AA kiinnosta, koska toipumisen kannalta ei ole järkevää rypeä menneessä elämässä, vaan on elettävä tätä päivää je ehkä vähän myös suunnitella tulevaisuuta. :)

a-klinikalla tuetaan ja kannustetaan asiakasta hänen omissa pyrkimyksissään.
        no mikähän se juopon pyrkimys on ?
        ei tarvii paljon miettiä,vai tarviiko jonkun ?

sen jälkeen juopon on hyvä kertoa kaikille läheisilleen,että a-klinikka tukee ja jopa suosittaa hänen oppimistaan kohtuukäyttöön.
        taas kerran on saatu hyvä selitys ja oikein yhteiskunnan tuella juomisen jatkumiselle.
        ja läheiset uskoo sen minkä haluavat,että juoppo alkaa raitistumaan.

• dddgggddd
        tsot kirjoitti:

sen jälkeen juopon on hyvä kertoa kaikille läheisilleen,että a-klinikka tukee ja jopa suosittaa hänen oppimistaan kohtuukäyttöön.
        taas kerran on saatu hyvä selitys ja oikein yhteiskunnan tuella juomisen jatkumiselle.

"a-klinikka tukee ja jopa suosittaa hänen oppimistaan kohtuukäyttöön."

Tuskin suosittelee, ei pidä vääristellä asioita.
        Ja jos joku haluaa ryypätä itsensä hengiltä, ei siihen "suosituksia tai lupaa tarvitse keneltäkään hakea..

• Pipariminttu
        Abso Ana kirjoitti:

Varmaan riippuu asiakkaasta, mitä A-klinikalla suositellaan. Minulle siellä kyllä suositeltiin kohtuukäyttöä ja juomispäiväkirjan täyttämistä jne. Eikä siinä mitään. Jollekin se kohtuukäyttö sopii, mutta alkoholistille ei. 55% A-klinikan asiakkaista tavoittelee kohtuukäyttöä eli täysraittius on tavoitteena alle puolella. Tämä on kuultu A-klinikan työntekijältä.

• Mutku..
        Pipariminttu kirjoitti:

Varmaan riippuu asiakkaasta, mitä A-klinikalla suositellaan. Minulle siellä kyllä suositeltiin kohtuukäyttöä ja juomispäiväkirjan täyttämistä jne. Eikä siinä mitään. Jollekin se kohtuukäyttö sopii, mutta alkoholistille ei. 55% A-klinikan asiakkaista tavoittelee kohtuukäyttöä eli täysraittius on tavoitteena alle puolella. Tämä on kuultu A-klinikan työntekijältä.

Joo..onhan näitä ns. bumerangi juoppoja jotka ravaavat eestaas kenttä hommien ja klinikan väliä.
        Sitten kun hoitsu tai terapeutti ehdottaa/suosittelee täydellistä kieltäytymistä alkoholista, niin eikö vastaus ole useimmiten ympäripyöreä, eli todellisuudessa ei ole aikomustakaan vaihtaa juopottelua absolutismiin.
        Tosiasia kuitenkin on, että jokaiselle juopolle tulee jossain vaiheessa ryyppymittari täyteen, joko kuoleman tai jos hyvin käy, niin sen yksinkertaisen oivalluksen myötä, josta raittius prosessi nytkähtää liikkeelle.

• tsot
        dddgggddd kirjoitti:

"a-klinikka tukee ja jopa suosittaa hänen oppimistaan kohtuukäyttöön."

Tuskin suosittelee, ei pidä vääristellä asioita.
        Ja jos joku haluaa ryypätä itsensä hengiltä, ei siihen "suosituksia tai lupaa tarvitse keneltäkään hakea..

uudestaan ja ymmärrä lukemasi.

• ????
        tsot kirjoitti:

uudestaan ja ymmärrä lukemasi.

Rautalangasta, että kaikki varmasti ymmärtäisi..

• jou jou
        tsot kirjoitti:

No, mutta eikös se valehteleva juoppo ole viimekädessä vastuussa omasta alkoholinkäytöstä?
        Ei kai syytä voi vierittää yhteiskunnan, a-klinikan tai jonkun toisen ihmisen harteille?

• Kaasu..
        Pipariminttu kirjoitti:

..juopoille ehdotellaan juomapäiväkirjan pitämistä..eh..eh..

• muutkin asiat
        Kaasu.. kirjoitti:

..juopoille ehdotellaan juomapäiväkirjan pitämistä..eh..eh..

juomamääriään muista, kun unohtuu.

• Kokemusta on

Ei AA-kerho ole uskonnollinen ryhmä. AA:sta on hyvä aloittaa, saa vertaistukea ryhmältä. Tai sitten paikkakunnallasi on Päihdesairaanhoitaja ottaa häneen yhteyttä ja varata aika hänelle.
      Siitä se sitten lähtee voi käydä päihdesairaaan hoitaja juttusilla, hän antaa aina uudenajan milloin sulle sopii.
      Mutta AA:ta kannattaa harkita myös. Päihdesairaanhoitajan luona käynti ei maksa mitään. Koska se on just
      sitä varten päihde ongelmaisia varten. Se on susta kiinni miten usein haluat käydä siellä.
      Luulen et sulla on mahdollisuus käydä päivälläkin vaikkakin ottaa ne illallakin vastaan.
      Siellä voi jutella ihan vapaasti mieltä painuvista asioista. Kokeile näitä saat varmasti apua ja sinustahan se
      lähtee raitistuminen. Itse olen käynyt sekä AA:ssa et päihdesairaanhoitajan luona pari vuotta ja saanut apua.
      Olen raitistunut. Olen ollut kohta 5vuotta raittiina eikä viinaa ole tehnyt mieli.

• ................
      • yks uhri

ilmoittautuu! Se oli kumma tossa hoidossa, että eipä tee mieli enää edes maistaa viinaa ja näin on mennyt kohta kolme vuotta. Avona kävin ja töitä tein samalla, tosin vähemmällä tahdilla. Moni oli kokopäiväisenä duunissa ihan normaalisti. Itsekin luulin, että siellä käy vain tutisevia juoponretkuja, mutta päällepäin ihan tavallista sakia, olipa johtotason ihmisiäkin.

Tietysti kaikkein tärkeintä on oma motivaatio ja sitoutuminen. Pitää vain muistaa, että ei pärjää sille aineelle enää ja antautua suosiolla. Elämä kyllä muuttui täysin ja paljon parempaan, uni maistuu ja alakulo häipyi. Joka päivä on hienoa herätä kirkkaalla mielellä ja voimaa riittää. Toki tulee niitä ketutuksia joskus, mutta ne on helpompi käsitellä pois. Mylly antoi työkaluja muuhunkin elämänhallintaan.

• sapa sapa
        yks uhri kirjoitti:

ilmoittautuu! Se oli kumma tossa hoidossa, että eipä tee mieli enää edes maistaa viinaa ja näin on mennyt kohta kolme vuotta. Avona kävin ja töitä tein samalla, tosin vähemmällä tahdilla. Moni oli kokopäiväisenä duunissa ihan normaalisti. Itsekin luulin, että siellä käy vain tutisevia juoponretkuja, mutta päällepäin ihan tavallista sakia, olipa johtotason ihmisiäkin.

Tietysti kaikkein tärkeintä on oma motivaatio ja sitoutuminen. Pitää vain muistaa, että ei pärjää sille aineelle enää ja antautua suosiolla. Elämä kyllä muuttui täysin ja paljon parempaan, uni maistuu ja alakulo häipyi. Joka päivä on hienoa herätä kirkkaalla mielellä ja voimaa riittää. Toki tulee niitä ketutuksia joskus, mutta ne on helpompi käsitellä pois. Mylly antoi työkaluja muuhunkin elämänhallintaan.

Ihan totta! Ei ole mikään uskonnollinen asia. Mutta uskoa tarvitset, uskoa siihen, että pääset irti ja sieltä saat sitä. Usko pois, sinä voit itse käydä siellä juuri kuten haluat ja kuunnella niitä juttuja mitä haluat. Toiset puhuvat paskaa, mutta kyllä sitä suvaitsee.

Sinun ei tarvitse tehdä mitään päätöstä, että sinä alat sellaiseksi tai et tms. Koita vain miltä se tuntuu, parempi on kun et kerro kenellekään muulle ennen kuin meet sinne, ettei ketään ole sitten kyselemässä ja hallitsemassa kokemustasi. Mene sinne, sulla on oikeus ajatella, että vitun paskat tulenpa nyt kokeilemaan tätllaistakin. Siellä muut eivät sinua määräile, toiset nyt selittävät sitä jumalaansa, mutta siihenkin voi sanoa, että on parempi kun kukaan ei selittele nyt jumalakäsitettän vaan puhuu miltä tuntuu.

Minulle korkeampi voima on muuten muut ihmiset, en mitenkään pärjää tappelussa niiden kaikkien kanssa. korkeampi voima on tää saatanan sekamelska mitä me kaikki saadaan aikaan, kun yhtä-aikaa täällä joka päivä rymistellään, niin kaikkea sattuu. Konkreettista, enkä ikinä aio vaihtaa sitä miksikään muuhun. Eikä rukoilla tarvi, itselleni toimii paljon paremmin itseni ajattelemat suunnitelmat tai vain aivot narikkaan ja mieli tyhjäksi.

• Ohjelmassa mukana

".. AA-kerhoon en halua mennä, koska en halua sekoittaa mitään uskontoa siihen, että lopettaa juomisen...."

Mistä tällainen "uskonnon leima" aa:han on oikein tullut? Uskohan on sitä, että uskot itseesi, uskot toipumiseesi. Ilman uskoa toipumiseesi, et voi toipua.

Jos kynnys AA:han menoon on Sinulle liian korkea, hanki kirjallisuutta. Hyvää luettavaa löytyy http://www.aa.fi

Osta sieltä vaikka "iso kirja" ja 12 askelta ja 12 perinnettä, luet niitä ihan itseksesi, siellä puhuu kokemus. Aika monelle on tuo "aa ryhmä" ja siellä käynti tullut tavaksi. Eipä siinä mitään, usealla ei ole oikein hajuakaan mitä aa-ohjelma opettaa. Usein sitten ohjelmaa vääristetään ryhmissä hakoteille. Siitä sitten kai näitä vääriä uskomuksia tulee.

Itse hankin ensin kirjallisuutta, sitten aloin käymään ryhmissä. Kävin ryhmissä n. 5 vuotta, kunnes kyllästyin aa ohjelman vääristelyyn. Nykyisin en käy enää ikinä kokouksissa, sen sijaan olen hyvinkin tiiviisti aa:n ohjelman piirissä. Raittiutta takana jo yli 10 vuotta. Kyllä se onnistuu ilman ryhmiäkin, minulle jopa paremmin!

• :D :D

Neljässä kahdestatoista askeleesta mainitaan jumala ja lopuissakin enemmän tai vähemmän uskonnollisuuteen viittaavaa liturgiaa..ja iso kirjahan on sitä samaa soopaa täynnä.

• aa tussa lulla, ei
        :D :D kirjoitti:

Neljässä kahdestatoista askeleesta mainitaan jumala ja lopuissakin enemmän tai vähemmän uskonnollisuuteen viittaavaa liturgiaa..ja iso kirjahan on sitä samaa soopaa täynnä.

Raitistuitko sinäkin, niinkuin moni muu?

• Ohjelmassa mukana

"...Neljässä kahdestatoista askeleesta mainitaan jumala..."

Siellä mainitaan myös Jumala niinkuin itse koet Jumalan olemassa olon......

Eipä siinä mitään, Jumalan kieltäminenhän on hyvä syy jatkaa juomista.....

Onko sinulla jotain hampaankolossa Jumalaa vastaan? ;)

Suuri vaara AA:ssa myös on, että raitistut.....

• :D :D
        Ohjelmassa mukana kirjoitti:

"...Neljässä kahdestatoista askeleesta mainitaan jumala..."

Siellä mainitaan myös Jumala niinkuin itse koet Jumalan olemassa olon......

Eipä siinä mitään, Jumalan kieltäminenhän on hyvä syy jatkaa juomista.....

Onko sinulla jotain hampaankolossa Jumalaa vastaan? ;)

Suuri vaara AA:ssa myös on, että raitistut.....

Raittiina jo neljättä vuotta..
        Enkä kaipaa enää pakoa todellisuudesta, mitä uskontokin on monelle raitistuneelle juopolle..toki vähemmän haitallista alkoholiin verrattuna..

• pakkolaskua

joutessas monessako kohtaa mainitaan alkoholi. että mitä vitun välii sillä on ?
        väärää tapaa raitistua ei ole.tekosyitä kylläkin ja niille ei loppua tule koskaan.

se on juoposta itestää kii,haluaako lopetaa vai haluuko juoda-juoda-juoda tekosyihin vedoten. piste.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      21
      5003
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4026
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      73
      3593
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2688
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2453
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2338
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      63
      2123
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2097
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      134
      1623
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1505
    Aihe