2 kärryä traktorissa on taloudellinen

kärry

Kaksi kärryä traktorin perässä ei vaadi lupaa keneltäkään. Ainoastaan asialliset rakenteet.

Oikein toteutettuna toinen kärry ei oikaise kovinkaan paljon risteyksissä tms. koska ensimmäisen kärryn takaylitys kierrättää toisen kärryn vetoaisan kaukaa kääntöympyrän keskiöstä.

Kahden kärryn vetäminen on myös järkevää painohyötysuhteeltaan. Ensimmäinen kärry voi olla esim. 15 m2 omapaino 3000 kg ja toinen esim. 10 m2 omapaino 2000 kg. Kärryjen yhteenlaskettu omamassa on 5000 kg ja yhteenlaskettu tilavuus 25 m2, joka esim. viljana painaa n. 15 000 kg. Siis kärryt kuormat yhteensä 20 000 kg.
Jos sama kuorma kuljetetaan yhdellä kärryllä painaa kys. kärry paljon yli 5000 kg. Lisäksi tulee ongelmia telipainojen yms. kanssa. Tarvitaan esim. pitkät telivälit tai 3 akselia.

Jos em. etukärry on jarrullinen ja aisapaino on 3000 kg tarvitaan eteen (20000-3000)/3= 5700 kg:n traktori eli varsin kohtuullinen tapaus nykypäivänä.

On myös huomattava, että 2 pienempää kärryä on varsin käytännöllinen monessa tapauksessa verrattuna yhteen isoon. Pienemmillä kärryillä pääsee pois pehmeältäkin pellolta ja varsinaisen kuljetusmatkalla vasta yhdistää kärryt. Kahdella kärryllä voi kuljettaa eri lajikkeita yms.

10

3490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Putki Notkonen

      Perustelet kahta kärryä niin innolla, että taidat olla kauppias tai valmistaja, jolla takapihalla pidempikin rivi takavankkureita valmiina satokauden koitoksiin... Velsahan yritti myydä näitä jo -70-luvun puolivälissä, jolloin 2 vaunun yhdistelmä oli yhtä laillinen kuin se on nytkin. Tuskin monta meni kaupaksi tuolloinkaan. Nyt tarve saattaa tosiaan olla realistisempi.
      Eri kantavuuksisten kärryjen omamassoihin en osaa suoraan kantaa ottaa, kaikki tietänevät itse vaunujensa painon.
      Esimerkkiin puutun senverran, että oletat ensinnäkin perävaunussa olevan traktorin jarrupolkimesta säätyvät jarrut, joka on 3 x perävaunumassan ehtona. Todellisuudessa läheskään kaikissa, varsinkaan vanhemmissa traktoreissa ei tätä mahdollisuutta ole. Tällöin massarajaksi jää yleensä 2,6 x.
      Toisekseen on liikenneturvallisuuden kannalta vähintään arveluttavaa jos sekä traktorissa, että ensimmäisessä vaunussa on tehokkaat jarrut, mutta toisena tulevassa vankkurityyppisessä (nivelöityaisaisessa) kärryssä ei lainkaan. Lakitekstiä tavaillessa molempien kärryjen jarruvaatimusta ei tosiaan taida olla, mutta se lienee lainlaatijan kömmähdys jota ei ole syytä "hyödyntää".
      Lisäksi "unohdat" laskelmassasi sen, että jos perässä olisi yhtenäinen 20000kg:n massa, kaksiakselinen teli riittäisi hyvin (josta saadaan taas painonsäästöä), sillä vetokoukkuun kohdistuva massa voisi olla suurempikin kuin 3000 kg. Tätä äkkiä ajatellen rajoittaa vain traktorin peräpään ja aisapainon yhdessä muodostama tiehen kohdistuva akselipaino. Toisaalta traktorin omamassassa kytkentämassaa laskettaessa voidaan huomioida lisäpainoja korkeintaan kolmasosa rek. kokonaismassasta, eli toisinpäin vaa´alla saatavista lukemista korkeintaan neljännes voisi olla lisäpainoja.
      Käytännön ongelma on myös kärryjen välinen kytkentä: Keski-Euroopassa mm. Saksassa käytetään yleisesti tavallista kuorma-autoista tuttua vetokitaa. Tämä puolestaan on meillä traktoreissa olemattoman harvinainen kapistus, joten takavankkuria erikseen vedettäessä tarvittaisiin lisävetolaite traktoriin. Vetokoukulla vetäen ainakin kääntöpöydän kuormitukset olisivat virheellisiä. Toinen kytkentämahdollisuus olisi käyttää apuvaunua ja tavallista toista vaunua. Apuvaunu taas ei ole tarkkaan ottaen sallittu traktorissa, koska silloin on jo kolme erillistä palikkaa hinauksessa ja myöskään apuvaunun kytkentäsäännöt eivät mainitse käyttöä traktorin yhteydessä.
      Mutta ok, ei mulla mitään periaatteellista näitä yhdistelmiä vastaan ole!

    • ose

      Pitkä peräylitys ei ole ratkaisu ensimmäisessä vaunussa koska silloin menetetään tarpeellista aisapainoa traktorille. Kahden kärryn vetäminen ilman aisapainoa tai aisapainon käydessä negatiivisena on vaarallista. Lisäksi kun kahden kärryn vetäminen on lain mukaan mahdollista ilman kummankaan kärryn jarruja. Kokeilleena voin sanoa että oikoo enemmän kuin kuorma-auton täysperä.

    • kärry

      Vankkuri

      Missä sanotaan, että pitää olla vankkuri -tyyppinen kärry toisena ?


      Aisapaino traktorille

      Ensinnäkin, aisapainon maksimi vetokoululle on aina 3000 kg, joten tämän enempää sinne ei voi kohdistaa painoa laillisesti.
      Parhaiten kahden kärryn veto onnistuu kokonaisuutta ajatellen aivan normaaleilla perävaunuilla, joista etumainen on isompi ja siinä on erikseen rakennettu taka-aisa kuten vetoaisa edessä. Kys. aisan vetokeskiö pitää olla suunnilleen lavan tareunan kohdalla. Kärryjen sopiva kokoero on 3/2:een eli esim. etummainen kuljettaa 10000 kg ja takimmainen 5000 kg. Tavanomaiset kärryt em. suhteessa aiheuttavat seuraavanlaiset aisapainomuutokset:

      -takimmaisen kärryn aisa 1500 kg, joka vähentää etummaisen kärryn aisapainoa n. 33 % eli -500 kg

      Vähentynyt aisapaino voidaan melko helposti kompensoida kuorman painopisteen paikkaa säätämällä esim. etumaisen kärryn kuorma etupainotteisesti ja takimmaisen kärryn kuorma takapainotteisesti.


      Kääntyminen

      Em. kärryjen kokosuhteella 3/2 ja jos takimmainen kärry on painojakin ajatellen edullisesti melko tasapainoinen (akseli suhteellisen edessä) yhdistelmän oikaisulla ei ole käytännössä mitään merkitystä


      Jarrut

      Jos kahdella kärryllä kuljetetaan kevyttä tavaraa ei jarruilla ole sen kummenpaa merkitystä kuin yleensäkään traktoriperävaunuissa. Jos taas haetaan maksimaalista ja optimaalista kuormansiirtokyä voitaneen kait hyväksyä että etummaisessa kärryssä on polkimesta säätyvät jarrut.

      Jos tavanomainen tilanne on, että jarruttomalla kärryllä viedään täyttä kuormaa niin traktorin jarruttavalla (vetävällä) akselilla on suuruusluokkaa 33 % yhdistelmän kokonaispainosta kun vastaava prosentti on 1. jarrullisen kärryn parikärry-yhdistelmässä n. 50% (vain 1.kärryn telin 1. akseli jarrullinnen, traktorissa ei etujarruja). Joten jarruttavien akseleiden akselipainojen suhde yhdistelmän kokonaispainoon on helposti järjestettävissä parikärrysysteemeissä paremmaksi kuin perinteisissä yhden kärryn systeemeissä.


      Yhdistemän peruuttaminen

      Hyvillä peileillä tai jos ensimmäisen kärryn yli näkee niin peruuttaminen on melko helppoa. Samaa luokaa kuin kuorma-autoyhdistelmän peruuttaminen.

      • ose

        Käyttämässämme yhdistelmässä oli peräkkäin kuorma-autosta tehty yksiakselinen maansiirtokärry lisälaidoilla jossa akseli mahdollisimman takana ja toisena normaalirakenteinen isohko yleisperävaunu rehuvarusteilla. Koukku oli suoraan etummaisen kärryn takapalkissa. Oikominen mutkissa on sitä luokkaa että tarkkana saa olla. Käytön aikana ei ollut liukasta keliä enkä ainakaan minä halua kokeilla miten tuollainen käyttäytyy liukkaalla jarrutettaessa. Mitään lisävirityksiä ei valojohtoa varten laitettua pistoketta lukuunottamatta ollut käytössä. Yhdistelmä oli sinänsä hyvä vetää mutta ensimmäsisen kärryn peräylityksen lyhyys (akselin ja vetokoukun väli noin 1 m) tekee peruuttamisesta vähemmän helppoa. Kannattaa kokeilla.


    • MB-320s

      2 peräkärryä traktorissa ei ole mikään uusi asia .
      Meilekin ostettiin aikoinaa -80 luvulla tanskalainen 1-akselinen tavallinen peräkärry . Erikoista siinä ole ( josta se poikkesi kotimaisista ) takavalojen puolivälissä oli pistorasia seuraavalle kärrylle ( ehkä täysperävaunulle ?) ja taka-akseli oli tavallista järeämpää sorttia .

      • trakkorimiehe janojuomaa

        Joo, mä kokeilin kaverilla tollasta parivaunu juttua ja ihan hyvä sillä oli ajaa tosi kysyy jo rakkorilta voimaa


      • jussi20
        trakkorimiehe janojuomaa kirjoitti:

        Joo, mä kokeilin kaverilla tollasta parivaunu juttua ja ihan hyvä sillä oli ajaa tosi kysyy jo rakkorilta voimaa

        Muuten hyvä mutta liikennetraktorissa (50 km/h) ei saa olla kahta perävauna jälekkäin. Kovin kevyttä viljaa, kahuja meinaat kuljettaa, minä olen hakenut Tuhti WS 120 perus viljalaidoilla ( 13.3 m3) ohraa suoraan tilalta kuormapainoltaan 10.5 -11.1 tn ja kauraa 9.7 - 10.5 tn


    • -sepe-

      Joskus nuorena ja huimana vedin kaukana olevalta pellolta kaksi kärriä ja kolmantena niittosilppuri kotiin. Oli se semmoinen juna ettei peruuttamista kannattanut edes yrittää.
      Laillisuudesta en tiedä mutta isä oli vihainen.

    • Vallu pihalla

      Ja yksi kylän isännistä telakoi pari kärryä yhteen , ja teki raakan suuren heinäkuorman koko yhdistelmän päälle ja toi sivumaalta heinät pois 35:lla Ferkulla. Olivat isännät kylien raittilla kattoneet hiukan pitkään. Ja oon ittekki joskus ajanut paalain/paalirata/ täyskuorma (n.200 paalia) yhdistelmän kotia. Kääntyessä sai melkein kattella omia peräkärryn heijastimia. Tuota em. yhdistelmää sai jopa peruutetuksi kun muisti, että kärryn perä kääntyi samaan suuntaan mihin traktorin persustakin kääntyi. Toki se peruutus saattoi mennä hallitsemattomaksi, jos päästi peräkärryn liiaksi "klinkkuun".

    • tumpa

      Eikö oo sanonta ettei kahta ilman kolmatta. Onko sinulla se taka-ajatuksena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe