Näistä asioista vaiettiin ennen synnytystä!!
Kukaan ei kertonut mulle, että synnytyksessä saattaa tullaa paskaa perseestä,oksennusta suusta ja virtsan katetrointia,kun ei itse pystynyt enää.
Ja viimeinen niitti oli se, kun synnytyksen jälkeen alapäänlihakset oli niin höllänä, että ei pystyny ees ilmavaivojaan pidättelemään. Joka askeleella turahti :D
Onneksi vaivaa kesti vain sairaalassa olo ajan, mutta kuitenkin....
Eli siis mulle kävi niin, että siinä levällään ollessani ja pungertaessani tuli myös kakkaa, ja mua nolotti niin, että en halunnut enää työntää, vaikka ponnistusvaihe oli alkanu. Kätilö ei tuntunut olevan moksiskaan ja käski vaan työntää. Kai ne näkee sitä päivittäin työssään, mutta mua nolotti NIIN paljon!!
Sitten myös oksensin synnytyssalin lattialle oikeen urakalla. Haju oli sanoinkuvaamaton.
Lopputulos oli kuitenkin komea ja iso poikavaavi. Kätilö huomas mun noloontumisen ja sanoi: "Jos ei tule paskaa, niin ei tule lastakaan" hehe, aika ronskia, mutta totta! Jos en olis työntänyt ja vääntänyt, koska kammosin ulosteen ilmaantumista, niin olis tarvittu lääkäriä avittamaan synnytystä ja pahimmassa tapauksessa oisin joutunut sektioon.
Saattaa vaikuttaa pinnalliselta, mutta noi asiat oli musta noloja. Nyt voi sanaoa, että mies on nähnyt ihan KAIKEN!
Olen kuitenkin lopputulokseen todella tyytyväinen ja olen onnellinen sekä ylpeä vaavistani.
Kertokaa kokemuksianne. Onko jollekin muulle käynyt samoin, ja miltä on tuntunut. Olenko ainut "nolo" täällä? Ja vielä viimeiseksi, miksi näistä asioista ei kerrota/puhuta etukäteen????
ps.anteeksi roisi teksti...toiv. tätä viestiä ei poisteta...
Nöyrytystä kerrakseen!!
13
1057
Vastaukset
- Mämmä
Tossa alla just oli tätä keskustelua:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8890459 - hfhfhfh
...mutta turhat kainostelut lähti mulla haihtumaan jo taannoisessa synnytystapa-arviossa: tulin puoli-istuvassa asennossakin sen verran pahoinvoivaksi, että erittäin perusteellinen tutkimus (kestoltaan) tehtiin minun ollessa nelinkontin hoitopöydällä. Siinä kirkkaassa valossa kököttäessäni kontillaan mieslääkärin edessä ajattelinkin, että tästä puuttuu enää raikuvat ilmavaivat. Kun näet niitäkin on matkan varrella riittänyt, milloin pörisee missäkin...
Mutta siis synnytyskokemusta (uusia nöyryytyksiä) odotellessa! :)- niinpä niin
kyllä siinä synnytyksessä se mies todella näkee kaiken ;D. Minulta ei oksennusta tullut, vaikka hieman pahoinvoiva olinkin viimeisten avautumissupistusten kohdalla. Siinä ponnistellessa taisi kyllä vähän muutakin tulla, kuin se itse vauva.... jälkeen päin oikeastaan sen vasta tajusin ja häpeillyt sitä mielessäni.. siinä tohinassa en asiaa pahemmin rekisteröinyt :D, eikä kukaan tuntunut olevan asiasta millänsäkään..... ja juu, tuntui olevan lihakset muutaman päivän hieman höllönä, koska hieman paukkujakin pääsi... :)
Mutta aivan ihana kokemushan tuo synnytys oli ja pieni ihana tyttönen siitä palkintona :) - mielenkiintoista**
Minkäslainen synnytystapa-arviointi sinulle on tehty kun oot nelinkontin joutunut olemaan :D Ei meillä päin kyllä tuollaisiin asentoihin joudu synnytystapa-arvioinnissa.
- hfhfhfhf
mielenkiintoista** kirjoitti:
Minkäslainen synnytystapa-arviointi sinulle on tehty kun oot nelinkontin joutunut olemaan :D Ei meillä päin kyllä tuollaisiin asentoihin joudu synnytystapa-arvioinnissa.
sanoi se lääkärikin ettei tämä ole ihan tavallista, mutta kun maha-asukas painoi suonia sen verran pahasti, ettei mikään selällään olo onnistunu (edes selkätukea nostettaessa), päädyttiin tähän. Lekuri kyllä hyvin korrektisti kysyi onko asia ok ja minä joka halusin mielenrauhan vuoksi lantion tilavuuden tutkittavan kunnolla, sanoin että mikäs tässä...
- 09876533
minä makasin alasti suihkun lattialla omassa oksennuksessa, kun supistukset oli niin voimakkaita. Verta ja lapsivettä lorisi pitkin ja poikin joka paikkaan koko ajan. Synnytyksessä lensi paskat kuulemma, vaikken itse edes tajunnut sitä.Välilihat leikeltiin uuteen uskoon ja sitä turvonnutta leikeltyä värkkiä kävi joka päivä joku kurkkimassa. Mua ei hävetä pätkän vertaa vaikka mies näki ja koki "kaiken" saati kätilö/ hoitajat. Luulin etukäteen, että minua tulee taatusti hävettämään, mutta tosipaikan tullen ei olisi voinut vähempää kiinnostaa!Oli vähän muuta mietittävää!=P
- nolomutsi
No hyvä, että muitakin löytyy. Kävin itseasiassa netistä hieman tutkimassa, että nuo edellämainitut nolot jutut on aika yleisiä synnytyksessä, mutta minulle ei niitä kukaan kertonut. Yritin kyllä kovasti udella muilta synnyttäneiltä näistä asioista, mutta minulle kerrottiin vain kivusta,epparista ja jälkivuodosta yms.
Noloista jutuista täytyisi varmaan itse avata keskustelua, jotta joku lähtisi näistä avoimesti puhumaan.
Ensikerralla ajattelin ottaa sen peräruiskeen, jotta ei tarttisi ainakaan kakan takia jättää ponnistamatta.
Muuten synnytys olikin todella ihana kokemus, eikä traumoja juurikaan jäänyt. Minäkin koin hieman nöyryyttäväksi sen, että joku kävi kurkkimassa alapäätä päivittäin. Nöyryytystä lisäsi vielä se, että jotkut hoitajat päivittelivät ponnistusvaiheessa esiin pullahtaneita pukamia. Minun täytyi vain kestää, sillä heidän pitää tarkistaa, että haavat ja alapää lähtevät paranemaan kunnolla. Onneksi he lohduttivat, että pukamat häviävät nopeasti ja haava paranee kyllä aikanaan. Olin onnekas, koska välilihan leikkaushaava parani tosi nopeasti ja pukamat alkoivat pienentyä kotiinpäästyäni.
Loppuun täytyy vielä sanoa, että kaikenlaista sitä jotuukiin nainen kestämään. Ei olisi miehistä tähän hommaan. Olen aika ylpeä itsestäni, että pienikokoisena naisena punnersin ulos 4,5kiloisen vaavin.
Ollaan kaikki ylpeitä saavutuksistamme synnärillä :) - tikahtuu nauruun
nolomutsi kirjoitti:
No hyvä, että muitakin löytyy. Kävin itseasiassa netistä hieman tutkimassa, että nuo edellämainitut nolot jutut on aika yleisiä synnytyksessä, mutta minulle ei niitä kukaan kertonut. Yritin kyllä kovasti udella muilta synnyttäneiltä näistä asioista, mutta minulle kerrottiin vain kivusta,epparista ja jälkivuodosta yms.
Noloista jutuista täytyisi varmaan itse avata keskustelua, jotta joku lähtisi näistä avoimesti puhumaan.
Ensikerralla ajattelin ottaa sen peräruiskeen, jotta ei tarttisi ainakaan kakan takia jättää ponnistamatta.
Muuten synnytys olikin todella ihana kokemus, eikä traumoja juurikaan jäänyt. Minäkin koin hieman nöyryyttäväksi sen, että joku kävi kurkkimassa alapäätä päivittäin. Nöyryytystä lisäsi vielä se, että jotkut hoitajat päivittelivät ponnistusvaiheessa esiin pullahtaneita pukamia. Minun täytyi vain kestää, sillä heidän pitää tarkistaa, että haavat ja alapää lähtevät paranemaan kunnolla. Onneksi he lohduttivat, että pukamat häviävät nopeasti ja haava paranee kyllä aikanaan. Olin onnekas, koska välilihan leikkaushaava parani tosi nopeasti ja pukamat alkoivat pienentyä kotiinpäästyäni.
Loppuun täytyy vielä sanoa, että kaikenlaista sitä jotuukiin nainen kestämään. Ei olisi miehistä tähän hommaan. Olen aika ylpeä itsestäni, että pienikokoisena naisena punnersin ulos 4,5kiloisen vaavin.
Ollaan kaikki ylpeitä saavutuksistamme synnärillä :)hahahahaha haha a ha aha hhaahha aahihiihkhkhihkhkhihiahahaha
Tsiisus mitä hupijuttuj!
Oliko kisa kuka valehtelee parhaiten!
En ole aikoihin kuullut näin hauskoja synnärijuttuja!
WAu! Ootte huippuja!
Sinä raskaana oleva, pian synnyttävä ÄLÄ USKO!
Ihan silkkaa paskaa koko juttu! hihiihhihihihihihihihihiih
melkein jo uskoin kjäkjä'hhkj'hhhihihikjähhhauauahahuaahhuuhahaa - sulla
tikahtuu nauruun kirjoitti:
hahahahaha haha a ha aha hhaahha aahihiihkhkhihkhkhihiahahaha
Tsiisus mitä hupijuttuj!
WAu! Ootte huippuja!
melkein jo uskoin kjäkjä'hhkj'hhhihihikjähhhauauahahuaahhuuhahaaoli ongelman nimi?
- nolomutsi
tikahtuu nauruun kirjoitti:
hahahahaha haha a ha aha hhaahha aahihiihkhkhihkhkhihiahahaha
Tsiisus mitä hupijuttuj!
WAu! Ootte huippuja!
melkein jo uskoin kjäkjä'hhkj'hhhihihikjähhhauauahahuaahhuuhahaaMinun kohdallani kaikki, mitä kirjoitin on totta. Toki jokainen synnytys on erilainen. Joku voi kokea, ettei synnytys ollut kivulias, eikä tarvinnut leikata tai ei tapahtunut mitään "noloa".
En kirjoittanut viestejäni pelotellakseni, vaan halusin kommentoida sitä, kuinka näistä asioista vaietaan. Halusin myös kysellä muiden kokemuksia..
Jos saan vielä lapsia, saattaahan olla, että syöksy synnytän jo tutkimushuoneeseen, enkä saa tikin tikkiä alapäähäni. Tai sitten joudun sektioon, kuka tietää...
Kaikenlaista sattuu ja tapahtuu, eivätkä nämä jutut olleet paskapuhetta :)
- jalkajalak
onnekas ettei itsellä(tietääkseni) olepaskaa roiskunut synnyttäessä..oksensin kyllä,kiitsu kipulääkityksen ja se oli jo tarpeeksi epämukavaa kun miehen piti kärrätä mun oksennus kippoja roskiin (ja totesi kiltisti että "ei tässämitään, teinhän mä tätä sillonki kun mummu oli kuolemassa" aa,joo hei kiitos...toi autto :D )..olis vielä puuttunu että olis nähny mun paskovan pöydälle..rakastan kunnioitan ihana mies jen eikä sen näkeminen varmaan olis rakkauttavähentäny mutta oishan se kyllä ollu kauheeta myös mun mielestä...
- jokapäästä
ottako miestä mukaan synnytykseen, jos että halua hänen näkevän ja haistavan verta, limaa, lapsivettä, virtsaa, ulostetta, oksennusta, räkää, kuolaa, kyyneleitä, hikeä, maitoa yms.
- kaiju
synnytyksessä näkee kaikennäköistä eritettä. Kaikki on meistä kätilöistä ihan tavallista, mutta synnyttäjälle tietenkin outoa ja ehkä noloakin. Ei kuitenkaan kannata nolostua. Ennen vanhaa annettiin ennen synnytystä vesiperäruiske, ei mitenkään mielyttävää, mutta estää ulosteen tulon ponnistusvaiheessa. Peräruiskeen jälkeen on usein myös helpompi olla kun saa suolen tyhjemmäksi, joten pyytäkää vesiperäruiske kun menette synnyttämään.
Kaikesta huolimatta, hyvää synnytystä kaikille
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama255049Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä634056Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve743622Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732698Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472473Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602358Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl762159Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272127- 1351664
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371515