Onko kenelläkään tapahtunut vastaavaa? Tai onko mies raskauden jälkeen joutunut laitokseen yms?
En voi keskustella miehen kanssa tulevaisuudesta, koska on niin harhainen. Tämä psykoosi tuli aika yllätyksenä.. Mies muuten aika rauhallinen (ei käytä huumeita, välillä alkoholia), MUTTA hiljainen persoona.. Nyt psykoosi muuttanut hänet aivan toiseksi persoonaksi. Olen käynyt katsomassa paljon häntä siellä, välillä hän on kysellyt vauvasta.. Tänään taas laittoi viestiä ettei halua koko vauvaa ja haluaa erota (luulee harhaisena että lapsi hänen kaverinsa?). Kamalaa kun välillä on toivon kipinää ja sitten se sammuu. Tänään tajusin ettei tästä taida tulla mitään, vaikka miehen äiti väittää että poikansa paranee jne.. On parempi vaan muuttaa erilleen. Haluan että vauvalla on turvallista, kuin myös minulla. Tätä on vaan niin vaikeaa sisäistää, koska oltiin niin onnellisia aiemmin ja rakastan häntä vieläkin.
Ja niin, mies oli odotuksessa onnellisesti mukana rv 10 asti kunnes tämä psykoosi vain paukahti koettelemaan.
En halunnut tehdä aborttia, koska haluttiin lasta tulevaisuudessa ja kun testi oli positiivinen niin molemmat iloittiin asiasta.
En aio siis häntä jättää, vaan hankkia oman kämpän.. Toisaalta se eroaminen tuntuisi minullekin helpottavalta, mutten voi tehdä sitä hänelle.
Hmm, tuskinpa löytyy kohtalotovereita, kirjoitinpa silti!
PS, en tiedä olisko pitänyt kirjoittaa tuonne missä keskustellaan mielenterv. ongelmista vai tänne.
Kiitos, jos vastaatte.
Yksin raskaana, mies psykoosissa
14
2069
Vastaukset
- fkgg
miehellä ollut nuorena (yli 10v. sitten) psykoosi ja tietenkin käynyt välillä omassa mielessä, kun ekaa lasta odotetaan, että mitäs jos tilanne uusiutuu.
Miehesi on siis parhaillaan sairaalassa eli asia on tuore? Puhut abortistakin, eli raskaus aika alussa?
Olethan saanut miehen hoitopaikasta tietoa psykoosista, nimittäin monella kokemus jää ainutkertaiseksi, muutaman päivän tai viikon jaksoksi, joka ei uusiudu. Turvallinen yhteiselämä voi olla täysin mahdollista, kunhan miehen tilanne tästä asettuu. Tietty on raskasta olla raskaana jos taakkana on vielä kumppanin sairaus, mutta jos saat tilanteeseen riittävästi tukea, ei kannata tehdä hätiköityjä ratkaisuja. Miehen harhat voi olla pelottavia, mutta häntä tuskin kotiutetaan niin puolikuntoisena, että hän olisi vastaavanlaisena kotona. Etenkin ensipsykoosit pyritään hoitamaan kunnolla, jotta uusiutumisriski pienenisi. Psykoosi voi olla alku vakavammalle, pitkäaikaiselle sairaudelle (mitä miehesi äiti ei luonnollisestikaan halua nähdä), jolloin arki oireilevan miehen ja lapsen kanssa käy todella vaikeaksi. Mutta vielä ei olla siellä pisteessä.
Olet päättänyt pitää lapsen, joten anna ajan kulua ja katso mihin suuntaan miehen vointi kääntyy. Tosi paljon lämpimiä ajatuksia tueksesi! Raskaus itsessään jo herättää kaikenlaisia huolenaiheita joten toivottavasti saat tukea lähipiiristä ja ammattilaisilta miehen tilanteen käsittelyyn.- milamaria
Pääsen kyllä "tietotilaisuuteen", jossa mukana hänen oma hoitajansa ja lääkäri. Hänen hoitajansa sanoi samaa kuin sinäkin, että voi parantua ja ettei kannata hätäillä, koska vielä ei voi sanoa kauan toipuminen kestää jne. Ei vaan enää pysty mitään toivomaan, vaan odottamaan. Onneksi kaikki suurimmat itkut ovat nyt kohdallani itketty, joten pystyn jo nauttimaan tästä raskaudesta.
Tietenkin vielä seuraa tällä hetkellä tukiverkoston (mm. perheellinen siskoni, miehen vanhemmat ja omat.) ja kun kaikilla oma näkemyksensä tästä tilanteesta niin tuntuu kuin joutuisin koko ajan perustelemaan päätöksiäni, kuten : siskolleni joudun selittämään miksi olen vielä tässä asunnossa, enkä muualla. Oma isäni vieläkin on abortin kannalla, koska tilanne kai näyttää hänen mielestään niin synkän toivottomalta ja huh! Ymmärrän että ihmisillä on mielipiteitä, mutta kun olen päätökseni ja sanottavani sanonut, en jaksa enää toistella heille mitään. Ainoat jotka kunnolla ymmärtävät ovat miehen vanhemmat, tätä kun on heillä äidin puolella suvussa muutamalla ollut. Heiltä olen saanut toivoa ja lohdutusta, eikä ole tullut tunnetta "NYT PITÄÄ TOIMIA,NYT PITÄÄ ÄKKIÄ TEHDÄ MUUTOS TÄHÄN..". Aion siis odottaa rauhassa miten miehen paraneminen etenee ja jos näyttää siltä, ettei ole parantunut niin sitten alan etsiä uutta asuntoa.
Ajattelin neuvolasta ehkäpä kysellä, jos menisin jonnekin ammattilaiselle jutskaamaan..
Ja kiitos vielä vastauksesta! :) - milamaria
milamaria kirjoitti:
Pääsen kyllä "tietotilaisuuteen", jossa mukana hänen oma hoitajansa ja lääkäri. Hänen hoitajansa sanoi samaa kuin sinäkin, että voi parantua ja ettei kannata hätäillä, koska vielä ei voi sanoa kauan toipuminen kestää jne. Ei vaan enää pysty mitään toivomaan, vaan odottamaan. Onneksi kaikki suurimmat itkut ovat nyt kohdallani itketty, joten pystyn jo nauttimaan tästä raskaudesta.
Tietenkin vielä seuraa tällä hetkellä tukiverkoston (mm. perheellinen siskoni, miehen vanhemmat ja omat.) ja kun kaikilla oma näkemyksensä tästä tilanteesta niin tuntuu kuin joutuisin koko ajan perustelemaan päätöksiäni, kuten : siskolleni joudun selittämään miksi olen vielä tässä asunnossa, enkä muualla. Oma isäni vieläkin on abortin kannalla, koska tilanne kai näyttää hänen mielestään niin synkän toivottomalta ja huh! Ymmärrän että ihmisillä on mielipiteitä, mutta kun olen päätökseni ja sanottavani sanonut, en jaksa enää toistella heille mitään. Ainoat jotka kunnolla ymmärtävät ovat miehen vanhemmat, tätä kun on heillä äidin puolella suvussa muutamalla ollut. Heiltä olen saanut toivoa ja lohdutusta, eikä ole tullut tunnetta "NYT PITÄÄ TOIMIA,NYT PITÄÄ ÄKKIÄ TEHDÄ MUUTOS TÄHÄN..". Aion siis odottaa rauhassa miten miehen paraneminen etenee ja jos näyttää siltä, ettei ole parantunut niin sitten alan etsiä uutta asuntoa.
Ajattelin neuvolasta ehkäpä kysellä, jos menisin jonnekin ammattilaiselle jutskaamaan..
Ja kiitos vielä vastauksesta! :)Niin, olen siis rv 13 nyt. Ultrassa olen käynyt ja kaikki siellä näyttää normaalilta :)
Ja mies on ollut nyt sitten viikon siellä hoidossa. Kesti 2 viikkoa saada se hoitoon! Uskomatonta, soitin hätäkeskukseenkin kerran ja minulle sanottiin : "Ilman hänen suostumista ei viedä ketään" :D Sanoin vielä siihen että "hän on ollut yli viikon psykoosissa, todella harhainen, pelottava ja eilen oli agressiivinen, eikö sittenkään?" ja mies siellä sanoi "Ei, valitettavasti!". Olisi voinut neuvoa minut suoraan soittamaan vaikka poliisille? Kuulin vasta myöhemmin tutultani että poliisit olisivat vieneet hänet.
Hän sitten yhtenä päivänä suostui lähtemään sukulaisensa matkaan päivystykseen, onneksi! - .....
milamaria kirjoitti:
Niin, olen siis rv 13 nyt. Ultrassa olen käynyt ja kaikki siellä näyttää normaalilta :)
Ja mies on ollut nyt sitten viikon siellä hoidossa. Kesti 2 viikkoa saada se hoitoon! Uskomatonta, soitin hätäkeskukseenkin kerran ja minulle sanottiin : "Ilman hänen suostumista ei viedä ketään" :D Sanoin vielä siihen että "hän on ollut yli viikon psykoosissa, todella harhainen, pelottava ja eilen oli agressiivinen, eikö sittenkään?" ja mies siellä sanoi "Ei, valitettavasti!". Olisi voinut neuvoa minut suoraan soittamaan vaikka poliisille? Kuulin vasta myöhemmin tutultani että poliisit olisivat vieneet hänet.
Hän sitten yhtenä päivänä suostui lähtemään sukulaisensa matkaan päivystykseen, onneksi!Aborttihan ei enää olisi edes vaihtoehto koska sen saa terveelle sikiölle vain viikolle 12 asti....
Ex:äni joutui joskus psykoosiin ja sitä kesti viikkoja. Hakkasi mut ja uhkasi tappaa itsensä jne. Ei suostunut hoitoon, mutta yhden putkareissun jälkeen suostui menemään psykiatrin juttusille. Sai kasan erilaisia lääkkeitä ja niiden avulla sai elämänsä jotenkin raiteilleen. Mutta ongelmat jatkuivat, tosin lievempänä. Lopulta miehellä todettiin maanis-depresiivisyys (johon en usko) ja sai erilaisia lääkkeitä kokeiluun. Eivät kuitenkaan auttaneet. Suhteemme oli katkolla useaan otteeseen ja lopulta perheeni kiristi minua ottamaan lopullisen eron. Erään ikävän tapahtuman jälkeen otinkin sitten eron. Nyt vuosia myöhemmin kadun asiaa, sillä mies sai lopulta asiansa kuntoon ja parantui. Sopiva lääkitys löytyi ja asiat ovat tietääkseni ihan kunnossa. Hänellä on perhe ja työpaikka. Sovimme muuten yhteen kaikin puolin ja meillä oli paljon yhteisiä harrastuksia, antoisa suhde jne. mutta tuo sairastuminen tuntui vievän sen ihmisen kokonaan pois.
Juttele hoitavan lääkärin kanssa ja perehdy asiaan. En suosittele sairaan kanssa asumista, mutta haluan vain kertoa että jos suhde ja ihminen muuten ollut ok, niin kannattaa tosiaankin odotella. - psyk.esh.
milamaria kirjoitti:
Ja kiitos vielä vastauksesta! :)hänellä on diagnosoitu? Moneen sairauteen saattaa liittyä psykoosi. Esim. skitsofreniaan, kaksisuuntaiseen jne.
Ennuste, siis paranemisennusto on kiinni siitä sairaudesta.
- Ulkosuom.
Minun partnerini oli mielisairaalassa (tosi sekona, pakkohoidossa) hieman ennen kun tulin raskaaksi. Olimme puhuneet vauvan hankkimisesta vahan aiemmin. Sitten kun han tuli sairaalasta pois niin alettiin hommiin ja aika pian vauva sai alkunsa. Olen tosi onnellinen koska olen jo 35-vuotias ja ensiraskaus. Mies meinasi saada uuden romahduksen, vaikka siis periaatteessa halusi vauvan. Oltiin muutama kuukaus vahissa yhteyksissa, mutta rv 19 asti ollaan oltu taas enemman yhteydessa (nyt rv 28). Annan hanelle tilaa koska han sanoo etta muuten ahdistaa. Hanellla on ollut jo yli kymmenen vuotta sitten eka mielisairaala keikka ja pari vuotta sitten oli myos. Han ei hoida itseaan kunnolla laakkeilla joten sikali tulevaisuus on mielestani ankea, mutta ei ole koskaan ollut aggressiivinen. Vauvaani en uskaltais jattaa hanen kanssaan kahdestaan jos han vahingossa satuttaisi tai ei hoitaisi. Mutta silti olen tosi iloinen siita etta han on nyt positiivisempi asiasta ja haluaa olla mukana. Eli kaytannossa pidin itseani yksinhuoltajana jo ihan alusta asti. Vaikeinta on juuri niin kuin sanoit muiden kysymykset ja reaktiot. Sanoin heti raskaudesta kerrottuani tyokavereille etta partnerini on hieno ihminen, hanella on mielenterveysongelmia jotka tarkoittavat etta han ei reagoi isoihin asioihin samalla tavalla kuin me muut, arvostan jos ette kysy hanesta tai suhteestamme mitaan. Toimi tosi hyvin - eivat ole kyselleet ja kerron silloin kun haluan. Mies reagoi negatiivisesti esim. ehdotukseen tulla katsomaan ultraa. "Tavallinen" ihminen voisi sita kauhistella, mutta mina tieda ettei han tarkoita pahalla. Minusta tuntuu etta tilanteeni on aika onnellinen, koska rakastan miesta ja rakastan vauvaa. Elan paiva kerrallaan ja otan tayden vastuun vauvasta. Jos mies on mukana niin kauan, ja siina muodossa kun pystyy, niin sita parempi. Tulen kuitenkin aina olemaan hanelle kiitollinen ja tulen ihastelemaan lapsessa hanen piirteitaan. Tsemppia sulle!
- milamaria
Tiedän ettei abortti enää olisi mahdollinen, enkä sitä tekisikään :) Inhottavia vaan nuo, jotka sitä minulle ehdottelevat.
Diagnoosia miehelle ei vielä ole lääkäri tehnyt, tai ei ainakaan hoitaja maininnut mitään. Ja olen lukenut nyt niiin paljon tosta psykoosista ja muista, että alkaa mulla tulla nenästäkin jo ulos :D Luin netistä, että olisi sellainen kuin harhaluuloisuushäiriö, ei siis skitsofrenia vaan ihan tuolla nimikkeellä? Se vastaisi hyvin hänen oireitaan. Hänellä kaikki vaan juuri näitä _luuloja_, ei mitään näköharhoja tai kuuloharhoja ole ollut. Mutten ole mikään lääkäri, joten mitä sitä enää miettimään. Hänen äitinsä sanoi minulle ettei suvussa ole skitsofreniaa, vaan koko ajan jankutti pelkästä psykoosista. Miehellä nyt vaihdettu hoitoaikana kerran lääkkeet, kun ne niitä oikeanlaisia lääkkeitä yrittää hänelle sovittaa.
Minuun mies ei ole väkivaltaisesti koskaan koskenut, mutten todellakaan jatka hänen kanssaan asumista, jos hän on sairas.
On kyllä hyvä, että saa edes hieman vertaistukea netistä! Auttaa paljon.
- 2-suuntaisen vaimo
Täällä kohtalotoveri. Muutamia vuosia sitten olin samassa tilanteessa kuin sinä. Miehelläni oli meneillään maniavaihe kun tein positiivisen raskaustestin. Pian hän sairastui myös psykoosiin ja joutui (pääsi) hoitoon, parin viikon taistelun jälkeen. Tilanne oli täsmälleen sama kuin sinulla; soittelin kaiken maailman psykologeille, sairaalaan yms. Aina vastaus sama, ei voi saada hoitoon, jos ei itse mene. PItäisi olla todisteita, onko vaaraksi itselleen tai muille. Olihan se arvaamaton ja pelottava, minun piti pakata kamani ja lähteä vuodenikäisen lapsemme kanssa mummolaan evakkoon. Onneksi mieheni sukulaiset olivat tukena ja saivat hänet hoitoon kahden poliisihälytyksen jälkeen. Oli jo niin sekava ja aggressiivinen, ettei auttanut kuin passittaa poliisien kera ambulanssiin. Osastolla kävin lapseni kanssa. Hurjalta tuntuu näin jälkeenpäin, että vein 1-vuotiaan kärryissä suljetulle osastolle!
Tärkeintä on, että miehesi saisi riittävän kauan hoitoa sairaalassa. Aika yleensä parantaa, ja oikean lääkityksen löytyminen. Tiedän, että sinulla on nyt vaikeaa, mutta yritä katsoa eteenpäin. Sitten kun vauvanne syntyy voi tilanne olla aivan toinen. ja jos mies ei parane, sinulla on kuitenkin aarre, vauvasi. Yksinkin pärjää. Nykyajan ihanne on, että kaiken pitäisi mennä helpon kaavan mukaan, ja jos toisesta on rasitetta, sitten erotaan. Miehesi ei ole syyllinen sairauteensa (paitsi juominen, joka pahentaa psykoosia)
jos rakastat häntä, silloin ole tukena. Myöhemmin hän tulee kiittämään sinua. Jos päätät erota, niin muista, että saat apua ja tukea kun vain haet, esim. sosiaalitoimesta, terveyskeskuksesta. Ehdottomasti tarvitsetkin henkistä apua tilanteessasi. Voimia rutkasti ja älä menetä toivoasi paremmasta!
Ps. Minä toivoin keskenmenoa silloin alkuvaiheessa, kun näytti, ettei mies rupea paranemaan ja välit olivat huonot. Kahden kuukauden hoitojakson jälkeens sain väsyneen ja masentuneen miehen kotiin. Siitä lähti paranemaan ja sen jälkeen mennyt aika hyvin. Ei kuitenkaan mitään "he elivät onnellisina elämänsä loppuun saakka". Välillä vuoristorataa, mutta loivempia mäkiä. Olemme onnellinen perhe. - mielisairaan lapsi
Musta tuntuu että sulla on kuitenkin aika hyvät lähtökohdat tuohon tilanteeseen, kun pystyt noinkin hyvin eritteleen asiaa ja selkeästi näät tilanteen ja sen sairauden sairautena. Ja lisäksi kun mies on nyt hoidossa ja pystytte käsittelemään asiaa, niin tilanne voi hyvin vielä korjaantuakin. Ja tosi hyvä että pystyt pitämään itsesi tavallaan erossa tuosta, omalla asunnolla yms ottamalla kuitenkin omankin tervytesi huomioon. Toivottavasti kaikki menee vielä hyvin. Se että miehesi on hoidossa on tavattoman iso ja hieno juttu. onnea teille!
- elämä on ihanaa!
Psykoosista ei ole kokemusta,mutta tiedän miltä tuntuu olla raskaana ilman miestä. Raskausaika oli raskasta. Neuvoksi voisin sanoa, että itsestäsi huolehtiminen on tärkeää. Liiku paljon, puhu asiasta myös ammattilaiselle ja syö terveellisesti ja tee asioita, mitä et heti vauvan kanssa voi tehdä. Itse itkin paljon, koska mieheni jätti minut kun odotin lasta. Pelkäsin miten selviän, kun vauva syntyy. Pelkäsin, että masennun. Tämä ei ollut ensimmäinen lapsemme, joten puuhaa arjessa riittää jo ilman vauvaakin. Synnytyksen jälkeen kaikki on kuitenkin sujunut hyvin. Osaan iloita lapsista ja he ovat hyvä syy jaksaa. Apua tarvitsen lähinnä kaupassakäyntiin. kämppä on jatkuvasti sekaisin, mutta olen oppinut toisinaan hyväksymään senkin. Haluan sanoa, että yksinkin voi selvitä, vaikka sydämestäni toivon että miehesi paranee ja voitte yhdessä iloita ainutlaatuisesta pienokaisestanne. Voimia sinulle ja pidä hyvä huoli itsestäsi!
- minäitten
Ittse olin psykoosissa joku aika sitten. Ei se tee ihmisestä väkivaltaista tai muutakaan. Sitä vaan kuvittelee jotain järjettömiä asioita, mihin voi olla monta syytä. Nyt olen onnelliseti yksin, kun pääsin narsissisesta muijastani eroon. ja näin jatketaan.
- Odottvava
minäitten kirjoitti:
Ittse olin psykoosissa joku aika sitten. Ei se tee ihmisestä väkivaltaista tai muutakaan. Sitä vaan kuvittelee jotain järjettömiä asioita, mihin voi olla monta syytä. Nyt olen onnelliseti yksin, kun pääsin narsissisesta muijastani eroon. ja näin jatketaan.
Hei!
Itse olen tällä hetkellä raskaan, raskaus jo loppumetreillä. LA 2.5.2010. Kaikki oli hyvin, olimme suunnitellet muuttoa toiselle paikkakunnalle ja olimme menneet juuri viime kuussa kihloihin. Mieheni väitti pitkään koko suhteen ajan, ettei ole minusta yhtään mustasukkainen.Pieniä mustasukkaisuuden häivähdyksiä kuitenkin alkoi paljastua, mutta niistä selvittiin. Yhtäkkiä kaikki kuitenkin paisui. Mieheni alkoi vahvasti epäillä minua, että minulla on suhde toisen miehen kanssa. Jouduin näyttämään puhelimeni ja tietokoneeni, ihan kaikki! Hän epäili jopa, että minulla on suhde naisen kanssa. Ihmetteli koko ajan, miksi vain en voi myöntää suhdetta. Tilanne kärjistyi todella pahaksi. Mieheni kertoi, ettei ole nukkunut pitkiin aikoihin, on kuulemma tuijottanut vaan mina öisin. Lopulta hän meni lääkäriin. Hän kertoi, että hänellä on itsellä jokin ongelma ja hänen täytyy se selvittää. Pyysi minulta aikaa, että saisi olla itsekseen, nukkua ja miettiä asioita. Hän sanoi, että haluaa saada asiat kuntoon, koska hän kuulemma tietää, että hänellä on ongelmana se, että aina kun hänellä menee hyvin, hän alkaa tietoisesti tuhoamaan asioita. Lupasin antaa hänelle aikaa ja kaiken tukeni. Eipä ehtinyt kulua kuin yksi päivä, kun hän tuli luokseni ja sanoi, että on valehdellut minulle. Lääkäri oli kuulemma sanonut hänelle, että naisesi on narsisti, vallankäyttäjä ja tekee sinut kuulemma tahallaan mustasukkaiseksi.Että jos pääsi kestää suhteen, niin siitä vaan! Hän ilmoitti lähtevänsä pois, koska tarvitsi kuulemma aikaa miettiä kestääkö hänen päänsä tämän suhteen. Olin asiasta ihan hämilläni. Aloin epäillä itseäni, olenko muka narsisti yms. Mieheni soitteli minulle kokoajan ja rupesi kyselemään minulta ihan kaikkea kummallista. Tyyliin, missä oli ollut tiistain ja maanantain välisen yön klo 00.58, hän oli ollut kuulemma kytiksellä ja nähnyt, että asunnossani on kaksi ihmistä. Joku toinen nainen, joka vaihtelee koko ajan vaatteita. Hän myös kysyi, miksi sohvalla oli ollut jonakin päivänä vain yksi sukka ja miksi roskakori oli täynnä, vaikka olin juuri vienyt roskat. Niinä aikoina, kun hän ei ollut ollu asunnossani, siellä oli kuulemma olut joku toinen mies. Jouduin selittelemään myös hänelle, miksi oli jonakin päivänä vaihtanut alusvaatteet kaksi kertaa yms. Näitä esimerkkejä olisi jatkaa loputtomiin. Lopulta hän ilmoitti,että on tehnyt päätöksensä, eikä halua olla enää kanssani. Tämän jälkeen hän haukkui minut työkavereilleen, sukulaisilleen, minun vanhemmille ja ystävilleni. Hän kertoi heille, siitä kuinka olen pettänyt häntä koko suhteen ajan. Viimeisen kerran näin hänet, kun hän yksi yö halusi tulla hakemaan vaatteita asunnoltani. En ollut nähnyt häntä moneen päivään. Hän oli aikaisemmin päivällä laittanut minulle viestiä, että oli joutunut lähtemään sairaalaan. Kun näin hänet, huomasin, ettei hän ollut oma itsensä. hänen silmänsä olivat tosi pahannäköiset ja hän oli epäsiisti.( aina aikaisemmin hän kävi suihkussa säännöllisesti ja huolehti itsestään) Hän siis tuli asunnolleni ilman sukkia ja parta ajamtta yms. Hän kertoi minulle, että hänen päässään kuulemma surisee ja hänellä on aivosyöpä. Hän myös kyseli, kuinka pitkään minun mieletäni hän oli valitellut pääkipuja. Hän selitteli minulle, kuinka kaksi narsistia ei voi kuulemma olla yhdessä yms. Lopulta pelkäsin niin paljon, että pyysin miestäni poistumaan asunnostani. Seuraavana päivänä menin itse lääkärin juttusille ja selitin kaikki asiat alusta loppuun saakka. Lääkäri sanoi minulle, että miehesi on tällä hetkellä psykoosissa, eikä parane jos ei mene itse hoitoon, tai jos häntä ei viedä/ oteta pakkohoitoon ( Suomessa todella vaikea ottaa pakkohoitoon, täytyy olla kuulemma todell sekaisin ja harhainen). Ilmoitin mieheni hoitoon, ambulanssi kävi hakemassa hänet ja lääkärit pitivät häntä sairaalassa yön, mutta päästivät vuorokauden sisällä pois. Lääkäri kertoi minulle vain sen, että tämä mies tarviitsee jonkinlaista hoitoa ainakin, mutta ei osannut sillä hetkellä vielä sanoa, että mitä. Loppujen lopuksi hän pääsi sieltä pois. Nyt tällä hetkellä mieheni vihaa minua sydämestää, eikä halua olla missään tekemisissä kanssani. Kuulemma haluaa dna-tutkimuksen, kun lapsi syntyy, jotta saa varmuuden, onko lapsi edes hänen. En pysty tekemään asialle mitään. Nyt olen vaan päättänyt antaa ajan kulua ja odotellla. Saa nähdä mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Tulevaisuus pelottaa, mutta pyrin olemaan optimistinen. Mies on jopa uhkaillut minua jonkin verran, joten tästä syystä en ole häneen enää yhteydessä. Aika näyttää. Tässä nyt pähkinänkuoressa oma tilanteeni, paljon jäi kertomatta, mutta pyrin kertomaan vaan pääkohdat, jottei olisi paisunut ihan mahdottoman pitkäksi. - milamaria
Odottvava kirjoitti:
Hei!
Itse olen tällä hetkellä raskaan, raskaus jo loppumetreillä. LA 2.5.2010. Kaikki oli hyvin, olimme suunnitellet muuttoa toiselle paikkakunnalle ja olimme menneet juuri viime kuussa kihloihin. Mieheni väitti pitkään koko suhteen ajan, ettei ole minusta yhtään mustasukkainen.Pieniä mustasukkaisuuden häivähdyksiä kuitenkin alkoi paljastua, mutta niistä selvittiin. Yhtäkkiä kaikki kuitenkin paisui. Mieheni alkoi vahvasti epäillä minua, että minulla on suhde toisen miehen kanssa. Jouduin näyttämään puhelimeni ja tietokoneeni, ihan kaikki! Hän epäili jopa, että minulla on suhde naisen kanssa. Ihmetteli koko ajan, miksi vain en voi myöntää suhdetta. Tilanne kärjistyi todella pahaksi. Mieheni kertoi, ettei ole nukkunut pitkiin aikoihin, on kuulemma tuijottanut vaan mina öisin. Lopulta hän meni lääkäriin. Hän kertoi, että hänellä on itsellä jokin ongelma ja hänen täytyy se selvittää. Pyysi minulta aikaa, että saisi olla itsekseen, nukkua ja miettiä asioita. Hän sanoi, että haluaa saada asiat kuntoon, koska hän kuulemma tietää, että hänellä on ongelmana se, että aina kun hänellä menee hyvin, hän alkaa tietoisesti tuhoamaan asioita. Lupasin antaa hänelle aikaa ja kaiken tukeni. Eipä ehtinyt kulua kuin yksi päivä, kun hän tuli luokseni ja sanoi, että on valehdellut minulle. Lääkäri oli kuulemma sanonut hänelle, että naisesi on narsisti, vallankäyttäjä ja tekee sinut kuulemma tahallaan mustasukkaiseksi.Että jos pääsi kestää suhteen, niin siitä vaan! Hän ilmoitti lähtevänsä pois, koska tarvitsi kuulemma aikaa miettiä kestääkö hänen päänsä tämän suhteen. Olin asiasta ihan hämilläni. Aloin epäillä itseäni, olenko muka narsisti yms. Mieheni soitteli minulle kokoajan ja rupesi kyselemään minulta ihan kaikkea kummallista. Tyyliin, missä oli ollut tiistain ja maanantain välisen yön klo 00.58, hän oli ollut kuulemma kytiksellä ja nähnyt, että asunnossani on kaksi ihmistä. Joku toinen nainen, joka vaihtelee koko ajan vaatteita. Hän myös kysyi, miksi sohvalla oli ollut jonakin päivänä vain yksi sukka ja miksi roskakori oli täynnä, vaikka olin juuri vienyt roskat. Niinä aikoina, kun hän ei ollut ollu asunnossani, siellä oli kuulemma olut joku toinen mies. Jouduin selittelemään myös hänelle, miksi oli jonakin päivänä vaihtanut alusvaatteet kaksi kertaa yms. Näitä esimerkkejä olisi jatkaa loputtomiin. Lopulta hän ilmoitti,että on tehnyt päätöksensä, eikä halua olla enää kanssani. Tämän jälkeen hän haukkui minut työkavereilleen, sukulaisilleen, minun vanhemmille ja ystävilleni. Hän kertoi heille, siitä kuinka olen pettänyt häntä koko suhteen ajan. Viimeisen kerran näin hänet, kun hän yksi yö halusi tulla hakemaan vaatteita asunnoltani. En ollut nähnyt häntä moneen päivään. Hän oli aikaisemmin päivällä laittanut minulle viestiä, että oli joutunut lähtemään sairaalaan. Kun näin hänet, huomasin, ettei hän ollut oma itsensä. hänen silmänsä olivat tosi pahannäköiset ja hän oli epäsiisti.( aina aikaisemmin hän kävi suihkussa säännöllisesti ja huolehti itsestään) Hän siis tuli asunnolleni ilman sukkia ja parta ajamtta yms. Hän kertoi minulle, että hänen päässään kuulemma surisee ja hänellä on aivosyöpä. Hän myös kyseli, kuinka pitkään minun mieletäni hän oli valitellut pääkipuja. Hän selitteli minulle, kuinka kaksi narsistia ei voi kuulemma olla yhdessä yms. Lopulta pelkäsin niin paljon, että pyysin miestäni poistumaan asunnostani. Seuraavana päivänä menin itse lääkärin juttusille ja selitin kaikki asiat alusta loppuun saakka. Lääkäri sanoi minulle, että miehesi on tällä hetkellä psykoosissa, eikä parane jos ei mene itse hoitoon, tai jos häntä ei viedä/ oteta pakkohoitoon ( Suomessa todella vaikea ottaa pakkohoitoon, täytyy olla kuulemma todell sekaisin ja harhainen). Ilmoitin mieheni hoitoon, ambulanssi kävi hakemassa hänet ja lääkärit pitivät häntä sairaalassa yön, mutta päästivät vuorokauden sisällä pois. Lääkäri kertoi minulle vain sen, että tämä mies tarviitsee jonkinlaista hoitoa ainakin, mutta ei osannut sillä hetkellä vielä sanoa, että mitä. Loppujen lopuksi hän pääsi sieltä pois. Nyt tällä hetkellä mieheni vihaa minua sydämestää, eikä halua olla missään tekemisissä kanssani. Kuulemma haluaa dna-tutkimuksen, kun lapsi syntyy, jotta saa varmuuden, onko lapsi edes hänen. En pysty tekemään asialle mitään. Nyt olen vaan päättänyt antaa ajan kulua ja odotellla. Saa nähdä mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Tulevaisuus pelottaa, mutta pyrin olemaan optimistinen. Mies on jopa uhkaillut minua jonkin verran, joten tästä syystä en ole häneen enää yhteydessä. Aika näyttää. Tässä nyt pähkinänkuoressa oma tilanteeni, paljon jäi kertomatta, mutta pyrin kertomaan vaan pääkohdat, jottei olisi paisunut ihan mahdottoman pitkäksi.Ohhoh, ihan samanlaista ollut minulla :D
Tänään kävin katsomassa miestä, päivät ovat vaihtelevia. Välillä pyytää anteeksi käytöstään, välillä taas sanoo suoraan päin naamaa ettei halua olla kanssani (sillä hetkellä kai joku ajatus sillä päässään).. Tänään hän itki minulle ja minuakin taas kovasti itketti, itketti niin kovin koska hänellä on todella vaikeaa.
Itseäni ja vauvaa en enää sure, tuli nimittäin alussa ryvettyä itsesäälissä :D Nyt toivon vaan että mies paranee, tapahtuipa suhteellemme mitä tahansa. Hyvä mies hän on, täydellinen paketti, ilman tätä psykoosia. Olin niin onnessani tavatessani hänet :D Sai minut oikein kukoistamaan se ihminen.
Ja kiva että olette vastailleet!
Ja onnea viimeiselle vastanneelle loppuraskauteen ja tulevaan! :)
- muuttori
Alä jää yksin tilanteesi kanssa. Käytä tueksesi ja mahdollisesti avuksesi ystäviäsi ja erilaisia yhteiskunnan tarjoamia avunlähteitä, joita on olemassa esim. ensikodit, neuvolat, perheneuvolat,terveyskeskuksen psyk. sairaanhoitajat, mahdolliset sukulaiset omasta ja miehesi suvusta. Jotta jaksat hoitaa itseäsi ja tulevaa vauvaasi, joka kasvaa kohtusi lämmössä, Sinun kannattaa etsiä jostakin tukea ja voimaa antavia asioita. Vauvasi keinuu elämän sylissä Sinun kohdussasi. Kyllä Sinä avun ja tuen avulla jaksat ja selviät, vaikka juuri nyt siihen saattaa olla vaikea uskoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama295089Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä644081Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve773647Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732708Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1502506Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602368Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl792189Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272147- 1351674
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko401538