Maanantai 13.2.2012
Nimipäivät: Sulo, Sulho ja Algot
Tekstikoko:
  loading...
liity jäseneksi!
 /   /  / Äidin holhoaminen
17 Vastausta 1 190 Lukukertaa

Äidin holhoaminen

Hei!

Haluan avautua meidän kolmen eli minun,miehen ja "anopin" suhteesta, sekä mieheni perheen mielestäni erikoisista kuvioista. Olemme mieheni kanssa avopari.

Mieheni sisko on aikamoinen tapaus. Hänellä on kaikenlaisia ongelmia elämässä, jotka tulevat varmaan jatkumaan aina jos hän ei tee mitään asioille. Henkilö on jo aikuinen ihminen, mutta hänen "tempaukset" vaikuttavat jatkuvasti mieheni äidin ja isän elämään. Mielestäni sekä miehenkin mielestä miehen siskoa holhotaan liikaakin kun aina on tarjolla katto pään päälle ja rahaa ja ruokaa. Koskaan ei tarvitse ottaa vastuuta omasta elämästä.

Mieheni äiti soittelee miehelleni erittäin usein ja avautuu miehen siskon asioista. Tai sitten omasta parisuhteestaan. Itse olen sitä mieltä,että vanhempien parisuhde ja siskon asiat eivät kuulu miehelleni joka päiväisesti tai joka viikkoisesti. Miehen siskon tilanne on tosiaan jatkuva,koska aina tulee joku uusi "tempaus". Ja ketä kiinnostaa vanhempien parisuhdeongelmat?

Mieheni mielestäni stressaa lapsuudenperheensä asioita, eikä osaa ottaa etäisyyttä niihin. On sanonut ettei äidillä ole ketään jolle voisi purkaa huoliaan. Minusta mies stressaa lapsuudenperheen asioita niin paljon että se vaikuttaa hänen nykyiseen elämääntilanteeseen. Hän on ärtynyt, minä olen ärtynyt ja riitelemme paljon.

Olen yrittänyt puhua hänelle,että voisi ottaa etäisyyttä ja sanoa ettei jaksa kuunnella aina äidin huolia. Ei kuitenkaan pysty tekemään sitä äitinsä takia. Olemme eron partaalla. Joku aika sitten suutuspäissäni laitoin "anopille" suorat sanat, mitä ajattelen ja hänestä olen nyt "riidanhaastaja" ja ei jaksa kuunnella tuollaista yms. Mieskin ajattelee minun olevan muka riidanhaastaja kun laitan hänen äidilleen tuollaista. Tarkoitukseni ei ollut haastaa riitaa, vaan ilmaista "anopilleni" mitä ajattelen, kun emme voi rakentaa mieheni kanssa yhteistä tulevaisuutta,koska hänellä menee kaikki energia lapsuudenperheeseen. Mitä voisin tehdä???

YMMÄRRÄN

Ymmärrän täysin sinua, sillä itselläni on runsaasti kokemusta tuosta. Anoppini on koko suhteemme ajan pyrkinyt olemaan osa parisuhdettamme. Ensimmäisellä tapaamisellamme hän antoi itsestään kuvan, joka ei ole vuosien varressa muuttunut vaan pikemminkin osoittanut sen että ensivaikutelma ei yleensä petä. Hän tylysti antoi ymmärtää, ettei usko meidän suhteen kestävän, ja että jos sattumoisin alkaisin lapsia pykäämään, hän ei kyllä niitä sitten hoida, että turha tuoda niitä tänne. Suhteemme kuitenki kestettyä hän etsii jatkuvasti keinoja pitääkseen poikansa tiukemmin talutushihnassa. Itse asiassa hänellä on kaksi poikaa, mutta esikoispojalta odotetaan aina enemmän. Toinen poika saa olla juuri sellainen "hulivili" jolta ei edes odoteta aikuismaista käytöstä vaikka poika on kahden lapsen 34 vuotias isä. Nyt anoppi on keksinyt parhaiten toimivan, hän keksii itselleen sairauksia, joiden avulla kiristää poikia käymään useammin, tekemään kaiken mitä hän tahtoo niinkuin tahtoo, sopi se perheiden aikatauluihin tai ei. Hän ei koskaan ota huomioon sitä että pojilla on omatkin perheet, ja pienet lapset. Lasten tulisi vaan sopeutua siihen että heidät pakataan autoon, ja tulla viihdyttämään häntä silloin kun hänellä on tylsää, vaikka lapsilla olisi 40 asteen kuume. Hän tunkee yökyläreissuille kysymättä sopiiko, perusoletus on, että tottakai hänen pojan koti on myös hänen koti, ei hänen tarvitse ilmoitella tai kysellä. Tultuaan hän olettaa, että totta kai häntä kuskataan juuri sinne ja juuri silloin kun hän on suunnitellut, mitä, lapsella päiväunet, no eikö se voi nukkua niitä joskus toiste? Jos jokin hänen vierailunsa aikana ei häntä miellytä, hän keksii päästään asioita, joita hänen mielestä on tapahtunut, kuten viimeksi sen että minulla ja hänellä oli hänen mukaansa joku tappelu, josta syystä olin ollut hänelle todella ilkeä ja kamala ihminen ja tätä hän sitten krokotiilin kyyneleiden kera itkee pojalleen, joka ihmettelee minulle, mitä oikein on tapahtunut ja missä välissä? Lasten sairastelut on kuulema vain minun teeskentelyä, kun hän haluaisi meidän tulevan ja lapsemme on sairas emmekä voi mennä. Itse asiassa, jos jokin ei mene hänen tahtonsa mukaan, vika on yleensä aina minussa. Minä saan kuulla joka vierailulla, olimme me hänellä tai hän meillä, silkkaa vittuilua. Mieheni, varsinainen lapanen, ei uskalla sanoa äidilleen mitään naamatusten, kahden kesken keskustellessamme ongelmasta hän kyllä on samaa mieltä, ettei äidin käytös voi jatkua näin, mutta äidilleen hän ei kertakaikkiaan uskalla sanoa mitään. Anoppi kun on tottunut olemaan perheen patriarkka. Tähän mennessä on läpikäyty syöpä, joka osoittautui olevan paise ikenessä, johtuen huonosta suuhygieniasta, ja siihen käytettiin yksi kesä, jolloin kuljettiin aurinkolasit silmillä, huivi kiedottuna päähän kuin kemoterapiaa saava potilas, vaikkei ensin edes lääkärissä oltu käyty. Olemme myös käyneet läpi sydänsairaudet, astmat, sun muut. Itse asiassa ainoat mitä ei ole vielä käyty läpi ovat varmaan sukupuolitaudit. Nykyinen taktikointi anopilta kulkee linjaa, jos häntä ei totella, hän ajelee taksilla sairaalaan, ja ilmoittaa sitten että tulettekos nyt kun tänne "jouduin".

Olemme olleet anopin takia eron partaalla jo monet kerrat. Nyt on meneillään viimeinen kerta, jolloin haluan nähdä muutosta tässä yhteisessä ydinperhe-elämässä, johon anoppi ei kuulu.

en lukenut

eli ole olemassa, sinun, miehesi ja anopin suhdetta. voimia sinulle, kun sen ymmärrät.

Missä sydämesi on?

Ihminen ei ole konevempain, joka voisi vain nappulaa kääntämällä unohtaa lapsuudenperheensä, äitinsä ja sisarensa. Vaikka haluaisi kuitata heidän ongelmansa ja huolensa olan kohautuksella, niin ei se käy käden käänteessä.

Olisko mahdollista antaa miehellesi lisäaikaa, kasvuaikaa ja tilaa työstää pikkuhiljaa lapsuudenperheensä ongelmia kauemmas.
Se nyt on vain niin, että olemme aina jollain lailla sidoksissa sukuun ja lapsuudenperheeseen, emme synny tänne irrallisina olioina vailla riippuvuuksia.
Eikö ole täysin inhimillistä, että miehesi välittää sisarestaan ja äidistään?
Eikö saisi välittää, jos perheessä on kriisi? Joskus kriisit ja ongelmat kestävät pitkäänkin ja niiden selvittelyyn turhaantuu aikaa, vaivaa ja tunteita.

Avoliitossakin tarvitaan sydäntä ja myötäilyä sekä hieman joustoa. Voisitko olla miehesi tukena tässä prosessissa? Haluatko sinä olla se, joka laittaa sen viimeisen korren kamelin selkään, että se katkeaa?

Itse olen käsittänyt avio/avosuhteeseen kuuluvan myös toisen tukemisen, silloin kun on vaikeat ajat. Kun yhdessä tuette toisianne, niin miehesi ei stressaa niin paljon, vaan tällöin teille jää aikaa yhteiseen olemiseen. Kun olet hänelle kumppani vaikeuksissa, kärsivällinen ja rakastava, niin miehesi on helpompi irrottautua lapsuudenperheestään.

Jos lähdet vaatimaan ja riitelemään, ajat miehesi suoraan suden suuhun, kiinteämpään yhteyteen ongelmalliseen lapsuudenkotiin.
Kuule, näin se on! Ajattele sydämellä!

voi venäjä

Mieheltäkö tuo selkä katkeaakin. Anoppihan ei kuulu suomen lain mukaan ydinperheeseen. Tarvitseeko noiden kahden ensim. kirjoittajan oman mielen terveytensä uhalla sietää anoppia joka ei osaa olla hämmentämättä lastensa perheelämää.

Nyt menet yli

Anopin kuuluu etsiä itselleen joku ystävätär tai terapeutti eikä kaataa poikansa niskaan omia huoliaan. Aloittajan kuvailema tilanne on täysin kestämätön. Milloin siihen muka tulee mitään muutosta niin kauan kuin nuo ongelmaiset ihmiset eivät etsi ammattiapua? Ruikutus omalle lapselle saattaa kestää vuosikymmeniä samoista jutuista, minkään muuttumatta. Lapsi tuskastuu ja käyttää tilanteeseen ihan liikaa energiaansa, jonka pitäisi kulua oman elämän järjestämiseen.

Siis huh huh sinua kun kehotat vain pitkittämään tulehtunutta tilannetta!

Pojan pitäisi kyllä jo tässä vaiheessa älytä panna ruikutukselle stoppi ja alkaa elää omaa elämäänsä. Ihmisen kaikkein tärkein suhde on parisuhde, ja siihen hänen pitäisi keskittyä, ei lapsuudenperheeseensä.

Et käsittänyt OLLENKAAN

Hyvä hyssykkä! En ole kehoittanut pitkittämään tulehtunutta tilannetta. Missä niin lukee tekstissäni?

"Kun olet hänelle kumppani vaikeuksissa, kärsivällinen ja rakastava, niin miehesi on helpompi irrottautua lapsuudenperheestään"

Esim. noin kirjoitin kuin tuossa yllä. Tuo kumppani ei tarkoittanut todellakaan ANOPPIA vaan aviomiestä. Siis auttamaan miestä äidistään irrottautumisessa.
Kuules, kun se suhde ei usein ole yksipuolinen lapsuuden kotiin vaikka siltä näyttäisi. Mies nimittäin saattaa itsekin pitää kiinni entisestä kodistaan.
Ihmisessä ei ole sellaista nappulaa, josta voisi suit sait säätää suunnan toisaalle.
Ongelmasuhteet ovat sitovampia ja monimutkaisempia kuin päältä näyttää.

Tottakai pitää mennä kohti tervettä tilannetta, että mies kasvaisi irti lapsuuden kodistaan... ja vaimo voi tässä auttaa tukemalla positiivisesti, ei käskyttämällä eikä kiukkuamalla eikä riitelemällä. Nuo keinot työntävät miehen takaisin äiteen helmoihin.

Jotta mikä tässä on sinun mielestäsi väärin?

Vaimo

tekee miehelle parhaan palveluksen, kun suosittelee miestä hakeutumaan terapiaan. Vaimo ei ole eikä tarvitse olla terapeutin roolissa. Asetelma häiritsee parisuhdetta. Jos mies ei osaa lähteä äiteen helmoista, ongelma on miehen ja mies tarvitsee apua irrottautumiseen.
Väärin on varsinkin se, että lasket vastuun vaimon harteille. Vastuu tilanteen korjaamisesta ei kuulu ollenkaan hänelle, vaan ensi kädessä miehelle ja miehen äidille.

Jos vaimo vain ns. tukee muutokseen halutonta miestään, hän samalla pitkittää kamalaa tilannetta.

Siskon ongelmat

Mitä nuo miehen siskon ongelmat ovat ? Jos niiden aiheuttaja on alkoholi, kannattaa kaikkien lopettaa siskon hyysääminen ja pelastaminen tilanteista. Yksi alkoholisti pyörittää sairautensa takia lähipiiriään ja siitä pitää todella irtaantua ja ei suostua pyöritettäväksi. Alkoholistia auttaa parhaiten, kun jättää hänet itse selviytymään aiheuttamistaan ongelmista.

Olen ollut samanlaisessa välikädessä kuin

Älä anna heidän nujertaa sinua vaan sano suoraan anopillesi että mene hakemaan apua jostain muualta jos et ole lastasi osannut kasvattaa. Et ole todellakaan mikään riidanhaastaja jos et anna anopin kaataa koko omaa paskaläjäänsä teidän niskaan sillä te olette nyt avopari ja kaikki mikä paska mieheesi kaadetaan vaikuttaa auttamattomasti sinuunkin. Tiedän mitä on olla kaatopaikkana sillä oma äitini ei ikinä hakenut ammattiapua vaan käytti omaa lastaan hyväkseen. Tajusin vasta vanhempana kuinka hyväksikäytetty olinkaan ja anoppi käyttää miestäsi hyväkseen, sen voin sanoa kokemuksesta. Voit ihan hyvällä omallatunnolla sanoa anopille pari valittua sanaa "pidä turpasi kiinni" edes jonkin aikaa ja hae ammattiapua! Siinä ei lääsytykset auta vaan pitää sanoa suoraan tai hyväksikäyttö ei lopu ja omaiset ovat sokeita niin kuin olin minäkin.

Totta

nimenomaan on ettei omia ongelmiaan saa ikinä kaataa lapsensa niskaan. Lapsi ei ole koskaan parisuhde terapeutti eikä tämän puoliso, olkoon minkä tahansa ikäinen.. Itse en kuuntelisi, ja ukolleni laitan rajat jo nyt mitä lapsemme kuullen saa puhua ja mitä ei. Silloin ei esim riidellä tms.. mitä heidän kodissa on siis harrastettu kun oli lapsi.

Mieheni joutuu olemaan äitinsä "ymmärtäjä" vielä edelleen. Toisaalta hän nyttemmin ei kommentoi enää mitään niistä mulle koska en kuuntele enkä kysele.

Tiedän

millaista aloittajan elämä on. Voin sanoa ettei tuo lopu koskaan. Oma mieheni oli myös äitinpioka, kävi joka päivä äitinsä luona pitkiäkin aikoja. Nyt anoppi on ollut kuolleena jo pari vuotta, mutta minulla on edelleen tunne, että anoppi seisoo meidän välissä. Minun ja mieheni välit eivät tule varmaan koskaan sellaisiksi kuin avioliitossa pitäisi.

Olisi

mielenkiintoista tietää miten miehesi appi ja anoppi eli sinun sukusi lisäksi hämmentää soppaa. Yleensä näillä palstoilla löydetään yhtä sun toista sanottavaa puolison suvusta, mutta omien vanhempien toilailuista ei juurikaan kerrota. Miten oma puolisosi kokee oman anoppinsa ja avopuolisonsa muun suvun.

meillä

Vastaan vaikken olekkaan aloittaja. eli meillä mies tulee toimeen minun sukuni kanssa hyvin, ei ole ollut mitään valittamisen aihetta kenestäkään eikä sukuni arvostele häntä. Sen sijaan anoppi eli äitinsä ja oma perheensä arvostelevat häntä reilustikkin. Samoin myös minua, mitä en hyväksy kumpaakaan. Minusta anopilla ei ole mitään oikeuksia olla arvostelija eikä tuomari eikä poliisi meidän perheelle tms. Siitä kärsii eniten molemmat poikansa vaimoineen eli miniät, ja heidän jokainen lapsi vielä lisäksi.

Minun suku siis ei hämmennä minun ja anopin soppaa millään tavalla, mikä onkin parasta.

Se palsta jossa voi puhua omista vanhemmista on eri paikassa kuin tämä "appivanhemmat" ;)

Itsekkyyttä

on monenlaista. Vaikuttaa siltä, että anoppisi on itsekäs ihminen, mutta entäpä sinä itse ? Oletko kenties tullut ajatelleeksi, että haluat saada miehen kaiken huomion itsellesi ? Et kuitenkaan pääse pakoon sitä tosiasiaa, että miehelläsi on äiti ja paljon elämää takanaan jo ennen sinuun tutustumista. Mietippäs itse, millainen on mies, joka vähät välittäisi omista vanhemmistaan ?

Niin,

pahinta itsekkyyttä on juuri se että äiti kasvattaa lapsestaan itsestään riippuvaisen, kykenettömän aikuisen elämän vastuun kantamiseen.

Tosi mies

vastuun elämästään siinä hetkessä jossa elää!
Tosi mies ei roiku äidissään lopun elämää ja pärjää itsenäisesti!
Tosi mies rakastaa äitiään ja kiittäen kumartaa saamasta kasvatuksestaan ja rakkaudesta mutta elää omaa elämää kun kodista irtoaa!
 /   /  / Äidin holhoaminen

Keskusteluhaku

Laaja haku
Match.com

Aloita rakkaustarinasi

Löydä unelmiesi kumppani jo tänään! Etsi rakkautta satojentuhansien suomalaisten sinkkujen joukosta!

Facebookissa suositeltua