Mistä johtuu...?

Juusto_13

Hei!

En ole varma, sopiiko tämä keskustelu juuri tänne, mutta sanokaa toki, jos tuntuu, että tämä on väärässä paikassa. En oikein löytänyt sopivaa otsaketta muualta...

En varmaankaan pysty täällä saamaan mitään diagnoosia tai muuta, mutta haluaisin kovasti kuulla mielipiteitä/tietoa, jos jolla kulla niitä olisi minulle jakaa. Viimeisen kahden - puolentoista vuoden aikana, aina siitä lähtien kun lähdin lukiosta ja pääsin amk:hon minulla on lisääntynyt hajamielisyyttä ja muistamisvaikeuksia. Voi olla, että unohdan esim. laittaa auton oven lukkoon, vaikka olen sitä juuri 1 - 2 sekuntia aikaisemmin ajatellut. Myös muuta vastaava on käynyt, eli unohdan lähes heti jotakin, kun saan sen mieleeni...

Tämä huolestuttaa minua todella paljon, sillä en tiedä mistä se johtuu. En mielestäni ole mitenkään erityisemmin stressaantunut, mutta opiskelu on jotenkin muotoutunut hyvin vastenmieliseksi ja tämä kyseinen lisääntynyt "vaivani" ei minua todellakaan auta asiassa. Olen vielä niin nuori, että ei kai kyse voi olla mistään kasvaimesta tai muusta vastaavasta...?

Minulla on diagnosoitu ala-asteella lukivaikeus (tarkoittanee samaa, kuin lukihäiriö?) ja nyt olen lukenut, että se aiheuttaa mm. lyhyen työmuistin jne... Mutta voiko lukivaikeus/häiriö pahentua stressin/iän myötä? Pidin ennen kovasti kirjoittamisesta ja opettajat kehuivat aina ainekirjoitustani - mutta nyt tuntuu siltä, että sanojen ja taivutusten kirjoittaminenkin on muuttunut vaikeaksi, koska ne jotenkin sotkeentuvat päässäni...

Tuli pitkä viesti, anteeksi. Mutta toivottavasti joku osaa neuvoa minua! Olisin kovin kiitollinen...

6

595

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yxäxä

"mutta opiskelu on jotenkin muotoutunut hyvin vastenmieliseksi "

Jos et paneudu opiskeluusi täysin sen vastenmielisyyden vuoksi, niin et paneudu muihinkaan asioihin. Voi olla kyseessä vain yleinen hajamielisyys.
      Kannattaa ensin paneutua siihen, että tunnet olevasi omalla alallasi ja voit sen suhteen hyvin. Ellei se auta, sitten pitää etsiä jotain muuta korvien välistä.

• xym

Pyri ADHD-testiin. Stressi tietysti voi selittää kaiken, mutta jos sinulla on ollut elämänhistoriassasi lapsuuden ylivilkkautta tai jonkinlaisia keskittymisvaikeuksia, voisi selitys löytyä tästäkin.
        Miten muuten elämäntavat, syötkö terveellisesti, nukutko 8 tuntia yössä, käytätkö alkoholia minkä verran?
        Kalaöljykapseleita kannattaa myös käyttää päivittäin.

• Juusto_13
        xym kirjoitti:

Pyri ADHD-testiin. Stressi tietysti voi selittää kaiken, mutta jos sinulla on ollut elämänhistoriassasi lapsuuden ylivilkkautta tai jonkinlaisia keskittymisvaikeuksia, voisi selitys löytyä tästäkin.
        Miten muuten elämäntavat, syötkö terveellisesti, nukutko 8 tuntia yössä, käytätkö alkoholia minkä verran?
        Kalaöljykapseleita kannattaa myös käyttää päivittäin.

Kiitos vastauksista.

Olen itsekin kyllä jo epäillyt tuota mahdollista ADHD:tä... Mutta missä ihmeessä sen voi tehdä? Pitääkö mennä terveyskeskukseen tai terveydenhoitajalle vai mitä tekisin? Minulla on aina ollut jonkin asteista hajamielisyyttä, mutta se on viime aikoina pahentunut melko pahasti. Olin lapsena ylivilkas.

Elämäntavoista sen verran, että voisivat toki terveellisemmätkin olla, mutta en juo enkä polta ja pyrin syömään terveellisesti ja nukun 7 - 8 tuntia/yö...

Mutta mietin edelleen tätä: voiko lukihäiriö pahentua stressin takia...? Jostakin luin, että näin voisi käydä. Lukivaikeus minulla on todettu, mutta onko se sama asia, kuin lukihäiriö...?

• Juusto_13
        Juusto_13 kirjoitti:

Kiitos vastauksista.

Olen itsekin kyllä jo epäillyt tuota mahdollista ADHD:tä... Mutta missä ihmeessä sen voi tehdä? Pitääkö mennä terveyskeskukseen tai terveydenhoitajalle vai mitä tekisin? Minulla on aina ollut jonkin asteista hajamielisyyttä, mutta se on viime aikoina pahentunut melko pahasti. Olin lapsena ylivilkas.

Elämäntavoista sen verran, että voisivat toki terveellisemmätkin olla, mutta en juo enkä polta ja pyrin syömään terveellisesti ja nukun 7 - 8 tuntia/yö...

Mutta mietin edelleen tätä: voiko lukihäiriö pahentua stressin takia...? Jostakin luin, että näin voisi käydä. Lukivaikeus minulla on todettu, mutta onko se sama asia, kuin lukihäiriö...?

Siis, missä sen ADHD testin voisi tehdä. Painovirhepaholainen iskee jälleen ekalla rivillä tokassa lauseessa...

• xym
        Juusto_13 kirjoitti:

Siis, missä sen ADHD testin voisi tehdä. Painovirhepaholainen iskee jälleen ekalla rivillä tokassa lauseessa...

Aikuis-ADHD:n diagnostiikasta on paljon juttua ADHD-palstalla neurologiset sairaudet-alueella. Lapsena ylivilkkaus viittaisi sinnepäin. Mutta anyway yksityinen neurologi, joka on paneutunut ADHD-asioihin, on oikea suunta hakeutua diagnoosia varten. ADHD-liitosta saat soittamalla listan alueesi osaajista (ei kannata tk-kautta yrittääkään).
        Toivottavasti apua löytyy!

• Jyri Snellman

...hallitse miljoonaa asiaa samanaikaisesti.

Jos minä hoidan jonkun asian todella hyvin, niin se tapahtuu aina ja poikkeuksetta jonkun toisen asian kustannuksella.

Jos esim. kaupungilla liikkuessani tarkistan koko ajan että sepalus on kiinni, niin olen pian auton alla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      24
      5037
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4046
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      74
      3612
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2698
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2473
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2348
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      76
      2159
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2117
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1654
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1515
    Aihe