Kun koira on jo huomannut vastaantulevan koiran ja alkanut haukkumaan, mitä minun täytyy tehdä? 'Ei' ja mitä muuta?
Remmirähjääminen
6
2013
Vastaukset
- WufWufWuf
Reagoi mielellään jo ennen haukkumisvaihetta, josa mahdollista. Itse teen niin, että kun havaitsen vastaantulevan koirakon, menemme toiselle puolelle tietä, tai vaihdamme suuntaa tai menemme sivupolulle. Jos koira vetää toisen koiran luo, sanon tiukan ein ja ja jatkan matkaa, joskus kiinnitän huomion namilla. Välillä tuntuu, että pitäisi olla silmät selässäkin =)
- wuhhuu
Kokeile sellaista, että kun näet vastaantulevan koiran, niin pyydä koiraa vaikka istumaan ja pidä sen huomio itsessäsi namin avulla. Kun pyydät koiraa istumaan, niin asetu seisomaan sen eteen niin, että se ei saa suoraa näköyhteyttä koiraan, näin saat sen huomion paremmin kiinnitettyä itseesi. Muista kehua koiraa, kun se käyttäytyy hyvin ja kiinnittää huomion sinuun.
Toinen vaihtoehto on se, että kun näet koiran tulevan vastaan, niin kävelet vain eteenpäin ja heti kun huomaat, että koirasi meinaa reagoida räyhäämällä, niin vaihdat heti suuntaa ja kävelet muutaman askeleen takaisinpäin ja sitten jatkat matkaa. Jos meinaa alkaa taas räyhäämään, niin taas vaihdat suuntaa. Koira tajuaa, ettei haukkumisella päästä eteenpäin. - off-
pyrkiä ennalta ehkäisemään räyhäämisen aloitus. Teet sen helpoiten siten että hyvissä ajoin kun itse huomaat lähestyvän koirakon, kelaat hihnan tai fleksin lyhyelle mahdollisimman huomaamatta ja saat näin koirasi riittävän lähelle luoksesi. Huomaamatta siksi että koira saattaa alkaa epäillä että nyt on jotain pahaa tapahtumassa ja alkaa pälyillä entistä enemmän vastaantulijaa ja todennäköisesti alkaa louskuttaa. Onhan hän uskollinen apurisi ;) ja haluaa häätää uhan hevon kuuseen...
Kun koira nyt huomaa vastaantulijan, eikä ole vielä alkanut haukkua, niin sinä alat puhua sille hyvin, hyvin hiljaa ja rauhalliseen sävyyn että "tuolla tulee kaveri, ovat lenkillä kuten mekin... mennään ohi ja aivan hiljaa, eikä puhuta mitään, niin heillä ei ole syytä vastata sinulle jne". Se mikä sävy on sopiva koirallesi, niin löytyy vain kokeilemalla ja harjoittelemalla. Kokemuksesta tiedän, että jolloinkin on vaikea huomata sitä pienen pientä muutosta omassa käyttäytymisessä/äänensävyssä, jonka koira kyllä huomaa(ja räyhää).
Kun räjähdys alkuvaiheessa väistämättä tapahtuu, niin turhaan siinä oikeastaan mitään Ei'tä on karjaista, koira on täysin sokea kaikelle mitä ympärillä tapahtuu. Viet vain koiran ohi tilanteesta ja aivan ohituksen loppuvaiheessa tiuskaiset hyi!. Sen jälkeen vain jatkatte matkaa ilman jälkipuintia, mutta itsekseen kannattaa kyllä miettiä missä kohtaa tällä kertaa meni vikaan.
Omalla kotiseudulla kannattaa pyrkiä keräämään koiralle kohtuullisen laaja sosiaalinen verkosto, näin kaikki vastaantulijat eivät ole pelkkiä mörköjä.
Kaikessa ongelmakäyttäytymisessä omistajan oma jäätävän kylmä rauhallisuus, loogisuus, ja päättäväisyys on kaiken a ja o. Kannattaa siis harjoitella vaikka peilin edessä haukka- ja toteemikatseita, joita vastaan ei ryppyillä. - Selvitä ensin
Selvitä ihan ensimmäiseksi mistä remmirähjäys johtuu. Onko koira epävarma, pelokas, aggressiivinen, utelias, yli-innokas, tm.? Pyrkiikö se puolustamaan itseään/ sinua vastaantulevalta koirakolta, vai haluaako epätoivoisesti päästä tekemään tuttavuutta? Miksi koira reagoi huutamalla toisen koiran nähdessään?
Meillä ei olisi toiminut yksikään edellä mainituista ehdotuksista. Ei, sillä koira tunsi olonsa uhatuksi ja halusi keinolla millä hyvänsä ajaa tunkeilijat pois. Koira ei luottanut siihen että MINÄ pystyn hoitamaan tilanteen omalla auktoriteetillani ja suojelemaan meitä. Rähjääminen oli näin ollen sille ainoa oikea vaihtoehto, ja sen koira aloitti jo kaukaa. Koira tiesi aivan tasan tarkkaan etten pitänyt huutamisesta. Se tiesi sen, mutta jatkoi silti koska se ei ymmärtänyt miksi suutuin siitä että se teki mitä sen kuuluikin tehdä. Kun räyhääminen alkoi, ei auttanut kieltämiset tai suunnan vaihdokset, hihnan nykimiset tai kuonosta pitämiset, ei namien tarjoaminen (yliahne koira kyseessä). Koiran silmät pyörivät säkkyrää ja se unohti kaiken muun. Rähinä oli hyvin aggressiivista vaikka en usko että se koskaan olisi uskaltanut käydä kenenkään päälle. Mamman jalan juuressa huutelu riitti. Kotiin tulin usein itkua nieleksien ja todella epäonnistuneeksi itseni tuntien.
Meillä ensimmäinen tehtävä oli saada koira ottamaan minut tosissaan lauman johtajana, puolustajana ja suojelijana. Minä olen ollut koiralle aina kaikki kaikessa ja uskon sen helpottaneen urakkaa paljon (hallittavuudessa ei ollut muuten mitään ongelmia! Ainoastaan vieraat koirat olivat meidän kompastuskivemme). Sisällä aloin olla välinpitämätön koiraa kohtaan: komensin väistämään (tai kävelin yli), en sallinut sohvalla/ sängyllä oloa samaan aikaan kuin itse olin läsnä, käskin poistumaan toiseen huoneeseen missä itse olin. Tottelevaisuutta harjoittelimme (ja harjoittelemme) säännöllisesti ja sekin oli omiaan vahvistamaan kahdenkeskistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä, jossa minä olin se joka kertoo koiralle mitä tehdä. Vein koiraa paljon paikkoihin, joissa oli vieraita ihmisiä, erilaisia kulkupelejä, koiria, jne. Istuimme useita tunteja paikoillamme ja pelkästään katselimme muiden menoa = opetin koiran rentoutumaan levottomissakin paikoissa (torin laita, bussipysäkki, koiratreenikentät, oma agilityporukka, jne.) Vähitellen koira oppi sietämään vieraita koiria oman reviirin ulkopuolella ja pelkkä hymähdys riitti saamaan sen vaikenemaan. Koira otti paremmin kontaktia ja selkeästi tukeutui enemmän minuun silloin kun koki itsensä epävarmaksi.- Selvitä ensin
Kotipoluilla lenkkeillessä minä päätin milloin koira sai jäädä haistelemaan tienpenkkoja tai tekemään tarpeitaan. Hihnassa ollessaan se sai vain muutaman vapautus- ja pissakäskyn, vapaana juoksutus metsissä oli aivan erikseen. Havaitsin yhteyden hihnan pituuden ja koiran olemuksen välillä: mitä pidemmällä hihna oli, sitä tarkkaavaisemmin ja säpäkämmin koira vahti ympäristöään asenteella "reagoin takuulla nanosekunnissa jos näen jotain hälyyttävää". Heti kun lyhensin hihnan pituutta ja sallin koiran kulkea ainoastaan rinnallani tai hivenen takanani, sen jokainen solu rentoutui ja se jätti vahtimiset minulle. Haukku vieraille koirille vaimeni aggressiivisesta "vou-vou-vou-vou-hihna-sinkeällä" huudosta muutamaan haukahdukseen, joiden niidenkin välillä koira aina vilkaisi minuun(!) kuin kysyäkseen mitä nyt tapahtuu. Jos oli tarvis, pysähdyin koiran kanssa ja rauhoittelin sen ihmisvilinässä opetelluin keinoin silittämällä ja hiljaa hyssyttelemällä hyssss. Myöhemmin kun pystyin luottamaan paremmin koiraan ja sen hiljentämiseen, aloin taas päästää sen pidemmälle matkalle (huom, meillä lenkitys aina tapahtunut pelkästään nahkahihnan kanssa). Jos koira jännittyi, vaadin sen takaisin rinnalleni ja sitten käveltiin vieretysten. Jos koira pysyi edelleen rentona, se sai kulkea kauempana minusta. Nykyään on aikalailla se ja sama missä koira kävelee, tosin kun vieras koira tulee vastaan, pidän koiran tarkasti saappaan varressa (helpompi saada kontakti koiraan). Samoin kävelen nykyään itsetietoisemmin selkä suorassa, katse eteenpäin (ei maahan) suunnattuna. Ns. rinta rottingilla ja asenteella minä tiedän, minä osaan ja minä hallitsen.
Alun kamalampina aikoina kielsin ja tiuskin koiralle, hermostuin ja yritin jutella. Ei toiminut. Kehitystä on tapahtunut ainoastaan silloin kun olen itse rauhallinen. Minun ei tarvitse sanoa koiralle mitään, mutta tehdä tuhannesti töitä sen suhteen että en "säikähdä" vastaantulevaa koirakkoa ja hätäänny siitä etten saisi koiraani hanskaan. Kun koirakko tulee, ohjaan katseeni suoraan sen ohitse ja mietin tulevaa ulkomaanmatkaa, ostosreissua ja kauppalistaa, koirien kynsienleikkuuta, äitiä, siskoa, mummua,.. ihan mitä muuta tahansa kuin tulevaa koiraa. Jos koira alkaa haukkua, hymähdän koska koira "häiritsee ajatuksiani". Nyt olemme tilanteessa, jossa koira haukahtaa kerran, odottaa ja katsoo minua, haukahtaa uudestaan, odottaa taas, jne. Jos hymähdän tai kiellän "nyt" haukahdusten välissä, se usein riittää rauhoittamaan tilanteen. Matka jatkuu koirakon ohitse kaikessa hiljaisuudessa. Ellei hymähdys auta, pysähdyn ja otan koiraa poskesta kiinni silmiin katsoen ja sanon sille painokkaasti riittää (olen ottanut poskesta kiinni vasta kun olen oppinut luottamaan omiin hermoihini ja rauhallisuuteeni, ettei koira ota elettä minun epävarmuuden osoittajana! En ennen kuin koira on muuten ollut hallinnassa. Eikä missään nimessä kipua aiheuttaen). Enää koiran silmät eivät vilkuile edessä liikkuvaa koirakkoa, vaan ne pysähtyvät minun silmiini. Sekunninmurto-osa tästä ja matka jatkuu, hiljaa. Muutama viikko sitten meillä oli varsinainen tulikoe, kun olin yksin ulkona molempien koiriemme kanssa (uros ei ole koskaan harrastanut räyhäämistä vaikka narttu huusikin aikanaan kurkkusuorana vieressä) ja vastaan tuli kaksi isoa remmirähjää. Olimme jo miltei kotona, ja käänsin katseeni autokatoksille päin ja suunnittelin menemmekö katosten läpi vai vierestä. Ongelmainen koirani haukahti muutaman kerran kokonaan selkäni taakse jättäytyen, eikä hiljentynyt hienovaraisesta käskystä hiljentyä. Pysähdyin ja otin poskesta, odotin että koiran katse pysähtyy minun silmiini eikä harhaile vieraiden rähinöiden suuntaan ja totesin kylmänviileästi mennään. Molemmat koirani menivät edelleen huutavien koirien ohitse täysin hiljaa (uros katsahti vieraita uteliaan välinpitämättömästi). Neitimme käänsi päänsä kokonaan vieraista koirista poispäin kohdalla, yrittäessään hillitä viimeisetkin halunsa huutaa takaisin. Menimme ohitse, kotiin sisälle jossa palkitsin molemmat miljoonilla suukoilla ja kehuilla. Pitkä, puolentoistavuoden aikainen taistelu remmirähinää vastaan ei ole mennyt hukkaan. - Selvitä ensin
Selvitä ensin kirjoitti:
Kotipoluilla lenkkeillessä minä päätin milloin koira sai jäädä haistelemaan tienpenkkoja tai tekemään tarpeitaan. Hihnassa ollessaan se sai vain muutaman vapautus- ja pissakäskyn, vapaana juoksutus metsissä oli aivan erikseen. Havaitsin yhteyden hihnan pituuden ja koiran olemuksen välillä: mitä pidemmällä hihna oli, sitä tarkkaavaisemmin ja säpäkämmin koira vahti ympäristöään asenteella "reagoin takuulla nanosekunnissa jos näen jotain hälyyttävää". Heti kun lyhensin hihnan pituutta ja sallin koiran kulkea ainoastaan rinnallani tai hivenen takanani, sen jokainen solu rentoutui ja se jätti vahtimiset minulle. Haukku vieraille koirille vaimeni aggressiivisesta "vou-vou-vou-vou-hihna-sinkeällä" huudosta muutamaan haukahdukseen, joiden niidenkin välillä koira aina vilkaisi minuun(!) kuin kysyäkseen mitä nyt tapahtuu. Jos oli tarvis, pysähdyin koiran kanssa ja rauhoittelin sen ihmisvilinässä opetelluin keinoin silittämällä ja hiljaa hyssyttelemällä hyssss. Myöhemmin kun pystyin luottamaan paremmin koiraan ja sen hiljentämiseen, aloin taas päästää sen pidemmälle matkalle (huom, meillä lenkitys aina tapahtunut pelkästään nahkahihnan kanssa). Jos koira jännittyi, vaadin sen takaisin rinnalleni ja sitten käveltiin vieretysten. Jos koira pysyi edelleen rentona, se sai kulkea kauempana minusta. Nykyään on aikalailla se ja sama missä koira kävelee, tosin kun vieras koira tulee vastaan, pidän koiran tarkasti saappaan varressa (helpompi saada kontakti koiraan). Samoin kävelen nykyään itsetietoisemmin selkä suorassa, katse eteenpäin (ei maahan) suunnattuna. Ns. rinta rottingilla ja asenteella minä tiedän, minä osaan ja minä hallitsen.
Alun kamalampina aikoina kielsin ja tiuskin koiralle, hermostuin ja yritin jutella. Ei toiminut. Kehitystä on tapahtunut ainoastaan silloin kun olen itse rauhallinen. Minun ei tarvitse sanoa koiralle mitään, mutta tehdä tuhannesti töitä sen suhteen että en "säikähdä" vastaantulevaa koirakkoa ja hätäänny siitä etten saisi koiraani hanskaan. Kun koirakko tulee, ohjaan katseeni suoraan sen ohitse ja mietin tulevaa ulkomaanmatkaa, ostosreissua ja kauppalistaa, koirien kynsienleikkuuta, äitiä, siskoa, mummua,.. ihan mitä muuta tahansa kuin tulevaa koiraa. Jos koira alkaa haukkua, hymähdän koska koira "häiritsee ajatuksiani". Nyt olemme tilanteessa, jossa koira haukahtaa kerran, odottaa ja katsoo minua, haukahtaa uudestaan, odottaa taas, jne. Jos hymähdän tai kiellän "nyt" haukahdusten välissä, se usein riittää rauhoittamaan tilanteen. Matka jatkuu koirakon ohitse kaikessa hiljaisuudessa. Ellei hymähdys auta, pysähdyn ja otan koiraa poskesta kiinni silmiin katsoen ja sanon sille painokkaasti riittää (olen ottanut poskesta kiinni vasta kun olen oppinut luottamaan omiin hermoihini ja rauhallisuuteeni, ettei koira ota elettä minun epävarmuuden osoittajana! En ennen kuin koira on muuten ollut hallinnassa. Eikä missään nimessä kipua aiheuttaen). Enää koiran silmät eivät vilkuile edessä liikkuvaa koirakkoa, vaan ne pysähtyvät minun silmiini. Sekunninmurto-osa tästä ja matka jatkuu, hiljaa. Muutama viikko sitten meillä oli varsinainen tulikoe, kun olin yksin ulkona molempien koiriemme kanssa (uros ei ole koskaan harrastanut räyhäämistä vaikka narttu huusikin aikanaan kurkkusuorana vieressä) ja vastaan tuli kaksi isoa remmirähjää. Olimme jo miltei kotona, ja käänsin katseeni autokatoksille päin ja suunnittelin menemmekö katosten läpi vai vierestä. Ongelmainen koirani haukahti muutaman kerran kokonaan selkäni taakse jättäytyen, eikä hiljentynyt hienovaraisesta käskystä hiljentyä. Pysähdyin ja otin poskesta, odotin että koiran katse pysähtyy minun silmiini eikä harhaile vieraiden rähinöiden suuntaan ja totesin kylmänviileästi mennään. Molemmat koirani menivät edelleen huutavien koirien ohitse täysin hiljaa (uros katsahti vieraita uteliaan välinpitämättömästi). Neitimme käänsi päänsä kokonaan vieraista koirista poispäin kohdalla, yrittäessään hillitä viimeisetkin halunsa huutaa takaisin. Menimme ohitse, kotiin sisälle jossa palkitsin molemmat miljoonilla suukoilla ja kehuilla. Pitkä, puolentoistavuoden aikainen taistelu remmirähinää vastaan ei ole mennyt hukkaan.Edelleen opettelemme tytön kanssa, on hyviä ja huonoja päiviä, mutta huutaminen on takuuvarmasti hallinnassa. Aggressiivisuudesta ei ole tietoakaan, enää jäljellä on kokeilu/ testaaminen (komennanko vaiko en, onko ok vaiko ei). Koira hakee minulta toimintaohjeet ja turvautuu niihin. NYT se luottaa minuun ja siihen että MINÄ olen tarpeeksi voimakas huolehtimaan tilanteet kunnialla ohi ja loppuun saakka. Nopeaa keinoa ei varmasti ole olemassakaan. Parhaiten saa tilanteen hallintaan tuntemalla ja lukemalla koiraasi, sen tarpeita, eleitä, ilmeitä ja äänensävyjä. Ja rauhoittamalla itsesi, olemalla kuin et kuulisikaan koiran rähinää. Hallintaa, hallintaa, hallintaa ja hallintaa. Runsaasti yhteistä tekemistä ja puuhaa, mutta vastapainona myös opettelemista rauhoittumaan ja rentoutumaan. Pitää olla itselleen ja koiralle armollinen, aina ei ole hyvä päivä kummallakaan. Meillä neiti lukee edelleen minua kuin avointa kirjaa, ja jos tiedän olevani hermostunut (stressi, kiire, tms), vien koirat suosiolla paikkaan jossa voin laskea ne suoraan autosta juoksemaan. Silloin en käske tai vaadi koiralta mitään (muuta kuin tulemaan kutsusta luokse tai käskystä pysähtymään/ odottamaan). Mikäli ei ole mahdollisuutta viedä koiraa pois ihmisten ilmoilta, pidän sen visusti kiinni jalassani. Sitä oppii tuntemaan itseään ja omia tunnetilojaankin paremmin pelkästään koiraa ja koiran käytöstä seuraamalla.. ;) Narttu tuli meille aikuisena ja jo valmiiksi remmirähjänä. Ensimmäinen reilu puolivuotta meni totutellessa toisiimme, seuraava vuosi päivittäin samoihin ongelmakohtiin panostaen ja keinoja etsien. Nyt alkaa helpottaa, mutta edelleen jatkamme treenaamista. Nykyään pystyn kotonakin jo sallimaan koiran jäädä jalkoihin/ kainaloon nukkumaan tai pystyn antamaan sille hellyyttä rajattomasti ilman että se tekisi minusta liian pehmon koiran silmissä. Nyt se tietää että pehmoilun alta löytyy tarvittaessa myös luja ja vahvaluontoinen pomo jonka jalanjäljissä on hyvä kulkea.
Toivottavasti viestistä oli apua. Ensin kehoitan siis selvittämään mistä remmirähjäys johtuu, sitten etsimään ne keinot jotka omalle koiralle sopivat kaikkein parhaiten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama295089Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä644081Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve773647Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732708Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1502506Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602368Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl792189Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272147- 1351674
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko401538