Kuinka kylmää toukokuussa?

Nyypiö

Toukokuun puolivälissä on tarkoitus purjehtia Tukholmasta Helsinkiin. Veneenä Shipman 28, jossa Wallas 2000 -lämppäri. Shipman on siis 70-luvun lasikuitupaatti. Seinissä jonkinlaista ohuehkoa "eristysmattoa". Miehistössä 4 henkeä joista varmaan 2 nukkuu kerralla.

1. Kuinka kylmää paatissa mahtaa olla, jos tuo Wallas toimii?
2. Kuinka kylmää paatissa mahtaa olla, jos tuo Wallas ei juuri toimi?

Itse olen keltanokka ja pitäisi ostaa makuupussi reissua varten. Eli riittäisikö sellainen makuupussi, jonka arvot esim. Comfort 7/Limit 2 C?

Mukaan tulee kyllä kokeneita konkareitakin, mutta ajattelin silti kysellä tämän foorumin asiantuntijoilta.

47

1716

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paavox

Toukokuussa voi yölämpö laskea lähelle nollaa ja toimimaton lämppäri yhdistettynä kosteuteen voi tehdä olon hiukan epämukavaksi. Suosittelen siis ihan talvikeleille tarkoitettua makuupussia. Lisäksi reilusti viinaa lämmikkeeksi.

• sdfgsdfg-

Mutta ilmeisesti tuo makuupussisi on ainoa lämmin paikka.
      Itse en tykkää nukkua veneessä makuupussissa, se on aina tuhannen kierteella ja solmussa.
      Pitkillä reissuilla on nukuttu samoissa punkissa peitoilla ja lakanoilla.
      On mukava tulla sisään veneeseen vahdista ja kömpiä sänkyyn josta toinen on justiin lähtenyt, valmiiksi lämmitetty punkka.

• DÄYSINDYYNI

Oot sä joku perverssi?Säästä meidät tuollaiselta saastaiselta mielikuvitukselta!

• sdfgsdfg-
        DÄYSINDYYNI kirjoitti:

Oot sä joku perverssi?Säästä meidät tuollaiselta saastaiselta mielikuvitukselta!

Huomaa kuka on nettinörtti eikä mikään perjehtija.
        Kysytään uudestaan kun olet ollut vahdissa ulkona kylmässä, ja kylmä on jäsenissä asti.
        Annat vaikka mitä lämpimästä punkasta.
        Mitä muuten perverssiä on lämpimässä punkassa?

• 24
        sdfgsdfg- kirjoitti:

Huomaa kuka on nettinörtti eikä mikään perjehtija.
        Kysytään uudestaan kun olet ollut vahdissa ulkona kylmässä, ja kylmä on jäsenissä asti.
        Annat vaikka mitä lämpimästä punkasta.
        Mitä muuten perverssiä on lämpimässä punkassa?

vaan minullekin tuli ensimäisenä mieleen, että taisit livahtaa homoerotiikan puolelle. Meikäläiselle ainakin sänky ja etenkin lakanat on sen verran privaatti juttu, ettei niitä jaeta kuin oman partnerin kanssa. Joka siis meikäläisellä ei koskaan ole samaa sukupuolta.

• sdfgsdfg-
        24 kirjoitti:

vaan minullekin tuli ensimäisenä mieleen, että taisit livahtaa homoerotiikan puolelle. Meikäläiselle ainakin sänky ja etenkin lakanat on sen verran privaatti juttu, ettei niitä jaeta kuin oman partnerin kanssa. Joka siis meikäläisellä ei koskaan ole samaa sukupuolta.

Että ainoat jolle tästä tuli jotain homoeroottisia latauksia, olitte te homofoobikot itse.
        "tulin minä kaapista ulos...."

• anttero
        sdfgsdfg- kirjoitti:

Että ainoat jolle tästä tuli jotain homoeroottisia latauksia, olitte te homofoobikot itse.
        "tulin minä kaapista ulos...."

Merillä tuommoisia toisten bunkkiin tunkijoita on kyllä lyöty turpaan. Sama tapa on meidänkin veneessä. Homostelu on merillä rikos.

• sdfgsdfg-
        anttero kirjoitti:

Merillä tuommoisia toisten bunkkiin tunkijoita on kyllä lyöty turpaan. Sama tapa on meidänkin veneessä. Homostelu on merillä rikos.

Täällähän on paljon homopoikia, ei mulla tule edes mieleen mikään homostelu kun puhutaan purjehtimisesta.
        No, jokainen tyylillään.
        Koittakaa joskus oikeasti purjehtia, vaikka sitten homostellen, mitäpäs se kenellekään kuuluu mitä te aikuiset miehet veneissänne teette.

• 21
        anttero kirjoitti:

Siinähän homostelette ihan rauhassa, kuka haluaa. Ei se minua kiinnosta, en vain osallistu. Enkä myöskään viihdy samoissa lakanoissa muiden miesten kanssa.

Vaan jos on miehistönä pelkkiä naisia, niin kyllä minulle sitten lämmitetty vuode kelpaa. Ja vuoteenlämmittäjät...

• Unimies
        21 kirjoitti:

Siinähän homostelette ihan rauhassa, kuka haluaa. Ei se minua kiinnosta, en vain osallistu. Enkä myöskään viihdy samoissa lakanoissa muiden miesten kanssa.

Vaan jos on miehistönä pelkkiä naisia, niin kyllä minulle sitten lämmitetty vuode kelpaa. Ja vuoteenlämmittäjät...

Todella koomista, että pitää tulla täysin anonyymille foorumille täysin aiheeseen liittymättömästi vakuuttelemaan omaa heterouttaan. Fobiat on vielä syvässä. Tässä oli kyse vain nukkumisesta, ei oman seksuaalisen suuntautumisen yht'äkkisestä muuttumisesta...

• 6
        Unimies kirjoitti:

Todella koomista, että pitää tulla täysin anonyymille foorumille täysin aiheeseen liittymättömästi vakuuttelemaan omaa heterouttaan. Fobiat on vielä syvässä. Tässä oli kyse vain nukkumisesta, ei oman seksuaalisen suuntautumisen yht'äkkisestä muuttumisesta...

vain fobiasi. Minä pidän henkilökohtaisen reviirini ja sänky on minulle sillä reviirillä. En minä vaihda kalsareitakaan kavereiden kanssa, miksi sitten jakaisin samat lakanat?

• 1+19
        6 kirjoitti:

vain fobiasi. Minä pidän henkilökohtaisen reviirini ja sänky on minulle sillä reviirillä. En minä vaihda kalsareitakaan kavereiden kanssa, miksi sitten jakaisin samat lakanat?

Ihmetyttää vaan jotta mitä teet täällä purjehduspalstalla, olisit omalla reviirilläsi jossa sinulla on sänky.

Avomeripurjehdus reippaassa porukassa voisi tervehdyttää ahdistunutta minääsi, on nimittäin senverran epäseksuaalinen ympäristö että saattaisit keskittyä muuhunkin kuin lakanoihisi. Pahan kelin ja/tai meritaudin yllättäessä nautit muutaman tunnin torkuista, ihan riippumatta siitä missä vällyissä makaat.

Jokainen taaplaa tyylillään, minua miehen kosketus inhottaa, hyvät naisystävät halaan, hyvät miesystävät kättelen. Mistä lie jäänyt moinen trauma, ehkä nuoruudesta kun jouduin pari kertaa ahdistelun kohteeksi, ehkä ihan luonnostaan? Mutta että joku pelkää nukkua samoissa lakanoissa kuin kaveri - sairasta! Ja kalsaritkin huolisin kaverilta, jos vaikka omat vaatteeni olisivat kastuneet "MOB" tilanteessa. Kieroon kasvanutta tai itse asiassa homofiilistä olisi tuossa tilanteessa alkaa miettimään kuinka kaverin jortikka on hipelöinyt samaa sepalusta kuin oma. Hyi hitto teitä pervertikkoja!

• lapsen pylly

Pari kertaa olen toukokuun alussa veneellä kärventänyt nahkani helteessä. Sitä useamman kerran on saanut varoa paleltumia. Eli matkalla keli voi olla pari metriä tuulta lännestä 15 asteen lämpötiloissa tai pari astetta lämmintä ja 15 m/s tuulta idästä. Varmaa on se, että merivesi on jossain viiden asteen tietämissä ja se hallitsee lämpötilaa veneen sisällä ja ulkona. Toimiva lämppäri nostaa lämmöt yli kymmenen asteen (ehkä). Suosittelen selvästi tuota lämpimämpää makuupussia. Ainakin yöt tulevat olemaan kylmiä.

• kdskhgsödj

Noista makuupussien arvoista. Toi comfort arvo on jo aika lähellä extremeä, eli jos olet ulkona kylmettynyt, niin palelet. Limit tarkoittaa sitä että olet ihan vitun jäässä, mutta pysyt hengissä. Osta suosiolla pussi missä comfortti on selvästi pakkasella. Jos on lämpimämpää, niin pidät sitä pelkkänä peittona, eli lakana lisäksi mukaan. Mulla on pussi missä comfortti -10 ja sillä ei ole tarvinnut palella. Kesällä pitelee vetoketjua auki, niin ilma vaihtuu...

• Nyypiö

Jonkinlainen kompromissi tässä pitää löytää. Luultavasti se lämppäri toimii, jolloin lämmöt sisällä kuitenkin reilusti plussalla. Toisaalta, jos se hajoaa, olen kusi sukassa liian kevyellä makuupussilla.

Wikipedian mukaan "comfort" tarkoittaa lämpötilaa, jossa norminainen nukkuu mukavasti. "Limit" tarkoittaa lämpötilaa, jossa normimies voi vielä nukkua mukavasti. Ja ohjeena annetaan, että näiden välinen lämpötila-alue olisi se käyttöalue. Mulla ei aiheesta ole todellista kokemusta, joten uskon kyllä, jos limit ei ole enää kovin mukava nukkumiskokemus...

Haltilla olisi yhdessä mallissa tämä alue -7:sta -1:een ja toisessa 2:sta 7:ään. Kummatkin aika edullisia pusseja. Pitänee siis ottaa tuo järeämpi?

• 16+4
        Nyypiö kirjoitti:

Jonkinlainen kompromissi tässä pitää löytää. Luultavasti se lämppäri toimii, jolloin lämmöt sisällä kuitenkin reilusti plussalla. Toisaalta, jos se hajoaa, olen kusi sukassa liian kevyellä makuupussilla.

Wikipedian mukaan "comfort" tarkoittaa lämpötilaa, jossa norminainen nukkuu mukavasti. "Limit" tarkoittaa lämpötilaa, jossa normimies voi vielä nukkua mukavasti. Ja ohjeena annetaan, että näiden välinen lämpötila-alue olisi se käyttöalue. Mulla ei aiheesta ole todellista kokemusta, joten uskon kyllä, jos limit ei ole enää kovin mukava nukkumiskokemus...

Haltilla olisi yhdessä mallissa tämä alue -7:sta -1:een ja toisessa 2:sta 7:ään. Kummatkin aika edullisia pusseja. Pitänee siis ottaa tuo järeämpi?

Itse luultavasti nukkuisin kelluntapuvussa viltin alla jos vastaava seikkailu tulisi eteen. Montaa tuntia tuskin malttaa nukkua, eikä ahvenanmeren ylitykseen oikein montaa yötä saa kulumaankaan. Maarianhaminan sataman lähellä luulisi olevan hotellin jos keli oikein paskaksi menee. Tarpeeksi lämpimiä (sade)vaatteita mukaan niin se on siinä-näin siis nettipurjehtijan näkökulmasta. Muista raportoida tänne miten homma etenee.

Veneessähän on myös keitin? Sillä saa päiväaikaan hetkeksi lisälämpöä ruokaa laittaessa.

• itse koettua
        16+4 kirjoitti:

Itse luultavasti nukkuisin kelluntapuvussa viltin alla jos vastaava seikkailu tulisi eteen. Montaa tuntia tuskin malttaa nukkua, eikä ahvenanmeren ylitykseen oikein montaa yötä saa kulumaankaan. Maarianhaminan sataman lähellä luulisi olevan hotellin jos keli oikein paskaksi menee. Tarpeeksi lämpimiä (sade)vaatteita mukaan niin se on siinä-näin siis nettipurjehtijan näkökulmasta. Muista raportoida tänne miten homma etenee.

Veneessähän on myös keitin? Sillä saa päiväaikaan hetkeksi lisälämpöä ruokaa laittaessa.

Olen useamman kerran purjehtinut huhti-toukokuussa ilman lämppäriä (=epäkunnossa oleva puhallinlämppäri). Toisinaan yöllä on ollut 3-5 astetta pakkasta. Kunnollinen makuupussi on riittävä ratkaisu. Sellaisen avulla voi nukkua vaikka lumihangessa. Ohjeita ja kokemusperäistä tietoa erilaisista makuupusseista saanee eräretkeilijöiltä tai alan liikkeistä.
        Kun veneen sisätilaan haluaa lämpöasteita, hyvä keino on ollut moottorin käynnistäminen. Konekopan poisto/avaaminen sallii moottorilämmön leviämisen sisätilaan. Myös tavallinen myrskylyhty antaa pientä lisälämpöä ruffiin.
        Palelu vähenee kuumia juomia tai keittoja nauttimalla. Viinaa kannattaa välttää, koska se voi pintaverenkiertoa avaamalla altistaa hypotermialle.

• pointti!

Tuossa tuli sellainen oleellinen pointti mainittua, jota itse aiempaa vastausta kirjoitellessa pyörittelin mielessäni, mutta jäi pois ytimekkyyden nimissä.

Lähtökohtana voi pitää parempienkin olosuhteiden sattuessa matkalle, että vahtivuoron ja aivan erityisesti aamuyön vahtivuoron jälkeen olo on jossain viileän ja hyytävän välillä. Makuupussin pitää pystyä lämmittämään se olo.

Toinen ehdottomasti noudatettava ohje oli mahdollisimman monen vaatekerroksen riisuminen ennen pussiin menoa. Kylmien ja vähän kosteiden vaatteiden päälle pukeminen ei ole juhlaa, mutta voittaa monin verroin kannelle menon lämpimissä, mutta vielä kosteammissa vaatteissa kannelle menon. Siinähän mentäisiin lisäksi makuupussin lämpimästä ulos kylmään samoissa varusteissa, mikä ei edes kuulosta hyvältä.

Toisaalla suositellut nukkumiset pelastuspuvussa on kyllä sellaisen henkilön näkemys, jolla ei omaa kokemusta ole. Eikä parilla käynnillä veneellä etukäteen ole niilläkään paljoa virkaa. Siirtopurjehduksella itselle uudella veneellä varsinkin kevään ensi purjehduksena voi tapahtua tietysti kaikenlaista. Ne pari kokeneempaa ovat suureksi avuksi yllärien kohdalla. Erityisen suuri apu on kaverista, jolla peukalo ei ole keskellä kämmentä.

• S/y Aava

Toukokuussa merivesi jäähdyttää tehokkaasti. Onko suunnitteilla pidempiä avomerilegejä vai päiväpurjehduksina Ahvenanmaan ja rannikon kautta? Avomerellä nukkumisolosuhteisiin vaikuttaa kylmyyden lisäksi kosteus, lämppäri olisi kiva.

Tuohon aikaan lämpötilan lisäksi riesana saattavat olla sumut. Oman veneeni purjehdin Tukholman eteläpuolelta Sandhamnin kautta Hankoon äitienpäiväviikonloppuna vuonna 2005. Sankassa sumussa suurimman osan Sandhamn - Hanko väliä, lämpömittari sitlootassa näytti alimmillaan 2,4C - oli kylmää ja märkää. Aamuyhdeksältä ajettiin sumuseinästä ulos ja Suomen ulkosaaret ja Bengtskär näkyivät kirkkaassa auringonpaisteessa. Se oli aika mukava hetki.

Vaatetta mukaan paljon, hyvä kerrospukeutuminen on tärkeää. Itse kannatan sitä vaihtoehtoa että kulussa ollessa kun menee torkkumaan sisälle, ainakin uloimmat vaatekerrokset riisutaan ja painutaan kohtuullisen hyvän makuupussin sisään. Jos lämmitin toimii, niin silloin riisutut vaatekappaleet ainakin hitusen kuivuvat, ja ellei lämmitin toimi niin makuupussi lämmittää paljon paremmin kun kovat tuulen- ja vedenpitävät ulkokerrokset ovat pois.

Mikä nukutte satamissa, niin ota lämpöpuhallin ja riittävästi jatkojohtoa mukaan.

• Ajatuksia aiheesta

.. asia olisi minun, niin tekisin reissun pari tutustumaan veneeseen ja tarkistamaan mm. moottorin ja lämmittimen toiminnan. Lämmitin on loppupelissään niin yksinkertainen laite, että jos sitä vähänkin epäilee niin sen kantaa kassissa helposti "kotiin" ja huoltaa/huollattaa. Toimivana ko. lämmitin pitää tuonkokoisen veneen mukavan lämpimänä ja kuivana vaikka ulkona olisi yöllä pientä pakkastakin.

Mitä tulee makuupussin ostoon, niin jos kyse on hankinnasta vain tuota reissua varten, niin itseasiassa jättäisin ostamatta koko pussin ja pakkaisin putkikassiin lämpimän peiton ja lakanan. Mutta jos makuupussi on muutenkin hankinnassa, niin sitten sen ostoa voi perustella ja siihen kannattaa panostaa niin harkinnan kuin rahankin suhteen melko paljon. Hyvä ja toimiva makuupussi on lähestulkoon ikuinen investointi.

• lasik.

Etkö ole toukokuuta vielä nähnyt ja kokenut. Mikä helkutin untuvikko! Voi jessus kun tyhmiä kyssäreitä.

• Matkapurjehtija

Ota sähkölämppäri mukaan (1000w)varmuuden vuoksi. Reissuhan ei edellytä yöpymistä avomerellä ja monet vierassatamat ovat jo tuolloin toiminnassa ja sähköä saatavilla.
      Esimerkiksi näin 1.yö Kapellskärin tasalla, 2.yö. Maarianhaminassa, 3.yö. Nauvossa, 4. yö Hangossa 5.yö ja vaikka 6.yö Elisaaressa.
      Näin pärjää pienelläkin miehistöllä ja yöt saa nukkua.

• Nyypiö

Aikataulullisista syistä olemme päättäneet purjehtia yötä-päivää, eli tarkoitus on olla koko ajan liikkeessä. Muuten hyvä idea tuokin!

Tällä hetkellä järkevintä taitaa olla hankkia tuo hieman tuhdimpi makuupussi (Haltin Ultra 25 L), joka on kooltaan myös isompi kuin omistamani erittäin kevyt untuvakesäpussi. Ottamalla kummatkin mukaan, saisin varmuuden siitä, että kylmä ei tule ja toisaalta jos ja kun lämppäri toimii, ei tarvitse hikoilla kuin pieni sika liian paksussa makuupussissa. Pääsisin siis äärimmäisessä hädässä kahden pussin sisään, minkä pitäisi riittää hyvin pakkaselle ja toimimattomalle lämppärille.

• tuo...

Tarkoitat siis, että parin päivän reissuun pitäisi käyttää yli viikko? Minä säästäisin sen viikon kesälomaan. Kyse on vain oikeasta varustuksesta ja bonuksena saa verrattoman kokemuksen pidemmästä legistä. Öitä purjehtimatta ei matkapurjehtija ikinä pääse Saaristomerta pidemmälle tavallisen loman puitteissa.

• Nyypiö kirjoitti:

Aikataulullisista syistä olemme päättäneet purjehtia yötä-päivää, eli tarkoitus on olla koko ajan liikkeessä. Muuten hyvä idea tuokin!

Tällä hetkellä järkevintä taitaa olla hankkia tuo hieman tuhdimpi makuupussi (Haltin Ultra 25 L), joka on kooltaan myös isompi kuin omistamani erittäin kevyt untuvakesäpussi. Ottamalla kummatkin mukaan, saisin varmuuden siitä, että kylmä ei tule ja toisaalta jos ja kun lämppäri toimii, ei tarvitse hikoilla kuin pieni sika liian paksussa makuupussissa. Pääsisin siis äärimmäisessä hädässä kahden pussin sisään, minkä pitäisi riittää hyvin pakkaselle ja toimimattomalle lämppärille.

Itselläni vähemmän kokemusta kylmästä veneestä mutta jonkinverran kokemusta pakkasessa nukkumisesta. Ketjussa on tullut hyviä neuvoja. Kerrospukeutuminen on yksi tärkeimmistä. Hyvä makuupussi ehkä tärkein. Neuvo siitä, että riisu ulkovaatteet ja mene makuupussiin vähissä vaatteissa on seuraavan päivän pelastus! Ota reissuun kunnon makuupussin lisäksi useampikin puuvillavaatekerta. Verkkarit ja collarit ihan parhaasta päästä! Näillä neuvoilla olen itse pärjännyt mittarin pudottua joskus jopa alle -10 asteen. Itsellä LJK-pussiksi kutsuttu makuupussi jota lämpötilan noustessa käytän peittona.

Ei muuta kuin hyvää, länmmintä ja kuivaa matkaa toivottaen:

Marinero

• jaksaa
        tuo... kirjoitti:

Tarkoitat siis, että parin päivän reissuun pitäisi käyttää yli viikko? Minä säästäisin sen viikon kesälomaan. Kyse on vain oikeasta varustuksesta ja bonuksena saa verrattoman kokemuksen pidemmästä legistä. Öitä purjehtimatta ei matkapurjehtija ikinä pääse Saaristomerta pidemmälle tavallisen loman puitteissa.

Kyllä tuon matkan luulisi pysyvän hereillä jos tykkää purjehtimisesta.Lämpöisesti vaan päälle ja eikun matkaan.Tosin kippari varmaan tarkistaa ehkä ? vähän sää tiedotuksia. Itse olen tehnyt saman pitusia purjehdus matkoja yhteenmenoon.Tosin kyllä uni rupeaa lopussa tulemaan oli sitte lämmin tai kylmä.

• emmin...
        MarineroX kirjoitti:

Itselläni vähemmän kokemusta kylmästä veneestä mutta jonkinverran kokemusta pakkasessa nukkumisesta. Ketjussa on tullut hyviä neuvoja. Kerrospukeutuminen on yksi tärkeimmistä. Hyvä makuupussi ehkä tärkein. Neuvo siitä, että riisu ulkovaatteet ja mene makuupussiin vähissä vaatteissa on seuraavan päivän pelastus! Ota reissuun kunnon makuupussin lisäksi useampikin puuvillavaatekerta. Verkkarit ja collarit ihan parhaasta päästä! Näillä neuvoilla olen itse pärjännyt mittarin pudottua joskus jopa alle -10 asteen. Itsellä LJK-pussiksi kutsuttu makuupussi jota lämpötilan noustessa käytän peittona.

Ei muuta kuin hyvää, länmmintä ja kuivaa matkaa toivottaen:

Marinero

Aivan kuin huomaamatta katosivat garderoobista ensin villapuserot, sitten vähenivät puuvillatkin. Olen itsekin hämmästellyt kehitystä, mutta se on tosiaan tapahtunut tiedostamatta kokemuksen ohjaamana. Puuvillaa on edelleen jäljellä, mutta sitä on kerrallaan käytössä vain yksi kerros, aina ei sitäkään.

• pöljä_
        jaksaa kirjoitti:

Kyllä tuon matkan luulisi pysyvän hereillä jos tykkää purjehtimisesta.Lämpöisesti vaan päälle ja eikun matkaan.Tosin kippari varmaan tarkistaa ehkä ? vähän sää tiedotuksia. Itse olen tehnyt saman pitusia purjehdus matkoja yhteenmenoon.Tosin kyllä uni rupeaa lopussa tulemaan oli sitte lämmin tai kylmä.

Väkisin sieltä ei kannata purjehtia. Jos on myrsky tai koillis-itätuuli, niin sitten katsotaan kalenterista uusi päivä. Kaikki muu on aivan samantekevää.

• S/y Aava
        emmin... kirjoitti:

Aivan kuin huomaamatta katosivat garderoobista ensin villapuserot, sitten vähenivät puuvillatkin. Olen itsekin hämmästellyt kehitystä, mutta se on tosiaan tapahtunut tiedostamatta kokemuksen ohjaamana. Puuvillaa on edelleen jäljellä, mutta sitä on kerrallaan käytössä vain yksi kerros, aina ei sitäkään.

Puuvilla ei ole kovinkaan hyvä materiaali meriolosuhteisiin. Se imee kosteutta. On ihan toista painaa päänsä fleece-kankaaseen käärittyyn tyynyyn kuin nihkeään puuvillaiseen tyynyliinaan. Samoin lakanat ovat veneessämme vaihtuneet fleeceen. Tiedä sitten saako mistään valmiita fleece lakanoita, rouva ompeli patjojen muotoon sopivat aluslakanat palakaupan fleecestä.

Eipä tuolla ole paljonkaan merkitystä satamassa heinäkuussa, mutta mukavalta kuiva ja lämmin tuntuu silloinkin. Merellä puuvillatyynyliinan hygroskooppisuutta lisää hiuksista ja parrasta siihen siirtyvä merisuola.

Villa (paita, sukat, pipo jne) on uusiin kuituihinkin verrattuna ihan kelpo materiaali ominaisuuksiltaan. Alusasuna suosin keinokuituisia urheilukerrastoja tms., ei puuvillaisia raappapöksyjä, mutta välikerrokseen kelpaa villapaita, ja päälle taas keinomateriaalia, gorea tms nykykemian tuotetta.

• 17+14
        pöljä_ kirjoitti:

Väkisin sieltä ei kannata purjehtia. Jos on myrsky tai koillis-itätuuli, niin sitten katsotaan kalenterista uusi päivä. Kaikki muu on aivan samantekevää.

Jos homma menee kuten suunniteltu on, olen tuomassa paattia Ruotista vapun nurkilla. Mulla on Ursuitin kuivapuku aluspuvulla. Mukaan lämmin makkari ja tuo aluspuku on hyvä myös "runkkupukuna". Eka stoppi Rödhamn, toka Korpoström, kolmas ehkä Hanko ja sieltä Hki.

Saas nähdä miten käy.

• kiva vappupurjehdus
        17+14 kirjoitti:

Jos homma menee kuten suunniteltu on, olen tuomassa paattia Ruotista vapun nurkilla. Mulla on Ursuitin kuivapuku aluspuvulla. Mukaan lämmin makkari ja tuo aluspuku on hyvä myös "runkkupukuna". Eka stoppi Rödhamn, toka Korpoström, kolmas ehkä Hanko ja sieltä Hki.

Saas nähdä miten käy.

Hyvin siinä varmasti käy. Muutama vuosi sitten tein samanlaisen vappupurjehduksen, mutta pysähdyksiä oli vähemmän. Ensimmäinen pysähdys Ahvenanmeren ylityksen jälkeen oli Banö-ö:n tuttu luonnosatama, seuraava Hangon Itäsatama (piti käydä kaupassa). Veneessä ei ollut toimivaa lämppäriä. Silti ei ollut ongelmia. Öisin tarkeni makuupussissa (tietenkin päällysvaatteet riisuttuna).

Onnea hyvästä venevalinnasta!

• toukokuussa
        pöljä_ kirjoitti:

http://www.fmi.fi/saa/tilastot_20.html

Suurempi todennäköisyys toukokuussa on se, että pläkän tai liian kevyen tuulen takia joutuu ajelemaan koneella. Usein tuuli tahtoo loppua yön ajaksi. Kannattaa varata riittävästi polttoainetta, koska monet meriasematkaan eivät ole vappuna auki.

• 3+3
        kiva vappupurjehdus kirjoitti:

Hyvin siinä varmasti käy. Muutama vuosi sitten tein samanlaisen vappupurjehduksen, mutta pysähdyksiä oli vähemmän. Ensimmäinen pysähdys Ahvenanmeren ylityksen jälkeen oli Banö-ö:n tuttu luonnosatama, seuraava Hangon Itäsatama (piti käydä kaupassa). Veneessä ei ollut toimivaa lämppäriä. Silti ei ollut ongelmia. Öisin tarkeni makuupussissa (tietenkin päällysvaatteet riisuttuna).

Onnea hyvästä venevalinnasta!

Kiitos vaan, mutta olen lähdössä hakemaan kaverin paattia hänen kanssaan. Luulisi, ettei tuolloin oel satamissa ryysistä.

• Hienoa tiedossa sinu
        toukokuussa kirjoitti:

http://www.fmi.fi/saa/tilastot_20.html

Suurempi todennäköisyys toukokuussa on se, että pläkän tai liian kevyen tuulen takia joutuu ajelemaan koneella. Usein tuuli tahtoo loppua yön ajaksi. Kannattaa varata riittävästi polttoainetta, koska monet meriasematkaan eivät ole vappuna auki.

80-90 luvun vaihteessa purjehdin joka kevät lopputenttien ja kesätöiden alkamisten välissä ympäri Itämerta aina 2-3 viikkoa. Meri on kylmä, mutta lämmittimen pettäessä (tapahtuu muuten usein, jos purjehtii eikä posota moottorilla) makuupussi tuuleton kajuutta missä meilläkin oli parhaimmillaan 7 miehistön jäsentä osottautui varsin lämpimäksi ja mukavaksi. (alkupään homoille, veneessä oli 8 punkkaa mutta tuulenpuolelle vapaavahti vain työnnettiin. Bavarioissa on varmaan joku mekanismi joka muuttaa samassa punkassa nukkuneet homoiksi. Toivottavasti nämä eivät joudu koskaan hotelliin omien vuodevaateittensa kanssa.) Hienot pilaamattomat paikat, palvelut (missä on jo herätty) loistavat ja se kevätluonto...

• 12+2
        Hienoa tiedossa sinu kirjoitti:

80-90 luvun vaihteessa purjehdin joka kevät lopputenttien ja kesätöiden alkamisten välissä ympäri Itämerta aina 2-3 viikkoa. Meri on kylmä, mutta lämmittimen pettäessä (tapahtuu muuten usein, jos purjehtii eikä posota moottorilla) makuupussi tuuleton kajuutta missä meilläkin oli parhaimmillaan 7 miehistön jäsentä osottautui varsin lämpimäksi ja mukavaksi. (alkupään homoille, veneessä oli 8 punkkaa mutta tuulenpuolelle vapaavahti vain työnnettiin. Bavarioissa on varmaan joku mekanismi joka muuttaa samassa punkassa nukkuneet homoiksi. Toivottavasti nämä eivät joudu koskaan hotelliin omien vuodevaateittensa kanssa.) Hienot pilaamattomat paikat, palvelut (missä on jo herätty) loistavat ja se kevätluonto...

Taisi veneessä olla kunnon myrskypunkat jos vapaavahti työnnettiin tuulenpuolelle?

Meillä köllähdetään kulussa ollessa leenpuolen punkkaan, siihen josta pinnaan tarttunut kaveri on noussut.

Homokammoisille kerrottakoon että tuossa punkassa ei välttämättä ole lakanoita ensinkään, joten sikäli ei tarvitse nukkua edellisen lakanoissa. Samassa makuupussissa usein kylläkin, mitäs niitä rättejä sisätiloissa turhaan levittelemään, etenkin jos on kuoppaisempaa keliä, tulee vaan turhaa sotkua.

• Matkaa tehnyt
        12+2 kirjoitti:

Taisi veneessä olla kunnon myrskypunkat jos vapaavahti työnnettiin tuulenpuolelle?

Meillä köllähdetään kulussa ollessa leenpuolen punkkaan, siihen josta pinnaan tarttunut kaveri on noussut.

Homokammoisille kerrottakoon että tuossa punkassa ei välttämättä ole lakanoita ensinkään, joten sikäli ei tarvitse nukkua edellisen lakanoissa. Samassa makuupussissa usein kylläkin, mitäs niitä rättejä sisätiloissa turhaan levittelemään, etenkin jos on kuoppaisempaa keliä, tulee vaan turhaa sotkua.

Todellakin olivat ja häpeä niille veistämöille, jotka valmistavat ns. ginipalatseja. Hienoja satamassa mutta kurjia käytettäessä.

• 7+7

Makuupussien lämpötilalukemat on teoriassa mitoitettu jonkinlaisten standardi-ihmisten mukaan. Joskus ne voivat olla muodostettu valmistajan kuvitteleman ideaali-ihmisen arvojen mukaan, niin saadaan ohuitakin pusseja myytyä hienoilla numeroilla.

Eli kannattaa pitää niitä lähinnä suuntaa antavina, ei totuutena. Ja eri pussienkin välillä uskaltaisin verrata numeroita vain saman valmistajan mallien välillä, vaikka niillä kaikilla valmistajilla pitäisi muka olla käytössä joku standardisysteemi millä mukavuus on mitattu.

Itse palelen aika herkästi ja olen aina todennut tuollaiset comfort/limit arvot ihan ylioptimistisiksi (minulla on useampi makuupussi erilaisiin tarkoituksiin). Yksi kaveri taas sanoi, ettei ole juuri koskaan edes sulkenut vetoketjua omastaan, eikä ole paksuja pusseja kaivannut. Ihmisten ominaisuudet siis vaihtelee paljon tässäkin. Yritä muistella aikaisempia kokemuksia kylmistä keleistä, oletko ensimmäisenä palelemassa vai viimeinen joka ei tarvitse hanskoja ulkona, ja suhtaudu niihin valmistajan ilmoittamiin numeroihin sen mukaisesti.

Sama koskee muutenkin nukkumista kylmässä. Joku voi ihan oikeasti kokea peiton riittäväksi varusteeksi toukokuussa veneessä jossa lämppäri ei toimi. Minä en, mutta vika on siis henk.koht. eikä siinä peitossa.

• minäkin...

Joku vuosi sitten toimme toukokuun alussa veneenraadon ruotsin eteläkärjen ympäri Raisioon Tanskasta. Osa varusteista ja patjoista kastuivat kovassa merenkäynnissä jo ennen Kattegattia keulaluukun ja kannen vuotojen vuoksi. Lähtöpäässä paikalleen asennettu Safire kuitenkin pelasti meidät hypotermialta ja kuivatti jopa kastuneita varusteita. Toisen yön jälkeen nukkuminenkin alkoi sujua kolinasta ja keinunnasta huolimatta. Pisin avomeripätkä taitettiin Öölannin pohjoiskärjestä suoraan Utöhön jossa tapaamiemme sukeltajien mittarin mukaan vesi oli pari asteista. Voin vakuuttaa, että kylmää oli. Vetimistä parhaat olivat ehdottomasti ruskovillan kerrasto jota pidin päällä koko 8 pv reissun ajan. Laskettelutyyliset hengittävät kamppeet toimivat parhaiten jos ei pahasti roisku/sada. Useat purjehduspukineet ovat liian tiiviitä sisäpuolelta ja kosteita sekä armottoman kylmiä (tosin tonnejen veneilygoreista ei ole kokemuksia). Erikoinen tuntemus oli päivällä auringon lämmittäessä auringonpuolta jopa kuumasti kehon varjon puolen melkein jäätyessä. Auringon laskiessa kaikille pinnoille mm. istuessa polville ilmestyvä kosteus on kuin kastelukannusta kaadettua. Jalkoja tulikin lämmitelyä usein päältäpäin venetyynyllä.

• 13+9
        minäkin... kirjoitti:

Joku vuosi sitten toimme toukokuun alussa veneenraadon ruotsin eteläkärjen ympäri Raisioon Tanskasta. Osa varusteista ja patjoista kastuivat kovassa merenkäynnissä jo ennen Kattegattia keulaluukun ja kannen vuotojen vuoksi. Lähtöpäässä paikalleen asennettu Safire kuitenkin pelasti meidät hypotermialta ja kuivatti jopa kastuneita varusteita. Toisen yön jälkeen nukkuminenkin alkoi sujua kolinasta ja keinunnasta huolimatta. Pisin avomeripätkä taitettiin Öölannin pohjoiskärjestä suoraan Utöhön jossa tapaamiemme sukeltajien mittarin mukaan vesi oli pari asteista. Voin vakuuttaa, että kylmää oli. Vetimistä parhaat olivat ehdottomasti ruskovillan kerrasto jota pidin päällä koko 8 pv reissun ajan. Laskettelutyyliset hengittävät kamppeet toimivat parhaiten jos ei pahasti roisku/sada. Useat purjehduspukineet ovat liian tiiviitä sisäpuolelta ja kosteita sekä armottoman kylmiä (tosin tonnejen veneilygoreista ei ole kokemuksia). Erikoinen tuntemus oli päivällä auringon lämmittäessä auringonpuolta jopa kuumasti kehon varjon puolen melkein jäätyessä. Auringon laskiessa kaikille pinnoille mm. istuessa polville ilmestyvä kosteus on kuin kastelukannusta kaadettua. Jalkoja tulikin lämmitelyä usein päältäpäin venetyynyllä.

Riippuen missä päin suomea olet, niin käy pitämässä suunnittelupalaveri jollain vaellusreitillä uuden makuupussin kanssa. Esim kurjenrahkan tai joutsjärven reitit (länsi-suomessa) ovat helppoja ja mukavia. Yhden yön kun nukkuu laavussa kevättalvella, niin tulee tuntumaa riittääkö vehkeet.

Varalämppärin veneeseen voi hommata bryggan.nu luettelon sivu 86 (tuote 04504), tai pari päivää vielä messutarjouskuvastosta (noin 50e). Siihen käy bilteman kaasupatruunat. Vaikka onkin "marine" tuote, niin ei varmaan kannata käyttää kuin pakon edessä ja valvottuna.

• DolphinD
        13+9 kirjoitti:

Riippuen missä päin suomea olet, niin käy pitämässä suunnittelupalaveri jollain vaellusreitillä uuden makuupussin kanssa. Esim kurjenrahkan tai joutsjärven reitit (länsi-suomessa) ovat helppoja ja mukavia. Yhden yön kun nukkuu laavussa kevättalvella, niin tulee tuntumaa riittääkö vehkeet.

Varalämppärin veneeseen voi hommata bryggan.nu luettelon sivu 86 (tuote 04504), tai pari päivää vielä messutarjouskuvastosta (noin 50e). Siihen käy bilteman kaasupatruunat. Vaikka onkin "marine" tuote, niin ei varmaan kannata käyttää kuin pakon edessä ja valvottuna.

ei kaasun kanssa halua pelata, niin toinen vaihtoehto varalämppäriksi on samalta bryggan.nu katalogin sivulta löytyvä spriilämmitin 5200 HeatMate. Itse ajettelin lämppäriksi hankkia toukokuun hakureissulle tällaisen lämppärin svb.de:stä: http://www.svb.de/index.php?sid=43628fb26b5eaae1f4b8da8078ea0578&cl=details&anid=485

• 17+16
        13+9 kirjoitti:

Tukes ohjeistaa, että irtonaisia kaasulaitteita ei pidä käyttää veneessä ollenkaan. Samaten sellaisia (vanhoja) kaasulaitteita, joissa ei ole liekinvarmistinta ei saa käyttää. Onkohan tuossa ruotsalaisessa laitteessa? Itse en pitäisi sitä "marine tuotteena" vain sillä perusteella että se on venetarvikekaupassa myynnissä. Pienien lämmitinten lisähaitta on usein lisäksi se, että palamistuotteena tulee vettä joka päätyy veneeseen sisälle. Eli tulee kyllä lämmintä, mutta kosteudenoiston kannalta sellainen irtolämppäri on ihan jotakin muuta kuin kiinteä. Laittaisinkin ennemmin rahat paremman makuupussin hankintaan.

• 13+9
        17+16 kirjoitti:

Tukes ohjeistaa, että irtonaisia kaasulaitteita ei pidä käyttää veneessä ollenkaan. Samaten sellaisia (vanhoja) kaasulaitteita, joissa ei ole liekinvarmistinta ei saa käyttää. Onkohan tuossa ruotsalaisessa laitteessa? Itse en pitäisi sitä "marine tuotteena" vain sillä perusteella että se on venetarvikekaupassa myynnissä. Pienien lämmitinten lisähaitta on usein lisäksi se, että palamistuotteena tulee vettä joka päätyy veneeseen sisälle. Eli tulee kyllä lämmintä, mutta kosteudenoiston kannalta sellainen irtolämppäri on ihan jotakin muuta kuin kiinteä. Laittaisinkin ennemmin rahat paremman makuupussin hankintaan.

En keksinyt omasta päästä tuota "marine" sanaa. Paketissa lukee "marine gassovn" selvällä suomenkielellä. Itse purkin kyljessä puolestaan mainitaan turvavarusteina olevan happisensori, liekinvarmistin, kallistuskytkin ja ylipainesuoja. Kromiritilä alkoi sinertymään ensimmäisellä kokeilukerralla-taattua kiinalaista laatua.

Tuo DolphinD:n spriilämppäri ei varmaan ole ollenkaan pöllömpi.

• 17+16
        13+9 kirjoitti:

En keksinyt omasta päästä tuota "marine" sanaa. Paketissa lukee "marine gassovn" selvällä suomenkielellä. Itse purkin kyljessä puolestaan mainitaan turvavarusteina olevan happisensori, liekinvarmistin, kallistuskytkin ja ylipainesuoja. Kromiritilä alkoi sinertymään ensimmäisellä kokeilukerralla-taattua kiinalaista laatua.

Tuo DolphinD:n spriilämppäri ei varmaan ole ollenkaan pöllömpi.

Sorry, en ymmärtänyt edellisestä viestistäsi että olikin jo omakohtaista kokemusta laitteesta. Ei se noilla ominaisuuksilla ihan mahdottomalta kuulosta, mutta siitä huolimatta en ottaisi omaan veneeseeni irrallisia kaasulaitteita. (sen sijaan kelpaisi kyllä ostaa bryggan messutarjouksista poijuankkuri, mutta 40kg postipaketille taitaisi tulla ikävät lähetyskulut...mistäköhän tuollaisia saisi suomesta järkevään hintaan?)

• .. ..

Muutaman kerran on tullut seilattua Turusta Emäsalon lenkille ja takaisin. Yks kerta Porkkalan selällä oli tilanne, että me mentiin spinnulla ja ilman paitaa. Vastaantulijoilla oli karvalakki korvilla. Se oli se tuulen suunta. Jos aamulla lämpömittari näyttää, ninkuin meillä joskus Porkkalassa, plus 4 astetta, se tarkoittaa, että ylös ja liikkeelle.

Toisella kertaa seilasin aika pikkuisen paatin Uudestakaupungista Peimarille. Lähdin Aprillipäivän aattona. Valon puutteen vuoksi piti yöpyä jossakin Atun vaiheilla. Eka päivä, aivan hyvin.

Makuulla tarkenee kyllä, kunhan joitakin lumppuja päällensä vetää. Esim. jos ei muuta, niin ohut spinnukangas moninkertaisena, siis aina ilmaa välissä, zikzak, on oikein hyvä lämpöeriste.

Märkyys on huano. Sitä kartan minä.

Siitä aprillipäivästä vielä. Peimari. Tuuli kääntyi pohjoiseen ja ilma jäähtyi. Saarten tuulenpuoli oli yli metrin jääkuoressa. Roiskeet tuli lootaan. Siitä hyvä, että eivät kastelleet. Kintaalla kun pyyhkäisi, niin kalinalla tippuivat LATTIALLE. Tietenkään kryssimisestä ei tullut mitään. Pikku perämoottorinprätkä toimi kuitenkin. Perillä oli keulakannella 3 sentin jääkuori, ja pitkät puikot partaalla.

Sauna piti lämmittää.

Tulipa joristua juttua, joka ei kiinnosta ketään. Sen kuitenkin sanon, että jos joku aristelee toukokuista seiluuta suunnilleen nykykalustolla, olisi parempi, kun siirtyisi toisiin harrastuksiin. Jos vesi kiinnostaa, niin onhan niitä vaikka uimahalleja, joissa voi vilun yllättäessä välillä siirtyä saunan lämpöön.

• .. ..

Ennen kuin joku kerkiää nuluputtelemaan, niin sanon, että em. yli metrin jääkuori tarkoittaa mittaa vesirajasta ylöspäin pitkin kallion pintaa, joka edellisenä päivänä oli jo paljas. Siis ei suinkaan sitä, että hetkessä niin paksu jää....

Vaikka toisaalta, mitä se mulle kuuluu, mitä viisastelijat ja nuoriso täällä vatkaa.

• 1313

Juhannuksena 2009 perämeren poikki. Kylmää kuin pohjoisnavalla, vaatetus: kerrasto, fleecekerrasto, housut, ylimääräinen fleece, kelluntapuku jossa 3 cm täyte, huppu, pipo, hanskat. Ja tuli silti kylmä. Ota sitä vaatetta mukhan tarpeeksi.
      Ja ilmat oli tosi hyvät sillon, heikkoa ja normaalia tuulta ja myötästä.

Semmonen ero etelän vesille että perämereltä saattaa lähteä jäät jo toukokuussa.

• pukamat

mitä muutakaan siellä voisi tehdä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      27
      5080
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      64
      4071
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      77
      3637
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2708
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      149
      2497
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2358
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      79
      2179
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2137
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1674
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1525
    Aihe