Aa-kokoukset

..

Onko teillä kokemuksia aa-kokouksista? Mä ajattelin alkaa käymään ennen kuin juominen taas riistäytyy täysin käsistä. Minkälaista porukkaa siellä käy ja millaisia ne kokoukset on? Onko niissä paljon jotain jumala-höpöttelyä, sitä mä en jaksaisi nyt kylläkään kuunnella.

33

928

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulla ja monella

muullakin, Suomessa kun on joka viikko paljon yli 1000 kokousta. Porukkaa on kaikenlaista, miestä ja naista, nuorta ja vanhaa, duunareita ja johtajia, peruskoulun kesken jättäneitä ja tohtoreita, ja esiinnytään etunimellä tai jollain lempinimellä. Yhteistä on halu lopettaa juominen, kun siitä on tullut vaikeuksia elämään. Kokoukset on semmoisia, että vain yksi ihminen kerrallaan puhuu, eikä oo pakko puhua jos ei halua. Niissä siis ei "keskustella" niin kuin kapakassa tai kyläillessä, kun istutaan kaljalla. Kahvia teetä tai jotain limsaakin voi olla tarjolla ja siitä voi halutessaan pistää euron tai pari lippaaseen. Jotkut saattavat mainita jotain jumalasta, mutta eipä juuri kukaan höpöttele niistä asioista. Jotkut voivat sanoa, että eivät usko jumaliin tai saatanaan vaikka kiroilevatkin.
      Kokous voi kestää liki tunnin, yleensä kumminkin yli. Kyllä sen jaksat istua ja kuunnella ja mukaan voit pyytää jotain aa-lukemista. Rohkaisuryyppyä ei tarvitse ottaa, kokoukset on sellaisia, että sinne uskaltaa mennä selvinpäin alkoholistikin.

• AA toveri

Kokouksen jälkeen ainakin meillä on AA tovereiden kanssa tapana käydä ottamassa parit oluet lähibaarissa.

• kokemusta on
        AA toveri kirjoitti:

Kokouksen jälkeen ainakin meillä on AA tovereiden kanssa tapana käydä ottamassa parit oluet lähibaarissa.

selvinnee, että Suomessa on aa:han myös kielteisesti suhtautuvia ja sairasta huumoria viljeleviä, elämässään pettyneitä ja katkeria, raittiille ihmisille kateellisia tyyppejä.

Hekin ovat tervetuleita AA:han, jos heillä on halu lopettaa juominen. Lopettaminen ei ole pakollista, kuten "AA toveri" on ennakkoluulottomasti todennut.

• 4+10=?
        AA toveri kirjoitti:

Taidat mennä sinne yksin, mut oot aina tervetullut takas, jos tälläkrtaa natsais.

• ateisti ennen ja nyt
    • Päivä kerrallaan!

Ensin luemme juopon rukouksen. Sitten tutkimme jotain yksityiskohtaa Isosta kirjata, jota ylipappi selittää meille. Sen jälkeen noisemme vuorollamme seisomaan ja tunnustamme syntimme. Lopuksi laulalle hienon raittiusaiheisen virren. Sen jälkeen on vapaamuotoisempaa seurustelua. Koska emme nauti alkoholia, nautimme ehtoollisen sijaan kahvia.

• Ei Typerä

Ei muuta asiaa. Kasva.

• Kakkosnelonen.

Lue ne askeleet ja käskyt. Niissä se on täsmällisesti sanottu. Merkille pantavaa, AA- jyrkästi kieltää kaiken uskonnollisuuden. Vetele siitä johtopäätökset. Ne on hanakoita käännyttään, hanakampia kuin Jehovan todistajat. Pilasivat tämänkin palstan.

• cracy

onko sinulla oikeasti tahto raitistua,AA ryhmät ova sinua varten.Ryhmät ovat erilaisia erikokoisia kun niissä käyt löydät omasi.Ja kaikkia yhdistää halu olla juomatta,ja se on yhden päivän ohjelma,helpompi ymmärtää kun sitä hetkestä minkä näet ja koet.Kirjallisuutta löytyy ja siellä puhutaan Korkeammasta Voimasta,miten sinä sen haluat ymmärtää.Mutta se korkein voima et ole sinä koska löysit aina itsesti juomasta.Pääasia on pitää asia yksinkertaisena.Nähdään siellä Kaikki selviää,ole oikealla tiellä.Tervetuloa

• Tsirptsirp tsirp

Jo on käännyttäjät puhelinnumeroineen ja yhteystietoineen heti kimpussa, kuin sika limpussa :DDDDDD

• se meni jo

mitä aloittaja kysyi.muisti se on muistikin vaikka olis kuinka lyhyt ja onneton.
        pääasia ,että alkuperäisen asian tilalle oma selkäydin tuottaa ikuista elämäntuskaa ja kateutta :)

• Raitis Alpo
        se meni jo kirjoitti:

mitä aloittaja kysyi.muisti se on muistikin vaikka olis kuinka lyhyt ja onneton.
        pääasia ,että alkuperäisen asian tilalle oma selkäydin tuottaa ikuista elämäntuskaa ja kateutta :)

Ihmettelin aikoinaan tarinoita kuunnellessani, miten niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin korkin kiinni pitämisestä osataan vääntää niin h..vetin monimutkaisia juttuja.. :)
        Kaikenlisäksi uuden tulokkaan päätä hämmennettiin mielikuvitusleikillä, jonkun korkeamman voiman merkityksestä raittiina elämiseen ja olemiseen.
        Ymmärsin melko pian ettei se ole mun juttu..mutta niinkuin sanonta kuuluu, se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle..vai miten se meni?

• 10+16=+?
        Raitis Alpo kirjoitti:

Ihmettelin aikoinaan tarinoita kuunnellessani, miten niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin korkin kiinni pitämisestä osataan vääntää niin h..vetin monimutkaisia juttuja.. :)
        Kaikenlisäksi uuden tulokkaan päätä hämmennettiin mielikuvitusleikillä, jonkun korkeamman voiman merkityksestä raittiina elämiseen ja olemiseen.
        Ymmärsin melko pian ettei se ole mun juttu..mutta niinkuin sanonta kuuluu, se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle..vai miten se meni?

aa,on niitä varten jotka sitä haluavat,eikä siellä tietenkään ole kivaa,jos haluaa jatkaa juontia.

• KöötteFani
        Raitis Alpo kirjoitti:

meitä ON joka junaan. Se on tärkeän tärkeää ymmärtää ja sisäistää. Elää ja antaa elää, Leben und leben lassen, sanoi Kööttevainaa viisaasti.

• Herra Wint

Me ollaan kaikki kristittyjä ja ollaan annettu elämämme ylemmän haltuun. Voit perehtyä oppeihimme lukemalla Isoa kirjaa ja kahtatoista askelmaa.

• aa-kokouksessa

tutustumassa toimintaan?

• -omikseen raitis-

...AA sopii ihmisille, jotka ovat uskonnollisia tai taipuvaisia uskomaan henkimaailman juttuihin. Meille muille, joille AA:laisen "Korkeamman voiman" tms. itsesuggestion käyttö oman juomisen lopettamisen verukkeena ei mene läpi, saattaa löytyä puoluetonta apua jostain muualta. A-klinikka on ok jos sinne ei lähde valehtelemaan itselleen ja muille. Netti on täynnä tietoa alkoholismista ja kirjastoistakin löytyy kaikenlaista. Jos ihminen ei ole vielä juonut aivojaan muroiksi ja älykkyys on keskivertotasoa, kaikki mahdollisuudet on ilman toveriseurojakin. Oma halu riittää.

• retkahtamatta

ratkaiseva. Jos kyky puuttuu, ei kovakaan halu riitä. Siitähän monesti johtuu, että tapahtuu retkahtamisia.

• Teemuk
        retkahtamatta kirjoitti:

ratkaiseva. Jos kyky puuttuu, ei kovakaan halu riitä. Siitähän monesti johtuu, että tapahtuu retkahtamisia.

Vaikuttaa että olet tekemässä elämässäsi hienoa päätöstä. Minä olin Joulun jälkeen lähellä vetää itseni kiikkuun kun koko elämä oli yhtä helv... työ oli mutta join kaikki vapaat, syksyllä menetin kihlattuni jne... Tammikuisena päivänä kaameassa krapulassa, muuten samana päivänä kun sain töistä varoituksen ( unohdin tulla edellisenä päivänä duuniin) kaivoin esiin AA-auttavan puhelimen numeron ja pirautin sinne, siitä kaikki alkoi sitten muuttumaan.
        Minulle annettiin hieno neuvo mennä AA:n kokoukseen, suositeltiin että kävisin 3kk kokouksissa ja sitten miettisin haluanko jatkaa vanhaa elämääni vai jatkaa käymistä kokouksissa... Arvaat varmaan kumman valitsin. Nyt on 4 raitista kuukautta takana, elämän ilo on palautunut 100 prosenttisesti, yksinkertaiset asiat kuten linnun laulu yms... tuntuu aivan uskomattoman mahtavilta ja elämä kulkee eteenpäin päivä kerrallaan.
        AA:n kokoukset tuntuivat minulle hieman ahdistavilta ehkä noin kolme ensimmäistä kertaa. Sen jälkeen kun itse tajusin missä olen niin ryhmässä käynti alkoi tuntua ehdottoman mukavalta. Porukkaa on laidasta laitaan, siellä tosiaan on vanhat "kentältä" tulleet kaverit jotka ovat pariin kertaan juonneet omaisuutensa ja perheensä mutta siellä on myös fiksuja nuoria ihmisiä jotka ovat tajunneet tilanteen jo alle kolmekymppisinä ja siellä olen minä, ikää on 34 ja haluan vielä elää hyvän elämän.
        AA:n kokouksista ei pitäisi julkisesti laverrella mutta voin kertoa että se paikka todella sopii ihmiselle joka huomaa että on ongelmia alkoholin kanssa. Ei sen tarvitse tarkoittaa että pitää olla "paremmin pohjalla kun muut alkoholistit" vaan se tarkoittaa sitä että jos oikeasti haluaisit lopettaa. Meistä kukaan AA:ssa ei ole pystynyt lopettamaan yksin, tai ehkä on mutta siinä ei ole ollut mitään kestävää..
        AA:ssa sinulla on vapaus uskoa minkälaiseen yliluonnolliseen tai luonnottamaan tahansa. Kukaan ei tuo eteesi Raamattua eikä sinulle tuputeta mitään uskontoa vastoin omaa tahtoasi. Toki joku toveri saattaa kertoa omasta uskostaan mutta vastapainoksi löytyy niitä jotka kertovat omasta uskomattomuudestaankin.
        Minä jopa toivon että AA:sta tulisi trendikästä ja että useampi ihminen haluaisi valita raittiin tien. Itse en tiedä olenko vuoden päästä raitis mutta se ei enään minua edes kiinnosta, olen oppinut olemaan kiinnostunut raittiudestani vain päivä kerrallaan. Suhtellisen helppoa on sanoa että tämänkin päivän olen raittiina nukkumaan menoon asti.
        Olet tehnyt varmaan elämässäsi monta seikkailua, avannut monia ovia, kurkistanut savuisimpaankin baariin mutta kurkistaisitko nyt mitä ne sällit puuhaa siellä AA:n kokouksessa?
        Tsemppiä..

• peace*
        Teemuk kirjoitti:

Vaikuttaa että olet tekemässä elämässäsi hienoa päätöstä. Minä olin Joulun jälkeen lähellä vetää itseni kiikkuun kun koko elämä oli yhtä helv... työ oli mutta join kaikki vapaat, syksyllä menetin kihlattuni jne... Tammikuisena päivänä kaameassa krapulassa, muuten samana päivänä kun sain töistä varoituksen ( unohdin tulla edellisenä päivänä duuniin) kaivoin esiin AA-auttavan puhelimen numeron ja pirautin sinne, siitä kaikki alkoi sitten muuttumaan.
        Minulle annettiin hieno neuvo mennä AA:n kokoukseen, suositeltiin että kävisin 3kk kokouksissa ja sitten miettisin haluanko jatkaa vanhaa elämääni vai jatkaa käymistä kokouksissa... Arvaat varmaan kumman valitsin. Nyt on 4 raitista kuukautta takana, elämän ilo on palautunut 100 prosenttisesti, yksinkertaiset asiat kuten linnun laulu yms... tuntuu aivan uskomattoman mahtavilta ja elämä kulkee eteenpäin päivä kerrallaan.
        AA:n kokoukset tuntuivat minulle hieman ahdistavilta ehkä noin kolme ensimmäistä kertaa. Sen jälkeen kun itse tajusin missä olen niin ryhmässä käynti alkoi tuntua ehdottoman mukavalta. Porukkaa on laidasta laitaan, siellä tosiaan on vanhat "kentältä" tulleet kaverit jotka ovat pariin kertaan juonneet omaisuutensa ja perheensä mutta siellä on myös fiksuja nuoria ihmisiä jotka ovat tajunneet tilanteen jo alle kolmekymppisinä ja siellä olen minä, ikää on 34 ja haluan vielä elää hyvän elämän.
        AA:n kokouksista ei pitäisi julkisesti laverrella mutta voin kertoa että se paikka todella sopii ihmiselle joka huomaa että on ongelmia alkoholin kanssa. Ei sen tarvitse tarkoittaa että pitää olla "paremmin pohjalla kun muut alkoholistit" vaan se tarkoittaa sitä että jos oikeasti haluaisit lopettaa. Meistä kukaan AA:ssa ei ole pystynyt lopettamaan yksin, tai ehkä on mutta siinä ei ole ollut mitään kestävää..
        AA:ssa sinulla on vapaus uskoa minkälaiseen yliluonnolliseen tai luonnottamaan tahansa. Kukaan ei tuo eteesi Raamattua eikä sinulle tuputeta mitään uskontoa vastoin omaa tahtoasi. Toki joku toveri saattaa kertoa omasta uskostaan mutta vastapainoksi löytyy niitä jotka kertovat omasta uskomattomuudestaankin.
        Minä jopa toivon että AA:sta tulisi trendikästä ja että useampi ihminen haluaisi valita raittiin tien. Itse en tiedä olenko vuoden päästä raitis mutta se ei enään minua edes kiinnosta, olen oppinut olemaan kiinnostunut raittiudestani vain päivä kerrallaan. Suhtellisen helppoa on sanoa että tämänkin päivän olen raittiina nukkumaan menoon asti.
        Olet tehnyt varmaan elämässäsi monta seikkailua, avannut monia ovia, kurkistanut savuisimpaankin baariin mutta kurkistaisitko nyt mitä ne sällit puuhaa siellä AA:n kokouksessa?
        Tsemppiä..

Hyvin olet läksysi lukenut.

• miracles1
        Teemuk kirjoitti:

Tsemppiä..

Täällä raittiutta nyt reilu vuosi! Ja samanlainen kokemus AA sta. Ja se toimii myös minulla, kaikki muut keinot olen kokeillut aikaisemmin. Mikä toimii kelläkin se on yksilöllistä.
        Tsemppiä myös sinulle! Meillä on ihana uusi elämä edessä:) ja ikää 37v!

• äxaalainen
        miracles1 kirjoitti:

Täällä raittiutta nyt reilu vuosi! Ja samanlainen kokemus AA sta. Ja se toimii myös minulla, kaikki muut keinot olen kokeillut aikaisemmin. Mikä toimii kelläkin se on yksilöllistä.
        Tsemppiä myös sinulle! Meillä on ihana uusi elämä edessä:) ja ikää 37v!

AA:ssa saa raittiuden, jos raittiuden ihan itse haluaa. Alkuun AA oli kiva paikka jossa kävin mieluusti. Jossakin vaiheessa, ainakin minulle tuli hirveä naamaongelma. Joidenkin tyyppien omahyväisyys (ainakin kauan raittiina olleet) ja itseriittoisuus alkoi ottamaan päähän oikein tosi raskaasti. He kun (luulevat tietävänsä) tietävät kaiken raittiudesta. Heille kun ei uppoa minkäänlainen muu ajatus, kuin tismalleen AA:n ohjelman mukainen tapa. Lopetin AA:ssa käynnit vuonna 2001. Tällöin olin ollut 7 vuotta raittiina. Soittelin ja soittelen edelleenkin muutamille AA:ssa tutuksi tulleille kavereille. Alkuun he kauhistelivat, kun en enää käy kokouksissa ja kaikki yhteen kurkkuun sanoivat, että JOUDUN taatusti juomaan ilman AA:ta. Elämme nyt vuotta 2010, enkä ole edelleenkään joutunut juomaan, en.
        Nyttemmin ei enää kukaan aa tuttu puhu juomaan joutumisesta yhtään mitään.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että AA puolustaa paikkaansa. Siellä minäkin opin raittiin elämäntavan jota pidän edelleenkin yllä 'omin voimin'. Tai no - ei siihen mitään voimia tarvitse, pikkasen järjen käyttöä ja viisautta. Viisautta katsoa taakseen ja miettiä edellistä pilattua elämää... Ajatusta, kaipaako sinne takaisin....

• monta tapaa raitistu
        äxaalainen kirjoitti:

AA:ssa saa raittiuden, jos raittiuden ihan itse haluaa. Alkuun AA oli kiva paikka jossa kävin mieluusti. Jossakin vaiheessa, ainakin minulle tuli hirveä naamaongelma. Joidenkin tyyppien omahyväisyys (ainakin kauan raittiina olleet) ja itseriittoisuus alkoi ottamaan päähän oikein tosi raskaasti. He kun (luulevat tietävänsä) tietävät kaiken raittiudesta. Heille kun ei uppoa minkäänlainen muu ajatus, kuin tismalleen AA:n ohjelman mukainen tapa. Lopetin AA:ssa käynnit vuonna 2001. Tällöin olin ollut 7 vuotta raittiina. Soittelin ja soittelen edelleenkin muutamille AA:ssa tutuksi tulleille kavereille. Alkuun he kauhistelivat, kun en enää käy kokouksissa ja kaikki yhteen kurkkuun sanoivat, että JOUDUN taatusti juomaan ilman AA:ta. Elämme nyt vuotta 2010, enkä ole edelleenkään joutunut juomaan, en.
        Nyttemmin ei enää kukaan aa tuttu puhu juomaan joutumisesta yhtään mitään.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että AA puolustaa paikkaansa. Siellä minäkin opin raittiin elämäntavan jota pidän edelleenkin yllä 'omin voimin'. Tai no - ei siihen mitään voimia tarvitse, pikkasen järjen käyttöä ja viisautta. Viisautta katsoa taakseen ja miettiä edellistä pilattua elämää... Ajatusta, kaipaako sinne takaisin....

voit vieläkin pitää yhteyttä aassa tutustumiisi ihmisiin. Minustakin on kiva tavata raitilla sellaisia, mutta sitten taas ne jotka on retkahtaneet, pyrkivät välttelemään.

• äxaalainen
        monta tapaa raitistu kirjoitti:

voit vieläkin pitää yhteyttä aassa tutustumiisi ihmisiin. Minustakin on kiva tavata raitilla sellaisia, mutta sitten taas ne jotka on retkahtaneet, pyrkivät välttelemään.

On monta tapaa raitistua. Valtaosa raitistuu ihan omin toimin, ilman mitään aa:ta tai tukea. Sitten olemme me 'kovakalloisemmat' me jotka emme osaa omin voimin, me tarvitsemme aa:ta. Vaan kun kerran raittiin elämäntavan omaksuu, voi tukea mielestäni vähentää. Kuten tuossa kerroin, lopetin sen kokonaan.

Tottakai voin pitää yhteyttä aa:laisiin, en minä sieltä ovet paukkuen lähtenyt, vaikka naamaongelma tulikin, en ole ikinä sulkenut aa:n ovia takanani, etten sinne tarvittaessa voisi palata. On vaan mennyt jo 9 vuotta ilman aa:ta, ei ole ollut tarvetta palata, elämä on ihan mallillaan. Mukaviakin heppuja valtaosa aa:laisista onkin, heitä on ihan kiva tavata. Retkahtaneet saattavat vältellä, itsellä ei ole pienintäkään syytä heitä vältellä.

Itse asiassa, taidan joskus mennä kokoukseen vanhoja aikoja muistelemaan.

• keskinäistä tukea
        äxaalainen kirjoitti:

On monta tapaa raitistua. Valtaosa raitistuu ihan omin toimin, ilman mitään aa:ta tai tukea. Sitten olemme me 'kovakalloisemmat' me jotka emme osaa omin voimin, me tarvitsemme aa:ta. Vaan kun kerran raittiin elämäntavan omaksuu, voi tukea mielestäni vähentää. Kuten tuossa kerroin, lopetin sen kokonaan.

Tottakai voin pitää yhteyttä aa:laisiin, en minä sieltä ovet paukkuen lähtenyt, vaikka naamaongelma tulikin, en ole ikinä sulkenut aa:n ovia takanani, etten sinne tarvittaessa voisi palata. On vaan mennyt jo 9 vuotta ilman aa:ta, ei ole ollut tarvetta palata, elämä on ihan mallillaan. Mukaviakin heppuja valtaosa aa:laisista onkin, heitä on ihan kiva tavata. Retkahtaneet saattavat vältellä, itsellä ei ole pienintäkään syytä heitä vältellä.

sinä vuosien kokemuksella voit olla tärkeänä tukena raitistumaan pyrkiville nuoremmille.

• Tepi Tiira
        äxaalainen kirjoitti:

Vaan eipä siellä kahvinjuonnin lisäksi juuri muuta tehdäkkään, kuin muistellaan vanhoja (hyviä?) aikoja.. :)

• Puunsshia, lishää-
      • Voe Voe

Tämänkin junamatkustajan puseron sisällä sykkii ehkä joku hyvinkin pelokas sydänparka. Konstit on monet omaa ahdistustaan purkaa.

• aa otoimii

AAn avulla pysyy raittiina. Suosittelen.
      Ryhmiä on erilaisia. Kannattaa valita ryhmä,jossa saa olla oma itsensä ja jossa viihtyy. AA- ihmiset ovat yleensä rentoa ja mukavaa porukkaa, jota ei tarvitse jännittää tai pelätä.
      aa- kokoushaku-palvelusta löydät paikkakuntasi ryhmät.
      Ohjelmakin on hyvä ja toimii jos sitä noudattaa vilpittömin mielin.

• parituhatta osallist

Tänään on
      Googlen mukaan Suomessa 161 AA-kokousta. Joku voisi olla sullekin sopiva.

• Ryhmä rämä

Noistakin n. 2000 osallistujasta suurinosa on ollut raittiina 10 vuotta tai enemmänkin. Uusista jäsenistä ehkä muutama kymmen pystyy saavuttamaan vuoden kestävän yhtäjaksoisen raittuden. Huonot on tulokset siihen nähden miten paljon aa:ta on aina hehkutettu parhaana ja joidenkin hurahtaneiden mielestä ainoana oikeana tapana raitistua.

• Heh...

Otas vajaapäinen juopporetku taas viinaa, tai käy pilleripurkilla, niin rauhotut vähäksi aikaa.
        Ja käy lääkärillä tutkituttamassa viinalla lahonnut pääsi, vaikka diagnoosi onkin selvä:

http://piv.pivpiv.dk/

• parituhatta osallist
        Ryhmä rämä kirjoitti:

Noistakin n. 2000 osallistujasta suurinosa on ollut raittiina 10 vuotta tai enemmänkin. Uusista jäsenistä ehkä muutama kymmen pystyy saavuttamaan vuoden kestävän yhtäjaksoisen raittuden. Huonot on tulokset siihen nähden miten paljon aa:ta on aina hehkutettu parhaana ja joidenkin hurahtaneiden mielestä ainoana oikeana tapana raitistua.

Tulos on tosiaan aika huono, vaikka yhden raittiin vuoden saavuttaneita on viime vuosina ollut yli 200 - liki 300.
        Antabuksella pystyy parempaan, mutta 10 tai 20 vuotta antabuskuurilla käy maksan päälle.
        A-klinikalta tuhannet alkoholistit saavat apua,osa pitkään pysyviä raittiuksia.

Suurin osa 10 vuotta tai enemmänkin raittiina olleista on halunnutkin pysyvää raittiutta. Eipä raittiutta kenenkään juopon ole kuitenkaan pakko haluta. Vaikka perhe haluaisi.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      29
      5099
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      64
      4081
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      77
      3657
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2718
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      150
      2516
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2378
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      79
      2189
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2157
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1674
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1538
    Aihe