Hej, minulla on tullut pieni naarmu linssiin Panasonicin DMC-TZ5 kameraan. Joskus naarmu luo ikäväiä heijastuksia kuvaan tai jättää pienen alueen sumuiseksi. Onko maksaisi jos veisi kameran huoltoon ja saisi uuden linssin? Tuleeko halvemmaksi ostaa uusi kamera? Minne kamera kannattaisi viedä huoltoon jos sen vie?
Naarmu linssissä
11
2971
Vastaukset
- uusi kamera?
—kyllä on maksaisi, hanki TZ7 ja pidä tuo nykyinen kakkoskamerana.
- bananisonik
Varsinkin jos Onko maksaa huoltokulut.
- 922991
Pahoin pelkään että työ ja varaosa on niin kalliita että osuus uuden kameran hinnasta on järjettömän suuri. Veikkaisin että huoltoliikkeelle tuo on tunnin homma ja tuntiveloitus voi olla jotain 50-100 e. Siihen vielä varaosan hinta joka voi olla jotain 50-150 e luokkaa ehkä? Nimittäin olen 90% varma että pelkkää etulinssiä ei saa varaosana vaan vaihtavat koko objektiivikokonaisuuden moottoreineen kaikkineen. Eli uskoisin että se on kameran kallein osa.
Kannattaa selvittää kotivakuutus, korvaako se jotain tuommoista, omavastuu tosin voi olla siinäkin suuri.
Mutta kysy ihmeessä hintaa eri liikkeistä, varmaan Panasonicin Suomen sivuilta löytyy yhteystiedot huoltoon, ja kysymällä asiakaspalvelusta ainakin. Veikkaan kyllä ettei montaa vaihtoehtoa huoltopaikoissa ole, voi olla että ainoa mahdollisuus on valtuutettu huolto.
Oma kokemus on Konica-Minoltan kamerasta KD-420Z joka rikkoontui juuri ja juuri takuun loppuessa. Kuvaan tuli vaakasuuntaisia raitoja joten kuvat oli aivan pilalla. Kamera laitettiin huoltoon joka oli jossain Ruotsissa. Huolto kesti muistaakseni jopa kuukauden verran, kunnes yllättäen kuriiri rimputti ovikelloa ja toi paketin missä kamera oli. Lapussa luki muistaakseni että objektiivi ja joku virtapiiri oli vaihdettu. Takuuseen meni kuitenkin joten en muista oliko siinä mainintaa huoltohinnasta.
Heitäpä tänne sitten tietoa hinnoista, kiinnostaa minuakin!- mie täältä
Kyllä se kameran huolto on yleensä niin kallista ettei kannata liikkeeseen viedä. Eli kuten sanoitkin, työ ja osat maksavat, eikä pelkkää yksittäistä osaa aleta vaihtamaan vaan kameroiden rakenne on hyvin pitkälle modulaarinen.
Eri asia on sitten juurikin nuo kennoviat, jotka usein menevät valmistajan virhevastuun piikkiin vielä kauankin takuun päättymisen jälkeen, paras mitä olen kuullut niin puolitoista vuotta (voi olla toki liioiteltua) kun kuvamäärät olivat kohtuullisen pieniä. - kennoviasta
mie täältä kirjoitti:
Kyllä se kameran huolto on yleensä niin kallista ettei kannata liikkeeseen viedä. Eli kuten sanoitkin, työ ja osat maksavat, eikä pelkkää yksittäistä osaa aleta vaihtamaan vaan kameroiden rakenne on hyvin pitkälle modulaarinen.
Eri asia on sitten juurikin nuo kennoviat, jotka usein menevät valmistajan virhevastuun piikkiin vielä kauankin takuun päättymisen jälkeen, paras mitä olen kuullut niin puolitoista vuotta (voi olla toki liioiteltua) kun kuvamäärät olivat kohtuullisen pieniä.1,5 v ei mitään. :)
Kennovika korjattu lähes kuuden vuoden ikäisestä kamerastani takuuseen. Ja se kamera on edelleen käytössä, vaikka sitä voikin sanoa hitaaksi nykykameroihin verrattuna.
- Ei kannata korjata.
Eikä jättää nurkkiin ajelehtimaan. Kuitenkin joku joskus luulee sitä toimivaksi ja yrittää ottaa sillä kuvia, jotka epäonnistuvat linssivian takia.
- naarmu -
näkyvästi haittaa kuin pienellä aukolla ja vastavaloon kuvatessa
- Kimmo Koo
Ainakin ennen, kun miehet olivat rautaa ja linssit lasia, naarmut mustattiin. Veikko Rinteen Valokuvaajan niksikirja kertoo "Vanha konsti on laittaa naarmuun mustaa mattamaalia. Näin naarmun aiheuttamat heijastukset yms. hajavalo vähenevät. Objektiivin valovoima heikkenee hieman, mutta kuvan laatu ei huonone ollenkaan niin paljon kuin luulisi, usein ei edes havaittavasti." Koita ennen poisheittämistä.
- zaqqaz2
Voisit kokeilla jotakin kirkasvahaa.
- T0ba
Kiitokset vastauksista, kysäsin Rajala kamerasta ja eihän noita kannata korjata. Voisi tietty ihan kokeilumielessä jollain vahalla / mustaamalla kokeilla, tai sitten pitää "rankkojen olosuhteiden kamerana" kun tietää että iskua voi tulla!
- 02o
Mustaa naarmu vedenkestävällä tushilla,
veikkaan että et huomaa senjälkeen naarmun vaikutusta kuvissa.
Mä käytin tuollaista:
http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.papirnisvet.com/photos/products/471/471_IMG_6938-01.jpg&imgrefurl=http://www.papirnisvet.com/Tus-za-rapidograf-crni-Rotring-250-471-prod.htm&usg=__1l1e72jZPl4r1xYL_4fy-yDWn78=&h=778&w=580&sz=66&hl=fi&start=0&sig2=F9_0wUI-3fYX4DncNT2wiw&zoom=1&tbnid=P4DJkdpOmHW1KM:&tbnh=148&tbnw=110&ei=VjGSTYLPJ5Hvsgakq5jQBg&prev=/search?q=rapidograf&hl=fi&lr=lang_fi&client=safari&sa=X&rls=en&biw=1302&bih=805&tbs=lr:lang_1fi&tbm=isch&prm...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1761727
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa3471288- 671187
Tappio Rydmanille
Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html195940- 45905
- 52806
- 69778
Sometähti villisika-Seppo on kuollut
Suomussalmella lemmikkieläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-2023244537735- 119664
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp79650