Yhteisökantelu per 16.8.2010

KANTELU 1
EUROOPAN YHTEISÖJEN KOMISSIOLLE
YHTEISÖN OIKEUDEN RIKKOMISESTA

1. Kantelijan nimi (suku- ja etunimi):

xxxxxxxxx, Heli xxxxxxxxxxx

2. Kantelijan edustaja (tarvittaessa):

3. Kansalaisuus: Suomen

4. Osoite ja/tai kotipaikka2:

osoite
postinumero ja toimipaikka

5. Puhelin / faksi / sähköposti:

tel
email

6. Ala, jota kantelu koskee, sekä tapahtumapaikka/paikat:

katso kohta 8 alla

7. Jäsenvaltio tai julkinen elin, joka mielestänne ei ole noudattanut yhteisön oikeutta:

Suomen tasavalta

8. Mahdollisimman yksityiskohtainen selvitys seikoista, joiden perusteella kantelu tehdään:


Väestötietolaki uudistettiin. Laki väestötietojärjestelmästä ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista 21.8.2009/661 astui voimaan 1.3.2010. Käytän tästä laista nimeä väestötietolaki. Poikkeuksena vanhaan lakiin, uudessa laissa on maininta transsukupuolisista. Tämän päivämäärän jälkeen jokainen transsukupuolinen saa merkinnän transsukupuolisuudestaan (13.1§ 15k). Tämä tieto voidaan luovuttaa myös ulkopuoliselle, esim. pankille tai vakuutusyhtiölle mikäli heillä on peruste saada tieto (40.1§ 2k). Käytännössä tämä ei liene vaikeaa, koska transsukupuoliselta ei kysytä haluaako hän luovuttaa sukupuolen vahvistamista koskevaa tietoa näille tahoille.

Väestörekisterilain 661/2009 mukaista transsukupuolisuusvahvistusmerkintää ei voi saada ilman lääketieteellistä selvitystä, joka on säädetty lain transsukupuolisen identiteetin vahvistamisesta (563/2002), 1§:n 1 momentissa, 1 kohdassa. Sosiaali- ja terveysministeriö on ohjeistanut asetuksellaan 1053/2002, että tämä on psykiatrinen diagnoosi. Käytännössä psykiatrinen diagnoosi ICD-10 -koodilla F64.0. Näin ollen tieto on arkaluontoinen potilastieto, jonka luovuttamisesta henkilön pitäisi saada edes tietää ja jonka pitäisi tapahtua hänen suostumuksellaan.

Väestörekisterilakia uudistettaessa (661/2009) väestörekisteriin lisättiin transsukupuolisuusmerkintä (13.1§ 15k). Tätä perusteltiin oikeuksien turvaamisella henkilötunnuksen muuttuessa (12.2§ 3k). Mutta merkintää ei tehdä niistä henkilötunnuksen muuttajista, jotka tekevät sen uhan (1k) tai väärinkäytön (2k) vuoksi. Eikä tässä vielä kaikki, merkintä indikoi psykiatrista diagnoosia ICD-10 F64.0, sillä sukupuolen juridista korjausta ei saa ilman sitä (563/2002 1§). Ja tämän tiedon voi luovuttaa myös viranomaisten ulkopuolelle (661/2009 40.1§ 2k).

16

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laki transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta (563/2002)

      Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

      1 §
      Vahvistamisedellytykset
      Henkilö vahvistetaan kuuluvaksi vastakkaiseen sukupuoleen kuin mihin hänet on väestötietolaissa (507/1993) tarkoitettuun väestötietojärjestelmään merkitty, jos hän:

      1) esittää lääketieteellisen selvityksen siitä, että hän pysyvästi kokee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen ja että hän elää tämän mukaisessa sukupuoliroolissa sekä siitä, että hänet on steriloitu tai että hän muusta syystä on lisääntymiskyvytön;

      2) on täysi-ikäinen;

      3) ei ole avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa; ja

      4) on Suomen kansalainen tai hänellä on asuinpaikka Suomessa.

      Sosiaali- ja terveysministeriön asetus sukupuolen muuttamiseen tähtäävän tutkimuksen ja hoidon järjestämisestä sekä lääketieteellisestä selvityksestä transseksuaalin sukupuolen vahvistamista varten (1053/2002):

      6 §
      Lääketieteellinen selvitys transseksuaalin sukupuolen vahvistamista varten
      Transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta annetun lain 1 §:ssä tarkoitetussa selvityksessä henkilön vahvistamiseksi kuuluvaksi vastakkaiseen sukupuoleen kuin mihin hänet on väestötietojärjestelmässä merkitty kuuluvaksi tulee olla perusteltu lausunto siitä että:

      1) henkilö kokee pysyvästi kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen;

      2) hän elää tämän sukupuolen mukaisessa sukupuoliroolissa; ja

      3) hänet on steriloitu tai hän on muusta syystä lisääntymiskyvytön.

      Lääketieteellisen selvityksen antaa 3 §:ssä tarkoitetun työryhmän psykiatrian erikoislääkäri. Lisäksi toisen 3 §:ssä tarkoitetun työryhmän psykiatrian erikoislääkärin tulee tapaamalla potilas henkilökohtaisesti selvittää, että sukupuolen vahvistamisen lääketieteelliset edellytykset täyttyvät. Kummankin psykiatrian erikoislääkärin selvityksestä tulee käydä yksiselitteisesti ilmi, täyttyvätkö kaikki edellä mainitut sukupuolen vahvistamisen lääketieteelliset edellytykset.

      Ja uusi väestörekisterilaki (661/2009)

      79 §
      Voimaantulo
      Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä maaliskuuta 2010.

      Tällä lailla kumotaan 11 päivänä kesäkuuta 1993 annettu väestötietolaki (507/1993) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.

      ...

      80 §
      Siirtymäsäännökset

      5. Jos muussa laissa tai asetuksessa viitataan tällä lailla kumotun väestötietolain säännöksiin, viittauksen on katsottava tarkoittavan tämän lain vastaavaa lainkohtaa.

      ...

      12 §
      Henkilötunnuksen korjaaminen ja muuttaminen

      Henkilötunnuksen korjaaminen ja muuttaminen
      Väestötietojärjestelmään talletettu henkilötunnus on korjattava, jos tunnus on teknisesti virheellinen tai tieto tunnukseen sisältyvästä syntymäajasta tai sukupuolesta on virheellinen. Korjaamisesta päättää se maistraatti, jonka toimialueella henkilö asuu. Maistraatin on varattava sille henkilölle, jota asia koskee, tai hänen lailliselle edustajalleen tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta. Korjaamisesta on ilmoitettava edellä mainitulle henkilölle.

      Väestötietojärjestelmään talletettu henkilötunnus voidaan muuttaa, jos:

      1) muuttaminen on ehdottoman välttämätöntä henkilön suojelemiseksi sellaisissa tilanteissa, joissa hänen terveyteensä tai turvallisuuteensa kohdistuu ilmeinen ja pysyvä uhka;

      2) muu kuin henkilötunnuksen haltija on toistuvasti väärinkäyttänyt tunnusta ja käytöstä on aiheutunut merkittävää taloudellista tai muuta haittaa tunnuksen oikealle haltijalle ja henkilötunnuksen muuttamisella voidaan tosiasiallisesti estää väärinkäytön haitallisten seurausten jatkuminen;

      3) henkilö on transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta annetun lain (563/2002) mukaisesti vahvistettu vastakkaiseen sukupuoleen kuuluvaksi.

      Henkilötunnuksen muuttamisesta päättää 2 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa Väestörekisterikeskus ja 3 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta annetussa laissa tarkoitettu maistraatti. Asianosaisen on haettava henkilötunnuksen muuttamista kirjallisesti edellä mainitulta viranomaiselta.

      13 §
      Henkilöstä järjestelmään talletettavat tiedot
      Väestötietojärjestelmään talletetaan rekisteröinnin kohteena olevasta henkilöstä seuraavat tiedot:

      ...

      15) transseksuaalin sukupuolen vahvistamista koskeva tieto;

      ...

      40 §
      Sukupuolen vahvistamista koskevan tiedon luovuttamisen rajoitukset
      Väestötietojärjestelmään talletettu transseksuaalin sukupuolen vahvistamista koskeva tieto sekä tieto hänellä välittömästi ennen sukupuolen vahvistamista olleesta entisestä henkilötunnuksesta ja mahdollisesta entisestä etunimestä voidaan luovuttaa vain:

      1) sellaiselle viranomaiselle, jonka oikeus näiden tietojen käsittelyyn perustuu lain tai sen nojalla säädetyn tai määrätyn kyseisen henkilön oikeutta tai velvollisuutta koskevan tehtävän, toimenpiteen tai toimeksiannon hoitamiseen; sekä

      2) muulle yksilöidyssä asiassa tietoja pyytävälle henkilölle, yritykselle tai yhteisölle, joka välttämättä tarvitsee tiedot kyseisen henkilön yksilöintiä taikka hänen henkilö- ja perheoikeudellisen asemansa tai toimintakelpoisuutensa selvittämistä varten.

    • Valiokuntakäsittely sekä hallituksen esitys

      Perustuslakivaliokunta ei lausunnossaan sivunnut transsukupuolisia. Hallintovaliokunta käsitteli myös esitystä. ”Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä tästä mietinnöstä ilmenevin huomautuksin ja muutosehdotuksin.”

      Hallituksen esityksen yleisperustelut olivat:

      "Väestötietojärjestelmään talletettavia tietoja koskevat uudistusehdotukset

      Uudistuksena voimassa olevaan väestötietolakiin verrattuna esityksessä on pyritty väestötietojärjestelmään talletettavat henkilö-, kiinteistö-, rakennus- ja huoneistotiedot luettelemaan ja kuvaamaan laintasolla mahdollisimman tarkasti. Nämä kuvaukset ovat joko tieto- tai tietoryhmätasoisia riippuen siitä, kuinka täsmällisesti kyseinen tieto on kuvauksen perusteella selvitettävissä sekä myös siitä onko kysymys henkilöä välittömästi koskevasta tiedosta. Tietojen tai tietoryhmien yksityiskohtaisesta sisällöstä säädettäisiin tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.

      Esityksessä ei ehdoteta tehtäväksi merkittäviä muutoksia Väestötietojärjestelmään talletettaviin tietoihin. Täysin uutena tietona järjestelmään ehdotetaan kuitenkin talletettavaksi tieto siitä, että henkilön sukupuoli on transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta annetun lain mukaan vahvistettu vastakkaiseen sukupuoleen kuuluvaksi. Tämän tiedon lisääminen järjestelmään olisi tarpeellista kyseisen henkilön yksilöintiä sekä henkilöllisyyden selvittämistä ja hallintaa varten. Se olisi tarpeellista myös sen vuoksi, että asianomaista henkilöä koskevien aikaisempien tietojen suoja voitaisiin eri palvelumuodoissa varmistaa asianmukaisesti ja riittävästi. Lisäksi järjestelmään ehdotetaan talletettavaksi uusina tietoina ulkomaan kansalaisen oleskeluluvan lajia ja kestoa sekä kuolinpesän edustajaa tai muuta yhteyshenkilöä koskevia tietoja. "

      On huomattavaa, että väestötietolain (661/2009) 13§:n 1. momentin mukainen tallennettava tieto koskee 12§:n 2. momentin 3 kohtaa, siis transsukupuolisia, mutta ei muita 12§:n 2. momentin kohtia. Siis, jos henkilö saa uuden henkilötunnuksen henkilöön kohdistuvan uhan tai henkilötunnuksen väärinkäytön vuoksi, vastaavaa 13§:n 1. momentin mukaista merkintää ei tehdäkään. Näin ollen hallituksen perustelut ontuvat; transsukupuolisuustiedon lisääminen järjestelmään olisi tarpeellista kyseisen henkilön yksilöintiä sekä henkilöllisyyden selvittämistä ja hallintaa varten. Se olisi tarpeellista myös sen vuoksi, että asianomaista henkilöä koskevien aikaisempien tietojen suoja voitaisiin eri palvelumuodoissa varmistaa asianmukaisesti ja riittävästi. Mutta vastaavasti muiden henkilötunnustaan muuttavien osalta tällaista järjestelyä ei tarvitakaan.

    • 9. Jos mahdollista, ilmoittakaa yhteisön oikeuden määräys tai määräykset taikka säännös tai säännökset (perustamissopimukset, asetukset, direktiivit, päätökset jne.), joita asianomainen jäsenvaltio on mielestänne rikkonut:

      Lissabonin sopimuksen myötä perusoikeuskirja tuli velvoittavaksi. Tietojen luovutus väestötietojärjestelmästä rikkoo perusoikeussopimuksen 8 artiklaa, jonka perusteella jokaisella on oikeus henkilötietojensa suojaan. Sääntöjä ei ole lakitasolla edes määritetty vaan asia on annettu väestörekisterikeskuksen harkittavaksi.

      Transsukupuolisuus on ainakin toistaiseksi lääketieteellinen tila ja se merkintänä on historiallinen potilastieto. Käytyään läpi sukupuolen korjauksen, psykiatrisen diagnoosin merkintä väestörekisterissä ei ole asianmukainen.

      Sopimuksen 3 artikla kattaa myös henkisen koskemattomuuden. Psykiatrisen diagnoosin merkitseminen ihmisestä väestötietojärjestelmään on puuttumista hänen henkiseen koskemattomuuteensa.

      Järjestely rikkoo myös tietosuojadirektiivin, 95/46/EY, 8 artiklaa arkaluontoisten tietojen käsittelystä.

      Relevantti yhteisöoikeus

      EUROOPAN UNIONIN PERUSOIKEUSKIRJA
      (2000/C 364/01)

      8 artikla
      Henkilötietojen suoja
      1. Jokaisella on oikeus henkilötietojensa suojaan.
      2. Tietojen käsittelyn on oltava asianmukaista ja sen on tapahduttava tiettyä tarkoitusta varten ja asianomaisen henkilön suostumuksella tai muun laissa säädetyn oikeuttavan perusteen nojalla. Jokaisella on oikeus tutustua niihin tietoihin, joita hänestä on kerätty, ja saada ne oikaistuksi.
      3. Riippumaton viranomainen valvoo näiden sääntöjen noudattamista.

    • Tietosuojadirektiivi 95/46/EY

      I LUKU YLEISET SÄÄNNÖKSET

      1 artikla

      Direktiivin tavoite

      1. Tämän direktiivin mukaisesti jäsenvaltioiden on henkilötietojen käsittelyssä turvattava yksilöille heidän perusoikeutensa ja -vapautensa ja erityisesti heidän oikeutensa yksityisyyteen.

      2. Jäsenvaltiot eivät voi rajoittaa tai kieltää henkilötietojen vapaata liikkuvuutta jäsenvaltioiden välillä syistä, jotka liittyvät 1 kohdan mukaisesti turvattavaan suojaan.

      II JAKSO TIETOJENKÄSITTELYN LAILLISUUTTA KOSKEVAT PERIAATTEET

      7 artikla

      Jäsenvaltioden on säädettävä siitä, että henkilötietoja voidaan käsitellä ainoastaan,

      a) jos rekisteröity on yksiselitteisesti antanut suostumuksensa, tai

      b) jos käsittely on tarpeen sellaisen sopimuksen täytäntöön panemiseksi, jossa rekisteröity on osallisena, tai sopimusta edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseksi rekisteröidyn pyynnöstä, tai

      c) jos käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän laillisen velvoitteen noudattamiseksi, tai

      d) jos käsittely on tarpeen rekisteröidyn elintärkeän edun suojaamiseksi, tai

      e) jos käsittely on tarpeen yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseksi tai sellaisen julkisen vallan käyttämiseksi, joka kuuluu rekisterinpitäjälle tai sivulliselle, jolle tiedot luovutetaan, tai

      f) jos käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän tai tiedot saavan sivullisen oikeutetun intressin toteuttamiseksi, paitsi milloin tämän intressin syrjäyttävät rekisteröidyn 1 artiklan 1 kohdan perusteella suojaa tarvitsevat intressit ja perusoikeudet ja -vapaudet.

      III JAKSO TIETOJENKÄSITTELYN ERITYISET RYHMÄT

      8 artikla

      Erityisiä tietoryhmiä koskeva tietojenkäsittely

      1. Jäsenvaltioiden on kiellettävä sellaisten henkilötietojen käsittely, jotka koskevat rotua tai etnistä alkuperää, poliittisia mielipiteitä, uskonnollista tai filosofista vakaumusta tai ammattiliittoon kuulumista, sekä terveyteen ja seksuaaliseen käyttäytymiseen liittyvien tietojen käsittely.

      2. Edellä 1 kohtaa ei sovelleta, jos

      a) rekisteröity on antanut nimenomaisen suostumuksensa kyseiseen käsittelyyn, paitsi jos jäsenvaltion lainsäädännössä säädetään, että 1 kohdassa tarkoitettua kieltoa ei voida poistaa rekisteröidyn suostumuksella, tai

      b) käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän erityisten oikeuksien ja velvoitteiden noudattamiseksi työoikeuden alalla, siltä osin kuin se sallitaan kansallisessa lainsäädännössä, jolla säädetään riittävistä suojatoimista, tai

      c) käsittely on tarpeen rekisteröidyn tai jonkun toisen henkilön elintärkeiden etujen suojaamiseksi, jos rekisteröity on fyysisesti tai juridisesti estynyt antamasta suostumustaan, tai

      d) käsittely suoritetaan poliittisen, filosofisen, uskonnollisen tai ammattiliittotoimintaan liittyvän säätiön, yhdistyksen tai muun voittoa tavoittelemattoman yhteisön laillisen toiminnan yhteydessä ja asianmukaisin suojatoimin, sillä edellytyksellä, että käsittely koskee ainoastaan näiden yhteisöjen jäseniä tai henkilöitä, joilla on yhteisöihin säännölliset, yhteisöjen tarkoituksiin liittyvät yhteydet, ja että tietoja ei luovuteta sivullisille ilman rekisteröityjen suostumusta, tai

      e) käsittely koskee tietoja, jotka rekisteröity on nimenomaisesti saattanut julkisiksi, tai jos käsittely on tarpeen oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.

      3. Sitä, mitä 1 kohdassa säädetään, ei sovelleta, jos tietojenkäsittely on tarpeen ennalta ehkäisevää lääketiedettä tai lääketieteellisiä diagnooseja koskevia tarkoituksia varten, hoidon tai käsittelyn suorittamista varten taikka terveydenhuollon palvelujen hallintoa varten ja jos näitä tietoja käsittelee terveydenhuollon ammattikoulutuksen saanut henkilö, jota kansallinen lainsäädäntö tai toimivaltaisten kansallisten viranomaisten asettama salassapitovelvollisuus koskee, tai jos tietoja käsittelee muu henkilö, jolla on vastaava velvoite.

      4. Ottaen huomioon tarvittavat suojatoimet jäsenvaltiot voivat, tärkeää yleistä etua koskevasta syystä, toteuttaa muita kuin 2 kohdassa säädettyjä poikkeuksia joko kansallisella lailla tai valvontaviranomaisen päätöksellä.

      5. Rikoksiin, tuomioihin tai turvallisuutta koskeviin toimenpiteisiin liittyvää tietojenkäsittelyä voidaan suorittaa ainoastaan julkisen viranomaisen valvonnassa tai, jos kansallisessa lainsäädännössä säädetään erityisistä tarpeellisista suojatoimista, jäsenvaltion myöntämissä näiden suojatoimien kattamissa poikkeuksissa. Täydellistä rikosrekisteriä ei kuitenkaan saa pitää kuin julkisen viranomaisen valvonnassa.

      Jäsenvaltiot voivat säätää siitä, että myös hallinnollisiin sanktioihin tai siviiliprosesseihin liittyviä tietoja on käsiteltävä julkisen viranomaisen valvonnassa.

      6. Komissiolle on ilmoitettava 4 ja 5 kohdan nojalla toteutetuista 1 kohdan poikkeuksista.

      7. Jäsenvaltioiden on määriteltävä olosuhteet, joiden vallitessa henkilönumeroa tai muuta yleistä tunnistetta voidaan käsitellä.

    • 10. Ilmoittakaa tarvittaessa, saako asianomainen jäsenvaltio tai voiko se saada yhteisön rahoitustukea kantelun kohteena olevaan toimintaan (mainitkaa viite, jos mahdollista):

      -

      11. Mahdolliset aiemmat yhteydenotot komission yksiköihin (liittäkää mukaan jäljennökset kirjeenvaihdosta, jos mahdollista):


      -

      12. Mahdolliset aiemmat yhteydenotot yhteisön muihin toimielimiin tai elimiin (esim. Euroopan parlamentin vetoomusvaliokuntaan tai Euroopan oikeusasia-mieheen). Jos mahdollista, ilmoittakaa edellä mainittujen antama viitenumero esittämäänne asiaan:

      -


      13. Mahdolliset aiemmat yhteydenotot jäsenvaltion keskushallintoon, alue- tai paikallisviranomaisiin (jäljennökset kirjeenvaihdosta pyydetään oheistamaan liitteeksi, jos mahdollista):

      13.1 Yhteydenotot hallintoviranomaisiin (esim. jäsenvaltion toimivaltaiselle keskushallinnolle, toimivaltaisille alue- tai paikallisviranomaisille tehty oikaisuvaatimus ja/tai kansalliselle tai alueelliselle oikeusasiamiehelle tehty kantelu):


      13.2 Kanteet jäsenvaltion tuomioistuimissa tai muut menettelyt (esim. sovinto- tai välimiesmenettely). (Mainitkaa, jos asiassa on annettu, päätös tai tuomio ja oheistakaa se liitteenä):

      14. Luetelkaa kantelua tukevat asiakirjat ja todisteet ja liittäkää ne tämän lomakkeen mukaan, mukaan lukien asiaa koskevat kansalliset säännökset:

      katso kohta 8
      661/2009
      563/2002
      1053/2002

      15. Luottamuksellisuus (rasti valitsemaanne ruutuun) 3:

      ! “Annan komissiolle luvan paljastaa henkilöllisyyteni sen ottaessa yhteyttä kantelun kohteena olevan jäsenvaltion viranomaisiin.”

      X! “Kiellän komissiota paljastamasta henkilöllisyyttäni sen ottaessa yhteyttä kantelun kohteena olevan jäsenvaltion viranomaisiin.”

      16. Paikka, päiväys ja kantelijan tai tämän edustajan allekirjoitus:


      Helsingissä 16.8.2010



      Heli xxxxxxxxxx

    • (Kantelulomakkeen kääntöpuolelle painettava selvitys)

      Jokainen jäsenvaltio on vastuussa yhteisön oikeuden määräaikaisesta ja yhdenmukaisesta sisällyttämisestä valtion sisäiseen oikeuteensa ja moitteetomasta soveltamisesta. Euroopan yhteisöjen komissio valvoo perustamissopimusten nojalla yhteisön oikeuden moitteetonta soveltamista. Tämän vuoksi, jos jäsenvaltio rikkoo sitä, komissiolla on toimivalta yrittää saada jäsenvaltio noudattamaan yhteisön oikeutta saattamalla asia tarvittaessa Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen käsiteltäväksi (kanne jäsenyysvelvoitteiden noudattamatta jättämisestä). Komissio ryhtyy asianmukaisiksi katsomiinsa toimenpiteisiin joko kantelun tai komission itse havaitsemien rikkomusepäilyjen perusteella.

      Jäsenyysvelvoitteiden noudattamatta jättäminen tarkoittaa sitä, että jäsenvaltio ei noudata yhteisön oikeudesta johtuvia velvollisuuksiaan. Tämä voi johtua joko tietystä toiminnasta tai toiminnan laiminlyönnistä. Valtiolla tarkoitetaan yhteisön oikeuden vastaisesti toimivaa jäsenvaltiota riippumatta siitä, johtuuko jäsenyysvelvoitteiden noudattamatta jättäminen keskus-, alue- tai paikallishallinnon viranomaisten toimista tai laiminlyönneistä.

      Jokainen voi esittää jäsenvaltiota vastaan valituksia lähettämällä komissiolle kantelun jäsenvaltion hallintokäytännöstä tai (lakeihin, asetuksiin tai hallinnollisiin määräyksiin liittyvästä) toimenpiteestä, jonka kantelija katsoo yhteisön oikeuteen kuuluvan säädöksen tai periaatteen vastaiseksi. Kantelijan ei tarvitse osoittaa, että asia koskee hänen etuaan; hänen ei myöskään tarvitse todistaa, että kantelun kohteena oleva rikkomistapaus kohdistuu pääasiassa ja välittömästi hänen etuihinsa. Jotta kantelu voidaan ottaa käsiteltäväksi, sen täytyy kohdistua siihen, että jäsenvaltio on toiminut yhteisön oikeuden vastaisesti. Komissio harkitsee rikkomisesta johtuvien menettelyjen aloittamista ja jatkamista koskevien sääntöjen ja painopisteiden perusteella, johtaako kantelu jatkotoimiin vai ei.

      Jokaista, joka katsoo, että jokin kansallinen säädös (laki, asetus tai hallinnollinen määräys) tai hallintokäytäntö on yhteisön oikeuden vastainen, kehotetaan kääntymään ensin tai samanaikaisesti oman maansa hallinto- tai oikeusviranomaisten puoleen (mukaan lukien maan tai alueen oikeusasiamies) ja/tai käytettävissä oleviin sovinto- tai välimiesmenettelyihin ennen kantelun tekemistä komissiolle. Kantelijan oman edun mukaista on käyttää kansallisessa hallinto- ja lainkäyttömenettelyssä sovellettavia ja muita oikeuskeinoja, minkä vuoksi komissio suosittelee tätä ennen kantelun tekemistä komissiolle.

      Kansallisia oikeuskeinoja käyttämällä kantelija saa yleensä oikeutta välittömästi ja henkilökohtaisesti (hallintoelimelle osoitettu määräys, kansalliseen lainsäädäntöön perustuvan päätöksen kumoaminen, vahingonkorvaukset) sen sijaan komission aloittamassa valvontamenettelyssä, myönteisenkin lopputuloksen saavuttaminen saattaa kestää pitkään. Ennen kuin komissio voi viedä asian yhteisöjen tuomioistuimeen, sen on neuvoteltava asianomaisen jäsenvaltion kanssa saadakseen tämän noudattamaan yhteisön oikeutta.

      Yhteisöjen tuomioistuimen tuomio, jossa jäsenvaltion todetaan laiminlyöneen jäsenyysvelvoitteensa, ei vaikuta kantelijan oikeuksiin, sillä tuomion tarkoituksena ei ole ratkaista yksittäistapausta. Tuomiossa ainoastaan määrätään jäsenvaltio noudattamaan yhteisön oikeutta. Saadakseen oikeutta henkilökohtaisesti, kantelijan on käännyttävä kansallisten tuomioistuinten puoleen.

      Kantelijalla on seuraavat hallinnolliset takeet:

      a) Kun kantelut on kirjattu saapuneeksi komission pääsihteeristöön, kaikille kanteluille, jotka voidaan ottaa tutkittaviksi, annetaan virallinen viitenumero. Tämän jälkeen kantelijalle lähetetään vastaanottoilmoitus, johon kyseinen viitenumero on merkitty. Viitenumero on mainittava kaikessa kantelua koskevassa kirjeenvaihdossa. Viitenumeron antaminen ei vielä välttämättä tarkoita sitä, että asianomaista jäsenvaltiota vastaan aloitettaisiin rikkomisesta johtuva valvontamenettely.

      b) Jos komission yksiköt katsovat tarpeelliseksi ottaa yhteyttä kantelun kohteena olevan jäsenvaltion viranomaisiin, ne noudattavat kantelijan tämän lomakkeen kohdassa 15 tekemää valintaa.

      c) Komissio pyrkii tekemään kantelun kohteena olevasta asiasta päätöksen (aloittaa rikkomisesta johtuva valvontamenettely tai lopettaa kantelun käsittely ilman jatkotoimia) 12 kuukauden kuluessa siitä, kun kantelu on kirjattu pääsihteeristössä.

      d) Jos asianomainen komission yksikkö aikoo ehdottaa, että asian käsittely komissiossa lopetetaan ilman jatkotoimia, se antaa tästä kantelijalle etukäteen tiedon. Komission yksiköt pitävät myös kantelijan ajan tasalla mahdollisen rikkomisesta johtuvan valvontamenettelyn etenemisestä.

      • 20+5=?

        Tää oli hyvä veto. Menestystä!


    • korvamerkitty

      Miten edistyy?

    • jörjevöt

      Ketä kiinnostaa?

    • Sami the sotilas

      Siinäpä kaikki mitä nuo toistensa peräreikiä hoonaavat vanhat pierut ovat saaneet aikaiseksi.

      • 19+16

        Taisit klikata väärää vaihtoehtoa. Sunhan piti lukea vain noita homojuttuja. Ainakin ketjun aloittajalla ja puolisollaan on ne tavanomaiset pari reikää.


      • Sami the sotilas
        19+16 kirjoitti:

        Taisit klikata väärää vaihtoehtoa. Sunhan piti lukea vain noita homojuttuja. Ainakin ketjun aloittajalla ja puolisollaan on ne tavanomaiset pari reikää.

        Tarkoitin ihan näitä kahta suurinta valtakunnan hompsuttajaa.


      • 11+7
        Sami the sotilas kirjoitti:

        Tarkoitin ihan näitä kahta suurinta valtakunnan hompsuttajaa.

        Miten se sitten liittyy tähän keskusteluketjuun? Onhan siellä Arkadianmäellä 200 päättäjää.


      • Sami the sotilas
        11+7 kirjoitti:

        Miten se sitten liittyy tähän keskusteluketjuun? Onhan siellä Arkadianmäellä 200 päättäjää.

        Ja nähtävästi oikein asiantuntijat lobbaamssa lakeja ajantasaisilla keinoilla. On niin helppo olla onnellinen kun he ajattelevat minua paremmin.


      • kkgkjhj
        Sami the sotilas kirjoitti:

        Ja nähtävästi oikein asiantuntijat lobbaamssa lakeja ajantasaisilla keinoilla. On niin helppo olla onnellinen kun he ajattelevat minua paremmin.

        Tämän asian asiantuntijoilta ei kyselty mitään. Ei lausuntopyyntöjä ei mitään. Suoraan vaan lainmuutos kansanedustajien pöydälle ja nuijanpaukaus perään. Kaikki ovat vain ihmeissään että miten se näin meni. Jopa vihreä oikeusministerikin kummasteli että kappas vaan mitä tuli päätettyä. Samaan aikaan käsiteltiin sähköistä reseptiä ja muita sähköisten tietojen käsittelyä, joten tällainen "pikkuasia" hukkui niihin. Ensimmäisessä käsittelyssä käytettiin vain kaksi puheenvuoroa ja nekin käsitteli e-reseptiä. Joku sopivasti transfobinen virkamies lisäsi ilmeisesti nämä alla olevat kohdat lakiin ja ne meni läpi niin ettei kukaan huomannut. Jälkikäteen rypistely ei auttanut enää mitään. laki oli jo lyöty lukkoon.

        13 § Henkilöstä järjestelmään talletettavat tiedot
        Väestötietojärjestelmään talletetaan rekisteröinnin kohteena olevasta henkilöstä seuraavat tiedot:
        15) transseksuaalin sukupuolen vahvistamista koskeva tieto;

        80§ 3. Jos henkilö on transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta annetun lain mukaisesti vahvistettu vastakkaiseen sukupuoleen kuuluvaksi ennen tämän lain voimaantuloa, maistraatti voi tallettaa väestötietojärjestelmään 13 §:n 1 momentin 15 kohdassa tarkoitetun tiedon sukupuolen vahvistamisesta vain, jos henkilö hakee sitä.

        Onko kukaan niin hölmö että pyytää tuota merkintää.


      • 345745
        kkgkjhj kirjoitti:

        Tämän asian asiantuntijoilta ei kyselty mitään. Ei lausuntopyyntöjä ei mitään. Suoraan vaan lainmuutos kansanedustajien pöydälle ja nuijanpaukaus perään. Kaikki ovat vain ihmeissään että miten se näin meni. Jopa vihreä oikeusministerikin kummasteli että kappas vaan mitä tuli päätettyä. Samaan aikaan käsiteltiin sähköistä reseptiä ja muita sähköisten tietojen käsittelyä, joten tällainen "pikkuasia" hukkui niihin. Ensimmäisessä käsittelyssä käytettiin vain kaksi puheenvuoroa ja nekin käsitteli e-reseptiä. Joku sopivasti transfobinen virkamies lisäsi ilmeisesti nämä alla olevat kohdat lakiin ja ne meni läpi niin ettei kukaan huomannut. Jälkikäteen rypistely ei auttanut enää mitään. laki oli jo lyöty lukkoon.

        13 § Henkilöstä järjestelmään talletettavat tiedot
        Väestötietojärjestelmään talletetaan rekisteröinnin kohteena olevasta henkilöstä seuraavat tiedot:
        15) transseksuaalin sukupuolen vahvistamista koskeva tieto;

        80§ 3. Jos henkilö on transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta annetun lain mukaisesti vahvistettu vastakkaiseen sukupuoleen kuuluvaksi ennen tämän lain voimaantuloa, maistraatti voi tallettaa väestötietojärjestelmään 13 §:n 1 momentin 15 kohdassa tarkoitetun tiedon sukupuolen vahvistamisesta vain, jos henkilö hakee sitä.

        Onko kukaan niin hölmö että pyytää tuota merkintää.

        Huomioi: "ennen tämän lain voimaantuloa"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      278
      10189
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      232
      5901
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      173
      5374
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      90
      5003
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      17
      3301
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      5
      2672
    7. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      214
      2562
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      17
      2404
    9. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2214
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      381
      2171
    Aihe