Hei
Olemme suunnittelemassa perheen (2 aik 9v) kanssa purjeveneen ostoa Karibialta ensi kevääksi tapahtuvaan pieneen irtiottoon.
Aikataulut eivät mahdollista veneen ostoa euroopasta ja sen purjehtimista karibialle ja kuukausi sinne ja toinen takaisin ei tuo lisäarvoa, kyllä se rapakon ylitys riittää toiseen suuntaan.
Onkohan kellään omakohtaista kokemusta aiheesta ja voisi antaa ohjeistusta.
Lähinnä käytännön asiat ovat pikkaisen auki kuten ?
- paperityöt (rekisteröinnit jotka mahdollistavat kiertämisen ja paluun)
- maksujen hoito (iso määrä rahaa kuitenkin euroopan ulkopuolelle paikkoihin jotka ovat tunnettuja veronkierto paratiisina)
- katsastajat
- vakuutukset
- mitä siellä ranskan alusmaissa oikeasti tarvitaan ("xxx la mer")?
- suomenlipun alle ?
Tarkoituksena on hankkia vene hintaluokassa 30-70 k euroa jolla seilata ensi kevät 4-6 kk.
muita kriteerejä
- miellään merikelpoinen 40 jalan kieppeillä
- saisi olla 3 hyttiä jos sijoittuu tuohon hintahaitarin yläpäähän niin mahtuu vierailijatkin
Miellellään pyrin löytämään sellaisen jossa on CE merkintä mikä mahdollistaisi tuomisen takaisin suomeen. Ranskan alusmaiden ALV käsittely on kyllä hieman epäselvä, sieltä löytyy kyllä veneitä joissa on ALVit maksettu ranskaan mutta jotka oleilevat nyt karibialla joten niiden tulkinta suomen viranomaisten puolesta ei ole ihan selvä.
Avoinna on myös veneen kohtalo irtioton jälkeen ensi kesänä
- myynti
- säilytys
- pallonkiertoa
Olen kartoittanut mahdollisia vaihtoehtoja
-(neitsyt)saarilta ostettu veroton entinen vuokravene
edullinen(vero vapaa)
ei tarvitse heti kunnostaa
luultavasti huoltokirjat
- takaisin tuonti hieman pomppuista koska joutuu puljaan verotuksen kanssa
esim.
http://www.tuimarinebrokerage.com/searchlistings.php?rPage=/privatelabel/listing/pl_boat_full_detail.jsp?slim=pp278603&boat_id=2187189&ybw=&units=Feet¤cy=EUR&access=Public&listing_id=77108&url=
-ranskan alusmailta ostettu käytetty
edullinen
alvit maksettu (?)
sijainti parempi jos purjehtii ylöspäin (?)
- ranskankielisyys
esim.
http://www.yachtworld.com/core/listing/boatMergedDetails.jsp?boat_id=2049971&ybw=&units=Feet&access=Public&listing_id=75043&url=
merenkulkukelpoinen bluawater sailor
halpa
periaatteessa merikelpoinen pallonkiertoon tai takaisintuontiin
vanhoissa veneissä ei veroepäselvyyksi
- vanha vene vaatinee sijoittamista rahallisesti ja aikataulullisesti
- alla oleva esimerkki tuo myös henkilökohtaisen turvallisuuden
esim.
http://www.guatemalariodulce.com/index.html#monohull
/Janne
Veneen osto karibialta
48
3451
Vastaukset
- bvi?
Eikös CE-kilpiongelmiin toimi kiertotienä se että nuo eurooppalaisten alusmaat katsotaan tässä mielessä euroopaksi. Ainakin yksi ruotsalainen sälli oli tuonut Grand Banksin BVI:stä (British Virgin Island) ja saanut ilman jälkisertifiointia laillisesti Ruotsiin.
- bluewateryachting
Onnea vaan hankkeelle, Muutama asia kannattaa kuitenkin tiedostaa jo lähdössä:
Jos ajatuksena on veneillä Karibialla ja tuoda kotiin tuliaisina hyvä ostos, niin kannataisi ennemmin hankkia se hyvä ostos vaikka Keski-Euroopasta ja purjehtia sitten minne haluaa.
Ota huomioon, että veneiden kunto on pääsääntöisesti aivan jotain muuta kuin mitä vastaavan ikäisten kunto meillä. Aurinko, meri, suola, hiekka ja sääolosuhteet kuluttavat aivan eri tahtiin jo välimerelläkin veneitä, saatikka sittten tuolla valtameriolosuhteissa. Myös käyttö ja asuminen kuluttavat.
Halvalla ei saa hyvää, edes karibialta. Maksat Suomeen tuotaessa myös arvonlisäveron (tai mieluiten paluumatkalla vaikkapa Englannissa, jossa lienee kai ~17,5 %).
Käytettyä ostaessa pitäisi aina varautua jopa suuriinkin korjauksiin ja kuluvien varusteiden uusimiseen. Kohde pitäisi tarkastuttaa riippumattomalla tarkastajalla jotta tiedät oikeasti mitä ostat. Ilman tarkastusta ei välttämättä saa veneelle vakuutusta. Kyse on myös turvallisuudesta.
Myös kaupankäynti on haastavaa, sillä maailmalla on paljon veneitä myynnissä, joita myyjä ei edes omista ja edullisilla ehdoilla houkutellaan käsirahoja ja suuurempiakin summia innokkailta ostajilta. Ostaminen on jotenkin turvallista vain suurten tunnettujen venevälittäjien kautta.
Satamissa kelluu ja maissa seisoo paljon veneitä, jotka ovat jääneeet odottamaan omistajan paluuta (tai omistaja ei enää koskaa palaa). Kunto sen mukainen.
Realistisena vaihtoehtona kannattaisi ajatella myös pidempää vuokrausta. Silloin ei olisi omaa rahaa kiinni veneessä ja myös vapaampi tekemään muutoksia suunnitelmiin. Vuokraaja vastaa myös veneen kunnosta ja varustus on valmiina. - jenne
bluewateryachting kirjoitti:
Onnea vaan hankkeelle, Muutama asia kannattaa kuitenkin tiedostaa jo lähdössä:
Jos ajatuksena on veneillä Karibialla ja tuoda kotiin tuliaisina hyvä ostos, niin kannataisi ennemmin hankkia se hyvä ostos vaikka Keski-Euroopasta ja purjehtia sitten minne haluaa.
Ota huomioon, että veneiden kunto on pääsääntöisesti aivan jotain muuta kuin mitä vastaavan ikäisten kunto meillä. Aurinko, meri, suola, hiekka ja sääolosuhteet kuluttavat aivan eri tahtiin jo välimerelläkin veneitä, saatikka sittten tuolla valtameriolosuhteissa. Myös käyttö ja asuminen kuluttavat.
Halvalla ei saa hyvää, edes karibialta. Maksat Suomeen tuotaessa myös arvonlisäveron (tai mieluiten paluumatkalla vaikkapa Englannissa, jossa lienee kai ~17,5 %).
Käytettyä ostaessa pitäisi aina varautua jopa suuriinkin korjauksiin ja kuluvien varusteiden uusimiseen. Kohde pitäisi tarkastuttaa riippumattomalla tarkastajalla jotta tiedät oikeasti mitä ostat. Ilman tarkastusta ei välttämättä saa veneelle vakuutusta. Kyse on myös turvallisuudesta.
Myös kaupankäynti on haastavaa, sillä maailmalla on paljon veneitä myynnissä, joita myyjä ei edes omista ja edullisilla ehdoilla houkutellaan käsirahoja ja suuurempiakin summia innokkailta ostajilta. Ostaminen on jotenkin turvallista vain suurten tunnettujen venevälittäjien kautta.
Satamissa kelluu ja maissa seisoo paljon veneitä, jotka ovat jääneeet odottamaan omistajan paluuta (tai omistaja ei enää koskaa palaa). Kunto sen mukainen.
Realistisena vaihtoehtona kannattaisi ajatella myös pidempää vuokrausta. Silloin ei olisi omaa rahaa kiinni veneessä ja myös vapaampi tekemään muutoksia suunnitelmiin. Vuokraaja vastaa myös veneen kunnosta ja varustus on valmiina.Kiitos. Alunperin suunnittelin keskieurooppaa ja ARCilla yli mutta aikataulutus ja 1 kk 1 kk merellä eivät puoltaneet tuota ratkaisua.
Käytettyä ostaessa ei tietänkään osta uutta mutta pyrin löytämään ainakin sellaisen vehkeen jolla voisi tuon 6 kk purjehtia ilman isompia remppoja. Purjeet joutuu ehkä ostamaan mutta jos moottori pysyisi kuosissa ja rungosta ei löydy mitään ihmeempää. elektroniikka jos toimii niin se on vain plussaa mutta oletuksena aina kun ostan venettä on että ne menevät rikki joka tapauksessa. Riki olisi myös kiva jos olisi kunnossa mutta niistä juuri koskaan voi tietää.
Juu tarkoituksena ei ole rikastua ostamalla halvemmalla myydä kalliilla, vaan sijoittaa elämään perheen kanssa purjehtien eräästä upeimista kohteista maailmalla. Toki tuo budjetti rajoittaa eikä esim katamaraanit ole vaihtoehto (toki oma osaaminenkin on hankittua yksirunkoisilla). Mutta uskoisin että tuo budjetti riittäisi sellaisen veneen hankintaan että jos se on alapäässä saa käyttää kunnostukseen enemmän ja jos yläpäässä voi kunnostukseen käyttää vähemmän. Onko suositella jotain isoa välittäjää tuolta alempana karibiaa.
Itse asiassa tuo vuokraus oli myös mielessä jopa ajatus uuden vuokraveneen ostosta vuokrausfirmalle mutta vuokrausfirmojen esitteet puhuvat "jopa 8 viikon " vuokrauksesta joka olisi tarkoitukseemme liian lyhyt aika. Lisäksi vuokraus firmoilla on olleet joitain rajoitteita mihin ja milloin purjehtia (yö ja muut maat) esim Kuuba silloin lienee pois luettu ? Jos on esittää jotain ehdotuksia isoista välittäjistä varsinkin tuolta etelä karibialta.
/Janne - seadog
jenne kirjoitti:
Kiitos. Alunperin suunnittelin keskieurooppaa ja ARCilla yli mutta aikataulutus ja 1 kk 1 kk merellä eivät puoltaneet tuota ratkaisua.
Käytettyä ostaessa ei tietänkään osta uutta mutta pyrin löytämään ainakin sellaisen vehkeen jolla voisi tuon 6 kk purjehtia ilman isompia remppoja. Purjeet joutuu ehkä ostamaan mutta jos moottori pysyisi kuosissa ja rungosta ei löydy mitään ihmeempää. elektroniikka jos toimii niin se on vain plussaa mutta oletuksena aina kun ostan venettä on että ne menevät rikki joka tapauksessa. Riki olisi myös kiva jos olisi kunnossa mutta niistä juuri koskaan voi tietää.
Juu tarkoituksena ei ole rikastua ostamalla halvemmalla myydä kalliilla, vaan sijoittaa elämään perheen kanssa purjehtien eräästä upeimista kohteista maailmalla. Toki tuo budjetti rajoittaa eikä esim katamaraanit ole vaihtoehto (toki oma osaaminenkin on hankittua yksirunkoisilla). Mutta uskoisin että tuo budjetti riittäisi sellaisen veneen hankintaan että jos se on alapäässä saa käyttää kunnostukseen enemmän ja jos yläpäässä voi kunnostukseen käyttää vähemmän. Onko suositella jotain isoa välittäjää tuolta alempana karibiaa.
Itse asiassa tuo vuokraus oli myös mielessä jopa ajatus uuden vuokraveneen ostosta vuokrausfirmalle mutta vuokrausfirmojen esitteet puhuvat "jopa 8 viikon " vuokrauksesta joka olisi tarkoitukseemme liian lyhyt aika. Lisäksi vuokraus firmoilla on olleet joitain rajoitteita mihin ja milloin purjehtia (yö ja muut maat) esim Kuuba silloin lienee pois luettu ? Jos on esittää jotain ehdotuksia isoista välittäjistä varsinkin tuolta etelä karibialta.
/JanneOletko neuvotellut venevuokraamojen kanssa. Niillä on valmiit mallit omistusohjelmistaan selkeyden vuoksi, mutta en näkisi syytä miksi ne eivät suotstuisi esimerkiksi järjestelyyn missä venettä ensin käytetää puoli vuotta omiin tarkoituksiin ja sitten loppu sopimuskauden enempi vuokraamon käytössä. Itse olen ollut yhteydessä Sunsailia ja Mooringsia pyörittävään firmaan ja tuntuivat olevan hyvinkin joustavia. Ainakin Mooringsilla on jonkinlainen pistelaskusysteemi ja miksei näiden pisteiden käytöstä voisi sopia ennakkoon. Pienemmät vuokraamot ovat todennäköisesti vieläkin kiinnostuneempia jos joku on valmis tuomaan pääomaa heidän toimintaansa.
- JJ69_
Jos vene on Ranskan saarilla ja maksettu paikallinen vero niin se ei ole EU-vero etkä saa papereita joilla välttyisit veron maksusta tuonnin yhteydessä EU:hun. Sama homma toisin päin. Jos EU-vene muuttaa pysyvästi Ranskan saarille, niin joutuu maksamaan ko. saarelle alvin uudelleen. Ja yleensä vero on aika kova, Tahitilla jopa 30%. Tiedän ranskalaisen pariskunnan joka on maksanut veneestään alvin ensin Ranskaan ennen euroa, sitten muuttivat Ranskan Guayanaan ja maksoivat sinne veron. Nyttemmin oleilevat Tahitilla ja joutuivat maksamaan veron kolmannen kerran. Kippari sanoi että vene on nyt maksettu kahteen kertaan.
Jos aoit jatkaa purjehtimista ja et oleile missään pitkään niin älä maksa mihinkään veroa. Osta verovapaa vene ja maksa verot sinne minne lopuksi pysähdyt. Jenkeillä on paljon verovapaita veneitä Karibialla. Ne ei voi myydä niitä kippareille jotka haluavat palata Jenkkeihin ilman että joutuu maksamaan jenkkiveron. Niitä saa Karibialta monasti edullisesti ja kaupankäynti Jenkkilään helpompaa kuin Karibialle. EU-alueellakin saa oleilla verovapaalla veneellä muistaakseni 6 kk. Monet vie Turkkiin tms. talveksi ja sitten taas takaisin Euroopan puolelle.
Telakalla ollessamme Trinillä naapuriveneemme oli juuri myyty. Oli iso ja vanhahko 47-jalkainen ja paperilla näytti hyvältä. Sen osti pariskunta yhden muksun kanssa. Kippari oli ollut ammattikipparina superjahdeissa ja vaimo miehistössä. Vene oli seissyt pari vuotta myyntiä odottamassa tropiikissa ja uusittavaa oli todella paljon. Kippari sanoi että 40 kUSD oli palanut erilaisiin huoltoihin, vaikka pääosan työstä teki itse. Lisää paloi vielä myöhemmin. Tapasimme myöhemmin pari kertaa ja sanoivat että halvalla ostettu vene ei lopulta tullut halvaksi, mutta nyt on vene kunnossa. Käyttivät veneellä kuntotarkastajan ennen ostoa jonka raportti kertoi aivan muuta kuin mitä vene oli. Se paperi ei kelvannut edes vessapaperiksi. Rahan siirrossa olivat myös hävinneet kuulemma 5% kuluihin ja huonoon vaihtokurssiin koska pankki oli Karibialla. Suositteli että maksu jenkkeihin tai eurooppalaiseen pankkiin, helpompaa ja halvempaa. Älä osta näkemättä itse venettä ja oleta että kaikki kusettavat minkä kerkiävät oli kipparin neuvo.- Jenne
Kiitos hyviä neuvoja . Tuo ranskalaisten alusmaiden verokäytännön oma tulkinta olikin liian hyvää ollakseen totta. Onko tiedossa että jos ostan veneen esim. Neitsyt saarilta tai ranskan alusmaista ilman veroja (esim vuokravene firmalta) niin tarvitaanko jotain verotodistuksia mualle jos purjehtii. Voinko rekisteröidä sen suomeen ja pistää suomen lippun perään vai purjehdinko sen maan lipulla josta sen osti.
6 kuukauden takia en kyllä kovin isoa projektia viitsisi ottaa, mutta kuvittelisin että tuon hintahaarukan yläpäästä löytyisi myös vähemmän työtä vaativia ainakin pienemmästä kokoluokasta. Toki ainahan (käytetyn) veneen ostaminen on riskialtista puuhaa oli sitten suomesta tai ulkomailta.
Oliko karibian alueella jotain maita johon piti suomen(EU) kansalaisen hommata visat etukäteen ?
Jos purjehdin verottoman vehkeen toiseen paikkaan ja pistän sen myyntiin siellä pitääkö silloin maksaa verot esim. martiniquelta BVIlle?
/Janne - ??
pitäisikö vene sitten tehdä itse ettei tarvitsisi maksella veroja missään?
- Hanse40+
?? kirjoitti:
pitäisikö vene sitten tehdä itse ettei tarvitsisi maksella veroja missään?
Ainakin 2 vuotta sitten sai verottomana ostetun veneen rekisteröityä suomeen pelkkien paperien kanssa, vene oli yhä Gibraltarilla. Sitten vaan siniristilippu hulmuten suomalaiset rekisterinumerot kyljessä purjehtien suomeen ja veroja makselemaan. Sitä en tiedä kuinka kävisi jos ei menisikään maksamaan, eihän täällä kukaan pysäytä ja kysele alvikuitteja käytännössä.
- mistä?
Hanse40+ kirjoitti:
Ainakin 2 vuotta sitten sai verottomana ostetun veneen rekisteröityä suomeen pelkkien paperien kanssa, vene oli yhä Gibraltarilla. Sitten vaan siniristilippu hulmuten suomalaiset rekisterinumerot kyljessä purjehtien suomeen ja veroja makselemaan. Sitä en tiedä kuinka kävisi jos ei menisikään maksamaan, eihän täällä kukaan pysäytä ja kysele alvikuitteja käytännössä.
Olisiko Dunckeri joutunut maksamaan veroja jos hän olisi asettunut asumaan eri puolille maailmaa veneineen? Joutuisiko perillinen?
- Kovaduunari
Oikea satusetä JJ 69.Kertomasi tarinat eivät varmasti pidä paikkaansa....tai olet ehkä suomalainen venekauppias!
- hp
Kovaduunari kirjoitti:
Oikea satusetä JJ 69.Kertomasi tarinat eivät varmasti pidä paikkaansa....tai olet ehkä suomalainen venekauppias!
osta meksikosta, ei veroja parisataa dollaria veromuotoisia kuluja, hyvia jenkkilaisten elakelaisten kaytosta poistuvia veneita, ei niinkaan kaikki uusia mutta hyvin varusteltuja. kauppakirja ja omistuspaperit suomen maistraattiin. numerot kylkeen meksikossa ja menoksi. toki AINA joudut maksamaan veron kun tulet sitten joskus suomeen. ce merkinta suomessa sitte kun on tarpeen. meksikossa lisaksi dealerit jenkeista. kaikki rahaliikenne jenkkilan kautta on myos turvallista. verojenkin jalkeen jaa taskurahaa melkoisesti vrt suomi ja suomen venekaupat
- jenne
hp kirjoitti:
osta meksikosta, ei veroja parisataa dollaria veromuotoisia kuluja, hyvia jenkkilaisten elakelaisten kaytosta poistuvia veneita, ei niinkaan kaikki uusia mutta hyvin varusteltuja. kauppakirja ja omistuspaperit suomen maistraattiin. numerot kylkeen meksikossa ja menoksi. toki AINA joudut maksamaan veron kun tulet sitten joskus suomeen. ce merkinta suomessa sitte kun on tarpeen. meksikossa lisaksi dealerit jenkeista. kaikki rahaliikenne jenkkilan kautta on myos turvallista. verojenkin jalkeen jaa taskurahaa melkoisesti vrt suomi ja suomen venekaupat
Meksikossa ei löytynyt ainakaan yachtworld luettelosta mitään minulle tuttua merkkiä.
Ei myöskään USAssa ollut hintatasoon niin
Tällä hetkellä minua kiinnostava parhaimmat ovat BVI tai St Martin.
Benetau Oceanis 393 on ollut niitä kiinnostavampia (tosin oli siellä vanhempi Swan jota en vain ole saanut vielä pudotettu long listiltäni vai kaikki järkisyyt sanovat että tähän elämäntilanteeseen projekti ei kuulu)
Olisin kiinnostunut jos jollain on omakohtaista tietoa noiden uudehkojen purjevveneiden CE jälkimerkinnöistä tai linkeistä jonnekkin jossa noita purjeveneitä on CE merkitty. Moottoriveneet ja jetit olen jo itse löytänyt googlella. Varsinkin nuo massamarkkina Jeannau ja Benettau merkkisten veneiden PCA olisi kiinnostava. (Ce merkinnällä olevat kun maksavat sen 10% lisää jos siis CE merkinnän saa alle 5k€ se kannattaa hoitaa itse tai jättää hoitamatta)
Lisäksi olen miettimässä pitäisikö palkata oma agentti BVI:ltä joka kävisi vaihtoehdot läpi tosin kun puhutaan 50-70k€ purkkarista löytyykö sellaista tuolta. Ne kai yleensä ottavat palkkionsa myyjän pussista (jakavat provision myyjän agentin kanssa).
Edelleen on vähän hämärän peitossa miten ne rahat siirretään ja miten varmistun että se on Escrow tili.
/Janne - hp
jenne kirjoitti:
Meksikossa ei löytynyt ainakaan yachtworld luettelosta mitään minulle tuttua merkkiä.
Benetau Oceanis 393 on ollut niitä kiinnostavampia (tosin oli siellä vanhempi Swan jota en vain ole saanut vielä pudotettu long listiltäni vai kaikki järkisyyt sanovat että tähän elämäntilanteeseen projekti ei kuulu)
Olisin kiinnostunut jos jollain on omakohtaista tietoa noiden uudehkojen purjevveneiden CE jälkimerkinnöistä tai linkeistä jonnekkin jossa noita purjeveneitä on CE merkitty. Moottoriveneet ja jetit olen jo itse löytänyt googlella. Varsinkin nuo massamarkkina Jeannau ja Benettau merkkisten veneiden PCA olisi kiinnostava. (Ce merkinnällä olevat kun maksavat sen 10% lisää jos siis CE merkinnän saa alle 5k€ se kannattaa hoitaa itse tai jättää hoitamatta)
Lisäksi olen miettimässä pitäisikö palkata oma agentti BVI:ltä joka kävisi vaihtoehdot läpi tosin kun puhutaan 50-70k€ purkkarista löytyykö sellaista tuolta. Ne kai yleensä ottavat palkkionsa myyjän pussista (jakavat provision myyjän agentin kanssa).
Edelleen on vähän hämärän peitossa miten ne rahat siirretään ja miten varmistun että se on Escrow tili.
/Jannelaajennappa hakua koko valiamerikkaan , paljon hyvia veneita. Tosi on, etta ns. tuttuja venemerkkeja ei suomalaiselta nakokannalta tahdo loytya. Tarjolla on kuitenkin paljon edullisia "ocean going, blue water " cruisereita.
tahan aikaan vuodesta karibialla kova kysynta veneista, joten odota pari kolme kuukautta. Tarjoa 60% pyynnista, hyva survey la lenna itse paikalle kun maksat loput paaset testaamaan vesilla ja lomailemaan samalla. Frankfurin ja pariisin kautta edullisesti suoria lentoja.
Agentit ottavat aina tietenkin osuuden, mutta tapa ostaa heidan kautta on turvallinen ja saat yleensa todellista tietoa kohteesta ennen ostopaatosta
onnea yritykselle, kirjoitteleppa miten menee - 8
jenne kirjoitti:
/Janneoletko jo lukenut tämän tutkimuksen Oceanis 39 veneen merikelpoisuudesta? http://www.maib.gov.uk/cms_resources/Ocean Madam.pdf
- llleee
8 kirjoitti:
oletko jo lukenut tämän tutkimuksen Oceanis 39 veneen merikelpoisuudesta? http://www.maib.gov.uk/cms_resources/Ocean Madam.pdf
Linkkikin toimii melkein:)
- sdfg
8 kirjoitti:
oletko jo lukenut tämän tutkimuksen Oceanis 39 veneen merikelpoisuudesta? http://www.maib.gov.uk/cms_resources/Ocean Madam.pdf
Että hullunrohkea ääliö tuhoaa vaikka mitä, riippumatta itse tavarasta.
Pakkoko sitä on lähteä force 9 keliin?
http://www.maib.gov.uk/publications/investigation_reports/1999/ocean_madam.cfm - 8
sdfg kirjoitti:
Että hullunrohkea ääliö tuhoaa vaikka mitä, riippumatta itse tavarasta.
Pakkoko sitä on lähteä force 9 keliin?
http://www.maib.gov.uk/publications/investigation_reports/1999/ocean_madam.cfmno totta on ettei mitään järkeä lähteä kovaan keliin. No, jos nyt siellä olet, niin kummalla mieluummin, vanhalla ranskiksella vai vanhalla swaanilla?
- pointtiin....
8 kirjoitti:
no totta on ettei mitään järkeä lähteä kovaan keliin. No, jos nyt siellä olet, niin kummalla mieluummin, vanhalla ranskiksella vai vanhalla swaanilla?
Muistetaanpa vielä, että alkuperäinen kysymyksen asettelu oli veneen osto ja sitten purjehtiminen Karibian meren alueelta Suomeen. Sää on harvoin stabiili niin pitkän avomerilegin aikana. Jos on hyvä tuuri, merien ylityksistä voi tietysti selvitä matalapaineisiin joutumatta. Jokainen tietysti päättää, mikä ominaisuus veneessä on tärkein ja valitsee veneensä sen mukaan.
- sdfg
pointtiin.... kirjoitti:
Muistetaanpa vielä, että alkuperäinen kysymyksen asettelu oli veneen osto ja sitten purjehtiminen Karibian meren alueelta Suomeen. Sää on harvoin stabiili niin pitkän avomerilegin aikana. Jos on hyvä tuuri, merien ylityksistä voi tietysti selvitä matalapaineisiin joutumatta. Jokainen tietysti päättää, mikä ominaisuus veneessä on tärkein ja valitsee veneensä sen mukaan.
Jokainen päättää mihin keliin menee, kirtääkö rintamia, missä vaiheessa laittaa veneen piihin/ajoankkuriin ja menee sisätiloihin...
Ei se ole enää veneen merkistä kiinni jos se kaatuu kun aallot ovat 9 metriä korkeat.
Lisäksi biskajanlahden aaltoja ei voi samana päivänä verrata esim atlantin ylityksen aaltoihin, on ihan eri asia olla 45 solmun tuulessa biskajanlahdella tai keskellä atlanttia.
Kyllä se vaan on niin että 99% tapaturmista ja hengenmenetyksistä vesillä on syynä inhimillinen tekijä.
Kuten niin monessa muussakin tapauksessa, myös tässä tapauksessa vene upotettiin myöhemmin ollessaan vaaraksi merenkululle, vene siis ei uponnut.
Ja kyllä, pitkilläkin legeillä sää on melko hyvin ennustettavissa, ja useimmiten se on stabiili. - 31
sdfg kirjoitti:
Jokainen päättää mihin keliin menee, kirtääkö rintamia, missä vaiheessa laittaa veneen piihin/ajoankkuriin ja menee sisätiloihin...
Ei se ole enää veneen merkistä kiinni jos se kaatuu kun aallot ovat 9 metriä korkeat.
Lisäksi biskajanlahden aaltoja ei voi samana päivänä verrata esim atlantin ylityksen aaltoihin, on ihan eri asia olla 45 solmun tuulessa biskajanlahdella tai keskellä atlanttia.
Kyllä se vaan on niin että 99% tapaturmista ja hengenmenetyksistä vesillä on syynä inhimillinen tekijä.
Kuten niin monessa muussakin tapauksessa, myös tässä tapauksessa vene upotettiin myöhemmin ollessaan vaaraksi merenkululle, vene siis ei uponnut.
Ja kyllä, pitkilläkin legeillä sää on melko hyvin ennustettavissa, ja useimmiten se on stabiili.luottamus veneeseen on varsin subjektiivinen asia ja on varsin voimakas tekijä mahdollisissa inhimillisten virheiden ketjussa.
Vene A: erittäin tukeva laadukkaaksi ja vahvaksi koettu vene, sisaralukset kiertäneet esim. Kap Hornin; ihmiset veneen kyydissä voivat ajatella että oli keli kuinka paha tahansa niin vene kyllä kestää eli ei tässä sen pahempaa hengenhätää ole. Kun ei enää itse kykene voi kokea että yksi vaihtoehto on vain mennä punkkaan nukkumaan luukut kiinni ja antaa veneen huolehtia lopusta. Punkasta noustaan kun keli on parempi ja tilanne "ohi".
Vene B: rannikkokäyttöön tehty josta yleinen laituriparlamenttien mielipide on että veneellä ei parana pahoihin keleihin lähteä, ei erityisen vahva. Ihmiset veneen kyydissä saattavat helpommin alkaa ajatella että tässä ollaan kohta kusessa ja tehdä irrationaalisia asioita jotka johtavat tilanteen pahenemiseen. - ja haverit
sdfg kirjoitti:
Ja kyllä, pitkilläkin legeillä sää on melko hyvin ennustettavissa, ja useimmiten se on stabiili.liittyvät aika usein toisiinsa. Toi väite, että 99% havereista riippuukin inhimillisistä tekijöistä eikä veneestä on kyllä hatusta vedetty arvaus, ei fakta.
J.Cornell oli pitänyt tilastoa ARC:n aikana sattuneista havereista. Ylivoimaisesti tavallisin syy oli peräsimen pettäminen. Se oli kaikkein tavallisin syy totaalihaveriin, veneen menettämiseen.
Tietenkin inhimilliset tekijät ovat kaikissa tapahtumissa mukana, vaikka perussyy olisikin heikko rakenne, heikko "seakindliness" (veneen käyttäytyminen merenkäynnissä) tai huono merikelpoisuus. Kannattaa lukea vaikkapa Fastnet Race 1979 tragedian analyysi. Useiden veneiden rakenne ei kestänyt. Kun luottamus veneeseen katosi, ihmiset siirtyivät pelastuslauttoihin ja kuolivat hypotermiaan.
En ymmärrä miksi nyt haluat verrata Atlantin ja Biskajan aaltoja. Jos maailmalla aikoo seilata, yleensä ylitetään sekä Biskajan lahti että Atlantti (useimmat purjehtijat tarkoittanevat tässä yhteydessä "Atlantilla" legiä Kanarialta Karibialle tai Karibialta Azorien kautta Engl.kanaaliin). Jos veneen merikelpoisuus on kyseenalainen, on parempi pysytellä sisämerellä tai hankkia merikelpoisempi paatti.
Eikö ole täysin tarpeetonta riskin ottamista, jos tieten tahtoen hankkii perheelleen valtamerireissuja varten veneen jonka merikelpoisuus on kyseenalainen? Siitähän nyt oli kysymys, vai eikö ollut? - jenne
ja haverit kirjoitti:
liittyvät aika usein toisiinsa. Toi väite, että 99% havereista riippuukin inhimillisistä tekijöistä eikä veneestä on kyllä hatusta vedetty arvaus, ei fakta.
J.Cornell oli pitänyt tilastoa ARC:n aikana sattuneista havereista. Ylivoimaisesti tavallisin syy oli peräsimen pettäminen. Se oli kaikkein tavallisin syy totaalihaveriin, veneen menettämiseen.
Tietenkin inhimilliset tekijät ovat kaikissa tapahtumissa mukana, vaikka perussyy olisikin heikko rakenne, heikko "seakindliness" (veneen käyttäytyminen merenkäynnissä) tai huono merikelpoisuus. Kannattaa lukea vaikkapa Fastnet Race 1979 tragedian analyysi. Useiden veneiden rakenne ei kestänyt. Kun luottamus veneeseen katosi, ihmiset siirtyivät pelastuslauttoihin ja kuolivat hypotermiaan.
En ymmärrä miksi nyt haluat verrata Atlantin ja Biskajan aaltoja. Jos maailmalla aikoo seilata, yleensä ylitetään sekä Biskajan lahti että Atlantti (useimmat purjehtijat tarkoittanevat tässä yhteydessä "Atlantilla" legiä Kanarialta Karibialle tai Karibialta Azorien kautta Engl.kanaaliin). Jos veneen merikelpoisuus on kyseenalainen, on parempi pysytellä sisämerellä tai hankkia merikelpoisempi paatti.
Eikö ole täysin tarpeetonta riskin ottamista, jos tieten tahtoen hankkii perheelleen valtamerireissuja varten veneen jonka merikelpoisuus on kyseenalainen? Siitähän nyt oli kysymys, vai eikö ollut?No tämä meni tietysti taas off topic vastattiin kysymykseen jota ei kysytty.
Valtameri reissujahan varten ei venettä ostettu vaan karibian purjehdusta varten.
Mutta optiot pidetään mahdollisemman auki sehän on veneen oston koko idea jos ei maisema miellytä nostetaan ankkuri.
Jos budjetti on 30-70k voi tietysti arvata että ei se swa(m)nkaan kovin kummonen ole .
Tuossa epäilyttää tuo moottori ja rikinki kunto on arvoitus ja niitähän ei ole tuossa budjetissa varaa maksaa.Tosin myöntää täytyy edelleen tuo swan kiinnostaa mutta ei järkisyistä vaan tunnesyistä. Ja veneen ostothan ei ole koskaan järkeviä vaan tunneperäisiä päätöksiä joita naamioidaan erillaisilla argumenteilla järkeviksi.
http://www.bviyachtsales.com/core/listing/pl_boat_detail.jsp?&units=Feet&id=2274819&lang=en&slim=broker&&hosturl=bviyachtsales&&ywo=bviyachtsales&
20 v nuorempi ja on varaa valita samalta alueelta useampi saman merkkinen (tiedän USAssa on saman hintaluokan swaneija ympäriinsä) ja ostaa niistä paras
tällä hetkellä olen tekemässä kauppaa tästä.
http://www.tuimarinebrokerage.com/searchlistings.php?rPage=/privatelabel/listing/pl_boat_detail_handler.jsp?slim=pp278603¤cy=USD&units=Feet¤cyid=100&boat_id=2210981&back=/privatelabel/listing/cache/pl_search_results.jsp?man=oceanis 393&slim=pp278603&sm=3¤cyid=100&cit=true&searchtype=buy
Kiitos viitauksesta vilkaisin läpi mutta löysin siihen vastineenkin
"The 393 was the updated replacement for the 390, not long after the capsize and inversion in the Bay of Biscay and resulting loss of life from "Ocean Madam", a Beneteau 390. After having had one of their supposedly ocean-capable yachts in a highly publicised tragedy, they increased the ballast ratio on the next new model, the 393, hence the better than typical STIX figure. Beneteau explained the extra ballast as being there to improve sailing performance."
Riskejähän otetaan aina kaikilla ei ole varaa ostaa Hummeria ajopeliksi silti jengi ajelee vanhoilla tai riisikupeilla. Riskiarvioinnin perusteella en usko että keli tulee ongelmaksi, suurimaksi riskiksi arvioisin jollan varastaminen tai ankkurin pettäminen. Vakava riski on myös sairastuminen jos menemme katselemaan väliamerikan luontoa esim Mayay temppeleitä. Taloudellinen riski on tietysti venen arvon vähentyminen tai valuuttariski. Ja luultavasti pidemmät matkat teen yksin tai muiden gastien kun perheen kanssa. - Jenne
hp kirjoitti:
laajennappa hakua koko valiamerikkaan , paljon hyvia veneita. Tosi on, etta ns. tuttuja venemerkkeja ei suomalaiselta nakokannalta tahdo loytya. Tarjolla on kuitenkin paljon edullisia "ocean going, blue water " cruisereita.
tahan aikaan vuodesta karibialla kova kysynta veneista, joten odota pari kolme kuukautta. Tarjoa 60% pyynnista, hyva survey la lenna itse paikalle kun maksat loput paaset testaamaan vesilla ja lomailemaan samalla. Frankfurin ja pariisin kautta edullisesti suoria lentoja.
Agentit ottavat aina tietenkin osuuden, mutta tapa ostaa heidan kautta on turvallinen ja saat yleensa todellista tietoa kohteesta ennen ostopaatosta
onnea yritykselle, kirjoitteleppa miten meneeLaitoin sitten yachtworldiin hakuehdoiksi
americas
used
sail
50-100k
Tulos oli
North America (2329)
Caribbean (216)
Latin America (115)
Central America (52)
South America (12)
Van de statin katselin mutta on aika vanha. Mikä noista latin american veneistä nyt olisi sellainen jota tarkoitat. Koska ei ne mielestäni mitenkään edullisia olleet verrattuna caribialle tai jenkkilään ?
Muut kuin ranskalais merkit eivät olleet kovin edustettuna ja custom on-off veneiden hinta arvio on aika vaikeaa aina. Muutama vuosi sitten myimme pois sellaisen teräsketsin myyntiprosessi oli reilut parivuotta.
Mielellään odottaisin sen muutaman kuukauden mutta aikataulut ei salli paras kausi menee ohi, kylmistä sateisista kesistä voin nauttia suomessakin. Joten tulen olemaan se joka myy sen 60%iin ;-)
jos en jatka matkaa tai tuo sitä takaisin.
http://www.yachtworld.fi/core/listing/cache/searchResults.jsp?boatsAddedSelected=-1&slim=quick&searchtype=advancedsearch&Ntk=boatsFI&N=1792 2285 2279 1334&Ns=PBoat_sortByPriceDesc|1&sm=3&cit=true&luom=127¤cyid=1004 - 27
jenne kirjoitti:
No tämä meni tietysti taas off topic vastattiin kysymykseen jota ei kysytty.
Valtameri reissujahan varten ei venettä ostettu vaan karibian purjehdusta varten.
Mutta optiot pidetään mahdollisemman auki sehän on veneen oston koko idea jos ei maisema miellytä nostetaan ankkuri.
Jos budjetti on 30-70k voi tietysti arvata että ei se swa(m)nkaan kovin kummonen ole .
Tuossa epäilyttää tuo moottori ja rikinki kunto on arvoitus ja niitähän ei ole tuossa budjetissa varaa maksaa.Tosin myöntää täytyy edelleen tuo swan kiinnostaa mutta ei järkisyistä vaan tunnesyistä. Ja veneen ostothan ei ole koskaan järkeviä vaan tunneperäisiä päätöksiä joita naamioidaan erillaisilla argumenteilla järkeviksi.
http://www.bviyachtsales.com/core/listing/pl_boat_detail.jsp?&units=Feet&id=2274819&lang=en&slim=broker&&hosturl=bviyachtsales&&ywo=bviyachtsales&
20 v nuorempi ja on varaa valita samalta alueelta useampi saman merkkinen (tiedän USAssa on saman hintaluokan swaneija ympäriinsä) ja ostaa niistä paras
tällä hetkellä olen tekemässä kauppaa tästä.
http://www.tuimarinebrokerage.com/searchlistings.php?rPage=/privatelabel/listing/pl_boat_detail_handler.jsp?slim=pp278603¤cy=USD&units=Feet¤cyid=100&boat_id=2210981&back=/privatelabel/listing/cache/pl_search_results.jsp?man=oceanis 393&slim=pp278603&sm=3¤cyid=100&cit=true&searchtype=buy
Kiitos viitauksesta vilkaisin läpi mutta löysin siihen vastineenkin
"The 393 was the updated replacement for the 390, not long after the capsize and inversion in the Bay of Biscay and resulting loss of life from "Ocean Madam", a Beneteau 390. After having had one of their supposedly ocean-capable yachts in a highly publicised tragedy, they increased the ballast ratio on the next new model, the 393, hence the better than typical STIX figure. Beneteau explained the extra ballast as being there to improve sailing performance."
Riskejähän otetaan aina kaikilla ei ole varaa ostaa Hummeria ajopeliksi silti jengi ajelee vanhoilla tai riisikupeilla. Riskiarvioinnin perusteella en usko että keli tulee ongelmaksi, suurimaksi riskiksi arvioisin jollan varastaminen tai ankkurin pettäminen. Vakava riski on myös sairastuminen jos menemme katselemaan väliamerikan luontoa esim Mayay temppeleitä. Taloudellinen riski on tietysti venen arvon vähentyminen tai valuuttariski. Ja luultavasti pidemmät matkat teen yksin tai muiden gastien kun perheen kanssa.jos tossa on vaihtoehdot niin itse kyllä ostaisin sen Swanin.
Siellä kun pyörit Karibialla niin Beneteaulla ajavaa kohdellaan kuin viikon charterilla olevaa vuokraveneilijää. Swanilla ajelijaa pidetään automaattisena oikeana veneistä jotain ymmärtävänä cruising purjehtijana. - bgh.-.
27 kirjoitti:
jos tossa on vaihtoehdot niin itse kyllä ostaisin sen Swanin.
Siellä kun pyörit Karibialla niin Beneteaulla ajavaa kohdellaan kuin viikon charterilla olevaa vuokraveneilijää. Swanilla ajelijaa pidetään automaattisena oikeana veneistä jotain ymmärtävänä cruising purjehtijana.Hinnoittelu kaikessa on swan-purjehtijalle 2-5 kertainen.
- jenne
27 kirjoitti:
jos tossa on vaihtoehdot niin itse kyllä ostaisin sen Swanin.
Siellä kun pyörit Karibialla niin Beneteaulla ajavaa kohdellaan kuin viikon charterilla olevaa vuokraveneilijää. Swanilla ajelijaa pidetään automaattisena oikeana veneistä jotain ymmärtävänä cruising purjehtijana.Mikäs se käytännön hyöty on sillä että pidetään cruising purjehtijana ?
No ne vaihtoehdot olen nyt kartoittanut jos on esittää jotain muuta niin toki otan mielelläni vastaan ehdotuksia.
Swani on vielä listalla mukana mutta oletan että sen korjauskulut tulevat pudottamaan sen ikävä kyllä ulos jahka saan agentilta lisää infoa niin katson asiaa sitten. - 17
jenne kirjoitti:
Mikäs se käytännön hyöty on sillä että pidetään cruising purjehtijana ?
No ne vaihtoehdot olen nyt kartoittanut jos on esittää jotain muuta niin toki otan mielelläni vastaan ehdotuksia.
Swani on vielä listalla mukana mutta oletan että sen korjauskulut tulevat pudottamaan sen ikävä kyllä ulos jahka saan agentilta lisää infoa niin katson asiaa sitten.tässä uudempi Swani http://www.yachtworld.com/core/listing/boatFullDetails.jsp?boat_id=2179241&ybw=&units=Feet¤cy=USD&access=Public
- jenne
17 kirjoitti:
tässä uudempi Swani http://www.yachtworld.com/core/listing/boatFullDetails.jsp?boat_id=2179241&ybw=&units=Feet¤cy=USD&access=Public
Kysyin jo aiemmin jo agentilta mutta se ehti toki mennä.
Oli hyvän näköinen diili mutta nopeat syövät hitaat ja lähempää on helpompi tehdä kauppaa. - Jokohanpääsis.
jenne kirjoitti:
Kysyin jo aiemmin jo agentilta mutta se ehti toki mennä.
Oli hyvän näköinen diili mutta nopeat syövät hitaat ja lähempää on helpompi tehdä kauppaa.Että jos oikeasti meinaa purjehtia maailman meriä, kannattaa ostaa siihen tarkoitettu vene.
Tuollaiset swanit on ihan samalaisia viikonloppuveneitä kuin bavariat.
Merikelpoinen matkavene on pitkäkölinen, ei plaanaava litteäpohjainen.
No jokainenhan tietää millaisessa veneessä haluaa olla sillon kun veneeltä oikeasti vaaditaan, toki se ei välttämättä osu koskaan kohdalleen, ja saippuakoteloillakin pärjää. Mutta jos perhe on mukana niin minä en ota riskiä muutaman solmun takia. - jenne
Jokohanpääsis. kirjoitti:
Että jos oikeasti meinaa purjehtia maailman meriä, kannattaa ostaa siihen tarkoitettu vene.
Tuollaiset swanit on ihan samalaisia viikonloppuveneitä kuin bavariat.
Merikelpoinen matkavene on pitkäkölinen, ei plaanaava litteäpohjainen.
No jokainenhan tietää millaisessa veneessä haluaa olla sillon kun veneeltä oikeasti vaaditaan, toki se ei välttämättä osu koskaan kohdalleen, ja saippuakoteloillakin pärjää. Mutta jos perhe on mukana niin minä en ota riskiä muutaman solmun takia.Ja mikäs sellainen olisi mielestäsi tarjolla max 70 k€ sisältäen kunnostuksen yms.
Karibian alueelta sisätilat käyttökelpoiset.
Yleensä noissa on kait järkyttävän vanha moottori ja riki vaihtoon ja yksityyppisiä ja sisätiloissa ei juuri ole liikkumatilaa. - teräsjahti
jenne kirjoitti:
Ja mikäs sellainen olisi mielestäsi tarjolla max 70 k€ sisältäen kunnostuksen yms.
Karibian alueelta sisätilat käyttökelpoiset.
Yleensä noissa on kait järkyttävän vanha moottori ja riki vaihtoon ja yksityyppisiä ja sisätiloissa ei juuri ole liikkumatilaa.olen ajatellut laittaa myyntiin oman 33 jalkaisen teräsveneeni niin, että purjehdin sen Karibialle ja sitten myyn sen siellä, luulisi jonkun muunkin tekevän niin, silloin ei tarvitse maksaa alvia yms. kun "kaupat" tehdään Suomessä jo etukäteen. En kyllä tarkkaan tiedä, onko tässäkin joku ongelma?
- jenne
teräsjahti kirjoitti:
olen ajatellut laittaa myyntiin oman 33 jalkaisen teräsveneeni niin, että purjehdin sen Karibialle ja sitten myyn sen siellä, luulisi jonkun muunkin tekevän niin, silloin ei tarvitse maksaa alvia yms. kun "kaupat" tehdään Suomessä jo etukäteen. En kyllä tarkkaan tiedä, onko tässäkin joku ongelma?
No jos pykäliä tulkitaan niin jonkun tulkinnan mukaan jos vene on EU alueen ulkopuolella yli 6 kk niin siitä pitäisi maksaa uudestaan verot.
Mutta noiden tulkinta tietysti vaihtelee kunkin viranomaisen tulkinnan/pärstäkertoimen mukaan kuten yleensä.
Veneitähän siellä on myynnissä pilvin pimein ja iso osa varmaan myös vastaavan näköisen homman tehneitä. - tekosoini
jenne kirjoitti:
No jos pykäliä tulkitaan niin jonkun tulkinnan mukaan jos vene on EU alueen ulkopuolella yli 6 kk niin siitä pitäisi maksaa uudestaan verot.
Mutta noiden tulkinta tietysti vaihtelee kunkin viranomaisen tulkinnan/pärstäkertoimen mukaan kuten yleensä.
Veneitähän siellä on myynnissä pilvin pimein ja iso osa varmaan myös vastaavan näköisen homman tehneitä.Miten vene muuttuu kuuden kuukauden jälkeen veroa vaativaksi?
- Markku___
jenne kirjoitti:
Veneitähän siellä on myynnissä pilvin pimein ja iso osa varmaan myös vastaavan näköisen homman tehneitä.Jos venettä ei ole vielä löytynyt niin ottaisitko yhteyttä:
[email protected] - jenne
hp kirjoitti:
laajennappa hakua koko valiamerikkaan , paljon hyvia veneita. Tosi on, etta ns. tuttuja venemerkkeja ei suomalaiselta nakokannalta tahdo loytya. Tarjolla on kuitenkin paljon edullisia "ocean going, blue water " cruisereita.
onnea yritykselle, kirjoitteleppa miten meneeJaahas vene löytyi sitten loppujen lopuksi St Martinilta.
Sun Odyssey 37 on ollut viikon ja 15 mailia nyt kotimme.
BVI vuokraveneissä oli 2 vkon phase out joka olisi vasta valmis maaliskuussa.
Vanhat veneet olivat vanhoja ja uudet kalliita.
Tingimme siis 3sta hytistä ja 40 jalasta mutta vene on uudehko, varustelutasoltaan hyvä, ja budjetin rajoissa sekä heti valmis (byrokratiaan ja rahojen siirtoon meni silti viikko).
- jenne
No keikka alkaa ensinmäiseltä osalta lähetä loppuaan. Grenadassa vietetään viimeisiä päiviä ennenkuin nostetaan kovalle kesäksi. Syksyllä takaisin.
Tein nettiostoksia pari kuukautta mutta sitten kyllästyin ja hyppäsin lentokoneeseen pari viikkoa ennen muuta perhettä. Tarkastin Swan 371 antigualla mutta vanha vene ei sittenkään ollut meidän perheelle (itselle ehkä) . Jatkoin matkaa kohti BVItä johon olin sopinut tapaamaan agenttia joka näyttäisi minulle veneitä. Katselin BVIllä n. 10-15 venettä. Veneet jotka olivat 1900 luvulta eivät hintataso/kuntotasoltaan kuitenkaan vakuuttaneet (varsinkin moottoriosastolla oli puutteita kuten yli 10 v vanhoissa vehkeissä kuuluukin olla). Muutama hyvä ehdokas oli kuten yksi First jota kävin katsomassa yli 3 h mutta en vakuuttunut.
Kävin myös vuokraamojen tarjontaa läpi ja täytyy myöntää että 5v vanha on vain 5vuotta vanha olkoot yksityinen tai vuokravene. Joten olin ostamassa käytettyä vuokravenettä. Ainoa ongelma oli se että vaikka olin karibialla laiturilla rahatukku kourassa eivät suostuneet myymään. Vuokraveneet saa vasta maaliskuun jälkeen jolloin ne on loppuvuokrattu ja puunattu myyntikuntoon.
Varailin jo perheelle bungalowia thaimaasta kunnes vene vapautuisi, mutta katselin sitten muidenkin saarten tarjontaa. Eräs vinkki kertoi että veneen ostossa karibialla pitää hieman tinkiä tarjonnasta ja laajentaa skaalaa.
Katselin sitten hieman pienempää ja parilta muulta saarelta. USVIlta ja st Martinilta löytyi muutama vaihtoehto ja sitten ranskalaisilta saarilta Martiniquelta . Joten lentäminen paikallisella LIATilla ei montaa kymppiä maksa ja aattelin piipahtaa katselemaan niitä.
Lensin st martinille ja löysin Sun Odyssey 37 joka sitten loppujen lopuksi päätyi omaksi. Ei ollut yli 40 jalkanen, ei ollut 3 hyttiä, ei ollut neitsyt saarilla , mutta oli katsotuista 20 veneestä parhaimman kuntoinen ja oli jopa CE merkintä.
Ostoprosessi meni jenkkiläisen osto standardin mukaan jossa oli ostoaietta, katsastaja ja maksuju. Mutta asia meni kuitenkin ihan ok myyjä kun oli eurooppalainen ja sain maksettua euroissa IBAN tilille (agentin escrow tili) joka tosin oli jollakin veroparatiisi saarella.
Aikaahan tuohon meni ja hotellit karibialla eivät ole halpoja , mutta agentit löysivät edullisempia tarjouksia joten majoituin kuitenkin alle 100US yö.
Lopulta veneen muodollisuudet oli tehty ja valmistautuminen alkoi . Joten pientä tietysti oli mutta sain neuvoteltua osan myyjän piikkiin ja osa meni omaan piikkiin kuten pohjan myrkkymaalaus ja telakointi.- 20
Kiitos tästä kirjoituksesta. Se oli kiinnostavaa luettavaa.
- kesänodottaja
Terve
Tämä keskustelu oli oikein kiinnostava. Jos satut lukemaan palstaa, kerro ihmeessä vielä kotimatkan sujumisesta, veroista ja muustakin! - jenne
kesänodottaja kirjoitti:
Terve
Tämä keskustelu oli oikein kiinnostava. Jos satut lukemaan palstaa, kerro ihmeessä vielä kotimatkan sujumisesta, veroista ja muustakin!Jeps nyt on aika taas suunnata kohti Karibiaa katselemaan missä kunnossa venen on h-kauden jälkeen. Talvi menee auringosta nauttiessa, mutta sitten pitäisi alkaa suunnata nokka kohti välimerta. Suomeen en ajatellut tuoda ihan heti kun tuo retki jotenkin spoilasi saaristomeren ja itämeren antimien arvostuksen.
Alustava suunnitelma on normaali bermudalta touko-kesäkuun vaihteessa azoreille ja sieltä sitten välimerelle josta syksyksi turkkiin teloille.
janne - tumpelotumppi
jenne kirjoitti:
Jeps nyt on aika taas suunnata kohti Karibiaa katselemaan missä kunnossa venen on h-kauden jälkeen. Talvi menee auringosta nauttiessa, mutta sitten pitäisi alkaa suunnata nokka kohti välimerta. Suomeen en ajatellut tuoda ihan heti kun tuo retki jotenkin spoilasi saaristomeren ja itämeren antimien arvostuksen.
Alustava suunnitelma on normaali bermudalta touko-kesäkuun vaihteessa azoreille ja sieltä sitten välimerelle josta syksyksi turkkiin teloille.
janneÄlä masenna meitä saaristomeren tallaajia, Varsinkaan tänä synkkänä kaamos aikana.
Onhan Hangon terassillakin kesällä tunnelmaa ja voihan sieltä aina suunnata kohti Tallinnaa.
Hieman käy kateeksi, mutta silti rutkasti onnea reissulle :)
- jenne
Jaahas nyt on tullut vietettyä aikansa karibialla ja jatkosuunnitelmaksi tuli välimeri. Vene syksyllä joko turkkiin tai kreikkaan.
Reittinä tuttu karibia-bermuda-azorit-välimeri. Lähtö vapun jälkeen ja miehistön vaihto azoreilla.
Veneen varustuksen valmistautuminen: rikin tarkastus, epirb koodaus, pelastuslautan tarkastus yms. pientä. Oliko jotain olennaista jota pitäisi vielä tehdä. Harkitsen autopiloottin varamoottorin ostoa mutta on sen verran arvokas ja miehistöä on ainakin 3 joten voi jäädä väliin. Normaalit varakanisterit laidalle ja pullotetut vedet patjojen alle. Lautaa mukaan niin että voi tarpeen tulla naulata liikkuvat esineet(lattialaudat yms.) paikalleen jos tulee isompi keli veneelle. Moottorin ja pumppujen varaosat tuli jo venettä ostaessa. VHF jossa AIS helpottaa elämää kun syö vähemmän virtaa kuin tutka. sat puhelin josta gribit saa.
Suurin huolen aihe on toki se että miten viranomaistoiminta toimii ja VAT maksetaan. Vien veneen turkkiin joten se ei ole EUssa, mutta EU kansalaisena olen vain oikeutettu 1 kk TIRiin. Tarkoituksena on toki viettää kesä EU:n eri maissa joten tuo purjehtiminen turkkiin azoreilta 1 kk ei ole tarkoitus. Tosin harkitsen että käyn EU:n ulkopuolella Gibraltarilla ja jopa afrikassa, tosin eteläreuna välimereltä hieman vierannuttaa turvallissuus tilanteen kannalta.
Tosin kokemuksen mukaan lain tulkinnat määräytyvät aikapaljon kunkin viranomaisen persoonan mukaan silloisella hetkellä, joten maksan sitten vasta alvit jos joku pyytää. Vene kuitenkin menee EU:n ulkopuolelle joten tulkintani mukaan, kun tuon sen takaisin joudun maksamaan sen uudestaan.
Kuten aina olen kiitollinen kommenteista,
ps. saaristomeri on aivan loistava kouluttaja, jos siellä pärjää niin pärjää missä vain. Missään ei ole tullut vastaan niin paljon karikkoisia vesiä kuin siellä. Puutteet löytyy lämpötilasta ja nykyisin sinilevästä. - LG
"Oliko jotain olennaista jota pitäisi vielä tehdä. "
Perasin laakerin ja stuffing boxin tarkastus/huolto!- jenne
Hmm miten peräsinlaakereita huolletaan ?
Klappia ei mielestäni kuitenkaan ole liikaa, vaikka en tiedä kuinka paljon sitä saisi olla.
VolvoPentan no drop boxiin on lisäilty rasvaa muutenhan se on huoltovapaa.
- Seppomartti
Missä Jenne luuraa?. Tulin viime yönä Guadeloupista St. Maarteniin. Huomenna suuntaan St. Thomas. Yli Azoreille 2.5.12. St. Thomasista ilman Bermudan mutkaa. Sattuuko aikataulu samoihin?
- jenne
Lähtö on vapun aikoihin st martinista , mulla ei taida riittää dieseli suoraan ylitykseen joten menemme bermudan kautta.
- 1/3VP+2/3WP
jenne kirjoitti:
Lähtö on vapun aikoihin st martinista , mulla ei taida riittää dieseli suoraan ylitykseen joten menemme bermudan kautta.
Olen ylittämässä vapun jälkeen Antiqualta. Polttoainetta on tankeissa ja kanistereissa noin kolmannekseen matkasta. Olen seurannut sääennusteita ja havainnut tuulten olevan erittäin vaihtelevia suunnaltaan ja kevyen tuulen osuus näyttää varsin todennäköiseltä noin kolmannekselle matka-ajasta. En mene Bermudan kautta vaikka tuo pohjisempi reitti antaisi hieman paremmat tuulet. Matkaa tulee kuitenkin noin 500 mailia lisää. Milloin olette Azoreilla?
- seppomartti
Sama aikataulu on ilmeisesti ainakin kolmella suomipojalla. Kaavaillen lähtöä 2.5. St Thoasilta. Pidetään vahtia, ettei törmäillä matkalla Azoreille. Itsekin olen katsellut ugribejä pitkään pari kertaa viikossa. Karkea suunnitelmani on strekkiä Neitsytsaarilta pohjoiseen. Toiveena on osua matalan itäpuolelle ja jos onnaa niin spinnu ylös ja yritys pysyä avotuulissa matalan itäpuolella Azorien latitudia korkeammalle. Siis Azorien korkean kierto myötäpäivään. Saas nähdä onnistuuko. Matka on pitempi mutta tyyntä olisi vähemmän. Löpöä otan vain parin päivän ajoon.
- jenne
Ok eli menet melkein Bermudan läheltä mutta et poikkea sinne.
Keli on näyttänyt nyt hyvältä kun Bermudan yltä poistu se matalapaine.
Minun saa aluksi yhteyden vaikka seuraavasta s-postista (jenne_sail(at)yahoo.com).
No minulla on sitten riittävästi polttoainetta kun ajattelin että se riittää tarvittaessa viikoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama204978Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä633996Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve723574Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732668Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472443Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta592328Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl632113Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272067- 1241528
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko361495