Inkontinenssin kustannukset

tuleva opiskelija

Olen pakkoinkontinenssista kärsivä parikymppinen ja totuin tiukoissa paikoissakäyttämään vaippoja varuiksi, kunnes vaippatarpeesta pian tulikin ympärivuorokautinen. Lääkärissä ravaan ja toivon tilan olevan vain väliaikainen, mutta kunnes ongelmaan keksitään joku muu ratkaisu kuin vaipat, tulevat ne kuukaudessa kustantamaan kyllä sievoisen summan. Työssäkäyvälle ihmiselle ei se ole tai olisi ongelma mutta olen tuuminut tulevia opiskeluja että mitenköhän Suomen opintotuilla kustannetaan ympärivuorokautinen vaippojen käyttö. yli sata euroa kuukaudessa niihin ainakin menee ja jollain pitäisi syödäkin.

Saako inkontinenssiin korvausta esimerkiksi KELAlta tms?

15

6941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuso X

      Jos on todellinen lääketieteellinen tarve vaipoille, terveyskeskus toimittaa vaipat kotiisi.

      Todellinen tarve tarkoittaa sitä, että siitä on lääkärinlausunto.

      Jos taas käytät vaippoja vain huvin vuoksi, kuten moni täällä tuntuu tekevän (vaikka muuta väittääkin, stanan pervot;), niin sitten on turha toivoa verorahoja avuksi.

      • Mies 20v

        kyllä mikset saa vaippoja terveyskeskuksen hoitotarvikejakelusta eikö lääkäri edes ole ottanut asiaa puheeksi? Jos, ei niin otapa yhteys lääkäriin, jotta saat lausunnon. Joskin se perustuu Sosiaali- ja terveysministeriön suositukseen eikä sitä välttämättä noudateta joka kunnassa tai kuntayhtymässä.

        Eri juttu sitten on onko vaippa- ja suojavalikoimassa omaan tarpeeseen sopivia suojia tai vaippoja, sillä säästösyistä valikoima ei välttämättä ole kovin runsas ja saatavilla voi olla halvempia ja huonolaatuisempia malleja. Kaikkki eivät jakelun tarvikkeita kelpuuta (mietitään vaikka miten Helsinki karsi ja rajoitti vaippojen jakelua) ja sitten ei jää vaihtoehdoksi käsittääkseni muu kuin maksaa omasta pussista. Mutta selvitä asia terveyskeskuksesi kanssa.


      • Jos joku on niin pervo että hankkii vaipat kunnalta, niin on sen pakko olla jotenkin sitten niin sairas että myös tarvitsee ne.
        Ei kukaan terve niin tee.
        Jossain on silloin jotain pielessä.


      • MR. RE
        MR.VL kirjoitti:

        Jos joku on niin pervo että hankkii vaipat kunnalta, niin on sen pakko olla jotenkin sitten niin sairas että myös tarvitsee ne.
        Ei kukaan terve niin tee.
        Jossain on silloin jotain pielessä.

        Mitä yrität viestilläsi sanoa? Miten mielestäsi se, että joku saa (tai ei saa, kuten viesti ketjusta hyvin käy ilmi...) vaipat kunnalta on "pervo"?

        Itse olen 24-vuotias mies ja minulla on geneettinen sairaus, jonka seurauksien vuoksi kärsin ongelmista pidätyskyvyn kanssa. Onneksi sairauteni ei näy juurikaan ulospäin. Tilani kuitenkin vaihtelee eli en ole täysin pidätyskyvytön koko ajan. Mutta ajoittain tarvitsen vaippoja.

        Omassa kunnassani en urologilta saanut vaippoja, koska potilaan inkontinenssin pitää olla niin vaikea-asteinen, että virtsaa valumalla valuu koko ajan ja erittäin suuria määriä. Näin minä ja monet muut rajaudumme ulkopuolelle sekä muista pidätyskyvyn ongelmista kärsivät. Eli kunnan puolesta vaipat saivat pääasiassa vain täysin pidätyskyvytömät vanhukset. Lääkäristä se oli valitettavaa, mutta muistutti siitä, että näin on politiikka monessa kunnassa. Tyypillistä tälle ajalle, kun ajetaan säästöjä ja näin on monessa kunnassa kuten tässä ketjussakin on jo käynyt ilmi.


      • MR. RE kirjoitti:

        Mitä yrität viestilläsi sanoa? Miten mielestäsi se, että joku saa (tai ei saa, kuten viesti ketjusta hyvin käy ilmi...) vaipat kunnalta on "pervo"?

        Itse olen 24-vuotias mies ja minulla on geneettinen sairaus, jonka seurauksien vuoksi kärsin ongelmista pidätyskyvyn kanssa. Onneksi sairauteni ei näy juurikaan ulospäin. Tilani kuitenkin vaihtelee eli en ole täysin pidätyskyvytön koko ajan. Mutta ajoittain tarvitsen vaippoja.

        Omassa kunnassani en urologilta saanut vaippoja, koska potilaan inkontinenssin pitää olla niin vaikea-asteinen, että virtsaa valumalla valuu koko ajan ja erittäin suuria määriä. Näin minä ja monet muut rajaudumme ulkopuolelle sekä muista pidätyskyvyn ongelmista kärsivät. Eli kunnan puolesta vaipat saivat pääasiassa vain täysin pidätyskyvytömät vanhukset. Lääkäristä se oli valitettavaa, mutta muistutti siitä, että näin on politiikka monessa kunnassa. Tyypillistä tälle ajalle, kun ajetaan säästöjä ja näin on monessa kunnassa kuten tässä ketjussakin on jo käynyt ilmi.

        Tarkoitin viestilläni sitä että jos joku on niin pervo että ihan pervouden vuoksi haluaa pitää vaippoja ja hakee niitä kunnalta....
        Niin eikö silloin ole jo joku ruuvvi löysällä tällä pervolla?
        Jos haluaa ja siis vain omasta halusta viihtyy vaipoissa niin eikö sen voi pitää omana tietona? Tai ainakin erossa sairaala maailmasta.

        Kiitos ja kumarrus.


      • Anonyymi
        MR.VL kirjoitti:

        Jos joku on niin pervo että hankkii vaipat kunnalta, niin on sen pakko olla jotenkin sitten niin sairas että myös tarvitsee ne.
        Ei kukaan terve niin tee.
        Jossain on silloin jotain pielessä.

        Ei niitä kukaan huvikseen käytä, kukaan ole mikään pervo vaikka inkosuojia joutuu käyttämään. Omituista ajattelua tommonen...


      • Anonyymi
        MR.VL kirjoitti:

        Jos joku on niin pervo että hankkii vaipat kunnalta, niin on sen pakko olla jotenkin sitten niin sairas että myös tarvitsee ne.
        Ei kukaan terve niin tee.
        Jossain on silloin jotain pielessä.

        pervo tsitaa kirjoittaja olla itse. joutuisitpa itse jonkin sellaisen sairauden alsiseksi että ei ole muuta mahdollisuutta. voi sitten liikkua ulman housujs alushousuja hametts. se ei varmaan ole pervoa mistä niiyä ditten jos kunta myöntää tositarpeeseen jösses sanon ikää taidi hköllä olla...en taida srvata edes. tietämätön


    • Auttava ystävä

      Hei. Seuraavan kerran kun käyt lääkärissä, niin pyydä siltä kirjallinen todistus siitä, että sinä joudut
      käyttämään vaippoja jatkuvasti tämän virtsaamisen vuoksi. Sillä kirjallisella todistuksella sitten menet
      käymään oman kunnan kotisairaanhoitajan luona. Annat kyseisen lapun hänelle, ja sitten keskustelet
      asiasta heidän kanssaan. Oman kunnan kotisairaanhoito kustantaan sitten jatkossa sinulle vaipat, ja saat
      tilata niitä neljä kertaa vuoden aikana ilmatteeksi. Tilamasi vaipat toimitetaan postin välityksellä sinun
      kotiosoitteeseen ruskeassa pahvilaatikoissa. Pahvilaatikoissa on aina 3 - muovipussia vaippoja a. 22 kpl/
      pussi. Näin sinun ei jatkossa tarvii enään murehtia mitään vaippakustannuksia, vaan pystyt keskittymään
      täysin opiskeluun.Näin olen itsekin aikanaan tehnyt, kun olen joutunut vaipat hankkimaan virtsankarkailua
      varten. Näin olleen pystyn 100 % varmuudella sinulle asioista kertoo.

    • pissis.

      Onko eri kunnissa erilainen käytäntö, mistä ja miten nuo vaipat toimitetaan? Vai voiko vaippoja saada sekä terveyskeskuksen välinejakelusta, että kotisairaanhoidosta?

      Pitääkö sopivaa mallia käydä testaamassa paikan päällä jossakin, vai mistä oikean mallin ja koon tietää ennen tilaamista?

      Mistä noita kotihoidon kustantamia vaippoja voi tilata itse? Miten kotisairaanhoito korvaa vaipat? Meneekö lasku suoraan kotihoidolle, vai miten?

      Voiko toimeentulotukiasiakas saada virtsankarkailusuojista tai vaipoista toimeentulotukea, jos hän ostaa ne itse?

    • bjowkö

      Tuokin on kuntakohtaista, että miten paha pitää karkailu olla, että saa suojat ilmaiseksi. Täällä minun kotikunnassa pitää karkailun olla vaikea-asteista, että saisi ilmaiset vaipat, lievä/keskivaikeaan ei saa. Vaikka olisi miten lääkärin lausuntoa ja diagnoosia.

      • bjowkö:lle

        Tarkoitatko bjowkö toimeentulotukea, vai jotain muuta tukea vaippoihin? Siis, että saako ilmaiseksi vai ei.


      • bjowkö
        bjowkö:lle kirjoitti:

        Tarkoitatko bjowkö toimeentulotukea, vai jotain muuta tukea vaippoihin? Siis, että saako ilmaiseksi vai ei.

        Tarkoitan tuota vaippojen ilmaisjakelua. Sen tarveharkinta on kuntakohtainen. Siis kuinka pahaan/lievään inkontinenssiin saa ilmaisvaippoja.


    • Anonyymi

      Mä olen yks vessavammainen, on neuromuskulaarinen ongelma. olen vuosia ravannut lääkäreillä. Meillä vaipat saa kotisairaanhoidosta tai tarvikejakelusta, kun on lääkäri todennut niiden tarpeen. Tehdään arvio siitä suojien tarpeesta ja esim. minä saan ne kotiovelle 3kk välein. Ota rohkeasti asia esille lääkärin/hoitajan kanssa.

    • Anonyymi

      Naisille ponnistusinkontinenssiin voi hyvin toimia emättimeen päiväksi laitettava uretharengas. Kertakustannus gynekologilla käynnin lisäksi noin 60-70€, mutta sopiva rengas toimii sitten vuosia. Lisänä voi tarvita varalta pikkuhousunsuojaa, mutta kyllä kokonaisuus on huomattavasti edullisempi kuin päivittäiset vaipat.

    • Anonyymi

      Itsellä ollut pian 20vuotta vaipat käytössä. Saan niitä hoitotarvikejakelusta ja olen tosi kiitollinen. Aluksi piti kulkea lääkärissä ja sairaalassa tutkimuksissa. Nämä nykyajan vaipat on tosi pintakuivia ja imee tosi runsaasti. Käytän teippivaippaa ja vyövaippoja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe