Kysymys kaikille LOTR/Tolkien-faneille

Tanelorn

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että näkyykö Lotr-fanituksenne mitenkään arkielämässänne tai harrastuksissanne? Piirrättekö fanikuvia, opetteletteko haltiakieltä, keräättekö jotain teemaan liittyvää vai luetteko pelkästään Tolkienin teoksia?

18

1444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lotr-"fani"

      ainakaan mulla, tietääkseni..

    • Ardaisti

      Tiedän että tarinani voi olla traaginen:

      Minä en katso elokuvaa vain Orlin takia. Keski-Maan mytologia on minulle kuten uskonto on joillekuille muille. Luen Tolkienin teoksia, enkä vain Sormus-trilogiaa vaan myös kaikki Christopher Tolkienin editoimat "History of Middle-Earth" jätti-opukset. Yritän oppia Sindarinia, piirrän fanikuvia, kirjoitan fanifiktiota, keskustelen netissä ja kavereiden kanssa, pyrin oppimaan Ardasta (eli maasta) niin paljon kuin mahdollista ja vaivaan päätäni kysymyksellä "kuka oli Gil-Galadin isä? Fingon, Orodreth vai joku muu?"
      Toisaalta en ole puristi joka saa hepulin jos joku ehdottaa Maedhrosin olevan homo, tai Faramirin olleen nössö.
      En räjähdä jos joku tuttu ei tiedä kuka Frodo on enkä yritä käännyttää ketään uskomaan Earendiliin. En ota Keski-Maata faktana, vain mahtavana tarinana jota on kiva vatvoa ja joka toimii inspiraation lähteenä.

      Olenko ainoa?

    • Elf Lady

      Hmmm...eipä oikein. Ehkäpä näkee fanitukseni huomaa tästä:

      - Kirjat "Taru Sormusten Herrasta" ja "Silmarillion" löytyy hyllystä.
      - Leffat "Taru Sormusten Herrasta: Sormuksen Ritarit - Kaksi Tornia - Kuninkaan Paluu" löytyy hyllystä.
      - Osaan parisen sanaa haltiakieltä: "namarië", "mellon" ja "melinyel". Enpä enempää. Vielä. :)
      - Vihreä Lohikäärme -foorumi on tullut tutuksi jonkin verran ja rekisteröintikin on tehty.
      - "Nippelitietoa" eli perustietoa löytyy vähäsen. Esim. "Minä vuonna sodittiin Sormuksen Sota?" tai "Missä Aragorn ja Arwen kihlautuivat?" tai "Mitä nimi Amon Sûl tarkoittaa?" jne...

      Voinhan toki vastata niihin. ^^
      - Namarië: näkemiin
      - Mellon: ystävä
      - Melinyel: rakastan sinua (platoninen rakkaus)
      - Minä vuonna sodittiin Sormuksen Sota? : 3019
      - Missä Aragorn ja Arwen kihlautuivat? : Cerin Amrothin kukkulalla
      - Mitä nimi "Amon Sûl" tarkoittaa? : Tuulinen kukkula

      Siinä vähäsen.

      • Tanelorn

        Kiitos vastauksistanne Ardaisti ja Elf Lady! Ystäväpiirissäni ei ole ketään asiasta kiinnostuneita, joten olen todella hyvilläni, että kerroitte Keski-Maa harrastuksestanne. Varmaankin tuolla Vihreässä Lohikäärmeessä on paljon asiasta kiinnostuneita henkilöitä, ja pitää ehkä harkita sinne kirjautumista. Tolkienin maailmaa on kiva vatvoa, kuten Ardaistikin ilmoitti. Toisaalta sen kenttä on niin laaja, joten ainakin itse koen välillä vähän hankaluuksia päättää millä tavoin/mihin oikein syventyisin.


      • Haltia95
        Tanelorn kirjoitti:

        Kiitos vastauksistanne Ardaisti ja Elf Lady! Ystäväpiirissäni ei ole ketään asiasta kiinnostuneita, joten olen todella hyvilläni, että kerroitte Keski-Maa harrastuksestanne. Varmaankin tuolla Vihreässä Lohikäärmeessä on paljon asiasta kiinnostuneita henkilöitä, ja pitää ehkä harkita sinne kirjautumista. Tolkienin maailmaa on kiva vatvoa, kuten Ardaistikin ilmoitti. Toisaalta sen kenttä on niin laaja, joten ainakin itse koen välillä vähän hankaluuksia päättää millä tavoin/mihin oikein syventyisin.

        Minun kotoani löytyy:

        - Kukunorista ostettu Legolas-figuuri ja juliste
        - lelukaupasta ostettu setti, jossa on Arwen, hänen hevosensa ja Frodo
        - LOTR Extended editionit ( 2 Tornia on ostettu Huuto.net:istä ja sen mukana tuli Klonkkupatsas)
        - Taru Sormusten herrasta kirja (samassa kaikki 3 osaa)
        - LOTR tietokone peli (saan joululahjaksi eli huomenna Hobitti-pelin)
        - Hobitti eli snne ja takaisin kirja
        - Taru Sormusten Herrasta Elokuva ja sen synty-opas ja kuvitettu opas
        - Kelttikoru Sormusten herra sormus ja Arwenin kaulakoru ja korvikset
        - Itse tehty LOTR penaali ja FIMO-massasta tehty lehtipinssi mutta kaulakoruna... :D

        Sitten piirän mielelläni LOTR piirroksia, kirjoitan ficcejä, osaan pari SANAA haltiakieleksi, en siis lauseita... Ja kaikkea muuta... Seurailen aina tietoja tulevansta Hobitti elokuvasta :D


      • Aragorn4
        Haltia95 kirjoitti:

        Minun kotoani löytyy:

        - Kukunorista ostettu Legolas-figuuri ja juliste
        - lelukaupasta ostettu setti, jossa on Arwen, hänen hevosensa ja Frodo
        - LOTR Extended editionit ( 2 Tornia on ostettu Huuto.net:istä ja sen mukana tuli Klonkkupatsas)
        - Taru Sormusten herrasta kirja (samassa kaikki 3 osaa)
        - LOTR tietokone peli (saan joululahjaksi eli huomenna Hobitti-pelin)
        - Hobitti eli snne ja takaisin kirja
        - Taru Sormusten Herrasta Elokuva ja sen synty-opas ja kuvitettu opas
        - Kelttikoru Sormusten herra sormus ja Arwenin kaulakoru ja korvikset
        - Itse tehty LOTR penaali ja FIMO-massasta tehty lehtipinssi mutta kaulakoruna... :D

        Sitten piirän mielelläni LOTR piirroksia, kirjoitan ficcejä, osaan pari SANAA haltiakieleksi, en siis lauseita... Ja kaikkea muuta... Seurailen aina tietoja tulevansta Hobitti elokuvasta :D

        Mikä on sinun lempinäyttelijä taru sormusten herrasta elokuvissa ja lempihahmonne?
        Minusta paras näyttelijä on Viggo Mortensen,joka näyttelee Aragornia ja Aragorn on lempihahmoni,koska hän on minusta varsin lähellä täydellisyyttä:hän on erittäin viisas,älykäs,epäitsekäs,varovainen,uskollinen,uhrautuvainen,nöyrä,kärsivällinen ja erittäin hyvä soturi ja Viggo Mortensenin suorituksessa on nuo kaikki piirteet.
        Mitä mieltä te olette?


      • Aragorn4 kirjoitti:

        Mikä on sinun lempinäyttelijä taru sormusten herrasta elokuvissa ja lempihahmonne?
        Minusta paras näyttelijä on Viggo Mortensen,joka näyttelee Aragornia ja Aragorn on lempihahmoni,koska hän on minusta varsin lähellä täydellisyyttä:hän on erittäin viisas,älykäs,epäitsekäs,varovainen,uskollinen,uhrautuvainen,nöyrä,kärsivällinen ja erittäin hyvä soturi ja Viggo Mortensenin suorituksessa on nuo kaikki piirteet.
        Mitä mieltä te olette?

        Lempi näytteliä on: Eliah Wood, ja lempi hahmo on Hobitti Merri


    • 17+7

      Mä olen samaa mieltä Ardaistin kanssa. Tolkien on elämäntapa!
      Mutta mun fanitus ei näy kyllä oikeestaan mitenkään muuten, ku että jaksan koko ajan vaan jauhaa kaikille eteenkäveleville ihmisille kaikesta vähänkin Tolkieniin liittyvästä. Useemmin kun kerran on kaverit sanonu, että "Lopeta jo tuo, me tiedetään jo varmaan enemmän ku sää Tolkienista ja Sormusten herrasta, ku sä selität siitä koko ajan!" tai jotain sen suuntasta. Mä lainaan koko ajan arkielämässä reploja Sormusten herrasta, luen fanfictionia ja olen yrittäny kirjottaaki sitä vähän. Piirtäisin kuvia, jos osaisin, opettelen haltiakieltä, etin netistä nippelitietoa Sormusten herrojen näyttelijöistä ym. Tossa nyt oli vaan murto-osa. Sitten mulla on sellanen ihana ja iso Keski-Maan kartta mun huoneen seinällä!

      • I LOVE LOTR

        SAMAA MIELT!!!!!!! En voi ajatella muuta kuin sormusten herraa ja se on kai vaikuttanu kouluunki ja faija rages kun koulus jää tuhottomast tehtävii tekemät!! Ja mul kun on maailman idiootein ope! Onneks pian alkaa loma ja voin keskittyy kunnolla sormusten herraan!


      • Hullulotrfani

        Sama mul


    • ikuinen fanni

      minä lon tutustunut taru sormusten herrasta.vime vuona joten olen vatas saanut tietää tsh`ta.mutta opetelen haltie kieltä ja minula on kaksi habitti julisteta,yksi tsh juliste,tsh elokuvia,hobitti elokuvia,hobitti kirja,tsh kirja.luen itse tshn paksua kirja. ekä saa niitä pois ajatuksisatani puhua pölpötä koko ajan tsh ja hobittista.olen niin huulantunu tsh ja hobitti että haluaisin jopa päästä itse mailmaan. jos saisin neuvoja mistä löytä hobitti ja taru sormusten herrasta tuoteitta.

    • THS-superfani

      Tolkienin kirjat on tosi hyvii. On sääli ettei se ehtiny tehdä enempää kirjoi. Taru sormusten herrassa on maailman parhaita kirjoja oon lukenu kaikki ja näkyy paljon yksityisessä elämässä koska katon youtube videoit ja leffoi, piirrän kuvii,kerään ja tulostan valokuvii,luen kirjat läpi monta kertaa kun aikaa riittää ja PAAAAAALLLLLJJJJJOOONN muuta;-)

      • Hullulotrfani

        Gröhm tarkotitko sun nimen kohdalle lotr=lord of the ring vai tsh=taru sormusten herrasta koska siis ths tarkottais varmaa jotai taru herrasta sormuksen


    • Undómiel32

      Omistan muutamia lotr-julisteita, osaan puhua auttavasti quenyaa, vaahtoan jatkuvasti Tolkienista, omistan Arwenin evenstar-korun, valitettavasti minulla ei ole ainuttakaan kirjaa omana (kirjastosta jatkuvasti lainassa), kaikki lotr-leffat ja kirjoitan jatkuvasti fanifiktiota. Tässähän tämä sitten.

    • Varjoliidin

      Tolkien minulle kuin elämäntapa. Fanitus alkoi vuonna -12, Hobitin ekan osan nähtyäni. Vasta viime vuonna homma kuitenkin karkasi käsistä, kun katsoin Sormusten herrat..
      Perheen ja tuttavien kesken minua kutsutaan yleisesti "hobittiaivopestyksi". Teenpä sitten mitä tahansa, minulta kysytään usein, että onko tuo nyt sitä hobittia. Koulussa sekoitan fanitustani kaikkeen mahdolliseen mukaan, etenkin äidinkielen opettajani on joutunut lukemaan ja kuuntelemaan useita Tolkieniin liittyviä esitelmiä.
      Huoneeni seinät on vuorattu LotR julisteilla, olen tuhlannut aivan tuhottoman paljon rahaa fanituotteisiin, kuuntelen hobittimusiikkia ja teen yleisesti kaikkea hobittityylistä.
      Kun elämä on rankkaa ja tuntuu siltä ettei jaksa, Keski-Maa on paikka johon voi paeta. Olen myös löytänyt parhaat kaverini Tolkienin ansiosta.
      Ilman LotRia en olisi sama henkilö, joka olen nyt. Hobittointi on harrastus, josta on tullut osa elämääni, ja josta ei voi irroittautua. KIITOS ♡

    • Hullulotrfani

      Mä melkeen kaikkee noista, ja tosi paljon oon piirtänyt kaikkia lotr örkkejä ja tyyppejä! Myös bilboo oon just piirtämäs, ja sit mä myön teen itse kaikkia ja ostelen julisteita ja fanituotteita

    • Jostain syystä minua alkoi kiinnostaa tämän porukan ikärakenne. Tai ehkä minä vain en ole "fanitukseen" taipuvainen luonne. Sormusten herrasta on tullut jo yksi (paperikantinen) versio luettua siihen kuntoon, ettei pysy kasassa ja sen tilalle on tullut englanninkielinen versio, Hobittikin löytyy hyllystä mutta se ei jostain syystä oikein ole kolahtanut ja Silmarillion vielä vähemmän.
      Mutta ei tulisi mieleenikään ostaa mitään Tolkien-krääsää tai opetella "haltiakieltä" tms. Joskus voi tulla käytettyä jotain viittausta vaikkapa Mordoriin tai Sauroniin, mutta hyvin harvoin. Kirja on kirja ja elämä on elämä eivätkä ne kaksi kuulu toisiaan kohtaamaan.

      Muuten, en ymmärrä, millä tavoin Tolkien on käyttänyt, kuten sanoo tehneensä, suomea haltiakielen perustana. Mitään yhtäläisyyttä en niissä näe tai koe.

    • LotrIsTheBest

      Noh opiskelen sindaria, luen sikana fanfictionia ja tietysti LotRia. Joka ilta. Ja päivä. LotR leffatki on ihan ok mut Hobitissa Jackson meni liian pitkälle. En fanita hirveesti niit leffoi, kirja on parempi. Oon lukenu Silmarillionin puoliks(piti palauttaa se kirjastoon enkä oo saanu sitä käsiini sen jälkeen!!!) ja metsästän sitä jokasesta kaupasta jonka nään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe