Kaikkien AA.laisten tekee mieli dokata.

Maroolofi

Sen takiahan ne menee sinne paltsuun, koska jos ei menisi, niin ne menisi dokaamaan. Ei normaalin ihmisen tarvitse käydä missään salaseuroissa. Normaali äijjä ottaa kännit silloin kun huvituttaa.

33

918

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hah..

kun yksinkertaisesti et millään kykene olemaan juomatta kuin lyhyitä aikoja.
      Olet varsinainen tuuliviiri, ja nyt jo elvistelet täällä juomisella silloin kun huvittaa.

"Mäkään en haluaisi luopua viinasta, mutta melkein aina juopottelusta seuraa mulle ikävyyksiä. Se johtuu lähinnä siitä, että en voi jättää sitä yhteen iltaan. Kyllä välillä olen jättänyt yhteen iltaankin, mutta usein se asenne on aamulla, että ''mitä hittoa, miksei tänäänkin voisi ottaa''. Ja jos ei siitä juopottelusta muuta ikävää seuraakaan, niin yleensä sen putken jälkeen on olo sitten niin kamala, että huh huh. "

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9496408

• (!)

kuuluu selkärangattomiin

• BB toveri

Maroolofi sanoi viisaan totuuden, mitä AA toverit ei tajua, vaikka olisivat salaseurassaan käyneet 40 vuotta.

• t. voipytty

mutta et ihan. Alkoholisti ei todellakaan ole "normaali" alkoholin suhteen. Muissa suhteissa yleensä on samantasoinen kuin ei-alkoholisti.

Melkein totta on, että normaali äijä ottaa kännit silloin kun huvittaa. Ei ota kuitenkaan silloin, jos siitä on jotain haittaa. Haitta voi olla taloudellista, terveydellistä, ihmissuhteita häiritsevää.

Otsikkosi kohdalla olet lähes täysin hukassa. Useimmilta AA-laisilta on pakkomielteinen alkoholin juomisen tarve hävinnyt. Kuitenkin tiedetään, että salakavala vihollinen, alkoholi vaanii entisen juopon heikointa kohtaa saadakseen alkoholistin uudelleen juopoksi.

Esim. minä käyn paltsuissa oppiakseni elämään siten, että alkoholilla ei olisi mahdollisuutta astua uudelleen elämääni hallitsevaksi voimaksi. Palavereista olen myös saanut itselleni ja läheisilleni uusia ystäviä ja elämä on muutenkin kohentunut. Kaiken huippuna on tietenkin se, että yleensä olen elossa ja hyvissä voimissa. Jos olisin jatkanut juomistani, luultavasti olisin kuollut jo aikoja sitten, koska alkoholistina en osannut juoda kohtuullisesti. Onneksi AA auttoi silloin, ja auttaa tänäänkin ketä tahansa, joka haluaa lopettaa juomisen.

Palaverien osoitteet voi katsoa Googlesta ja tulla mukaan sitten, kun on päässyt pohjalle eli sille tasolle, mitä alemmas ei enää halua joutua. Pohja on jokaisella alkoholistilla yksilöllinen, hyvin harvoilla ensimmäinen krapula-aamu.

• A

Moikka,

mitä nää ihmeelliset AA-kuumotukset ja raivot oikein on ? Mikä ihmeen salaseura ? Ja mistä ihmeestä tuo viha kumpuaa ? Noh, alkoholismiin/päihderiippuvuuteen kuuluu tuo raivoaminen, arvostelu, katkeruus ja kitkeryys, mutta kyllä kuumottaa porukkaa aihe ;)
        Itse ryyppäilen kyllä ja on tullut muutakin kokeiltua ;), mutta en saa tuollaisia kicksejä ihmisistä jotka koettaa lopettaa juomisensa tai käyttämisensä. Joskus niitä kyllä on kiva arvostella, varsinkin silloin kun sen sairauden puolustelu/kieltäminen oikein jyllää päällä, mutta muuten mulle on aivan sama kuka AA :ssa käy tai miksi.
        Täytyy myöntää että itsellänikin on ennakkoluuloja -ja käsityksiä tästä toveriseurasta, mutta kun olen ihmisten kanssa jutellut - olen huomannut niiden olleen todellakin vain ennakkoluuloja.

Ja totta, käyvät paltsuissa jotta eivät ryyppäisi, mutta... so what =) ???

• eläväinen.....

Mitä sitte? Toimi sinä tavoillasi ja anna muiden toimia tavoillaan, niinhän? Mitä se sun kännäilyys vaikuttaa jos joku ei halua kännätä laillasi?

Elä elämääsi ja anna muiden tehdä itse valinnat omasta elämästään....

• aaholsten

Huomattava osa aa-laisista on ohjelman avulla saavuttanut koteloituneen tilan eli sairaus ei tao päässä (viinanhimo). palavereissa käynti varmistaa olotilan säilymisen. Toki on aa-laisia jotka eivät ole saaneet sitä vielä koteloitua vaan pakkomielle tunkee esiin karvain seurauksin. Tällöin on lähtö ryyppäämään ellei saa ajoissa apua toiselta aa-laiselta esim.puhelimitse tai pääsemällä palaveriin nopeasti. Ja jos alkkis juo, kohtuu on kaukana ja hallitsemiskykyä ei ole. Kyse on hengestä ja terveydestä, toki myös talodesta. Jos minä vaikka alkaisin nyt juomaan, menisi siinä eukko, työpaikka, terveys ja lopulta henki. Normaali äijä jos ottaa vaikka ne kännit, voi lopettaa eikä joudu meidänkaltaisten tapaisiin vaikeuksiin.

Ole onnellinen jos et ole alkkis! Vain itse tiedät sen.

• A

Mistähän eläväinen veti herneet nenään ? Hauskaa kuumottelua porukalla...=)

• eläväinen-
        A kirjoitti:

Mistähän eläväinen veti herneet nenään ? Hauskaa kuumottelua porukalla...=)

Tuollainen kirjoittelu vain on hiukkasen kummallista. Että siis normaali immeinen ottaa kännit silloin kuin huvittaa, se on ihan ok. Vaan pitääkö siitä käydä täällä elvistelemässä.

Itse otan kännin silloin tällöin, en tee siitä numeroa, se oli se pointti....

• rama1

Kyllä se on suurta huijausta, kun AA:ssa puhutaan ohjelman avulla raitistuvan. Kyllä siitä ohjelmasta ei saa mitään irti sellaista, mitä nyt ei muutenkaan olisi jo normaali elämässä oppinut. AA:n vaikutus perustuu siihen, että palavereissa puhutaan kukin vuorollaan ja "esiinnytään" muulle ryhmälle. Jos on hyväksi naurettu puheenvuoro, sitä tietysti käytetään aina kunkin askeleen esiintymisnumerona ja arvaas, kun näitä samoja juttuja kuuntelet vuositolkulla, niin jopas tulee "ohjelma" tutuksi. Ei olisi AA:ta, jos se puheenvuoro jätettäisiin pois ja tutkittaisiin sitä älyttömän vaikeatajuista AA-kirjallisuutta. Olisiko karaokea, jos ei saisi esiintyä muille? Ei sitäkään ja se on lähes sama jutu kuin AA:n "ohjelma".

Se on suurta huijausta, kun annetaan uusille tulokkaille kasapäin kirjallisuutta ja kehotetaan perehtymään ohjelmaan, kun kuitenkaan sitä ohjelmaa ei voi noudattaa, ellei ole aidosti uskossa ja usko Jumalan ihmeisiin. Miten voi noudattaa ohjelmaa, joka perustuu Jumalan uskoon, ellei usko? Ei mitenkään ja siksipä sen "ohjelman noudattamisen" voisi jo kokonaan jättää mainostamasta, koska sitä ei kukaan AA:ssa kuitenkaan tee. Se on se puheenvuoro ja vertaisten kanssa tapaaminen, mitkä auttavat pysymään raittiina, mutta ohjelmasta ei ole kyse ollenkaan. Joillekin on niin tärkeää se puheenvuoron käyttäminen, että käyvät kolme-neljäkin kertaa eri paikoissa palavereissa ja silloin voi askeleesta riippuen saada esittää sen saman ohjelmanumeronsa pari-kolme kertaa viikossa. Sitten puhutaan "ohjelman mukaan" ja kun sitä saakelin Isoa Kirjaa ei edes normaalijuoppo ymmärrä vaika kuka yrittäisi miten päin hienosti sanoja käännellä. Puhukaa AA:ssa asiasta niin kuin se on, älkääkä hienostelko asialla (ohjelman kehumisella), jota ette ymmärrä yhtään kummemmin kuin muutkaan alkoholistit!

• 8+17

on sinut aivopesty. Oikeasti ei ole olemassa minkäänlaista, ei pienintäkään perustaa sille, että nikkeliterapia tai palaverissa paskanjauhamisen kuunteleminen vaikuttaisi kenenkään alkoholiriippuvuuteen millään tavoin.

Saahan tuohon toki uskoa, ei se keneltäkään muulta ole pois (paitsi läheisiltäsi, jotka kärsivät poissaoloistasi). Iso ongelma on, jos uskot tuon jälkimmäisen osan, eli että kaikki on mennyttä sillä siunaaman sekunnilla kun olet yhden huikan ottanut. Kysypä lääkäreiltä, terapeuteilta, psykiatreilta, erikoissairaanhoitajilta.. tuollaista ilmiötä ei yksinkertaisesti ole olemassa. Se on aivopesua ja tuhoisaa sellaista. Jos vielä kuulut siihen lahkoon, jonka mukaan "yksikin molekyyli" aiheuttaa retkahtamisen, niin sinunhan pitää juoda itsesi tärviölle jos vahingossa otat vaikka liköörikonvehdin.

• ohjelmaton elävä
        8+17 kirjoitti:

on sinut aivopesty. Oikeasti ei ole olemassa minkäänlaista, ei pienintäkään perustaa sille, että nikkeliterapia tai palaverissa paskanjauhamisen kuunteleminen vaikuttaisi kenenkään alkoholiriippuvuuteen millään tavoin.

Saahan tuohon toki uskoa, ei se keneltäkään muulta ole pois (paitsi läheisiltäsi, jotka kärsivät poissaoloistasi). Iso ongelma on, jos uskot tuon jälkimmäisen osan, eli että kaikki on mennyttä sillä siunaaman sekunnilla kun olet yhden huikan ottanut. Kysypä lääkäreiltä, terapeuteilta, psykiatreilta, erikoissairaanhoitajilta.. tuollaista ilmiötä ei yksinkertaisesti ole olemassa. Se on aivopesua ja tuhoisaa sellaista. Jos vielä kuulut siihen lahkoon, jonka mukaan "yksikin molekyyli" aiheuttaa retkahtamisen, niin sinunhan pitää juoda itsesi tärviölle jos vahingossa otat vaikka liköörikonvehdin.

pelastusoppiin turvauten he eivät eroa mistään lahkosta esim. l-positiiviset juopot vaihtavat vain kinkereitä ja saavat uuden sulan hattuun 'opittuaan' raittiiksi. pvä kerrallaan mantroja hokien kiillottavat kilpeään ja kuvittelevat itsestään kaikenlaisia korkeita ajatuksia. hui. joukkoon mahtuu jos minkälaista sukankuluttajaa (ihan oikeasti hulluja, hui, parempi paikka olis lataamolla) suvaitsevainen tulisi olla ja ymmärtää kaikkia saman asian äärellä olijoita. ei v... yksinkertaisuuden huippuja jaksa ymmärtää, jotka vuosikausia vääntävät samaa tahkoa pääsemättä elämässään mihinkään. onko tarkoitus jumiutua ohjelmaan ja miksi? toisinaan kävijät käyvät katsomassa säälien tilanteen = vanhat pierut takovat toisiaan selkään eivätkä uskalla elää tavallisessa yhteiskunnassa... niin parempi kai pelätä juovansa joskus (roikkua ohjelmassa tai kuo-let!), kuin juoda. tarttis perustaa semmosia pelastu ohjelmasta ohjelmia :)

• iloinen raittius
        rama1 kirjoitti:

Kyllä se on suurta huijausta, kun AA:ssa puhutaan ohjelman avulla raitistuvan. Kyllä siitä ohjelmasta ei saa mitään irti sellaista, mitä nyt ei muutenkaan olisi jo normaali elämässä oppinut. AA:n vaikutus perustuu siihen, että palavereissa puhutaan kukin vuorollaan ja "esiinnytään" muulle ryhmälle. Jos on hyväksi naurettu puheenvuoro, sitä tietysti käytetään aina kunkin askeleen esiintymisnumerona ja arvaas, kun näitä samoja juttuja kuuntelet vuositolkulla, niin jopas tulee "ohjelma" tutuksi. Ei olisi AA:ta, jos se puheenvuoro jätettäisiin pois ja tutkittaisiin sitä älyttömän vaikeatajuista AA-kirjallisuutta. Olisiko karaokea, jos ei saisi esiintyä muille? Ei sitäkään ja se on lähes sama jutu kuin AA:n "ohjelma".

Se on suurta huijausta, kun annetaan uusille tulokkaille kasapäin kirjallisuutta ja kehotetaan perehtymään ohjelmaan, kun kuitenkaan sitä ohjelmaa ei voi noudattaa, ellei ole aidosti uskossa ja usko Jumalan ihmeisiin. Miten voi noudattaa ohjelmaa, joka perustuu Jumalan uskoon, ellei usko? Ei mitenkään ja siksipä sen "ohjelman noudattamisen" voisi jo kokonaan jättää mainostamasta, koska sitä ei kukaan AA:ssa kuitenkaan tee. Se on se puheenvuoro ja vertaisten kanssa tapaaminen, mitkä auttavat pysymään raittiina, mutta ohjelmasta ei ole kyse ollenkaan. Joillekin on niin tärkeää se puheenvuoron käyttäminen, että käyvät kolme-neljäkin kertaa eri paikoissa palavereissa ja silloin voi askeleesta riippuen saada esittää sen saman ohjelmanumeronsa pari-kolme kertaa viikossa. Sitten puhutaan "ohjelman mukaan" ja kun sitä saakelin Isoa Kirjaa ei edes normaalijuoppo ymmärrä vaika kuka yrittäisi miten päin hienosti sanoja käännellä. Puhukaa AA:ssa asiasta niin kuin se on, älkääkä hienostelko asialla (ohjelman kehumisella), jota ette ymmärrä yhtään kummemmin kuin muutkaan alkoholistit!

Eikö se ole hyvä asia että uskoo, kun uskoo siihen vanhaan elämään...

• Päivä kerrallaan!
        iloinen raittius kirjoitti:

Eikö se ole hyvä asia että uskoo, kun uskoo siihen vanhaan elämään...

Ktllä korAAni on hyvä kirja!

• ex-tissuttaja

Siis en käsitä sinun stooría ja olen kuitenkin pitänyt sinua järkevänä tyyppinä.
      (kai olet aito Maroolofi)
      Vittu mitään merkitystä käykö tuplaässässä kun lopputulos on itsessä ja siinä pysyykö selvänä vai ei.
      Aika vitun typerää arvostella ihmisiä joilla on vakava riippuvuvuus ja sairaus.

KATSO PEILIIN ENNENKUIN KIRJOITAT!!!!

• A

Aaaa...Maroolofi... totta. Olen siinä samaa mieltä kanssasi. Enkä ymmärrä miksi jotkut ihmiset kuumottelevat aivan järjettömästi sitä että jotkut käyvät aa:ssa tai taistelevat tätä tautia vastaan. Mitä helkutti sitten. ?? Toiset ryypätköön, toiset olkoon ryyppäämättä ja toiset hakekoon seuraa, ystäviä ja apua aa:sta. Ei se ole keneltäkään pois!

Joskus tuntuu että nuo vihamieliset kirjoitukset aa:sta ovat perusalkoholistin puhetta kieltämisvaiheessa... Vidu kun ukot istuu rivissä päivittelemässä juomistaan... ensinnäkään se homma ei toimi edes sillä tavalla, vaan siellä mietitään koko elämää kokonaisuutena.
        Siihen voisi sitten sanoa että vidu kun ukot istuu rivissä tinttaamassa bisseä ja päivittelevät ihmisä jotka eivät halua juoda. Päätöntä !
        Antaa kaikkien kukkien kukkia ja relatkaa nyt jumaliste hieman ;)

• Ex-tuurijuoppo
        A kirjoitti:

Aaaa...Maroolofi... totta. Olen siinä samaa mieltä kanssasi. Enkä ymmärrä miksi jotkut ihmiset kuumottelevat aivan järjettömästi sitä että jotkut käyvät aa:ssa tai taistelevat tätä tautia vastaan. Mitä helkutti sitten. ?? Toiset ryypätköön, toiset olkoon ryyppäämättä ja toiset hakekoon seuraa, ystäviä ja apua aa:sta. Ei se ole keneltäkään pois!

Joskus tuntuu että nuo vihamieliset kirjoitukset aa:sta ovat perusalkoholistin puhetta kieltämisvaiheessa... Vidu kun ukot istuu rivissä päivittelemässä juomistaan... ensinnäkään se homma ei toimi edes sillä tavalla, vaan siellä mietitään koko elämää kokonaisuutena.
        Siihen voisi sitten sanoa että vidu kun ukot istuu rivissä tinttaamassa bisseä ja päivittelevät ihmisä jotka eivät halua juoda. Päätöntä !

Noin 20% aktiivisista aa:laisista ottaa pari kertaa vuodessa ns. nollaus putken, kestoltaan viikon tai kauemmin.
        Sen jälkeen lyhyt katkaisuhoito ja sieltä sitten häntä koipien välissä suoraan palavereihin pitämään raittiutta yllä seuraavaan ryyppyjaksoon asti. :)

• JaskaJuopottelija
        A kirjoitti:

Toisaalta en minäkään täällä ketään houkuttele juomaan terveysvaikutusten takia, esim. lasi punaviiniä päivässä tai konjakki rytmihäiriöihin-tyyliin. Jotkut taas hyväksyvät alkoholinkäyttönsä, mutta etsivät tältä palstalta vinkkejä hieman turvallisempaan suurkulutukseen. Jos haluaa jatkaa juomista, niin parempihan se on tehdä hyvillä mielin kuin pelätä joka nurkan takana vaanivaa kiihkomielistä AA-julistajaa.

On totta, että joillekuille juopoille alkoholi aiheuttaa suuria ongelmia elämässä, mutta tässäkään ei pidä lähteä yleistämään. Jotkut tissuttelevat enemmän tai vähemmän hautaan asti ja hyväksyvät mahdollisen eliniän lyhentymisen tästä johtuen. Elämä on kuitenkin varsin sattumanvaraista ja joillekin vaan on hyvä vaihtoehto juoda alkoholia tässä ja nyt.

Tuomiopäivän maalaamiset aiheuttavat vain monelle ahdistusta ja lisäävät riskiä esim. juoppohulluus-kohtaukseen. Koska keskustelu täällä tapahtuu nimettömä kukaan ei toisten tilanteesta tiedä muuten kuin kirjoitetun perusteella. On tyhmää suositella AA:ta ihmiselle, jolle lääkäri on antanut puoli vuotta elinaikaa tai joka kärsii jatkuvista kivuista.

• Maroolofi
        JaskaJuopottelija kirjoitti:

Toisaalta en minäkään täällä ketään houkuttele juomaan terveysvaikutusten takia, esim. lasi punaviiniä päivässä tai konjakki rytmihäiriöihin-tyyliin. Jotkut taas hyväksyvät alkoholinkäyttönsä, mutta etsivät tältä palstalta vinkkejä hieman turvallisempaan suurkulutukseen. Jos haluaa jatkaa juomista, niin parempihan se on tehdä hyvillä mielin kuin pelätä joka nurkan takana vaanivaa kiihkomielistä AA-julistajaa.

On totta, että joillekuille juopoille alkoholi aiheuttaa suuria ongelmia elämässä, mutta tässäkään ei pidä lähteä yleistämään. Jotkut tissuttelevat enemmän tai vähemmän hautaan asti ja hyväksyvät mahdollisen eliniän lyhentymisen tästä johtuen. Elämä on kuitenkin varsin sattumanvaraista ja joillekin vaan on hyvä vaihtoehto juoda alkoholia tässä ja nyt.

Tuomiopäivän maalaamiset aiheuttavat vain monelle ahdistusta ja lisäävät riskiä esim. juoppohulluus-kohtaukseen. Koska keskustelu täällä tapahtuu nimettömä kukaan ei toisten tilanteesta tiedä muuten kuin kirjoitetun perusteella. On tyhmää suositella AA:ta ihmiselle, jolle lääkäri on antanut puoli vuotta elinaikaa tai joka kärsii jatkuvista kivuista.

Viimeksi kun dokasin, niin join 4 päivää ja mulla meni 400 euroa. En tajua miten se on mahdollista. Kaikki säästöt meni ja jouduin ottamaan vielä lainaakin. Jos olisin juonut 4 päivää normaalisti, niin mulla olisi mennyt korkeintaan 80 euroa. Veikkaan että mut ryöstettiin, koska on kaksi päivää joista en muista yhtään mitään ja kylässä oli epämääräisiä kavereita. Tuttuja kylläkin, mutta semmosia, jotka tiedän, että jos sammuu, niin ne putsaa. Koska niillä ei ole mitään moraalia. En voi kuitenkaan syyttää ketäänn, koska ei ole mitään hajua mihin ne rahat on hävinneet.

Onko muille käynyt vastaavaa? Harmittaa, kun olen köyhä muutenkin. Olin kaksi viikkoa raittiina ja sain 200 euroa säätöön, mutta nyt olen taas käytännössä PA. Ja sossukaan ei varmaan maksa täyttä toimeentulotukea ensi kuussa, koska otin lainaa, ja kaikki tilillepanothan katsotaan tuloiksi ja vähennetään perusosasta.

Nyt on 4. raitis päivä menossa.

• ex-tissuttaja

En edelleenkään käsitä.
        Kai minun on pakko käydä aa:ssa että voin kertoa oman mielipiteeni mutta nyymisti tietenkin.
        Eikös tässä ole kyse siitä onko alkoholi ongelma vai ei ja mitä aikoo tehdä sille ongelmalle oli se vitun konsti mikä hyvänsä.
        Joo mä olen tyhmä.

Sanotaan nyt vielä että minlle ei ole koskaan tuputettu/painostettu tuplaässää ja kun se tietääkseni on VAPAAEHTOINEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• ex-tissuttaja
        Maroolofi kirjoitti:

Viimeksi kun dokasin, niin join 4 päivää ja mulla meni 400 euroa. En tajua miten se on mahdollista. Kaikki säästöt meni ja jouduin ottamaan vielä lainaakin. Jos olisin juonut 4 päivää normaalisti, niin mulla olisi mennyt korkeintaan 80 euroa. Veikkaan että mut ryöstettiin, koska on kaksi päivää joista en muista yhtään mitään ja kylässä oli epämääräisiä kavereita. Tuttuja kylläkin, mutta semmosia, jotka tiedän, että jos sammuu, niin ne putsaa. Koska niillä ei ole mitään moraalia. En voi kuitenkaan syyttää ketäänn, koska ei ole mitään hajua mihin ne rahat on hävinneet.

Onko muille käynyt vastaavaa? Harmittaa, kun olen köyhä muutenkin. Olin kaksi viikkoa raittiina ja sain 200 euroa säätöön, mutta nyt olen taas käytännössä PA. Ja sossukaan ei varmaan maksa täyttä toimeentulotukea ensi kuussa, koska otin lainaa, ja kaikki tilillepanothan katsotaan tuloiksi ja vähennetään perusosasta.

Nyt on 4. raitis päivä menossa.

Kai sulla nyrkit on?
        Jos tiedottomana niin suosittelen pankkikorttia ja tunnusluvun ulkoa opettelua.

• elo tää juoksuhaudoi

mutta kyllä alkoholi aiheuttaa sen, että rankasti juovista ihmisistä aika monelta jää saavuttamatta tuo viralliseksi alarajaksi kaavailtu 65 vuoden ikä.

Kipuja ei varmaan tunne, kun puuduttaa itsensä sammuksiin.

• rama1
        elo tää juoksuhaudoi kirjoitti:

mutta kyllä alkoholi aiheuttaa sen, että rankasti juovista ihmisistä aika monelta jää saavuttamatta tuo viralliseksi alarajaksi kaavailtu 65 vuoden ikä.

Kipuja ei varmaan tunne, kun puuduttaa itsensä sammuksiin.

juuri sitä, kun sydänoireet jäivät noteeramatta umpikännin vuoksi? Aika tavallinen tapaus.

• gueswho

No en mene kun ei tartte.

• päivä kerrallaan...

Olen saannut piakkoin selvän vuoden, olen onnellinen. AA:n ansiota tosin, olenko nyt ihan paska äijä? Hieman kuten maaseudulla vpk:n sammutettua talon tulipalon luki seuraavan päivän lehdessä 'väärin sammutettu'...
        Olen paljon onnellisempi saadessani höpötellä AA:ssa omaa tarinaani kun mitä että menisin paikalliseen baariin sen höpöttämään. Kukaan ei ole tullut hakemaan ketään AA:han väkisin, sinne voi tulla sitten kun ymmärtää oman tilanteensa.
        Minua ei ole todistettavasti aivopesty AA:ssa, olen saannut säilyttää oman inhimillisyyteni siellä alusta asti, baarissa minun piti aina näytellä kovempaa kun sisältäni olen. Nöyryys on kyllä hyve selviämisen polulla. Sain hyvän ohjeen vuosi sitten AA:n auttavasta puhelimesta; -käy AA:n kokouksissa 3kk, lopeta sitten kolmeksi kuukaudeksi ja mieti kumpi oli parempaa.
        Hyvää ja päihteetöntä Uutta vuotta, annetaan kaikkien kukkien kukkia!
        -teemu-

• Vapaamieli-nen
        päivä kerrallaan... kirjoitti:

Olen saannut piakkoin selvän vuoden, olen onnellinen. AA:n ansiota tosin, olenko nyt ihan paska äijä? Hieman kuten maaseudulla vpk:n sammutettua talon tulipalon luki seuraavan päivän lehdessä 'väärin sammutettu'...
        Olen paljon onnellisempi saadessani höpötellä AA:ssa omaa tarinaani kun mitä että menisin paikalliseen baariin sen höpöttämään. Kukaan ei ole tullut hakemaan ketään AA:han väkisin, sinne voi tulla sitten kun ymmärtää oman tilanteensa.
        Minua ei ole todistettavasti aivopesty AA:ssa, olen saannut säilyttää oman inhimillisyyteni siellä alusta asti, baarissa minun piti aina näytellä kovempaa kun sisältäni olen. Nöyryys on kyllä hyve selviämisen polulla. Sain hyvän ohjeen vuosi sitten AA:n auttavasta puhelimesta; -käy AA:n kokouksissa 3kk, lopeta sitten kolmeksi kuukaudeksi ja mieti kumpi oli parempaa.
        -teemu-

Kyllä se raittiina oleminen on ihan sun omaa ansiota, yksin olet sen juomattomuus päätöksen tehnyt.
        Jos ei ole sitä omaa halua ja tahtoa/itsekuria, niin ei silloin auta vaikka 50 AA-toveria taputtaisi olalle ja kannustaisi pysymään raittiuden tiellä.

• en mene
        päivä kerrallaan... kirjoitti:

-teemu-

että elossa pysyn ja juomatta ihan ilman polvillaan rukoilua 'kummin' kanssa. oli apua aluksi, mutta en ymmärrä ikuisesti ohjelmassa roikkuvia. toimintahan on aivan läpinäkyvää hihhulointia ja väärällä tavalla 'paremalle pallille kiipeilijöitä' vert. lestat. tosin heikkoja on helppo höynäyttää ja pelotella kuolemalla, jos ohjelman jätät... väärää vallan käyttöä. pelottelua kuin missä muussakin uskovaisten porukoissa. hyi yäk röyh.

• rama1
        en mene kirjoitti:

että elossa pysyn ja juomatta ihan ilman polvillaan rukoilua 'kummin' kanssa. oli apua aluksi, mutta en ymmärrä ikuisesti ohjelmassa roikkuvia. toimintahan on aivan läpinäkyvää hihhulointia ja väärällä tavalla 'paremalle pallille kiipeilijöitä' vert. lestat. tosin heikkoja on helppo höynäyttää ja pelotella kuolemalla, jos ohjelman jätät... väärää vallan käyttöä. pelottelua kuin missä muussakin uskovaisten porukoissa. hyi yäk röyh.

suuri karhunpalvelus, kun aivopestään porukka uskomaan, ettei ilman AA:ta voi pysyä raitiina. Porukka menee vipuun ja opettaa tulokkaita taas samaan ja näin se jatkuu. On jatkunut jo yli 75 vuotta. Eihän AA ole käytännössä kuin ihmisporukka, jossa jokainen haluaa vain lopettaa juomisen. Yhdessäolo ja vertaisten tapaaminen, siitä on kyse ja erityisen tärkeä osa sitä tapaamista on, että saa puhua omassa puheenvuorossaan toisille ja olla ryhmän keskipisteenä. Juttua riittää lampaan nussimisesta lähtien ties mihin ja porukka nauraa ja eikun seuravaan palaveriin muistelemaan noita juoma-aikoja ja puheenvuoro sen mukaan, mikä askel on meneillään. Arvakkaas, kun kymmenenkin vuotta kuuntelet noita samoja juttuja, askelia ja perinteitä! Ja AA opettaa edelleen vaan, että "jos AA:sta lähdet, niin kentälle päädyt". En muuten ole joutunut, vaikka jo vuosia sitten tuli AA-astiani täyteen.

• Maria Madagasgar
        rama1 kirjoitti:

suuri karhunpalvelus, kun aivopestään porukka uskomaan, ettei ilman AA:ta voi pysyä raitiina. Porukka menee vipuun ja opettaa tulokkaita taas samaan ja näin se jatkuu. On jatkunut jo yli 75 vuotta. Eihän AA ole käytännössä kuin ihmisporukka, jossa jokainen haluaa vain lopettaa juomisen. Yhdessäolo ja vertaisten tapaaminen, siitä on kyse ja erityisen tärkeä osa sitä tapaamista on, että saa puhua omassa puheenvuorossaan toisille ja olla ryhmän keskipisteenä. Juttua riittää lampaan nussimisesta lähtien ties mihin ja porukka nauraa ja eikun seuravaan palaveriin muistelemaan noita juoma-aikoja ja puheenvuoro sen mukaan, mikä askel on meneillään. Arvakkaas, kun kymmenenkin vuotta kuuntelet noita samoja juttuja, askelia ja perinteitä! Ja AA opettaa edelleen vaan, että "jos AA:sta lähdet, niin kentälle päädyt". En muuten ole joutunut, vaikka jo vuosia sitten tuli AA-astiani täyteen.

jotka ovat vielä samalla aaltopituudellakin. Jos olet yksinäinen, mene kerhoon.
        Kaksin on moninverroin mukavampi ryypätä kun yksin.

• 2-suuntainen teho
        en mene kirjoitti:

palavereissa. Susta olisi apua jollekin joka haluaa myös lopettaa dokailun.

• kokemuksestasi vai
        Maria Madagasgar kirjoitti:

luulotteletko?

• Kiira Sumuvuori
        Maria Madagasgar kirjoitti:

Kaikki mun ryyppykaverti on AA:sta.

• paltsuissa käydä

senkin takii ettei rupee tekeen mieli. Retkahtaneet tuo terveisiä juomakentältä ja raittiit tuo raittiusterveisiä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      130
      4548
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      74
      3279
    3. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      105
      1573
    4. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      88
      1395
    5. Odotatko vielä vastausta...

Siihen viestiin? 🤔
      Ikävä
      96
      927
    6. Ehkä se on niin

Ettet vaan uskalla lähestyä tämän jälkeen. Ehkä haluaisit. En osaa sanoa.
      Ikävä
      75
      823
    7. Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6

Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka
      Seinäjoki
      19
      808
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      42
      720
    9. Tämän palstan naiseksi esittäytyvät

Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?
      Sinkut
      111
      707
    10. Jos oot täällä,laita tunniste.

Muuten en lue!
      Ikävä
      43
      656
    Aihe