AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  / en ymmärrä Jopon ostajia

en ymmärrä Jopon ostajia

94 Vastausta 8 233 Lukukertaa
En ymmärrä Jopon ostajia sitten lainkaan (itse Jopoa kokeilleena). Jopo on mahdollisimman halvalla kasattu hilavitkutin, jossa on ajokelvottoman pysty asento, huono jalkajarru, epäkäytännöllisen pienet renkaat jotka aiheuttavat turhaa pyörällä sotkemista oikean ajamisen sijasta ja lisäksi Jopo on vielä raskaskin rotjake ollakseen city pyörä. Sillä ajaa kenties mukavasti pari sataa metriä siwaan ja takaisin lähiössä, mutta yhtään pidemmälle sillä ei lähdetä mukavasti.
Silti kaikista miinus-puolistaan huolimatta Jopo tuntuu myyvän kuin mikäkin hittituote. Se on uponnut nuorten sydämiin ja on tällä hetkellä kysytyin pyörä. Helkama on siis keksinyt tuoda markkinoille oikeasti käyttökelvottoman tuotteen, jota kaiken maailman hipit sitten pitävät nerokkuuden symbolina.

Onhan siinä jopossa yksi hyväkin puoli: se on niin yksinkertainen pyörä, että koulutettu apinakin huoltaa sen, etenkin kun jopon huolto rajoittuu renkaan paikkaamiseen (lue: sisäkumin uusiminen) ja ketjujen rasvaamiseen. Mitään muutahan Jopolle ei sitten voikaan tehdä. Ja kun takanapa ottaa ja laukeaa vuoden parin käytön jälkeen, niin Jopon voi heittää roskiin ja hakea kaupasta uuden rimpulan tilalle.
Ilmeisesti juuri "mun ei tartte onneks osata mitään"-asenne on se jopokaupoille vetävä ilmiö. Ei viitsitä opetella edes polkupyörän huoltamisen perusteita, niin ostetaan pyörä jota ei edes voi huoltaa. Huolettomia kilometrejä sikakalliiseen hintaan siinä pyöräluokassa. Merkittömiä jopo-kopioita saa halvemmalla ja ne ovat laadultaan jopa jopoa parempia.

En ymmärrä Jopon hankkivia kanssaihmisiä. Parempiakin pyöriä saa ja vieläpä kohtuullisella hinnallakin. Eikö se perinteinen mummopyöräkin ole paljon jopoa mukavampi ratkaisu?

Joillain taitaa olla ns. hiekkaa p.......

Tai sitten joku koittaa hieman provosoida saadaakseen tekemistä. Älkää hyväuskoiset ihmiset uskoko täällä kaikkea mitä kirjoitellaan. Tämän ketjun aloitusviesti on hyvä esimerkki näistä. Siellä taas joku kauppias purkaa vihaansa kun omat romut ei käy kaupaks kun kaikki haluavat Jopon. Heti toinen lause kertoo, että ollaan täysin hakoteillä; Jopo on mahdollisimman halvalla kasattu hilavitkutin,... Jos Jopo olisi mahdollisimman halvalla kasattu hilavitkutin niin sitä ei ensinnäkään tehtäisi Suomessa ja toiseksi käytettäisi mahdollisimman paljon suomalaisia osia.

Kyseinen henkilö ei varmasti ole ihan tuota Jopon käyttäjäryhmääkään. Jopon ostaja on yleensä suht nuori kaupunkilainen, joka haluaa pyöränsä leppoiseen siirtymiseen paikasta A paikkaan B. Lisäksi saa olla mahdollisimman simppeli koska matkatkin on lyhyitä. Itse en suoraan sanottuna tiedä montaa parempaa pyörää tähän käyttöön. Itsekkin olen harkinnut tuota lyhkäsille (tuleville) koulumatkoille sekä kesäiseen kruisailuun pitkin kylänraitteja. Kotimaisuus on monelle varmasti yksi kriteeri päätyessä Jopoon. Ei pelkästään se rungon valmistus ja pyörän kokoaminen täällä Suomessa vaan kokonaisuus. Helkamalla koitetaan saada pyöriin mahdollisimman paljon suomalaisia osia. Esimerkiksi kotimainen Herrmans valmistaa mm. kädensijoja ja heijastimia, kotimainen Suomi Tyres valmistaa renkaat ja Procons tekee tavaratelineet ja lokasuojat. Kyllä tästä voin itse ainakin maksaa muutaman kympin lisää. (Sit jos koitat vakuuttaa että markettien myymät 100-250euron Jopo kopiot ovat parempia niin älä viitsi. Niitä on tullut itselleni vastaan ihan liian monta. Välillä tuntuu ettei niihin viitsisi edes koskea koska ei tiedä mitä seuraavaksi käy.)

Laadusta voin sanoa että tuskimpa tulee ongelmia näiden Suomessa tehtyjen kanssa. Melko pomminvarmahan tuo peli on. Varmasti osittain sen takia on painavahko, mutta mikäpä tuon hintainen teräsrunkoinen pyörä ei olisi. On ainakin pehmeä ajaa runkonsa ansiosta. Mitä tuossa edellinen kitisi noista vuoden pari kestävistä navoista niin taitaa olla hatusta vedetty. Eukolta löytyy neljä vuotta sitten ostettu Jopo, jolla on varmasti keskiverto Jopoa enemmän kilometrejä takana (varmasti myös pidetty paremmin huoltakin). Touko-syyskuu väleillä on tullut useimpina viikkoina lähemmäks 100km (osa ihmisistä vain tykkää ajella letkeästi selkä suorana, ilman kiirettä ja välittämättä siitä mikä olisi nopein tapa) ja tämän ajan ulkopuolella vielä muutamia kymmeniä kilometrejä per viikko. Niin ja pyörä käy ja kukkuu edelleenkin. Tuo takanapahan on muistaaksein joku Shimanon 1-vaihteinen johon saa kyllä uudet sisuskalut kahella kolmella kympillä jos saa sen ajettua loppuun(viittaus aiheen aloittaneen viestiin). Tässä pyörässä ei ole ollut tarvetta. Toki olen tehnyt pyörälle keväisin huollon jossa kiristetään/tarkistetaan/säädetään; tanko, ohjainkannatin, ohjainlaakeri, satula, satulatolppa, kammet, polkimet, vanteet, navat, ilmanpaineet, renkaiden kunto jne. Vanteisiin ei tietenkään enään tässä vaiheessa pahemmin heittoa synny. Navat olen huollon yhteydessä avannut, puhdistanut ja heittänyt uuden vaseliinin sisään (kuuluu useimmiten hintaan jos teettää vuosihuollon/ylläpitohuollon liikkeessä). Tietenkin kaiken lian rattaista, ketjuista ynnä muista pyyhin pois ja sit öljyä/vaseliinia oleellisiin paikkoihin. Puhtaaseen pyörään ei tartu likaa ihan niin herkästi kuin likaseen. Ketju toki puhdistetaan ja rasvotaan about kerran kuussa ja samalla tarkistetaan rengaspaineet. Ylimääräisiä toimenpiteitä on tullut tänä aikana kaksi. 3:n vuoden jälkeen ketjujen vaihto ja yksi renkaanpaikkaus.

Tuosta mummopyörästä vielä... Varmasti on Jopoa rullaavampi mutta Jopo on vastaavasti pienempien(=kevyempien) renkaiden ja vanteiden ansiosta ketterämpi esimerkiksi liikkeelle lähtiessä. Kaupungissa tätä varmasti osaa arvostaa.

Ps. tiedän että pienempi ei välttämättä ole kevyempi, mutta tässä tapauksessa kyllä.

Asiaa

Ei sun tarvi ymmärtää.

Paatoksen ja epämääräisyyksien määrästä päätellen mikään selitys ei kuitenkaan uppoa, joten en edes yritä.
Kyllä ne Jopot toimii. Meidän perheestä löytyy kaksi jotka ovat tyttärien käytössä koulu- ja harrastusmatkoilla. Kyllästyin näihin marketeissa myytäviin mummopyöriin. Ei voi oikeesti olla niin yksinkertaisessa pyörässä niin paljon ongelmia. Ruostetäpliä ilmeistyi puolen vuoden päästä. Takanapa paukkui ja tahmasi jne. Jopot olleet käytössä vuodesta 2008 ilman ongelmia. Näihin ei olla tehty ensihuoltojen jälkeen muuta kuin rasvottu ketjuja ja laitettu ilmaa renkaisiin. Kilometreihin nähden näiden pyörien hinta on jäänyt kohtuullisen edulliseksi. Täytyy olla tyytyväinen että molemmat pyörät ovat vielä tallessa. Kesällähän lehdet taisivat kirjoitella että varastetuin pyörä on Jopo.
Meillä on pojalla (aikuinen) edelleenkin käytössään meikäläisen 1960-luvun lopulta peräisin oleva levyrunko Jopo sellaisena puoti & ravintelifillarina. Sille vehkeelle ei ole oikeastaan renkaiden vaihtoa lukuunottamatta tehty minkäännäköistä huoltoa yli 40 vuoteen! Mitä ihmeellisintä fillarissa on Sachsin zweigang automaattinapa, siis kaksivaihteinen automaattinen vaihdetakanapa ja se toimii kaikkien näiden vuosikymmenienkin jälkeenkin kuin buicci!!!

Puhukaa sitten, että takanapa laukeaa parissa vuodessa!!!!!???????

juups

Pysty ajoasento on paras!

nii

vanhat jopot on asiallisia pelejä, toisin kuin nämä uudet mielestäni

samat sanat

en ymmärrä "jopoilua"

Jopo ei ole edes mikään

.

en tiedä mitä tarkoitusta se palvelee

.

muoti

jopohan on ns muotijuttu, ei ne perustu järkeen, kohtuuteen, laatuun tai hintaan.
muoti on ns toinen asia, kaupallinen tarjoaajalle, jos löytyy riittävästi höynäytettäviä
ostamaan muotituotteita.
Olet tavallaan oikeassa. Mutta Jopo ei ole pintamuotia! Se on klassikko jo vuosikymmenien takaa. Jopoa voi verrata vaikka Burberyn takkiin tai Arabian Teema astiastoon.

Se on loistava fillari lyhyillä matkoilla. Sopii hyvin kaupassa käyntiin tai lyhyille koulumatkoille. Se ei maksa paljoa, joten sitä voi käyttää ihan surutta.

nokian optiot

Jopo ei ola kallis hankinta jos on saanut vaikka
Nokian optoita, suurehkon perinnön, tai jos ei ole muuta ostettavaa
kevään aikana. Muiden ei kannata edes harkita, paitsi tietty muodin orjat.
Nykyisellä jopolla ei ole mitään tekemistä 60-luvun tarve-jopon kanssa.
En itse ainakaan sanois että noin 350e maksava Suomessa valmistettu pyörä olisi kallis. Jos miettii esimerkiksi mitä kuraa marketeissa myydään kolmella sadalla eurolla.

99 100sta

vain 999 1000sta on sitä mieltä, että 350 vaihteettomasta 24"
peltipyörästä on liikaa, vai miksi se ei ole vientimenesytys ?
torso muoti-ilmiö, myyntiä vain Suomessa
Sit täällä hehkutetaan Pelagoja joissa perus vaihteeton mummopyörä maksaa 600e ja pyörästä oleellisin eli runko on tehty muualla. Niin kuin varmasti suurin osa muista osista. Palat vaan pultattu kiinni täällä niin kuin Nishikissäkin mikä on taas täysin ulkomaalaisvalmisteisen merkin maineessa. Itse kuulun vain siihen pikku hiljaa kasvavaan vähemmistöön joka osaa arvostaa kotimaisia tuotteita. Oiskohan jopa peräti vielä avainlippu merkkkinä suhteellisen korkeasta kotimaisuusasteesta. Jopojen laatu kun on vain työn puolesta tullut vastaan. Ei myynti- vaan huoltopuolella. Voin sanoa että yleisellä tasolla muutaman vuoden vanhat Jopotkin ovat pääsäntöisesti pari vuotta vanhoihin täysin markettipyöriin (kaupunki,hybrid, "maasto") verrattuna hyvä kuntoisia vaikkei ole kuin korkeintaan sisärenkaita vaihdettu ja ketjuja joskus rasvottu. Harvassa on oikeasti kestävät alle 300e:n pyörät vaihteettominakin.

Ps. halvalla hyvää kategoriaan saa ehkä parhaiten vastinetta jos löytää 90-luvulta peräisin olevan kotimaisen teräsrunkoisen pyörän. Siis ajalta kuin moni muukin kotimainen teki pyörät Suomessa. Nämä on nykypäivänä vielä suht.helposti kunnostettavista ja osia löytyy halvalla. Aika monesta tuolla kerrostalojen varastoissa lojuvista saa pelin pienellä vaivalla. Ja nämä on melkein pomminvarmoja, kuhan ei ole napavaihteisesta kyse.

Egu 700

Tunturi Equillar 700 raami olisi varsinainen löytö jos sattuisi kohdalle osumaan. Siinä on käytännössä pommivarma maastopyörän runko. Siihen vaan laadukkaat palikat kiinni, niin saa täydellisen maastopyörän. Suomessa kasattu ohennettu kromomolybdeeniteräsrunko

hyvä suomi

suomalainen pp teollisuushan on maailmankuulua
tunturi konkassa
helkama ois mennyt jo ellei isoisä ois tehny niin paljon rahaa et siitä riittää vieläkin

20 v sitten myynti suomessa 350 000 kopl nyt pudonnut kymmenesosaan, 20 v sitten ei ollut kilpailua, vaan keinotekoisin tullein ja määräyksin suojatut markkinat. Sen takia
koko ala pysynyt taantumassa, ja ei yhtään merkittävää vlamistajaa ole päässyt yhteenkään kansainväliseen kisaan mukaan. HUOM! Ei YHTÄÄN !

vienti muihin kehitysmaihin (kuten tour-de-franceen osallistujamaat) 0 eur arvoista

buohhahhbuooohhaha

Kunnioitusta!

Hei älkää nyt vängätkö vastaan vaan uskokaa Börjeä. Hän on johtava Jopo asiantuntija ja merkittävä mäyräkoiraharrastaja!
Ööö... ei todellakaan mikkään mummopyörä oo parempi ku jopo. Eikä ne oo mittään halvalla kasattuja hilavitkuttimia jos esim. prismassa jopo makaa 370 nii on tosi halpa. :/
Halvalla tehty ja halvalla markkinoitu ei ole todellakaan sama asia. 11v?
Kaikki ei halua että persvako vilkkuu pyöräillessä.
jopoilijoilla vilkkuu persvsako silmien välissä
joo nii vilkkuu... ihan varmasti:<
Jopo on peruspyörä,minun siskollani oli alkuperäinen pellistä prässätty jopo,jolla minäkin ajaisin ellei se viime kesänä olisi varastettu. hoidimme sitä kuin kukkaa kämmenellä ja ajoa tuli paljon,niinkuin osa täällä sanoo lyhyellä lenkillä paras sitten kävelyn..Jopo ei ole pyörä,se on elämäntapa...:)
peltisiä jopoja myytiin aíkoinaan paljon, syy kovaan myyntiin oli edullinen hinta,
ei mikään muu. Tilanne on nyttemmin muuttunut, ovatkin kalliita.
Eihän se ole hullun joka pyytää, vaan se joka maksaa
Jopot on tosi hyviä pyöriä. Mieki halluisin semmosen, mut en kyllä osta uutta ku ne on nii kalliita, 370e=/ jos muuten kellää on ylimääräistä hyväkuntoista jopoa voisin ostaa, asun kontiolahdella;)
En voikkan ostaa. Tilasin anttilasta uuden retron:))
puhu pukille! ite pyöräilin helsingin keskustasta porvooseen jopollani eikä tullut mieleenkään kaivaa vanhaa maastopyörää varastosta!
samantyyppisiä yksputkisia 20" ja 24" tuumasia perusmankeleita on vanhoissa 60-70 luvun kuvissa Itä euroopasta, ukrainasta, valkovenäjältä ym.
täähän oli Stalinin ja kumppaneiden keksimä joka-pyörä, niitä näkyy vieläkin ruosteisina, mutta toimivina mm Viipurin sivukujilla, vanhempi väki on siellä niihin tykästyny,nehän on edullisia, eikä siellä edes varasteta niitä, kuten uudempia maastureita.
Eiköhän pienirenkaisen aikuistenpyörän keksinyt britti Alex Moulton, joka vuonna 1962 myyntiin tulleessa mallissaan käytti peräti 16 tuuman pyöriä. Kopioijia alkoi pian löytyä ympäri maailmaa.

http://www.moultonbicycles.co.uk/heritage.html
Oletko ajatellu että jopo näyttää hienolta? sen takia jopo on hittituote. Ja muutenkin tuo on mielipidekysymys. Minä itse haluan uuden jopon (varastettiin edellinen) koska se on mukava ja helpppokäyttöinen.
Millä lailla se on hienon näköinen? Siis tämä Helkaman uusjopo? Alkuperäinen peltijopo oli jopa jollain lailla tyylikäs.

Meitä on näköjään moneen junaan =)

Minun mielestäni Cuben pyörät ja Bianchit ovat oikeasti hienoja ulkonäöltään. Sekin on taas makukysymys.
Jopo on Erittäin hyvä pyörä lyhyille kaupunkiosuuksille (alle 10km matkat). Ajoasento mukava, kevyt polkea. Helppo huoltaa ja vieläpä kestävä. Teinien suosiossa, mutta kyllä muutkin käyttää. Olen ihan aikuinen suht isokokoinen mies jaItsellä ollut uusi jopo testissä nyt pari kuukautta ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Hittituotteesta sen verran, että persut ja kannabiskin on hittituotteita. Ne menevät kaupaksi hyvin, mutta ei se kerro onko tuote "hintansa väärtti. Hinttikin voi olla hitti sanoi entinen poika ennenkuin tytöksi ryhtyi.

Jopo on ok, muttei eur 400,- arvoinen. Korkeintaan puolet siitä.
Sillä rahalla saa jo esim nexus 7 vaihteisen mankelin, jolla ajelee noita 10 km matkoja jo ihan toisella nautintoasteella.
Jopo on pyörä, joka on ihmiselle, joka ei osaa huoltaa/korjata minkäänlaisen pyörän perusvikaa. Jopolla en uskalla mennä yli 5 km, koska ajoasento on huono. Siitä puuttu etu- ja takajarru. Ketjujarru on vaarallinen. Runko on vain yhden putken varassa. Jopolla on vaikeampi ajaa, ja ne ruostuvat helposti. Pyörä on vaarallinen ja kallis. Omanikin pyörä maksoi 200e (ei biliteemasta) ja nyt kolme vuotta vanha ja it work. 21 vaihdetta ja etu- ja takajarrut (vanne).
Tunkekaan ne Joponne hanuriinne ja ostakaa Columbic merkkinen pyörä.
Tuohon ei voi muuta sanoa kuin tosi säälittävää tekstiä.
Pitä iloisia hitkeä korjailessasi vaihteitasi. ;:)
Pitä iloisia hitkeä maksaessasi 400 euroa jostain uusavuttomien nykypyörästä. Itse et varmaan osaisi edes vaihtaa vaihteita. Wanhat jopot on ihan ok, mutta nää nykyset.. EI
Tiedä noista nykyisistä Jopoista kun omani on vuodelta 1972 ja sillä ajaa jo kolmas sukupolvi (oli välillä äitini käytössä). Etuhaarukka piti kerran korjauttaa, renkaat ja satula uusia. Ei sillä pyöräretkille lähdetä eikä kuntopyöräilytapahtumiin, mutta kovasti mielellään kullanvärisellä kaunottarella perheen nuoriso ajelee uimarannalle ja kaupoille.
mulla on jopo kauppakassina, hyvin kulkee muovikassit stongassa. enkä tykkää ajaa kyyryssä, niska ja selkä tuppaa jumiutumaan.
oiva peli lyhyille matkoille, kelloa vastaan ajamiseen hampaat irvessä on sitten eri vehkeet.
Eikö se oo ihan sama jos joku tykkää jopoista?? Ei luulis sua haittaavan jos joku muu tykkää ja haluaa käyttää niitä!?!?
Mulla on sininen jopo 70-luvulta. Helvetin hyvä pyörä ajaa..ainaki mun mielestä. Kiva ajella kaupungis ku kaikki kattoo..Ja ne vaihteet voitte työntää......
Joo mulla on hopeinen jopo , semmonen uudenlainen ,ei kumminkaa jopo3 , jotka ovat iha roskaa ja risuista kasattu! Omani toimii kuin enkeli! JA EI OO MIKÄÄ RIMPULA , MUNAS OLI KU TOMMOSTA TEKSTIÄ KIRJOTIT!
Jos joku uusi jopo niin kolmone, eikä mitää yksvaihteista shittiä. Wanhat jopot on ihan jees, mut nää uudet.. EI
Hei - mull on sellanen pinkki jopo jos on glitterii ja kaikkee. Ihana pyörä kun kaverit on ihan kateit.
Ite oot vaan nii pa=köyhä eli oot siis kuses et sul ei oo varaa ostaa ees jopon kopioita itse ostan mustan jopon.Ja aattelin laittaa tasrroi ja tehä siitä toisin ku sun mummo-pyöräs oot niii hippihiiri sul ei oo varaa...369€ ei oo paha hinta (meille eli norm.. ihmisille)Mut tommosille kaksi naamasille puupaahinteille se on sun koko omaisuutes arvinen...xD :DDDDDD>.< (>.<) :/
sen verran PALJON olen pyörien kanssa pelaillut, että voin sanoa että otsikko on täysin oikeassa!!!!! jopot ovat pelkkä muotivillitys, käytännössä aivan perseestä!
Nyt alkaa ilmeisesti reilut 4,5 vuotta aktiivisessa käytössä Jopossa oleva takanapa sellasessa kunnossa että pitää avata, puhdistaa ja vaihtaa uudet vaseliinit sisään. Btw, huhtikuusta-syyskuun loppuun keskimäärin yli 100km viikossa (tehty 10km matkaa suuntaansa, ei varmasti nopein mutta käyttäjälle mieleinen) viimeisenä kolmena kesänä + tähän sit työ- ja koulumatkoja tämän aikavälin ulkopuolella ns. sään salliessa. Harmi että 22" nastarengas on hankalasti löydettävissä niin talviajot vähiin. Tähän mennessä vaihdettu kerran sisäkumit , (pistosuojatut ulkokumit ja ketju. Ai niin ja takaheijastin, kun joku kateellinen r****ari oli rikkonu sen. Kaikki muut vaihettu lähikuukausina paitsi ketju viime kesänä. Tietenkiin pidetty puhtaana ja ketjua öljytty tarvittaessa kurakelillä vähän useemmin. Kustannukset tuolle fillarille on melko edulliset, reilut 80e/vuosi. Siinä voi itte miettiä että onko tuo Jopon nykyhinta n. 370 kuinka kallis. Menee kuitenkin teinistä ihan aikuiselle ihmiselle tuollaiseen kaupunkikäyttöön.
Hetkinen vain, minkä ikäkauden sinun Joposi on jos jo täyty laakereita ym rattaita alkaa putsaaman ja/tai voitelemaan!.
Empä pitänyt tuota takanavan avaamista, puhdistamista ja voitelua kovin haastavana hommana. Toistin operaation eteenkin samalla vaivalla. Mukavaa puhdetyötä. Sisuskalut oli muuten lähes uuden veroisessa kunnossa, mitä nyt vaseliinista oli pihtailtu tehtaalla. Oiskohan ollu peräti Shimanon perus 1-vaihteinen napa, joten nuo sisuskalutkaan eivät olisi olleet pahan hintaiset. Ajettuihin kilometreihin nähden ei ole kyllä huoltoja tarvinnut nimeksikään.

Niin ja fillarihan oli -07 mallia. Viimeiset mitä tehtiin Suomessa ennen sitä lyhyttä ulkomaanjaksoa.
Ostettu alkuvuodesta -07. Silloin viimenen satsi mikä tehtiin Suomessa ja sen jälkeen muutama vuos aasiassa. Nopeesti laskettuna mittarissa kuitenkin kesäkausilta jo pelkästään yli 10 000km. Harva Jopo tai mikä tahansa mukaan peruskaupunkipyörä on noin aktiivisessa käytössä. Kyllähän noi suosituksien mukaan pitäisi avata noilla kilometreillä vähintään kerran vuodessa. Melkein samaan vaivaan vois vaihtaa ne sisuskalutkin kun ei nekään 20 euroa enempää kustanna tuohon shimanon yksvaihteiseen napaan. Oispahan toinen huoleton kymppi edessä.
Haluun jopon halvalla!
Itse löysin joku aika sit huuto.netistä alkup. IsoJopon projektiksi. Saas nähä kuinka tiptop jaksaa laittaa kun tulee kuitenkin päivittäiseen käyttöön. Hinta ei tähän aikaan vuodesta ollut paha. Keväämmällä varmasti tuossa kunnossakin sais vähintään rahat takas. Toki tuolla on myös niitä, jotka ovat kuulleet Jopojen olevan arvossaan ja saattavat pyytää pelkästä ruosteisesta rungosta yli 100e. Sanotaanko että kyllä tuohon hintaan pitäisi olla ns. ajokuntoinen. Ulkonäkö ei varmasti ole häävi (tangot, satulatolppa ja runkokin yleensä ruosteessa), mutta hyvä projekti aihio. Tai miksei ajoon ns. originaali kunnossa. Ketjut, navat, ohjainlaakeri ja muut kannattaa toki rasvata niin on huolettomia kilometrejä. Renkaiksi tietenkin pistosuojatut valkokylkiset.
Vaihdefillarista luovuttuani ostin uuden Jopon. Olen nyt neljä vuotta tyytyväisenä ajellut fillarilla, joka on helppo pitää kunnossa (paljon helpompi kuin 7-vaihteinen pas...), jonka ajoasento on minulle sopiva ja joka näyttää kivalta. Ajelen Jopollani keskimäärin 20-40km lenkkejä, kerran jopa 70km, eikä tuntunut yhtään pahalta. Kertaakaan en ole vaihtanut renkaita kun ei ole tarvinnut, ja on niin kevyt polkeakin. Kerrassaan ihana pyörä, ja paljon nätimpi kuin vanhanmalliset Jopot. Ei kiinnosta, mitä joku rasvanäppi uhoilee täällä. En ole kiinnostunut purkamaan pyörääni osiin, jos haluan huoltaa perusteellisesti, vien huoltoon. Sitä varten ne ovat olemassa. Ne, jotka vinkuvat Jopon hinnasta, menkää töihin tai säästäkää rahaa. Hyvästä joutuu yleensä maksamaan.
Myös täällä on Jopon puolustaja. Harvalla polkupyörällä on niin kiva ajaa lähiajot kuin Jopolla. Ei sillä kovaa pääse, mutta ihan sopivasti kauppaan. Mulla oli sellainen 7-v napavaihdepyörä joka navaltaan renkkasi koko ajan ja oli niin hemmetin raskas polkea.

Sitten kun haluan ajaa leveästi, ajan 8kg maantiepyörälläni varusteet päällä kuin Eddy Merckx.
Ja nyt ois tarjolla 2-v IsoJopo, jolla pääsee hieman perinteistä kovemmin ja rullaavammin!
siis ei oo totta siiis se on hieno pyörä se ei oo nopeest kasattu!0: mul on jopo
Jopolla on hyvä ajaa mullakin on jopo eikä siinä oo mitään vikaa !
10-vuotiaalla tyttärelläni on jopo. Eihän jopo ole kaunis, mutta on hintaisekseen tukeva ja hyvä aloityspyörä. Lisäksi sillä voi ajella pitkän aikaa, se kulkee mukana lapsen pituuskasvussa. Itse harrastan vakavasti pyöräilyä ja toivon jälkikasvulta myös intoa tähän hienoon harrastukseen. Ei vain viitsi ostaa tonnin pyörää jos hän vaikka tykkäisi ajella 1x kesässä ja ehkä iskänkin kanssa. Jopo sopii tähän tarkoitukseen paremmin ja jos tyttärellä löytyy intoa voihan sitä myöhemminkin hankkia sen tonnin pyörän.
Jopolla ei pääse pyöräilyinto kasvamaan. On kyllä raskas kuin norsu ja sen tuntee etenkin mäissä. Mäissä lisäksi *ituttaa vaihteiden puuttuminen. Yksivaihteinen pyörä voi olla joko nopea tai helppo mäissä/liikkeelle lähdettäessä, mutta ei molemmissa
"Sillä ajaa kenties mukavasti pari sataa metriä siwaan ja takaisin lähiössä, mutta yhtään pidemmälle sillä ei lähdetä mukavasti"

Entä jos sen pidemmälle ei edes tarvitse ajaa? Entäjos kaikki eivät olekkaan samanlaisia maastoretkikilometripyöräilijöitä kuin ehkä sinä!? Niin.
En tykkää Jopoista!

Onnit on paljon parempia!
Mitä muuten Onnit maksavat?
jos ruvetaab riitelemään niin 70 - luvun jopoissa on tyyliä uuet ei vedä vertoja niille lähellekkään vaikka uuetkin jopot on hyviä!!
Jopo:
-erittäin mukava ajoasento
-normaalissa käytössä erittäin kestävä
-normaaliin käyttöön riittävä ja itse asiassa aika tehokas jalkajarru
-pienien renkaiden ansiosta pyörä on ketterä ja pienet kiekot ovat kestävämmät

AP on pelkkä trolli.
älytön hankinta, vaihteeton rautarunkonen 24" melkeen 400 egee, ha kamoon
mis on järjenhäivä
60-70-luvulla jopon ja ponin tapaiset pyörät olivat tosi suosittuja. Mutta mitä tapahtuikaan 80-luvulla, kyseiset pyörät katosivat kuin pierut saharaan. Kukaan ei enää halunnut ajaa niillä. Niistä tuli erittäin epämuodikkaita, ne oli täysin out!

Kunnes taas 2000-luvulla jopo-muoti heräsi henkiin retrobuumin myötä. Ja jopot ovat nyt vähintäänkin yhtä suosittuja kuin 70-luvulla, ehkä jopa suositumpia.

Pyöräilymuoti muuttuu aina tietyin väliajoin, näin on ollut aina.
Yritähän aloittaja saada ne kiinalaisista osista kasatut mummopyörän retkulat myytyä, äläkä toisten pyörävalinnoista marise.

Uusiin Jopoihin en ole sen kummemmin perehtynyt, mutta vanhat Jopot ovat kunnossa ollessaan monta kertaa parempia ja luotettavampia pyöriä kuin yksikään tänäpäiväna kaupasta löytyvä peruspyörä. Niin kuin muutkin saman ikäluokan fillarit. Vanhojen Jopojen hinnat taas johtuvat siitä, ettei niitä enää valmisteta ja se oli eräänlainen kulttipyörä jo -70 luvulla. Jos muistat.

Uusien vaihteettomien pyörien keskiöt tai takanavat eivät kestä murto-osaa -60 -70 luvun vastaavien pyörien, laakereista, keskiöistä tai navoista.
Jos tänä päivänä tehdään uusi peruspyörä yhtä hyvistä osista kuin ennenvanhaan, lukee hintalapussa 800€.
Tuollaiselle vanhalle peruspyörälle riittää huolloksi ketjun rasvaus kerran-kaksi vuodessa, vaikka se olisi ympärivuotisessa käytössä. Takanavan voi aukaista ja puhdistaa esimerkiksi 15 vuoden välein ja silti niillä ajaa kymmeniä tuhansia kilometrejä.
ainoa syy mix vanha fillarit toimi silloin, oli että ne olivat suhteessa h:tin kalliit.
Viikon palkka tai jopa 2:n tarvittiin peruspyörän ostoon. Sitten kyllä huolehdittiin
pyörästä ihan eri tavalla, se oli hintava hankinta Nyt kun OK filetsun saa parilla sadalla, eli päivän palkalla. Jollekin 1/2 päivän.

Ja kun kattelen meidänkin pyöräkellarissa miten niitä kohdellaan, ja pienetkin huollot on jätetty tekemättä, niin ei ihmekään, että ajatellaan uusien pyörien olevan huonolaatusia. On meillä sillä pari 20 v vanhaa kotimaista ruostekasaakin nurkassa.
Ei niistä saa edes osia kiertoon.
mää haluisin jopon koska se on hyvän näköne ja siinä on pehmee penkki :) mutta mun mielest se on ehkä vähän turhan kallis mutta ei se mitään voihan siihen säästää rahaa :DD sillä on kyllä hyvä ajaa !:DD t: 13w. tyttö !:DD:)
Just joo... Tää keskustelu on näköjään kääntymässä teinilissujen -, ja jonnejen omgdailuksi....
>Jos tänä päivänä tehdään uusi peruspyörä yhtä hyvistä osista
>kuin ennenvanhaan, lukee hintalapussa 800€.

BUAHAHA! Ja miksi nykyään sen saman pyörän - jonka sai parilla sadalla markalla 70- luvulla, maksaisi nyt 800 euroa? Aikamoinen hintaero!!! Hehe.
"BUAHAHA! Ja miksi nykyään sen saman pyörän - jonka sai parilla sadalla markalla 70- luvulla, maksaisi nyt 800 euroa? Aikamoinen hintaero!!! Hehe. "

Ensinnäkään Jopo ei lähtenyt kahdella sadalla edes -70 luvulla, hinta taisi olla pikemminkin neljä sataa. Ja onko minkäänlaista käsitystä siitä, että kuinka iso raha 400 markkaa oli -70 luvulla? Joku tänäpäivänä huonopalkkainen ei saanut silloin kun 6-7 sataa markkaa kuussa. Eli hyvä peruspyörä maksoi silloin lähes kuukauden palkan.
Lisäksi hintaan vaikuttaa se, että vanhat pyörät on tehty paremmista (lue kalliimmista) osista, ja se että rahan arvo on hiukan toinen kuin silloin.
Jopot on massaa ja huonoja.Olen sinun kanssa samaa mieltä.
Ei aikuiset ihmiset ymmärrä (paitsi ne jotka ajoivat jopoa jo 70-luvulla).

Jopot ovat katu-uskottavia teinien keskuudessa. Muoti vaihtuu ajoittain: vähän aikaa sitten piti olla "hybridi citymaasturi", joissa oli todellisuudessa heikkoja ja täysin turhia osia. Tämä edesauttoi yksinkertaisen, luotettavan ja yksivaihteisen, "rennon" Jopon tuloa muotiin nuorten keskuudessa. Jopon valtti on nimenomaan yksinkertaisuus ja rentous.
Kyllä yksinkertainenkin pyörä saadaan hajoamaan kun tarpeeksi fuskataan. Tosin Jopolla ei kaiketi yleensä viitsitä ajaa kovinkaan paljon, joten sen ei silloin tarvitsekaan olla erityisen laadukas.
Jokaisella on oma mielipide. Omalla ystäväläni on Helkama pyörä Retro, jok on täysin samantapainen kuinJopo ja sanoo että se on todella kiva. Joten kukas tässä phaskaa puhuu?
Sinä
.

"Mutta jopo ei ole polkupyörä"

.
Minkäs sille voi että et ymmärrä...

"...Jopon hankkivia kanssaihmisiä" => eli sinullakin on Jopo?

Luuletko että kaikki teinitytöt suostuisivat ajamaan mummopöörällä tai markettihybridillä?

Teknisesti yksinkertainen pyörä = helppo huoltaa ja korjata.

"Mitään muutahan Jopolle ei sitten voikaan tehdä."
Ei voi esimerkiksi säätää/korjata käsijarruja, vaihteistoa ym. kyseiseen käyttöön tehdylle pyörälle turhia systeemejä.
Jos haluu nähdä paskan ja halvalla tehdyn fillarin, niin otapa Bilteman kuvasto käteen. Kuinka uusi pyörä voi maksaa alle 180 euroa, jos sitä ei ole tehty halvalla?
Nykyisin Jopot tehdään suomessa.
Ei sun tarvitse ymmärtää. Riittää kun vain hyväksyt. Erilaisuus se on rikkaus.
Ostettuani Jopon alkoi tavaton keuliminen. Mistä se voisi johtua?
Jopoko halpa ja huono hilavitkutin itselläni on uuden mallinen jopo armeijanvihreä minusta se on hieno mukava kestävä laadukas ja mukava asento selälle ei ole hajonnut mitään ketjuja on täytynyt rasvata ja renkaisiin ilmaa ja en ymmärrä niitä jotka ei pidä jopoista mutta onhan sekin makukysymys mutta mistä löydät noin hyvän kotimaisen pyöran 300 egellä ... et mistään
TUURI KÄYNYT SINULLA ON NIITÄ IHAN SIELTÄ JA SYVÄLTÄKIN OLEVIA JOPOJA MITÄ LIE SIELLÄ TEHTAALLA TAPAHTUU
ONKO NIIN ETTÄ MAANANTAI JOPOT ON KAKKKIA JA LOPPUVIIKOSTA TEHDYT SITTE PAREMPIA
Painopiste kun on oikeassa kohtaa, niin keuliminen on hyvin helppoa.
ostin parillakympillä toimivan isojopon, 60 tai 70 luvulta. alkup.mutta kulunut kirkkaansininen väri, vain vähän ruostetta putkissa, lähti äkkiä hiomalla. tarakka ja ketjunsuoja hävöksissä, muuten orkkis osat. osaako joku kertoa mistä tämän pyörän ikää lähtisi selvittämään? vanhoja isojopoja on kahdenlaisella nimellä teipattu, 26"jopo ja isojopo. tässä lukee isojopo.
Turvallinen kaupunkipyörä. Silmieni edessä tapahtui kerran, että koulutyttö ajoi jopollaan liikkuvan auton kylkeen (seurasi kännykkää) ja lensi selälleen. Siis selälleen, ei mennyt pää edellä katuun. Tytölle ei käynyt kuinkaan vaikka auton kylkeen tuli klommoja aika paljon.
vitu pälli se on hitti pyörä, ja kaikki tykkää siit. ite oon kokeillu jopoo ja sill o iha sairaa hyvä ajaa pitkiiki matkoi, ja selkä pysyy hyvi suoras-.- et voi tajuu ku et oo nuori -.-
Totta. Se on
a) ruma
b) raskas
c) ei vaihteita
d) turhan kallis olakseen nii huono
..ihmiset, ette selvästikkää oo kokeillu ns. 'jopokopioita' varmaankaan? Tai jos ootteki, nii sitte tiiätte miten paljon parempia ne JOPOKOPIOT on.
KYLLÄ VÄHÄN JOUTUU YHTYMÄÄN TOHON ASIAAN
OSTIN JOPO CRUISERIN NO ENSIKSIKIN RUNKO OLI HITSATTU PÄIN SITÄ
JA SATULA OLI KIVIKOVA OLEVINAAN HIENO ENGLANTILAINEN JA PAS...T

KUITENKIN JOPO MINKÄ OSTIN VIIMEVUONNA SELLAISEN ISO JOPO
SE ON HYVÄ KAKSI VAIHDETTA JA KESTÄVÄ 26 TUUMAN RENKAILLA.

EI NE KAIKKI KAKKIA OLE MUTTA VÄLILLÄ JOKU HÖHLÄ TEKEE SEKUNDTAA
JOPO ON HYVÄ JOS SATTUU SELLAINEN JOKA ON TEHTY KUNNOLLA
HELKAMAN TEHTAALLA NÄKÖJÄÄN TEHDÄÄN SILLOIN HYVÄÄ KUN KEHDATAAN
OSATHAN ON IHAN KAKKOJA PAITSI ISO JOPOSSA SIINÄ JOPA AUTOMAATTI VAIHTEISTO ITTELLÄ SELLANEN ON
OSTIN MYÖS CRUISERIN SIINÄ KYLLÄ ON RUNKO HITSATTU VINOON
JA OSAT TAAS KIINAN HUIPPUA
SUOMESSA TEHDÄÄN VAIN KOKOAMINEN ELI EI SUOMI PYÖRÄ
JOPO ON JOKAISEN OMA paska ONGELMA
jopo on vaan muotipyörä niin se myy

hyviä asioita
hieno
kestävä
laadukas suomalainen
kevyt polkea
jalkajarrut
mukava satula
ajo asento ihana
kiva tarakka

huonoja puolia
korkea hinta
ei etujarrua
ei vaihteita
ei lamppua

jopo on mielestäni sellainen ns luksuspyöräksi tehty että siinä on vaan kaikki mukavuudet ja silleen
jo jo jopo on laadukas circus muotipyörä :)
Helkama ei hitsaa enään yhtään pyörämerkkiä suomessa kaikki tulee kiinasta.Eihän Helkamalla ole edes metalliosastoa enään.
Ymmärrän et Jopo on kaupungeissa siisti väline ja onhan kotimainen työ mahtavaa, mutta surullista on se kun näen maalla Jopoja. Pikkukylien lastenkin on hankittava muotipelit. Kerrankin näin maantielenkillä pikkutytön koittavan sotkea mäkistä pikkutietä yksivaihteisella Jopollaa, koska Jopo on oltava. Ei voida hankkia oikeasti hyödyllistä vaihdepyörää vaan muotipyörä pitää olla jokaisella. Surullista.
 /   /  / en ymmärrä Jopon ostajia

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta