Vuorotöistä katuojaan

EskoKT

No niin, usean vuoden rupeama kolmivuorotyötä takana. Nyt tuli sitten seinä vastaan. Lääkäri sanoi että ei ole muuta mahdollisuutta kuin ottaa lopputili ja lähteä kortistoon koska kolmivuorotyö ei sovi ja muuta ei ole työnantajalla tarjota.

Eli jos olet maksanut kolmekymmentä vuotta sairausvakuutusmaksuja niin itselle niistä ei mitään tällä diagnoosilla saa. Työkyvytön kuulemma ei ole, ei vaan sovi yötyöhön. Mutta mistään uudelleenkoulutuksesta ei ole ollut puhettakaan. Tällä diagnoosilla ei ilmeisesti uudelleenkouluteta. No tällä diagnoosilla ei kyllä uutta työpaikkaakaan saa. Eli peruspäivärahalle vaan? Siististi hullut pois silmistä.

Neuvokaa edes jotain, itse en osaa ottaa enää mistään mitään selvää...

26

1522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!

      Toivottavasti ET OLE irtisanonut itseäsi vielä!!!

      Nyt aivan ensimmäiseksi otat yhteyttä työpaikkasi luottamusmieheen.

      Ja seuraavaksi otat yhteyttä AKT:n toimitsijaan omalla paikkakunnallasi tai soitat Helsinkiin.

      Et missään nimessä saa irtisanoa itseäsi!!!

      Kaksisuuntainen mieliala on vakava psyykkinen sairaus, jonka perusteella sinun on mahdollista päästä sairauslomalle ja sairausloman jälkeen, mikäli et edelleen vuoden sairausloman jälkeen ole työkykyinen, voit hakea työkyvyttömyyseläkettä.

      Et missään nimessä saa irtisanoa itseäsi!

      Mikäli et itse kykene hoitamaan asiaasi, tulee sinun pyytää luottamusmiestä tai AKT:n toimitsijaa hoitamaan asiaa puolestasi.

      Sinua yritetään huijata, jos joku on kehoittanut sinua irtisanoutumaan! Sillä tavalla työnantaja voisi välttää työterveyslääkärin maksut kohdallasi sekä työnantaja voisi välttää eläkemaksujen maksun kohdallasi.

      Älä misään nimessä suostu huijattavaksi - ja ennen kaikkea - älä missään nimessä irtisanoudu!!! Terveydentilasi takia, ei myöskään työnantaja voi irtisanoa sinua.

      Työnantaja on velvollinen hoitamaan sinut kuntoon ja maksamaan hoitosi siltä ajalta kun olet ns palkkalistoilla yrityksessä. Tämä on sinulle kuuluva etu, älä luovu siitä!

      Älä anna huijata itseäsi!

      • EskoKT

        marssinut työnantajan pakeille. Kovasti ne tietenkin kaikki haluaisi meistä hulluista päästä eroon. Ei ihme että meistä niin moni päättää päivänsä ennenaikaisesti, tämä sairaus vie työkyvyn ja kaikki kuntoutusmahdollisuudet kans? Silti ei ole niin sairas että pääsisi sairaseläkkeelle. Nyt kun päädyn kuitenkin peruspäivärahalle aikanaan niin saako sielläkin sairaslomaa? Tämä tautihan ei parane, mutta onko sieltä peruspäivärahalta enää mahdollista päästä sairaseläkkeelle? Olen tehnyt monta vuotta töitä ja saisin edes jonkinlaisen toimeentulon sairaseläkkeestä. Työkkäristä ei koskaan kukaan hullua palkkaa. Onko se sitten ruvettava yrittäjäksi? Siinä sitä vasta onkin hyvä idea. Mutta jos ei mitään muuta ole niin pakkohan se on. Hullu yrittäjä. Stressinsietokyky ihan vertaansa vailla...


    • Eskolle

      ei tuommoisia voi sanoa, vai onko kyseessä työnantajasi lääkäri? Onko sinulla diagnoosina kaksisuuntainen? Ei se työntekoa estä tai uuden työn saamista. Itse olen kyllä työpaikkoja saanut vaikka olen rehellisesti kertonut diagnoosista. Kieltämättä itsekkin olen välillä kovilla kun työaika alkaa aamuyöstä eikä sovi rytmiini ollenkaan. Jaksettu vaan on tähän asti. Kannattaisi kyllä kuulua johonkin työttömyyskassaan, ettei syystä tai toisesta töiden loppuessa tipu sitten peruspäivärahalle. Sairaslomaa lääkärin kyllä pitäisi kirjoittaa jos työkykysi on nyt alentunut, eikä käskeä irtisanoutumaan. Lääkärin toimista voit tehdä valituksen, sillä irtisanoutumaan kehottaminen on asiatonta. Työpaikkasi on myös velvollinen siirtämään sinut päivävuoroihin, jos vuorotyö/yötyö on haitaksi sairaudellesi. Eikä kaksisuuntaiset mitään hulluja ole.

      • yötön työ

        lopputiliin. Nyt neuvottelut käyntiin. Sinun ei tarvitse tehdä yötyötä, työnantaja on velvollinen osoittamaan sinulle vaihtoehdon. Ota selvää liitosta ja pidä huoli oikeuksistasi.


      • EskoKT

        tässä tapauksessa on että yötyö ei todellakaan sovi, päättyy aina ennemmin tai myöhemmin maniaan, ei pysty nukkumaan yövuoron jälkeen tarpeeksi. Sitten haetaan sairaslomaa ja yritetään nousta jaloilleen.

        Päivähommia ei ole, kyllä sen ymmärtää. Jos ei niitä ole niin en minäkään työnantajana mitään keksimällä alkaisi sairaalle ihmiselle työllisyystöitä keksimään. Itse tässä on vaan luovuttava hyvästä toimeentulosta ja lähdettävä etsimään uusia töitä, niin vaikealta kuin se tuntuukin. Kun saisi eläkevakuutusyhtiön maksamaan uudelleenkoulutuksen mutta eihän ne sitä tee. En mä oo vielä "eläköitymisvaarassa" koska kai mä edes jonkun aikaa pystyn jotain päivähommaa tekemään. Ei ne maksa uudelleenkoulutusta muutoin kuin että ne joutuis vaihtoehtoisesti myöntään sairaseläkkeen. Eihän nämä hommat oo koskaan muusta kiinni kuin rahasta.

        Kukaan ei sitä muistele että mitä oot töissä aikaan saanut, niistä on palkka maksettu aikanaan, olkoon sitten hyvä tai huono. Jos jotain oikeudenmukaisuutta tässä maailmassa olisi niin saisin työnantajalta sairaseläkkeen mutta eihän se niin mene. Rahaa kyllä on mutta mitäs kun seuraava tulee perässä, pitäiskö sillekin maksaa...


      • 19+12
        EskoKT kirjoitti:

        tässä tapauksessa on että yötyö ei todellakaan sovi, päättyy aina ennemmin tai myöhemmin maniaan, ei pysty nukkumaan yövuoron jälkeen tarpeeksi. Sitten haetaan sairaslomaa ja yritetään nousta jaloilleen.

        Päivähommia ei ole, kyllä sen ymmärtää. Jos ei niitä ole niin en minäkään työnantajana mitään keksimällä alkaisi sairaalle ihmiselle työllisyystöitä keksimään. Itse tässä on vaan luovuttava hyvästä toimeentulosta ja lähdettävä etsimään uusia töitä, niin vaikealta kuin se tuntuukin. Kun saisi eläkevakuutusyhtiön maksamaan uudelleenkoulutuksen mutta eihän ne sitä tee. En mä oo vielä "eläköitymisvaarassa" koska kai mä edes jonkun aikaa pystyn jotain päivähommaa tekemään. Ei ne maksa uudelleenkoulutusta muutoin kuin että ne joutuis vaihtoehtoisesti myöntään sairaseläkkeen. Eihän nämä hommat oo koskaan muusta kiinni kuin rahasta.

        Kukaan ei sitä muistele että mitä oot töissä aikaan saanut, niistä on palkka maksettu aikanaan, olkoon sitten hyvä tai huono. Jos jotain oikeudenmukaisuutta tässä maailmassa olisi niin saisin työnantajalta sairaseläkkeen mutta eihän se niin mene. Rahaa kyllä on mutta mitäs kun seuraava tulee perässä, pitäiskö sillekin maksaa...

        Kelalta saa kuntoutustukea, jota voi käyttää uudelleenkouluttautumiseen. Tuen määrä riippuu entisistä työtuloista. Sinun pitää ensin hakea koulutukseen ja sitten vasta hankkia kuntoutustuki, nyt äkkiä paperit jonnekkin vetämään, jos keksit uuden mieleisen alan.

        Itselläni on bipo ja tyyppi 1. Ei se estä työntekoa. Olen korkeasti koulutettu ja aion jatkaa opintoja tohtoriopintoihin asti ja sitten jatkaa akateemista uraa. Mutta tosiaan nämä työt, missä vuorokausirytmi vaihtelee ei sovi bipolle.


    • Hei taas!

      Ajattelusi on todella hajanaista ja kirjoitustasi on paikoitellen vaikea seurata. Hypit aiheesta toiseen, välillä olet menossa eläkkeelle, välillä perustamassa yritystä, välillä mietit uudelleenkoulutusta ja välillä kuntoutusta.

      Näin hajallaan oleva ajattelu on selvä merkki siitä, että aivosi on psykoosissa.

      Kiinnitin huomiota myös siihen, että sen sijaan että kävisit keskusteluja lääkärin tai vaikka AKT:n edustajan kanssa - olet päättänyt käydä näitä keskusteluita oman pääsi sisällä itsesi kanssa.

      Ja minulle tuli sellainen kuva, että väitelet nyt siis itsesi kanssa siitä, mitä sinun mielestäsi sinun pitäisi tehdä.

      Pääsi on selvästi sekaisin ja olet avun tarpeessa. Miksi et hakisi apua ja ottaisi yhteyttä esimerkiksi AKT:n toimitsijaan?

      Pelkäätkö ottaa apua vastaan?

      Mikä sinua estää pyytämästä apua?

      Entä jos joku pystyisi auttamaan sinua, miksi et soittaisi esimerkiksi lääkäriin ja varaisi aikaa?

      Kuvitteletko sinä, että asiasi tulee hoidettua sillä, jos istut kotona ja keskustelet itsesi kanssa siitä, mitä sinun pitäisi tehdä?

      Kuvitteletko, että nämä muut tahot kuten vaikka lääkäri "kuulevat ajatuksesi" ja että kotona itsesi kanssa käymistä keskusteluista olisi sinulle apua?

      • EskoKT

        Toinen sanoo että mene kortistoon ja toinen ei näe mitään ongelmaa. Luottamusmies yrittää saada päiväpaikan mutta niitä ei juurikaan ole. Että mitä itse miettisit minun tilanteessa. Jos olisin kovin looginen en varmaankaan olisi tällä hetkellä sairaslomalla.

        Yritän nyt edes jostain saada tietoa että mitähän vaihtoehtoja tässä nyt voisi olla... Ku vois olla vaan terveenä töissä mutta se ei ole itsestä kiinni.

        Kiitos vastauksista!


      • sama diagnoosi
        EskoKT kirjoitti:

        Toinen sanoo että mene kortistoon ja toinen ei näe mitään ongelmaa. Luottamusmies yrittää saada päiväpaikan mutta niitä ei juurikaan ole. Että mitä itse miettisit minun tilanteessa. Jos olisin kovin looginen en varmaankaan olisi tällä hetkellä sairaslomalla.

        Yritän nyt edes jostain saada tietoa että mitähän vaihtoehtoja tässä nyt voisi olla... Ku vois olla vaan terveenä töissä mutta se ei ole itsestä kiinni.

        Kiitos vastauksista!

        Sä voisit pyytää vakuutusyhtiöstä pääsyä työvalmentajalle joka on siis yksityinen konsultti, joka on erikoistunut juuri tämmöisiin kuntoutustapauksiin, jotka tarvitsevat esim. uutta urasuunnitelmaa, työpaikkaa, koulutusta yms. Konsultteja on monenlaisia, niistä oon lukenu täälläkin paljon ja kaikki ei oo tosiaankaan hyviä. Itse olin katjanoponnenoy:ssä ja sitä firmaa suositeltiin vakuutusyhtiössäkin. Tämän uravalmennuskonsultin luona käydään sitten vakuutusyhtiön maksamana ja sieltä saa yksityisohjausta tilanteeseen. Eli kaikki mietittiin just mun näkökulmasta ja sain sieltä hyvin vastauksia kaikkiin ongelmiin, eikä tarvinnut kaivaa tietoja kiven alta. Konsultti oli tosi kiva ja se hoiti yhteydet vakuutusyhtiöön puolueettomana ja sain monia hyviä juttuja uuden työllistymisen suhteen käyntiin. Nyt mulla uusi työ, vakuutusyhtiö maksoi uudelleenkoulutuksen ja tuon urakonsultin palvelut.


    • EskoKT

      Voi pojat on tässä melkoinen kuvio: useammalla lääkärillä oon käyny ja välillä on kuntoutustarve ja välillä ei ole. Huhhuh. Päätä huimaa kun yks sanoo että mene sinne ja toinen sanoo että älä vaan mene missään nimessä. Kunhan kukaan ei vaan joutuisi minkään sortin maksumieheks; työkkäri, kela, vakuutusyhtiö.

      Aika lailla oon nyt huomannut että tätä tautia ei oikein oteta minään vaikka psykiatrin lausunto onkin. "Ei sulla mitään sellaista ole" "Mitäs tuosta nyt" "No tuollasta nyt on ihan terveilläkin"

      Kaikki vaan toivoo että se tajuais tappaa itsensä ettei olis riesaks.

    • sama diagnoosi

      Minullakin oli melkoinen kuvio, useita erilaisia toisiaan jopa kumoavia lausuntoja. Oli ja on edelleenkin työkykyä muttei siihen entiseen työhön. Tämä uravalmennuskonsultti otti homman käsiinsä ja järjesti minulle riittävät tulot jotta pystyin saamaan palkkaa samalla kun sain uuden ammatin. Kaikki alkoi vasta sitten selviämään. Ota vaan reilusti yhteyttä eläkevakuutusyhtiöön ja ala selvittämään asiaa.

      • EskoKT

        Kiva kuulla että homma on kohdallasi toiminut niinkuin kuuluukin. Nyt vasta itsellekin pikkuhiljaa on on selvinnyt että miten vakavasta sairaudesta tässä on kyse kun kaikki "haistavat" tilanteen ja ennustavat että tuon kanssa on pahasti ongelmia luvassa. Ihan ku olisin tämän taudin jostain itse hankkinut.


      • sama diagnoosi
        EskoKT kirjoitti:

        Kiva kuulla että homma on kohdallasi toiminut niinkuin kuuluukin. Nyt vasta itsellekin pikkuhiljaa on on selvinnyt että miten vakavasta sairaudesta tässä on kyse kun kaikki "haistavat" tilanteen ja ennustavat että tuon kanssa on pahasti ongelmia luvassa. Ihan ku olisin tämän taudin jostain itse hankkinut.

        Kyllä se Esko sinunkin kohdallasi vielä selviää ja homma etenee asiallisesti. Tauti on mikä on, mutta hyviäkin työnantajia löytyy. Meillä mentiin reilulla pelillä, kun valmentajan kanssa työta haettiin. Kerrottiin mikä mulla on ja työnantaja sanoi että mikäs siinä, mulla on verenpainetauti ja diabetes ja sulla vaan tuo...


      • pek ka
        sama diagnoosi kirjoitti:

        Kyllä se Esko sinunkin kohdallasi vielä selviää ja homma etenee asiallisesti. Tauti on mikä on, mutta hyviäkin työnantajia löytyy. Meillä mentiin reilulla pelillä, kun valmentajan kanssa työta haettiin. Kerrottiin mikä mulla on ja työnantaja sanoi että mikäs siinä, mulla on verenpainetauti ja diabetes ja sulla vaan tuo...

        Sairauksiaan ei kukaan itse valitse, joten tämän kanssa on vain elettävä.


      • tytti 81
        pek ka kirjoitti:

        Sairauksiaan ei kukaan itse valitse, joten tämän kanssa on vain elettävä.

        Mulla on hyvä työnantaja, ei ole ollut ongelmia vaikka sairastankin. Avoimesti ollaan kaikesta puhuttu, se on avain näihin ongelmiin.


      • EskoKT
        tytti 81 kirjoitti:

        Mulla on hyvä työnantaja, ei ole ollut ongelmia vaikka sairastankin. Avoimesti ollaan kaikesta puhuttu, se on avain näihin ongelmiin.

        Hei taas,

        kovasti on työterveyshuolto tehnyt työtä kohdallani että olisivat saaneet minut itse itseni irisanoutumaan! Voi pojat että minä oikeasti SÄÄLIN noita lääkäreitä. Jotenkin tunnen niin, että kävi mulle itselle tässä hässäkässä ihan mitä tahansa, niin olen kiitollinen siitä että olen saanut nähdä totuuden tästä työTERVEYShuollon toiminnasta. Mikä nyt tietenkään ei tule yllätyksenä kun tietää heidän palkanmaksajan...

        Mitä isommasta ja rikkaammasta työnantajasta on kyse, niin sitä häikäilemättömämpää on peli. Kyllä on välillä päätä huimannut - mutta nyt kun tietää totuuden, niin ei sieltä odotakaan enää mitään oikeaa sairaanhoitoa! Vaan pitkäänpä osasivat heikkoa kusettaa.

        Sairaalasta on selkeät selvitykset tehty ja työterveyshuolto lyttää kaikki tuodut lausunnot, joita on jo monelta lääkäriltä. Päämäärä on että työterveyshuollossa me niinku "yhdessä" sovitaan että ei niillä sairaalan papereilla ole mitään merkitystä. Me "yhdessä" sovitaan sitä ja tätä... Voi raukkoja. Jos jostain löytyy parhaat pokerinpelaajat niin työterveysasemalta!

        Noh. Loma ja odotus jatkuu. Yritän saada itseni kasaan että pääsee työpaikalle ihmeteltäväksi ennen kesälomia!


    • bib0

      Kokemusta on. Älä sano itseääsi irti, vaan hanki sairasloma ja nyt juuri kun olet töissä.
      Itse suostuin aikoinaan siihen että minut siirrettiin tehtävään josta sain 600 euroa vähemmän palkkaa ja siitäkin minut heitettiin yt:ssä ulos, joten saan eläkettä 200 yli euroa vähemmän, kuin jos olisin pitänyt pintani ja lähtenyt sairaslomille ja sieltä eläkkeelle, sillä isommalla palkalla.

      Eläkkeelle joutumisen jälkeen en ole ollut yhtään päivää enää sairaalassa.

      Mutta älkää antako samanlailla periksi kuin minä tein. Se oli kaikkien lakipykälienkin kohdalla, totaalisen väärin, ja heti kun tuli 2 vuotta täyteen eli työnantajan rikollinen toiminta minua kohtaan oli jo rikoksena vanhentunut sain lopulliset potkut.

      Elääkkeelle en oikein päätynyt omasta halustani, mutta kuitenkin tunnustin tosiasiat. Ei kannata ajatella yrittäjyyttä, jos se ei tuota todella varmasti kunnon palkkaa, ensin kituutat pienellä rahalla ja eläkkeesi, jos sairaseläkkeelle pääset tai joudut, lasketaan sen hetikisistä tuloista (kahden vuoden ajalta kai)

      • företagare

        Minulle yrittäjyys oli hyvä keino, saan tehdä työtä omaan tahtiin ja sairauden niin antaessa myöten. Taloudellinen tilanne on melko sama kuin jos olisin jatkanut töissä, mutta olo on tosi paljon parempi.


    • rennommin ottava..

      Työpaikan vaihtamisen jälkeen minäkään en ole ollut kertaakaan sairaalassa. Muutokset voivat olla radikaalejakin, joten pitäkää huolta itsestänne ja ympäristönne kuormittavuuden mataluudesta.

      • vaksi 78

        Sama juttu, en minä vieläkään terve ole, mutta sairaalapäiviä nolla työpaikan vaihdon jälkeen.


    • Ei kiva

      Ihana lukea näitä tekstejä ja tajuta etten ole ainoa. Alotin epäsäännöllisen 3 vuorotyön 9kk sitten ja nyt huomasin jotain outoa. Sairaus on palannut ja samoin oireet. Siis mulla meni niin hyvin ekat 6kk ennen kuin alkoi yövuoroja tulemaan. Olin siis täysin oireeton monta vuotta. En tiedä mitä tehdä. Lääkäriin lomps. Ehkä harkittava kuitenkin päivätyötä.

      • Ketjun lukenut bipo

        Olisi kiva kuulla miten sinulla kävi, pääsitkö sairaseläkkeelle tai uudelleenkoulutukseen?


    • katsoppatietoja

      Kuntoutustutkimus siitä on hyvä aloittaa.

    • Ota selvää

      saathan sinä 200 päivää ansiosidonnaista. Lie ihan hyvä summa kolmivuorotyöstä. Sit koulun penkille, vai vetoatko siinäkin sairauteen?

    • kusettajat

      Pikku pointti mistä tietää että suurin osa jutuista on potaskaa täällä:Kun ihminen on sairas,se EI mieti raha-asioita vaan itseään ja sairauttaan!!!Täällä näissä jutuissa kiinnostaa vaan paljonko tienaan jos jään pois töistä!Outoa!

    • sdfghjkl

      Satuitteko huomaamaan, että kyse on vuonna 2011 aloitetusta keskustelusta, jonka joku on ottanut esiin, koska kuvittelee, että jonkun ihmeen kautta ketjun aloittanut henkilö vielä kävisi näillä sivuilla.

      ...joka on siis äärimmäisen epätodennäköistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe