Siklaus on huuhaata?

voitelu on helppoa

Olen tässä hieman ihmetellen selaillut läpi tämän ketjun siklausjuttuja. Itse olen aina sukseni voidellut ja tyyväinen olllut. Tietysti olisi mukavampi, jos ei tarvitsisi voidella. Mutta humpuukia taitaa olla koko siklaus. Nämä omituiset uskovaisenkaltaiset silkaajat kehuvat siklatun suksen luistoa yhtä hyväksi tai paremmaksi kuin voidellun suksen luisto on. Epäilijät kyselee täällä todisteita. Mutta mitään faktaa en ole yhdestäkään vastauksesta löytänyt. Sanotaan vain, että luisti hyvin ja paremmin kuin muilla. Sanotaan, että hiihtokilpailuissa niin ja niin moni hiihti siklatulla suksella ja menstyi hyvin. Kun toiset kyselee, että kuka ja ketkä, niin yhtään ainoata nimeä ei ole esille tullut. Tästä voinee päätellä, että siklatun suksen kannattajat valehtelevat päin näköä. Mutta miksi. Kirjoitusten perusteella näyttää, että siklaajat on kaikki niiden huippukalliiden siklien myyjiä tai tekevät sitä siklausta sikakalliiseen hintaan. Ilmeisesti hölmöjä kokeilijoita riittää kohtuullisesti. Vaikka voitelu on suhteellisen helppoa, nin kyllä minäkin siklaukseen siirtyisin, kun olisi oikeasti pätevät todisteet sen tehosta. Joten faktat esiin. Muutoin todetaan, että kaikki siklaajat valehtelee ja koko homma on samanlaista huuhaata kuin Wincapitan toiminta.

60

5687

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanava.

Eikö se ole niin, että kaikki muutkin markkinoivat mielikuvia, jolla ei ole lopullisen tuotteen kanssa mitään tekemistä. Jos pojat uskovat tohon siklaus juttuun, ja jotkut ovat tyytyväisiä tai uskovat olevansa, niin eihän siinä mitään pahaa. Bisnes on bisnestä. Jokaisella on oikeus valita mihin rahansa pistää.

Mutta totuuden nimissä, onhan ton siklauksen markkinointi aika arvelluttavaa...
      Mutta kyllähän noita nanosuksiakin on markkinoitu melko kovin lupauksin. Pitää ja luistaa kaikilla keleillä.
      Aktiiveille ja massahiihtäjillekin suunnatut mallit... Ei siinä mitään, pito puolen lupaukset kyllä melko hyvin pitää, jopa niin hyvin, että pitää alamäessäkin...

• sportti_69

mä oon ainaki joka sivulle tunkenu... Siis piilovittuilua taikka markkinointia. SUomi24s:ssä sitä ku ei kielletä

• cxdrtyujkl
        sportti_69 kirjoitti:

mä oon ainaki joka sivulle tunkenu... Siis piilovittuilua taikka markkinointia. SUomi24s:ssä sitä ku ei kielletä

...kieltää,mutta olisiko niin että järkeään saa käyttää,eikä pelleillä....

• ####8####

ole sen paremmin siklejä kuin siklausakaan kenellekkään kaupitellut, enkä siklaillut muita suksia kuin omiani. Sitä en osaa sanoa onko luisto parempi vai huonompi kuin voidellussa suksessa. Siklit olen tehnyt itse tavallisesta puusepänsiklistä joka maksaa muutaman euron. Mutta se mikä tekee siitä siklauksesta mainion menetelmän tällaiselle peruslaiskalle, on suksien hoidon helppous eli ns.jälkihoito. Silloin tällöin harjaus messinkiharjalla ja luistohoito on siinä. Ei tarvitse tuhrailla ollenkaan monien parafiinikerrosten kanssa ja siklailla sitten ympäri nurkkia tyyriitä fluoriparafiinilastuja ja pelätä polttavansa suksiensa pohjat kuumalla silitysraudalla.
      Mutta kukin tekee miten tahtoo saadakseen sivakkansa kulkemaan mieleisellään tavalla.

• nollapojo

olla hyväkin metelmä suksien liukkaaksi saamiseksi. Varmaankin ihmisiin on saanut jonkinlaisen vastareaktion aikaiseksi se Parikkalan Messias joka kuulutti joka tuutissa kuinka kaikki mahdolliset joukkueet hiihtävät hänen suunnittelemallaan menetelmällä. Kun pyydettyjä todisteita ei kovasta tivaamisesta huolimatta löytynyt, niin hommalta meni vähän pohja alta.

• Ruotsin hiihtoliitto
      • hihittelijä

oli kyllä tänäänki ruotsalaisten siklatut sukset niiin ylivoimaisia että oksat pois.

• Kylmää terästä

Epäilevälle tuomaalle:

Kaikki ns. siklarit ovat joskus tutustuneet voiteluun. Sen sijaan useimmat voitelijat eivät ole vielä kokeilleet siklattuja suksia tai siklausta. Siksi siklarien tarinat ovat keskimäärin paremmalla pohjalla, koska on kokemusta molemmista.

Minäkin olen niitä, jotka ovat itse tehneet siklinsä ja siklannut omat suksensa. Minulla ei ole mitään kaupallisia intrestejä tässä asiassa. On vain kiva jakaa omia kokemuksia muiden kanssa näillä foorumeilla, kun sattuu tykkäämään hiihdosta. Vakuutan, että huolellisesti siklattu suksi luistaa kuntoilijan alla yhtä hyvin tai pitemmän päälle paremmin kuin parafiineilla voideltu suksi. Huippuhiihtäjien menetelmiin en ole päässyt omakohtaisesti tutustumaan.

Voitelu on yhtä lailla tai jopa enemmän "uskonto" kuin siklaus. Jos pitää voitelusta, niin onhan se ihan ok (mutta vähän sottainen ja vaarallinenkin) harrastus.

• E-K:

90% vastustajista eivät tiedä siklauksesta mitään,tämä on aika ihmeellinen Foorumi joka suhteessa.
        Ruotsin vastaava foorumi on täysin toisenlainen,siellä kunnioitetaan ja kannustetaan toisten ihmisten ajatuksia.
        Kaiken takana on kateus joka nakertaa kateellisen elämää ja antaa suurta nautintoa jos pääsee toisen yläpuolelle.
        Voitelu on uskonto mitä suurimmassa määrin,ollut monta vuosikymmentä.
        Siklaus on myös uskoon liittyvä asia koska tulokset ovat täysin vertailukelpoisia,onneksi Suomi on vapaa maa tehdä ja olla eri mieltä asioista.
        Tiedän hyvin monta entistä voitelijaa jotka ovat vaihtaneet toiseen uskonlahkoon ja kehittyneet siklauksen monimuotoisuudessa aivan huipputasolle.
        Pari kolme vuotta eteenpäin niin tilanne on aivan toinen Suomessakin,SHL;n yhteistyö Primaterian kanssa alkaa tuottaa uutta tulosta suksirintamalla.
        Silloin ei enää voi kukaan väittää vastaan,Ruotsin hiihtomaajoukkue on hyvä esimerkki miten homma toimii.
        Siitä on tieto olemassa jos vaan viitsii sen hankkia.Johan Ramsted on hyvä esimerkki päänavauksesta tässä asiassa,raportit on mukavaa luettavaa.
        Ylipitkillä matkoilla tuskin kukaan enää käyttää vahavoitelua kärkikastissa,kohta joku laukaisee että "faktat pöytään".

• kilpuri
        E-K: kirjoitti:

90% vastustajista eivät tiedä siklauksesta mitään,tämä on aika ihmeellinen Foorumi joka suhteessa.
        Ruotsin vastaava foorumi on täysin toisenlainen,siellä kunnioitetaan ja kannustetaan toisten ihmisten ajatuksia.
        Kaiken takana on kateus joka nakertaa kateellisen elämää ja antaa suurta nautintoa jos pääsee toisen yläpuolelle.
        Voitelu on uskonto mitä suurimmassa määrin,ollut monta vuosikymmentä.
        Siklaus on myös uskoon liittyvä asia koska tulokset ovat täysin vertailukelpoisia,onneksi Suomi on vapaa maa tehdä ja olla eri mieltä asioista.
        Tiedän hyvin monta entistä voitelijaa jotka ovat vaihtaneet toiseen uskonlahkoon ja kehittyneet siklauksen monimuotoisuudessa aivan huipputasolle.
        Pari kolme vuotta eteenpäin niin tilanne on aivan toinen Suomessakin,SHL;n yhteistyö Primaterian kanssa alkaa tuottaa uutta tulosta suksirintamalla.
        Silloin ei enää voi kukaan väittää vastaan,Ruotsin hiihtomaajoukkue on hyvä esimerkki miten homma toimii.
        Siitä on tieto olemassa jos vaan viitsii sen hankkia.Johan Ramsted on hyvä esimerkki päänavauksesta tässä asiassa,raportit on mukavaa luettavaa.
        Ylipitkillä matkoilla tuskin kukaan enää käyttää vahavoitelua kärkikastissa,kohta joku laukaisee että "faktat pöytään".

niistä kilpahiihtäjistä, jotka siklatulla suksella on pärjänneet. Otan sitten yhteyttä heihin ja jos se on totta, niin heti rupean sukseni siklaamaan. Hiihtelen kilpaa kansallisella tasolla ja olisi tosi mukava päästä irti siitä voitelurumbasta

• (((((????))))
        kilpuri kirjoitti:

niistä kilpahiihtäjistä, jotka siklatulla suksella on pärjänneet. Otan sitten yhteyttä heihin ja jos se on totta, niin heti rupean sukseni siklaamaan. Hiihtelen kilpaa kansallisella tasolla ja olisi tosi mukava päästä irti siitä voitelurumbasta

tämä on aina ennenkin tyssännyt. Jos niitä sellaisia hiihtäjiä on jotka ovat menestyneet siklisuksilla lienee viisainta olla edelleen kaapissa. Koska liitothan varmasti ovat jotenkin rusinaväleissä voidevalmistajien kanssa. Jos nyt joku liiton sponssaama menee sanomaan ettei hän käytä lainkaan voiteita, vaan siklaa suksensa, niin noitavainot alkavat varmasti. Ei kai kukaan tieten tahtoen ala sahaamaan omaa oksaansa?

Ehkä tässäkin asiassa koittavat avoimuuden ajat tulevaisuudessa, jos kerran Hiihtoliitto on jo tehnyt sopimuksen Primaterian kanssa? Varmasti silloin moni nykyinen intohimoinen siklauksen vastustaja ilmoittautuukin siklauksen asiantuntijaksi ja rullaa ihokkaansa ympäri luottaen siihen ettei kukaan enää muista sitä että hän kynsin hampain halveerasi siklausta.

• voi valhetleua
        (((((????)))) kirjoitti:

tämä on aina ennenkin tyssännyt. Jos niitä sellaisia hiihtäjiä on jotka ovat menestyneet siklisuksilla lienee viisainta olla edelleen kaapissa. Koska liitothan varmasti ovat jotenkin rusinaväleissä voidevalmistajien kanssa. Jos nyt joku liiton sponssaama menee sanomaan ettei hän käytä lainkaan voiteita, vaan siklaa suksensa, niin noitavainot alkavat varmasti. Ei kai kukaan tieten tahtoen ala sahaamaan omaa oksaansa?

Ehkä tässäkin asiassa koittavat avoimuuden ajat tulevaisuudessa, jos kerran Hiihtoliitto on jo tehnyt sopimuksen Primaterian kanssa? Varmasti silloin moni nykyinen intohimoinen siklauksen vastustaja ilmoittautuukin siklauksen asiantuntijaksi ja rullaa ihokkaansa ympäri luottaen siihen ettei kukaan enää muista sitä että hän kynsin hampain halveerasi siklausta.

enää näitä selittelyjä, että ei voi paljastaa kuka siklisuksella hiihtää. Totuus on varmasti se, että kukaan menestynyt kilpahiihtäjä ei ole siklisuksea käyttänyt. Miksi yhä yritätte houkutella hölmöjä siklaukseem? No, rahaahan ne tuo tyhmätkin epärehellisille siklaajille!

• Kylmää terästä
        voi valhetleua kirjoitti:

enää näitä selittelyjä, että ei voi paljastaa kuka siklisuksella hiihtää. Totuus on varmasti se, että kukaan menestynyt kilpahiihtäjä ei ole siklisuksea käyttänyt. Miksi yhä yritätte houkutella hölmöjä siklaukseem? No, rahaahan ne tuo tyhmätkin epärehellisille siklaajille!

En ole houkuttelemassa yhtään vakavasti kilpaa hiihtävää siklauksen pariin. En tunne ketään menestynyttä kilpahiihtäjää, joka käyttäisi siklattuja suksia. Minun henkilökohtainen mielipiteeni on se, että kuntohiihtäjän kannattaa siklata tai siklauttaa suksensa, jos ei itse omaa käsityöläisen taitoja. Sen verran hankala siklaus on suorittaa - etenkin jos ei ole kokemusta asiasta.

Siklattu suksi on yksinkertainen huoltaa. Lisäksi mahdolliset naarmut saa siklattua pois melko vaivattomasti. Ja ennen kaikkea ei tarvitse pystyttää voitelutelinettä ja levittää voiteluarsenaalia kerrostalon ahtaaseen keittiöön joka toinen päivä. Kaikki parafiinipaketit joutaisivat myyntiin sen sileän tien.

Loppujen lopuksi sekä siklaus että luistovoitelu ovat hifistelyä, jos kuntohiihdosta puhutaan. Kohtuullisen hyvät ja keliin sopivat sukset, joissa on hyvä pitovoitelu takaavat hiihtonautinnon silloin tällöin hiihtoa harrastavalle.

• 1+1=2

Primaterian sopimuksen Suomalaisten kanssa?

• &&&14???
        Kylmää terästä kirjoitti:

En ole houkuttelemassa yhtään vakavasti kilpaa hiihtävää siklauksen pariin. En tunne ketään menestynyttä kilpahiihtäjää, joka käyttäisi siklattuja suksia. Minun henkilökohtainen mielipiteeni on se, että kuntohiihtäjän kannattaa siklata tai siklauttaa suksensa, jos ei itse omaa käsityöläisen taitoja. Sen verran hankala siklaus on suorittaa - etenkin jos ei ole kokemusta asiasta.

Siklattu suksi on yksinkertainen huoltaa. Lisäksi mahdolliset naarmut saa siklattua pois melko vaivattomasti. Ja ennen kaikkea ei tarvitse pystyttää voitelutelinettä ja levittää voiteluarsenaalia kerrostalon ahtaaseen keittiöön joka toinen päivä. Kaikki parafiinipaketit joutaisivat myyntiin sen sileän tien.

Loppujen lopuksi sekä siklaus että luistovoitelu ovat hifistelyä, jos kuntohiihdosta puhutaan. Kohtuullisen hyvät ja keliin sopivat sukset, joissa on hyvä pitovoitelu takaavat hiihtonautinnon silloin tällöin hiihtoa harrastavalle.

niin kuitenkin hiihtävä kansa joka suorittaa pelkästään kuntohiihtoa haluaa hyvin luistavat sukset, jos niitä kerran on saatavilla jollain keinolla. Johan niitä kohtuullisesti luistavia nanoja yms. on kaupattu pari vuotta. Mitä näiltä palstoilta olen lukenut, niin suurin osa niiden hankkijoista on pettynyt niihin ja haluaa parempaa luistoa. Sitä taas näillä nykyeväillä ei saa muuta kuin "hifistelemällä" suksiinsa siklauksen tai parafiinivoitelun.

• Kylmää terästä
        &&&14??? kirjoitti:

niin kuitenkin hiihtävä kansa joka suorittaa pelkästään kuntohiihtoa haluaa hyvin luistavat sukset, jos niitä kerran on saatavilla jollain keinolla. Johan niitä kohtuullisesti luistavia nanoja yms. on kaupattu pari vuotta. Mitä näiltä palstoilta olen lukenut, niin suurin osa niiden hankkijoista on pettynyt niihin ja haluaa parempaa luistoa. Sitä taas näillä nykyeväillä ei saa muuta kuin "hifistelemällä" suksiinsa siklauksen tai parafiinivoitelun.

Kuntoilijan itse tekemällä voitelulla voidaan saavuttaa vain varsin marginaalinen lisäys luiton osalta, joten se on hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa.

Kokeilepa itse jättää joskus luistovoitelu väliin ja korkeintaan harjaa pohja kiiltäväksi nylonharjalla. Huomaatko isoa eroa?

Pitovoitelulla on paljon isompi merkitys luistoon kuin luistovoitelulla, joten pitovoiteluun on syytä uhrata muutama hetki ja ajatus ennen lenkille lähtöä.

En ota kantaa nykyisiin markkinoilla oleviin pitopohjasuksiin, koska en ole niitä vielä päässyt kokeilemaan. Sen sijaan 80-luvun pitopohjasysteemit ovat ihan toimivia tietyissä olosuhteissa.

• epäuskoiselle
        1+1=2 kirjoitti:

Primaterian sopimuksen Suomalaisten kanssa?

tuostakaan sopimuksessta? Siklaajat kyllä kirjoittaa, että tuollainen sopimus on, mutta onko se faktaa? En ole mistään muualta asiasta lukenut enkä kuullut. Kopio liitteeksi tälle palstalle! Taitaa olla juuri samanlaisia väitteitä, että siklisuksella on mitaleita voitettu, mutta nimiä ei voida kertoa.

• ((((28))))

Kuntoilijan itse tekemällä voitelulla voidaan saavuttaa vain varsin marginaalinen lisäys luiton osalta, joten se on hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa.

Kokeilepa itse jättää joskus luistovoitelu väliin ja korkeintaan harjaa pohja kiiltäväksi nylonharjalla. Huomaatko isoa eroa?

Pitovoitelulla on paljon isompi merkitys luistoon kuin luistovoitelulla, joten pitovoiteluun on syytä uhrata muutama hetki ja ajatus ennen lenkille lähtöä.

En ota kantaa nykyisiin markkinoilla oleviin pitopohjasuksiin, koska en ole niitä vielä päässyt kokeilemaan. Sen sijaan 80-luvun pitopohjasysteemit ovat ihan toimivia tietyissä olosuhteissa.

Nyt on kolmas talvi menossa siklatuilla suksilla, siis perinteisillä. Olen siklannut ne kauden alussa ja ainoa luistohoito on ollut messinkiharja. Pitovoitelun olen luonnollisesti tehnyt. Nollakelin suksina on ollut siklatut sukset joiden pitoalueen olen karhentanut hiekkapaperilla ja luistohuoltona tuo em. messinkiharja. Näillä olen pärjännyt kuntohiihtoni mainiosti.

• Rautalanka.
        epäuskoiselle kirjoitti:

tuostakaan sopimuksessta? Siklaajat kyllä kirjoittaa, että tuollainen sopimus on, mutta onko se faktaa? En ole mistään muualta asiasta lukenut enkä kuullut. Kopio liitteeksi tälle palstalle! Taitaa olla juuri samanlaisia väitteitä, että siklisuksella on mitaleita voitettu, mutta nimiä ei voida kertoa.

Primaterian sivulta.

• Mersumiesss

Helvetin uusavutonta porukkaa,kaikki pitäisi tuoda nenän eteen itse mitään tekemättä,lukea varmaan jokainen osaa ja jos ei kieltä ymmärrä niin apua löytyy Google kääntäjällä.
        Kaikki tieto on pääasiassa vieraalla kielellä,Suomesta ei löydy kunnon käännöstä.
        Älä ole kateellinen jos joku saa euroja tehdystä työstä.

• Hätähätä.

Voidetehtaan edustaja.

• arvioitu

En ole edustaja, enkä varmaan pääse, koska niin vähän voiteita tarvitsen, vaikka käytän. Jo monta vuotta sitten löysin yhdestä liikkeestä noin kilon painoisen palan violettia luistoa. Sillä voitelen aina ja riittävästi luistaa joka kelillä ja vielä riittää pariksi vuodeksi Jos perinteistä hiidän, niin pitona on pakkaskeleillä vaaleansininen purkki ja aina pitää. Kevään liisterikeleillä on violetti liisteri ja aina toimii. Mutta mielelläni luovun tuosta luistovoitelusta, jos siklattu suksi luistaa paremmin. Mutta ne tositteet ja faktat! Missä? Missä?

• Rautalanka.
        arvioitu kirjoitti:

En ole edustaja, enkä varmaan pääse, koska niin vähän voiteita tarvitsen, vaikka käytän. Jo monta vuotta sitten löysin yhdestä liikkeestä noin kilon painoisen palan violettia luistoa. Sillä voitelen aina ja riittävästi luistaa joka kelillä ja vielä riittää pariksi vuodeksi Jos perinteistä hiidän, niin pitona on pakkaskeleillä vaaleansininen purkki ja aina pitää. Kevään liisterikeleillä on violetti liisteri ja aina toimii. Mutta mielelläni luovun tuosta luistovoitelusta, jos siklattu suksi luistaa paremmin. Mutta ne tositteet ja faktat! Missä? Missä?

Pitää juuri sinulle kaikki tieto erikseen laittaa,oma-aloitteellisuus on sallittu.

• tietoa kaipaan
        Rautalanka. kirjoitti:

Pitää juuri sinulle kaikki tieto erikseen laittaa,oma-aloitteellisuus on sallittu.

Olen sitä tietoa etsinyt monesta paikasta ja kysellyt. Mitään oikeata ja varmaa tietoa en ole löytänyt. Tällä palstalla siklaajat vakuuttavat, että tietoa on. Miksi sitä ei voi julkisesti kertoa. Alan entistä enempi epäillä, että sitä tietoa ei ole olemassa ja että siklaus on todellakin täyttä huuhaata.

• 1+1=2
        tietoa kaipaan kirjoitti:

Olen sitä tietoa etsinyt monesta paikasta ja kysellyt. Mitään oikeata ja varmaa tietoa en ole löytänyt. Tällä palstalla siklaajat vakuuttavat, että tietoa on. Miksi sitä ei voi julkisesti kertoa. Alan entistä enempi epäillä, että sitä tietoa ei ole olemassa ja että siklaus on todellakin täyttä huuhaata.

Ei mitään merkitystä,homma ei kaadu yhteen eikä kahteen.

• yhteenlaskija
        1+1=2 kirjoitti:

Ei mitään merkitystä,homma ei kaadu yhteen eikä kahteen.

"Ei mitään merkitystä, homma ei kaadu yhteen eikä kahteen." Sitäkö, että hölmöjä höynäytettäviä maksuhalukkaita löytyy pelkkien lupausten voimalla, vaikka minä ja joku toinen ei usko ennen faktoja?

• Kylmää terästä

Siklattu suksi luistaa vähintään yhtä hyvin kuin parafiinilla voideltu. Epäilijät vaativat todisteita. Ongelmana on se, että siklaus on käsityötä (kuten voitelukin). Jopa melko vaativaa käsityötä, jos homma pitää tehdä huolella (ja kannattaa tehdä huolella). Kylmiltään siihen on aika hankala ryhtyä, koska kukapa alkaisi harjoittelemaan siklausta kalliilla ostettuihin suksiinsa.

Siklejä on myynnissä, muttei välttämättä siinä lähimmässä Kesportissa tms. Urheiluliikkeen henkilökunta ei osaa neuvoa siklauksessa. Netistä kyllä löytyy ohjeita jopa videotallenteiden kera, mutta jos on peukalo keskellä kämmentä, löytyy Suomesta vain muutama henkilö, joka yleisesti tekee siklauksia toisten suksiin.

On vain niin paljon helpompi tuudittautua ajatukseen, että voitelu antaa luiston. TV:ssä kilpahiihtäjä ja kommentaattori toteaa, että luistovoitelu onnistui tai epäonnostui. Hiihtäjän on helppo ostaa parafiinipaketti kaupasta ja sulattaa se pohjaan "asiantuntevien" myyjien kannustamana. Kun pohja pehmenee liiassa lämmössä, ei se ainakaan heti näy ulospäin, vaan luisto heikkenee pikkuhiljaa. Sitten voitelija voitelee aina vain uutterammin, jotta luistaisi. Lopulta on aika hommata uudet sukset ja ruljanssi alkaa alusta.

• Hiihtoniila

kyllä on pakko kirjoittaa kun juttu alkaa menemään niin naiviksi. Itse sekä voitelen että siklaan ja mielestäni siklattu suksi on todella liukas kun siihen vetää pintaan vielä voitelun. Ilman voidetta en ole vielä saanut pelittämään paremin kuin kivihiotun voidellun. Siksi ei kannata ihmisille mainostaa että tottakai ja tietenkin siklattu suksi olisi liukkaampi kuin hyvin voideltu.

Elkää siklaajat kirjoittako niin naurettavia että itsekin epäilisin jos en tietäisi, "...hiihtäjän on helppo ostaa parafiinipaketti kaupasta ja sulattaa se pohjaan "asiantuntevien" myyjien kannustamana. Kun pohja pehmenee liiassa lämmössä, ei se ainakaan heti näy ulospäin, vaan luisto heikkenee pikkuhiljaa" ..huhhu :-) vai että "salaa" pehmentäsi pohjan :-) Itsellä suksia vuosien takaa ja aina vain paremmin luistaa. Miksi kummassa joillakin siklaajilla on käsitys että siklattua suksea ei pidä voidella ? Materaali netissä (Primateria) antaa ainakin selvästi ymmärtää että siklaus, voitelu kuvio antavat parhaan tuloksen. Primaterian sivuilla sanotaan nimenomaan että aikaa säästyy kun siklsattuun sukseen ei tarvitse vetää kuin pintaan fluori sen sijaan että vetelisi useita parafiinikerroksia. Primaterian omissa testeissä pelkkä siklattu suksi oli hitaampi kuin voideltu.

Silatkaa, voidelkaa ja hiihtäkää ihmiset ja antakaa kaikkien kukkien kukkia !

• tietämätön11
        Hiihtoniila kirjoitti:

kyllä on pakko kirjoittaa kun juttu alkaa menemään niin naiviksi. Itse sekä voitelen että siklaan ja mielestäni siklattu suksi on todella liukas kun siihen vetää pintaan vielä voitelun. Ilman voidetta en ole vielä saanut pelittämään paremin kuin kivihiotun voidellun. Siksi ei kannata ihmisille mainostaa että tottakai ja tietenkin siklattu suksi olisi liukkaampi kuin hyvin voideltu.

Elkää siklaajat kirjoittako niin naurettavia että itsekin epäilisin jos en tietäisi, "...hiihtäjän on helppo ostaa parafiinipaketti kaupasta ja sulattaa se pohjaan "asiantuntevien" myyjien kannustamana. Kun pohja pehmenee liiassa lämmössä, ei se ainakaan heti näy ulospäin, vaan luisto heikkenee pikkuhiljaa" ..huhhu :-) vai että "salaa" pehmentäsi pohjan :-) Itsellä suksia vuosien takaa ja aina vain paremmin luistaa. Miksi kummassa joillakin siklaajilla on käsitys että siklattua suksea ei pidä voidella ? Materaali netissä (Primateria) antaa ainakin selvästi ymmärtää että siklaus, voitelu kuvio antavat parhaan tuloksen. Primaterian sivuilla sanotaan nimenomaan että aikaa säästyy kun siklsattuun sukseen ei tarvitse vetää kuin pintaan fluori sen sijaan että vetelisi useita parafiinikerroksia. Primaterian omissa testeissä pelkkä siklattu suksi oli hitaampi kuin voideltu.

Silatkaa, voidelkaa ja hiihtäkää ihmiset ja antakaa kaikkien kukkien kukkia !

Voisiko joku minulle selventää mistä tässä keskustelussa on kyse? Oletteko siis pelkästään sulattaneet voiteen pohjaan ja jättänyt sen siklaamatta? ja silloin luisto ollut yhtä/parempi kuin siklaamattomalla suksella? vai siis mistä on kyse? Voisiki joku selventää. Kiitos

• hiihtäjäkin
        tietämätön11 kirjoitti:

Voisiko joku minulle selventää mistä tässä keskustelussa on kyse? Oletteko siis pelkästään sulattaneet voiteen pohjaan ja jättänyt sen siklaamatta? ja silloin luisto ollut yhtä/parempi kuin siklaamattomalla suksella? vai siis mistä on kyse? Voisiki joku selventää. Kiitos

Tässä tarkoitetaan ,että suksi siklataan terässiklillän päälypuolelta,siten että maalit lähtee pois,joten suksi kevenee ja meno paranee suksen keventymisen myötä.Joku on siklannu kuulemma pohjapuoleltakin ja kevennys lisääntyy ja luisto samoin.Eli siklaus perustuu suksen keventymiseen,sillä jokainen grammahan vähän jarruttaa.Parafiinivoitelussa taasen sukseen tulee painoa lisää,joten meno heikkenee sen myötä.

• Kylmää terästä
        tietämätön11 kirjoitti:

Kelaapa vähäsen noita aikaisempia viestejä noin 2-3 vuoden ajalta.

Itse ainakin olin aikoinaan sen verran poropeukalo, että poltin suksieni pohjat pitalle. Noh, ehkä muut ovat näppärämpiä. Hommasin siklin ja huomasin pian, että olivat joko "korppua" tai lierua, noin vähän liiotellusti sanottuna. En usko, että palanut pohja luistaa niin hyvin tuore pohja.

Kyllähän ruotsalaisten testienkin mukaan voideltu pohja parhaimmillaan luistaa paremmin kuin siklattu voitelematon pohja, mutta vain muutaman kilometrin ajan. Sen jälkeen ero muuttuu vähitellen siklatun voitelemattoman eduksi. Sprinttimatkoilla voideltu ilmeisesti on nopeampi.

• hiihtäjäkin

Kelaapa vähäsen noita aikaisempia viestejä noin 2-3 vuoden ajalta.

Itse ainakin olin aikoinaan sen verran poropeukalo, että poltin suksieni pohjat pitalle. Noh, ehkä muut ovat näppärämpiä. Hommasin siklin ja huomasin pian, että olivat joko "korppua" tai lierua, noin vähän liiotellusti sanottuna. En usko, että palanut pohja luistaa niin hyvin tuore pohja.

Kyllähän ruotsalaisten testienkin mukaan voideltu pohja parhaimmillaan luistaa paremmin kuin siklattu voitelematon pohja, mutta vain muutaman kilometrin ajan. Sen jälkeen ero muuttuu vähitellen siklatun voitelemattoman eduksi. Sprinttimatkoilla voideltu ilmeisesti on nopeampi.

Lumen laadusta ,mielestäni ainoastaan kevään likaisilla loskakeleillä siklattu luistaa paremmin noin 3-5 km jälkeen,koska puhtaaseen pohjaan ei lika tartu.

• eiluista2
        hiihtäjäkin kirjoitti:

Lumen laadusta ,mielestäni ainoastaan kevään likaisilla loskakeleillä siklattu luistaa paremmin noin 3-5 km jälkeen,koska puhtaaseen pohjaan ei lika tartu.

Siklaus on pohjankunnostusta, oikaisu, naarmujen poisto ja muu muokkaus.
        Sen jälkeen tehään muilla vermeillä luisto sukseen. Voitelijakin voi käyttää tätä hommaa.

• Kylmää terästä
        eiluista2 kirjoitti:

Siklaus on pohjankunnostusta, oikaisu, naarmujen poisto ja muu muokkaus.
        Sen jälkeen tehään muilla vermeillä luisto sukseen. Voitelijakin voi käyttää tätä hommaa.

Jos välttämättä pitäisi voidella, tekisin pohjatyön siklaamalla. Naarmutkin lähtevät kätevästi pois, ja voi huolettomammin hiihdellä, koska tietää voivansa melko kätevästi poistaa naarmut ihan itse.

Mutta kuten todettua, hyvin siklatut sukset luistavat riittävän hyvin ilman voidetta. Puhun siis kuntohiihdosta, enkä väitä tietäväni ketään huippuhiihtäjää, joka hiihtäisi ilman voiteita.

• ainstainn ?

Jos välttämättä pitäisi voidella, tekisin pohjatyön siklaamalla. Naarmutkin lähtevät kätevästi pois, ja voi huolettomammin hiihdellä, koska tietää voivansa melko kätevästi poistaa naarmut ihan itse.

Mutta kuten todettua, hyvin siklatut sukset luistavat riittävän hyvin ilman voidetta. Puhun siis kuntohiihdosta, enkä väitä tietäväni ketään huippuhiihtäjää, joka hiihtäisi ilman voiteita.

Jos siklaus pelkästään takaa kuntohiihtäjän hyvän luiston miksei näitä palveluita ole tarjolla sehän ois tämmöisenä runsaslumisena talvena suorastaan rahasampo ?
        Mutta kun ei oo.....eikä tuu....?

• Lea Laven
        ainstainn ? kirjoitti:

Jos siklaus pelkästään takaa kuntohiihtäjän hyvän luiston miksei näitä palveluita ole tarjolla sehän ois tämmöisenä runsaslumisena talvena suorastaan rahasampo ?

oo,ei tuu.

• hiihtäjäkin
        ainstainn ? kirjoitti:

Jokainen voi ostaa rautakaupasta esim, sähköhöylön terän,eikä maksa kuin muutaman euron ja kuvia on netissä esimm.kuzminin sivuilla miten siklaus tehdään ja päälle harjaus,joko teräksellä tai messingillä.Ei luulis olevan vaikeeta,tietysti vaatii hyvän pukin ,johon suksen kiinittää.Eiku töihin uusavuttomat niin suksi kulkee.
        Tosin tänäpäivänä kaupasta ostetut sukset ovat niin hyvin hiottuja,että ei muuta kuin kova harjaus ensin teräksellä/messingillä ja sitten vielä nylonilla loppukiillotus ja eikun taipaleelle,toimii riittävän hyvin kuntoilijalle.Huippuvoitelu on sitten erikseen,jota allekirjoittanut harrastaa.
        Tietysti jos joku haluaa voin siklata sukset 30 euron hintaan,mutta sanon etukateen,että ei tule niin liukas kuin voideltu.

• voiteluohjeita
        hiihtäjäkin kirjoitti:

Jokainen voi ostaa rautakaupasta esim, sähköhöylön terän,eikä maksa kuin muutaman euron ja kuvia on netissä esimm.kuzminin sivuilla miten siklaus tehdään ja päälle harjaus,joko teräksellä tai messingillä.Ei luulis olevan vaikeeta,tietysti vaatii hyvän pukin ,johon suksen kiinittää.Eiku töihin uusavuttomat niin suksi kulkee.
        Tosin tänäpäivänä kaupasta ostetut sukset ovat niin hyvin hiottuja,että ei muuta kuin kova harjaus ensin teräksellä/messingillä ja sitten vielä nylonilla loppukiillotus ja eikun taipaleelle,toimii riittävän hyvin kuntoilijalle.Huippuvoitelu on sitten erikseen,jota allekirjoittanut harrastaa.
        Tietysti jos joku haluaa voin siklata sukset 30 euron hintaan,mutta sanon etukateen,että ei tule niin liukas kuin voideltu.

joku kirjoittaja, joka ilmeisesti asiasta oikeasti tietää ja myös kertoo rehellisesti oman käsityksensä asiasta. Kerroppa vielä kokemuksesi ja käsityksesi siitä, miten suuri ero on kuntoilijalle eri parafiineilla. Siis aivan tavallinen parafiini, vaikka joku violetti, vastaan joku kalliimpi fluoria jonkin verran sisältävä. Ja voisitko vielä mainostaa jotain edullista hyvin luistavaa parkkua, jota voisi käyttää suunnilleen aina. Itse olen laiska voitelemaan ja kovin harvoin sulattelen parkkuja pohjiin. Monesti hankaan käsin parkkua pohjaan, silitän korkilla ja harjaan. Luistaa kohtuullisesti yhden hiihtokerran. Mutta se paljon kehuttu Rexin sininen on niin kovaa, että ei tartu. Mikä olisi pehmeämpi ja silti luistava? Kiitos!

• hiihtäjäkin
        voiteluohjeita kirjoitti:

joku kirjoittaja, joka ilmeisesti asiasta oikeasti tietää ja myös kertoo rehellisesti oman käsityksensä asiasta. Kerroppa vielä kokemuksesi ja käsityksesi siitä, miten suuri ero on kuntoilijalle eri parafiineilla. Siis aivan tavallinen parafiini, vaikka joku violetti, vastaan joku kalliimpi fluoria jonkin verran sisältävä. Ja voisitko vielä mainostaa jotain edullista hyvin luistavaa parkkua, jota voisi käyttää suunnilleen aina. Itse olen laiska voitelemaan ja kovin harvoin sulattelen parkkuja pohjiin. Monesti hankaan käsin parkkua pohjaan, silitän korkilla ja harjaan. Luistaa kohtuullisesti yhden hiihtokerran. Mutta se paljon kehuttu Rexin sininen on niin kovaa, että ei tartu. Mikä olisi pehmeämpi ja silti luistava? Kiitos!

Se on kuntoilijalle aivan sama mitä parafiinia laittaa,et siinä juuri eroa huomaa miinus keleillä.Suosittelen halvinta eli valkoista kynttilää se luistaa suunnilleen samoin kuin sininen rexi .Sitten kun mennään kosteille/märille
        keleille niin fluorit luistaa kuntoilijallakin paremmin esim joku HF-parafiini.Fluoria ei kannata miinus keleillä käyttää,ei niistä vastaavaa hyötyä ole.Elikkä kuntoilijalle valkoista kynttilää vaan pohjaan,tai ei mitään muuta
        kuin kova harjaus pehmeällä teräs/messinkiharjalla ja kiillotus kovalla nailon harjalla.

• -
        voiteluohjeita kirjoitti:

Isompi ero mielestäni tulee siitä, miten hyvin voitelun osaa suorittaa. Myös pohjan laatu merkitsee jotakin. Fluorilla ei saa isoa etu muuta kuin ehkä kosteilla keleillä, jos niilläkään. Ero on ehkä joitakin sekunteja / kilometri, joten kuntoilijalle ei juuri merkitystä.

Jos et pitä voitelusta, voisi siklaus olla sinun juttusi.

• -
        hiihtäjäkin kirjoitti:

Kerrotko meille, millainen on sinun huippuvoitelusi ja millä tasolla kilpailet?

• hiihtäjäkin
        - kirjoitti:

Kerrotko meille, millainen on sinun huippuvoitelusi ja millä tasolla kilpailet?

Vaihtuu kelien mukaan ja siihen kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä voitelu.Itse hiihtelen enää massahiihtoja,
        junioreille voitelen kilpailuihin.

• -
        hiihtäjäkin kirjoitti:

Vaihtuu kelien mukaan ja siihen kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä voitelu.Itse hiihtelen enää massahiihtoja,

Vaan kyllähän pitkillä matkoilla kelistä riippumatta luistovoitelematon on parhain. Sprinttiin ja juniorimatkoille voisin minäkin vähän voiteita laittaa.

• tietämätön11
        - kirjoitti:

Vaan kyllähän pitkillä matkoilla kelistä riippumatta luistovoitelematon on parhain. Sprinttiin ja juniorimatkoille voisin minäkin vähän voiteita laittaa.

Kiitoksia selvennyksestä, voisiko joku linkittää videota/kuvaa kun siklausta tehdään? En näin nopealla selaamisella löytänyt,

• jejes
        hiihtäjäkin kirjoitti:

Luikkarin huippuvoitelu,kerroppas se meille.

• masahiroakimoto
        hiihtäjäkin kirjoitti:

Vai ei tartu. Tämä se vasta huuhaata on. Otappa ja soita dalenille ja kysäise käytetäänkö siklattua suksea?? Tiedän sen verran että ovat kokeilleet eräässä sprintissä siklattua suksea,jossa oli juuri tuo likainen kevätloskakeli. Todella liukas 200 m ja sen jälkeen tökkäs kuin seinään. kaikki paska kiinni suksenpohjassa. Mutta laitapa pulveri siihen; ei tökkää 200 metrin jälkeen

• E-K:
        masahiroakimoto kirjoitti:

Vai ei tartu. Tämä se vasta huuhaata on. Otappa ja soita dalenille ja kysäise käytetäänkö siklattua suksea?? Tiedän sen verran että ovat kokeilleet eräässä sprintissä siklattua suksea,jossa oli juuri tuo likainen kevätloskakeli. Todella liukas 200 m ja sen jälkeen tökkäs kuin seinään. kaikki paska kiinni suksenpohjassa. Mutta laitapa pulveri siihen; ei tökkää 200 metrin jälkeen

Kyllähän siklausta on kokeilu Suomessakin aivan huipputasolla mutta onko pätevää siklaajaa se onkin aivan eri juttu.
        Kun siklaus on tehty oikealla tavalla niin lika ei tartu läheskään niin hanakasti jos on puutteellinen pohjakäsittely.
        Voitelu ja siklaus ovat ikuisuuskysymyksiä joihin lopullista vastausta saa etsiä pitkään,kuitenkin molemmat toimivat omalla alueellaan kiitettävästi.
        Siklausella ja siihen liittyvillä jatkotoimenpiteillä on kuitenkin omanlaisensa tulevaisuus edessä,ja se on hyvä asia.

• STR

Tällä on keskustelussa muutama "virhe". Primaterian tuotteet ja Kuzmin tuotteet ei ole sama asia. Kuzmin terät vetää karkeasti pintamateriaalia pois kun primaterian polish-cut vetää pelkästään pintanukkaa pois, niin hionta jää edelleen sukseen näkyville. Lisäksi primateriasta löytyy kuviointi sikli ja karkeampi sikli. Kuzmin suosittelee pelkästään siklausta ja primateria suosittelee myös voitelua.

Ja oma kokemus on se että jos suksen profiili on oikea ja vielä kuvio on oikea niin suksi on jo silloin liukas, toki jos haluaa kilpaa hiihtää niin ne viimeiset prosentit ratkaisee ja silloin voitelu kannattaa. Mutta pehmeät HF / LF vahat saa heittää roskiin.

• 18+-0

tavalla sen suksen voi käsitellä oli sitten kyseessä Primaterian, Kuzminin tai itse tehty sikli. Se on ihan siitä kiinni minkälaisen pohjan siklari haluaa/osaa tehdä. Noilla ensin mainituilla voi sen lisäksi että pohjasta saa sileän, niin tehdä siihen jotain kuviota. Aivan samaan pääsee itsetehdyllä siklillä kun ensin siklaa ja käsittelee pohjan sileäksi ja sen jälkeen urittaa sen rillerillä.

• joskus voidellut

Ensimmäinen joka on asioista perillä. Vaikka kaikki on helposti googletettavissa.
        yli 90% luistosta on suksesta kiinni, ja loppu tehdään kuvioinnilla ja voitelulla. Kivihionnassa ainoa toimiva kone tuntuu olevan Mantec, muut repivät pinnan pelkäksi laineeksi, joka on siklaamallakin kova homma saada suoraksi. Pinnoitteet on se joka kuvion lisäksi vaikuttaa luistoon ne viimeiset prosentit. Pehmeät LF HF ovat vain rahan kulutusta. kylmällä pakkaskelillä sitten taas puhdas suksi tai halvin vihreä parkku on luistavin. Ja lopuksi: vielä kun se olisikin noin helppoa. Tänä talvena toimii eri keleillä aivan eri pulverit kuin viime talvena, lumi tuntuu olevan jotenkin erilaista.

• hdsföjhdsfkj
        joskus voidellut kirjoitti:

Ensimmäinen joka on asioista perillä. Vaikka kaikki on helposti googletettavissa.
        yli 90% luistosta on suksesta kiinni, ja loppu tehdään kuvioinnilla ja voitelulla. Kivihionnassa ainoa toimiva kone tuntuu olevan Mantec, muut repivät pinnan pelkäksi laineeksi, joka on siklaamallakin kova homma saada suoraksi. Pinnoitteet on se joka kuvion lisäksi vaikuttaa luistoon ne viimeiset prosentit. Pehmeät LF HF ovat vain rahan kulutusta. kylmällä pakkaskelillä sitten taas puhdas suksi tai halvin vihreä parkku on luistavin. Ja lopuksi: vielä kun se olisikin noin helppoa. Tänä talvena toimii eri keleillä aivan eri pulverit kuin viime talvena, lumi tuntuu olevan jotenkin erilaista.

Heitänpä tähän sekaan vielä oman kokemukseni. Jokin aika sitten illalla pimeässä ja kylmässä jäi siklaus (siis vanhanajan akryylisiklaus) huonolle tolalle. Luisto oli vallan mainio ja kun seuraavana päivänä katsoin suksen pohjia oli parafiinia jäänyt pohjaan selvästi ja kynnellä irtosi. Pohja oli vielä laikukas eli siklaus tehty huolimattomast (harjattu kyllä).
        Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun parafiinia pohjassa selvästi ja suksi luisti normaalia paremmin. Oma johtopäätös. Sopiva lumen rakenne ja sopiva suksi niin luistaa, sama miten voitelet.

• Rasvaniska-

Leonid Kuzmin.
      Vai pitääkö jonkun muun se vielä todistaa,olet typerys.

• kussa

missä tässä,olet tyhmä.

• Sökli

Nythän se ruotsin joukkue on näyttänyt kykynsä siklatulla suksella...."pallo on pahasti hukassa"

• -

Hmmm... Kuka voittikaan miesten vapaan hiihtotavan sprintin? Ruotsalaiset tyrivät ymmärtääkseni siinä, että laittoivat perinteisen kisoihin liikaa ja vääränlaista pitoa, joka jäätyi ja alkoi jarruttamaan perinteisen suksia.

• On se hyvä että on X

Siklaajille kokonaan oma keskustelupalsta, sielläpähän julistakoot tätä uskoaan. Tämä sivuaa jo samanlaista ilmiötä kuin PC-palstoilla Linuxia julistavat lahkolaiset.
      Siklaajat tulee joka ikiseen avattuun keskusteluun mukaan ja sekoittaa jonkun tekemän kysymyksen tai mielipiteen kokonaan, aihe karkaa aina käsistä eikä esim herra tai rouva X saa selvää vastausta esim voiteluongelmiinsa.

• Allah akbar

Luistovoitelu on enimmäkseen uskon asia.

• Kumpaakin

Oma kokemus siklauksesta vuoden mittainen. Se ei sovellu kunto/ sunnuntaihiihtäjälle itse tehtäväksi. Vaatii paljon testausta ja kokemusta. Jos kuntohiihtäjä haluaa hiihtää siklatuilla, niin antakaa se tehtäväksi jollekkin kokeneelle. Niitä on kyllä vähän.
      Jos sukset ei luista voiteilla, niin ei ne luista siklaamallakaan. Aloittelijoiden kannattaa voidella perinteisesti.

Jos joku epäilevä haluaa testata siklattuja suksia Joensuussa, niin voi ottaa yhteyttä minuun. Painoa vois olla 80-87kg. Ota yhteyttä, (laita sä-postiosoite tähän ketjuun) Järjestetään koehiihto. Salomonin side.
      Nyt olis sopiva keli -20-25 pakkasta. Olis liukas pari tälle kelille testata.

• -

Totta on, että siklaus voi olla aloittelijalle hankalaa, vaikka sikli ja voiteluteline olisivatkin. Aloittelija ei ehkä uskalla työstää pohjaa riittävästi eikä teroittaa sikliä oikealla tavalla.

Mutta ei luistovoitelu kuumentamalla ole juuri sen vaivattomampaa. Siihen vain sattuu löytymään enemmän ohjeita.

Pohjan voi mielestäni turmella helpommin nimenomaan kuumavoitelulla. Ainakin itse olen kokenut näin, heh.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      24
      5037
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4046
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      74
      3612
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2698
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2473
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2348
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      76
      2159
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2117
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1654
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1515
    Aihe