Laitoin saman viestin tuonne laihdutuspalstalle, mutta luulisi apua löytyvän täältäkin...oletettavasti jokunen äiti on joskus joutunut laihduttamaan ;)
Eli:
Jos vähennän päivittäisesta kalorimäärästä noin 500 kaloria, laihdunko varmasti? Osaatteko arvioida, millaisella tahdilla?
Nuo ylimääräiset kalorit (joista voin kuvitella luopuvani, vaikken helposti) ovat energiajuomista ja karkista ja sipsistä. Pelkästään batterysta tulee päivittäin nelisen sataa kaloria, eli jos muun napostelunkin jättää pois, luulisi kaloreita menevän vielä enemmänkin kuin se 500.
Olen toisen lapsen saannin jälkeen tankannut energiaa pullosta (kahvi ei ihme kyllä maistu samoin kuin ennen vaan saa aikaan huonon olon) ja huonona tapana on tullut turha napostelu. Olen toisen lapsen saannin jälkeen LIHONNUT 8 kiloa (9 kuukaudessa). Painan nyt lähes yhtä paljon kuin viimeksi synnyttämään mennessä. Olen 160 cm ja nyt 63 kiloa. Tavoite olisi painaa hieman yli 50. Ennen lapsia painoin 50 kiloa.
Pari ekaa kuukautta laihduin, mutta sitten alkoi kova paisuminen (toisen lapsen jälkeen). Oikeastaan sama kävi ekallakin kerralla. Yli vuoden lihoamisen jälkeen alkoi paino pikkuhiljaa pudota itsekseen. Nyt en jaksa moista ihmettä odottaa.
Ruokavaliossani ei muutenkaan kyllä kehumista ole, syön 2-3 kertaa päivässä, joskus pelkkää leipää. En pahemmin syö kasviksia ja vettäkin juon todella vähän (meidän vesi maistuu kaamealle). Liikuntaa en pääse harrastamaan muuten kuin vaunujen kanssa kävellen, enkä sitäkään jaksa tehdä joka päivä, vaikka kävisin mielelläni jossain hikirääkissä pari kolme kertaa viikossa..
Onko realistista odottaa, että laihtuisin (suhteellisen nopeasti), jos jätän batteryt ja napostelut pois, vaikkei ruokavalioni muuten muutukaan parempaan suuntaan?
Auttakaa naista mäessä =) Kiitos
laihdunko pelkällä kalorien vähentämisellä?
11
661
Vastaukset
- ----------------
Jätät nuo edellä mainitsemasi napostelut ehdottomasti ja sen lisäksi jätät vaaleat leivät ja valkoiset jauhot ja sokerit pois kokonaan. Korvaat ne tummilla vastaavilla. Näin nälkä pysyy kauemmin loitolla, eikä tule niin helposti naposteltua ja vaaleat höttöhiilarit voimistavat näläntunteen maksimiin vähän syömisen jälkeen ja sitten tulee naposteltua taas.
Itse en edes laihduta (painan 50 kiloa joten ei tarvetta), mutta jätin hiilarit pois melkein kokonaan ja syön rasavaa ja proteiinia sen tilalla. Nälkä ei ole koskaan ja olo on loistava, ja makeanhimo joka vaivasi AINA on poissa. joudun tosissani syömään paljon etten laihtuisi tästä enempää! Hiilareita saan kasviksista, pähkinöistä ja hedelmistä, joten niitä kyllä tulee tarpeeksi päivässä. Perunan ja riisin ja pastankin korvaan terveellisemmillä vaihtoehdoilla.
Syö mieluummin rasvaisempaa, koska se pitää nälän ja makeanhimon loitolla ja vähennä hiilarit minimiin, niin laihdut varmasti ja tuolla ruokavaliolla mikä sinulla nyt on niin veikkaisin että nopeaan. - dfhsrthrsthreth
ite oon nyt kohta kaks vuotta painiskellu ekan raskauden tuomien kilojen kanssa joten kokemusta löytyy pikkusen noista laihutushommista.
Kaikki turha napostelu pois (ei tietysti pidä liian ankara olla, kyllä herkuttelen ihan viikottain jos siltä tuntuu, mutta jatkuva pikkupurtavan napsiminen pois!)
Ruoka-ajat. Elimistö tottuu säännölliseen ruokailurytmiin ja nälkä tulee sillon ku pitääkin. Edellinen kirjottaja mainitsi noista höttöhiilareista sun muista ihan oikein.
Pelkällä kalorimäärän tiputtamisella ei ihmeitä saavuta ainakaan kovin nopeasti. Elimistö pitää kaikin voimin kiinni vararavinnoistaan kun syötävän ruuan määrä vähenee. Liikuntaa, liikuntaa, liikuntaa! Vaikka sitä vaunujen lykkimistä. Ennen vihasin kaikkea liikuntaa, mikään ei napannu, kunnes uskaltauduin salille. Siitä se sitten lähti, kun siihen liikkumiseen ensin vaan tottuu niin siihen kyllä jää koukkuun. Niin hyvä olo tulee ettei edes kiinnosta enää se laihtuminen tai lihominen, on vaan mahtava olo treenin jälkeen ja tietää tehneensä ittellensä hyvää.
Tavallista hyvää ruokaa saa syödä ihan rauhassa niin paljon että maha täyttyy! Laskeskelin kauan kaloreita joka ateriasta, ja huomasin että normaalilla ruualla on kyllä aika mahotonta saaha ittensä lihomaan. Ne on just ne vaaleet leivät mitä mättää kun ei jaksa tai viitsi oikeeta ruokaa tehdä, niistä ne kalorit salakavalimmin tulee. Jos syöt esim neljä palaa paahtista niin samaan kalorimäärän voisit syödä riisiä, kanaa ja salaattia tai spagettia ja jauhelihakastiketta ja varmasti nälkä pysyy loitolla pidempää jälkimmäisillä vaihtoehoilla.
Mut vissiin oot aika hyvin perillä kuitenki siitä MITEN se laihtuminen onnistuu, kun osaat listata mitä kaikkea teet väärin :) Jätä vaan nyt ne energiajuomat pois tai juo ainakin laittiversioita jos ei onnistu lopettaminen.
Olin ite ennen ekaa raskautta 55kg, synnytyksen jälkeen 75 ja puolivuotta siitä eteenpäin 65. Toisen synnytyksen jälkeen taas se sama 75 ja nyt 9 kuukautta synnytyksen jälkeen 60 :) että kyllä se onnistuu ku yrittää vaan tarpeeks! mut muista ettet oo itelles liian ankara, ite ainakin vaan masennuin ku moitin itteeni jos olin sortunu syömään suklaalevyllisen yheltä istumalta, mut parempi vaan todeta että "olipa hyvää suklaata, jos huomenna en vaikka herkuttelis" ja sit yrittää taas parhaansa pysyy erossa niistä herkuista ;) - laihduin
Itse laihduitin viime keväänä noin 8 kiloa vain laskemalla päivittäistä kalorisaantiani juuri noin 500-700kcal. Paino tippui noin kolmessa kuukaudessa. Aluksi kilot tippuivat nopeasti, melkein kilo per viikko vauhtia, mutta sitten se hidastuu kun kroppa alkaa tottua "säästölinjaan". Että se lahtuminen kyllä hidastuu tuskallisen hitaaksi loppuvaiheessa. :)
Elämäntilanteen takia en pystynyt liikuntaa juuri lisämään, joten siksi yritin kiloja karsia ihan kalorien laskennalla. Olen opiskeleva yh, kun koulusta pääsen olen loppuillan kahden lapseni kanssa. Sen verran pieniä lapsia, ettei lenkille voi lähteä ja jättää heitä keskenään.
En ole niin kovaa itsekuria omaava ihminen, että pystyisin lopettamaan täysin herkuttelun, joten sellainen ei tullut mieleenkään. Vaihdoin kyllä terveellisempään, ja tosiaan suurkalorisia hiilarituotteita välttelin, mutta jos mieli teki syödä vaikka suklaata en sitä itseltä kieltänyt vaan varmistin vaan, ettei päivän kalorisaldo ylity, eli loppu päivän ruokavalio oli sitten superkevyt suklaan takia.
kiloklubi on ilmainen nettipalvelu, jossa pystyy seuraamaan ruokansa kalorimääriä ja laskea oman kulutuksensa suurpiirteisen määrän. Itse aloitin laihduttamisen sen avulla. Kuukauden verran jaksoin kirjailla sinne syömisiäni, sen jälkeen niitä osasi arvioida ilman kirjaamistakin.
Nyt olen jo vuoden verran saanut pidettyä kilot kurissa. Tsemppiä! - Possuäiti
Kyllä mä aluksi suosittelisin, että lasket ihan kaikesta mitä suusta alas laitat kalorit ja mielellään pidät vielä ruokapäiväkirjaa. Kauaa ei sitä hupia tartte harrastaa, kun muistat jo ulkoa paljonko missäkin on. Aluksi tämä on hyvin avartavaa, että opit jatkonkin kannalta valitsemaan ne vähäkalorisimmat ja täyttävimmät vaihtoehdot. Muista myös, että hedelmissä, vihanneksissa yms. on myös kaloreita. Tuo väite, että kotiruokaa saa syödä mielin määrin, on mielestäni harhaan johtava laihduttajalle. Huomaat sen kyllä, kun alat laskemaan kaloreita. Kaloreiden laskeminen ohjaa sinut kuin itsestään tekemään niitä oikeita valintoja.
Kaikki napostelu syöminen kannattaa unohtaa, keskitä syöminen. Ja syö ainakin 1 lämmin ateria päivässä. Sitä ei saa korvata leivällä, jogurtilla yms. Niissä on hirveästi kaloreita etkä tule niistä kylläiseksi. Ja kannattaa myös opetella latomaan aina ensin puoli lautasellista salaattia, vihanneksia yms. ja sitten loput terveellistä kotiruokaa.
Älä ole itsellesi liian ankara! Mainitsit painaneesi 50 kiloa ennen lapsia, voi olla että ihan tavallisella laihduttamisella et enään vanhaan kilo lukuun pääse. Itse myös painoin 50 kiloa ennen ekaa lasta, ekan jälkeen 60 kiloa ja tokan jälkeen liki 70. Olen laihtunut molempien jälkeen kaloreita laskemalla 55 kiloon, mutta siihen tyssää. Joudun noudattamaan erittäin raakaa fitness urheilijoiden käyttämää laihdutusohjelmaa, jotta saan painoni nyt sinne 50 kiloon. Ja enään en näe sitä vaivan arvoisena, joskus nuorempana se oli hyvinkin tärkeää.
Ja sitten vielä kalorimäärästä, aluksi laihdut todennäköisesti hyvin ja nopeasti isommallakin kalorimäärällä. Mutta laihtuminen hidastuu jossain vaiheessa, jolloin joudut pudottamaan kaloreita.
Liikkuminen on tärkeätä, mutta voit toki laihduttaa ilman sitäkin. Silloin joudut vaan tarkemmin miettimään mitä syöt ja pitämään päivittäisen kaloriannoksesi suht pienenä. Ja jos nimimerkistä voi mitään päätellä, niin voi olla ikävää mutta pömppis harvoin lähtee pelkällä painonpudotuksella, joskus jopa pahenee, kun se venynyt nahka laihdutuksen myötä alkaa roikkua. Tähän vaivaan ei auta, kun vatsalihas treeni ja jumppa. Mutta niitä molempia on helppo harrastaa kotona esim. lasten päiväuni aikaan.
Tsemppiä urakkaan!!! Muista vaaka ei aina kerro koko totuutta, peili on usein totuudenmukaisempi. - -_-_-_-_
Suosittelen avuksi http://kiloklubi.fi/ sivustoa. Laihdutin 5kk aikana 21kg pelkästään syömällä ton sivuston avustuksella.
- Joopas eipäs
Jos olet lihonut kahdeksan kiloa yhdeksässä kuukaudessa, niin voi olla, että tuo viiden sadan päivittäinen vajaus ei vielä varsinaisesti laihduta, se vasta katkaisee jatkuvan lihomisen, mikä tietysti on se tärkein juttu. Kannattaa siis miettiä syömisiään muutenkin. Mutta aloita nyt ilman muuta noista energiajuomista, karkeista ja sipseistä. Jos juot sen 400 kkcal edestä energiajuomia päivässä ja sen lisäksi vielä syöt sipsejä ja karkkeja (lähes) päivittäin, niin todennäköisesti niistä luopumalla vähennät reilusti yli 500.
- möhis...
En nyt tiedä, teenkö asiasta hankalampaa kuin mitä se oikeasti on, mutta miten ihmeessä muut äidit (varsinkaan useamman lapsen) ehtivät syömään 5 kertaa päivässä?
Musta kun tuntuu, että mun päivät on yhtä syöttämistä ja vaipanvaihtoa ja kotitöitä ja nukuttamista ja kaupassa käyntiä. Lapset ei pahemmi pitkiä unia nuku, eikä siinä välissä ehdi oikein syömään. Pyykit ja tiskit ehtii just hoitamaan, mutta siivoamaankaan en ehdi ja siitä saa kuulla mieheltäni koko ajan. Ja jos päivittäin koittaisi ulos lähteä kävelemään, sekin aika on muusta pois, vaikka omalta osaltaan tekeekin hyvää mulle ja lapsille. Joka kerta kun menen ulos, poden huonoa omaa tuntoa siitä, etten ole siivoamassa tai sitten "syömässä säännöllisesti". Kovin kovaa ei voi ulkona lenkkeillä, koska esikoinen ei kovin reipasta tahtia vielä liiku, eli ei se kyllä kuntoilusta käy.
Salille ja jumpparääkkeihin haluaisin enemmän kuin mitään, mutta meidän lähellä ei ole lapsiparkillisia. Mies tulee joka päivä ties miten myöhään töistä, joten lasten kanssa ei hänestä apua ole. Olen monta kertaa miettinyt, että illalla myöhään lähtisin yksin lenkille, mutten kerta kaikkiaan pitkän päivän päätteeksi enää jaksa, kun pitäisi ehtiä nukkumaankin. Tuntuu, että koko ajan teen jotakin ja tunnit vuorokaudesta loppuvat kesken, mutta silti esim mieheni luulee, että makaan sohvalla päivät pitkät. Totuus on, että telkkaria en katso päivällä ollenkaan ja tietokoneella istun päikkäreiden aikana ehkä puolisen tuntia. Sitten illalla tankkaan leipää tai muuta ja nökötän koneella ehkä tunnin verran...
Miten ihmeessä muut äidit saa ajan riittämään kaikkeen? Miten onnistutte hoitamaan sekä kodin, että lapset ja vielä pitää huolta itsestänne?
Osaisitteko antaa vinkkejä hyviin laihduttaviin välipaloihin? Kasvikset ei todella maistu ollenkaan ja suurimmalle osalle hedelmistäkin olen allerginen. Salaatteja voisin syödä, mutten saa niistä maistuvia, ja taitavat aineksetkin olla melkoisen kalliita, jos jatkuvasti popsii...?- ------------------
yksi superherkullinen välipala, jota itse syön joka päivä, on turkkilainen/kreikkalainen jugurtti (parta-ukko tai huivi-mummo kuvassa) pienellä määrällä makeutusainetta tai tipalla hunajaa. Jos kammoksuu sen rasvaisuutta, voi laimentaa sitä tavallisella esim luonnonjugurtilla. Marjat sopivat myös hyvin. Rasvaisuuden hyvä puoli on se, että se pitää taatusti nälkää pitkään, eikä sokeria ole. Vannon että jää koukkuun :)
- möhis..
------------------ kirjoitti:
yksi superherkullinen välipala, jota itse syön joka päivä, on turkkilainen/kreikkalainen jugurtti (parta-ukko tai huivi-mummo kuvassa) pienellä määrällä makeutusainetta tai tipalla hunajaa. Jos kammoksuu sen rasvaisuutta, voi laimentaa sitä tavallisella esim luonnonjugurtilla. Marjat sopivat myös hyvin. Rasvaisuuden hyvä puoli on se, että se pitää taatusti nälkää pitkään, eikä sokeria ole. Vannon että jää koukkuun :)
Mietin tuota kun sanotaan, että rasvaista ennemmin kuin makeaa... olen syönyt aiemmin runsaasti esim pekonia ja lihaa, mutta viimeviikkoina pekonit jääneet pois. Mutta hassulta tuntuu tankata rasvaa ennemmin kuin sokeria, koska kroppa on täynnä ihraa ja selluliittia jo valmiiksi. Polvista rintoihin asti hyllyvää sellua...kuvottavaa todellakin.
Jostain muistan kuulleeni, että sokeri sitoo rasvaa (aiheuttaa selluliittia), onkohan siinä mitään perää? Eli jos sokerin jättää pois, ei läskiä samalla tavoin kertyisi? - --------------
möhis.. kirjoitti:
Mietin tuota kun sanotaan, että rasvaista ennemmin kuin makeaa... olen syönyt aiemmin runsaasti esim pekonia ja lihaa, mutta viimeviikkoina pekonit jääneet pois. Mutta hassulta tuntuu tankata rasvaa ennemmin kuin sokeria, koska kroppa on täynnä ihraa ja selluliittia jo valmiiksi. Polvista rintoihin asti hyllyvää sellua...kuvottavaa todellakin.
Jostain muistan kuulleeni, että sokeri sitoo rasvaa (aiheuttaa selluliittia), onkohan siinä mitään perää? Eli jos sokerin jättää pois, ei läskiä samalla tavoin kertyisi?Kyllä se niin on, että rasvaa mieluummin kuin sokeria ja muita höttöhiilereita. Rasva ja proteiini pitää hyvin nälkää, mutta hiilarit ei. Jos syöt vehnäleipää kevytjuustolla ja puuroa tai muroja rasvattomalla maidolla(ja pahimmillaan vielä sokerilla), kokeiles kuinka kauan menee että on taas nälkä ja kaloreita oli silti paljon. Jos taas syöt munakkaan kermalla, pekonilla ja vihanneksilla, niin vertaa koska tulee nälkä.
Tietenkään et voi syödä rasvaista,jos sen lisäksi syöt sokeria ja hiilareita runsaasti. Ne pitää jättää pois, jotta tämä toimii.
Sama kun syöt makaronilaatikkoa tms, niin tulet ihan täyteen ja kohta taas nälkä tai tekee mieli ottaa leipää tms. Sitten vielä taas vähän ajan päästä jotain, vaikka pari banaania ja illalla vielä sokeri-jugurttia.
Nopeat hiilarit vielä tekee sen, että nostavat ja laskevat hurjalla vauhdilla verensokerin, eli nälkä ja makeanhimo on järkyttävä vähän ajan päästä, kun keho luulee olevansa nälkäkuoleman partaalla. Kokeile piruuttasi, niin tiedät mistä puhun. Lisää tietoa saa www.karppaus.info -osoitteesta. Itse en ole "karppaaja", tai en ainakaan halua niin sanoa, vaan syön kaikkea mitä mieli tekee, mutta järjellä. Mieli ei tee edes enää höttöhiilareita, joten dietti toimii mulla hyvin. Jos mulla olisi paino-ongelmia ja pitäisi laihduttaa, tämä olisi mun tapani, koska tässä ei tarvitse kärsiä nälkää eikä tarvitse juuri itsekuria, kun kroppa hoitaa sen homman puolestani. Lisäksi tässä saa syödä aitoa terveellistä ruokaa, eikä mitään epäilyttäviä kevyt-tuotteita, jotka eivät edes maistu miltään saati että mitä vielä tekevät pitkässä juoksussa keholle. - Possuäiti
Eihän se mikään helppo yhtälö olekkaan, pienet lapset, pitkää työpäivää tekevä mies ja vielä itsestä pitäis huolehtia. Mutta onnistuu kyllä.
Äiti saa huippu treeniä esim. ulkona lasten kanssa. Pulkkamäki tai lasten pulkassa vetäminen on tosi tehokasta. Kesällä lapsia pyöräilyttäessä itse tekee kuin huomaamattaan aika pitkän lenkin. Jos ei ole mahdollista lähteä salille yms. Mikset jumppaa kotona? Crosstrainer (esim.) on suht pienikokoinen säilyttää ja äänetön käyttää. Itse crossaan lenkin illalla, kun lapset nukkuu ja katson samalla telkkaria. Tehokasta...kaksi kärpästä samalla iskulla :) Ja vatsalihaksia voi pumpata vaikka olkkarin matolla, vauva on tosi hyvä lisäpaino.
Vain elokuvissa kotiäiti saa ruokailla rauhassa. Toinen syöttötuolissa, vauva kainalossa ja samalla lusikoi omaan suuhun.. harvalta mieheltä onnistuu :D Toi 5 kertaa päivässä syöminen on joku ihanne laihduttajalle ja perustuu varmaan siihen että kylläisenä et retkahda napostelemaan. Mutta itsehän sinä tiedät montako kertaa päivässä on sopiva syömis määrä itsellesi. Minä syön kolme kertaa päivässä ja se on tosi hyvä rytmi minulle.
Mä en itse lähtis tekemään hirveän tiukkoja mitä saa syödä ja mitä ei juttuja, koska niitä on pitemmän päälle vaikea ja tuskainen noudattaa. Itse olen pitkällä laihdutus kokemuksella tehokkaimmaksi havainnut sen, että mitä vaan syödä kunhan kalorit pysyy aisoissa. Laihduttaessa kalorini ovat 1200-1500, tehodietillä 900. Se vaan pistää miettimään, että valitsenko suklaapatukan, pullan yms. vai lautasellisen ruokaa. Itse en halua tehdä mitään suurta numeroa ainaisesta laihduttamisestani, joten sekin puoltaa "vapaata" syömistä. Kylässä saatan syödä pullaa yms., mutta loppupäivän sitten kärvistelen pienillä kaloreilla. Olen niin kyllästynyt selittelemään mistä laihdutan ja miksi. Varsinkin oikeasti ylipainoiset loukkantuvat helposti, jos joku heitä laihempi laihduttaa.
Mielestäni paras välipala on ruisleipä valinnaisilla täytteillä. Yks hyvä ja laihduttava on rahka, siis rahka ilman kermaa ja kermaviiliä. Toi on ihan höpö harhaluulo, että laihduttajan täytyy syödä jotain tiettyjä valmis juttuja. Kotiruuasta on tosi helppo laskea kalorit ja usein se on kuitenkin se kaikista terveellisin vaihtoehto. Siinä sitten koko perheen ruokavalio terveellistyy kuin huomaamatta. Mutta ei varmasti tee pahaa lapsille eikä miehelle(kään) syödä terveelisesti. Ja kannattaa myös muistaa, että sä olet pienten lastes suurin idoli, että jos äiti on "yök kasviksia, salaattia, vihanneksia, hedelmiä" linjalla, niin turhapa niitä on lapsillekaan tuputtaa. Ja kovin on köyhä lapsen ruokavalio ilman noita herkkuja.
Tsemppiä urakkaasi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama204988Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä634016Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve723584Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732678Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472443Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta592328Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl632113Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272077- 1281571
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371505