Mitä odotuksia palstalta?

kuunteleva_kirkko

Palstaa selaillessani tuli mieleen, millaisia odotuksia tai toiveita kirjoittajilla mahtaa olla palstan keskusteluita ja kirkon työntekijöitä koskien? Mikä on mielestäsi keskusteluiden tavoite? Toteutuvatko toiveesi ja tavoitteesi mielestäsi palstalla?

Kiinnostuneena kuulolla,
Riina- teologi

62

1489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • morjjens

      Ei ole kyllä pahemmin toiveitakaan.
      Taattua suomi24.sekoilua.

    • entinen jäsen

      Talous (tällä hetkellä mm. hautaustoimi) kiinnostaa, ja kirkon rakenteet ym.

      Vähän heikosti on tullut vastauksia.

      Olen siis hakemassa faktoja, sitä miten kirkko toimii.

      • entinen jäsen

        Annan kuitenkin palstalle ison peukun: vaikka vastauksia tippuukin nihkeänlaisesti niin on hyvä, että tämä foorumi on edes olemassa. Tsemppiä ja kaikkea hyvää työntekijöille ja keskustelijoille!

        Kaipa myös "uskon ihmeisiin" eli siihen, että joskus niitä vastauksiakin tulee :)


    • Rompix

      Minulla on sellainen toive/tavoite, että kirkon työntekijät vastaisivat teologisiin kysymyksiin perustellen. Mikäli kysymyksiin ei tahdo löytyä vastauksia tai esiin nousee ristiriitoja, kyseenalaistaisivat he oppinsa. Mielestäni tämä ei toteudu, mutta ihan hyvää harjoitusta on ollut ja olen itse ainakin oppinut uutta.

      Toinen asia on yleinen kritiikki/palaute kirkon toiminnasta ja siitä keskustelu. Tämän kohdalla olen optimistisempi ja kuvittelen sen ehkä hitusen edistävän asioita. Esimerkiksi VL-keskustelu saattoi hiukan nostaa ongelmia valokeilaan.

    • Nasse.

      palsta toimii hyvin väistämättömän tapahtuman nopeuttamisessa, kirkkolaivan upotuksessa, taikauskojen aseman heikentymisessä ja samall myös ihmisoikeuksien parantajana.

      Kohgta ei enää vajakin muksua pakkoliitetä' lahkoon. Hän, viaton vauva, saa sen mitä YK:n ihmisoikeukisen julistuksessa on hänbelle luvattu, uskonnonvapauden.

      • eräslukija

        On tutkittu tosiasia että kirkosta eroamiset lisääntyvät kun kirkko on esillä julkisuudessa. Ja tämän palstan myötä se on jokapäiväistä. Ei liene sattuma että eroja on nyt enemmän, kuin mitä viime vuonna samaan aikaan oli.
        Jotain kummaa taikaa Kirkossa on.. Se saa ihmiset suutuksiin ihan vain sillä että se ilmaisee olevan olemassa.


      • neutri..ihansama
        eräslukija kirjoitti:

        On tutkittu tosiasia että kirkosta eroamiset lisääntyvät kun kirkko on esillä julkisuudessa. Ja tämän palstan myötä se on jokapäiväistä. Ei liene sattuma että eroja on nyt enemmän, kuin mitä viime vuonna samaan aikaan oli.
        Jotain kummaa taikaa Kirkossa on.. Se saa ihmiset suutuksiin ihan vain sillä että se ilmaisee olevan olemassa.

        Ateistit luulee käyttävänsä tätä palstaa suuriin päämääriinsä. Heh. No onneks tätä lukee aika harva.


      • body

        toimii hyvin paineitten tasaajana ja antaa ihmisille mahdollisuuden purkaa paineita niistä vääryyksistä joita ovat
        joutuneet kohtaamaan.
        Kirkon sarka on niin monikasvuinen ja yksi tahtoo kitkeä tuon " rikkaruohon " ja toinen haluaa samaa rikkaruohoa kastella.
        Täällä huomaa hengellisen elämän tosikkomaisuuden ja kuinka tuo naapuri pitäisi jo kivittää.
        Me emme siedä elämän monimuotoisuutta, emmekä varsinkaan kristillisyyden monimuotoisuutta.


      • eräslukija
        neutri..ihansama kirjoitti:

        Ateistit luulee käyttävänsä tätä palstaa suuriin päämääriinsä. Heh. No onneks tätä lukee aika harva.

        ei,ei.

        Kirkko kaivaa nyt itse oman hautansa, niin kuin aina.

        Ihan totta, kun kirkko saa julkisuutta, oli se sitten negatiivista tai positiivista, se usein nostaa erokäyriä.


    • ateistix

      Niitä ei ole juurikaan näkynyt.

      • lintu rauhan saa

        En lainkaan ymmärrä, miksi palstalle kehdattiin antaa nimi Kirkko kuulolla, vaikka täällä ovat vastaamassa ainoastaan yhtä käsitystä homouden harjoittamisen syntisyydestä edustava vastaajajoukko.
        Reilumpaa olis ollut ristiä palsta esmerkiks Lipilaarit manipuloi-palstaksi.

        Tällä palstalla sekä ateistit että kirkon palkannauttijavastaajat lyttäävät homouden harjoittamisen synniksi Raamatun kirjoitusten perusteella ymmärtäjät, joita on kirkon jäsenissä paljon.
        Papeista viimeisen tutkimuksen mukaan joka viides ei suostu edes rukoilemaan liittonsa rekisteröineiden puolesta.
        11 teologia ilmoitti "”luopuvat piispoista” ja syyttävät piispojen antamaa parisuhderukousohjetta harhaoppiseksi."
        Teologisia perusteita on siis tälle näkemykselle!
        Onko niitä teologisia perusteita homouden harjoittamisen synnittömyyden julistajilla? Olisi mukava kuulla arvoisien "avarakatseisten" kirkon palkannauttijavastaajien esittävän teologisia perusteluita vastauksissaan eikä vain jotain itsekehuja, että kerrotaan vastaajien olevan "etupäässä nuorekkaita ja avarakatseisia" .

        Muuten olen sitä mieltä, että
        Kirkko kuulolla-palstan vastaajiin on myös SAATAVA MONIÄÄNISYYS nykyään ajankohtaista homouden harjoittamisen synnillisyyttä koskien !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • lintu rauhan saa
        lintu rauhan saa kirjoitti:

        En lainkaan ymmärrä, miksi palstalle kehdattiin antaa nimi Kirkko kuulolla, vaikka täällä ovat vastaamassa ainoastaan yhtä käsitystä homouden harjoittamisen syntisyydestä edustava vastaajajoukko.
        Reilumpaa olis ollut ristiä palsta esmerkiks Lipilaarit manipuloi-palstaksi.

        Tällä palstalla sekä ateistit että kirkon palkannauttijavastaajat lyttäävät homouden harjoittamisen synniksi Raamatun kirjoitusten perusteella ymmärtäjät, joita on kirkon jäsenissä paljon.
        Papeista viimeisen tutkimuksen mukaan joka viides ei suostu edes rukoilemaan liittonsa rekisteröineiden puolesta.
        11 teologia ilmoitti "”luopuvat piispoista” ja syyttävät piispojen antamaa parisuhderukousohjetta harhaoppiseksi."
        Teologisia perusteita on siis tälle näkemykselle!
        Onko niitä teologisia perusteita homouden harjoittamisen synnittömyyden julistajilla? Olisi mukava kuulla arvoisien "avarakatseisten" kirkon palkannauttijavastaajien esittävän teologisia perusteluita vastauksissaan eikä vain jotain itsekehuja, että kerrotaan vastaajien olevan "etupäässä nuorekkaita ja avarakatseisia" .

        Muuten olen sitä mieltä, että
        Kirkko kuulolla-palstan vastaajiin on myös SAATAVA MONIÄÄNISYYS nykyään ajankohtaista homouden harjoittamisen synnillisyyttä koskien !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Korjaus: kaikki ateistit eivät ole lyttäämässä homouden harjoittamisen synniksi Raamatun kirjoitusten perusteella ymmärtäjiä mutta kaikki nykyiset kirkon palkannauttijavastaajat lyttäävät.
        Pahoitteluni virheestäni, esim. mave, joka kirjoittaa niin hyvin, että mielellään lukee, vaikkei kaikesta olisikaan samaa mieltä, kiitos mave, ja on varmaan muitakin muttei nyt tule mieleeni.


        Muuten olen sitä mieltä, että
        Kirkko kuulolla-palstan vastaajiin on myös SAATAVA MONIÄÄNISYYS nykyään ajankohtaista homouden harjoittamisen synnillisyyttä koskien !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • lumihiutalekinos

      Tärkein odotus: asiallisiin kysymyksiin asiallisia vastauksia. Hyvä esimerkki epäkohdasta tässä suhteessa on ollut viime viikkoina vellonut hautaustoimikeskustelu. Asiaa on pyöritelty ja pari talousihmisen vastausta on saatu. Niistä käy aika selvästi ilmi, että jokin mättää ja pahasti akselilla yhteisövero-hautaustoimen kulut-kappelien myöntäminen kirkkoon kuulumattoman vainajan saattohetkeen, alueellinen epätasa-arvo erityisesti huomioiden. Miksi mättää, siihen ei ole saatu vastauksia, ja tällä en tarkoita asian lisäpyörittelyä rahamomentilta toiselle vaan periaatteellista "miksiä", eli millä perustein varsin kyseenalaiseksi osoittautuva käytäntö on mahdollinen. No, siihenkin on vastattu, seurakunnat saavat päättää, mutta kun mennään syntyihin syviin: miksi seurakunnat saavat päättää. Aiheeseen on saatu myös pari papillista kommenttia, joista erityisesti jäi - ikävä kyllä - mieleen muuten suht fiksuna pitämäni pappi Sonjan huitaisu aivan aiheen vierestä "kunnioittaa kirkkoon kuulumattoman vainajan tahtoa, ettei siunata". Lukutaitoisena naisena hän tietänee varsin hyvin, ettei siunauksista ole kyse vaan saattohetken järjestämisestä jossain muualla kuin taivasalla vaikka tällaisena päivänä, kun omassa mittarissa -30 on paukkunut jo ajat sitten. Sonja ei palannut muistaakseni vastaamaan kenellekään mitään huitaisunsa jälkeen. Esimerkkejä on varmasti muitakin tällaisista puhtaan asialinjan kysymyksistä, jotka jäävät ilman vastauksia.

      Ylipäätään myös muissa keskustelunaiheissa, siis opillisissa, toivoisi sitä - keskustelua. Nythän se näyttää piipistyvän kritisoijien harrastamaan toistensa mätkimiseen (siis kirkon nykyisen aseman arvostelijat vs. opilliset konservatiivit). Kenen muun kanssa he keskustelisivat, koska kirkon työntekijät enimmäkseen loistavat poissaolollaan keskusteluista? Ja jos näyttäytyvät, se jää useimmiten yhteen kommenttiin, jonka herättämiin asiallisiinkaan huomioihin ei palata vastaamaan. Miksi niin on? Ei liene kirkon vastaajilta aivan posketon vaiva laittaa muistiin paperilapulle, jos on kommentoinut jotain ketjua, niin sen löytää seuraavallakin kerralla ja voi kurkistaa, onko kommentti herättänyt asiallisia kysymyksiä. Muuten pääsee pahasti tulemaan mielikuva, että mitään kysymyksiä ei katsota vastaamisen väärteiksi - ja sellainen ylimielisyys lienee yksi kirkon mielikuvallinen helmasynti, josta ehkä olisi hyvä pyrkiä eroon.

      Tämmöisiä aamunavaukseksi.

      • Kiitos vastauksesta! Olemme huomanneet sen, että keskustelut joihin kirkon työntekijä vastaa, saattaa helposti hukkua massaan. Pyrimme kiinnittämään huomiota siihen, että keskustelut eivät jäisi pelkikisi aloituksiksi vaan että todella syntyisi dialogia.


    • Kiitos asiallisista kommenteista! Ketjussa on tullut esille monta huomionarvoista asiaa, tässä muutama.
      On todellakin tärkeää että palstalla OIKEASTI tullaan kuulluksi. Aina me työntekijät emme kuitenkaan voi vastata sekunnin murto-osassa, ainakin yö-aikaan useat meistä nukkuu. :) On kuitenkin todella hieno asia että palstalla kuuluu monenlaiset äänet, ja kaikki kirkkoon luuluvien äänethän ovat osa kirkon ääntä, ei meillä työntekijöillä, papeilla, teologeilla, nuorisotyöntekijöillä, diakoneilla, perhetyöntekijöillä, ole mitään sellaista korkeampaa tietoa. Emme kilpaile siitä, kuka saa sanoa "viimiesen sanan", vaan kaikki puhe on saman arvoista. Se on todellakin haaste meillekin, ihan kuten kaikille ihmisille.
      Faktatietoa pyrimme antamaan parhaamme mukaan ja jos on kyseessä esim. erityisasiantuntijaa vaativat kysymykset (esim. koskien hautaus, ja kappelivuokra-asioita) pyrimme hankkimaan asiantuntijavastauksia. Kuitenkin on varmasti aivan ymmärrettävää että jos palstalla on yksi työntekijä, joka on vaikka lapsityöntekijä, ei hän välttämättä osaa vastata esim. hautaustoimen asioihin.
      Monet ketjussa ovat esittäneet mielipiteen, jonka mukaan mitä enemmän puhe kirkosta lisääntyy, sitä enemmän on kirkosta eroja. Mielenkiintoinen juttu. Ehkäpä se liittyy tiedostamisen ja valinnan vapauden heräämiseen. Onko tästä jotakin tietoa lisää? Kiintoisaa....
      Lintu rauhan saa- nimimerkille kysymys, onkohan palstalla kysytty, mitä mieltä papit ovat homoseksuaalin seksielämästä? Kyllä palstalla mielestäni on moniäänisyyttä koskien homojen oikeuksia seksualisuuteensa, uskallanpa väittää että meidän kirkon työntekijöidenkin keskuudessa.
      Kuulolla oleminen on jatkuvaa tasapainoilua, omien asenteiden tarkistusta ja tilan tekemistä. Siinä on meille kaikille jatkuvaa haastetta.

      • entinen jäsen

        Tähän on pakko vähän kommentoida:

        ”Faktatietoa pyrimme antamaan parhaamme mukaan ja jos on kyseessä esim. erityisasiantuntijaa vaativat kysymykset (esim. koskien hautaus, ja kappelivuokra-asioita) pyrimme hankkimaan asiantuntijavastauksia.”

        Kappeliasioissa on paljon kysymyksiä, jotka eivät vaadi erityisasiantuntijaa. Monissa ketjuissa pohditaan sitä mikä on oikein tai väärin, näihin keskusteluihin pystyy osallistumaan ilman erityistietoja.

        Seurakunnat saavat itse päättää kappeleiden vuokraamisesta, siis myös jokaisen vastaajan seurakunta. Eli jokaisesta seurakunnasta pitäisi löytyä ainakin jotakin perusteita siihen, miksi vuokrataan tai miksi ei. Jokainen seurakunta on myös ymmärtääkseni ihan oma taloutensa. Jotain tietoa taloudesta pitäisi siis löytyä ihan jo sen omankin porukan sisältä.

        ”Monet ketjussa ovat esittäneet mielipiteen, jonka mukaan mitä enemmän puhe kirkosta lisääntyy, sitä enemmän on kirkosta eroja. Mielenkiintoinen juttu. Ehkäpä se liittyy tiedostamisen ja valinnan vapauden heräämiseen. Onko tästä jotakin tietoa lisää? Kiintoisaa....”

        Itse luulisin ”mellakoiden” esimerkiksi tällä palstalla johtuvan siitä, että koko asia keskustelusta on kirkolle melko uusi. Eli vuosisatojen ajan kirkko ei keskustellut vaan saneli. Nyt kirkkoa haastetaan, siltä kysytään ja odotetaan vastauksia. Tämä on terve ja tärkeä välivaihe, ja meno luultavasti tasoittuu kun pahimmat höyryt on päästetty (tämä on siis silkkaa mutu-”tietoa”, itse luulen näin).

        Kuitenkin: nyt kaivataan nimenomaan keskustelua, ei pelkkää kuuntelua.

        Tuli vastattua tuohon kakkoskohtaan vähän ohi, sorry. Halusin kuitenkin möläyttää asiasta omankin käsitykseni.


      • ...

        "Faktatietoa pyrimme antamaan parhaamme mukaan ja jos on kyseessä esim. erityisasiantuntijaa vaativat kysymykset (esim. koskien hautaus, ja kappelivuokra-asioita) pyrimme hankkimaan asiantuntijavastauksia."

        Onko sinun mielestäsi oikein, että kappelit ovat ilmaisia vainajan saattohetkeen, jos hän oli ev.lut.kirkon tai ortodoksikirkon jäsen, mutta ei muille, VAIKKA kappelitkin maksetaan yhteisöverosta? Ja onko mielestäsi oikein, ettei niitä joissain seurakunnissa anneta edes maksusta käyttöön?

        Kysyn nyt siis sinun mielipidettäsi.


      • ... kirjoitti:

        "Faktatietoa pyrimme antamaan parhaamme mukaan ja jos on kyseessä esim. erityisasiantuntijaa vaativat kysymykset (esim. koskien hautaus, ja kappelivuokra-asioita) pyrimme hankkimaan asiantuntijavastauksia."

        Onko sinun mielestäsi oikein, että kappelit ovat ilmaisia vainajan saattohetkeen, jos hän oli ev.lut.kirkon tai ortodoksikirkon jäsen, mutta ei muille, VAIKKA kappelitkin maksetaan yhteisöverosta? Ja onko mielestäsi oikein, ettei niitä joissain seurakunnissa anneta edes maksusta käyttöön?

        Kysyn nyt siis sinun mielipidettäsi.

        Moi.
        Kysyit henkilökohtaista mielipidettäni, joten vastaan henkilökohtaisella tasolla, en siis vastauksellani edusta mitenkään "kirkon yleistä linjaa."
        Mielestäni kappelit ovat varta vasten kristilliseen käyttöön pyhitettyjä paikkoja, joten mielestäni on asiaankuuluvaa että kappelin käyttöä leimaa asiaankuuluva kunnioitus paikan arvoa kohtaan. Toisaalta esim. kotiseurakunnassani kappeli vuokrataan kyllä kirkkoon kuulumattomillekin, sillä paikkakunnallani ei ole oikastaan muita tiloja, joissa kirkkoon kuulumattoman saattohetki voidaan pitää. Mielestäni käytäntö on tällaisissa tapauksissa aivan oikeutettu ja kaikin puolin ok.
        Ymmärrän kyllä että tilanne aiheuttaa kiistaa,kuohuntaa ja kysymyksiä, asia ei todellakaan ole aivan mitätön. Toivottavasti kirkkohallitukselta saisimme lähiaikoina vastauksen,joka olisi mahdollisimman kattava. Malttia vielä.
        Riina teologi


      • entinen jäsen kirjoitti:

        Tähän on pakko vähän kommentoida:

        ”Faktatietoa pyrimme antamaan parhaamme mukaan ja jos on kyseessä esim. erityisasiantuntijaa vaativat kysymykset (esim. koskien hautaus, ja kappelivuokra-asioita) pyrimme hankkimaan asiantuntijavastauksia.”

        Kappeliasioissa on paljon kysymyksiä, jotka eivät vaadi erityisasiantuntijaa. Monissa ketjuissa pohditaan sitä mikä on oikein tai väärin, näihin keskusteluihin pystyy osallistumaan ilman erityistietoja.

        Seurakunnat saavat itse päättää kappeleiden vuokraamisesta, siis myös jokaisen vastaajan seurakunta. Eli jokaisesta seurakunnasta pitäisi löytyä ainakin jotakin perusteita siihen, miksi vuokrataan tai miksi ei. Jokainen seurakunta on myös ymmärtääkseni ihan oma taloutensa. Jotain tietoa taloudesta pitäisi siis löytyä ihan jo sen omankin porukan sisältä.

        ”Monet ketjussa ovat esittäneet mielipiteen, jonka mukaan mitä enemmän puhe kirkosta lisääntyy, sitä enemmän on kirkosta eroja. Mielenkiintoinen juttu. Ehkäpä se liittyy tiedostamisen ja valinnan vapauden heräämiseen. Onko tästä jotakin tietoa lisää? Kiintoisaa....”

        Itse luulisin ”mellakoiden” esimerkiksi tällä palstalla johtuvan siitä, että koko asia keskustelusta on kirkolle melko uusi. Eli vuosisatojen ajan kirkko ei keskustellut vaan saneli. Nyt kirkkoa haastetaan, siltä kysytään ja odotetaan vastauksia. Tämä on terve ja tärkeä välivaihe, ja meno luultavasti tasoittuu kun pahimmat höyryt on päästetty (tämä on siis silkkaa mutu-”tietoa”, itse luulen näin).

        Kuitenkin: nyt kaivataan nimenomaan keskustelua, ei pelkkää kuuntelua.

        Tuli vastattua tuohon kakkoskohtaan vähän ohi, sorry. Halusin kuitenkin möläyttää asiasta omankin käsitykseni.

        Hyvä vaan kun möläyttelit, hyviä pointteja :)
        On kyllä varmasti totta tuokin mitä sanoit siitä, että kirkko on kautta aikojen sanellut ihmisten elämänpiiriä koskevat asiat, näinhän se paljolti on ollut. Tilanne on todella haastava kirkolle, koska "lasitalon" ympäriltä on tiilimuuri kaatunut, kirkon toiminta on tullut läpinäkyvämmäksi ja toisaalta myös avoimemmaksi, ainakin niin toivon kovasti. Mielestäni on tosi hyvä asia että kirkossa opetellaan pois oikeassa olemisen pakosta ja tarjotaan armollista läsnäoloa autoritäärisen ja lakihenkisen oikeassaolemisen sijaan. Se, mihin tilanne johtaa, sitä emme voi tietää, mutta itse ainakin luotan siihen että vaikka lasitalon seinät joskus rikkoutuisivatkin, ei vahva kivijalka horju.
        Riina-teologi


      • lumihiutalekinos
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Moi.
        Kysyit henkilökohtaista mielipidettäni, joten vastaan henkilökohtaisella tasolla, en siis vastauksellani edusta mitenkään "kirkon yleistä linjaa."
        Mielestäni kappelit ovat varta vasten kristilliseen käyttöön pyhitettyjä paikkoja, joten mielestäni on asiaankuuluvaa että kappelin käyttöä leimaa asiaankuuluva kunnioitus paikan arvoa kohtaan. Toisaalta esim. kotiseurakunnassani kappeli vuokrataan kyllä kirkkoon kuulumattomillekin, sillä paikkakunnallani ei ole oikastaan muita tiloja, joissa kirkkoon kuulumattoman saattohetki voidaan pitää. Mielestäni käytäntö on tällaisissa tapauksissa aivan oikeutettu ja kaikin puolin ok.
        Ymmärrän kyllä että tilanne aiheuttaa kiistaa,kuohuntaa ja kysymyksiä, asia ei todellakaan ole aivan mitätön. Toivottavasti kirkkohallitukselta saisimme lähiaikoina vastauksen,joka olisi mahdollisimman kattava. Malttia vielä.
        Riina teologi

        Osallistun juttuun. Jatketaan samalla, juuri sinun mielipiteesi linjalla.

        "asiaankuuluvaa että kappelin käyttöä leimaa asiaankuuluva kunnioitus paikan arvoa kohtaan"

        Mitä halusit tuolla sanoa juuri tässä asiayhteydessä? Onko kappelin käyttö muiden kuin kirkkoon kuuluneiden vainajien saattohetkeä varten epäkunnioittavaa - siis sinun mielestäsi?

        "Toisaalta esim. kotiseurakunnassani kappeli vuokrataan kyllä kirkkoon kuulumattomillekin, sillä paikkakunnallani ei ole oikastaan muita tiloja, joissa kirkkoon kuulumattoman saattohetki voidaan pitää. Mielestäni käytäntö on tällaisissa tapauksissa aivan oikeutettu ja kaikin puolin ok."

        Liittyen edelliseen kysymykseeni, onko siis näkemyksesi mukaan kappelin käyttö enemmän kunnioittavaa "niiltä muilta", jos he joutuvat maksamaan siitä? Vai onko tässä tätä kunnioitusaspektia lainkaan, vai voidaanko siitä tinkiä "force majeure -tilanteessa" eli silloin kun vaihtoehtoja paikkakunnalla ei ole?

        Ja kerran vielä se kolmen pisteen varsinainen kysymys, johon et ihan täysin vastannut: onko juuri sinun henkilökohtaisen mielipiteesi mukaan ok, että kappeleita ei lainkaan saa tai niistä joutuu maksamaan, vaikka kirkon omien talousihmisten antamien vastausten mukaan kulut näyttäisivätkin menevän yhteisöverosta?


      • ...
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Moi.
        Kysyit henkilökohtaista mielipidettäni, joten vastaan henkilökohtaisella tasolla, en siis vastauksellani edusta mitenkään "kirkon yleistä linjaa."
        Mielestäni kappelit ovat varta vasten kristilliseen käyttöön pyhitettyjä paikkoja, joten mielestäni on asiaankuuluvaa että kappelin käyttöä leimaa asiaankuuluva kunnioitus paikan arvoa kohtaan. Toisaalta esim. kotiseurakunnassani kappeli vuokrataan kyllä kirkkoon kuulumattomillekin, sillä paikkakunnallani ei ole oikastaan muita tiloja, joissa kirkkoon kuulumattoman saattohetki voidaan pitää. Mielestäni käytäntö on tällaisissa tapauksissa aivan oikeutettu ja kaikin puolin ok.
        Ymmärrän kyllä että tilanne aiheuttaa kiistaa,kuohuntaa ja kysymyksiä, asia ei todellakaan ole aivan mitätön. Toivottavasti kirkkohallitukselta saisimme lähiaikoina vastauksen,joka olisi mahdollisimman kattava. Malttia vielä.
        Riina teologi

        Eli on mielestäsi ihan oikein, että kirkkoon kuulumattoman vainajan kirkkoon kuuluvat omaiset värjöttelevät ulkona pakkasessa kukkia laskemassa ja jää ne muistotilaisuuteen kuuluvat muistopuheet ja musiikki pois. SELVÄ!


      • ...
        lumihiutalekinos kirjoitti:

        Osallistun juttuun. Jatketaan samalla, juuri sinun mielipiteesi linjalla.

        "asiaankuuluvaa että kappelin käyttöä leimaa asiaankuuluva kunnioitus paikan arvoa kohtaan"

        Mitä halusit tuolla sanoa juuri tässä asiayhteydessä? Onko kappelin käyttö muiden kuin kirkkoon kuuluneiden vainajien saattohetkeä varten epäkunnioittavaa - siis sinun mielestäsi?

        "Toisaalta esim. kotiseurakunnassani kappeli vuokrataan kyllä kirkkoon kuulumattomillekin, sillä paikkakunnallani ei ole oikastaan muita tiloja, joissa kirkkoon kuulumattoman saattohetki voidaan pitää. Mielestäni käytäntö on tällaisissa tapauksissa aivan oikeutettu ja kaikin puolin ok."

        Liittyen edelliseen kysymykseeni, onko siis näkemyksesi mukaan kappelin käyttö enemmän kunnioittavaa "niiltä muilta", jos he joutuvat maksamaan siitä? Vai onko tässä tätä kunnioitusaspektia lainkaan, vai voidaanko siitä tinkiä "force majeure -tilanteessa" eli silloin kun vaihtoehtoja paikkakunnalla ei ole?

        Ja kerran vielä se kolmen pisteen varsinainen kysymys, johon et ihan täysin vastannut: onko juuri sinun henkilökohtaisen mielipiteesi mukaan ok, että kappeleita ei lainkaan saa tai niistä joutuu maksamaan, vaikka kirkon omien talousihmisten antamien vastausten mukaan kulut näyttäisivätkin menevän yhteisöverosta?

        "Mitä halusit tuolla sanoa juuri tässä asiayhteydessä? Onko kappelin käyttö muiden kuin kirkkoon kuuluneiden vainajien saattohetkeä varten epäkunnioittavaa - siis sinun mielestäsi?"

        Siltä se ainakin minusta vaikutti.

        "Liittyen edelliseen kysymykseeni, onko siis näkemyksesi mukaan kappelin käyttö enemmän kunnioittavaa "niiltä muilta", jos he joutuvat maksamaan siitä? Vai onko tässä tätä kunnioitusaspektia lainkaan, vai voidaanko siitä tinkiä "force majeure -tilanteessa" eli silloin kun vaihtoehtoja paikkakunnalla ei ole?"

        Todella hyvä kysymys! Raha siis ratkaisee kunnioituksen määrän...


      • ...
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Moi.
        Kysyit henkilökohtaista mielipidettäni, joten vastaan henkilökohtaisella tasolla, en siis vastauksellani edusta mitenkään "kirkon yleistä linjaa."
        Mielestäni kappelit ovat varta vasten kristilliseen käyttöön pyhitettyjä paikkoja, joten mielestäni on asiaankuuluvaa että kappelin käyttöä leimaa asiaankuuluva kunnioitus paikan arvoa kohtaan. Toisaalta esim. kotiseurakunnassani kappeli vuokrataan kyllä kirkkoon kuulumattomillekin, sillä paikkakunnallani ei ole oikastaan muita tiloja, joissa kirkkoon kuulumattoman saattohetki voidaan pitää. Mielestäni käytäntö on tällaisissa tapauksissa aivan oikeutettu ja kaikin puolin ok.
        Ymmärrän kyllä että tilanne aiheuttaa kiistaa,kuohuntaa ja kysymyksiä, asia ei todellakaan ole aivan mitätön. Toivottavasti kirkkohallitukselta saisimme lähiaikoina vastauksen,joka olisi mahdollisimman kattava. Malttia vielä.
        Riina teologi

        joten toistan.

        Onko sinun mielestäsi oikein, että kappelit ovat ilmaisia vainajan saattohetkeen, jos hän oli ev.lut.kirkon tai ortodoksikirkon jäsen, mutta ei muille, VAIKKA kappelitkin maksetaan yhteisöverosta?

        Eivät ortodoksit kuulu ev.lut.kirkkoon, miksi heille on kappeli ilmainen? Kirkkoon kuulumaton helluntailainenkin (perikunta) joutuu siis maksamaan kappelista, tai ei edes maksusta sitä saa. Sinun kirjoituksesi henkii kyllä niin röyhkeää kristillistä ylemmyyttä, että en ollenkaan ihmettele ammatinvalintaasi.


      • ... kirjoitti:

        joten toistan.

        Onko sinun mielestäsi oikein, että kappelit ovat ilmaisia vainajan saattohetkeen, jos hän oli ev.lut.kirkon tai ortodoksikirkon jäsen, mutta ei muille, VAIKKA kappelitkin maksetaan yhteisöverosta?

        Eivät ortodoksit kuulu ev.lut.kirkkoon, miksi heille on kappeli ilmainen? Kirkkoon kuulumaton helluntailainenkin (perikunta) joutuu siis maksamaan kappelista, tai ei edes maksusta sitä saa. Sinun kirjoituksesi henkii kyllä niin röyhkeää kristillistä ylemmyyttä, että en ollenkaan ihmettele ammatinvalintaasi.

        Jos ajatellaan tilannetta, jossa kaikki kappeliin liittyvät kulut, sen rakentaminen , ylläpito, sähköt, kiinteistöhenkilökunta jne. maksettaisiin yhteisöverosta, tuntuisi reilulta, että kaikilta käyttäjiltä pyydettäisiin saman suuruinen vuokra. Tulee mieleen esim. amerikkalaisissa elokuvissa joskus vilahtavat sairaalakappelit joissa uskonnolliset tunnukset voidaan vaihtaa tilan käyttäjän mukaan tai uskonnottomalle tila voi olla vain ns. hiljainen huone. Siunauskappelit ovat kuitenkin Suomessa nykyisellään ev.lut kirkon sakraalitiloja ja esim. niiden henkilökunnan palkat yms. kulut maksetaan kirkollisveroilla. Tällöin kirkon oikeus päättää tilojen käytöstä ja päätös antaa tilat kirkon jäsenille halvemmalla/ilmaiseksi tuntuu ihan oikeutetulta näin maalaisjärjellä. Onhanm omituista mikäli kirkon jäsen ei saisi mitään "vastinetta" maksamalleen kirkollisverolle.
        Se, miksi sitten jossain on päätetty antaa kappeli ilmaiseksi myös ortodokseille, mutta ei esim. helluntailaisille herättää varmasti kysymyksen reiluudesta. En tiedä miksi näin on päätetty toimia, mielenkiintoista kuulla itsekin mikä tällaisen järjestelyn taustalla on.


        Sanna H, pappi


      • ... kirjoitti:

        joten toistan.

        Onko sinun mielestäsi oikein, että kappelit ovat ilmaisia vainajan saattohetkeen, jos hän oli ev.lut.kirkon tai ortodoksikirkon jäsen, mutta ei muille, VAIKKA kappelitkin maksetaan yhteisöverosta?

        Eivät ortodoksit kuulu ev.lut.kirkkoon, miksi heille on kappeli ilmainen? Kirkkoon kuulumaton helluntailainenkin (perikunta) joutuu siis maksamaan kappelista, tai ei edes maksusta sitä saa. Sinun kirjoituksesi henkii kyllä niin röyhkeää kristillistä ylemmyyttä, että en ollenkaan ihmettele ammatinvalintaasi.

        Monessa viestissä edellä on esitetty, että kaiken ajatusteni taustalla on raha. En itse teologina ole tarkasti perillä siitä, mikä osuus yhteisöverosta menee kappeleiden kunnossapitoon ja kappeleiden ylläpidota vastaavien työntekijöiden palkkaukseen, joten en osaa ottaa kantaa siihen, kuinka paljon käytännössä kirkkoon kuulumattomat maksavat kappelien ylläpidosta. Omaa mielipidettäni ei ratkaise todellakaan raha, vaan se, miten vainaja on suhtautunut tai itse suhtautuu kirkon opetukseen. En TODELLAKAAN tarkoita että pitäisi allekirjoittaa kaikki kirkon opetus, mutta itse pidän tärkeänä sitä että kirkon kappelin saaminen olisi kaikille yhtäläinen oikeus, mikäli kristillinen usko ei sodi vainajan tai omaisten arvoja vastaan. Mielestäni ei ole oikein että vaikka vainaja ei itse kuuluisi kirkkoon ja olisi vaikka helluntailainen, niin on mielestäni kummallista että hänen saattohetkeään ei voisi kappelissa viettää. Tämä on siis henkilökohtainen mielipiteeni. Nämä on hienosyisiä asioita, joista olisi hyvä aina keskustella paikallisseurakunnassa jos jotakin ongelmia kappelin käytössä tulee.
        Riina teologi


      • ...
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Jos ajatellaan tilannetta, jossa kaikki kappeliin liittyvät kulut, sen rakentaminen , ylläpito, sähköt, kiinteistöhenkilökunta jne. maksettaisiin yhteisöverosta, tuntuisi reilulta, että kaikilta käyttäjiltä pyydettäisiin saman suuruinen vuokra. Tulee mieleen esim. amerikkalaisissa elokuvissa joskus vilahtavat sairaalakappelit joissa uskonnolliset tunnukset voidaan vaihtaa tilan käyttäjän mukaan tai uskonnottomalle tila voi olla vain ns. hiljainen huone. Siunauskappelit ovat kuitenkin Suomessa nykyisellään ev.lut kirkon sakraalitiloja ja esim. niiden henkilökunnan palkat yms. kulut maksetaan kirkollisveroilla. Tällöin kirkon oikeus päättää tilojen käytöstä ja päätös antaa tilat kirkon jäsenille halvemmalla/ilmaiseksi tuntuu ihan oikeutetulta näin maalaisjärjellä. Onhanm omituista mikäli kirkon jäsen ei saisi mitään "vastinetta" maksamalleen kirkollisverolle.
        Se, miksi sitten jossain on päätetty antaa kappeli ilmaiseksi myös ortodokseille, mutta ei esim. helluntailaisille herättää varmasti kysymyksen reiluudesta. En tiedä miksi näin on päätetty toimia, mielenkiintoista kuulla itsekin mikä tällaisen järjestelyn taustalla on.


        Sanna H, pappi

        Kuten siinä moneen kertaan tänne laitetussa Otto Chronsin kirjoituksessa todettiin, niin kappelien kulut maksetaan yhteisöverosta. Ja mitä se kappelin loitsuttaminen sakraalitilaksi tähän kuuluu? Eikä kirkkoon kuulumattoman vainajan muistotilaisuudessa ole kirkon henkilökuntaa.

        Osoitit tuossakin kirjoituksessai kristillistä ylemmyyttä. Kai sinä mielelläsi näkisit kirkkoon kuulumattomat (paitsi tietenkin ortodoksit) vaikka kaatopaikalle haudattavan!


      • hyväveljet?
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Jos ajatellaan tilannetta, jossa kaikki kappeliin liittyvät kulut, sen rakentaminen , ylläpito, sähköt, kiinteistöhenkilökunta jne. maksettaisiin yhteisöverosta, tuntuisi reilulta, että kaikilta käyttäjiltä pyydettäisiin saman suuruinen vuokra. Tulee mieleen esim. amerikkalaisissa elokuvissa joskus vilahtavat sairaalakappelit joissa uskonnolliset tunnukset voidaan vaihtaa tilan käyttäjän mukaan tai uskonnottomalle tila voi olla vain ns. hiljainen huone. Siunauskappelit ovat kuitenkin Suomessa nykyisellään ev.lut kirkon sakraalitiloja ja esim. niiden henkilökunnan palkat yms. kulut maksetaan kirkollisveroilla. Tällöin kirkon oikeus päättää tilojen käytöstä ja päätös antaa tilat kirkon jäsenille halvemmalla/ilmaiseksi tuntuu ihan oikeutetulta näin maalaisjärjellä. Onhanm omituista mikäli kirkon jäsen ei saisi mitään "vastinetta" maksamalleen kirkollisverolle.
        Se, miksi sitten jossain on päätetty antaa kappeli ilmaiseksi myös ortodokseille, mutta ei esim. helluntailaisille herättää varmasti kysymyksen reiluudesta. En tiedä miksi näin on päätetty toimia, mielenkiintoista kuulla itsekin mikä tällaisen järjestelyn taustalla on.


        Sanna H, pappi

        ”Onhanm omituista mikäli kirkon jäsen ei saisi mitään "vastinetta" maksamalleen kirkollisverolle.”

        Saattoväessä on paljon kirkkoon kuuluvia, jotka maksavat kirkollisveroa. Ortodoksit eivät luterilaiselle kirkolle veroa maksa. Kuitenkin ortodoksit saavat kappelin ilmaiseksi. Tilanne on vähän erikoinen, sillä ortodoksisen kirkon kanssa luterilaisella kirkolla ei ole esim. ehtoollisyhteyttä, mutta monen saattoväkeen kuuluvan kanssa on. Kappelinlainaaminen kuulostaakin hyvävelimeiningiltä, jossa valtionkirkot komppaa toisiaan.


      • kiitos!!!
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Monessa viestissä edellä on esitetty, että kaiken ajatusteni taustalla on raha. En itse teologina ole tarkasti perillä siitä, mikä osuus yhteisöverosta menee kappeleiden kunnossapitoon ja kappeleiden ylläpidota vastaavien työntekijöiden palkkaukseen, joten en osaa ottaa kantaa siihen, kuinka paljon käytännössä kirkkoon kuulumattomat maksavat kappelien ylläpidosta. Omaa mielipidettäni ei ratkaise todellakaan raha, vaan se, miten vainaja on suhtautunut tai itse suhtautuu kirkon opetukseen. En TODELLAKAAN tarkoita että pitäisi allekirjoittaa kaikki kirkon opetus, mutta itse pidän tärkeänä sitä että kirkon kappelin saaminen olisi kaikille yhtäläinen oikeus, mikäli kristillinen usko ei sodi vainajan tai omaisten arvoja vastaan. Mielestäni ei ole oikein että vaikka vainaja ei itse kuuluisi kirkkoon ja olisi vaikka helluntailainen, niin on mielestäni kummallista että hänen saattohetkeään ei voisi kappelissa viettää. Tämä on siis henkilökohtainen mielipiteeni. Nämä on hienosyisiä asioita, joista olisi hyvä aina keskustella paikallisseurakunnassa jos jotakin ongelmia kappelin käytössä tulee.
        Riina teologi

        "itse pidän tärkeänä sitä että kirkon kappelin saaminen olisi kaikille yhtäläinen oikeus"


      • ateistix
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Jos ajatellaan tilannetta, jossa kaikki kappeliin liittyvät kulut, sen rakentaminen , ylläpito, sähköt, kiinteistöhenkilökunta jne. maksettaisiin yhteisöverosta, tuntuisi reilulta, että kaikilta käyttäjiltä pyydettäisiin saman suuruinen vuokra. Tulee mieleen esim. amerikkalaisissa elokuvissa joskus vilahtavat sairaalakappelit joissa uskonnolliset tunnukset voidaan vaihtaa tilan käyttäjän mukaan tai uskonnottomalle tila voi olla vain ns. hiljainen huone. Siunauskappelit ovat kuitenkin Suomessa nykyisellään ev.lut kirkon sakraalitiloja ja esim. niiden henkilökunnan palkat yms. kulut maksetaan kirkollisveroilla. Tällöin kirkon oikeus päättää tilojen käytöstä ja päätös antaa tilat kirkon jäsenille halvemmalla/ilmaiseksi tuntuu ihan oikeutetulta näin maalaisjärjellä. Onhanm omituista mikäli kirkon jäsen ei saisi mitään "vastinetta" maksamalleen kirkollisverolle.
        Se, miksi sitten jossain on päätetty antaa kappeli ilmaiseksi myös ortodokseille, mutta ei esim. helluntailaisille herättää varmasti kysymyksen reiluudesta. En tiedä miksi näin on päätetty toimia, mielenkiintoista kuulla itsekin mikä tällaisen järjestelyn taustalla on.


        Sanna H, pappi

        " Siunauskappelit ovat kuitenkin Suomessa nykyisellään ev.lut kirkon sakraalitiloja ja esim. niiden henkilökunnan palkat yms. kulut maksetaan kirkollisveroilla. Tällöin kirkon oikeus päättää tilojen käytöstä ja päätös antaa tilat kirkon jäsenille halvemmalla/ilmaiseksi tuntuu ihan oikeutetulta näin maalaisjärjellä. Onhanm omituista mikäli kirkon jäsen ei saisi mitään "vastinetta" maksamalleen kirkollisverolle."

        Kaikki kirkkoon kuuluneet vainajat eivät ole koskaan maksaneet kirkollisveroa. Monet taas ovat maksaneet vuosikausia ennen kuin ovat eronneet. Kyllä siinä montulle hintaa tulee, jos vaikka kaksikymmentä vuotta on kirkkoa rahoittanut.

        Mutta erotelkaa vaan ihmisiä vanhaan malliin, siitähän kirkko on tunnettu. Mutta älä silti kuvittele, että tämä keskustelu päättyy, äläkä myöskään kuvittele, etteikö asiasta julkisuudessa aleta puhumaan.


      • ateistix kirjoitti:

        " Siunauskappelit ovat kuitenkin Suomessa nykyisellään ev.lut kirkon sakraalitiloja ja esim. niiden henkilökunnan palkat yms. kulut maksetaan kirkollisveroilla. Tällöin kirkon oikeus päättää tilojen käytöstä ja päätös antaa tilat kirkon jäsenille halvemmalla/ilmaiseksi tuntuu ihan oikeutetulta näin maalaisjärjellä. Onhanm omituista mikäli kirkon jäsen ei saisi mitään "vastinetta" maksamalleen kirkollisverolle."

        Kaikki kirkkoon kuuluneet vainajat eivät ole koskaan maksaneet kirkollisveroa. Monet taas ovat maksaneet vuosikausia ennen kuin ovat eronneet. Kyllä siinä montulle hintaa tulee, jos vaikka kaksikymmentä vuotta on kirkkoa rahoittanut.

        Mutta erotelkaa vaan ihmisiä vanhaan malliin, siitähän kirkko on tunnettu. Mutta älä silti kuvittele, että tämä keskustelu päättyy, äläkä myöskään kuvittele, etteikö asiasta julkisuudessa aleta puhumaan.

        Itse toivoisin, että tällaisissa asioissa päästäisiin sellaisiin ratkaisuihin tulevaisuudessa, ettei kenenkään tarvitsisi tuntea tulleensa erotelluksi tai huonommin kohdelluksi, onpa sitten kirkon jäsen tai ei. Varsinkaan niinkin kipeässä paikassa kuin kuoleman kohdatessa. Näilläkin asioilla on oma historiallinen taustansa ja kehityksensä ja toivonkin että kehitys kehittyy tässäkin asiassa parenpaan suuntaan tulevaisuudessa.

        Sanna Husso, pappi


      • ... kirjoitti:

        Kuten siinä moneen kertaan tänne laitetussa Otto Chronsin kirjoituksessa todettiin, niin kappelien kulut maksetaan yhteisöverosta. Ja mitä se kappelin loitsuttaminen sakraalitilaksi tähän kuuluu? Eikä kirkkoon kuulumattoman vainajan muistotilaisuudessa ole kirkon henkilökuntaa.

        Osoitit tuossakin kirjoituksessai kristillistä ylemmyyttä. Kai sinä mielelläsi näkisit kirkkoon kuulumattomat (paitsi tietenkin ortodoksit) vaikka kaatopaikalle haudattavan!

        Kirkkoon kuulumattomankin vainajan tilaisuudessa on aina läsnä vähintään se yksi kiinteistö työntekijä joka hoitaa esim. ovien avaamisen ja ruumiin siirtelyn yms. Ja tosiaan kuten sanottu, jos kappelin kaikki kulut maksetaan yhteisöveroista olisi mielestäni hyvä, että kaikkia kohdeltaisiin tasaveroisesti katsomuksesta ja kirkkoon kuulumisesta tai kuulumattomuudesta huolimatta. Toivottavasti näissä hautausasioissa päästää tulevaisuudessa malliin, joka tuntuisi reilulta kaikista osapuolista.

        Sanna Husso, pappi


      • ateistix
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Itse toivoisin, että tällaisissa asioissa päästäisiin sellaisiin ratkaisuihin tulevaisuudessa, ettei kenenkään tarvitsisi tuntea tulleensa erotelluksi tai huonommin kohdelluksi, onpa sitten kirkon jäsen tai ei. Varsinkaan niinkin kipeässä paikassa kuin kuoleman kohdatessa. Näilläkin asioilla on oma historiallinen taustansa ja kehityksensä ja toivonkin että kehitys kehittyy tässäkin asiassa parenpaan suuntaan tulevaisuudessa.

        Sanna Husso, pappi

        Sitä minäkin toivon. Tässä kohtaa haluan muistuttaa sellaisesta asiasta, että kirkko verottaa kirkkoon kuulumattoman vainajan kuolinpesää. Onko se mielestäsi oikein? Nyt on ilmeisesti lopultakin muutos asiaan tulossa, mutta kuinka kauan näin on tapahtunut? Eikö kirkolla siis tuossa kohtaa ole ollut mitään kunnioitusta vainajan vakaumusta kohtaan? Eipä tietenkään!


      • ateistix kirjoitti:

        Sitä minäkin toivon. Tässä kohtaa haluan muistuttaa sellaisesta asiasta, että kirkko verottaa kirkkoon kuulumattoman vainajan kuolinpesää. Onko se mielestäsi oikein? Nyt on ilmeisesti lopultakin muutos asiaan tulossa, mutta kuinka kauan näin on tapahtunut? Eikö kirkolla siis tuossa kohtaa ole ollut mitään kunnioitusta vainajan vakaumusta kohtaan? Eipä tietenkään!

        Ei ole tietenkään missään nimessä oikein, että kirkkoon kuulumaton joutuisi eläessään tai kuollessaan maksamaan veroja kirkolle johon ei kuulu. Olen todella huonosti perillä verotukseen liittyvistä asioista, sen paremmin valtion kuin kirkonkaan veroista, mutta hyvä jos jotkin historialliset jäänteet ja epäkohdat puretaan ja asioita parannetaan oikeudenmukaisempaan suuntaan.

        Sanna H. pappi


      • ateistix
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Ei ole tietenkään missään nimessä oikein, että kirkkoon kuulumaton joutuisi eläessään tai kuollessaan maksamaan veroja kirkolle johon ei kuulu. Olen todella huonosti perillä verotukseen liittyvistä asioista, sen paremmin valtion kuin kirkonkaan veroista, mutta hyvä jos jotkin historialliset jäänteet ja epäkohdat puretaan ja asioita parannetaan oikeudenmukaisempaan suuntaan.

        Sanna H. pappi

        Onko mielestäsi oikein, että kirkko verottaa alaikäistä tämän tuloista, jos vanhemmat eivät anna lupaa erota kirkosta, johon ovat lapsensa liittäneet? Ja onko mielestäsi oikein, että jos eroaa kirkosta alkuvuonna, joutuu maksamaan tuloihin perustuvaa kirkollisveroa koko vuoden ajalta?

        Ei mitään lakipykäliä kiitos, vaan sinun mielipiteesi.


      • ateistix kirjoitti:

        Onko mielestäsi oikein, että kirkko verottaa alaikäistä tämän tuloista, jos vanhemmat eivät anna lupaa erota kirkosta, johon ovat lapsensa liittäneet? Ja onko mielestäsi oikein, että jos eroaa kirkosta alkuvuonna, joutuu maksamaan tuloihin perustuvaa kirkollisveroa koko vuoden ajalta?

        Ei mitään lakipykäliä kiitos, vaan sinun mielipiteesi.

        maksavat veroja. Toki tuo kirkosta eroamisen mahdollistava ikäraja voisi olla vaikkapa 16 tai 15, onhan se rippikouluikäkin ja esim. kirkollisissa vaaleissa saa äänestää nykyisellään jo 16 vuotiaana. Monet nuorethan kokevat harmilliseksi myös sen, kun joutuvat vielä lukiossakin opiskelemaan uskontoa jos vanhemmat eivät anna erota kirkosta 15-vuotiaana.

        Sanna H. pappi


      • ateistix
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        maksavat veroja. Toki tuo kirkosta eroamisen mahdollistava ikäraja voisi olla vaikkapa 16 tai 15, onhan se rippikouluikäkin ja esim. kirkollisissa vaaleissa saa äänestää nykyisellään jo 16 vuotiaana. Monet nuorethan kokevat harmilliseksi myös sen, kun joutuvat vielä lukiossakin opiskelemaan uskontoa jos vanhemmat eivät anna erota kirkosta 15-vuotiaana.

        Sanna H. pappi

        "Ei ole tietenkään missään nimessä oikein, että kirkkoon kuulumaton joutuisi eläessään tai kuollessaan maksamaan veroja kirkolle johon ei kuulu."

        Joten jos eroaa vaikkapa helmikuussa (on sitten 18 tai 40-vuotias) niin miksi joutuu maksamaan loppuvuodelta veroa? Eli onko se oikein sinun mielestäsi. Nämä ihmisethän eivät ole enää kirkon jäseniä.

        Ja voin valaista sinua siitä, että todella moni alle 18-vuotias tekee töitä koulun ohella, joista kirkko siis napsii omansa.


      • ateistix kirjoitti:

        "Ei ole tietenkään missään nimessä oikein, että kirkkoon kuulumaton joutuisi eläessään tai kuollessaan maksamaan veroja kirkolle johon ei kuulu."

        Joten jos eroaa vaikkapa helmikuussa (on sitten 18 tai 40-vuotias) niin miksi joutuu maksamaan loppuvuodelta veroa? Eli onko se oikein sinun mielestäsi. Nämä ihmisethän eivät ole enää kirkon jäseniä.

        Ja voin valaista sinua siitä, että todella moni alle 18-vuotias tekee töitä koulun ohella, joista kirkko siis napsii omansa.

        Juu, itsekin olen töitä 15 vuotiaasta asti tehnyt, mutta taisi olla määrät niin vähäisiä, että ns. nollakortilla silloin pääsin. Eikä ole missään nimessä mielestäni oikein, jos joutuu maksamaan veroa kirkolle johon ei kuulu.

        Sanna H. pappi


      • ateistix
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Juu, itsekin olen töitä 15 vuotiaasta asti tehnyt, mutta taisi olla määrät niin vähäisiä, että ns. nollakortilla silloin pääsin. Eikä ole missään nimessä mielestäni oikein, jos joutuu maksamaan veroa kirkolle johon ei kuulu.

        Sanna H. pappi

        kirkon olisi aika mennä samanlaiseen käytäntöön kuin esimerkiksi ammattiliitoissa on, eli jäsenmaksua ei palkasta peritä enää sen jälkeen kun on eronnut. Eikö niin?


      • ateistix kirjoitti:

        kirkon olisi aika mennä samanlaiseen käytäntöön kuin esimerkiksi ammattiliitoissa on, eli jäsenmaksua ei palkasta peritä enää sen jälkeen kun on eronnut. Eikö niin?

        En todellakaan ymmärrä verotuksen päälle juurikaan, mutta kuulostaisi ihan reilulta. En tiedä miten tämä vaan sitten tosiaan verotusteknisesti onnistuu.

        Sanna


      • lintu rauhan saa

        Parahin, Riina- teologi

        Tässä on niitä ongelmia minulle ja useille muillekin.
        Jumalan tahtohan tapahtuu joka tapauksessa, sanovatpa ihmiset, mitä sanovat ja päättävätpä ihmiset, mitä päättävät.

        (Piispojen puheenvuoro 1984):
        ”Kristinuskon historiassa homoseksuaalisuuteen on suhtauduttu kielteisesti, koska Raamattu yksiselitteisesti torjuu sen sekä luonnonvastaisena että pakanuuteen kuuluvana. Homoseksuaalisen taipumuksen toteuttaminen on vastoin Jumalan tahtoa ja siten ruumiin pyhyyden häpäisemistä."

        (Piispojen puheenvuoro 2008):
        ”Kolmas iso kysymys koskee sitä, miten kirkossa tulkitaan pyhää Raamattua. Yksimielisiä ollaan siitä, että sekä Vanhassa että Uudessa testamentissa suhtaudutaan torjuvasti homoseksuaaliseen käyttäytymiseen.”


        28.11.2009
        Mikko Heikka Kirjoittaja on Espoon hiippakunnan piispa ja piispainkokouksen parisuhdelakityöryhmän puheenjohtaja.
        Parisuhteen siunaamisella on teologiset perusteet
        Rekisteröity parisuhde kuuluu muuttuvan etiikan alaan, jossa kirkko voi hyvin tehdä uusia ratkaisuja.

        http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Parisuhteen siunaamisella on teologiset perusteet/1135251081753


        LUE myös
        Väitös: Kirkko on itse etääntynyt avioliiton teologisista perusteista

        http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=39944:vaeitoes-kirkko-on-itse-etaeaentynyt-avioliiton-teologisista-perusteista-&catid=5:tiede&Itemid=7


        LUE myös blogi - en ole suinkaan yksin kummastelemassa kyllä seurakuntien työtekijät ovat nyt kovissa paineissa omantuntonsa kanssa.

        http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=439&id=14458


        Uskon, että Jumalan tahto tapahtuu kaikissa asioissa, ja jätän tämän Jumalan haltuun.

        Omalta osaltani päätän osallistumiseni palstan keskusteluihin Kesäillan valssin sanoin:
        "Iltahämy maita varjoo, satakieli vaikenee.
        Metsä, maa levon saa, tuuli uinahtaa.
        Matkamiehen askel sammuu suviöisen sumun taa.
        Oksallansa lintu rauhan saa.

        Minne kulki, mistä lähti, minne asti ennättää?
        Kuka ties, matkamies puolitiehen jää.
        Taivahalla iltatähti anna suunta, näytä tie,
        mistä polku matkamiehen vie.

        Kuulen iltakellon yli niityn, pellon.
        Ääni kauas kantaa sinivettä, rantaa.
        Elo parhain, halvin, kuni kaiku malmin
        täällä hetken helkkää mitä jälkeen jää?"


      • Kiitos!
        kiitos!!! kirjoitti:

        "itse pidän tärkeänä sitä että kirkon kappelin saaminen olisi kaikille yhtäläinen oikeus"

        Lisään vielä, että mielestäni sinulla oli asiaan inhimillisyyttä korostava mielipide. Koko kommenttisi on täyttä asiaa. Tosin tuota vierastan, että seurakunnalla on niin suuri itsemääräämisoikeus että vaikkapa pienellä paikkakunnalla kirkkoherra saa halutessaan evätä kappelin (syitä on tarvittaessa helppo keksiä). Tosin tuo viimeinenhän ei ollut sinun mielipiteesi, vaan kerroit vain, kuinka kirkko toimii.


      • ateistix
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        En todellakaan ymmärrä verotuksen päälle juurikaan, mutta kuulostaisi ihan reilulta. En tiedä miten tämä vaan sitten tosiaan verotusteknisesti onnistuu.

        Sanna

        jos vaan tahtoa löytyy? Kyllä nytkin voi veroprosenttiaan muuttaa kesken vuoden, jos esimerkiksi tulot muuttuvat joko työttömyyden tai isomman palkan takia. Verotoimistossa kyllä osataan (useimmiten) laskea mikä olisi oikea veroprosentti koko vuodelta jos vaikka sellainen ihme tapahtuisi, että saisi uuden työpaikan ja palkka nousisi seuraavilta kymmeneltä kuukaudelta kolmellasadalla kuukaudessa.


      • ...
        ateistix kirjoitti:

        jos vaan tahtoa löytyy? Kyllä nytkin voi veroprosenttiaan muuttaa kesken vuoden, jos esimerkiksi tulot muuttuvat joko työttömyyden tai isomman palkan takia. Verotoimistossa kyllä osataan (useimmiten) laskea mikä olisi oikea veroprosentti koko vuodelta jos vaikka sellainen ihme tapahtuisi, että saisi uuden työpaikan ja palkka nousisi seuraavilta kymmeneltä kuukaudelta kolmellasadalla kuukaudessa.

        " Kyllä nytkin voi veroprosenttiaan muuttaa kesken vuoden, jos esimerkiksi tulot muuttuvat joko työttömyyden tai isomman palkan takia."

        Olen monena vuonna tehnyt tuon, jos on tilanne muuttunut. Pätkätyöläisenä se on järkevää. Ei siinä "veroteknisesti" mitään ongelmaa kirkolle olisi, mutta kun se ei vaan halua luopua veronmaksajista. Miten tuollainen kirkollisverolaki on koskaan saatu aikaseksi, en ymmärrä. Ja milloin?


      • ...
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        maksavat veroja. Toki tuo kirkosta eroamisen mahdollistava ikäraja voisi olla vaikkapa 16 tai 15, onhan se rippikouluikäkin ja esim. kirkollisissa vaaleissa saa äänestää nykyisellään jo 16 vuotiaana. Monet nuorethan kokevat harmilliseksi myös sen, kun joutuvat vielä lukiossakin opiskelemaan uskontoa jos vanhemmat eivät anna erota kirkosta 15-vuotiaana.

        Sanna H. pappi

        etkö sinä näe mitään ongelmaa siinä, että lapsi on pakolla kirkon jäsen ja siitä saa vasta täysi-ikäisenä erota? Etkö?

        Otetaan yhtä absurdi esimerkki kuin kirkon pakkojäsenyys. Sinut on parikuukautisena liitetty urheiluseuraan. Suomen laki velvoittaa sinut käymään seitsenvuotiaasta asti kaksi tai kolme kertaa viikossa harkoissa ja sen päälle tietysti kilpailut. Et voi jäädä niistä pois, koska jos et mene, niin menetät kansalaisoikeutesi (vrt. koulutodistus). Sinun on siis jumpattava, pelattava tai mitä ikinä kunnes täytät kahdeksantoista vuotta ja saat päättää itse jäsenyydestäsi. Ja jos ansaitset jotain rahaa vaikka kesätöissä, niin joudut itse maksamaan jäsenyydestäsi, koska laki ei velvoita vanhempiasi maksamaan.


      • ... kirjoitti:

        etkö sinä näe mitään ongelmaa siinä, että lapsi on pakolla kirkon jäsen ja siitä saa vasta täysi-ikäisenä erota? Etkö?

        Otetaan yhtä absurdi esimerkki kuin kirkon pakkojäsenyys. Sinut on parikuukautisena liitetty urheiluseuraan. Suomen laki velvoittaa sinut käymään seitsenvuotiaasta asti kaksi tai kolme kertaa viikossa harkoissa ja sen päälle tietysti kilpailut. Et voi jäädä niistä pois, koska jos et mene, niin menetät kansalaisoikeutesi (vrt. koulutodistus). Sinun on siis jumpattava, pelattava tai mitä ikinä kunnes täytät kahdeksantoista vuotta ja saat päättää itse jäsenyydestäsi. Ja jos ansaitset jotain rahaa vaikka kesätöissä, niin joudut itse maksamaan jäsenyydestäsi, koska laki ei velvoita vanhempiasi maksamaan.

        Huono esimerkki, koska kirkossa ei ole pakko käydä.


      • Kössönöm
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Kirkkoon kuulumattomankin vainajan tilaisuudessa on aina läsnä vähintään se yksi kiinteistö työntekijä joka hoitaa esim. ovien avaamisen ja ruumiin siirtelyn yms. Ja tosiaan kuten sanottu, jos kappelin kaikki kulut maksetaan yhteisöveroista olisi mielestäni hyvä, että kaikkia kohdeltaisiin tasaveroisesti katsomuksesta ja kirkkoon kuulumisesta tai kuulumattomuudesta huolimatta. Toivottavasti näissä hautausasioissa päästää tulevaisuudessa malliin, joka tuntuisi reilulta kaikista osapuolista.

        Sanna Husso, pappi

        "Kirkkoon kuulumattomankin vainajan tilaisuudessa on aina läsnä vähintään se yksi kiinteistö työntekijä joka hoitaa esim. ovien avaamisen ja ruumiin siirtelyn yms. Ja tosiaan kuten sanottu, jos kappelin kaikki kulut maksetaan yhteisöveroista olisi mielestäni hyvä, että kaikkia kohdeltaisiin tasaveroisesti katsomuksesta ja kirkkoon kuulumisesta tai kuulumattomuudesta huolimatta. Toivottavasti näissä hautausasioissa päästää tulevaisuudessa malliin, joka tuntuisi reilulta kaikista osapuolista."

        - Ne kappelit maksetaan yhteisöverosta, joten miten tuo kommenttisi on mitenkään relevantti? Ja mietihän sitä, että joku kirkosta eronnut on saattanut maksaa kirkolle vuosikausia veroja. Tai joku ei ole maksanut ollenkaan, mutta on silti kirkon jäsen.


      • ...
        mave kirjoitti:

        Huono esimerkki, koska kirkossa ei ole pakko käydä.

        että uskonnonopetuksessa on pakko käydä, jos on kirkkoon liitetty.


      • tali ja tintti

        Kirjoitat, että 'On todellakin tärkeää että palstalla OIKEASTI tullaan kuulluksi.'

        No, nimimerkki 'lintu rauhan saa' kysyy: "Onko niitä teologisia perusteita homouden harjoittamisen synnittömyyden julistajilla? Olisi mukava kuulla arvoisien "avarakatseisten" kirkon palkannauttijavastaajien esittävän __teologisia perusteluita__ vastauksissaan eikä vain jotain itsekehuja, että kerrotaan vastaajien olevan "etupäässä nuorekkaita ja avarakatseisia"."

        Ei tullut nimimerkki 'lintu rauhan saa' kuulluksi. Joten minäpä toistan saman kysymyksen teologisista perusteista, Riina vai Sanna?


      • Kössönöm
        hyväveljet? kirjoitti:

        ”Onhanm omituista mikäli kirkon jäsen ei saisi mitään "vastinetta" maksamalleen kirkollisverolle.”

        Saattoväessä on paljon kirkkoon kuuluvia, jotka maksavat kirkollisveroa. Ortodoksit eivät luterilaiselle kirkolle veroa maksa. Kuitenkin ortodoksit saavat kappelin ilmaiseksi. Tilanne on vähän erikoinen, sillä ortodoksisen kirkon kanssa luterilaisella kirkolla ei ole esim. ehtoollisyhteyttä, mutta monen saattoväkeen kuuluvan kanssa on. Kappelinlainaaminen kuulostaakin hyvävelimeiningiltä, jossa valtionkirkot komppaa toisiaan.

        "Saattoväessä on paljon kirkkoon kuuluvia, jotka maksavat kirkollisveroa."

        - Siksipä onkin kummallista, että vainajan kirkkoon kuulumattomuus ratkaisee, saako kappelia tai ei.


      • ~~~~~~~~~~
        tali ja tintti kirjoitti:

        Kirjoitat, että 'On todellakin tärkeää että palstalla OIKEASTI tullaan kuulluksi.'

        No, nimimerkki 'lintu rauhan saa' kysyy: "Onko niitä teologisia perusteita homouden harjoittamisen synnittömyyden julistajilla? Olisi mukava kuulla arvoisien "avarakatseisten" kirkon palkannauttijavastaajien esittävän __teologisia perusteluita__ vastauksissaan eikä vain jotain itsekehuja, että kerrotaan vastaajien olevan "etupäässä nuorekkaita ja avarakatseisia"."

        Ei tullut nimimerkki 'lintu rauhan saa' kuulluksi. Joten minäpä toistan saman kysymyksen teologisista perusteista, Riina vai Sanna?

        Haloo, onko Kirkko kuulolla

        Teologisia perusteita, kiitos


      • tali ja tintti kirjoitti:

        Kirjoitat, että 'On todellakin tärkeää että palstalla OIKEASTI tullaan kuulluksi.'

        No, nimimerkki 'lintu rauhan saa' kysyy: "Onko niitä teologisia perusteita homouden harjoittamisen synnittömyyden julistajilla? Olisi mukava kuulla arvoisien "avarakatseisten" kirkon palkannauttijavastaajien esittävän __teologisia perusteluita__ vastauksissaan eikä vain jotain itsekehuja, että kerrotaan vastaajien olevan "etupäässä nuorekkaita ja avarakatseisia"."

        Ei tullut nimimerkki 'lintu rauhan saa' kuulluksi. Joten minäpä toistan saman kysymyksen teologisista perusteista, Riina vai Sanna?

        Ps. 139:13-18 Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut.
        Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Ihmeellisiä ovat sinun tekosi, minä tiedän sen.
        Minä olen saanut hahmoni näkymättömissä, muotoni kuin syvällä maan alla, mutta sinulta ei pieninkään luuni ole salassa.
        Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut.
        Kuinka ylivertaisia ovatkaan sinun suunnitelmasi, Jumala, kuinka valtava onkaan niiden määrä!
        Jos yritän niitä laskea, niitä on enemmän kuin on hiekanjyviä. Minä lopetan, mutta tiedän: sinä olet kanssani.

        Room. 13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa

        Joh. 15:17 Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne

        Näitä Raamatunkohtia ei ole rajattu koskemaan vain tiettyjä ihmisiä.

        Luterilaisen etiikan ja opin mukaan jokainen ihminen on arvokas, jokaisella on ihmisarvo.
        Kymmenen käskyä, Kultainen sääntö ja Rakkauden kaksoiskäsky ovat luterilaisen etiikan peruslähtökohtia. Homoseksuaalit eivät riko mitään näistä.

        pappi Sonja


      • tali ja tintti
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Ps. 139:13-18 Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut.
        Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Ihmeellisiä ovat sinun tekosi, minä tiedän sen.
        Minä olen saanut hahmoni näkymättömissä, muotoni kuin syvällä maan alla, mutta sinulta ei pieninkään luuni ole salassa.
        Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut.
        Kuinka ylivertaisia ovatkaan sinun suunnitelmasi, Jumala, kuinka valtava onkaan niiden määrä!
        Jos yritän niitä laskea, niitä on enemmän kuin on hiekanjyviä. Minä lopetan, mutta tiedän: sinä olet kanssani.

        Room. 13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa

        Joh. 15:17 Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne

        Näitä Raamatunkohtia ei ole rajattu koskemaan vain tiettyjä ihmisiä.

        Luterilaisen etiikan ja opin mukaan jokainen ihminen on arvokas, jokaisella on ihmisarvo.
        Kymmenen käskyä, Kultainen sääntö ja Rakkauden kaksoiskäsky ovat luterilaisen etiikan peruslähtökohtia. Homoseksuaalit eivät riko mitään näistä.

        pappi Sonja

        Kyllä Jumala on ihmisen luonut ja nähnyt meidät jo idullaan, mutta ei nuo kohdat yksistään kerro, onko homous syntiä vai ei. Ja kun ne ei kerro, pitää ottaa muualta Raamatusta kohtia asian ymmärtämiseksi.

        VT:n sana:
        — "Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on kauhistus" (3.Moos.18:22)
        vahvistetaan UT:ssa:
        — "Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen; samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti." (Room.1:26-27)
        — "Miehimykset eivät peri Jumalan valtakuntaa." (1.Kor.6:9)

        Jättääkö Raamattu tilaa homoseksuaalisille parisuhteille?
        http://www.kotimaa24.fi/blogit/luetuimmat/article/?bid=270&id=4314

        Onko homous synnynnäistä:
        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/tiede/627/tutkimus_homoidentiteetti_siirtyy_seuraavalle_sukupolvelle

        Rakkaus ei tee lähimmäisilleen mitään pahaa, rakkaus siis kertoo, mikä erottaa ihmisen Jumalasta eli sen, minkä Hän on sanassaan ilmoittanut synniksi. Pahan tekemistä on pimittää, mitä mieltä ihmisen luoja on homoudesta, jonka varmasti suurin osa ihmisistä ihan luonnostaan kokee luonnonvastaiseksi. Yhä useammilla tämä sisäinen tunto on sammunut, jolloin ei edes yleinen ilmoitus luonnossa puhuttele, vaan julistetaan ettei jumalia ole.


      • ... kirjoitti:

        että uskonnonopetuksessa on pakko käydä, jos on kirkkoon liitetty.

        En tuota ajatellut...


      • ... kirjoitti:

        että uskonnonopetuksessa on pakko käydä, jos on kirkkoon liitetty.

        Jos koulu ja kirkko erotettaisiin näin aluksi, kun odotetaan kirkon ja valtion eroa?


    • edustat ev.lut-kirkkoa ja tunnet lähinnä sen sakramentit.

      Mutta otetaan malliksi vaikka Suomessa olevat uskonnolliset liikkeet ja yhteisöt, niin miksi niitä on niin "moneen lähtöön".
      Kuitenkin ne yhteisöt ovat kristillisiä ja heillä lienee eri arvomaailma kuin Teillä. Toki Suomi on yhdistysten luvattu maa ja täällä on uskonnon vapaus.

      Mutta miksi tarvitaan niin monia yhteisöjä ?

      Ystävällisesti Epi.....

    • Minua keittää suunnattomasti kirkon...tai oikeastaan koko yhteiskunnan tekemä mainostaminen väärillä tiedoilla, jotta saatais ihmiset uskomaan valheellisiin asioihin.... Yhteiskuntahan mainostaa terveydenhoidon olevan ilmaista..jne...

      Kirkko mainostaa raamatun olevan sen perusta...No perusta ja perusta... Jos käyttää sieniä, LSD:tä ja runsaasti mielikuvitusta, niin kyllähän luterilainen usko pohjautuu raamattuun. Mikä on sellainen uskonto, missä Jumala "tekee" kirjan, missä mikään ei pidä paikkaansa nykyisten johtajien mukaan ja narsistiset ihmiset yrittää sitten pienessä piirissä äänestellä mitä mieltä Jumala on tänä päivänä asioista....ja miten ihmisten kuuluu uskoa.

      Kertokoot kirkko mitä siellä raamatussa oikeasti kerrotaan, eikä yritä muuttaa sitä asiaa mainostoimiston kautta myyvempään muotoon. Kertokaa se raaka totuus ja antakaa ihmisten päättää saamillaan tiedoilla uskosta. Nythän itsensä korottaneet narsistiset uskonnolliset johtajat yrittää pedata uraansa ja paikkaansa historiassa ja ovat unohtaneet seurakuntalaiset...Olisi hienoa nähdä, jos palattais sorvin ääreen ja saarnaisitte sen minkä oikeasti tiedätte, ettekä sitä mitenkä toivoisitte asioiden olevan...

      Nythän ei-uskovaiset ja konservatiivit tuovat vain esille mitä raamatussa sanotaan ja antavat ihmisten päättää asiasta. Kirkon kantahan on myydä unelmahöttöä ihmisille, sillä kirkon mielestähän ihmisillä ei ole kykyä oikeasti ymmärtää asioita...heillä pirulaisilla kun ei ole teologian maisterin tutkintoa...saatika tohtorin arvoa..

    • melko tyhjää

      kypsempää ja syvällisempää otetta kyllä olisi kirkolta toivonut.
      Nythän tämä on hiukan sellaista teinitouhua.

      • safde

        Samaa mieltä.


    • Olisi mielenkiintoista lukea välillä niitäkin viestejä, kun joku kuuntelevan kirkon kirjoittajista onkin eri mieltä toisen kirjoittajan kanssa. Muutenkin voisitte joihinkin aiheisiin kirjoittaa enemmän omia mielipiteitänne eikä vain "kirkossa ollaan montaa mieltä" tai edellisen kuunteleva kirkkolaisen kirjoituksen komppaamista.

      Lisäksi kaipaisin enemmän raamatullisia perusteluita silloin kun kysyjätkin vetoavat Raamattuun. Kuunteleva kirkkolaiset näyttävät vetoavan useammin aivan johonkin muuhun kuin Raamattuun. Yhdessäkin keskustelussa joku diakoneista vetosi arkkipiispan sanomisiin jossain mtv3:n uutisessa eikä asiaan sen jälkeen enää vastattu.

      Lisäksi kaipaan nimimerkkiä belial_666. Ei kai häntä ole bannattu? Huumorintajuiselta vaikuttava kirjoittaja, joka ei toista itseään ja sopivasti ravistelee kun keskustelu meinaa urautua totuttuihin lässytyksiin.

      • miehisyyttä peliin

        sellaista haastavaa otetta näiltä kirkon vastaajilta. Nythän se on sellaista hymistelyä ja melkein mihin vaan samaa mieltä olemista.
        Olisi mielenkiintoista tosiaan nähdä jotakin omaa kirkolta. Mitä kirkolla on sellaista, mitä ei ole muilla. Nyt tämä on pelkkää myötäilyä ja pään silittämistä. Ketä se kiinnostaa.


      • miehisyyttä peliin kirjoitti:

        sellaista haastavaa otetta näiltä kirkon vastaajilta. Nythän se on sellaista hymistelyä ja melkein mihin vaan samaa mieltä olemista.
        Olisi mielenkiintoista tosiaan nähdä jotakin omaa kirkolta. Mitä kirkolla on sellaista, mitä ei ole muilla. Nyt tämä on pelkkää myötäilyä ja pään silittämistä. Ketä se kiinnostaa.

        Emme ole samaa mieltä siitä, ettei Jumala olisi olemassa.

        Kirkko ei ole maailmasta erillinen. Meillä vastaajilla ei ole kirkkoa, jota teillä lukijoilla ei olisi. Kirkolla - siis meillä kaikilla - on armo Kristuksen ansiosta. Meillä on Jumalan ehtymätön rakkaus ja lupaus iankaikkisesta elämästä. Meillä on armo ja arvo, jota ei ansaita omilla teoilla, kuten monissa muissa uskonnoissa, vaan kirkossa me kelpaamme Jumalallemme juuri tällaisina. :) Se on paljon se :)

        Usko antaa myös ymmärrystä ja toisten kunnioitusta. Siksi ei ole tarvetta lähteä haastamaan tai varsinkaan pilkkaamaan toisin ajattelevia.

        pappi Sonja


    • Kössönöm

      että täältä ei poistettaisi ketjuja, vaikka ne joidenkin mielestä saattavat kiusallisilta tuntuakin. Ihan harmittomiakin ketjuja on poistettu, koska ilmeisesti joku tyyppi ei pidä joistain kirjoittajista ja ilmoittaa poistoon mitä tahansa. Teidän pitää ilmoittaa ylläpidolle, että te vastaatte tämän palstan poistoista, jos tarvetta on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      154
      13535
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      74
      9804
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      99
      9172
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

      – Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      21
      8159
    5. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

      Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      40
      6783
    6. 150
      6195
    7. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      72
      4308
    8. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      24
      3415
    9. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      39
      3407
    10. En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen

      Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä
      Maailman menoa
      401
      1300
    Aihe