Miksi Ajovarmalla on monopoli?

Tahdon selvityksen

Asiakashan sen ajotutkinnon maksaa eikä Trafi! Kuka omistaa Ajovarma OY:n ja A-katsastus OY:n?

35

4030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a.j.ovarma

      Sun olis kannattanut osallistua avoimeen tarjouskilpailuun viime vuonna. Ajovarma Oy oli ainut tarjouksen tehnyt firma, ja sai näinollen monopooliaseman viideksi seuraavaksi vuodeksi eteenpäin.

      • minkät taakseen jät.

        Todellinen kilpailua syntyy vain kun on useampi palvelun tarjoaja, mutta kuten on huommattu ei hintakilpailua saada aikaseksi vaikka palvelun tuottajia olisi useampi esim. katsastus. Tutkinnonvastaanotosta muodostuisi kilpailua vain palvelun tasolla. Ajovarman historia juotaa juurensa niin pitkälle vuosien taakse ja sillä on etulyöntiasema ajalta jolloin valtio omisti kyseisen lafkan. Historiaa; kun toiminta vapautettiin kilpailulle niin ensimmäinen lupa myönnettiin vain kolmeksivuodeksi. Uusi yrittäjä pääkaupunkiseudulla hankki vakuudet, koneet, vuokratilat, työlntekijät ym. ja rahaa laitettiin kiini varmaan aikamoineen määrä ja kolmenvuoden kuluttua homma loppui, kun nykyinen Ajovarma pystyi tekemään edullisemman tarjouksen. Tarjouksen tekeminen edullisemmin oli helppoa, kun kaikki tarvittava oli jo valmiiksi olemassa ennen kilpailutusta olleelta ajalta. Ajovarma ja katsastustoiminta yhtiöitettiin ja myytiin eteen päin. Viimeinen tieto minulla on että sen omistaa joku ulkomainen sijoitus yhtiö. Mikä lienee myyntisopimuksen tae montako vuotta yrityksen on saatava tarjouskilpailu voitto. Onhan meillä esimerkkejä Suomalaisista valtion yritysten tekemista korptio kaupoista


    • Demokraattinen

      Miksi pitää "kilpailuttaa" monopoliasema?

      • a.j.ovarma

        Ei se ole Ajovarman syy, jos kukaan muu ei osallistunut tarjouskilpailuun. Pistäkää nyt kalenteriin muistiin, että viiden vuoden päästä asia on taas seuraavan kerran tapetilla.


      • Demokraattinen
        a.j.ovarma kirjoitti:

        Ei se ole Ajovarman syy, jos kukaan muu ei osallistunut tarjouskilpailuun. Pistäkää nyt kalenteriin muistiin, että viiden vuoden päästä asia on taas seuraavan kerran tapetilla.

        En kysynyt Ajovarman syitä! Opettele luetun ymmärtäminen! Miksi pitää olla monopoliasema, joka "kilpailutetaan"? Käytän sitaatteja koska kilpailijoita ei ole ollut kilpailutustilanteessa, mikä johtuu juuri Ajovarman monopolista, eli Ajovarma on jatkuvasti ainoa toimija. Jos pätevät liikenneopettajat voisivat automaattisesti ottaa ajotutkintoja vastaan vaikka omistamansa yrityksen laskuun, niin ajotutkintomonopoli purkautuisi.


      • Desert storm
        Demokraattinen kirjoitti:

        En kysynyt Ajovarman syitä! Opettele luetun ymmärtäminen! Miksi pitää olla monopoliasema, joka "kilpailutetaan"? Käytän sitaatteja koska kilpailijoita ei ole ollut kilpailutustilanteessa, mikä johtuu juuri Ajovarman monopolista, eli Ajovarma on jatkuvasti ainoa toimija. Jos pätevät liikenneopettajat voisivat automaattisesti ottaa ajotutkintoja vastaan vaikka omistamansa yrityksen laskuun, niin ajotutkintomonopoli purkautuisi.

        Ajovarma Oy on kuljettajantutkintojen vastaanottamiseen erikoistunut yritys, joka on A-Katsastus Oy:n tytäryhtiö

        http://www.ajovarma.fi/ajovarma-oy/Sivut/default.aspx

        A-Katsastus myytiin Bridgepointille
        MB Rahastot on rinnakkaissijoittajiensa kanssa luopunut A-Katsastuksen omistuksesta ja myynyt yrityksen eurooppalaiselle pääomasijoittajalle Bridgepointille. Yrityksen johto jatkaa omistajana ja nykyisissä tehtävissään.

        http://www.teollisuussijoitus.fi/uutiset/?x20891=20372

        Brigdepoint omistaa A-katsastuksen ja Terveystalon

        http://www.bridgepoint.eu/current-investments

        Ulkomaiset eläkesäätiöt ja Pohjoisamerikan sijoittajat pääosassa Bridgepointissa

        http://www.bridgepoint.eu/our-investors


      • Tosi on
        Demokraattinen kirjoitti:

        En kysynyt Ajovarman syitä! Opettele luetun ymmärtäminen! Miksi pitää olla monopoliasema, joka "kilpailutetaan"? Käytän sitaatteja koska kilpailijoita ei ole ollut kilpailutustilanteessa, mikä johtuu juuri Ajovarman monopolista, eli Ajovarma on jatkuvasti ainoa toimija. Jos pätevät liikenneopettajat voisivat automaattisesti ottaa ajotutkintoja vastaan vaikka omistamansa yrityksen laskuun, niin ajotutkintomonopoli purkautuisi.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980535

        Nykyisin tutkinnon vastaanottajaksi vaaditaan kahden vuoden kokemus liikenneopettajana.

        Tuo kilpailutus on avoin ja siihen voi ottaa osaa kaikki jotka haluaa. Mutta tosi asia on se että vain Ajovarmalla on siihen riittävä tietotaito, kalusto, toimitilat ja henkilökunta.


      • dfgasdfdaswfsd
        Tosi on kirjoitti:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980535

        Nykyisin tutkinnon vastaanottajaksi vaaditaan kahden vuoden kokemus liikenneopettajana.

        Tuo kilpailutus on avoin ja siihen voi ottaa osaa kaikki jotka haluaa. Mutta tosi asia on se että vain Ajovarmalla on siihen riittävä tietotaito, kalusto, toimitilat ja henkilökunta.

        mutta miksi tarvitaan monopolia, edes kilpailutettua? miksei samaan aikaan voisi toimia useampi eri toimijakin? vähän kuin että jos kylällä on neste, voi sinne statoil silti perustaa bensiksen.
        ei minkäänlainen monopoli koskaan tuota avointa kilpailua. ja avoin kilpailu on ainoa joka on asiakkaan etu.


      • Trafiiii
        dfgasdfdaswfsd kirjoitti:

        mutta miksi tarvitaan monopolia, edes kilpailutettua? miksei samaan aikaan voisi toimia useampi eri toimijakin? vähän kuin että jos kylällä on neste, voi sinne statoil silti perustaa bensiksen.
        ei minkäänlainen monopoli koskaan tuota avointa kilpailua. ja avoin kilpailu on ainoa joka on asiakkaan etu.

        Bensanmyynnin toimiluvat eivät ole vielä Trfin päätettävissä, onneksi!


    • Kyllästynyt maksaan

      Joku voisi tästäkin tehdä hyvän ohjelmaidean MOT-jakson ylen ohjelmistoon.

      Pojalla vedettiin jo TOINEN mopoinssi hylkyyn ihan turhin perustein, mm. visiirin väärä asento tms!

      WTF mitä kusetusta koko firma.

      • Helppoa rahastusta

        Itse tein ilmoituksen MOT:lle syksyllä hylätystä (B) inssistä, jonka perusteena käytännössä oli opetusluvalla opettaminen, vaikka tutvo kyllä keksi muun syyn. Koko ajon aikana ei maininnut mitään konfliktivirhettä. Autossa oli verkkokaupan pieni videokamera gps telineessä kiinni, joka videoi (sallittua) koko tapahtuman (ei siis piilotettu, vaikkei tutvolle siitä mainittukaan). Mitään hylkäämiseen johtavaa ajovirhettä ei tullut ja video katsottiin läpi useammankin ajokortin omaavan henkilön kanssa. Kukaan ei osannut kertoa missä virhe olisi tullut (eivät siis tienneet tutvon perustelua). Osa videon nähneistä oli opettanut myös opetusluvalla ja eka inssi oli hylätty myös heillä. En kuitenkaan lähettänyt tuota videota MOT:iin, koska aseman päällikön kanssa sovittiin ettei laiteta jakeluun. Nyt kuitenkin taidan laittaa jakeluun, koska haastateltuani useita opeusluvalla opettaneita, kaikilta hylätty ensimmäinen inssi. Ehdotin MOT:lle syksyllä, että selvittävät onko opetuslupalaisten hylkäys% suurempi. Tuli vain sellainen vaikutelma, että Ajovarma rahastaa helppoa rahaa opetuslupalaisilla, koska valitaminen on lähes yhtä kallista (pitäis kyllä olla maksutonta) ja hitaampi prosessi kuin uusinta. Eipä oo kyllä sellaista ohjelmaan näkynyt. Jotenkin jäi vain sellainen vaikutelma, että ajovarma jäin housut nilkoissa kiinni ja heille tuli oikeasti hätä, että asiasta tulee julkinen. Autokoululaisia eivät ehkä hylkää yhtä helposti, koska se pitäis perustella autokoululle ja toisi heille huonoa mainetta. Kyykyttävät siis kaikkia muita, joita on helppo kyykyttää. Ajovarman toiminta (rehellisyys) on tutkittava perusteellisesti.


      • Ammattilainen?
        Helppoa rahastusta kirjoitti:

        Itse tein ilmoituksen MOT:lle syksyllä hylätystä (B) inssistä, jonka perusteena käytännössä oli opetusluvalla opettaminen, vaikka tutvo kyllä keksi muun syyn. Koko ajon aikana ei maininnut mitään konfliktivirhettä. Autossa oli verkkokaupan pieni videokamera gps telineessä kiinni, joka videoi (sallittua) koko tapahtuman (ei siis piilotettu, vaikkei tutvolle siitä mainittukaan). Mitään hylkäämiseen johtavaa ajovirhettä ei tullut ja video katsottiin läpi useammankin ajokortin omaavan henkilön kanssa. Kukaan ei osannut kertoa missä virhe olisi tullut (eivät siis tienneet tutvon perustelua). Osa videon nähneistä oli opettanut myös opetusluvalla ja eka inssi oli hylätty myös heillä. En kuitenkaan lähettänyt tuota videota MOT:iin, koska aseman päällikön kanssa sovittiin ettei laiteta jakeluun. Nyt kuitenkin taidan laittaa jakeluun, koska haastateltuani useita opeusluvalla opettaneita, kaikilta hylätty ensimmäinen inssi. Ehdotin MOT:lle syksyllä, että selvittävät onko opetuslupalaisten hylkäys% suurempi. Tuli vain sellainen vaikutelma, että Ajovarma rahastaa helppoa rahaa opetuslupalaisilla, koska valitaminen on lähes yhtä kallista (pitäis kyllä olla maksutonta) ja hitaampi prosessi kuin uusinta. Eipä oo kyllä sellaista ohjelmaan näkynyt. Jotenkin jäi vain sellainen vaikutelma, että ajovarma jäin housut nilkoissa kiinni ja heille tuli oikeasti hätä, että asiasta tulee julkinen. Autokoululaisia eivät ehkä hylkää yhtä helposti, koska se pitäis perustella autokoululle ja toisi heille huonoa mainetta. Kyykyttävät siis kaikkia muita, joita on helppo kyykyttää. Ajovarman toiminta (rehellisyys) on tutkittava perusteellisesti.

        Oiskohan nyt vain näin, että ammattikseen opetustyötä tekevät saattaisivat olla pätevämpiä kuin sinä?
        Toki me kaikki ajokortilliset tiedämme liikenteestä kaiken ja olemme muita parempia, kuten sinä?
        Turvallisen liikennöimisen perusasiat pitää opettaa jo heti alkuvaiheessa, ajokokeen arvosteluperusteet löytyvät oheisesta linkistä.

        Ajokortin saaminen on helppoa, kunhan;


        http://www.trafi.fi/filebank/a/1322565925/acd2db13cfd7d2644731fdefbc8287c0/4397-KuljettajantutkinnonajokoeluokatMA1AjaB_vanha.pdf


      • 27vuotta 70% bonus
        Ammattilainen? kirjoitti:

        Oiskohan nyt vain näin, että ammattikseen opetustyötä tekevät saattaisivat olla pätevämpiä kuin sinä?
        Toki me kaikki ajokortilliset tiedämme liikenteestä kaiken ja olemme muita parempia, kuten sinä?
        Turvallisen liikennöimisen perusasiat pitää opettaa jo heti alkuvaiheessa, ajokokeen arvosteluperusteet löytyvät oheisesta linkistä.

        Ajokortin saaminen on helppoa, kunhan;


        http://www.trafi.fi/filebank/a/1322565925/acd2db13cfd7d2644731fdefbc8287c0/4397-KuljettajantutkinnonajokoeluokatMA1AjaB_vanha.pdf

        Itseasiassa trafin sivulta löytyy nykyisin tilasto, jossa selviää kuljettajatutkintojen määrä ja kuinka paljon niistä on opetusluvalla. Samoin sieltä selviää että autokoulun kautta saa 72% kortin eka kerralla ja opetusluvalla 63%. Osa tuosta varmaan opettajasta kiinni, mutta kyllä siinä on oiva tilaisuus ajovarman toimia hieman tulkinnanvaraisesti ja ottaa muutama euro lisää. Omakohtainen kokemus puhuu puolestaa, sillä noin suureen eroon en muuten usko. Mielestäni jos autokouluissakin on noin huono läpäisy%, niin ei mene hyvin heilläkään. Mitään vaaraa aiheuttavaa konfliktivirhettä ei todellaan ollut, joten kyllä konttorin pihalla keksitty hätävale vaaraa aiheuttaneesta virheestä oli puhdasta kyykytystä. Jos oikein tarkkaan tutkii niin ehkä pari huomautuksen arvoista juttua oli, mutta joista tutvo ei maininnut mitään. Kaikki ko. kaupungin kompapaikatkin oli tiedossa aiemmin. Lisäksi tuon kyykyttämisen huomasin itse omakohtaisesti, kun yhdistäkortin suoritin pari vuotta aiemmin. Käski ajaa aivan käsittämättömiä reittejä, joihin ei edes hlöautolla meinaa sopia. Mutta ei saanut minua kyykytettyä, koska osaan ajaa yhdistelmää senttien tarkkuudella. Että se siitä ammattilaisuudesta, joka kuitenkaan ei ole se miksi luulet. Autonkin olen jo omistanut 16v:sta ja ratin väännetty jo ennen sitä. Mutta omalta osalta päätän tämän tähän tällä palstalla.


      • kakinen 1
        Helppoa rahastusta kirjoitti:

        Itse tein ilmoituksen MOT:lle syksyllä hylätystä (B) inssistä, jonka perusteena käytännössä oli opetusluvalla opettaminen, vaikka tutvo kyllä keksi muun syyn. Koko ajon aikana ei maininnut mitään konfliktivirhettä. Autossa oli verkkokaupan pieni videokamera gps telineessä kiinni, joka videoi (sallittua) koko tapahtuman (ei siis piilotettu, vaikkei tutvolle siitä mainittukaan). Mitään hylkäämiseen johtavaa ajovirhettä ei tullut ja video katsottiin läpi useammankin ajokortin omaavan henkilön kanssa. Kukaan ei osannut kertoa missä virhe olisi tullut (eivät siis tienneet tutvon perustelua). Osa videon nähneistä oli opettanut myös opetusluvalla ja eka inssi oli hylätty myös heillä. En kuitenkaan lähettänyt tuota videota MOT:iin, koska aseman päällikön kanssa sovittiin ettei laiteta jakeluun. Nyt kuitenkin taidan laittaa jakeluun, koska haastateltuani useita opeusluvalla opettaneita, kaikilta hylätty ensimmäinen inssi. Ehdotin MOT:lle syksyllä, että selvittävät onko opetuslupalaisten hylkäys% suurempi. Tuli vain sellainen vaikutelma, että Ajovarma rahastaa helppoa rahaa opetuslupalaisilla, koska valitaminen on lähes yhtä kallista (pitäis kyllä olla maksutonta) ja hitaampi prosessi kuin uusinta. Eipä oo kyllä sellaista ohjelmaan näkynyt. Jotenkin jäi vain sellainen vaikutelma, että ajovarma jäin housut nilkoissa kiinni ja heille tuli oikeasti hätä, että asiasta tulee julkinen. Autokoululaisia eivät ehkä hylkää yhtä helposti, koska se pitäis perustella autokoululle ja toisi heille huonoa mainetta. Kyykyttävät siis kaikkia muita, joita on helppo kyykyttää. Ajovarman toiminta (rehellisyys) on tutkittava perusteellisesti.

        vedä vitty päähän pelle


      • Anonyymi

        Sijoittajat päättävät siitä miten iso % pitää mennä hylkyyn.
        Mitä tekemistä nykyisillä ajokokeen läpäisykriteereillä on liikenneturvallisuuden kanssa.?


      • Anonyymi
        Helppoa rahastusta kirjoitti:

        Itse tein ilmoituksen MOT:lle syksyllä hylätystä (B) inssistä, jonka perusteena käytännössä oli opetusluvalla opettaminen, vaikka tutvo kyllä keksi muun syyn. Koko ajon aikana ei maininnut mitään konfliktivirhettä. Autossa oli verkkokaupan pieni videokamera gps telineessä kiinni, joka videoi (sallittua) koko tapahtuman (ei siis piilotettu, vaikkei tutvolle siitä mainittukaan). Mitään hylkäämiseen johtavaa ajovirhettä ei tullut ja video katsottiin läpi useammankin ajokortin omaavan henkilön kanssa. Kukaan ei osannut kertoa missä virhe olisi tullut (eivät siis tienneet tutvon perustelua). Osa videon nähneistä oli opettanut myös opetusluvalla ja eka inssi oli hylätty myös heillä. En kuitenkaan lähettänyt tuota videota MOT:iin, koska aseman päällikön kanssa sovittiin ettei laiteta jakeluun. Nyt kuitenkin taidan laittaa jakeluun, koska haastateltuani useita opeusluvalla opettaneita, kaikilta hylätty ensimmäinen inssi. Ehdotin MOT:lle syksyllä, että selvittävät onko opetuslupalaisten hylkäys% suurempi. Tuli vain sellainen vaikutelma, että Ajovarma rahastaa helppoa rahaa opetuslupalaisilla, koska valitaminen on lähes yhtä kallista (pitäis kyllä olla maksutonta) ja hitaampi prosessi kuin uusinta. Eipä oo kyllä sellaista ohjelmaan näkynyt. Jotenkin jäi vain sellainen vaikutelma, että ajovarma jäin housut nilkoissa kiinni ja heille tuli oikeasti hätä, että asiasta tulee julkinen. Autokoululaisia eivät ehkä hylkää yhtä helposti, koska se pitäis perustella autokoululle ja toisi heille huonoa mainetta. Kyykyttävät siis kaikkia muita, joita on helppo kyykyttää. Ajovarman toiminta (rehellisyys) on tutkittava perusteellisesti.

        "Autokoululaisia eivät ehkä hylkää yhtä helposti, koska se pitäis perustella autokoululle ja toisi heille huonoa mainetta. "
        Tutvot ei tarvitse perustella autokouluille yhtään mitään.
        Tuo ei pidä alkuunkaan paikkansa, et tiedä mitä puhut.

        Edellisen hallituksen hankkima entinen Lvm Berner vihasi autokouluja ja halusi ajaa ne alas ja muuttaa ajokortin hankkiminen opetusluvalla tapahtuvaksi.
        Siksi ne tutvot ketkä ovat Bernerin "kavereita" haluavat saada opetuslupaopetuksen näyttämään hyvälle tavalle opettaa ja siksi suosivat opetuslupaoppilaita.

        Jos haluat yhtään tietää mitä salataan kansalta, niin katso seuraava
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15988121/antin-autokoulu---yrittajyys

        Yle on päättänyt vaieta asiasta täysin, koska se paljastaisi liiaksi edellisen hallituksen toimia.


        Miten kuvittelet osaavasi opettaa samalla tasolla kuin ammattilainen.?


    • Otan osaa...

      Eiköhän suurin syy ole että ihmiset äänesti viime vaaleissakin sokeasti kuin lampaat Kokoomusta.
      Jos et tajua mitä tämä tarkoittaa,suosittelen lukemaan mitä tarkoittaa lobbaus.
      Jos sama tahti jatkuu askelissa,niin kohta polkupyöräilyllekkin tarvitsee jonkin kalliin lisenssimaksun,jos vaan joku keksii perustella sen poliitikoille.
      Toki tämä vaatii kokoomuslaista korruption sävyttämää voitelua.

    • 32/70

      Kolme oon opettanut opetusluvalla ja kaikki kokeet ekalla läpi .
      Ei mitään ongemia .

      Mikähän tää hykäämiseen johtava virhe oli 27v/70% .

      Mulla on muuten 32 v / 70 % .eli oon siis parempi opettaja kuin sinä .

    • monopolirahastaa

      Hei,

      Olen opettanut kolme lastani opetusluvalla vuosina 2010, 2013 ja nyt 2014. Omaa opetustaitoani en lähde arvioimaan, mutta kaikki kolme lasta ovat saanet ajotunteja ainakin 150% siitä mitä autokoulussa on mahdollista.

      Kaikki kolme menivät teoriakokeesta ensimmäisellä läpi.

      Ensimmäinen lapsi läpäisi insinööriajon ekalla yrittämällä vuonna 2010.
      Toinen lapsi tarvitsi peräti kolme insinööriajoa ennen kun kortti myönnettiin. Ensimmäisellä kerralla hylkäys oli todennäköisesti aiheellinen, mutta toisen hylkäyksen peruste oli liian varovainen ajotapa!

      Nyt kolmas lapsi on käynyt kaksi kertaa inssissä ja molemmat on hylätty varsin epämääräisin perustein. Saa nähdä montako yritystä tällä kertaa tarvitaan. Omasta mielestäni nuori ajaa jo paremmin kuin jotkut liikenteessä vuosia ajaneet. Ajokertoja on tähän mennessä kertynyt 30 x 50 min eli kohtuu paljon.

      Hommassa "haisee" rahastus. Opetuslupalaisia on helppo "kyykyttää" heppoisilla virheillä. Tuomiosta ei ole minkäänlaista valitusoikeutta.

      Olisi helpompi ymmärtää päätösten oikeudenmukaisuus, jos TUTVA olisi valtion virkamies, mutta he ovat kaupallisen yhtiön edustaja ja jokainen puolituntinen kasvattaa kassaa 59 eurolla.

      • OLEN PARAS

        ,ET OSAA OPETTAA,EIKÄ SINULLA OLE YMMÄRRYSTÄ ETTEI MÄÄRÄ KORVAA LAATUA!


    • Kikka B

      Jokaisesta kokeestahan voi tehdä oikaisuvaatimuksen Trafiin. Trafi kuulee molempia osapuolia ja tekee puolueettoman päätoksensä.

      • Paitsi että oikaisuvaatimus on MAKSULLINEN.

        Aika epäoikeudenmukaista, eiks juu?

        Mutta taasen esim. poliisin antaman sakon voi viedä oikeuden käsiteltäväksi ilmaiseksi


    • Onko hyvä?
    • kakinen 01

      Englantilainen sijoitus yhtiö,K1omistaa espanilaiset,se siitä kotimaisesta.

    • jooseppinen

      Tutvon ei tulisi saada tietää onko oppilas opetettu autokoulussa vai opetusluvalla eikä hän saisi sitä kysyä. Näin inssin arviointi olisi puolueetonta.Pystyisikö Ajovarma tähän?

      • Nimenomaan. Autokoulut saattanut jopa antaa vähän vinkkiä "hylkyäksi kiitos" miksi? Koska autokoulut saa rahaa hylätyistä insseistä

        Kun taasen opetuslupa-oppilailla ja ratti.fi:n oppilailla hylätty inssi menee opettajan tappioksi


      • varmahylsy

        Ei tarvi tietää kun istuu vanhaa romuun.


      • MikäOngelma

        Ajovarmassahan ne inssit ja teoria on aina ajettu nyt ja ensi vuonnakin. Aiemmin nimi oli vaan katsastuskonttori.
        Nyt ajokorttiluvat vain haetaan myös ensi vuonna sieltä.


      • VaihtoehtoOli

        Tutvo ei sitten pysty päättelemään ongelmaasi, kun tulet a) autokoulun autolla tai b) isin autolla inssiä ajamaan? Kummallakin kun pitäisi osata ajaa ja hallita säännöt.


      • Anonyymi

        Hmm.

        Hyvä pointti!

        Eli, Ajovarman oma, ei tuttu (anonyymi ) auto. Paperipussi (tai tällähetkellä koronamaski ajaa melkein samaa asiaa), päähän ja kokelaan puhumattomuus.

        Silloin ajokoe VARMASTI perustuisi samoihin kriteereihin. Eli: Ihan sama mitä sukupuolta, kansallisuutta tai ihonväriä siellä edustetaan....tai monettako kertaa yritetään ajokoetta.


    • Anonyymi

      Onko tämä ollut Motissa tms? Kuka hyötyi kaupasta?

    • Anonyymi

      Ylen MOT ei suostu tutkimaan edellisen hallituksen ihmisten, erityisesti entisen Lvm Bernerin tai kavereidensa yhteyttä Ajovarmaan.
      Sipilä yritti tehdä todellisen vääryyden maassamme, oman lahkonsa hyväksi, mutta taisi onnistua vain osittain.

    • Anonyymi

      Kameran salliminen ajokokeessa olisi ensimmäinen ehto rehelliselle toiminnalle

      • Anonyymi

        Saahan se kamera olla.


    • Anonyymi

      Kepun nilkit taas olleet söhläämässä kaikki vitulleen suomessa, persereijästäkö noita sikiää??👺👹

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe