Hiiri syö reikiä

1+17

Mitäs nyt tehdään kun tuli hiiri ja söi reijän välikaton muoviin ja selluvilla valu alas haltex levyjen päälle ja haltex levyt alkoi pullistelemaan? Kohta sisäkatto tulee alas ja purut kans.

Toisaalta tilanne on suorastaan koominen, mutta ei kuitenkaan hirveesti naurata.

Laitoin pari hiirenloukkua, onkohan parempaa keinoa?

Pitääkö laittaa metalliverkko talon alareunaan tuulensuojalevyn ja ulkoverhouksen väliin, ettei sitä kautta kiipeäisi hiiret katolle jyrsimään? Vai mistä ne tulee?

108

23073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varo johtoja

      hiiret jyrsivät myös sähköjohdot, on tulipalon vaara. Uusissa rakennelmissa joissa ihan tuoreet johdot, on joskus hyvinä hiirivuosina ollut satoja hiiriä. Joku haju niissä uusissa johdoissa houkuttaa. Ei mikään urbaanilegenda, vaan sähkömiesten tuntema harmi.

      • HELPPO JUTTU

        Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. Hommaa kissa.


      • Korjaa talosi
        HELPPO JUTTU kirjoitti:

        Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. Hommaa kissa.

        Rakennusvirheitä ei korjata hankkimalla kissa, vaan niistä kissoista tulee ongelma naapurille, joka joutuu taas tappamaan irrallaan kuljeksivat kissat. Hometaloon verrattavissa oleva rakennusvirhe, jos taloon pääsee hiiret tulemaan, eikä siihen ole syynä sähköjohdotkaan.


      • LUETUN YMMÄRTÄMINEN
        Korjaa talosi kirjoitti:

        Rakennusvirheitä ei korjata hankkimalla kissa, vaan niistä kissoista tulee ongelma naapurille, joka joutuu taas tappamaan irrallaan kuljeksivat kissat. Hometaloon verrattavissa oleva rakennusvirhe, jos taloon pääsee hiiret tulemaan, eikä siihen ole syynä sähköjohdotkaan.

        Kuten aloittaja kertoi kyseessä ei ole minkäänlainen rakennusvirhe. Et lukenut aloitusta kunnolla!. Talo on tehty oikein, kuten nykytalojen yläpohjat useimmiten tehdään. Ongelmia on tullut vasta kun hiiriä on päässyt yläpohjan kimppuun.

        Vaikka talo tehdään kuinka huolellisesti, niin normaalielämässä tulee aina vuosien kuluessa tilanteita joissa hiiriä voi otollisissa olosuhteissa päästä talon sisälle. On myös muistettava ettei taloa voi tilkitä täysin tiiviiksi, koska silloin vasta voi tulla suurempiakin ongelmia kosteuden jne. vuoksi.

        Meillä uudehko omakotitalo vastaavalla rakenteella ilman mitään hiirivirityksiä, ja yhtään hiirtä eikä rottaa ole talon sisälle asti päässyt. Ja talossa yksi kissa.


      • Ihanko totta
        LUETUN YMMÄRTÄMINEN kirjoitti:

        Kuten aloittaja kertoi kyseessä ei ole minkäänlainen rakennusvirhe. Et lukenut aloitusta kunnolla!. Talo on tehty oikein, kuten nykytalojen yläpohjat useimmiten tehdään. Ongelmia on tullut vasta kun hiiriä on päässyt yläpohjan kimppuun.

        Vaikka talo tehdään kuinka huolellisesti, niin normaalielämässä tulee aina vuosien kuluessa tilanteita joissa hiiriä voi otollisissa olosuhteissa päästä talon sisälle. On myös muistettava ettei taloa voi tilkitä täysin tiiviiksi, koska silloin vasta voi tulla suurempiakin ongelmia kosteuden jne. vuoksi.

        Meillä uudehko omakotitalo vastaavalla rakenteella ilman mitään hiirivirityksiä, ja yhtään hiirtä eikä rottaa ole talon sisälle asti päässyt. Ja talossa yksi kissa.

        Se luetun ymmärtäminen, sitä haluan sinullekin painottaa. Talossa on rakennusvirhe, jos vintille hiiret pääsee kipeämään, se on 100% varmaa. Sellaisia rakoja ei kertakaikkiaan saa talossa olla! Sen jäkeen hiiret syö höyrysulut, paskoo rakenteisiin, kuolevatkin sinne ja syövät sähköjohdot ym.

        Nykytaloihin juuri tehdään paljon rakennus- ja suunnitteluvirheitä. Taloja suunnittelevat sellaiset henkilöt, joilla ei ole omaa pitkää asumiskokemusta omakotitalossa, he eivät osaa huomioida kaikkea, mitä ei ole koulussa opetettu.

        En tiedä montako taloa olet itse rakentanut ja kuinka pitkään olet niissä asunut, tuntuu kuitenkin tietosi hatarilta, vaikka alat neuvomaan. Itse olen rakentanut 3 taloa ja asunut niissä kohta 50 vuotta.


      • LUETUN YMMÄRTÄMINEN
        Ihanko totta kirjoitti:

        Se luetun ymmärtäminen, sitä haluan sinullekin painottaa. Talossa on rakennusvirhe, jos vintille hiiret pääsee kipeämään, se on 100% varmaa. Sellaisia rakoja ei kertakaikkiaan saa talossa olla! Sen jäkeen hiiret syö höyrysulut, paskoo rakenteisiin, kuolevatkin sinne ja syövät sähköjohdot ym.

        Nykytaloihin juuri tehdään paljon rakennus- ja suunnitteluvirheitä. Taloja suunnittelevat sellaiset henkilöt, joilla ei ole omaa pitkää asumiskokemusta omakotitalossa, he eivät osaa huomioida kaikkea, mitä ei ole koulussa opetettu.

        En tiedä montako taloa olet itse rakentanut ja kuinka pitkään olet niissä asunut, tuntuu kuitenkin tietosi hatarilta, vaikka alat neuvomaan. Itse olen rakentanut 3 taloa ja asunut niissä kohta 50 vuotta.

        Aloittaja ei tiedä sitä mistä hiiri on päässyt, joten rakennusvirheestä ei ole vielä varmuutta. Hiiri on voinut päästä yläpohjaan usealla eri tavalla ilman rakennusvirhettäkin. Ja tuulensuojalevyn ja ulkoverhouksen välillä kuuluu ehdottomasti olla tuuletusrako, se on siellä tarkoituksella. Sitä ei saa tilkitä eikä tukkia.

        Lue aloitus huolella.


      • grilli- mies
        Ihanko totta kirjoitti:

        Se luetun ymmärtäminen, sitä haluan sinullekin painottaa. Talossa on rakennusvirhe, jos vintille hiiret pääsee kipeämään, se on 100% varmaa. Sellaisia rakoja ei kertakaikkiaan saa talossa olla! Sen jäkeen hiiret syö höyrysulut, paskoo rakenteisiin, kuolevatkin sinne ja syövät sähköjohdot ym.

        Nykytaloihin juuri tehdään paljon rakennus- ja suunnitteluvirheitä. Taloja suunnittelevat sellaiset henkilöt, joilla ei ole omaa pitkää asumiskokemusta omakotitalossa, he eivät osaa huomioida kaikkea, mitä ei ole koulussa opetettu.

        En tiedä montako taloa olet itse rakentanut ja kuinka pitkään olet niissä asunut, tuntuu kuitenkin tietosi hatarilta, vaikka alat neuvomaan. Itse olen rakentanut 3 taloa ja asunut niissä kohta 50 vuotta.

        Ja hiiri tai rottahan ei muka syö mihinkään sitä kulkureittiään , Niinkö? Mitenkäs luulet hiirien liikkuvan? Nuo paskiaiset kiipeävät putkitunneleita myöten vaikka kerrostalojen kerroksiin. Niitä löytyy hissien konehuoneista talojen katoilta ja talot ovat kivitaloja. Mitenkäs sen selität "rakennusmestari"? Minä taas väitän , että kyse on yleisesti siitä, että ruuan puute ja entisaikojen rauhallisten lämminten paikkojen puute ajaa hiiriä asuintiloihin. Maallakin oli hiiriä , mutta ne olivat enemmin siellä jossa eivät ihmiset majailleet. Sähköjohdoissa on jotain muovien yhdisteitä joista tulee hiirien ja rottien herkkua. Sitten vielä siihen , että olet rakentanut 3 taloa ja asunut niissä 50v. Kuka osaa täällä ratkaista hiiri tai rotta , käärme ja ampiais ongelmat niin on illan kruunaamaton kuningas.


      • Muuta kerrostaloon
        LUETUN YMMÄRTÄMINEN kirjoitti:

        Aloittaja ei tiedä sitä mistä hiiri on päässyt, joten rakennusvirheestä ei ole vielä varmuutta. Hiiri on voinut päästä yläpohjaan usealla eri tavalla ilman rakennusvirhettäkin. Ja tuulensuojalevyn ja ulkoverhouksen välillä kuuluu ehdottomasti olla tuuletusrako, se on siellä tarkoituksella. Sitä ei saa tilkitä eikä tukkia.

        Lue aloitus huolella.

        Ulkoverhouksen alla ei saa olla sellaista rakoa, jota pitkin hiiret kiipeävät vintille, monilla sellainen on talossaan, mutta on niitäkin fiksuja, joilla ei sellaista kulkureittiä ole talossa, vaikka tuuletusväli onkin, koska se on alhaalta verkotettu tai tai suljettu listalla. Verhouksen ja tuulensuojan väli tuulettuu silläkin, kun se on vain ylhäältä auki. Vanhoja hirsitaloja vuorattiin aikanaan laudalla ilman rakoakin.

        Hiiret menevät vintille lähes yksinomaan rakenteisiin jääneitä reikiä pitkin kiipeilemällä, ne eivät syö ulkoseinään reikiä, tai lennä.

        Hiirillä on sellainen erityisominaisuus, kun yksi keksii reitin, muut tulevat hajujälkeä perässä ja vintillä jo olevat hiiret kutsuvat lajikumppaneitaan ihmiskorvalle kuulumattomalla äänellä. Eli kun yksi hiiri vintissä, hetken päästä kymmeniä.
        Niiden tappaminen on ikuinen savotta, jos reittejä ei tukita.

        Kaikille ei sovellu omakotitalossa asuminen, koska se vaatii käytännön osaamista ja päättelykykyä. Sori vaan pisteyttäjät, se on kylmä totuus.


      • akkanen..
        grilli- mies kirjoitti:

        Ja hiiri tai rottahan ei muka syö mihinkään sitä kulkureittiään , Niinkö? Mitenkäs luulet hiirien liikkuvan? Nuo paskiaiset kiipeävät putkitunneleita myöten vaikka kerrostalojen kerroksiin. Niitä löytyy hissien konehuoneista talojen katoilta ja talot ovat kivitaloja. Mitenkäs sen selität "rakennusmestari"? Minä taas väitän , että kyse on yleisesti siitä, että ruuan puute ja entisaikojen rauhallisten lämminten paikkojen puute ajaa hiiriä asuintiloihin. Maallakin oli hiiriä , mutta ne olivat enemmin siellä jossa eivät ihmiset majailleet. Sähköjohdoissa on jotain muovien yhdisteitä joista tulee hiirien ja rottien herkkua. Sitten vielä siihen , että olet rakentanut 3 taloa ja asunut niissä 50v. Kuka osaa täällä ratkaista hiiri tai rotta , käärme ja ampiais ongelmat niin on illan kruunaamaton kuningas.

        Minäkin tiedän kokemuksesta, että aikoinaan asuessamme kuusikerroksisen kerrostalon kuudennessa kerroksessa, tuli yhtenä syksynä lahdattua keittiön kaapista 11 hiirtä. Tulivat putkikanavaa pitkin roskiskaappiin. Ja minä kun olin aina luullut hiirten olevan vanhojen puutalojen ongelma. Meillä on vanha viiskytluvun omakotitalo kesämökkinä ja siellä on hiiriongelma :(


      • mk
        akkanen.. kirjoitti:

        Minäkin tiedän kokemuksesta, että aikoinaan asuessamme kuusikerroksisen kerrostalon kuudennessa kerroksessa, tuli yhtenä syksynä lahdattua keittiön kaapista 11 hiirtä. Tulivat putkikanavaa pitkin roskiskaappiin. Ja minä kun olin aina luullut hiirten olevan vanhojen puutalojen ongelma. Meillä on vanha viiskytluvun omakotitalo kesämökkinä ja siellä on hiiriongelma :(

        Uretaanilla putkikanava tukkoon niin loppuu hiirien tulo koska uretaania hiiret eivät syö.


      • ei hiiri rotta
        HELPPO JUTTU kirjoitti:

        Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. Hommaa kissa.

        Ja jos kissaan ei ole varaa laita rotanmyrkkyä 6 kiloa


      • :)))))))))))))))))))
        LUETUN YMMÄRTÄMINEN kirjoitti:

        Kuten aloittaja kertoi kyseessä ei ole minkäänlainen rakennusvirhe. Et lukenut aloitusta kunnolla!. Talo on tehty oikein, kuten nykytalojen yläpohjat useimmiten tehdään. Ongelmia on tullut vasta kun hiiriä on päässyt yläpohjan kimppuun.

        Vaikka talo tehdään kuinka huolellisesti, niin normaalielämässä tulee aina vuosien kuluessa tilanteita joissa hiiriä voi otollisissa olosuhteissa päästä talon sisälle. On myös muistettava ettei taloa voi tilkitä täysin tiiviiksi, koska silloin vasta voi tulla suurempiakin ongelmia kosteuden jne. vuoksi.

        Meillä uudehko omakotitalo vastaavalla rakenteella ilman mitään hiirivirityksiä, ja yhtään hiirtä eikä rottaa ole talon sisälle asti päässyt. Ja talossa yksi kissa.

        Vittu mikä idiootti olet! "Talo on tehty oikein, kuten nykytalojen yläpohjat useimmiten tehdään" :))) Olet selittelyinesi niin pihalla, ettet tajua sitä itsekkään. Olet ihan varmasti nainen, tosin samanlaisia käytännöstä vieraantuneita miehiäkin on nykyään muuttanut omakotitaloon.


      • syntyperäinen RI
        :))))))))))))))))))) kirjoitti:

        Vittu mikä idiootti olet! "Talo on tehty oikein, kuten nykytalojen yläpohjat useimmiten tehdään" :))) Olet selittelyinesi niin pihalla, ettet tajua sitä itsekkään. Olet ihan varmasti nainen, tosin samanlaisia käytännöstä vieraantuneita miehiäkin on nykyään muuttanut omakotitaloon.

        Samaa mieltä. Kyllä se, että on syntynyt mulkku jalkojen välissä pätevöittää suoraan monipuoliseksi rakennusalan ammattilaiseksi sekä suunnittelussa että rakentamisessa. Puolustan myös entisaikojen puulämmitteisten talojen yläpohjarakenteita sahanpuruineen, energiatehokkuuteen, ja muine hiirten viihtyvyyttä parantaneisiin ratkaisuineen.

        Olen myös sitä mieltä, että talot tulisi rakentaa kuten ennen sahanpuruista jne, eikä välittää nykyisistä rakennusmääräyksistä !


      • KOULUTETTU RI
        syntyperäinen RI kirjoitti:

        Samaa mieltä. Kyllä se, että on syntynyt mulkku jalkojen välissä pätevöittää suoraan monipuoliseksi rakennusalan ammattilaiseksi sekä suunnittelussa että rakentamisessa. Puolustan myös entisaikojen puulämmitteisten talojen yläpohjarakenteita sahanpuruineen, energiatehokkuuteen, ja muine hiirten viihtyvyyttä parantaneisiin ratkaisuineen.

        Olen myös sitä mieltä, että talot tulisi rakentaa kuten ennen sahanpuruista jne, eikä välittää nykyisistä rakennusmääräyksistä !

        Minä taas olen sitä mieltä, että sahanpurujen käyttö yläpohjassa takalla varustetussa talossa aiheuttaa paloturvallisuusrisskin


      • Osta kissa
        KOULUTETTU RI kirjoitti:

        Minä taas olen sitä mieltä, että sahanpurujen käyttö yläpohjassa takalla varustetussa talossa aiheuttaa paloturvallisuusrisskin

        Taas huomataan, ettei koulussa istuminen korvaa maalaisjärkeä. Sahanpurujen käyttö yläpohjassa ei aiheuta todellakaan paloturvallisuusriskiä, sen enempää kuin panelointi katossa yms. Sahanpuruja on käytetty jo ainakin 100 vuotta yläpohjassa ja vasta nyt, kun ovat tulleet peltihormit ja selluvillat, paloja syttyy piipun juuresta. Vanhoissa piipuissa välikattojen kohdalla paksunnokset ja usein hiekkaa, joka tukkii kaikki halkeamatkin.


      • ihmehemmo--
        Korjaa talosi kirjoitti:

        Rakennusvirheitä ei korjata hankkimalla kissa, vaan niistä kissoista tulee ongelma naapurille, joka joutuu taas tappamaan irrallaan kuljeksivat kissat. Hometaloon verrattavissa oleva rakennusvirhe, jos taloon pääsee hiiret tulemaan, eikä siihen ole syynä sähköjohdotkaan.

        meepä hoitoon-kato hyvä stoge ja hyppää sisään tai alle.


      • hey.
        KOULUTETTU RI kirjoitti:

        Minä taas olen sitä mieltä, että sahanpurujen käyttö yläpohjassa takalla varustetussa talossa aiheuttaa paloturvallisuusrisskin

        opetettu ri, et sitten oppinut ajattelemaan...


      • Hartikaisen isäntä
        HELPPO JUTTU kirjoitti:

        Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. Hommaa kissa.

        Kissa minullakin, leikattu kolli ja nimi on "herra Härski Hartikainen".

        Meidän kesäasuntoon tulee talven aikana hiiriä, koska talossa ei asuta, mutta herra H H apuharventaa kannan olemattomaksi lomakautena.
        Rotanmyrkkyä aluksi kokeilin ja oletin sen tehoavan, vaan toisin kävi. Tarjolle asetetut myrkynjyvät löytyivät keväällä vanhan ulkoilupuseroni taskusta.


      • olet dorka
        Ihanko totta kirjoitti:

        Se luetun ymmärtäminen, sitä haluan sinullekin painottaa. Talossa on rakennusvirhe, jos vintille hiiret pääsee kipeämään, se on 100% varmaa. Sellaisia rakoja ei kertakaikkiaan saa talossa olla! Sen jäkeen hiiret syö höyrysulut, paskoo rakenteisiin, kuolevatkin sinne ja syövät sähköjohdot ym.

        Nykytaloihin juuri tehdään paljon rakennus- ja suunnitteluvirheitä. Taloja suunnittelevat sellaiset henkilöt, joilla ei ole omaa pitkää asumiskokemusta omakotitalossa, he eivät osaa huomioida kaikkea, mitä ei ole koulussa opetettu.

        En tiedä montako taloa olet itse rakentanut ja kuinka pitkään olet niissä asunut, tuntuu kuitenkin tietosi hatarilta, vaikka alat neuvomaan. Itse olen rakentanut 3 taloa ja asunut niissä kohta 50 vuotta.

        Vasarallako olet päätäsi hakannut? Sellaista taloa ei ole olemassa, minne hiiri ei pääse.


      • tekniikan ihmelapsi
        akkanen.. kirjoitti:

        Minäkin tiedän kokemuksesta, että aikoinaan asuessamme kuusikerroksisen kerrostalon kuudennessa kerroksessa, tuli yhtenä syksynä lahdattua keittiön kaapista 11 hiirtä. Tulivat putkikanavaa pitkin roskiskaappiin. Ja minä kun olin aina luullut hiirten olevan vanhojen puutalojen ongelma. Meillä on vanha viiskytluvun omakotitalo kesämökkinä ja siellä on hiiriongelma :(

        Rotat ovat kiivenneet viemäriä pitkin kerrostaloasuntojen vessanpyttyjen kautta asuntoihin. Niin että aika paskapuhetta väittää, etteivätkö pikkujyrsijät pääsisi vinteille ym.


      • minävaantaas
        Muuta kerrostaloon kirjoitti:

        Ulkoverhouksen alla ei saa olla sellaista rakoa, jota pitkin hiiret kiipeävät vintille, monilla sellainen on talossaan, mutta on niitäkin fiksuja, joilla ei sellaista kulkureittiä ole talossa, vaikka tuuletusväli onkin, koska se on alhaalta verkotettu tai tai suljettu listalla. Verhouksen ja tuulensuojan väli tuulettuu silläkin, kun se on vain ylhäältä auki. Vanhoja hirsitaloja vuorattiin aikanaan laudalla ilman rakoakin.

        Hiiret menevät vintille lähes yksinomaan rakenteisiin jääneitä reikiä pitkin kiipeilemällä, ne eivät syö ulkoseinään reikiä, tai lennä.

        Hiirillä on sellainen erityisominaisuus, kun yksi keksii reitin, muut tulevat hajujälkeä perässä ja vintillä jo olevat hiiret kutsuvat lajikumppaneitaan ihmiskorvalle kuulumattomalla äänellä. Eli kun yksi hiiri vintissä, hetken päästä kymmeniä.
        Niiden tappaminen on ikuinen savotta, jos reittejä ei tukita.

        Kaikille ei sovellu omakotitalossa asuminen, koska se vaatii käytännön osaamista ja päättelykykyä. Sori vaan pisteyttäjät, se on kylmä totuus.

        jaa, kerropas mistä hiiret löytää itsensä 2krs lecatalon katolle paskomaan, ei oo ensimmäistäkään rakoa ja seinä on slammattu sileksi, väri valkonen jos kiinnostaa ? ps. ei oo oma vaan naapuri joka puhalluttu termexiä just viime syksynä.


      • kyllä ne sinne pääse
        minävaantaas kirjoitti:

        jaa, kerropas mistä hiiret löytää itsensä 2krs lecatalon katolle paskomaan, ei oo ensimmäistäkään rakoa ja seinä on slammattu sileksi, väri valkonen jos kiinnostaa ? ps. ei oo oma vaan naapuri joka puhalluttu termexiä just viime syksynä.

        Hiiret kipeää vaikka seinää pitkin, ei sellasita paikkaa olekkaan mine hiiret ei ajan kanssa löytäisi.


      • hiirten vihollinen
        minävaantaas kirjoitti:

        jaa, kerropas mistä hiiret löytää itsensä 2krs lecatalon katolle paskomaan, ei oo ensimmäistäkään rakoa ja seinä on slammattu sileksi, väri valkonen jos kiinnostaa ? ps. ei oo oma vaan naapuri joka puhalluttu termexiä just viime syksynä.

        Hiiret kiipeävät seinääpitkin ja katolta tulevien syöksytorvien kautta katolle, eli siis sitä osaa seinältä katolle, joka lähtee loivassa kulmassa seinältä räystään reunalle. Tälle osalle syöksytorvea pitäisi laittaa kaulus, ainakin yläpuolelle. Hiiret voivat myös kiivetä syöksytorvea katolle sisäpuolelta. Kuulostaa uskomattomalta, mutta näin on todistetusti käynyt. Hiiret menevät ensin näitä reittejä katolle, joskus näkee aluskatteeseen syötyjä reikiä, mistä hiiret tulevat sitten vintille.


      • anneli50
        Korjaa talosi kirjoitti:

        Rakennusvirheitä ei korjata hankkimalla kissa, vaan niistä kissoista tulee ongelma naapurille, joka joutuu taas tappamaan irrallaan kuljeksivat kissat. Hometaloon verrattavissa oleva rakennusvirhe, jos taloon pääsee hiiret tulemaan, eikä siihen ole syynä sähköjohdotkaan.

        hiiri menee senttixsentti reiästä sisään, niin tiivistä taloa ei ole olemassakaan ettei pääse. tuskin rakennsuvirhe , sellanen reikä:)


      • Hiiret kyllä pääsee
        anneli50 kirjoitti:

        hiiri menee senttixsentti reiästä sisään, niin tiivistä taloa ei ole olemassakaan ettei pääse. tuskin rakennsuvirhe , sellanen reikä:)

        Jos tekee niin tiiviin ullakon ettei sinne pääse hiiri, niin sitten se homehtuu kun ei vaihdu ilmakaan.

        Hiiret kyllä pääsee joka paikaan. Parasta on että ullakolla on aina hiirille myrkkyä tarjolla. syksyllä ensimäisten yöpakkasten aikaan kannattaa pitää myrkkyä myös seinien vierustoilla, jolloin saa hävitettyä hiirikantaa myös talon välittömästä läheisyydestä jo ennen kuin ne kiipeilee ullakolle lämmintä etsimään.


      • kivitalo!
        LUETUN YMMÄRTÄMINEN kirjoitti:

        Kuten aloittaja kertoi kyseessä ei ole minkäänlainen rakennusvirhe. Et lukenut aloitusta kunnolla!. Talo on tehty oikein, kuten nykytalojen yläpohjat useimmiten tehdään. Ongelmia on tullut vasta kun hiiriä on päässyt yläpohjan kimppuun.

        Vaikka talo tehdään kuinka huolellisesti, niin normaalielämässä tulee aina vuosien kuluessa tilanteita joissa hiiriä voi otollisissa olosuhteissa päästä talon sisälle. On myös muistettava ettei taloa voi tilkitä täysin tiiviiksi, koska silloin vasta voi tulla suurempiakin ongelmia kosteuden jne. vuoksi.

        Meillä uudehko omakotitalo vastaavalla rakenteella ilman mitään hiirivirityksiä, ja yhtään hiirtä eikä rottaa ole talon sisälle asti päässyt. Ja talossa yksi kissa.

        Ei ongelma ole nykytaloissa vaan nykyisissä puutaloissa joissa insinööri on päättänyt että puu ja muovi elää sulassa sovussa vaikka maalaisjärkikin sanoo toisin. Olisi kaveri tehnyt kivitalon niin ei hiiret ei kä kosteus aiheuta ongelmia eikä tarvitse purkaa heti 30 vuoden kuluttua.
        En IKINÄ rakentaisi itselleni nykypuutaloa!!


      • hiiristä eroon
        LUETUN YMMÄRTÄMINEN kirjoitti:

        Aloittaja ei tiedä sitä mistä hiiri on päässyt, joten rakennusvirheestä ei ole vielä varmuutta. Hiiri on voinut päästä yläpohjaan usealla eri tavalla ilman rakennusvirhettäkin. Ja tuulensuojalevyn ja ulkoverhouksen välillä kuuluu ehdottomasti olla tuuletusrako, se on siellä tarkoituksella. Sitä ei saa tilkitä eikä tukkia.

        Lue aloitus huolella.

        Miksi jauhatte rakennusvirheistä, kun kysyjä haluaa eroon hiiristä. Niistä minäkin haluaisin eroon, mutta miten ilman kissaa.


      • Peran_mietteet
        mk kirjoitti:

        Uretaanilla putkikanava tukkoon niin loppuu hiirien tulo koska uretaania hiiret eivät syö.

        Laitoin erääseen rakoon aikoinaan uretaania, ennen kuin laitoin lattian lankuilla kiinni. Meni muistaakseni muutama päivä, niin sen saumakohdan sisälle lähes koko pituudelta oli hiiri järsinyt käytävän. Ei ollut mennyt päältä, vaikka sieltäkin olisi päässyt. Tästä on jäänyt mielukuva, että uretaani kiinnostaa hiiriä.


    • hiirimiees

      Meillä kanssa hiiriä riitti ennen mutta teimme seuraavat toimenpiteet:

      1. Melko tiheä metalliverkko sinne ulkoverhouksen tuuletusrakoon(seinän alaosaan). Huom. hiiri pääsee jopa yhden neliösentin kokoisesta raosta joten tiheää verkkoa sitten. Rautakaupasta löytyy kun kysyy. Nitojalla oli helppo laittaa se verkko kiinni. Ja huolellisesti se verkko ettei jää mitään rakoja. Tuskin enää tänä talvena merkitystä tällä verkolla joten asenna se sitten kesällä.

      2. Hiiri Baareja talon joka rapun alle. Myös pihavajaan ja autotalliin yms. Hiiri baarit kannattaa laittaa semmosiin paikkoihin ettei ne kastuisi. Hiirten kulkureiteille. Viihtyvät puiden alla yms. Hiiribaareja on hyvä olla talon jokaista seinustaa kohti väh. 1. Hiiri baareja ei kannata laittaa talon vintille koska ne vain houkuttelevat hiiriä sinne talon vintille. Joten laita ne pihalle. Tarkasta hiiribaarit välillä että myrkkyä on riittävästi. Vaihda tarvittaessa uuteen.

      Meillä ollut hiljaista näillä toimenpiteillä nyt 3 vuotta.
      Kissaa emme voineet hankkia allergian takia.

      http://kasvinsuojelu.berner.fi/tuotteet/kuluttajatuotteet/hiirien-rottien-sisahyonteisten-torjunta/ratak-hiiribaari/

      • Asiat kuntoon

        Ei helvattu noin, kuka niitä pyydyksiä käy talojen seinustoilla jatkuvasti kyttäämässä, hiiriä ja myyriä on loputtomasti ulkona. Siitä on lähdettävä, että reitit vintille tukitaan ja pyydystetään siellä majailevat. Seinän alaosan tuuletusraot on tukittava verkoilla,tms, myös seinän ja räystään aluslaudoituksen väli, sillä hiiret kiipeävät vaivattomasti kivi, tai puuseinää ylös. Samoin on laitettava kaulukset syöksytorvien yläosaan, jos sieltä on seinänkautta hiirillä reitti katteen alle.
        Kun kaikki on hoidettu kuntoon, ongelma katoaa päiväjärjestyksestä, siinä oma vaivansa, mutta se on välttämätöntä.


      • henki pois syksyllä
        Asiat kuntoon kirjoitti:

        Ei helvattu noin, kuka niitä pyydyksiä käy talojen seinustoilla jatkuvasti kyttäämässä, hiiriä ja myyriä on loputtomasti ulkona. Siitä on lähdettävä, että reitit vintille tukitaan ja pyydystetään siellä majailevat. Seinän alaosan tuuletusraot on tukittava verkoilla,tms, myös seinän ja räystään aluslaudoituksen väli, sillä hiiret kiipeävät vaivattomasti kivi, tai puuseinää ylös. Samoin on laitettava kaulukset syöksytorvien yläosaan, jos sieltä on seinänkautta hiirillä reitti katteen alle.
        Kun kaikki on hoidettu kuntoon, ongelma katoaa päiväjärjestyksestä, siinä oma vaivansa, mutta se on välttämätöntä.

        Ei niitä hiiribaareja tarvi koko ajan pitää pyynnissä. Riittää että huolhetii niissä olevan myrkkyä silloin kun ensimmäiset yöpakkaset tulee. Pakkasten tultua hiiret alkaa kierrellä ja etsiä talvehtimispaikkaa ja seinustalla olevasta myrkkysyötistä katoaa sapuskat muutamana yönä ja sen jälkeen hiljenee.

        Ullakolla olen pitänyt jatkuvan myrkky tarjoilun.

        Näillä konsteilla ei ole rapinoita kuulunut.


      • Hiiribari
        henki pois syksyllä kirjoitti:

        Ei niitä hiiribaareja tarvi koko ajan pitää pyynnissä. Riittää että huolhetii niissä olevan myrkkyä silloin kun ensimmäiset yöpakkaset tulee. Pakkasten tultua hiiret alkaa kierrellä ja etsiä talvehtimispaikkaa ja seinustalla olevasta myrkkysyötistä katoaa sapuskat muutamana yönä ja sen jälkeen hiljenee.

        Ullakolla olen pitänyt jatkuvan myrkky tarjoilun.

        Näillä konsteilla ei ole rapinoita kuulunut.

        Nim.merkki. Henki pois syksyllä. Totta kirjoitat, samanlainen kokemus on meillä. Hiiribaareja riittävästi pakkasten tuloon asti. Ei ole hiiriä näkynyt eikä kuulunut sisätilossa. Laitanpa taas syksyllä syöttejä ulkorakennuksiin ja rappusten alle. Kiitos.


      • pari viikkoa riittää
        Asiat kuntoon kirjoitti:

        Ei helvattu noin, kuka niitä pyydyksiä käy talojen seinustoilla jatkuvasti kyttäämässä, hiiriä ja myyriä on loputtomasti ulkona. Siitä on lähdettävä, että reitit vintille tukitaan ja pyydystetään siellä majailevat. Seinän alaosan tuuletusraot on tukittava verkoilla,tms, myös seinän ja räystään aluslaudoituksen väli, sillä hiiret kiipeävät vaivattomasti kivi, tai puuseinää ylös. Samoin on laitettava kaulukset syöksytorvien yläosaan, jos sieltä on seinänkautta hiirillä reitti katteen alle.
        Kun kaikki on hoidettu kuntoon, ongelma katoaa päiväjärjestyksestä, siinä oma vaivansa, mutta se on välttämätöntä.

        Hiiribaarissa on hyvä olla tarjoilut kunnossa silloin kun tulee ensimmäiset pakkasyöt, silloin hiiret alkaa etsiä lämpöä rakennuksista. Hiirenmyrkkyä alkaa kulua pakkaten tutua ja viikon parin päästä menekki loppuu, eli paikallinen populaatio on tuhottu.

        Tuon aikaa syöttiä on serattava päivittäin, sillä alussa myrkky loppuu helposti ja hiiret myös yrittää peittää löyttämänsä "ruokavarastoa".

        Itse olen pitänyt lisäksi ullakolla hiirenmyrrkkyä saatavilla ympäri vuoden.

        Joskus harvoin ullakolla rapisee, mutta yleensä vain yhtenä yönä.


    • näätäkö

      En usko tarinaasi. Ei selluvilla valu hiiren tekemästä reijästä minnekään. Kerrot myös purujen valuvan alas. Mistähän on kysymys?

      • grilli- mies

        näätäkö: tässä on kerrottava lisää mystisiä juttuja hiirien ja rottien ym. elukoitten seikkailuista . Kokemusta on siitäkin, että mummo tökkäsi hiilihangollaan keittiön katon insuliittiin reiän ja keittiön lattialla oli sen jälkeen puolen kuutiota sahanjauhoja. Tämäkin kaikki vain sen takia , että juuri siitä kohdasta oli aina kuulunut öisin jotakin rapinaa. No, rapina kuului siitä noin 20 cm päästä jossa oli parrun vieressä "yläkerran asukkaiden" kulkuväylä. Tutkimattomat ovat hiirien tiet.


      • ---

        Sahanpuruissa hiiret ei viihdy niiden kolot menee umpeen samoin selluvilassa,mutta mineraali ja lasivilla on parasta hiiren pesämateriaalia kun vanhoja villotuksia purkaa on niistä monesti vain muistot jälellä kun hiiret on urakalla kaivanut niihin kolojaan.


    • VanhakunnonKonsti

      Hanki kissa joka syö hiiriä villanpurun seasta.

    • hiirimies

      Ei viitsi laittaa kissa välikatolle vahtimaan. Nykyäänhän kissat on sisätiloissa ja eihän niitä edes saa pitää ulkotiloissa vapaana lain mukaan. Jos hiiret on välikatolla niin eihän se auta, että kissa makaa sohvalla?

      Jos hiiret kiipeävät pitkin ulkoseinää niin auttaako laittaa helman alle teräsverkkoa, koska ne kuitenkin kiipeävät välikatolle ulkoseinää pitkin?

      • kisumisu...

        Kissa ei makaa sohvalla, jos ruoka-ajat ovat säänösteltyjä.


      • vähentää kuitenkin

        Ei tuo verkotus estä hiiriä pääsemästä ullakolle, mutta kyllä se selvästi vähentää ullakolle löytämistä.


    • suksiv"#tuun

      aina löytyy näitä rakennusmestareita jotka on rakentanu niin ja niin monta taloo ja asunu niisssä niin ja niin monta vuotta eikä oo ongelmia ollu, niinpä nyt onkin sitten aikaa kirjotella paskaa suoli 24 , voi v"#tu mitä porukkaa!!

    • mk

      Ota kissa niin ei ole hiiriä sen jälkeen ja se kissa sinne välikäton tilaan yöksi.
      Uretaania kaikkiin aukkoihin mitä hiiri syö niin helpotta koska uretaani on sen verran myrkyllistä ja sitä eivät hiiretkään jyrsi. vaihda purut uretaanielvyihin niin loppuu.

      • tappaja kissa ainutk

        Jyrsijät syö uretaania ja samoin muurahaiset ja ampiaiset.
        Uudessa selluvillassa hiiret ja rotat ei viihdy koska selluvilla sisältää karpoksiilihappoa,mutta parissa vuodessa se laimistuu


      • anneli50

        ei tartte viedä kissaa välikattoon.....muutin 2kk sitten taloon kissan kanssa. 2 vkoa kuului rapinaa vintiltä, loppu siihen...Kissan kuljeskeli pihalla, tuskin meni katolle. Ilmesesti karkottaa läsnäolollaan hiiret.
        Tuskin lekattu kolli naapurita häiritsee, sen voi ajaa pihaltaan pois.Kissa oppii minne ei mennäk un ei tykätä. outo ratkaisu tappaa toisen kissa.Onneksi meillä fiksut naapurit, ei murhanhimoiset....


    • minniehiiri

      Auttakaa hiiriongelmassa minuakin: kävin katsomassa ILTO-ilmastointilaitteemme sisään, että olisiko aika vaihtaa se suodatin (juu oli korkea aika!) ja yäk, siellä oli hiiren molempia jätöksiä koko laitteen sisäosan lattialla.

      IIIIIIKKK! Mistä ne ovat voineet sinne laitteen sisälle päästä, onko meillä nyt ilmastointiputkissa hiiriyhdyskunta?

      • aika uskomatonta

        Aika tuulinen paikka. Onko kone ollu pois päältä? Vähän vaikea uskoa että hiiri viihtyisi iv-koneen kanavissa. Toki se sinne pääsee jos haluaa, onhan putkessa aina pää jossa on reikä.


    • homma putkessa

      Tämähän oli yllättävää! En oo ikinä kuullu, että ILTOssa olis hiiriä! Tuskin niitä on toimitettu vakiovarusteena, joten nythän kannattaisi tsekata putkien päät ulkona ja sisällä, että minne menevät ja pääsiskö hiiri sieltä. Yksi juttu tietty on, että ilmastointiputkien liittymät eivät ole täysin tiiviit ja sen takia on päässy putkeen sisään. Voisko sinne ILTO:on laittaa hiirenloukun ja kattoo josko sinne ilmestyy jotain vaiko ovatko jo jättäneet keskittymän? Eipä sitä kissaakaan kehtaa sinne ILTO:on työntää?!

      Kannattaahan toi ILTO putsaa, koska muutenhan kaikki asukkaat hengittää "hiirenpaskaa".

      Varmaan ite pistäisin vaan loukun johonkin alimpaan kohtaan, että hiiret sinne varmaa pääsis. Juuston hajuhan leviää tollasessa putkessa kuin tauti, ne löytää kyllä perille. ILTO:n töpselin vois varmaan vetää hetkeks pois?

    • minniehiiri

      Kiitos vastauksesta, on tunnustettava, että meillä on ollut vuosi sitten hiiriongelma, ja tulivat taloon juuri sieltä suunnasta. Reikä seinässä on tukittu, en sitten tiedä olisivatko jätökset jo olleet tuolla koneessa siltä ajalta (vielä kammompaa ajatella, että olemme ehkä jo pitkään hengitelleet hiirenjätösilmaa!) - epäily alkaa herätä, että mies, joka hoitanut pari edellistä suodatinvaihtoa ei ole vain huomannut asiaa... arghhh! :)

    • homma vesiputkessa

      Jossain oli mainittu, että hiiret pääsee sisään 7mm aukosta, että sen mukaan pitää toimia.

      - teräsverkkoa niihin paikkoihin jossa pitää tuulettua. Rullalle vaan rakoon ja ruuvilla kiinni, ettei varmaan pääse hiiret.
      - uretaania (makroflex tms.) niihin paikkoihin missä vaan voi tiivistää. Kuten aikaisemmin mainittu, hiiret eivät tykkä ko. matskua jyrsiä.

      Nää taitaa olla kesähommia. Sitten kun aurinko paistaa jne. nii sitte alkaa tutkia taloa ja tukkia kaikki reiät. Sillähän niistä pääsee. Oma projektini alkaa heti kun lumet sulaa. :-)

      Yks vaihtoehto tietty on se, et vetää aidan talon ympärille ja hommaa 10 kissa pyörimään pihalle.

      Se ILTO muuten pitää olla aina päällä, eli ei hirveen pitkäks aikaa kannata pitää pois päältä.

      Onnea hiiri jahdissa.

      ...ja vielä semmonen, että hiirimyrkyt kuulemma alkaa hiiriä janottamaan ja sit periaatteessa lähtee pois...mut mitä jos ne alkaa janoissaan tekeen reikää vesiputkeen? Itse käytän vain loukkuja ja yritän tukkia paikat. Oon kuullu, et on tullu vesivahinko kun hiiri on jyrsinyt pikkureiän vesiputkeen.

    • Maalaispitäjässä

      Hiiret nousevat halutessaan myös ulkoseinää pitkin. Meillä hiiret katosivat elekronisilla karkottimella, jotka asennettiin välikattoon talon molempiin päihin, siirtyivät naapuriin. 3 talvea (syksyä) kesti ja kaikki mahdolliset keinot kokeiltiin. Toisilla asuinalueilla näitä on vaan niin paljon että yksinkertaisesti niitä on jokaisessa talossa ja sitä mukaan kun joku taloista ei enään ole viihtyisä, siirtyvät toiseen...

      • orava pois

        Mulla hiiri juoksenteli yläpohjassa sen muovin päällä. Kuului, kun se vilisteli siellä. Hankin sen elektronisen karkottimen ja hiiri hävisi. Mutta orava tuli tilalle. Kun uusi ulkolaudoitus tehtiin katon ja seinän väliin väliin timpuri jätti niin ison aukon, että orava mahtuu sinne. Miten sen saan häädettyä? Jos nyt tukin sen välin verkolla, niin mistä tiedän onko orava siellä? Voinko laittaa sen välin täyteen uretaanivaahtoa? Talo on ns rintamamiestalo. Ja nyt on kyseessä nainen joka ei ole rakennusalan ammattilainen. Ja kiitos ei mitään typeriä vastauksia.


      • Oravantapostasakko
        orava pois kirjoitti:

        Mulla hiiri juoksenteli yläpohjassa sen muovin päällä. Kuului, kun se vilisteli siellä. Hankin sen elektronisen karkottimen ja hiiri hävisi. Mutta orava tuli tilalle. Kun uusi ulkolaudoitus tehtiin katon ja seinän väliin väliin timpuri jätti niin ison aukon, että orava mahtuu sinne. Miten sen saan häädettyä? Jos nyt tukin sen välin verkolla, niin mistä tiedän onko orava siellä? Voinko laittaa sen välin täyteen uretaanivaahtoa? Talo on ns rintamamiestalo. Ja nyt on kyseessä nainen joka ei ole rakennusalan ammattilainen. Ja kiitos ei mitään typeriä vastauksia.

        Tiesitkö jotta Orava on rauhoitettu eläin jonka arvo on noin 50E jos joudut korvaamaan sen arvon valtiolle.?
        Liki kaikki Suomenvaltion omistamat eläimet on hinnoiteltu taulukossa josta
        oikeus katsoo paljonko korvattavaa tulee maksettavaksi.


      • keinot keksitty
        Oravantapostasakko kirjoitti:

        Tiesitkö jotta Orava on rauhoitettu eläin jonka arvo on noin 50E jos joudut korvaamaan sen arvon valtiolle.?
        Liki kaikki Suomenvaltion omistamat eläimet on hinnoiteltu taulukossa josta
        oikeus katsoo paljonko korvattavaa tulee maksettavaksi.

        Eli ei kannata paljon huudella kun tappaa sen oravan. Joku metsästäjä voisi ehkä auttaa... minkinraudoilla lähee tuskatta.


    • minniehiiri

      Ei ILTO:ssa ollutkaan hiiren jätöksiä, nyt tunnen itseni ihan pöljäksi, katsottiin yhdessä ja siellä on sikamäärä kuolleita hyönteisiä. Näyttivät vaan erehdyttävästi hiiren jätöksiltä ja inhottavaa keltaista nestemäistä töhnää niiden kaverina. Joka tapauksessa yöks!

    • Ruokakuntalainen

      Hiiri itse.
      Kauhistelen kaikkia vempaimia mitä pääni menoksi rakentelette varsinkin sitä kissaa joka linnut syö laudalta yhteisestä ruokavarastostamme.
      Teen pesiä niin kin tekin ja jopa taulut on pesäni seinällä puutarhakeinun napit sitä virkaa tekevät ja styroksista tykkään kovasti kun se lämmittää niin hyvin poikasiani joita isäntä vie ajelulle päivisin autonsa lämmityslaitteessa ja tuo illalla takaisin niin että voin kantaa taas lisää auringonkukan siemeniä sinne konepellin alle evääksi.

      Terveisin hiiri!

      • Kotimaa hukassa?

        Tämän kirjoittaja taitaa olla se joka useilla eri palstoilla kirjoittaa vähemmän teräviä kommentteja asiaan kuin asiaan. Pisteet ja pilkut olisi kova sana.


      • Ruokakuntalainen
        Kotimaa hukassa? kirjoitti:

        Tämän kirjoittaja taitaa olla se joka useilla eri palstoilla kirjoittaa vähemmän teräviä kommentteja asiaan kuin asiaan. Pisteet ja pilkut olisi kova sana.

        Olisit itse hiiri niin tietäisitkö mihin se pilkku pannaan varsinkin, kun kotimaakin on hukassa vai tiedätkös missä se hiirien kotimaa on?


    • ongelmia
      • jepjepkkmm

        Hei ! Hiiri ei todellakaan tarvitse kuin halkaisijaltaan 8 mm reijän, joka on aika tarkkaan 1 cm2. Asian voi tarkistaa esim kunnalliselta terveystarkastajalta jos ette muuten usko. Rakennus ja rakenteet vaativat poikkeuksetta tuuletusrakoja ja -reittejä. Kuten edellisissä viesteissä on todettu, hiiri on jyrsija ja jyrsii kyllä itselleen kulkuväylän vaikka olisi minkälaiset verkot. Omat kokemukseni ovat n 20 vuoden ajalta osoittaneet ettei kissan lisäksi muita järkeviä vaihtoehtoja myrkytyksen lisäksi ole juurikaan olemassa. (jos on niin kertokaa ihmeessä) Olen käyttänyt hiiribaaria tehokkaampaa rotanmyrkkyä. Muutaman päivän ne siellä melskaavat mutta sitten on aina hiljentynyt.


      • HiiriOnKivaLemmikki
        jepjepkkmm kirjoitti:

        Hei ! Hiiri ei todellakaan tarvitse kuin halkaisijaltaan 8 mm reijän, joka on aika tarkkaan 1 cm2. Asian voi tarkistaa esim kunnalliselta terveystarkastajalta jos ette muuten usko. Rakennus ja rakenteet vaativat poikkeuksetta tuuletusrakoja ja -reittejä. Kuten edellisissä viesteissä on todettu, hiiri on jyrsija ja jyrsii kyllä itselleen kulkuväylän vaikka olisi minkälaiset verkot. Omat kokemukseni ovat n 20 vuoden ajalta osoittaneet ettei kissan lisäksi muita järkeviä vaihtoehtoja myrkytyksen lisäksi ole juurikaan olemassa. (jos on niin kertokaa ihmeessä) Olen käyttänyt hiiribaaria tehokkaampaa rotanmyrkkyä. Muutaman päivän ne siellä melskaavat mutta sitten on aina hiljentynyt.

        Minä olen kyllä huolissani kissojen terveydestä tuossa työssä?
        Tehoaako K-vitamiini kyseessä olevaan myrkkyyn jos kissa
        nauttii myrkyllisen hiiren?
        Entäs vuorivillan pöly eikös se mee kissan keuhkoihin saalistaessa?
        Vai onko hänet ja hiiri vietävä eläinlääkärille mahdollisten oireitten ilmetessä?


    • TämmöistäMeillä

      Meillä on epäilty hiiriä roskis- ja viemärikaapissa jo aikoja. Jätin juustonpalasen kaappiin, ihan vaan varmistuakseni asiasta. Ja kuinka ollakkaan se oli hävinny jo parin tunnin sisällä. Ostettiin loukku ja ei menny pitkään kun eka hiiri oli jääny kiinni. Kaupassa myyjä sanoi, että nämä loukut katkasee siististi niskat ja näin ollen hiiri kokee melkein kivuttoman kuoleman. Mutta tosiasiassa hiiri oli kuollu loukun viereen ja verestä päätellen ei oo kuolema ollu ihan kivuton :(

      Inhottavaa ja epähygieenistähän se on, että hiiret pesiytyy varsinki noin lähellä ruokatarvikkeita eli keittiön alakaapissa. Mutta silti tunsin omantunnonpistoksen että riistin siltä hengen. Mutta ei auta. Toivottavasti ne häviää kun otettiin roskis pois ettei ole ruoan hajuja houkuttina. Ja uusi loukku on paikoillaan. Kissaa ei voida ottaa koska taitas käydä niin, että koirat söis kissan enneku kissa yhtään hiirtä.

      • dauphine

        Kyllä sitä vanhaa loukkua voi käyttää uudelleen. Sitä ei tarvitse heittää hiiren mukana roskikseen.


      • Viemärikaappi v2.0
        dauphine kirjoitti:

        Kyllä sitä vanhaa loukkua voi käyttää uudelleen. Sitä ei tarvitse heittää hiiren mukana roskikseen.

        Repesin! :-)

        En halua pelotella, mutta: Hiirillä on hieno taito jäädä hännästään loukkuun. Kerran kävi juuri niin ja hiiri sitten syöksyi takaisin siitä kolosta mistä oli tullutkin. Harmi vain (hiiren kannalta), että loukku ei mahtunut. Tunnin verran kuului kolinaa, sitten oli pelkkä loukku ja hännänpätkä jäljellä.


      • loukku kiinni
        Viemärikaappi v2.0 kirjoitti:

        Repesin! :-)

        En halua pelotella, mutta: Hiirillä on hieno taito jäädä hännästään loukkuun. Kerran kävi juuri niin ja hiiri sitten syöksyi takaisin siitä kolosta mistä oli tullutkin. Harmi vain (hiiren kannalta), että loukku ei mahtunut. Tunnin verran kuului kolinaa, sitten oli pelkkä loukku ja hännänpätkä jäljellä.

        Loukku kannattaa kiinnittää tukevalla langalla johonkin.

        Naapurilla oli sisäkaton päällä välitilassa hiiri. Katossa oli luukku josta sai loukun sinne välitilaan. Yöllä hiiri oli sitten mennyt loukkuun, mutta ei kuollut vaan raahasi loukun mukanaan kauas siitä aukosta ja vinkui siellä välikatossa koko yön. Eikä siinä kaikki, myös perheen lemmikkimarsut vinkuivat koko yön myötätunnosta. Oli kuulema aika ikimuistoinen yö.


    • Tervetuloa maalle

      Me taas pääsimme eroon hiiristä säännöllisellä myrkyttämisellä,joka alkaa syksyllä ja päättyy keväällä.Asumme siis peltojen keskellä,jossa näitä jyrsijöitä riittää.Sikala onneksi lähistöllä lopetti,mutta siitä seurasi armoton rottaralli,kun ne lähtivät ravinnon perässä vaeltamaan.Meilläkin oli reikiä sokkelissa,kun rotat kaiversivat.Kaksi vuotta myrkyttämistä ja ne saatiin häviämään.Tuollaisessa sikalassahan voi olla tuhansia rottia,arvatkaapa monessako tuvassa niitä vieraili.

      Rottaa ei pysty torjumaan millään langoilla tai verkoilla,se painaa läpi lähes mistä haluaa.Rakennevirheistä selittävät höpisevät omiaan.Kissa on kyllä mainio ja tehokas tappaja,mutta välikatolle se ei pääse kulkemaan.Miinuksena vielä,että kissa sitten tappaa kyllä kaiken muunkin elävän pihapiiristä,oravat,linnut yms.Silti kannatan kissaa,ainakin maalle.

    • HIIRI HELVETTI

      HEIPPA KAIKILLE!ASUN HKI:SSÄ RIVITALOSSA,VIIMEVUONNA LOUKUTETTIIN JOPA SATA HIIRTÄ JOTKA TULI VÄLIKATOSTA,SÖI VAATTEE YM YM..NYT VUOKRANANTAJA SOITTI VIHDOIN MYRKKYTTÄJÄN,MYRKYTTÄJÄ SANO ET NE ON SIELLÄ VÄLIKATOSSA JA ASIALLE EI VOI TEHDÄ MITÄÄN ENNENKUIN KESÄLLÄ!!ETTÄSILLEEN! OLEN ELÄNYT TÄSSÄ HIIRI HEVETISSÄ!JOTEN SIINÄ TEILLE VÄHÄN HIIRI RUMPAA!MUN VARMAAN TARVIS HOMMAA 1000 KISSAA!!!JA OLEN AIVAN VARMA ETTÄ TÄMÄ ON TERVEYS RISKI EIKÖ OLEKKIN,KUULUUKO VUOKRANANTAJAN KORVATA ASIAA JOTEKIN!!??

      • käppi ja lokki

        Istuuko hiiri myös CAPS LOCK:in päällä?


      • MInäjuupäivää

        Vaikuttaa siltä että joku talon asukki elää leväperäisesti. Olen sen verran monessa asunnossa käynyt ja tiedän ettei kaikki elä samoin elkein kuin normi ihminen. Jollakulla on liikaa vanhaa ruokaa levällään kämpässään ja hiiret sen kun lisääntyy.
        Taloyhtiön yhtiökokouksen paikka , älä levitä juorua naapuritaloihin(laskee kämpän arvoa)sopikaa yhtiökokouksessa asuntojen ilmastoinnin nuohouksesta ja samalla kertaa voidaan tarkistaa muutoinkin asunnoissa yhtiölle kuuluvat velvoitteet ajantasalleja päivittää 5 vuotis-suunnitelmaa. Samalla kertaaa tsekataan vaivihkaa kuka on se joka ruokkii hiiret. Kun paljastuu ken on se joka sottaa, voidaan asunto ottaa taloyhtiön yhtiökokouksen päätöksellä haltuun, syynä että leväperäinen asumiskäyttäytyminen edesauttaa tuhoeläinten lisääntymistä aiheuttaa hajuhaittoja.


    • kissa on pop

      verkko ai auta yhtäänmitään,kiipeävät pystyseinääpitkin kuin tyhjää,mulla oli vähän samoja ongelmia aikoinaan,mutta en tiedä johtuko siitä kun hommattiin kissa ni hiiret hävis,olen nähnyt vastasataneen lumen päällä hiiren jälkiä talon kivijalan vieressä ovat kääntyneet pois kun kissanjäljet tulee vastaan!ja katti kanto hiirenraatoja rappusille.Nykysin kantaa harvemmin en tiedä ovatko hiiren harvinaistuneet vai kissa laiskistunnut mutta ei niistä enään ole ollut harmia!

    • Plop pop

      Kissa on pop, vaan jos sen sinne välipohjaan tunkee, niin seuraavaksi on villojen asettelua tiedossa. Tää kissa kun tahtoo repiä ne villatkin sieltä välipohjasta hiiri jahdissa. Ja kun hiiret painaa villoissa karkuun niin johan on hiirisoppa valmis. Mitenkäs ne villat laitetaan paikoilleen semmosista paikoista mihkä kissa pääsee vaan omistajansa ei.

    • hiiriasiaa
    • MIaauuu

      Kissa taloon. Hiiret tulevat taloon tuuletusraon kautta. Ainoa varma keino estää niitä tulemasta taloon on Kissa. Loukut ja myrkyt eivät niitä estä. Voit olla 100% varma jos otat Mirrin niin pääset jyrsijöistä eroon. Sen tiesivät jo 5000 vuotta sitten Egyptin Jumalalliset Faaraotkin. Kissa on hyötyeläin ei lemmikki.

      • Kunnollinen talo

        Minkä tuuletusraon, mikä hiiriluukku sinulla on talossasi? Minun talossa ei ole hiiriongelmaa, eikä kissaa, mutta talo onkin paremmin rakennettu. Kehitys on kulkenut hieman eteenpäin 5000 vuodessa. Kai mirrisi on niin hyvin koulutettu, että se pysyy omalla tontillasi, irrallaan kuleksivia kissoja kun joutuu muut fiksummat ihmiset loukuttamaan ja joka ainut pääsee hengestään ainakin täällä päin.


    • IhmeHommia

      Hiiri ja kissakin voivat olla kavereita ystävystyä ja olla tovereita keskenään.

      • miumaumoumou

        Meillä oli kans syksyisin hiirien invaasio yläpohjan päälle. Muutamana vuonna niitä pyydysteltiin loukuilla kunnes hommattiin sinne hiiribaari ja siihen loppui rapinat. Nyt joka syksy uus täyttöpakkaus baariin ja homma pelittää. Siistiä ja vaivatona.


    • Heko Heko

      Ai se hiiri söikin muovia eikä reikiä niinku otsikossa luki. Jos se reikiä olis syöny niin sillonhan muovi olis ehjä.

    • Miauuuh

      Kissa

    • prjt

      hanki kissa

    • hiiriä inhoava

      Meillä vilisti hiiret välikatolla. Vikinä ja suorastaan töminä oli kamala. Luulin aluksi jotta rottia kai siellä on kun niin isolta äänet kuulosti. Ostin sähköpistokkeeseen laitettavan hiirenkarkottimen, joiden toiminta perustuu korkeaan ääneen, jota hiiret inhoavat. Ihminen ei kuule sitä ääntä. En kyllä uskonut laitteen tehoavan, mutta hiiret katosivat parin viikon sisällä. Eikä tarvinnut raatoja hävitellä. Menivät varmaan naapuriin... Laite kesti kaksi vuotta, ja sitten ääni koveni ja kuulin sen itsekin. Hävitin sen ja ostin taas uuden. Eipä ole enää hiiriä. Hyvä laite. Kannattaa hommata myös sähköistetylle kesämökille.

    • OK-MAJURI

      Ei ole hiiriä uudehkossa omakotitalossani.

    • 20+5

      raiskaa se hiiri

    • kissa-ihminen

      Asumme vuokralla rivitalossa, Ei ole ongelma että kissamme saavat olla ulkona vapaasti, eikä myöskään ole ongelma että hiiriä vilistelisi nurkissa. Vuokralla asuminen on rennompaa, ihmiset vähemmän ottavat pulttia toistensa tekemisistä ja annetaan elää vapaammin niin ihmisten kuin eläintenkin

      • ALIVUOKRALAISIA

        Tervetuloa vain kissaihmiset naapureiksi!


    • ALIVUOKRALAISIA:

      Asun vuokralla rivitalossa. Viime vuosina joka vuosi syyspakkasten tultua on alkanut kuulua katossa valtava vilistys. Siis eihän se minkään betonin läpi voi kuulua, vaan se kuuluu aivan kuin olisi sisäkaton levyn takana joku otus juoksentelemassa, nopeasti kuuluu siirtyvän paikasta toiseen. Hiiri ei kai tuommoista ääntä pidä, joten mikä se voi olla? Kauhukuvitelmissani rotta, mutta veikkaan oravaa. Miten se voi siellä olla? Miten siellä voi olla niin iso rako, ja missä on rako, josta se menee sinne väliin?

      Mitä tälle ongelmalle on tehtävissä?
      Pelkään, että otus, mikä lie onkin, jyrsii sähköjohdot.

      • Häätö...

        Luultavasti orava, koska on vikkelä.

        Voi olla myös lepakoita. Ne menevät hyvin pienestä raosta ja läpsytellessään siivillään voipi kuulostaa siltä kuin siellä juoksisi joku otus.

        Ilmoita asiasta vuokranantajalle.


    • niinpäjuu

      toivottavasti hiiriä tai oravia, jos on lepakoita niistä on paha päästä eroon. ovat nääs suojeltuja.

    • oravat voittoon !

      naura pois vaan! kerrankos sitä naurattaa! ps. oravat on niinku #1 hiiret vasta #2 et mieti eka mitä tuut laittaa ...

    • maallaollaan

      Hiiriä et estä mitenkään muutoin kuin hankkimalla kissan, se vaan on näin. Mulla ollu kaksi kissaa ja hiiret katos samantien, ongelma vaan, että kissatkin katoo omille teilleen..

    • Aitohevosmuurahainen

      Ne pääsee rakenteisiin, eivätkä oo ainoita. Ei nyt reikiä umpeen tilkitä, ja jos jollakulla todella on tuholaisongelma, se tuskin tulee tällaselle keskustelu- tai haistattelupalstalle hädissään kyselemään...

    • rotak

      et sinä niitä hiirenloukuilla saa,meilläkin samaa ongelmaa,ja kyllä niitä hiiriä varmaankin enemmän kuin yksi,,,,,heitä niitä ns,hiiribaareja sinne välikatolle muutama,niin saat olla rauhassa,,,,eli myrkytä,,,,,,

    • 42

      Samoin. Minä olen kokeillut erilisia .varsin työläitä kosteja. Mutta paras on nykyinen konsti. Menet maatalouskauppaan ja ostat ROTANMYRKKYÄ. Se on sellaista viljaan tai muuhun aineeseet sekoitettua valmista syötävää . Vie 2-3-pussia eri puolie ullakkoa missä siimahännät likkuu. Avaa pussi ja jätä siihen. On muuten kestävää . Ei tarvitse käydä kun kerran vuodessa lisäämässa ainetta. Toimii. Se on sitä 42 hta.

    • kissafanittaja_hiire

      Hommaa kissa ja siihen loppui ongelmat!

    • Laiskankikka33

      Meillä oli kans yks tovi hiiriä. Ensimmäinen havainto oli kun sellainen oli jäänyt loukkuun biojätesankoon. Ei kun hiiri jätteiden mukana ulkoastiaan. Asensin sitten loukun roskiskaappiin, muttei siihen ykskään hiiri langennut. Sen sijaan kolme muuta hiirtä jäi eri kerroilla loukkuun biojätesankoon. Eikä sen koomin ole hiiriä näkyny. Muistakaa tyhjentää jäteastia riittävän usein, että reunat pysyvät korkeina hiiren hypätä.

    • karkoitin

      Pistokkeeseen laitettava hiirenkarkoitin lopettaa hiiripulmat.
      Me laitettiin niitä meidän taloon 3 kpl kun metsän- ja pellonreunassa asutaan ja ennen niiden kanssa oli varsinainen sota.
      Nyt ollaan saatu olla viimeiset 7-8 vuotta niiltä rauhassa.

    • apua, apua

      Meillä hiiret ovat tulleet nyt keväällä ullakolle. Haju on todella kammottava tietyissä paikoissa, missä tuholaiset ilmeisesti lähettyvillä mätänevät.

    • Fällällää

      Asun -90 valmistuneessa paritalossa, jossa on kahitiili ikkunan yläreunaan ja vaakalaudoitus ylös. Olemme asuneet 15v, n. 10 v kärsimme hiiristä alkutalvesta, sain niitä joka syksy 4-5 kpl ihan tavallisella, metallisella hiirenfällällä. Olin jo tutkinut ja tukkinut rakoja, sitten viimeksi hain romiksesta haponkestävää metalliverkkoa josta leikkasin 1,5x10 sentin paloja jotka työsin jokaiseen ilmarakoon, joita oli jätetty alimman tiilikerroksen, joka kolmanteen tiilien väliin. Sen jälkeen ei ole hiiriä kulkenut välikatolla.

      Erittäin hyvä hiirenloukun syötti on laksitsipala, kun ensin imeskelee lakritsipalaa että se vähän pehmenee ja sitten laittaa sen hiirenloukun piikkiin, niin hiiri ei voi sitä ohittaa. Eräänä kertana 20 minuuttia sen jälkeen, kun olin ladannut pyydyksen, kuulin fällän laukeavan, tunnin päästä sain toisen.

    • DaikaDaikaDuu

      Viime vuoden syksynä hankin 3-4 ultraäänikarkoitinta huutamaan tuonne välipohjaan a. 20 euroa kipale.
      Silloin tuntui että tepsi.

      Tänä vuonna tuntui etteivät auttaneet mitään. Joko sinne muutti pari kuuroa hiirisuvun edustajaa tai nämä olivat sellaisia raggareita että pieni taustamelu ei haitannut niiden melua.

      Lopulta hermot meni ja myrkytyslinja piti ottaa, mahd. sivuseuraamuksista (esim. kuollut hiiri makuuhuoneen seinänvälissä -riski) piittaamatta.

      Se kyllä tehosi. Sitten on ollut hiljaista ... lienee ensi syksyyn asti.

      Olen samaa mieltä Fällällään kanssa, että ainoa mikä auttaa kunnolla on laittaa säätiloja ja hiirenhampaita kestää riittävän pienisilmäistä verkkoa ulko-ja sisäseinän tuuletusväliin niin ettei paskiaiset pääse nousemaan katolle.
      Luulisi riittävän että laittaa sellasiin kohtiin kuten kaapelinousuihin ja rappusten kohdille eli mistä nyt voi kuvitella hiiren pääsevän lautojen/tiilien alle.
      Meillä on ainakin n. 40-60cm korkeudella alimmat laudat maanpinnasta, joten lähinnä nuo rappusten kohdat tuntuisi todennäköisimmiltä nousuväyliltä.

      • DaikaDaikaDuu

        ..jatketaan vielä sen verran, että kun tiedetään minkälaista vahinkoa hiiret pidemmän päälle eristyksille aiheuttavat ja mitkä on ne pääsykeinot välipohjiin, niin ei voi kuin ihmetellä miksi rakennusmääräyksissä ei ole vaatimusta estää tälläisiä vahinkoja.
        Miksi jokaisen pitää tehdä tämä välttämättömyys omalla työllä ja vaivalla.

        Tuonkin verkon laittaminen olisi niin helppo homma rakennusvaiheessa eikä varmaan olisi kallis sen enempää työnä kuin materiaalina.


      • minävaantaas
        DaikaDaikaDuu kirjoitti:

        ..jatketaan vielä sen verran, että kun tiedetään minkälaista vahinkoa hiiret pidemmän päälle eristyksille aiheuttavat ja mitkä on ne pääsykeinot välipohjiin, niin ei voi kuin ihmetellä miksi rakennusmääräyksissä ei ole vaatimusta estää tälläisiä vahinkoja.
        Miksi jokaisen pitää tehdä tämä välttämättömyys omalla työllä ja vaivalla.

        Tuonkin verkon laittaminen olisi niin helppo homma rakennusvaiheessa eikä varmaan olisi kallis sen enempää työnä kuin materiaalina.

        8mm rosteriverkko maksaa muuten maltaita per neliö. itse tein lappeet viimekesänä ja levyä meni 100x580mm suikaleina yli 5 neliötä.
        vielä sokkelin ja ulkoverhoilun väli ja avot. viis-sataa on pikkuraha.
        ps. ne hiiret löytää kyllä rakennusvirheittäkin reijät mistä syö ittensä läpi...


    • molemmat.....

      Hanki taloon 42. Pistä rotat matalaks.(myöskin hiiret).

    • jokunen kerta

      Herätetään nyt vanha ketju henkiin. Itse laitoin tuuletusraon väliin viimeisen päälle hyvin rosterverkon, tiheäsilmäisen. Ajattelin ettei hiiret pääse yläpohjaan. Uusi talo siis kyseessä. Nyt kuitenkin on alkanut kuulua rapinaa katosta illalla kun on hiljaista. Mistä ne menee, mietin.

      Löysin kaksi paikkaa.

      Terassin lattia on samalla korkeudella kuin alin lauta. Talossa on siis vaakapanelointi. Vaakapaneelin ponttien ja nurkkalaudan väliin jää ns ponttirako, josta on reitti nurkkalaudan alle, ja sieltä ehkä jotenkin tuuletusrakoon. Koska nurkkalaudan alla eivät vaakapaneelit välttämättä ole tiiviisti kiinni toisissaan, saattaa olla useidenkin senttien rakoja, koska ovat piilossa eivätkä haittaa silmää. Sieltä on selvä reitti. En tiedä auttaisiko uretaani, jos laittaisi ainakin alimpiin rakoihin sitä. Alin rako on siis lattiapinnasta noin 10cm korkeudella, seuraava 20cm, jne, kyllä niistä hiiri menee että raikaa.

      Toinen paikka on terassin katon kannatinpylväät. Ne on liimapuusta, ja niissä on tehty koolaus pituussuuntaisesti, ja ympärillä sitten verhouslauta. Verhouslaudan ja liimapuun väliin jää 2,5cm x 5cm rako alhaalta ylös, joka sivulta. Tolppia on 5, joten reittejä on 5 x 4 = 20. Siis kaksikymmentä reittiä tolppia pitkin, terassin katon aluslautojen päälle, josta edelleen hyvä yhteys tuuletusrakoon, mistä pääseekin jo vaikka mihin. Tolppien verhouslaudat siis menevät melkein lattiatasoon, sinne jää ehkä noin sormen mentävä rako laudan ja lattian väliin. Eli sinne kun hiiri menee nuuskimaan tolpan alle, niin se huomaakin äkkiä että yläpuolella on tunneli, sinne siis. Tuonne en keksi miten saisi terassin lattialautoja purkamatta mitään tungettua. Vai pitäisikö ampua dyckert nauloja esim verhouslaudan läpi, kiertäen jokainen tolppa ympäri. Tosin sinne ei sitten näe, mihin se naula suistuu laudan toisella puolella, ja jääkö silti jokin rako jonnekin.

      Ei sitä siis kaikkea osaa ajatella rakennusvaiheessa. Voi hiiri vieköön!!!

      • Jatkuva myrkytys

        Yöpakkasten lähestyessä myrkkysyöttilaatikot pihalle ja ullakolla jatkuva syöttitarjoulu. Tuuletusrakojen verkotus on vain hidaste, ennemin tai myöhemin pari hiirtä varmasti löytää reitin ullakolle ja perustaa sinne yhdyskunnan, ellei siellä ole surma odottamassa.


      • Jatkuva myrkytys
        Jatkuva myrkytys kirjoitti:

        Yöpakkasten lähestyessä myrkkysyöttilaatikot pihalle ja ullakolla jatkuva syöttitarjoulu. Tuuletusrakojen verkotus on vain hidaste, ennemin tai myöhemin pari hiirtä varmasti löytää reitin ullakolle ja perustaa sinne yhdyskunnan, ellei siellä ole surma odottamassa.

        Jos hiirien pääsy ullakolle on vaikeaa, eli niitä menee sinne erittäin satunaisesti niin myrkkyä voi pakata pieniin muovinyssyköihin ja ripotella pitkin ullakkoa sopiviin paikkoihin, ja paikat voi esimerkiksi numeroida tussilla. Sitten käy kerran vuodessa vaikka tarkastamassa että onko pussukat tallella tai onko niitä kadonnut.

        Jos hiirien pääsyä ei ole edes varsinaisesti yritetty estää, niin niitä menee ullakolle melkoisella varmuudella joka syksy ja sykysyllä kannattaa viedä valmiiksi myrkkykerkoja sinne tänne ja pitää käydä aika-ajoin vielä lisäämässä myrkkyä.


    • Hiirimyyrä

      Onkohan tänä vuonna poikkeuksellisen paljon hiiriä/myyriä? Viime vuonna ei ollut yhtään talossa, nyt niitä on jatkuvasti. Joskus lukenut että myyräkanta on suuri joka seitsemäs vuosi.

    • Mä vs. Hiiret 10-0

      Tuuletusrakojen tilkkiminen verkoilla todellakin on suurin apu hiiriongelmaan. En oikein ymmärrä tuota myrkyttämistä, jos ei hiirien pääsyä taloon edes yritetä estää.
      Ja jos hiiri menee 7-8mm:n raosta sisään, niin se ei tarkoita että se mahtuu kanttinsa tuon kokoisesta neliöaukosta. Ei edes pieni hiiri.
      Jos joku väittää, että hiirivapaan talon rakentaminen on mahdotonta, niin on siinä täysin väärässä. Ei ole edes hankalaa, mikäli tähän jaksaa nähdä vaivaa.

      • polapalo

        Tässä nyt yksi esimerkki, joka ei välttämättä heti tule mieleen.

        Vaakalaudoitus. Nurkkalaudan ja vaakapontin väliin jää hiiren mentävä rako, joka ikisen pontin kohdalla. Nurkkalaudan alta se löytää reitin eteenpäin. Ai että mistä se pääsee ulkoverhouslaudan pinnalle. No esim taloissa on monesti portaikkoa, terassia yms, jonka lattiatasosta alkaa suoraan se ulkoverhouslauta. Ensimmäinen pontinrako on noin 10cm korkeudella esim terassitasosta, toinen 20cm, kolmas 30cm, jne.

        Sitten on esim pylväiden koolaukset. Sieltä on reitti olemassa. Tottakai tuuletusraon verkottaminen on tärkeää, mutta jos kuvittelee, että se on siinä, niin on väärässä. Periaatteessa nuo vaakalaudoituksen pontinraot pitäisi tukkia kaikki jollain, aika monta sataa reikää tilkittävänä, aika jobi.

        Suoraa seinää hiiri ei kovin helposti kiipeä. Mutta nurkkalaudan paksuus on noin 2cm. Se muodostaa hiiren kannalta kiipeämiseen tarvittavan nurkan, se nurkkalaudan 2cm pituinen kylki. Sitten se hiiri käyttää niitä pontinrakoja ns tikapuina, jos ne on vaakasuunnassa. Siitä on todella hyvät "tikapuut" aivan ylös asti. Nurkkalaudan kylki sekä seinälaudoituksen rajapinta muodostaa 90-asteen kulman, josta on tukeva kiivetä ylöspäin. Hiiri tarttuu mahanahkallaan imukuppimaisesti pinnan pieniin epätasaisuuksiin, ja auttaa kynsillä.


    • Nirri rennosti pois

      On olemassa hiiren ja rotan tappo ammattilaisia.
      Rentokil niminen firma.Antavat takuun työlleen.Viikossa katoaa rotat ja hiiret,varmasti.
      Monilla keskuskeittiöillä ja ruoka varastoilla on sopimus firman kanssa.Tekevät rotan tapot myös pien taloihin.

    • Terminaattori76

      Jos hiiri syö reikiä, niin tuleeko sille ilmavaivoja? :-) No asiaan... onko hiiriä vain jatkuvasti lämmitetyissä rakennuksissa vai auttaako jos mökki on talvet kylmillään, että tuho elimet muuttaisivat pois?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe